Val av justerare
Fastställande av dagordning
Bilagor
Katrien Vanhaverbeke, Olof Linde och Marie Asplind informerar om energiomställning och elkraft.
Johan Sörensson och Annica Johansson informerar om Årsredovisningen 2021. Beslut fattas vid regionstyrelsen den 6 april.
Årsredovisningen ger en övergripande bild av Region Gävleborgs verksamhet, hållbarhet och ekonomi det gångna året. Den ger återkoppling till fullmäktige och länets invånare om hur mål har uppnåtts och hur uppdrag har utförts.
Årsredovisningen är i allt väsentligt upprättad i enlighet med Lagen om kommunal bokföring och redovisning och rekommendationer utgivna av Rådet för kommunal redovisning.
För att beskriva Region Gävleborgs miljö- och hållbarhetsarbete kompletteras årsredovisningen med en hållbarhetsredovisning. Redovisningens utformning utgår från FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling och Region Gävleborgs politiska inriktning 2019-2023. Hållbarhetsredovisningen är upprättad enligt GRI standard 2016, tillämpningsnivå core.
Regionen redovisade ett resultat på 1 335 mnkr, jämfört med budgeterade 200 mnkr. Det positiva resultatet förklaras främst av nationella beslut om ökade riktade statsbidrag till regionen samt orealiserade finansiella vinster och förluster inom pensionsfonden. Även skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning ökade. Återhämtningen av den svenska ekonomin har gått snabbare än tidigare prognostiserat vilket gett ökade skatteintäkter.
Bilagor
Annica Johansson informerar om direktiv för förvaltning av pensionsfond. Beslut fattas vid regionstyrelsen den 6 april.
Regionfullmäktige fastställde i september 2008 nu gällande direktiv för förvaltningen av regionens pensionsfond. Enligt beslut skall direktivet revideras vartannat år eller under löpande år vid behov besluta om förändringar i eller avvikelser från placeringsdirektivet. Därför lämnas nedan förslag till revidering av placeringsdirektiv.
Pensionsfondens marknadsvärde uppgick till 6 998 MSEK per den 31 augusti 2021. Fonden var för tillfället placerad med 21% räntebärande papper, 60% noterade aktier och 17% alternativa investeringar där hedgefonder, onoterade aktier samt fastigheter ingår. Resterande 2% är likvida medel på bankkontot.
Tidigare beslut: RS 2019/1923
Bilagor
Ärendet hanterades på regionstyrelsen den 14 februari men skulle beredas vidare med anledning av yrkande om extra utbetalning. Frågan om extra utbetalning behandlas vidare i ärendet Extra ekonomisk ersättning 2021 till alla anställda som har varit verksamma under Coronapandemin (RS 2022/485) och utfallet för 2021 redovisas i ärendet Årsredovisning 2021 (RS 2021/482).
Demokratiberedningen har lämnat en verksamhetsberättelse för år 2021.
Bilagor
Anslag 1:1 inkluderar projektmedel, företagsstöd, kommersiell service samt särskilda medel för uppföljning och utvärdering. Bilagt i ärendet finns underlag, som beskriver förutsättningar samt förslag till beslutsmål för 2022 avseende anslag 1:1.
I regleringsbrev till Tillväxtverket anges Region Gävleborgs förutsättningar för 2022:
Med de förutsättningar som anges i regleringsbrevet är bedömningen att beslutsmålet avseende 2022 kan läggas på totalt 113 mkr.
Den ianspråktagna bemyndiganderamen (skuldstocken) per 1/1 2022 är låg jämfört med året innan, samtidigt som den beslutade bemyndiganderamen för 2022 sänkts till 175 mkr. För att skapa förutsättningar för framtida utbetalningar i nivå med anslaget är bedömningen att beslutsmålet behöver höjas jämfört med föregående år och utrymmet i förhållande till bemyndiganderamen utnyttjas.
2022 års förslag till mål avseende beslut 1:1:
Projektmedel 111 mkr
Företagsstöd
Kommersiell service
Uppföljning och utvärdering 2 mkr
TOTALT 113 mkr
Bilagor
Remiss av Trafikverkets delrapport och slutrapport Beredskapsflygplatser för att säkra samhällsviktiga flygtransporter
Trafikverket har haft i uppdrag att analysera frågan om beredskapsflygplatser med utgångspunkt i bland annat erfarenheter från ordningen med temporära beredskapsflygplatser under pandemin samt hälso-och sjukvårdens och andra samhällsviktiga funktioners behov av tillgänglighet för samhällsviktiga flygtransporter i hela landet. Uppdraget har enbart omfattat uppbyggnaden, finansieringen och driften av systemet med infrastrukturen som ska kunna användas för samhällsviktiga flygtransporter utanför öppethållningstid.
Bilagor
Extra ekonomisk ersättning 2021 till alla anställda som har varit verksamma under Coronapandemin
Coronapandemin har haft stor påverkan på all verksamhet i Region Gävleborg sedan mars 2020. Verksamheterna har i hög grad, men på olika sätt, drabbats av ökad belastning. Medarbetare och chefer har tvingats till extraordinära arbetsinsatser, på grund av det ökade vårdbehovet, begränsningar i samhället till följd av restriktioner och rekommendationer, samt höga sjuktal internt. Detta har medfört att arbetssituationen under pandemin har varit svår.
Mot bakgrund av ovanstående föreslår personalutskottet att månadsanställda medarbetare inom regionen som fortfarande är anställda vid tillfället för utbetalning tilldelas ett engångsbelopp med 8 000 kr, alternativt 4 000 kronor om medarbetaren har varit anställd kortare tid än sex månader under året, för sin arbetsinsats under 2021. Timanställda erhåller ersättning för månader som överstiger 50 procent tjänstgöring.
Bilagor
Utskotten under Regionstyrelsen har angivna uppdrag, men dessa finns idag inte angivna i ett dokument utan är spridda i tre olika beslut (RS § 118 2015-03-25 samt RS §§ 206-207 2015-05-19). Ändringar i antal ledamöter i Hälsovalsutskottet (RS 2019/107) och personalutskottet (RS § 263 2015-06-16)).
För att förenkla för styrelsen och tjänstepersoner föreslås uppdragen för styrelsens utskott samlas i ett dokument.
I förslaget ges också Hälsovalsutskottet visst ansvar för tandvårdsfrågor genom tillägget av följande punkt i utskottets uppdrag:
”Utveckla och följa de administrativa och finansiella frågorna inom tandvården”
På uppdrag av Hållbarhetsnämnden, har avdelningen Folkhälsa och hållbarhet arbetat fram ett förslag på ett program för god och jämlik hälsa. Regionstyrelsen har inbjudits att komma med synpunkter.
I förslaget till program slås fast att alla Region Gävleborgs verksamheter har möjlighet och ansvar att bidra till en god och jämlik hälsa i Gävleborgs län. Regionstyrelsen delar denna uppfattning och anser att det är mycket bra att denna princip uttryckligen har skrivits in i förslaget. Regionstyrelsen bedömer dock att konsekvenserna av principen hade kunnat genomsyra förslaget på ett tydligare sätt. En relativt stor andel av den verksamhet som Region Gävleborg bedriver, och som specifikt regionstyrelsen ansvarar för, nämns enbart i förbifarten i programmet, trots att den på ett positivt sätt skulle kunna bidra till en god och jämlik hälsa i länet.
Region Gävleborg är en av de stora organisationerna i Gävleborgs län, exempelvis som arbetsgivare och som aktör på marknaden. Många andra arbetsgivare i länet bevakar det som Regionen gör i förhållande till sina medarbetare och följer efter. Det har inte minst varit tydligt under pandemin. På det sättet får Region Gävleborgs beslut återverkningar även utanför organisationen, vilket exempelvis redan i dag stärker förutsättningarna för en god och jämlik hälsa i hela länet. På samma sätt påverkas utbudet i länet av tjänster och hur dessa utförs när Region Gävleborg ställer villkor vid sina inköp och upphandlingar. Det gäller inköp exempelvis inom byggnation och annat på fastighetsområdet, i hälsovalssystemet och på serviceområdet. Den marknad som Region Gävleborg vänder sig till finns framför allt i Gävleborgs län, vilket innebär att inköp och upphandlingar med sociala villkor får direkta hälsoeffekter kopplade till länets utveckling.
Med detta sagt vill Regionstyrelsen lyfta Region Gävleborgs roll som ”möjliggörare” och förebild inom den verksamhet som styrelsen ansvarar för. Regionstyrelsen föreslår att detta arbetas in tydligare i det kommande programmet, förslagsvis som ett fjärde målområde.
I förslaget beskrivs bakgrunden till programmet. Regionstyrelsen bedömer att det är av stor vikt att jämlikhetsperspektivet och länets folkhälsoutmaningar får en framträdande plats. Styrelsen framhåller dock att det sker ett mycket aktivt och effektiv preventivt och hälsofrämjande arbete redan i dag, i bland annat hälso- och sjukvården, den forskning som finns knuten till Regionen och det regionala utvecklingsarbetet. Detta bör kunna få mer utrymme i texten.
Till regionstyrelseförvaltningen gavs i uppdrag att ta fram förslag fram förslag på ett nytt miljöprogram. Målen i Region Gävleborgs nya miljöprogram ska ses som fortsättning av Hållbarhetsstrategin och vara en del av styrningen av den miljömässiga hållbarheten med effektmål och mål-indikatorer.
Förslaget är framtaget i en inkluderande arbetsprocesser med en bred grupp representanter för att fånga alla verksamheters perspektiv och pågående tangerande arbete inom organisationen.
Dessa processer ligger till grund för det remissförslag som nu är framtaget. Remissen föreslås skickas till nämnderna för inhämtande av synpunkter på förslaget under tidsperioden 16 mars-28 april.
Regionfullmäktige uppdrog i april 2020 (RS 2019/1692, §243) till förvaltningen att ta fram förslag på en handlingsplan för Agenda 2030 för Region Gävleborg.
Arbetet har sedan dess pågått i inkluderande arbetsprocess med en bred grupp representanter för att fånga alla de tre perspektiven av hållbarhet inom organisationen. Detta arbete har kompletterats av en väsentlighets- och intressentanalys som genomfördes under år 2020.
Dessa processer ligger till grund för det remissförslag som nu varit ute på remiss i övriga nämnder.
Bilagor
I en motion föreslår Henrik Olofsson (SVG):
Motionen behandlades vid fastighets- teknik och miljöutskottets sammanträde 2022-03-02, § 18, se bifogat protokollsutdrag.
Region Gävleborg äger två vindkraftverk. Beslut om investering fattades 2012 efter att två utredningar visat på både lönsamhet och möjlighet att som en aktiv part bidra till utbyggnaden av förnyelsebar energi genom att äga vindkraftverk.
Sedan beslut har de två viktigaste lönsamhetsförutsättningarna försvunnit eller kraftigt minskat – energiskattebefrielsen samt marknadspriset på elcertifikat. Verken har sedan dess heller inte producerat de volymer som beräknats och som ligger till grund för den ursprungliga lönsamhetskalkylen. De tekniska problemen kan lösas genom att helt byta ut de vitala delarna i verken. Detta är förknippat med stora investeringar. I investeringsbeslutet från 2012 beslutades även att en översyn av ägandet skulle göras om förutsättningarna ändras.
Förutsättningarna har ändrats väsentligt och en försäljning av verken föreslås framför att Region Gävleborg själva investerar. Efter att ha varit med och bidragit till att vindkraft blivit en etablerad del av den svenska energiproduktionen föreslås Region Gävleborg låta en annan aktör ta över och utveckla vindkraftverken. Då kan Region Gävleborg gå vidare och satsa på bl.a. solenergi i regionens eget fastighetsbestånd.
Bilagor
I en motion föreslår Henrik Olofsson (SVG):
Motionen behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2021-11-10, § 176, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD):
Motionen behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2021-11 10, § 174, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD):
Motionen behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2021-11-10, § 177, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
I en motion föreslår Stig Zettlin och Jan Näsholm (-):
Motionen behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2021-11-10, § 175, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
I en motion föreslår Henrik Olofsson, Yvonne de Winter och Bernt Larsson (SVG):
Motionen behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2021-11-10, § 173, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
I en motion föreslår Jennie Forsblom, Peter Åkerström, Lili André och Lars Österberg (KD) följande:
Motionen behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2021-11-10, § 181, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:
Motionen behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2021-11-10, § 178, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Liberalerna vill att de flyktingar som kommer från Ukraina till Gävleborg vid ankomsten till vårt län ska erbjudas covid-19 vaccination
Alla vuxna personer i Sverige har erbjudits att vaccinera sig. I Gävleborg har största delen av befolkningen vaccinerat sig mot covid-19, 88 procent av Gävleborgarna över 12 år är vaccinerade.
Att covid-19 smittan fortfarande sprids beror i hög grad på dem som valt att inte vaccinera sig. Statistiken visar också att smittan inte är speciellt farlig för dem som är fullvaccinerade. Är man fullvaccinerad tycks symtomen var lindriga. Vaccination är därmed lika viktigt som tidigare.
Bästa sättet att försäkra sig om ett gott skydd mot covid-19 är att vaccinera sig. Men enligt Life-science har i mars 2022 bara 34,4 procent av befolkningen i Ukraina har fått två doser vaccin och endast 1,7 procent har fått en påfyllnadsdos.
Då covid-19 inte försvunnit ännu utan det är vaccinet som gör att vi kan leva som vanligt igen så anser Liberalerna att de flyktingar som kommer från Ukraina till Gävleborg vid ankomsten till vårt län ska erbjudas covid-19 vaccination.
Detta dels som en fin gest av välkomnande av de flyktingar från kriget Ukraina som kommer hit från svåra förhållande men också som en åtgärd för att förhindra ökad smittspridning av covid-19 i Gävleborg.
Efter Putin-regimens folkrättsvidriga invasion av Ukraina har ett flertal länder, inklusive Sverige, bidragit med krigsmateriel till Ukraina, i syfte att stärka Ukrainas möjligheter till försvar mot angriparen.
I Sverige har regeringen nu öppnat för höjda anslag till totalförsvaret, däribland för inköp av krigsmateriel.
Världen har kraftigt förändrats den senaste tiden och det står nu klart för de flesta att suveräna stater måste ha rätt att försvara sig vid militära angrepp från främmande makt, så även Sverige.
I Region Gävleborgs direktiv för finansförvaltning står det att placeringar inte medges i företag som har produktion eller försäljning av krigsmaterial. Det anser vi rimmar illa med den nu uttalade ambitionen från regeringen att snabbt stärka vår militära försvarsförmåga.
Region Gävleborg ska självklart inte investera i aggressorers vapenanskaffningar, men vi ska stå upp för suveräna staters rätt till självförsvar och bör därför kunna göra placeringar i företag som gör av regeringen godkända försäljningar av krigsmateriel.