Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare
Fastställande av dagordningen
Anmälningar för kännedom
Ärendet återremitterades på regionfullmäktige genom minoritetsåterremiss den 31 maj.
X-trafik har fått ett politiskt uppdrag att genomföra besparings- samt intäktsökandeåtgärder motsvarande 40 mnkr.
I syfte att minska kostnaderna samt öka intäkterna och få en budget i balans föreslås följande åtgärder:
Trafikutbudsjusteringar (minskad nettokostnad per helår cirka 3 mnkr)
I förslaget till trafikutbudsjusteringar har hänsyn tagits till trafikförsörjningsprogrammets fyra prioriterade mål.
En större andel resor sker med kollektivtrafik
Större funktionella studie- och arbetsmarknader i starka stråk
Förnybara drivmedel och minskad energiåtgång
Ett tillgängligt samhälle
Med utgångspunkt från ovan föreslås följande trafikutbudsjusteringar vilka beräknas ge en minskad nettokostnad per helår på cirka 3 mnkr.
Linje |
Sträckning |
Åtgärd |
Medel/tur |
Besparing |
141 |
Sandviken - Hofors |
Glesa ut trafik från 30 till 60 minuter i lågtrafik på vardagar och från 40 till 60 minuter på lördag och söndag |
7,0 |
2,0 mnkr |
9 |
Hudiksvall |
Linjen läggs ned |
2,0 |
0,2 mnkr |
SJ Tåg |
Sandviken – Gävle – söderut |
Inom ramen för vårt samarbete med SJ tas det tidiga morgontåget kl. 05.45 från Sandviken till Gävle bort |
2,0 |
0,4 mnkr |
Övrigt |
|
Allmänna tidtabellsjusteringar |
NA1 |
0,4 mnkr |
|
3,0 mnkr |
1 NA = inte tillämpbar
Trafikutbudsjusteringarna verkställs vid tidtabellskiftet den 10 december 2023.
Prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter samt biljettutbudsförändringar
I arbetet med justeringar av biljettpriser krävs en avvägning gällande risken att justeringen skapar förändringar i resmönster. En avvägning i förslaget har också gjorts utifrån nationella jämförelser av biljettpriser. De senaste jämförelserna, som kan ses under avsnitt ”Ärendet”, visar att X-trafiks biljettpriser är förhållandevis låga i jämförelse med resten av Sverige. Trafikutbudet samt storleken på zoner varierar dock mycket mellan olika Regionala kollektivtrafikmyndigheter.
Sammanfattningsvis har följande tre huvudprinciper legat till grund för förslagen avseende prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter samt biljettutbudsförändringar:
I förslaget från förvaltningen föreslås att förändringarna genomförs i två steg. Den totala intäktsökningen per helår beräknas för steg 1 bli cirka 32 mnkr. Efter beaktande av minskat resande med 3 procent på grund av prisjusteringar beräknas intäkter minska med cirka 7 mnkr till 25 mnkr. För steg 2 beräknas intäktsökningen bli cirka 10 mnkr. Inget beaktande av minskat resande har tagits för steg 2 utifrån att denna prisjustering är av mindre karaktär. Nedan beskrivs steg 1 och 2 mer detaljerat.
För prislista se bilaga; Prislista.
Delegation till Hållbarhetsnämnden för årlig uppräkning av biljettpriser
Flertalet Regionala kollektivtrafikmyndigheter genomför årliga prisjusteringar, detta för att bland annat följa konsumentprisindex (KPI) och undvika ett behov av att genomföra mer omfattande prisjusteringar vid enstaka tillfällen. En sådan hantering påverkar kunderna i en mindre omfattning än om mer omfattande prisjusteringar behöver genomföras.
Utifrån ovan föreslås att Hållbarhetsnämnden får delegation att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna inom spannet 2-5 procent. Om förändringen av konsumentprisindex (KPI), inför beslut om årlig uppräkning av biljettpriserna, varit högre än 5 procent under den senast kända tolvmånadersperioden ska den maximala nivån på spannet för uppräkning utgöras av den faktiska procentuella förändringen av KPI.
Spannet för den årliga uppräkningen av biljettpriserna avser priset för:
Den första årliga uppräkningen av biljettpriserna verkställs under 2025.
Justering av förseningsersättning för resor med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg)
Kund som drabbas av försening vid resa kan ansöka om förseningsersättning enlig gällande Lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter samt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/2007 av den 23 oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.
Den 1 oktober 2019 sänktes förseningsersättningen för X-trafiks kunder kraftigt till nuvarande ersättningsnivåer enligt gällande lag och förordning där kunder som reser med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) inte får ta del av ersättning i samma utsträckning som dem som reser med buss eller med tåg under 150 km (korta tåg). Detta skapar en orättvis behandling av kunderna. För att skapa en mer rättvis och kundvänlig förseningsersättning föreslås att förseningsersättningen tillämpas på samma sätt för resor med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) som för resor med buss samt tåg som kör under 150 km (korta tåg).
Detta innebär att kunderna som reser med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) skulle ha rätt att få ersättning med 50 procent av biljettpriset vid 20-39 minuters försening, 75 procent av biljettpriset vid 40-59 minuters försening och 100 procent av biljettpriset vid försening på 60 minuter eller mer.
Figur 1: Tabell över nuvarande förseningsersättning samt förslag på framtida förseningsersättning.
Kostnaden för justeringen av förseningsersättningen är beroende av hur många ärenden som inkommer men förväntas inte öka med mer än 150 tkr årligen.
Delegation till Hållbarhetsnämnden avseende beslut gällande ersättningsnivåer för förseningsersättning
Att som Regional kollektivtrafikmyndighet kunna kompensera kunder vid förseningar i kollektivtrafiken är en viktig del för att kunna behålla samt rekrytera nya kunder. Nivåerna på förseningsersättningen spelar en viktig roll gällande huruvida en kund upplever sig ha blivit kompenserad eller ej. För att kunna möta kommande kundbehov föreslås därför att delegation ges till Hållbarhetsnämnden avseende beslut gällande ersättningsnivåer för förseningsersättning.
Tillfälliga drivmedelsförändringar
För att bidra till en budget i balans för år 2023 föreslås ett tillfälligt drivmedelsbyte från biodiesel (HVO) till reduktionspliktig diesel för busstrafik i Gästrikland och Hälsingland på de bussdepåer där detta går att genomföra. Drivmedelsbytet verkställs när det är praktiskt genomförbart för trafikföretagen och gäller under år 2023. Kostnadsminskningen för år 2023 uppskattas till cirka 6-9 mnkr.
Organisation
Förvaltningen har undersökt möjligheten att genomföra interna effektiviseringar, resultatet av detta är att personella neddragningar inte kan genomföras utan att arbetsuppgifter inom verksamheten tas bort. Vid besparingsbeslutet 2019 togs tjänster bort från avdelningen vilket ännu idag påverkar verksamheten.
Svar på återremiss
Bedömningen är att justeringarna av biljettpriserna i förslaget är relativt stora och att ytterligare höja dessa i stället för att genomföra föreslagna utbudsjusteringar innebär större risk för försämrad konkurrenskraft och minskat resande än lagt förslag. Vi kan heller inte hitta andra effektivitetsåtgärder som kan ersätta de föreslagna utan att det skulle få större konsekvenser.
Utredning om att återinföra reklam på våra fordon är på väg fram och kommer hanteras inom kort.
Det finns behov av ytterligare kostnadseffektiviseringar och intäktsförstärkningar framöver.
Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört granskning av hantering av leverantörsregister och leverantörsutbetalningar. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2022. Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades följande rekommendationer till regionstyrelsen:
Revisionsrapporten överlämnades av regionfullmäktige den 15 februari 2023 till regionstyrelsen för beredande av svar. Enligt beslutet ska svar senast ha inkommit till regionfullmäktiges sammanträde i september 2023.
Regionfullmäktige beslutade den 13 december 2022 i budgeten för 2023 att ge regionstyrelsens i uppdrag att göra en översyn av administrationen. Regionstyrelsen beslutar den 24 januari 2023 att genomföra denna.
Enligt regionstyrelsens beslut ska översynen syfta till att stödja utvecklingen av Regionstyrelseförvaltningen genom att analysera möjligheter och risker kring ledning, styrning och stöd. Översynen ska innehålla tre delar: För det första ska göras en kartläggning av Regionstyrelseförvaltningens uppgifter och funktioner. För det andra ska det ske en jämförelse mellan Regionstyrelseförvaltningens funktioner och motsvarande funktioner i andra regioner. För det tredje ska det genomföras en analys och lämna förslag på effektiviseringar och vilka konsekvenser som uppkommer om dessa förslag beslutas. Uppdraget ska genomföras av regiondirektören och redovisas så att det kan tas hänsyn till i budget- och planeringsförutsättningarna för 2024.
Uppdraget redovisades i form av en rapport till regionstyrelsemötet den 23 maj där det även muntligt presenterades.
Rapporten kommer att beaktas vidare i arbetet med budgeten för 2024.
Budget- och planeringsförutsättningar 2024-2026
Ärendet återremitterades på regionfullmäktige genom minoritetsåterremiss den 30 maj.
Förslagen till revideringar, justeringar och framförallt de förslag som är av principiell natur av innehållet i Handbok för Hälsoval Gävleborg har under våren 2023 beretts i Hälsovalsutskottet.
I ärendebeskrivningen följer en kortare beskrivning av vilka tillägg, borttagande och ändringar av principiell karaktär som föreslås i Handboken för Hälsoval Gävleborg.
De delar som berör ekonomi och ersättning inom uppdraget är inte med då det måste hanteras utifrån Region Gävleborgs budgetprocess, och kommer kräva ett tilläggsbeslut när ersättningsnivåer kan sättas.
Svar på återremiss
Den hälsovalshandbok som nu beslutas är att betrakta som en återställning till tidigare regelverk. Det görs mindre justeringar samt återställning av kompetenskrav och hantering av passiv listning. Bedömningen är att detta inte kommer att innebära några negativa konsekvenser för länets invånare då de faktorer vi nu beslutar om redan är beprövade under många år. Det kan inte råda några tvivel om att primärvården håller en högre kvalité med allmänläkare och distriktsköterska än utan.
Att skicka förslag på remiss till de allmänna ”gävleborgarna” är ingenting regionen har som praxis att göra och det kommer inte ske denna gång heller. Däremot sker dialog med våra två råd, pensionärsråd och tillgänglighetsråd. Det bedrivs också ett större arbete med hälsovalshandboken inför 2025 där samråd kommer ske med både vårdgivare och patienter. Arbetet inför 2025 syftar bland annat till att säkerställa möjligheten för såväl små som stora hälsocentraler, både i stad och i landsbygd. De problem som idag finns i primärvården går inte att knyta till antal listade så både stora och små hälsocentraler brottas med problem med bemanning och ekonomi.
Mikael Forsberg (SD) har avsagt sig sina uppdrag i hälsovalsutskottet, AB Transitio, BIMS AB, BIMS Kommanditbolag, Intresseföreningen Norrtåg, Norrsken AB och Tåg i Bergslagen så fyllnadsval behöver förrättas.
Initiativärende - Uppsägningstid
Initiativärende - Begäran om handlingsplan för Baldersnäs HC
Initiativärende - Särskilda arbetsvillkor
Initiativärende - Statsbidrag och planeringsförutsättningar
Initiativärende - Samverkan
Initiativärende - Återuppta webbsändningar för en öppen och tillgänglig regionstyrelse
Socialdemokraterna har redan tidigare (se bilaga 1) uppmärksammat och påtalat de orimligheter som vidlåder sjukvårdsavsnittet regeringsunderlagets samarbetsöverenskommelse (det sk Tidöavtalet). Särskilt besvärande är förslagen rörande begränsning av rätt till tolk respektive informationsutbyte och anmälningsplikt för vårdanställda.
I Tidöavtalet föreslås att yrkesgrupper som jobbar i offentlig sektor ska bli skyldiga att anmäla personer utan tillstånd att vara i Sverige. Ett förslag som väckt hård kritik från olika yrkesgrupper. Inte minst då från vårdanställda.
Socialdemokraterna menar att vårdpersonal ska undantas kravet att ange personer utan tillstånd att vara i Sverige. Detta är ett helt orimligt krav att utsätta anställda för. Som arbetsgivare för tusentals vårdanställda måste Region Gävleborg tillkännage sitt motstånd i lojalitet med de anställda. Som ett led i detta menar vi att en skrivelse insänds till regeringen med innebörden att vårdpersonal ska undantas om förslaget blir verklighet.
Undertecknade yrkar mot bakgrund av ovan
1. Att Region Gävleborg tillskriver regeringen för att delge uppfattningen att vårdpersonal ska undantas kraven på angiveri.