Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare
Fastställande av dagordningen
Anmälningar för kännedom
Redovisning av delegeringsbeslut
Region Gävleborg har fått möjlighet att fram till och med den 7 oktober 2025 lämna ett remissvar över delbetänkandet Ökad tydlighet, stärkt samverkan – förutsättningar för framtidens utvecklingspolitik (SOU 2025:85).
Delbetänkandet redovisar pågående arbete och ska ge underlag till diskussion och inspel i utredningsarbetet. Utredningen har valt att ta fram ett delbetänkande för att redovisa centrala frågeställningar och utgångspunkter, samt för att ge möjlighet till reflektion och medskick till utredningen. Delbetänkandet fokuserar på grundläggande förutsättningar och analyserar bland annat regeringens centrala direktivfråga om den regionala utvecklingspolitiken och landsbygdspolitiken ska vara separata områden eller slås samman till ett gemensamt politikområde. Det innehåller även ett enskilt författningsförslag som syftar till att förtydliga det civila samhällets organisationers medverkan i det regionala utvecklingsarbetet.
Region Gävleborg har beretts möjlighet att till Finansdepartementen yttra sig angående promemorian Ändring av kravet på befordringstid i den samhällsomfattande posttjänsten.
I promemorian, som har tagits fram inom Regeringskansliet, finns ett förslag som innebär ändringar av kravet på befordringstid inom den samhällsomfattande posttjänsten. Förslaget innebär att minst 85 procent av de inrikes brev som lämnas in för tredagarsbefordran före angiven senaste inlämningstid ska ha delats ut inom tre påföljande arbetsdagar och minst 97 procent inom fem påföljande arbetsdagar. Tidigare var kravet att minst 95 procent av de inrikes brev som har lämnats in för tvådagarsbefordran före angiven senaste inlämningstid skulle ha delats ut inom två påföljande arbetsdagar, oavsett var i landet breven har lämnats in.
Förordningsändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026 och görs i postförordningen (2010:1049).
Promemorian har föredragits för länets kommuner och inga synpunkter har inkommit. Utvecklingsutskottet har (2025-10-02) fått information om ärendet.
Den sammanvägda bedömningen är att Region Gävleborg inte har någon erinran på förslaget.
Region Gävleborg har getts möjlighet att yttra sig om Ljusdals kommuns förslag till ny Översiktsplan (2050), samt Energibruksplan. Bägge är ute på samråd perioden 1 juli – 30 september 2025. Region Gävleborg har fått förlängd svarstid till 10 oktober.
Region Gävleborg yttrande görs med grund i det regionala utvecklingsuppdraget, RUS, och tillhörande sektorprogram.
Regeringen beslutade den 1 juni 2023 att tillkalla en parlamentariskt sammansatt kommitté för att ta fram beslutsunderlag som möjliggör ett stegvis och långsiktigt införande av ett helt eller delvis statligt huvudmannaskap för hälso- och sjukvården.
Kommitténs uppdrag har varit att analysera och belysa för- och nackdelar med ett helt eller delvis statligt huvudmannaskap för hälso- och sjukvården, lämna förslag som säkerställer ett mer effektivt hälso- och sjukvårdssystem som utgår från patienter och tar hänsyn till medarbetares behov, föreslå en genomförandeplan med tidsplan för hur staten stegvis och långsiktigt helt eller delvis kan ta över huvudmannaskapet för hälso- och sjukvården, och inom ramen för genomförandeplanen, identifiera vilka åtgärder som krävs för att genomföra kommitténs förslag.
Regionstyrelsen lämnar en delårsrapport för perioden januari – augusti 2025.
Redovisning av prioriteringar och politiska uppdrag utifrån den budget som Regionfullmäktige beslutat gäller för Region Gävleborg år 2025 i enlighet med RF 2024-11-16 §427.
Uppföljning av mål i regionstyrelsens årsplan 2025
Uppföljning av Internkontrollplan (IKP) RS delår 2 2025
Regionstyrelsens årsplan 2026-2028
Ny skatteprognos 2026
Enligt Kommunallag (2017:725), 11 kap 8 §, ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesatsen för regionskatten under det följande året. Enligt samma lag ska skattesatsen också anges i budgeten. Skattesatsen för år 2025 är 11,51 kronor. För år 2026 föreslås oförändrad skattesats.
Föreslagen avgiftshandbok för 2026 innehåller höjda avgifter för intyg utifrån en rekommendation ifrån samverkansnämnden i Mellansvenska sjukvårdsregionen. Utöver dessa förändringar av intygsnivåer föreslås inga justeringar av avgifterna i avgiftshandboken inför 2026.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har initierat samråd med regionstyrelsen, i egenskap av arkivmyndighet, i syfte att undersöka möjligheterna att överlämna delar av hälso- och sjukvårdsnämndens arkiv till Region Gävleborg Din Hälsocentral AB med stöd av lag (2015:602) om överlämnande av allmänna handlingar för förvaring.
För att kunna fatta beslut enligt lag (2015:602) måste bl.a. följande krav uppfyllas:
Arkivmyndigheten delar hälso- och sjukvårdsnämndens bedömning och tillstyrker att samtliga krav är uppfyllda. Arkivmyndigheten ser inga hinder för att arkiven överlämnas i enlighet med hälso- och sjukvårdsnämndens förslag. Arkivmyndighetens samlade bedömning framgår av bifogat svar.
De regionalt utvecklingsansvariga i de sju länen Gävleborg, Uppsala, Västmanland, Stockholm, Södermanland, Östergötland och Örebro har, i samverkan med Mälardalsrådet, tagit fram en gemensam strategisk inriktning för den storregionala planeringen i östra Mellansverige. Syftet med inriktningen är att stärka den storregionala samordningen genom att samla regionerna kring en gemensam målbild och strategiska vägval. Det skapar bättre förutsättningar för att möta gemensamma utmaningar och ta tillvara storregionens möjligheter.
I en motion föreslår Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Marie-Louise Dangardt (S), Lars Öberg (S), Mona Davik (S), Daniel Johansson (S) och Marcus Gard:
Svar på motion
Det är endast för yrken med legitimationskrav som utbildningsnivån är reglerad. Övriga medarbetare anställs med den utbildning och erfarenhet som behövs för att kunna fullgöra aktuella arbetsuppgifter.
Lag om anställningsskydd och det centrala kollektivavtalet reglerar vilka anställningsformer som får förekomma. Grunden är att en anställning ska vara tillsvidare. Lagar och avtal reglerar också vilka former av visstidsanställningar som får förekomma samt när en visstidsanställning per automatik övergår till en tillsvidareanställning.
Medarbetare anställs inte på visstidsanställning med motivet att de saknar adekvat utbildning.
Det ska understrykas att det ligger ett stort egenansvar på den enskilda individen samt vilja att utbilda sig själv.
I en motion yrkar Marcus Gard (S), Lars Öberg (S) och Daniel Johansson (S) följande
Svar på motionen
Specialisttandvården har en viktig roll. Den ska, vid sidan om att behandla patienter som remitterats via Folktandvården Gävleborg eller privattandvården i länet, även bedriva utvecklingsarbete och forskning samt förmedla kunskap.
Samarbeten sker idag, många sedan flera år tillbaka, med universiteten i Umeå, Malmö, Bergen, Uppsala och Karolinska. Man har tack vare detta bidragit till forskningen kring att förebygga tandlossning, genom att man hittat viktiga biologiska markörer. Som ett annat exempel har studier som jämfört olika sätt att hålla tänderna stabila efter en tandregleringsbehandling genomförts.
Satsningen på forskning inom Region Gävleborg och Folktandvården Gävleborg ger ett högt attraktionsvärde för tandläkare att arbeta i regionen.
När det kommer till att styra utbildningsplatser, som frågeställaren vill, så ser vi hellre att det råder en balans mellan utbildningens kvalitet, efterfrågan och kostnad. Det är således lämpligt att antalet platser på utbildningen ligger i paritet med efterfrågan från lokala kandidater och möjligheten att upprätthålla en hög standard för densamma.
I en motion föreslår Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Lars Öberg (S) följande
Svar på motionen
Regionstyrelsen beslutade i början av 2024 att inte införa eller återuppta öppna sammanträden i form av ljudupptagning eller webbsändning. Det innebär att sammanträden fortsatt hålls icke-offentliga och att någon ljudupptagning inte sker.
Bakgrunden till beslutet är en samlad bedömning där man vägt in frågor om mötesformer, effektivitet, sekretess samt att regionstyrelsen inte är ett offentligt beslutande organ på samma sätt som regionfullmäktige. Därför har man inte heller samma krav på offentlighet. Det förklarar i sin tur varför ingen region i Sverige idag erbjuder ljudupptagning eller webbsändning från regionstyrelsens sammanträden.
För att säkerställa insyn i beslutsfattandet finns justerade protokoll från regionstyrelsen tillgängliga via Region Gävleborgs webbplats. Dessa innehåller information om fattade beslut, eventuella reservationer och bilagor. Däremot dokumenteras inte ordagranna yttranden i protokollen.
I en motion föreslår Eva Lindberg (S), Marcus Gard (S) och Marie-Louise Dangardt (S) följande:
Svar på motion
Respekten för alla människors lika värde ska finnas med som en grund inom alla Region Gävleborgs verksamheter. Arbetet för likabehandling är en del av värdegrundsarbetet och ska främja mångfald och säkerställa allas lika rättigheter och möjligheter. Region Gävleborg har ansvar för att arbeta systematiskt med likabehandling och att förebygga diskriminering, vilket sker genom exempelvis obligatoriska utbildningar i Kompetensportalen.
Det finns styrande bestämmelser som reglerar flaggning. Dessa styr hur och när flaggning ska ske vid offentliga byggnader. Sedan tidigare finns en bifallen motion om att regnbågsflaggan ska finnas med vid regionfullmäktiges sammanträden. I övrigt saknas det bestämmelser om när flaggning ska ske. I nuläget flaggar vi med svenska flaggan på flaggdagar, med aktuella utrikesflaggor vid besök från andra länder och vi har även flaggat för Ukraina.
Ev. Regiondirektören informerar
I ett initiativärende föreslår Eva Lindberg (S), Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C) följande
Svar på initiativärende
Initiativtagarna föreslår att utarbeta ett beräkningsunderlag för att utröna hur momsplikten påverkar ekonomin för den offentliga primärvården när denna flyttar från förvaltningsform till bolagsform.
Regionen undersöker för närvarande hur momsen kommer att påverka ekonomin. Ett område som fortfarande utreds är hur momsreglerna påverkar externt förhyrda lokaler. Denna fråga kan inte hanteras i en generell beräkningsmodell utan kräver genomgång och omförhandling av samtliga berörda hyresavtal. Vidare kommer bolaget att köpa administrativa tjänster från regionen, ett avtalsförslag för detta håller på att färdigställas, men omfattningen av stöder är ännu inte fastställd.
Därav går det i dagsläget inte att presentera en helt tillförlitlig beräkning.
I ett initiativärende föreslår Eva Lindberg (S), Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C) följande
Svar på initiativärendet
Initiativtagarna föreslår att Regionstyrelsen utreder skyndsamt hur stort produktionsbortfallet är inom specialistvården samt att Regionstyrelsen beslutar skyndsamt om extra resurser till specialistvården för att hantera minskad produktion och ökade köer (med inhyrd personal om nödvändigt), förstärka nuvarande IT kapacitet, säkerställa personalens arbetsmiljö (inkl administrativ avlastning).
Vad gäller produktionsbortfallet saknas det i nuläget tillräckligt tillförlitliga data för att kunna ge en exakt och rättvisande bild av den uteblivna produktionen. Arbetet med att få tillgång till tillförlitlig data pågår dock.
Gällande extra resurser; Cosmic övergick i juni från projekt till förvaltningsform. Flera av de stora bekymmer som uppstod i början är lösta och på många håll fungerar det bra, även om det finns områden där det ännu inte fungerar helt tillfredsställande. Vi befinner oss alltjämt i ett utvecklingsskede där flera viktiga förbättringsområden kvarstår.