Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  •   5

    Movexum AB

  • Region Gävleborg tillhandahåller el för laddning av fordon, i anslutning till de flesta av regionens fastigheter. Laddboxarna är i första hand avsedda för regionens tjänstefordon, men även medarbetare har möjlighet att ladda sina privata bilar under arbetstid. Av denna anledning behöver priset för laddning beslutas av regionfullmäktige.

     

    I dag har Region Gävleborg ett fast pris för försäljning av el via laddbox för fordon. Med tanke på de svängningar som elmarknaden gjort under de senaste åren har behovet av årlig omräkning av priset uppkommit. Detta förslag innebär att Region Gävleborg årligen räknar ut priset för att möta en rimlig nivå. Nivån sätts till självkostnadspris och räknas fram i december varje år och gäller från och med 1 januari året efter.

     

  • Verksamhetens resultat uppgick till -372 mnkr jämfört med budgeterade -203 mnkr. Budgetavvikelsen uppgick till -169 mnkr och utgjordes av verksamhetens nettokostnader -170 mnkr samt skatter, generella statsbidrag och utjämning 1 mnkr.

     

    Verksamhetens kostnader ökade med 4,5 procent jämfört 2023. Periodens kostnader för pensioner ökade med 109 mnkr jämfört med föregående år, varav 25 mnkr i verksamhetens kostnader och 84 mnkr som finansiella kostnader. Förändringen förklaras i huvudsak av den höga inflationen vilket påverkat uppräkningen av pensioner. Uppräkningen i sin helhet har belastat periodens utfall. Regelverket för pensionskostnaderna innebär att dessa räknas upp med prisbasbeloppets förändring, som är 9,1 procent, jämfört med en normal inflation som kan sägas vara 2,0 %.

     

    Finansnetto utgjordes i huvudsak av orealiserade vinster och förluster inom pensionsfonden med 493 mnkr samt finansiell del av pensionskostnader -439 mnkr. Periodens resultat uppgick till -303 mnkr, jämfört med budgeterade -636 mnkr.

     

    Ökade byggnadsinvesteringar inom ramen för Framtidsbygget har inneburit behov av extern finansiering. Under perioden har ett kortfristigt lån uppgående till 200 mnkr upptagits.

     

    Regionstyrelsen, Finansieringen, Kultur- och kompetensnämnden samt Företagshälsovårdsnämnden redovisar en ekonomi i balans eller positiv budgetavvikelse för perioden medan övriga nämnder redovisar negativ budgetavvikelse.

     

    I helårsprognosen uppgår verksamhetens resultat till -380 mnkr jämfört med budgeterade 86 mnkr.

     

    Preliminära beräkningar indikerar ett negativt balanskravsresultat. I delårsrapporten noteras att det i denna prognos finns väsentlig påverkan av en historiskt hög inflation. Med bakgrund av detta kan därför Regions Gävleborg komma att hävda synnerliga skäl för att inte återställa negativt balanskravsresultat som uppkommer på grund av överinflation i pensionskostnaderna, 615 mnkr inom de tre åren som Kommunallagen anger.

     

    Beslut om hantering av eventuella underskott fattas i samband med årsredovisningen.

     

  • Regionstyrelsen beslutade den 17 oktober 2023 om årsplan för 2024-2026. Enligt Region Gävleborgs beslut om budget ska årsplaner följas upp per den 31 mars, 30 augusti och 31 december 2024.

     

    Regionstyrelsen är det ledande politiska förvaltningsorganet och ansvarar för den strategiska planeringen av verksamheten. Den har det samlade ansvaret för organisationens utveckling och ekonomiska ställning.

     

    Regionstyrelsen ansvarar även för det regionala utvecklingsuppdraget och har regeringens uppdrag att samordna framtagandet och genomförandet av den regionala utvecklingsstrategin.

     

    Uppföljning per den 31 mars 2024

    Regionstyrelsen har beslutat om fem målområden i årsplanen:

    • Trygg och säker vård
    • Lätt att resa i Gävleborg
    • Medarbetare som trivs på jobbet
    • En region med tillväxt
    • En ansvarsfull ekonomi

     

  •   9

    Uppföljning av resultat av 2023 års internkontrollplaner

  • Enligt 7-9 § arkivlagen (1990:782) ska regionens arkivmyndighet verkställa föreskriven tillsyn hos de myndigheter, aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar, stiftelser eller motsvarande som står under arkivmyndighetens tillsyn. Arkivmyndigheten ska genom tillsyn kontrollera att myndigheterna, bolagen etc. fullgör sina skyldigheter enligt 3-6 i § arkivlagen. I Region Gävleborg är regionstyrelsen arkivmyndighet. Regionarkivet fungerar som operativt verkställande organ under arkivmyndigheten. För att fullgöra de uppgifter kopplade till arkivmyndighetens tillsyn, som följer av bestämmelser i arkivlagen, föreslås att särskilt utsedd tillsynsarkivarie i regionarkivet, på uppdrag av arkivmyndigheten, ska verkställa föreskriven tillsyn. Tillsynsarkivarien föreslås årligen upprätta en handlingsplan för tillsynen, självständigt genomföra tillsynen samt rapportera resultatet av genomförd tillsyn i en sammanfattande rapport till arkivmyndigheten. Tillsynsarkivarien kan föreslå åtgärder till de myndigheter, bolag etc. som varit föremål för tillsyn. Tillsynsarkivarien kan föreslå berörda myndigheter att fatta vissa beslut beroende på utfallet av genomförd tillsyn.

     

  • I början av 2000 talet gjordes den första större anskaffning av nya fordon till Transitio. Det var Reginafordon på uppdrag av bla regionerna runt Mälardalen, i Bergslagen och Värmland. Fordonen leasefinansierades genom ett antal leasekontrakt med Handelsbanken Finans allt eftersom de levererades.

     

    Aktuella leasekontrakt har löpt på under snart 20 år inklusive en första förlängningsperiod om 4 år och till årsskiftet 2024/2025 är det dags för en sista möjlig förlängningsperiod på åtta år. I samband med detta har Handelsbanken meddelat att man önskar avsluta leasefinansieringarna och ej acceptera den sista förlängningsperioden. För Transito och hyrestagarna innebär den sista leaseperioden mindre förmånliga villkor vad gäller räntemarginal och amorteringsprofil varför det även ur detta perspektiv är aktuellt att refinansiera fordonen på annat sätt.

     

    Följande fordon omfattas av refinansieringen, Reginafordon 9061 (två vagnars fordon).

     

  • I början av 2000 talet gjordes den första större anskaffning av nya fordon till Transitio. Det var Reginafordon på uppdrag av bla regionerna runt Mälardalen, Bergslagen och Värmland. Fordonen leasefinansierades genom ett antal leasekontrakt med Handelsbanken Finans allt eftersom de levererades.

     

    Aktuella leasekontrakt har löpt på under snart 20 år inklusive en första förlängningsperiod om 4 år och till årsskiftet 2024/2025 är det dags för en sista möjlig förlängningsperiod på åtta år. I samband med detta har Handelsbanken meddelat att man önskar avsluta leasefinansieringarna och ej acceptera den sista förlängningsperioden. För Transito och hyrestagarna innebär den sista leaseperioden mindre förmånliga villkor vad gäller räntemarginal och amorteringsprofil varför det även ur detta perspektiv är aktuellt att refinansiera fordonen på annat sätt.

     

  • Regional utvecklingsstrategi Gävleborg 2020-2030 (RUS) antogs i mars 2021 och en översyn ska genomföras under mandatperioden. Översynen ska:

     

    • Pröva RUS ändamålsenlighet i relation till händelser efter dess antagande.
    • Involvera länets aktörer för att bygga vidare på kraften i det pågående arbetet och säkra ett fortsatt gott genomförande.
    • Arbeta fram förslag på hur kopplingar till förutsättningar för regional utveckling i form av välfärdsfrågor kan stärkas.

     

    Översynen kan resultera i justeringar av RUS för att den fortsatt ska vara ändamålsenlig och för att säkra långsiktig uppföljningsbarhet.

     

    Justering av strategin bör vara genomförd innan utgången av år 2025.

     

  • Konung Oscars och Drottning Sofias fond för bekämpande av tuberkulosen i Gävle kan inte uppfylla sina ändamål med nuvarande stadgar.


    Om ingen förändring sker kommer inte utdelningar ske under överskådlig tid. Kapitalet kommer över tid att minska då det finns löpande kostnader för förvaltning och stiftelsen kommer sannolikt förbrukas av löpande fakturor för förvaltningen.
     

    Region Gävleborg bör till Regeringen inge en ansökan om permutation av stiftelsen, i syfte att förbruka stiftelsen förmögenhet genom att utdela kapitalet enligt de ändamål som stiftelsen har.

     

  • Stiftelsen för vård av barn i Gävle kommun kan inte uppfylla sina ändamål med nuvarande stadgar. Om ingen förändring sker kommer inte utdelningar ske under överskådlig tid och kapitalet kommer över tid att minska då det finns löpande kostnader för förvaltning.

     

    Region Gävleborg bör till Kammarkollegiet inge en ansökan om permutation av stiftelsen, för att kunna främja ändamålet.

     

  • Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt, § 61.

     

    I bifogad sammanfattning framgår vilka motioner som den 21 mars 2024 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 89 stycken.

     

  • Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de medborgarförslag som inte beretts färdigt, § 95.

     

    I bifogad sammanfattning framgår vilka medborgarförslag som den 21 mars 2024 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 2 stycken.

     

    En sammanställning över besvarade medborgarförslag bifogas också i ärendet.

     

  • Ett medborgarförslag har inkommit med följande förslag:

    • Bussgruppen i Tröne distrikt och Trönöbygden ekonomisk förening föreslår att Söderhamns kommun, Region Gävleborg, Trönöbygden ekonomisk förening och boende i Tröne distrikt samverkar kring ett pilotprojekt för att undersöka underlaget till ett ökat och mer miljövänligt resande med kollektivtrafiken i Trönö distrikt.

     

    Alternativt förslag:

    • Att samtliga bussar på linje 67 åter ska trafikera sträckan ända upp till Grubbe, med de turer som gällde fram till och med 2020. Regionfullmäktige beslutade 2023-05-30 §120 att överlämna medborgarförslaget till regionstyrelsen för beredning.

     

    Regionfullmäktige beslutade 2023-05-30 §120 att överlämna medborgarförslaget till regionstyrelsen för beredning. 

     

    Svar:

    Region Gävleborg, likt de flesta andra regioner, har fortfarande ett stort underskott i ekonomin. Detta har resulterat i ett omfattande sparpaket inom X-trafik och Hållbarhetsnämnden som kommer att genomföras det närmaste året. Den satsning som beskrivs i medborgarförslaget kräver både kapitalkostnad, personalkostnad samt omfattande administration. Något det i dagens ekonomiska läge inte finns utrymme för.

     

    Efter det ursprungliga beslutet om neddragningar i trafiken i västra delen av Trönö december 2020 har en hel del justeringar gjorts för att lösa möjligheten för bland annat elever att ta sig till och från skolan. I dagens läge ser vi inte någon möjlighet för Region Gävleborg att utöka trafiken i detta område ytterligare.

     

    För boende västra Trönö finns möjlighet att nyttja Närtrafik (tidigare Flextrafik) under sommaren då busstrafiken vänder vid Trönö skola. Närtrafik innebär att om man har minst två kilometer till en busshållplats har man rätt att beställa sin resa genom X-trafiks beställningscentral. Närtrafik körs enligt en egen tidtabell och man måste beställa sin resa minst två timmar innan resan ska genomföras.

     

  • Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens inköp och upphandlingar. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023. Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades följande rekommendationer till regionstyrelsen:

     

    Regionstyrelsen rekommenderas att:

     

    • Överväga att förtydliga ansvarsfördelningen mellan inköpsavdelningen och förvaltningarna.
    • Överväga att komplettera policyn med riktlinjer som förtydligar inköps- och upphandlingsprocessen. Dessa kan med fördel behandla grundläggande upphandlingsprinciper, hur behov av nya upphandlingar identifieras, upphandlingsförfaranden, uteslutningsgrunder av leverantörer och under vilka förutsättningar som ramavtal får förlängas.
    • Säkerställa att otillåtna direktupphandlingar inte förekommer.
    • Säkerställa att risker som identifierats inom ramen för den interna kontrollen systematiskt följs upp, och vid behov åtgärdas

     

    Revisionsrapporten överlämnades av regionfullmäktige den 31 januari 2024 till regionstyrelsen för beredande av svar. Enligt beslutet ska svar senast ha inkommit till regionfullmäktiges sammanträde i maj 2024.

     

  • Jan Lahenkorva (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i personutskottet så ny ledamot behöver väljas. 

     

  • Daniel Hermansson (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i hälsovalsutskottet så ny ledamot behöver väljas.

     

  • Stig Zettlin föreslår i en motion:

     

    • Att ge uppdrag till regionstyrelsen att utreda var, när och hur en flygplats, fungerande på rimlig nivå kan återupprättas i Region Gävleborg.

     

    Regionstyrelsen svarar:

    Den politiska majoriteten delar motionärens syn på behovet av en flygplats i regionen, särskilt som Gävleborg är det enda län i Sverige som saknar en beredskapsflygplats. Trafikverket fick under föregående år ett uppdrag från regeringen att utreda förutsättningarna för att göra en flygplats i länet till beredskapsflygplats. Två alternativ var just Gävle flygplats, även kallad Rörbergs flygplats samt Söderhamns flygplats, tidigare F15 flygflottilj. Regionen blev ombedd från Trafikverket att uttala sig i frågan.

     

    Regionstyrelsens ordförande, Patrik Stenvard (M), inkom med en skrivelse till Trafikverket med ställningstagande från Region Gävleborg att Trafikverket bör lyfta in Gävle flygplats som en av de svenska beredskapsflygplatserna. Gävle flygplats har kapacitet för tunga plan att landa samt har ett bra geografiskt läge nära länets största akutsjukhus. Förordningen av Gävle flygplats var utifrån sjukvårdens behov vilket är den prioritering som ligger inom regionens ansvarsområde och uppdrag.

     

    Trafikverket kunde konstatera att Gävle kommun ställde sig negativa till en flygplats i kommunen. Regionstyrelsens ordförande har försökt initiera en dialog med kommunstyrelsens ordförande för att diskutera frågan vidare. Utifrån Gävle kommuns ställningstagande ansåg Trafikverket att Söderhamns flygplats var bättre lämpad som beredskapsflygplats, det är dock upp till Söderhamns kommun att genomföra de nödvändiga investeringar som krävs. Det bedöms finnas stora finansiella och praktiska utmaningar att hantera för att göra Söderhamns flygplats till en fungerande flygplats.

     

    Frågan om att utreda var, när och hur en fungerande flygplats kan återupprättas i Region Gävleborg har hanterats i ärendet med Trafikverket. Regionstyrelsen har tagit ett klart ställningstagande för Gävle flygplats och uppmanat Gävle kommun till vidare dialog varför motionen anses vara besvarad.

     

    Återremissyrkande

    På regionfullmäktige den 26 mars återremitterades ärendet genom minoritetsåterremiss med följande motivering:

     

    Jonas Rask Samuelsson (C) yrkar på att motionen återremitteras för ytterligare beredning där det klargörs när och hur en flygplats kan ta emot ambulansflyg alternativt klargör Region Gävleborgs möjlighet att få till en utredning kring detsamma.

     

    Svar återremiss 

     Vi i den politiska ledningen ser behovet av en flygplats i länet för att fylla sjukvårdens behov, då är flygplatsen i Gävle lämpligast då den ligger nära länets största akutsjukhus. Dialog med Gävle kommun gällande flygplatsen i Gävle har inletts och vi i den politiska ledningen arbetar med att hitta en lösning på frågan. Ambulansflyg används till viss del redan idag till/från närliggande flygplatser.

     

  • Hasse Backman (L) , Helena Englund (L)  och Carmen Lundkvist (L) föreslår i en motion:

     

    -          Att  Region Gävleborg inrättar Sjukvårdsslussar med mellanvårdsplatser på Sandvikens sjukhus, Söderhamns sjukhus och Ljusdals sjukhus.

     

    Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:

    Arbetet med att minska antalet överbeläggningar samt för att skapa en bättre övergång mellan sjukvård och hemmet fortgår i regionen. Vi delar motionärernas bild av att det idag saknas en tillräckligt bra lösning för de som är för friska för att vistas på sjukhus men för sjuka för att återvända hem.

     

    Vad gäller överbeläggning så lägger man inom Region Gävleborg hellre en patient som överbeläggning på den enhet som har bästa medicinska kompetensen att hantera patienten, om bemanningen och vårdtyngden tillåter det, än att lägga patienten som utlokaliserad som en del andra regioner.

    En ohållbar hemsituation är enligt Socialtjänstlagen kommunernas ansvar att hantera, detta genom flexibilitet i hemtjänstinsatser med exempelvis trygg hemgång-team eller med korttidsvistelseplatser. Det pågår arbeten i alla kommuner för att leva upp till ansatserna i God och Nära vård.

     

    Möjligheten att från regionens sida utveckla arbetet mellan utskrivning ytterligare från sjukhuset och hemgång ses över, motionen anses därför besvarad.

     

  • I en motion föreslår Pia Jansson (M) följande

     

    • Att väl markera på golvet med en ruta med en målad rullstol så det syns tydligt.
    • Att uppmana X-trafik att ha utbildning i ämnet så att chaufförerna kan uppmärksamma att platsen är tillgänglig när det kommer en rullstolsburen passagerare som vill åka med.

     

    Regionfullmäktige beslutade 2022-05-11 §154 att överlämna motionen till hållbarhetsnämnden för beredning.

     

    Hållbarhetsnämnden svarar:

    Vi förstår den problematik som motionären beskriver angående dåligt markerade platser för rullstolar. Därför är bättre markering av rullstolsplatser en av de aspekter vi tittat på i utredningen som tillsattes våren 2023 och avser trygghet i kollektivtrafiken.

     

    Att, som motionären föreslår, markera platser i golvet kan bli kostnadsdrivande och är ur den aspekten inte att betrakta som den bästa lösningen i ett läge med hårt ansträngd ekonomi. Andra sätt att tydligare markera rullstolsplatserna i kollektivtrafiken ses över och kommer att implementeras. Exakt utformning är i dagsläget för tidigt att svara på.

     

  • I en motion föreslår Henrik Olofson (SVG) följande

     

    • Att region Gävleborg inför möjlighet att betala med kontanter ombord på alla bussar vi har i kollektivtrafiken.
    • Att region Gävleborg inför möjlighet att betala med kontanter ombord på x tågen i vår Region
    • Att motionen behandlas så att den kan beslutas av regionfullmäktige senast dec 2022.

     

    Regionfullmäktige beslutade 2022-05-31 §190 att överlämna motionen till hållbarhetsnämnden för beredning.

     

    Hållbarhetsnämnden svarar: 

    Kontanter används i allt mindre utsträckning i samhället och under pandemin minskade hantering av kontanter ytterligare. X-trafik tog under pandemin bort möjligheten att betala med kontanter på bussar och tåg. Skyddsglas vid förarplatsen på bussarna gjorde att det inte gick att hantera delade kontaktytor vilket krävs vid kontanthantering. Ombordpersonal signalerade tydligt en oro inför ett återinförande av kontanter i kollektivtrafiken. Kontanter upplevs öka risken för hot och våld för personalen vilket fackliga representanter framfört till X-trafik upprepade gånger.

     

    Ombord på X-trafiks bussar kan du köpa enkelbiljett samt 24-timmarsbiljett med reskassa, betalkort eller företagskort. Ombord på X-tågen kan du utöver dessa även köpa 30-dagarsbiljett. Under 2019, när kontantbetalning var möjlig ombord samt vårt senaste normalår resemässigt, betalades endast 4 procent av X-trafiks biljetter som köptes ombord med kontanter. Kostnaden för att upprätthålla en kontantlösning ombord samt personalens upplevda otrygghet i kontanthanteringen anses inte vara försvarbar i förhållande till den andel som vill betala kontant ombord.

     

    Som resenär är du dock inte förpassad till digitala tjänster. Har du ett betalkort kan du betala lika enkelt på bussen som du kan ta ut pengar i en bankomat. För de resenärer som fortsatt vill betala sin resa kontant kvarstår även möjligheten att göra så genom att köpa biljett hos någon av X-trafiks 13 kundcenter/ombud runt om i länet.

     

  • I en motion föreslår Hans Backman (L)


    – Att Region Gävleborg anställer en äldrevårdsöverläkare för att stärka omhändertagandet av de äldre och driva utvecklingen och skapa bra strukturer för äldrevården.

     

    Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:

    Äldreomsorg drivs av kommunerna och handlar om biståndsbeslut av olika art baserat på Socialtjänstlagen. Kommunerna har även huvudmannaansvar för den hälso- och sjukvård som bedrivs vid vårdboende, korttidsboenden och sedan 2013 även hemsjukvård i enlighet med genomförd skatteväxling. Ansvaret sträcker sig upp till sjuksköterskenivå vilket innebär att läkaransvaret finns i den offentliga eller privata primärvården beroende på tilldelning från Hälsovalskontoret. Checklistor och rutiner för läkarmedverkan i kommunernas hemsjukvård finns framtagna liksom att Region Gävleborg har i sina läkemedelsrekommendationer ett särskilt avsnitt kring läkemedelsbehandling hos äldre. Efter pandemin har det tagits fram ett åtgärdspaket med särskilt fokus på äldregruppen för att stärka och trygga läkaransvaret i medicinska, etiska och andra kvalitetsparametrar gentemot kommunernas vård av äldre.

     

    Varje kommun är suverän och regionen har inget mandat att ställa krav på likvärdig äldreomsorg. Hur äldreomsorgen fungerar hos varje kommun är något Inspektionen för vård och omsorg (IVO) följer upp. Från regionens sida är vi aktiva i den samverkan vi har för att enskilda personer ska få bästa möjliga vård och omsorg när vi tillsammans har engagemang kring en enskild person/patient.

    Den politiska ledningen i Region Gävleborg är positiva till en kontinuerligt ökad samordning kring äldrevården men kommer inte ingripa i tillsättning av anställda inom enskilda verksamheter.
     

  • I en motion yrkar Vänsterpartiet följande

     

    • Att en kartläggning görs med ovanståendes syfte
    • Att kartläggningen, med föreslagna åtgärder, redovisas för regionfullmäktige inom ett år.

     

    Regionfullmäktige beslutade 2022-12-13 §307 att överlämna motionen till hållbarhetsnämnden för beredning. 

     

    Hållbarhetsnämnden svarar: 

    Inför större om- och nybyggnationer av regionens fastigheter, samt inför utbyte av tak/takstommar, utreds rutinmässigt möjligheter att etablera solcellsanläggningar. En solcellsanläggning innebär stora laster och tillkommande krav på elsäkerhet, och därmed måste varje möjlig yta även utredas avseende framför allt konstruktion, bärighet och övriga takinstallationer. Utöver genomförande av en solcellsanläggning tillkommer kostnader för nya/förstärkta stommar och/eller takkonstruktioner, el, etc. Ur ett drift- och underhållsperspektiv tillkommer därefter ökade drift- och underhållskostnader för fastigheten, särskilt vid montering på fasad. Exempel på beslut att anlägga solcellsanläggningar är hus 11 på Hudiksvalls sjukhus och Anderbergs hälsocentral (Gävle).

     

    Regionen arbetar aktivt med energieffektiviseringar sedan flera år. Mycket är gjort, mycket återstår att göra och mycket tillkommer i takt med lagstiftning och krav på nationell nivå. I syfte att få så stora effekter som möjligt, ligger fokus på att minska grundlasten samt jämna ut topparna i energiförbrukningen.

     

    Regionens energiförbrukning och vattenförbrukning har minskat, sett till antalet kvadratmeter i fastigheter, och arbetet fortsätter med att utveckla förutsättningar för att mäta, analysera och effektivisera ytterligare.

     

  •   28

    Initiativärende - Bättre system för sjukresor (V)

  •   29

    Initiativärende (S) – Kalla konsultbolaget Sirona till regionstyrelsen

  •   30

    Regiondirektören informerar

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.