Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  •   5

    Ekonomisk månadsrapport 2025 per juli 2025

  • I enlighet med Regionfullmäktiges beslut 2024-11-26, §428 (RS 2024/2697) har Regionstyrelsen möjlighet att nyupplåna maximalt 1 000 miljoner kronor under 2025 för att säkerställa likviditeten.

     

    Regionstyrelsen beslutade 2023-11-08 §236 (RS2023/1208) att ge Regiondirektören delegation att nyupplåna och omsätta lån upp till inom vid varje tillfälle av regionstyrelsens beslutade upplåning.

     

    Investeringsramen för 2025 uppgår till 1 055 miljoner medan prognosen uppgår till 843 miljoner. Finansieringen planeras ske i samma takt som utbetalningarna men där löpande avstämningar görs innan nyupplåning eller avyttring av placeringar sker för att minska de finansiella kostnaderna.

     

    Under kvartal 2, 2025 upplånades 300 mnkr. Ytterligare likviditet behövs för att säkra Regionens likviditet.

  • Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har sänt ut betänkandet En ny nationell myndighet för viltförvaltning (SOU 2025:50) på remiss fram till och med 25 september. Region Gävleborg är inte en av de utvalda remissinstanserna, utan väljer att yttra sig över betänkandet på eget initiativ.

     

    Region Gävleborg ställer sig positiv till förslaget att samla jakt- och viltvårdsfrågorna i en och samma myndighet för viltförvaltning.

  • Uppföljning av Region Gävleborgs bidrag till genomförandet av Länsstyrelsens åtgärdsprogram för genomförandet av Sveriges miljömål.

  • Sedan cirka 20 år bidrar berörda kommuner, regioner och länsstyrelser till myggbekämpningen i Nedre Dalälvsområdet. Ursprungligen har myggbekämpningen finansierats via projektmedel, men sedan 2017 bekostas detta via medel i ordinarie budget. Bekämpningen utförs av Nedre Dalälvens Utvecklings AB, NEDAB och Nedre Dalälvens Intresseförening.

     

    NEDAB har ansökt om 876 375 kronor för myggbekämpning under 2025.

     

    Förvaltningen föreslår att medlen beviljas och betalas ut till intresseföreningen.

  • Kommuner och regioner får ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin (partistöd). Grunderna för partistöd regleras i 4 kap. 29 – 32 §§ kommunallagen.

    Fullmäktige antog den 31 maj 2022, § 200, ”Reglemente om ekonomiska förutsättningar för partier” som reglerar partistödets omfattning och formerna av det.

     

    I reglementet anges bl.a. att utbetalning av partistöd görs i förskott i januari. Beslut om utbetalning ska fattas av regionfullmäktige minst en gång per år och betalas endast ut till de politiska partier som är representerade i regionfullmäktige.

     

    Mottagare av partistödet ska årligen lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för sitt huvudsakliga ändamål. Redovisningen ska avse perioden den 1 januari – 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter räkenskapsårets utgång.

     

    Redovisning görs vid regionfullmäktiges sammanträde som infaller före den 30 september.

     

    En särskild granskare, som utses av mottagaren av partistödet, ska granska om mottagarens redovisning ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport ska bifogas redovisningen.

     

    Partistöd kommer inte att betalas ut till parti som inte lämnar redovisning.

     

  • Förslag på sammanträdesdatum för regionstyrelsen och regionfullmäktige har tagits fram enligt förslag till beslut. Beslut om datum för nämnder och utskott beslutas i respektive instans.

     

  • Enligt lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för de privatanställda har arbetstagarorganisationer rätt att utse styrelseledamöter med rösträtt i bolag med minst 25 anställda. Då har de anställda rätt till två personalrepresentanter. Region Gävleborg kan dock välja att inte tillämpa denna lag, och istället avtala med arbetstagarorganisationerna om representation utan rösträtt.

     

    Region Gävleborg Din Hälsocentral AB avser att träffa avtal med berörda arbetstagarorganisationer om att dessa får utse representanter till styrelsen utan rösträtt, med rätt att närvara, yttra sig och ta del av styrelsehandlingar.

     

    Detta säkerställer insyn och delaktighet för arbetstagarna utan att påverka bolagets beslutsstruktur och möjliggör en flexibel form av representation som kan anpassas efter bolagets behov. Det följer även regionens principer för bolagsstyrning enligt SKR:s rekommendationer.

     

  • Jennie Forsblom (KD) har avsagt sitt uppdrag som ombud till Regionernas Ömsesidiga Försäkringsbolag, och nytt ombud ska utses. 

  •   14

    Förlängning av kontinuitetsersättning

  • PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av tillgänglighet och produktionsplanering.

     

    Vi konstaterar att granskningen visar att det finns förbättringsområden inom både styrning, uppföljning och planering av hälso- och sjukvårdens kapacitet. Samtidigt noteras att flera åtgärder redan vidtagits och att det finns en pågående utveckling av produktions- och kapacitetsstyrning.

     

  • PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning. Granskningens syfte är att bedöma om hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och om den interna kontrollen är tillräcklig. Syftet med granskningen är även att bedöma om redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförligt till privata utförare är ändamålsenliga. Granskningen resulterade i en revisionsrapport som översänts till hållbarhetsnämnden för kommentarer.

     

    Den samlande bedömningen efter genomförd granskning är att hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare till övervägande del bedrivs på ett ändamålsenligt sätt, samt att den interna kontrollen i sammanhanget i begränsad utsträckning är tillräcklig. Redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförlig till privata utförare bedöms till övervägande del ändamålsenliga.

     


  • Ett initiativärende från Ulla Andersson (V), Magnus Svensson (C) och Eva Lindberg (S) har inkommit med följande yrkanden:

     

    • Att en oberoende utredning tillsätts för att granska ovanstående rekryteringar.
    • Att utredaren även får i uppdrag att föreslå åtgärder för att förhindra att något liknande upprepas.
    • Att de fackliga företrädarna ska höras i utredningen.

     

    Svar på initiativärendet

     

    Initiativtagarna är kritiska till regionens tillsättande av två tjänster.

     

    Vad gäller projektanställningar tydliggör kollektivavtalet projektanställningar för avgränsade uppgifter eller specifika uppdrag som inte ligger inom ramen för ordinarie löpande drift och som är av tillfällig natur. Den här formen av anställning är tänkt att användas just för avgränsade projekt där specifik kompetens krävs som inte finns att tillgå internt inom organisationen. . För en projektanställning finns inga krav på konkurrensutsättning/annonsering.

     

    Det har förekommit synpunkter på hur vissa rekryteringar genomförts inom IT. Det har handlat om att inte alla steg i processen följts fullt ut. Regionen har tagit till sig av kritiken och jobbar aktivt för att säkerställa att alla rekryteringar sker på ett korrekt och transparent sätt framöver.

     

    Rekryteringsprocessen är väl dokumenterad och innehåller ett antal rutiner och riktlinjer som är kända för chefer inom regionen. All information och tillvägagångssätt finns beskrivna på intranätet. Regionen har även ett antal rekryteringspartners.

     

     

     


  • Ett initiativärende från Ulla Andersson (V) och Kristina Sjöström (V) har inkommit med följande yrkande

     

    • Att regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att en risk- och konsekvensanalys görs av att överföra Folktandvården Gävleborg AB till förvaltningsform samt att den analysen sedan ligger till grund för ett eventuellt beslut om överförande till förvaltningsform. 

     

    Svar på initiativärende

     

    Initiativtagarna önskar utföra en risk- och konsekvensanalys av övergång för Folktandvårdens nuvarande bolagsform till förvaltningsform. Samt att detta ska ligga till grund för en eventuell övergång.

     

    Detta är inget som varken verksamheten eller vi i den politiska ledningen anser nödvändigt eller önskvärt. Verksamheten framhåller bland annat att nuvarande bolagsform ger korta beslutsvägar vilket främjar snabb omställning utifrån behov, att medarbetarinflytandet är stort, ger tydliga ekonomiska flöden samt underlättar rekrytering. Vidare har Folktandvården i Gävleborg goda tandhälsotal som ligger över rikssnittet, detta ska ställas mot att Gävleborg ofta ligger under rikssnittet i andra avseenden.

     

    Vi i den politiska ledningen anser inte att det är nödvändigt att utreda eller ändra en välfungerande driftsform.

  •   19

    Regiondirektören informerar

  •   20

    Initiativärende (V) - Nedskrivning studielån

  •   21

    Initiativärende (V) - Förhindra överetablering och förbättra personalbemanningen i primärvården

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.