Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • Charlotta Östlund, strateg för God och nära vård, Agneta Larsson, chefläkare specialiserad sjukhusvård och Peo Hermansson, chefläkare primärvård och specialist allmänmedicin håller i workshop om framtidens sjukvård del 3.

  •   6

    Ekonomisk månadsrapport april

  • Region Gävleborg avser att dels söka medel för regiongemensamma projekt, dels för egna projekt för att effektivisera hälso- och sjukvården.

     

  • Budget- och planeringsförutsättningarna är styrande för Region Gävleborgs arbete med budget 2026 och ekonomisk plan för 2027–2028. Här anges utgångspunkter för arbetet med verksamhetens mål och de politiska prioriteringarna, men också en beskrivning av beslutsprocessen och anvisningar till nämnderna. I dokumentet ingår även de ekonomiska förutsättningarna, som aktuellt ekonomiskt läge, prognostiserad resultatutveckling, ekonomiska planeringsramar till nämnder och styrelse samt preliminära investeringsramar.

  •   9

    Avyttring av RegNet

  • I enlighet med Regionfullmäktiges beslut 2024-11-26, §428 (RS 2024/2697) har Regionstyrelsen möjlighet att nyupplåna maximalt 1 000 miljoner kronor under 2025 för att säkerställa likviditeten.

     

    Regionstyrelsen beslutade 2023-11-08 §236 (RS2023/1208) att ge Regiondirektören delegation att nyupplåna och omsätta lån upp till inom vid varje tillfälle av regionstyrelsens beslutade upplåning.

     

    Investeringsramen för 2025 uppgår till 1 055 miljoner kronor där utbetalningarna bedöms ske jämnt fördelat under året. Finansieringen planeras ske i samma takt som utbetalningarna men där löpande avstämningar görs innan nyupplåning eller avyttring av placeringar sker för att minska de finansiella kostnaderna.

     

    Under kvartal 2, 2025 upplånades 300 mnkr. Ytterligare likviditet behövs för att säkra Regionens likviditet.

     

  • Ett förslag till strategi mot välfärdsbrottslighet har tagits fram av regionstabsförvaltningen. Strategin ska omfatta samtliga nämnder inklusive de majoritetsägda bolagen.

     

    Syftet med strategin är att Region Gävleborgs ekonomiska medel ska användas till det de är avsedda att användas till och, i förlängningen, att tilliten till Region Gävleborg och välfärdssystemen upprätthålls.

     

    Utgångspunkter i strategin är att:

     

    • Region Gävleborgs välfärdsresurser är en del av samhällets välfärd och våra insatser och åtgärder ska vara till nytta för invånarna som till samhället i stort.
    • Region Gävleborg ska söka samarbeten och erfarenhetsutbyten med myndigheter, länets kommuner och andra regioner för att förebygga, förhindra och minimera välfärdsbrottslighet.
    • Region Gävleborg ska aktivt arbeta med att avskräcka aktörer från att utföra brott inom välfärdssystemen och mot regionen.
    • Samtliga nämnder och majoritetsägda bolag ska ha verksamhetsanpassade arbetssätt och metoder som innebär en hög motståndskraft mot olika typer av välfärdsbrott.

     

    Strategin ska konkretisera hur arbetet mot välfärdsbrottslighet ska påbörjas och utvecklas inom Region Gävleborg och de majoritetsägda bolag under perioden 2025-2027. Arbetet mot välfärdsbrottslighet kommer dock inte vara klart vid utgången av 2027 utan kommer behöva fortsätta även efter denna period men strategin ska ge en initial styrning av arbetet. Strategin har fem utpekade fokusområden, vilka är:

     

    • Fokusområde 1 - Kompetenshöjande insatser, förbättrad lägesbild samt stärkt samverkan
    • Fokusområde 2 - Organisatoriska förutsättningar, robusthet och intern kapacitet
    • Fokusområde 3 - Processer och rutiner inom inköp/upphandling och uppföljning av externa aktörer enligt LOU, LOV, nationella taxan och tandvårdsstöd

    • Fokusområde 4 - Processer och rutiner inom stöd- och bidragshantering

    • Fokusområde 5 – Processer och rutiner inom hälso- och sjukvård

       

      Till varje fokusområde ska nämndsförvaltningarna och, i den mån det är möjligt, bolagen ta fram konkreta åtgärder som ska utveckla och stärka arbetet mot välfärdsbrottslighet. Regionstyrelseförvaltningen ska hålla samman arbetet. Insatserna och åtgärderna ska presenteras och hanteras i en gemensam handlingsplan. Handlingsplanen ska vara regionövergipande och beslutas av Regiondirektören.

       

      Insatserna och aktiviteterna inom ramen för detta uppdrag ska vara klart senast vid utgången av 2027. Nämnderna och bolagen ska löpande följa upp arbetet mot välfärdsbrottslighet inom ramen för sin internkontroll. Vidare ska regionstyrelsen följa upp det sammanhållande arbetet inom ramen för uppföljning av internkontrollen.

  • Företaget är inriktat på maskinbearbetning och flerfunktionssvarvning med kunder i både Sverige och Europa. Investeringen avser två multifunktionssvarvar 8 334 300 kr, robotcell för laddning av multifunktionssvarvar 1 490 000 kr, mätmaskin 1 000 000 kr, mjukvara till maskinerna 150 000 kr samt kontrollantkostnad 30 000 kr exklusive moms. Företaget ser en utökad orderingång inom produktion av försvarsmateriel där volymerna är stora och behoven inom detta område förväntas öka under många år framöver. Den försvarsrelaterade industrin kräver att deras underleverantörer har modern produktionsutrustning med hög grad av automation som lever upp till de höga kvalitetskraven samt snabb och pålitlig leveransförmåga vilket säkerställs i och med denna investering. Investeringen är också ett sätt för företaget att möta den hårda konkurrensen från låglöneländer där företagets enda chans att konkurrera är att ha hög kvalitet i kombination med en så effektiv produktion som möjligt med hög grad av automatisering.

     

    En annan fördel med automatiseringen är att arbetsmiljön förbättrats radikalt då personalen slipper tunga lyft och monotona arbetsmoment samt att skiftarbete upphört nästan helt då företaget låter sina robotar och CNC maskiner jobba tillsammans under dygnets övriga timmar. Investeringarna i ny produktionsutrustning kommer leda till lägre förbrukning av fossila smörjmedel och elförbrukning. 90 % av materialet i produkterna som tillverkas kommer från återvunnet material. Det här är en stor och viktig investering för Ljusdal kommun som är stödområde 1 och väntas leda till 3–6 nya arbetstillfällen under de kommande åren. Företaget har inte gjort några utdelningar och uppger att de tar banklån för den del av investeringen som inte täcks av stödet. Företaget har tidigare investerat i värmeåtervinningssystem för att ta tillvara spillvärme för uppvärmning av lokalen. Prioriterat målområde i RUS är Konkurrenskraftigt näringsliv och hållbar arbetsmarknad med effektmålet att Gävleborg har ett brett, diversifierat och inkluderande näringsliv.

     

  • Region Gävleborg är strategiägare till Territoriell Strategi Gävleborg. I egenskap av strategiägare har Region Gävleborg möjlighet att söka finansiering för ett projekt med syfte att stärka kapaciteten att arbeta med strategins genomförande. Ett arbete som även har mer långsiktiga effekter på den regionala utvecklingsstrategin (RUS) och den regionala innovationsstrategin (RIS). RUS har flera högt uppsatta mål som kräver omfattande strukturförändringar för att kunna uppnås (transformationer). En del kan lösas genom ständiga förbättringar men många frågor är komplexa och kräver att mer omfattande förändringar sker och behöver hanteras på nya sätt, något som kräver både ekonomiska resurser och organisatoriska förmågor.

     

    Inför framtagande av projektet har en nulägesanalys genomförts med hjälp av en arbetsgrupp bestående av Region Gävleborg, Gävle kommun, Söderhamns kommun, Sandvikens kommun och Länsstyrelsen Gävleborg. Analysen pekar på att det behövs en satsning för att stärka förmågan till förnyelse (innovation), extern finansiering och samverkan i offentlig sektor i Gävleborg. Vissa av Gävleborgs kommuner har uppbyggda förmågor inom förnyelse och extern finansiering men det är ofta personbundet, inte i tillräckligt hög grad organisationsdrivet och mer skulle kunna ske i samverkan. Samtidigt finns mycket pengar att söka hem till Gävleborg om organisationerna stärker sina förmågor att arbeta mer nyskapande och blir bättre på att söka externa medel.

     

    Genom projektet vill Region Gävleborg erbjuda länets kommuner möjligheter att få mer kunskap och förmågor att arbeta med förnyelse, söka externa medel och samverka. Risken är annars att de organisationer som idag inte har förmågor inom områdena får ännu större utmaningar att lösa sina samhällsuppdrag. Samtidigt som de organisationer som har förmågor att arbeta med förnyelse ytterligare stärker sina förmågor att få in mer extern finansiering till verksamheterna. Detta får effekter i form av ökad ojämlikhet både inom länet och mellan län som besitter förmågor och de som inte gör det.

     

    Projektet kommer skapa en gemensam grund hos deltagarna och möjliggöra en blandning av arbete i den egna organisationen och samverkan mellan organisationer. Detta för att möjliggöra att organisationerna kan arbeta i ett för dem rimligt tempo utifrån respektive organisations behov samtidigt som de utvecklas tillsammans. Projektet är tematiskt avgränsat till Territoriell strategi Gävleborg och RIS området Hållbara städer och samhällen.

     

    Projektet kommer att drivs av Region Gävleborg i samverkan med länets kommuner och Länsstyrelsen Gävleborg. Möjlighet att delta kommer ges alla Gävleborgs kommuner. Ansökan om projektmedel sker hösten 2025 och avser ett tre årigt projekt. Budget är inte fastställd utan kommer att hanteras i samband med den formella ansökan. Projektet har möjlighet att börja starta under hösten 2025 på egen risk eller med formell projektstart 2026.

     

  • Nuvarande strukturfondspartnerskap för Norra Mellansverige ska ersättas med ett nytt partnerskap. Det nya partnerskapet ska ha en mer strategisk roll än tidigare. En ordförande ska utses till den kvarvarande programperioden fram till och med 2027.Enligt tidigare överenskommelse med de berörda regionerna, Dalarna och Värmland, roteras ordförandeskapet. För innevarande programperiod är det Dalarna som huserar ordförandeskap och sekretariat. Region Gävleborg ställer sig därför bakom Region Dalarnas kandidater till ordförandeposten.

     

  • Hälsinglands museum har lämnat sin årsredovisning för 2024.

     

    Ärendet återremitteras på regionfullmäktige 2025-05-06 med följande motivering:

    • Att ärendet återremitteras för att kompletteras med revisionsberättelse.

     

    Svar på återremiss:

    Revisionsberättelse har inkommit.

     

     

  • Region Gävleborgs Hållbarhetsredovisning 2024 är en beskrivning och uppföljning av regionens arbete med att integrera hållbar utveckling, de globala målen och hållbarhetsstrategin (RS 2020/944) i genomförandet av våra uppdrag.

     

    Ärendet återremitteras på regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06 med följande motivering:

     

    1. Att regionstyrelsen kompletterar hållbarhetsredovisningen med utgångspunkt i revisorernas kritik och den negativa utvecklingen i årsredovisning 2024, återkommer till fullmäktige med en reviderad hållbarhetsredovisning som korrekt beskriver och fördjupar det ekonomiska läget samt innehåller en strategi för ekonomisk hållbarhet.
    2. Att strategin ska innehålla tydliga mål, åtgärder och uppföljningsmetoder samt presenteras vid fullmäktiges sammanträde i juni 2025.

     

    Svar på återremiss:

    Hållbarhetsredovisningen är regionens försök att fånga Region Gävleborgs hållbarhetsarbete. I denna framgår både beskrivningar och data av regionens arbete med att förbättra förutsättningarna för genomförandet av Agenda 2030.

     

  • I Region Gävleborg används i nuläget en så kallad Vårdgivaranmälan som juridiskgrund till förbindelse för Utföraren att följa rutinen ”Allmäntandvård för barn och unga – Region Gävleborg – Platina id 09-618475”. Detta är inte juridiskt prövat men sannolikt inte hållbart. Beställarenheten för tandvård uppfattar att en upphandling enligt LOV skulle innebära:

     

    • Ett tydligare avtalsförhållande mellan Utföraren och Regionen.
    • Kvalitetssäkring – godkännandeprocess för anslutning samt regelbundenuppföljning och kontroll.
    • Jämlik vård – patient och/eller vårdnadshavare väljer själv Utförare. På så vis ökas patientens inflytande.
    • Minskad risk för välfärdsbrott – tack vare tydligare juridisk förbindelse och möjlighet/skyldighet till uppföljning och kontroll.

     

     

    Ärendet återremitterades på regionfullmäktige 2025-05-06 med följande motivering:

    Vänsterpartiet yrkar på återremiss för att få ett alternativ till vårdval belyst samt för att få det redovisat varför dagens system som funnits i över ett decennium inte är juridiskt hållbart.

     

    Svar på återremiss:

    Redan idag finns vårdval inom tandvård - åtminstone för vuxna. Genom införandet av LOV inom barntandvården ges nu möjlighet att välja tandläkare och tandvårdsklinik även för barn.

     

  • Marcus Gard (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i fastighets-, teknik- och miljöutskottet så ny ledamot behöver väljas.

     

  • Jan Lahenkorva (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i hälsovalsutskottet så ny ledamot behöver utses. 

     

  • Peter Åkerström (KD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i Nätverk för strategiskt folkhälsoarbete i Gävleborg från och med 2025-06-10 så ny ersättare behöver väljas.

     

  • Peter Åkerström (KD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i utvecklingsutskottet från och med 2025-06-10 så ny ledamot behöver väljas.

     

  • Peter Åkerström (KD) har avsagt sig uppdraget som vice ordförande i personalutskottet från och med 2025-06-10 så ny vice ordförande behöver väljas.

     

  • Till Region Gävleborg din hälsocentral AB behöver en ägarrepresentant och ersättare utses.

     

  • De förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg har genomfört en granskning av styrprocesser utifrån mål och andra styrdokument. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen säkerställt en ändamålsenlig struktur för styrning och uppföljning av de styrdokument som finns i regionen samt om styrelsen och nämnderna följer denna struktur.

     

    Revisorerna har angett att regionstyrelsen bör:

     

    • följa reglementet för uppföljning avseende att årligen följa upp fullmäktiges beslut, återrapportera tillämpningen av policyer, föreskrifter, strategier och direktiv samt utvecklingen inom beslutade planer och program. Om styrelsen inte anser att reglementet är ändamålsenligt bör styrelsen initiera en justering av reglementet.
       
    • följa implementeringen av den nya dokumentstyrningen så att alla gamla styrdokument hanteras utifrån de nya reglerna och kommande förvaltningsvisa rutiner.

     

    Regionstyrelsen har getts tillfälle av regionfullmäktige att kommentera revisorernas rekommendationer.

     

  • Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört granskning i syfte att bedöma om regionstyrelsen har en tillräcklig intern kontroll avseende Framtidsbyggets kostnadsutveckling. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC augusti 2024.

     

    Ett antal kontrollfrågor var styrande för granskningen:

     

    • Har tillräckliga kalkylunderlag legat till grund för upphandlingen av byggnationer?
    • Har kontroller genomförts för att säkerställa att en lämplig konstandskontrollrutin har upprättats?
    • Finns tydliga rutiner för hantering av beställning av tillägg, ändringar och avgående arbete (s.k. ÄTA) och har dessa följts?
    • Görs analys av orsaker till ev. kostnadsökning?
    • Har regionstyrelsen säkerställt att en tillräcklig ekonomisk uppföljning och rapportering (inkluderat slutkostnadsprognoser för enskilda genomförandebeslut samt för Framtidsbygget som helhet)?

     

  • Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Marie-Louise Dangardt (S), Lars Öberg (S), Ulla Andersson (V),  Magnus Svensson (C) har inkommit med ett initiativärende med följande yrkar:

     

    1. Regionstyrelsen utarbetar förslag till tilläggsbudget för primärvården i syfte att säkerställa produktionskapacitet och tillgänglighet samt garantera en acceptabel arbetsmiljö.

    2. Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att besluta om tilläggsbudget vid fullmäktiges ordinarie sammanträde 2025-05-06-07.

     

    Svar på initiativärendet:

    Vi är införstådda i den problematik som finns i införandet av Cosmic, det blev ett svårare införande än vad någon förutspått. Flera åtgärder har vidtagits för att påskynda förbättringsarbetet, bland annat har vi tagit hem konfigureringarna för att möjliggöra att arbeta mer skyndsamt. Ytterligare resurser har också tillsats.

     

  •   27

    Regiondirektören informerar

  •   28

    Begäran om extrainsatt RS (V)

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.