Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Fastställande av dagordningen
Anmälningar för kännedom
Redovisning av delegeringsbeslut
Almi moderbolag har, efter överläggningar med de regionala ägarna Region Gävleborg och Region Dalarna, översänt bifogade förslag till anslag för Almi Företagspartner GävleDala AB för 2025.
Ägaranvisningarna beslutades inför 2022 och gäller till dess att ägarna överlämnar en ny anvisning till bolaget.
Regionfullmäktige har beslutat att ägaranvisningar och anslag till Almi GävleDala AB endast ska beslutas av regionfullmäktige om det är av principiell betydelse (RF 2021 §480).
De anslagsöverenskommelser som beslutas och sedermera betalas ut går vid fusionen automatiskt in i det nya bolaget (Almi Norra Mellansverige).
Statens servicecenter har för samråd översänt ett utkast till konsekvensanalys rörande avveckling av servicekontoret i Sandviken. Svar ska vara myndigheten tillhanda senast den 26 februari 2025. Samrådet sker i enlighet med förordningen (2019:202) om statliga myndigheters lokalisering.
Statens servicecenter har idag 148 servicekontor i hela landet. Med anledning av minskade förvaltningsanslag om totalt 150 miljoner kronor under 2025-2027 bedömer myndigheten att de behöver avveckla 35 av servicekontoren.
Statens servicecenter sluter serviceavtal med andra myndigheter. I nuläget ingår Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket i servicesamverkan.
Kontorets verksamhet i Sandviken upphörde i slutet av oktober 2024, då samlokaliseringen med Arbetsförmedlingen avslutades. Med anledning av kommande besparingar har Statens servicecenter inte för avsikt att söka nya lokaler i Sandviken. Servicekontoret har tillhandahållit lokal statlig service åt Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Kommentarer
Region Gävleborg ser allvarligt på att Statens servicecenter avser att avveckla servicekontoret i Sandviken. Det medför en försämrad samhällsservice för hela västra Gästrikland. Det berör utöver Sandvikens kommun även boende i Hofors och Ockelbo kommuner. Detta framgår inte av konsekvensanalysen.
Tillgången till statliga arbetstillfällen i hela landet är viktig, även om det i det här fallet endast är en person som har sin placering i Sandviken. Av konsekvens-analysen utläser Region Gävleborg att inga personalneddragningar är aktuella i samband med avvecklingen.
Av konsekvensanalysen framgår att Statens servicecenter kommer att tillhandahålla minst ett servicekontor i varje FA-region. Region Gävleborg vill betona vikten av att de övriga befintliga kontoren blir kvar; i Bollnäs, Gävle, Hudiksvall, Ljusdal och Söderhamn.
Redovisning enligt förordning (2024:99) om resultatredovisning av det regionala utvecklingsarbetet
Region Gävleborg har i rollen som regionalt utvecklingsansvarig en samordnande, sektorsövergripande roll mellan aktörer på lokal, regional, nationell nivå i det regionala utvecklingsarbetet. Uppdraget regleras genom lagen (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar.
Region Gävleborg redovisar årligen resultatet av det regionala utvecklingsarbetet till regeringen, med grund i Förordning (2024:99) om resultatredovisning av det regionala utvecklingsarbetet. (Tidigare reglerades uppdraget genom årliga regeringsbeslut, villkorsbrev.) Region Gävleborg ska återrapportera sitt uppdrag till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet och Tillväxtverket senast 21 februari 2025.
Resultatredovisningen innehåller en sammanfattning av verksamheten inom regional utveckling för verksamhetsåret 2024. Tillväxtverket har tillhandahållit mallen för återrapporteringen, vilken är strukturerad i enlighet med rubrikerna i Nationell strategi för hållbar regional utveckling i hela landet 2021–2030. Rubrikerna överensstämmer i hög grad med Gävleborgs prioriteringar i det regionala utvecklingsarbetet.
Med anledning av nedläggning av hälsocentralen som drivs av Gefle Läkargrupp AB (RS 2025/193) per 1 februari 2025 kommer övriga hälsocentralers vårdtyngd att öka till följd av nedläggningen.
Gefle Läkargrupp har cirka 4900 listade patienter som kommer listas om till övriga hälsocentraler. Preliminärt hör cirka 4 000 patienter till samverkansområde Gävle och resterande är utspridda till övriga samverkansområden. Då nedläggningen av Gefle Läkargrupp sker med kort framförhållning är det skäligt att en tillfällig kompensation i form av en engångsutbetalning sker till berörda hälsocentraler. Detta till följd av ökat antal patienter och vårdbehov.
Förslag:
Premicare meddelar skriftligen Hälsovalskontoret den 12 december 2024 att Prima Vård Sverige AB har intentionen att förvärva Premicares samtliga primärvårdsmottagningar i region Gävleborg, med genomförande under februari 2025.
I och med förvärvet kommer Prima Vård Sverige AB, org.nr 559037-4699 att förvärva samtliga aktier i Premicare Healthcare AB, org.nr 559273-9303 av Premicare AB, org.nr 556686- 5431.
Enligt Handbok Hälsoval 2024/2025 Avtal § 23 ska överlåtelse av avtal och ändrade ägarförhållanden skriftligen meddelas Region Gävleborg som då har då rätt att pröva om förutsättningarna enligt § 3 i avtalet alltjämt är uppfyllda och kan i annat fall säga upp avtalet.
En översyn av den politiska organisationen föreslås inför mandatperioden som inleds den 1 januari 2027. I översynen ska också tas fram förslag till arbetsordning för regionfullmäktige, styrelsens och nämndernas reglemente, reglemente för ekonomiska förutsättningar för partier samt arvodesreglemente.
Kommunens uppgifter för färdtjänst och riksfärdtjänst kan överlåtas till den regionala kollektivtrafikmyndigheten som enligt lagen om kollektivtrafik (2010:1065) ansvarar för kollektivtrafiken i länet. Den regionala kollektivtrafikmyndigheten tar då över kommunens ansvar för färdtjänst och riksfärdtjänst.
Ovanåkers kommun har beslutat i Samhällsbyggnadsnämnden den 22 januari 2025 om överlåtelsen och Kommunfullmäktige behandlar ärendet den 24 februari 2025 om att överlåta tillståndsgivningen för färdtjänst och riksfärdtjänst till den regionala kollektivtrafik-myndigheten, Region Gävleborg.
Överlåtelsen ska gälla från den 1 april 2025 och tillsvidare.
Region Gävleborg är regional kollektivtrafikmyndighet i Gävleborgs län och ansvarar för den regionala kollektivtrafiken. Region Gävleborg har bestämt att en Trafikplan ska upprättas som beskriver kollektivtrafiken i Gävleborgs län och de trafikutvecklingsåtgärder som planeras för kommande verksamhetsår. Trafikplanen ska beslutas av Regionfullmäktige.
De förslag till trafikutvecklingsåtgärder som föreslås i Trafikplanen grundar sig på de viljeinriktningar, ambitioner och prioriteringar som beslutats i Trafikförsörjningsprogrammet för perioden 2022-2032 samt den politiska inriktningen för Region Gävleborg 2022-2026.
En väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för en hållbar utveckling i hela Gävleborg. Kollektivtrafiken möjliggör på ett klimatsmart sätt studier och arbete på andra orter, bättre matchning på arbetsmarknaden samt ett större utbud av rekreation. Länets kommuner har via de dialogmöten som hållits kunnat påverka innehållet och utformningen av Trafikplanen. Synpunkter och förslag från trafikföretagen, resenärer och allmänheten har också varit en viktig förutsättning i framtagandet av Trafikplanen.
Styrdokument bolagsbygget
Ekonomisk månadsrapport
Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens åtgärder för en ekonomi i balans. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023 och 2024. Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades följande rekommendationer för Hållbarhetsnämnden:
Revisorerna genomförde under 2024 en uppföljande granskning av Region Gävleborgs lönehantering och löneutbetalningsprocess.
Syftet med granskningen är att bedöma om regionstyrelsen vidtagit tillräckliga åtgärder med anledning av den bedömning och de åtgärdsförslag som lämnats i genomförda granskningar.
Granskningen har sin utgångspunkt i följande revisionsfrågor:
Utifrån granskningens resultat rekommenderar revisorerna Regionstyrelsen:
I en motion föreslår Sverigedemokraterna följande
Regionfullmäktige beslutade 2021-02-25 §104 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
I en motion föreslår Socialdemokraterna följande
Regionfullmäktige beslutade 2023-04-27 §97 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson, Kristina Michelson och Marcus Gard föreslår:
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie- Louise Dangard, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard, alla (S), föreslår:
I en motion föreslår Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Marie-Louise Dangardt (S), Lars Öberg (S), Mona Davik (S), Daniel Johansson (S), Marcus Gard (S):
I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S):
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson, Marcus Gard (S) föreslår i en motion:
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) föreslår i en motion:
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) föreslår i en motion:
I en motion föreslår Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Marie-Louise Dangardt (S), Lars Öberg (S), Mona Davik (S), Daniel Johansson (S), Marcus Gard (S):
Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Marie-Louise Dangardt (S), Lars Öberg (S), Mona Davik (S), Daniel Johansson (S), Marcus Gard (S) föreslår i en motion:
I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S):
I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S):
Regiondirektören informerar
Genom allmänna val väljer folket det parti de vill ge makten till och de personer som de vill ska företräda dem. Det förtroende som väljarna ger politiker måste förvaltas på bästa sätt oavsett om partiet ingår i ett styre eller i en opposition. Det politiska styrets möjlighet att även styra delar av oppositionens förutsättningar, när det gäller att granska styret och komma med egna förslag och utföra politiskt arbete, påverkar även möjligheten för oppositionen att företräda sina väljare.
Genom att ge oppositionen goda förutsättningar att verka politiskt stärks demokratin, det menar vi att en styrande politisk ledning måste ta ansvar för. Oavsett vilka partier som får väljarnas förtroende att bilda ledning i Region Gävleborg i kommande val så behövs en översyn av förutsättningarna för en opposition att verka under förtroendet från sina väljare.
Därför menar vi att det är viktigt att så snart som möjligt inleda ett arbete för att förstärka demokratin och oppositionens möjligheter till insyn och information.
I dag finns det många brister i organisationen kring det politiska arbetet. Det finns även kritik från oppositionen från tidigare mandatperioder. Därför bör det finnas en majoritet för att få till en bättre ordning.
Exempel på brister och förslag till lösningar:
Dagordning till arbetsutskott kommer ofta samma dag. Handlingar är med ibland, men ofta inte. Det gör det svårt för oppositionen att veta vad som ska beslutas och utifrån vilka underlag. Informationsmöjligheterna försvåras vilket i sin tur leder till långa diskussioner på sammanträdet där de frågor som ställs ofta inte kan få svar då de kommer vid sittande sammanträde och då underlagen inte ger svaren.
Dagordning med handlingar bör delges oppositionen minst 2-3 arbetsdagar innan arbetsutskottet så att oppositionen får bättre förutsättningar att informera sig och eventuellt efterfråga kompletterande underlag med mera.
Budgetprocessen är också under all kritik. Underlag och siffror delges inte oppositionen i förtid.
Sifferunderlag i budgetarbetet borde finnas i en ordnad och strukturerad process där siffror som utgör själva grunden för budgeten delges. En möjlighet för oppositionen att ställa relevanta frågor inför budgetarbetet bör möjliggöras. Det bör även finnas skriftliga underlag med äskanden och konsekvensbeskrivningar från förvaltningarna/verksamheterna. I dag vet inte oppositionen vad verksamheterna har begärt och vilka konsekvenser olika beslut kommer att få.
De flesta kommuner i länet har en strukturerad och väl ordnad budgetprocess där verksamheterna informerar, där äskanden och konsekvensbeskrivningar presenteras såväl skriftligt som muntligt. Där kan även ekonomienheten bistå oppositionen i arbetet i framtagandet av budgetalternativ. I Region Gävleborg
delges inte ens siffrorna i ett excelark. De siffror som presenteras sker via beslutssammanträdet. Det är inte en rimlig ordning och definitivt inte en ordning som stärker demokratin.
Vi menar att detta måste ändras, helst så snart som möjligt men senast innan nästa mandatperiod. Att detta inte har ordnats tidigare är beklagligt. Oavsett vilket det kommande politiska styret blir måste oppositionen ges goda förutsättningar. Vi hoppas därför att vi gemensamt ska kunna införa en bättre ordning framåt.
Utifrån ovanstående yrkar vi: