Val av justerare
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Utifrån de iakttagelser och bedömningar som gjorts i granskningen lämnas följande rekommendationer:
Bilagor
Anmälan av revisionsrapport - Nära vård - Granskning av samverkan kring undvikbar slutenvård för äldre på särskilt boende eller med kommunal hemsjukvård
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Utifrån genomförd granskning lämnas följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
Bilagor
Anmälan av revisionsrapport – Uppföljande granskning av Region Gävleborgs process för rapportering och granskning, redovisning av pensioner samt Datatest avseende KAP-KL och/eller AKAP-KR
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Mot bakgrund av de iakttagelser som framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen:
Bilagor
Region Gävleborg hyr 9 fordon av typ Regina av fordonsägaren AB Transitio.
AB Transitio har tillsammans med andra berörda parter genomfört en omfattande utredning gällande Reginaflottans status och framtid. Denna utredning samt ett sedan fortsatt genomfört arbete har resulterat i en rekommendation att genomföra livslängdssäkrande aktiviteter för att säkerställa att Reginafordonen kan vara i drift under hela den planerade tekniska livslängden, vilket för X-trafiks fordon är till åren 2031-2034 beroende på när fordonen togs i drift.
Nedan område med tillhörande aktiviteter har identifierats för att säkra livslängden. Mer utförliga beskrivningar av respektive område och aktivitet finns under avsnitt ”Ärendet”.
1. Tekniska uppgraderingar
2. Serviceavtal
3. Underhållsåtgärder
4. Fördjupade utredningar
5. Förvaltning
6. Övriga aktiviteter
Av de identifierade områdena så innebär område ”1. Tekniska uppgraderingar” investeringar, vilka detta investeringsbeslut avser. Kostnader kopplade till övriga områden (2. - 6.) utgörs av projekt- och förvaltningkostnader, alternativt regleras inom X-trafiks trafikavtal.
Ett genomförande av identifierade aktiviteter möjliggör även för ett eventuellt senare beslut om livslängdsförlängning alternativt anskaffning av nya fordon. Att anskaffa nya fordon utgör dock inte ett ersättande alternativ till de livslängdssäkrande aktiviteterna.
Uppskattad hyrespåverkande kostnad av redan beslutade - samt nu tillkommande livslängdssäkrande investeringar inklusive tre procents ränta uppgår för X-trafiks Reginafordon till cirka 118 miljoner SEK. Beräknat över återstående teknisk livslängd.
Detta beslut avseende livslängdssäkrande investeringar omfattar cirka 56 miljoner SEK för X-trafiks Reginaflotta eller motsvarande 6,2 miljoner SEK per fordon. Inräknat relativ kostnad för andel av reservfordon samt ett riskpåslag om 5% blir den totala hyrespåverkande kostnaden för den livslängdssäkrande investeringen cirka 61 miljoner SEK för X-trafiks Regina flotta.
De 61 miljoner SEK utgör ett takbelopp inom vilket beslut om genomförande av olika investeringar/aktiviteter sedan kan tas på tjänstemannanivå efter rekommendation från AB Transitios styrgrupp fordon.
Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2025-04-02, § 39, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 83, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Tåg i Bergslagen AB hyr 23 stycken fordon av typ Regina av fordonsägaren AB Transitio.
AB Transitio har tillsammans med andra berörda parter genomfört en omfattande utredning gällande Reginaflottans status och framtid. Denna utredning samt ett sedan fortsatt genomfört arbete har resulterat i en rekommendation att genomföra livslängdssäkrande aktiviteter för att säkerställa att Reginafordonen kan vara i drift under hela den planerade tekniska livslängden vilket är till åren 2031-2034 beroende på när fordonen togs i drift.
Nedan område med tillhörande aktiviteter har identifierats för att säkra livslängden. Mer utförliga beskrivningar av respektive område och aktivitet finns under avsnitt ”Ärendet”.
Av de identifierade områdena så innebär område ”1. Tekniska uppgraderingar” investeringar, vilka detta investeringsbeslut avser. Kostnader kopplade till övriga områden (2. - 6.) utgörs av projekt- och förvaltningkostnader, alternativt regleras inom Tåg i Bergslagens trafikavtal.
Ett genomförande av dessa aktiviteter möjliggör även för ett eventuellt senare beslut om livslängdsförlängning alternativt anskaffning av nya fordon. Att anskaffa nya fordon utgör dock inte ett ersättande alternativ till de livslängdssäkrande aktiviteterna.
Uppskattad hyrespåverkande kostnad av redan beslutade[1] - samt nu tillkommande livslängdssäkrande investeringar inklusive tre procents ränta uppgår för Tåg i Bergslagens 23 Reginafordon till cirka 334 miljoner SEK. Beräknat över återstående teknisk livslängd. Detta beslut avseende livslängdssäkrande investeringar omfattar cirka 145,5 miljoner SEK eller motsvarande 6,3 miljoner SEK per fordon. Inräknat relativ kostnad för andel av reservfordon samt ett riskpåslag om 5% blir den totala hyrespåverkande kostnaden för den livslängdssäkrande investeringen cirka 158 miljoner SEK.
De 158 miljoner SEK utgör ett takbelopp inom vilket beslut om genomförande av olika investeringar/aktiviteter sedan kan tas på tjänstemannanivå efter rekommendation från AB Transitios styrgrupp fordon.
För att ge en uppfattning om hur de uppskattade hyrespåverkande kostnaderna fördelas per delägare avseende de livslängdssäkrande aktiviteterna har procentsatser för 2024-års fördelning av fordonshyran i Tåg i Bergslagen AB använts i tabellen nedan. Fordonshyran, för de fordon som används i trafik, fördelas utifrån tågkilometer och antal stopp per delägare och därmed kan den procentuella fördelningen och därmed även beloppen i tabellen nedan komma att ändras i det fall tågkilometer och antal stopp förändras framöver.
Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2025-04-02, § 40, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 84, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Tåg i Bergslagen AB ägs gemensamt av Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Västmanland och Region Örebro län. I december 2023 beslutades på ägarmöte att se över bolagets styrdokument och en arbetsgrupp utsågs för att ta fram förslag på förändringar. Arbetsgruppen har under arbetets gång också resonerat med kollegor inom ekonomi, juridik och kollektivtrafikmyndighet samt med bolagets verkställande direktör. Vidare har en jämförelse mot Mälardalstrafikens, nyligen uppdaterade, styrdokument gjorts samt synpunkter hämtats in från bolagets styrelse.
Modernisering och förenkling av språket samt redaktionella ändringar har gjorts i samtliga styrdokument. I huvudsak omfattar justeringarna aktieägaravtalet, med exempelvis förtydligande om ansvarsfördelning, nytt avsnitt om arvoden och ersättningar samt omarbetning kring avtalstid, förlängning och utträde. I bolagsordningen har förtydligande kring att utse revisionsfirma gjorts samt justering av gräns för strategiska investeringar. I ägardirektivet är bolagets rullande plan ändrad till fyra år.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 85, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Transitio genomförde under åren 2002 och 2003 leasingtransaktioner med amerikanska banker som investerare avseende spårfordon. Avtalen löper med ordinarie löptid på c:a 28 år. Intäkter och kostnader kopplade till transaktionerna debiteras löpande till hyrestagarna av fordonen som omfattas av avtalen.
Uppdragsgivande regioner har ställt säkerhet i form av borgen för avtalens fullgörande. I händelse av att det kan uppkomma gynnsamma förutsättningar för att avsluta avtalen i förväg föreslås regionfullmäktige besluta att ingå avtal för att avsluta transaktionerna om detta inte medför några ökade kostnader eller behov av utökade säkerheter för Region Gävleborg.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 86, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Överlåtelse av beslut för färdtjänst till och från daglig verksamhet för Söderhamns kommun från 1 april 2025 till Region Gävleborg, X-trafik
Kommunens uppgifter för färdtjänst och riksfärdtjänst kan överlåtas till den regionala kollektivtrafikmyndigheten som enligt lagen om kollektivtrafik (2010:1065) ansvarar för kollektivtrafiken i länet. Den regionala kollektivtrafikmyndigheten tar då över kommunens ansvar för färdtjänst och riksfärdtjänst.
Landstinget/Regionen har sedan 2003 beslutat om färdtjänst och riksfärdtjänst åt Söderhamns kommun men resor till och från daglig verksamhet har varit undantagna. I tillämpningsanvisningarna för färdtjänst i Gävleborgs län finns beskrivet att dessa resor inte ingår utan är ett kommunalt ansvar. Tillämpningsanvisningar kommer att revideras under året för att bland annat tydliggöra att avsteg kan göras efter särskild överenskommelse.
Överlåtelsen för tillståndsgivningen för färdtjänst till och från daglig verksamhet för Söderhamns kommun ska gälla från den 1 juni 2025 och tillsvidare.
Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2025-04-02, § 38, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 82, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Regionfullmäktige beslutade den 29 januari 2025 att bilda ett regionägt aktiebolag av de offentligt drivna hälsocentralerna inom Region Gävleborg, diarienummer RS 2024/2640. I samma ärende uppdras till regionstyrelsen att ta fram underlag om vilken verksamhet som ska bedrivas i bolaget.
Bolagsordning (bilaga 1)
Bolagsordningen är det formella dokument som bland annat anger ramen inom vilken bolaget ska agera samt ändamålet med bolaget. Bolagsordningen reglerar dessutom aktiekapitalets storlek, styrelsens sammansättning, årsstämman samt revision. Bolagsordningen registreras hos Bolagsverket vid bildandet av bolaget.
Ägardirektiv (bilaga 2)
Ägardirektivet är det dokument där ägaren kan styra vad bolaget har mandat att besluta om samt vad bolaget får göra. Ägardirektivet reglerar förhållandet med ägaren samt vilka frågor som alltid ska betraktas som principiella och där regionfullmäktige ska ta ställning. I ägardirektivet beskrivs även avgränsningen av den verksamhet som bolaget ska bedriva.
Det nya bolaget ska bedriva primärvård, men kommer inte att ansvara för primärvård som i dag inryms i Hälso- och sjukvårdsnämndens reglementsenliga uppdrag. Avgränsningen är först och främst det så kallade basuppdraget enligt Handbok Hälsoval.
Den verksamhet som omfattas av ägardirektivet hade under 2024 kostnader om cirka 1 300 miljoner kronor. Bolaget kommer bedriva icke momspliktig verksamhet. Momsen blir därmed inte avdragsgill i bolaget, vilket innebär att momsen på momsbelagda utgifter blir en kostnad. Region Gävleborg erbjuder vårdgivarna inom vårdvalssystemet momskompensation, men beroende på bolagets kostnadsstruktur är det troligt att momskompensationen inte fullt ut täcker den ökade kostnaden, främst på grund av att personal är inhyrd och inte anställd. Under 2024 var intäkten i den aktuella verksamheten 1 140 miljoner kronor.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sitt sammanträde 20 februari 2025 beslutat om ett yttrande till regionstyrelsen avseende det pågående arbetet. Hälso- och sjukvårdsnämnden har identifierat ett antal centrala aspekter att beakta i den fortsatta processen:
Regionstyrelsen konstaterar att enligt 4 kap. 1 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) ska den offentligt finansierade hälso- och sjukvårdsverksamhet vara organiserad så att den främjar kostnadseffektivitet. Det pågående arbetet med bolagisering av primärvården är ett led i att säkerställa att detta – och alla andra krav i samma lag – efterlevs. De aspekter som Hälso- och sjukvårdsnämnden anger är således redan omhändertagna i de delprojekt inom projektet Bolagsbygget som har redovisats för regionstyrelsen, även om arbetet fortfarande är i ett tidigt skede. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen deltar i nästan alla delar av arbetet och har ett särskilt ansvar för det delprojekt som handlar om den närmare utformningen av verksamheten i det nya bolaget.
Hälso- och sjukvårdsnämndens yttrande kommer att kunna beaktas löpande under arbetet. I nuläget kan det läggas till handlingarna.
Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 92.
Bolagsordningen och övriga styrdokument har beretts i regionstyrelsen 2025-02-13 och 2025-03-13 samt även i Hälso- och sjukvårdsnämnden 2025-02-20. Samtliga partier har också varit inbjudna till dialog kring styrdokumenten för ytterligare hantering, oppositionen har dock valt att inte närvara på dessa.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 87, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Eva Lindberg (S), Mona Davik (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Eva Lindberg (S), Mona Davik (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Jan Lahenkorva (S) har inkommit med en skriftlig reservation som biläggs protokollet.
Jan Lahenkorva (S) yrkar, med instämmande av Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V), på att ärendet återremitteras.
Jan Lahenkorva (S) yrkar, med instämmande av Magnus Svensson (C) och Ulla Anderson (V), i andra hand avslag på ordförandes förslag till beslut.
Ordförande ställer proposition på om ärendet ska avgöras idag mot att ärendet ska återremitteras och finner att regionstyrelsen beslutar att ärendet ska avgöras idag.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas (S) avslagsyrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.
Votering begärs och genomförs. Regionstyrelsen godkänner följande propositionsordning:
Omröstningen utfaller så att sju ledamöter röstar ja och sex ledamöter röstar nej. Regionstyrelsen har därmed beslutat i enlighet med ordförandes förslag till beslut.
Bilagor
Med anledning av kommande bolagisering av primärvården behöver reglemente om ekonomiska förmåner för förtroendevalda revideras med följande tillägg:
Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 93.
Genom återremittering av ärendet vill den socialdemokratiska gruppen motverka ett kortsiktigt framhastat beslut och på så sätt bidra till att ärendet blir mer allsidigt och korrekt berett än vad som nu är fallet.
Ärendet har beretts på regionstyrelsen 13/3 tillsammans med ärende RS 2025/259 och även debatterats i regionfullmäktige, så ärendet är således berett. Då bolaget startas mitt i mandatperioden ges inte utrymme att som brukligt bereda ärendet i PORVG-arbetet. Vid önskan om att justera arvodena för kommande mandatperioder föreslås vidare hantering i PORVG-arbetet.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 88, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Eva Lindberg (S), Mona Davik (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för egna yrkanden.
Ulla Andersson (V) yrkar med instämmande av Jan Lahenkorva (S) och Magnus Svensson (C), återremiss på ärendet.
Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Jan Lahenkorva (S) och Magnus Svensson (C), i andra hand avslag på ordförandes förslag till beslut.
Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Jan Lahenkorva (S), att arvodet för vice ordförande i Folktandvården AB hänskjuts till POVGR för att hanteras inom ramen i den gängse ordningen gällande arvoden.
Magnus Svensson (C) yrkar:
Ordförande ställer proposition på om ärendet ska avgöras idag mot att ärendet ska återremitteras och finner att regionstyrelsen beslutar att ärendet ska avgöras idag.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Ulla Anderssons (V) avslagsyrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.
Ordförande ställer proposition på Ulla Anderssons (V) tilläggsyrkande och finner att regionstyrelsen avslår detta.
Ordförande ställer proposition på Magnus Svenssons (C) första tilläggsyrkande och finner att regionstyrelsen avslår detta. Votering begärs och genomförs. Regionstyrelsen godkänner följande propositionsordning:
Omröstningen utfaller så att sju ledamöter röstar ja och sex ledamöter röstar nej. Regionstyrelsen har därmed beslutat att avslå Magnus Svenssons (C) yrkande.
Ordförande ställer proposition på Magnus Svenssons (C) andra tilläggsyrkande och finner att regionstyrelsen avslår detta.
Bilagor
Detta ärende avser om- och tillbyggnad av hus 29 inom ramen för Framtidsbygget. Om- och tillbyggnationen innebär att hälso- och sjukvården ges utökade lokalytor för akutmottagning, akutvård, ambulansintag, gynmottagning samt för NSF (Nyfödd Sammanhållen Familj) som omfattar förlossning, BB- och neonatalvård. Genom att utveckla lokalerna i deras nuvarande läge, kan befintliga prioriterade flöden inom akutsjukvården på Gävle sjukhus behållas. Investeringen beräknas uppgå till 1 147 000 tkr.
Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 94.
Att ärendet ska lämnas till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning, att det redovisas vilka andra, mer kostnadseffektiva, alternativa lösningar som skulle kunna vara aktuella, att det ska redovisas vilka investeringar som uteblir eller som behöver skjutas på med anledning av de kraftigt ökade kostnaderna.
Kostnaden för om- och tillbyggnad av hus 29 kommer att tas inom ram för kommande investeringar för Framtidsbygget. Ärendet har beretts på samma sätt som tidigare investeringsärenden. Som följd av det ekonomiska läget och det osäkra omvärldsläget görs ständigt nya bedömningar kring regionens investeringar för att dessa ska hanteras på ett ansvarsfullt och ekonomiskt hållbart sätt.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 90, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Mona Davik (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) avstår från att delta i beslutet.
Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Mona Davik (S) har inkommit med ett särskilt yttrande:
Socialdemokraterna avstår från att delta i beslutet. Vi röstade för det återremissyrkande som väcktes av Vänsterpartiet, men konstaterar att ärendet nu återförs utan att några alternativa lösningar har redovisats. Därtill saknas en samlad redovisning av de konsekvenser som den kraftigt ökade investeringskostnaden medför, både för vårdens framtida förutsättningar och för andra nödvändiga investeringar inom regionens verksamheter. Den markanta ökningen av avskrivningskostnaderna inger dessutom stark oro.
Ulla Andersson (V) har inkommit med ett särskilt yttrande:
Vänsterpartiet avstår från att delta i beslutet då vår återremiss inte ledde till att några alternativ presenterades och inte heller får vi veta vilka konsekvenser den kraftigt ökade investeringskostnaden innebär för vården och inte heller för övriga investeringar. De kraftigt ökade avskrivningskostnaderna oroar.
Då Vänsterpartiets yrkanden inte har beaktats är det svårt att ta ställning om detta är det bästa alternativet för hälso- och sjukvården och övrig regional verksamhet.
Det är möjligt att detta alternativ kan visa sig vara det bästa men då det saknas underlag som visar detta så väljer Vänsterpartiet att avstå från beslut.
Bilagor
I Region Gävleborg används i nuläget en så kallad Vårdgivaranmälan som juridisk grund till förbindelse för Utföraren att följa rutinen ”Allmäntandvård för barn och unga – Region Gävleborg – Platina id 09-618475”. Detta är inte juridiskt prövat men sannolikt inte hållbart. Beställarenheten för tandvård uppfattar att en upphandling enligt LOV skulle innebära:
Ärendet behandlades vid hälsovalsutskottets sammanträde 2025-04-07, § 38, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 77, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Mona Davik (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till fördel för eget yrkande.
Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Mona Davik (S) har inkommit med en skriftliga reservation som biläggs protokollet.
Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Jan Lahenkorva (S) och Magnus Svensson (C), återremiss på ärendet med följande motivering:
I ärendet finns inga alternativ redovisade och inte heller varför dagens lösning som ändå varit i över ett decennium inte är juridiskt hållbart. Därför yrkar Vänsterpartiet på återremiss för att få det belyst och som alternativ till vårdval.
Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Jan Lahenkorva (S), i andra hand avslag på ordförandes förslag till beslut.
Ordförande ställer proposition på om ärendet ska avgöras idag mot att ärendet ska återremitteras och finner att regionstyrelsen beslutar att ärendet ska avgöras idag.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Ulla Andersson (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.
Bilagor
Region Gävleborgs Hållbarhetsredovisning 2024 är en beskrivning och uppföljning av regionens arbete med att integrera hållbar utveckling, de globala målen och hållbarhetsstrategin (RS 2020/944) i genomförandet av våra uppdrag.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 78, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Mona Davik (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) deltar inte i beslutet.
Bilagor
Sveriges regioners ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner, såväl i fredstid som vid höjd beredskap och krig. Regionernas ansvar inom totalförsvaret kräver samverkan med andra regioner, kommuner, privata aktörer och statliga myndigheter. För att undvika en splittrad planering av totalförsvaret krävs gemensamma strukturer, gemensam planering och gemensamt ansvarstagande. Samverkan och samarbete mellan regionerna har utvecklats i syfte att säkerställa regionernas del i ett robust totalförsvar. En ökad samverkan mellan regionerna underlättar också den statliga planeringen och förmågan att möta NATO:s krav inom ramen för Sveriges medlemskap. Hälso- och sjukvården har en central plats i totalförsvaret. En fungerande sjukvård i fred är en förutsättning för en fungerande sjukvård i krig.
Den regiongemensamma beredningsfunktionen
Med beaktande av det finns ett behov av att samverka i syfte att bidra till nå ett robust totalförsvar beslutade har samtliga 21 regioner 2025 beslutat att delta i nationell samordning och planering av hälso- och sjukvård inför och under höjd beredskap och krig (NSPL). Av besluten framgår att det arbete som krävs för att realisera detta kommer att samordnas och utvecklas i en gemensam beredningsfunktion. Funktionen benämns Nationell samordning planering (NSPL). Kansliets roll är att stödja regionerna för att stärka den samlade ledningsförmågan under höjd beredskap och vid krig. Regionerna deltar i gemensam nationell samordning och planering, men ledningen av de verksamheter som behövs under höjd beredskap och krig ligger fortsatt kvar hos respektive regionstyrelse. Beslutsfattande åligger respektive region.
Region Uppsala kommer att vara att vara värd för den regiongemensamma beredningsfunktionen. Region Uppsala kommer att ansvara för att information som beredningsfunktionen NSPL hanterar behandlas på ett säkert sätt utifrån gällande lagar och regler, att säker kommunikation upprätthålls och att verksamheten bedrivs i säkra lokaler. Vidare ansvarar Region Uppsala för att beredningsfunktionens personal vid behov genomgår säkerhetsprövning.
Samverkan genom avtal
Kommunallagen ger regioner möjlighet att samverka via kommunalförbund, gemensam nämnd och samverkansavtal. En kommunalrättslig samverkan genom avtal bedöms kunna ge den flexibilitet som krävs för att alla regioner, med dess individuella förutsättningar, ska kunna bidra i arbetet med att uppnå en ledningsförmåga under höjd beredskap och vid krig.
Av avtalet framgår bland annat:
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 92, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Allmänhetens möjlighet att ställa frågor om årsredovisningen
Årsredovisningen ger en övergripande bild av Region Gävleborgs verksamhet och ekonomi det gångna året. Den ger återkoppling till fullmäktige och länets invånare om hur mål har uppnåtts och hur uppdrag har utförts.
Årsredovisningen är i allt väsentligt upprättad i enlighet med Lagen om kommunal bokföring och redovisning och rekommendationer utgivna av Rådet för kommunal redovisning.
Regionen redovisade ett resultat på -47 mnkr, jämfört med budgeterade -367 mnkr. Verksamhetens intäkter uppgick till 1 786 mnkr. Jämfört med föregående år minskade intäkterna med 5,2 procent. Verksamhetens kostnader ökade med 4,3 procent och uppgick till 14 241 mnkr. Verksamhetens nettokostnader ökade med 5,8 procent och uppgick till 12 455 mnkr. De främsta skälen till kostnadsökningen är ökade pensionskostnader till följd av hög inflationsuppräkning, som sker med eftersläpning, ökade kostnader för egen personal samt ökade kostnader för köpt vård. Kostnader för egen personal ökade med 270 mnkr jämfört med föregående år. Ökningen beror, förutom ordinarie löneökningar, främst på att fler medarbetare kunnat anställas i stället för att vara inhyrda. Ett omfattande arbete för att bli mindre beroende av inhyrd personal startade under hösten 2023. Från april 2024 gick Region Gävleborg också in i det nya nationella avtalet för hyrbemanning. Dessa förändringar har inneburit minskade kostnader för inhyrd personal med 227 mnkr jämfört med föregående år, en minskning med 34,0 procent.
Skatter, generella statsbidrag och utjämning ökade med 5,2 procent och uppgick till 12 009 mnkr. Finansnettot uppgick till 399 mnkr. I finansnettot ingår bland annat orealiserade värdeförändringar i värdepapper med 836 mnkr samt räntekostnader hänförliga till Region Gävleborgs pensionsskuld med 476 mnkr. Regionfullmäktige fattade under året beslut om ett villkorat aktieägartillskott till Folktandvården AB om 25 mnkr. En nedskrivning av det villkorade aktieägartillskottet redovisas som en finansiell kostnad.
Årets resultat efter balanskravsjusteringar uppgick till -858 mnkr. Region Gävleborg hävdar, i likhet med föregående år, synnerliga skäl med hänvisning till stark finansiell ställning. Återställande av den del av det negativa resultatet som beror på överinflation på pensionskostnader, 615 mnkr, kommer att ske på längre tid än de tre år som kommunallagen anger. Återställande kommer att ske under 20 år vilket är den ungefärliga takten för utbetalning av pensionsåtagandet. Överinflation avser den del av inflationsuppräkningen som överstiger Riksbankens inflationsmål på 2,0 procent. Förarbeten till kommunallagen (proposition 2003/04:105) säger att om det finns kapital som täcker hela pensionsåtagandet, även den del som redovisas som en ansvarsförbindelse, kan detta innebära stark finansiell ställning. Enligt årsredovisning 2024 beräknas soliditet inklusive ansvarsförbindelse för pensioner till 2,9 procent. Region Gävleborgs soliditet exklusive ansvarsförbindelse uppgick till 37,6 procent. Därutöver ska det enligt förarbetena finnas en buffert med realiserbara tillgångar som kan användas för delfinansiering av framtida investeringar. Region Gävleborgs kapitalförvaltning, som per den 31 december 2024 hade ett bokfört värde på 7 228 mnkr, utgör sådana realiserbara tillgångar. Vid ingången av 2024 fanns en ackumulerad resultatutjämningsreserv uppgående till 780 mnkr. Enligt upprättad balanskravsutredning täcks det resterande negativa resultatet, 243 mnkr, av resultatutjämningsreserven. Sammanlagt uppgick ackumulerat negativt balanskravsresultat vid utgången av 2024 till 1 155 mnkr avseende åren 2023 och 2024.
Redovisade underskott fanns i Regionstyrelsen med -12,4 mnkr, Hälso- och sjukvårdsnämnden med -540,2 mnkr, Hjälpmedelsnämnden med -3,4 mnkr samt Patientnämnden med -0,1 mnkr. Övriga nämnder redovisade en ekonomi i balans eller överskott.
I samband med beslut om delårsrapporten i augusti godkände regionfullmäktige ett underskott för Hälso- och sjukvårdsnämnden med 460,0 mnkr, samt för Patientnämnden med 0,4 mnkr. Regionfullmäktige föreslås godkänna ytterligare underskott för Hälso- och sjukvårdsnämnden med 80,2 mnkr.
I samband med delårsrapporten i augusti uppdrog Regionstyrelsen till Hälso- och sjukvårdsnämnden att redovisa åtgärder för en ekonomi i balans 2025. Hälso- och sjukvårdsnämnden behandlade den 20 februari en åtgärdsplan, HSN §23 2025, som har överlämnats till Regionstyrelsen.
Regionfullmäktige föreslås också att godkänna underskott för Regionstyrelsen med 12,4 mnkr samt Hjälpmedelsnämnden med 3,4 mnkr. Regionstyrelsens underskott beror främst på omklassificeringar av investeringar till driftkostnader. Hjälpmedelsnämndens underskott beror främst på ökade hjälpmedelskostnader. Enligt samverkansavtalet för den gemensamma nämnden skall under- och överskott delas mellan parterna.
I december 2023 beslutade Regionstyrelsens om regler för Regionstyrelsens uppsiktplikt. Enligt reglerna ska Regionstyrelsen genom ett beslut om nämndernas medelsförvaltningar för perioden januari till december pröva om uppsiktsplikten är uppfylld.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 89, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Ulla Andersson (V) har inkommit med ett särskilt yttrande:
Vänsterpartiets politik och prioriteringar hade gett ett annat, bättre utfall för länsinvånare och anställda. Vi har en tydlig politisk vilja när vi lyfter, satsar och budgeterar för ett Gävleborg som är inkluderande, tillgängligt och tryggt. Istället för att lägga pengar på konsulter, höga arvoden och bolagisering av primärvården satsar vi på vården. Vi har prioriterat vården för äldre, psykiskt sjuka och kvinnors hälsa. Vi värnar hbtqi-personers och våldsutsatta kvinnors mänskliga rättigheter, vi satsar på miljömässigt hållbar infrastruktur och kollektivtrafik. Vi stärker kulturen och lyfter möjligheterna till bildning och utbildning för våra invånare och vi har åtgärder för att minska administrationen, förslag till förbättrade arbetsvillkor och arbetsmiljö och för en minskning av hyrberoendet.
Vi står för jämställdhet och jämlikhet - en politik för alla människors lika värde. Vi kräver en behovsstyrd och jämlik vård och vi driver en ansvarsfull miljö- och klimatpolitik. Inte minst har vi i våra förslag haft med kraftfulla åtgärder för att stoppa den utbredda och kostsamma välfärdsbrottsligheten - ett område som tyvärr inte har intresserat SD-styret.
Vi Vänsterpartiet är kritiska till de budgetavvikelser som finns i årsredovisningen, främst gäller det avvikelserna i hälso- och sjukvården. Vi menar att om politiken drivits annorlunda skulle även resultatet varit ett annat. Med detta sagt godkänner Vänsterpartiet årsredovisningen för 2024. Med vår politik hade utfallet för patienter, medarbetare och länsinvånare blivit så mycket bättre. Vi har tagit vårt politiska ansvar för att påverka, förändra och förbättra för länets invånare även om vi har saknat gehör för våra förslag.
Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Mona Davik (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för egna yrkanden.
Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Mona Davik (S) har inkommit med en skriftlig reservation som biläggs ärendet.
Eva Lindberg (S) yrkar avslag på den del som regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige.
Magnus Svensson (C) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V) och Eva Lindberg (S), avslag på beslutspunkt två och tre i den del regionstyrelsen beslutar för egen del.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Eva Lindbergs (S) yrkande avseende den del regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Magnus Svenssons (C) yrkande avseende beslutspunkt två i den del regionstyrelsen beslutar för egen del och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Magnus Svenssons (C) yrkande avseende beslutspunkt tre i den del regionstyrelsen beslutar för egen del och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.
Bilagor
Region Gävleborgs revisorer har efter verkställd granskning av Region Gävleborgs räkenskaper och förvaltning för 2024 tillstyrkt att regionstyrelsen, nämnderna, demokratiberedningen och de enskilda förtroendevalda i dessa organ beviljas ansvarsfrihet.
De tillstyrker även att regionfullmäktige godkänner regionens årsredovisning för 2024.
Bilagor
Region Gävleborgs revisorer har lämnat en redogörelse för verksamheten år 2024 och för användningen av anslaget för år 2024.
För 2024 redovisar revisorerna ett överskott om 23 250 kronor.
Revisorerna hemställer att regionfullmäktige ska godkänna redogörelsen för verksamheten 2024.
Regionfullmäktige har utsett fullmäktiges presidium att utgöra en särskild beredning för revisorernas budget och verksamhetsberättelse.
Bilagor
Länsmuseet Gävleborg har lämnat sin årsredovisning för 2024.
Ärendet behandlades vid kultur- och kompetensnämndens sammanträde 2025-04-03, § 20, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 79, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Hälsinglands museum har lämnat sin årsredovisning för 2024.
Ärendet behandlades vid kultur- och kompetensnämndens sammanträde 2025-04-03, § 21, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 80, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Folkteatern Gävleborg har lämnat sin årsredovisning för 2024.
Ärendet behandlades vid kultur- och kompetensnämndens sammanträde 2025-04-03, § 22, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 81, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Demokratiberedningen har lämnat sin verksamhetsberättelse för 2024.
Ärendet behandlades vid demokratiberedningens sammanträde 2025-03-05, § 5, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-03-13, § 53, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Region Gävleborg har tagit fram en strategi – Strategi för ett tillgängligt Gävleborg – Rumslig närhet, digital tillgänglighet och fysisk mobilitet med målår 2045. Syftet med strategin är att ge vägledning och styrning i länets gemensamma arbete med att utveckla och säkra en god och hållbar tillgänglighet för länets invånare, besökare och näringsliv. Strategin ska bidra till uppfyllande av effektmålen i den regionala utvecklingsstrategin (RUS). Strategi för ett tillgängligt Gävleborg ersätter tidigare Infrastrukturprogram från 2013.
Förslaget till strategi har varit ute på remiss under perioden 8 maj – 15 september 2024, efter beslut i Hållbarhetsnämnden. Strategin fick ett positivt mottagande och svarsfrekvensen var god, med yttranden från bland andra flertalet av länets kommuner, kringliggande regioner och berörda nationella myndigheter. Inkomna synpunkter har hanterats och förslaget till strategi har därefter slutbearbetats.
Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2025-04-02, § 35, se bifogat protokollsutdrag.
Utvecklingsutskottet fick information om ärendet vid sammanträdet 2025-03-06, § 12.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 94, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Alf Persson (M) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Tommy Ljung (M) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Regionfullmäktige beslutade den 29 januari 2025 att bilda ett regionägt aktiebolag av de offentligt drivna hälsocentralerna inom Region Gävleborg och nu behöver det väljas sju ledamöter till bolagets styrelse.
Av de sju ledamöterna som väljs så ska även regionfullmäktige utse ordförande och vice ordförande.
Marcus Gard (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionstyrelsen så ny ersättare behöver väljas.
Marcus avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 101.
Bilagor
Marcus Gard (S) har avsagt sig uppdraget som styrelseledamot i Folktandvården Gävleborg AB så ny styrelseledamot behöver väljas.
Marcus avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 102.
Bilagor
Maria Unborg (M) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Alf Persson (M) har avsagt sig uppdraget som styrelseledamot i Movexum AB så ny styrelseledamot behöver väljas.
Bilagor
Peter Åkerström (KD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionstyrelsen från och med 2025-06-10 så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Yvonne Oscarsson (V) följande:
Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 124:
Denna motion har varken bemötts eller besvarats, därför yrkar vi att motionen ska återremitteras för att beredas och besvaras eller bifallas om det finns en samsyn kring vårt förslag.
Motionen är beredd och besvarat utifrån att satsen – ” Att mobila sjukvårdsteam införs i Region Gävleborg.” Då detta är någonting som redan är infört och implementerat i Region Gävleborgs verksamhet. Önskas beredning kring ett annat förslag hänvisas motionären att lämna in ett sådant.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 100, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Mona Davik (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Jan Lahenkorva (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C), bifall till motionen.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.
Bilagor
Motion (S) - Personalpolitisk motion 15: Oberoende av inhyrd personal - Kontrollera vad upphandlingsbyråkratin för hyrpersonal kostar
I en motion yrkar Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:
Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-20, § 52, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2024-11-28, § 310, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Mona Davik (S) och Lars Öberg (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Magnus Svensson (C) avstår från att delta i beslutet.
Jan Lahenkorva (S) yrkar bifall till motionen.
Ordförande (M) ställer proposition på regionstyrelsens förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas (S) yrkande och finner att regionfullmäktige beslutar enligt regionstyrelsens förslag till beslut att motionen avslås.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-01-29, 2025-02-19 och 2025-03-25--26.
Bilagor
Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens åtgärder för en ekonomi i balans. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023 och 2024.
Revisionsrapporten anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23, § 170, och överlämnades till regionstyrelsen för beredande av svar.
Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades nedan rekommendationer.
Regionstyrelsen rekommenderas att:
Hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:
Hållbarhetsnämnden rekommenderas att:
Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2024-12-04, § 121, och vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2024-12-04, § 230, se bifogade protokollsutdrag.
Ärendet behandlas därefter vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 19, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Jan Lahenkorva (S) avstår från att delta i beslutet.
Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande och har inkommit med en skriftlig reservation:
Rekommendationerna som lämnats av revisorerna till hälso- och sjukvårdsnämnden är rimliga och bör svaras upp mot. Även om kostnaderna för hyrpersonal följs upp är det på en övergripande nivå och det saknas konsekvensanalyser samt uppföljningar när det gäller andra beslutade besparingsåtgärder. Det finns inga skriftliga underlag från verksamheterna över vad de har äskat, vilka konsekvenserna blir och vad som behövs för att nå fastställda mål. Detta är ett arbetssätt som försvårar möjligheten att förstå verksamheternas behov för att därefter kunna lägga rimliga och relevanta budgetar.
Ulla Andersson (V) yrkar på att ärendet ska återremitteras till hälso- och sjukvårdsnämnden med följande motivering:
Vi menar att de rekommendationer som lämnats till hälso- och sjukvårdsnämnden är rimliga och bör svaras upp mot. Istället går hälso- och sjukvårdsnämnden i försvar för att behålla det arbetssätt och de fördelningsprinciper som nu gäller. Även om hälso- och sjukvårdsnämnden följer upp kostnaderna för hyrpersonal så är det på en övergripande nivå och utan konsekvensanalyser. Dessutom saknas uppföljningar på andra beslutade besparingsåtgärder liksom tidplan. Budgeten styr inte utifrån de mål som fastställs och är redan från början underbudgeterade i väsentliga delar vilket gör rättvisande uppföljning svår. När budgetramar fastställs och sedan fördelas i hälso- och sjukvårdsnämndens budgetramar finns inga skriftliga underlag från verksamheterna över vad de har äskat, vilka konsekvenserna blir och vad som behövs för att nå fastställda mål.
Ordförande ställer proposition på Ulla Anderssons (V) återremissyrkande och finner att regionstyrelsen avslår detta.
Ulla Andersson (V) avstår då från att delta i beslutet.
Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-02-19 och 2025-03-25--26.
Bilagor
Revisorerna genomförde under 2024 en uppföljande granskning av Region Gävleborgs lönehantering och löneutbetalningsprocess.
Syftet med granskningen är att bedöma om regionstyrelsen vidtagit tillräckliga åtgärder med anledning av den bedömning och de åtgärdsförslag som lämnats i genomförda granskningar.
Granskningen har sin utgångspunkt i följande revisionsfrågor:
Utifrån granskningens resultat rekommenderar revisorerna Regionstyrelsen:
Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-20, §51, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 20, se bifogat protokollsutdrag.
Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26.
Bilagor
I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:
Regionfullmäktige beslutade 2021-02-25 § 104 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-01-28, § 7, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 21, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Magnus Svensson (C) och Jan Lahenkorva (S) avslag på motionen.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Ulla Anderssons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26.
Bilagor
I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) följande:
Ärendet återremitterades genom minoritetsåterremiss på regionfullmäktige 12 december 2024 med följande motivering:
Kvinnor har samma rätt till individanpassad vård som män, könet ska inte avgöra vårdens bemötande eller kvaliteten på vården som erbjuds. Trots det får män oftare nyare och dyrare mediciner. Kvinnor har längre väntetider till operation av grå starr (kataraktoperation) och ser sämre än män när de väl opereras. Kvinnor får också vänta längre på akutsjukvård och får kortare sjukskrivningar.
Den politiska ledningen delar problembilden som beskrivs i återremissyrkandet, det är därför vi har ett särskilt fokus på kvinno- och förlossningsvården i budget 2025. Ett stort fokus på denna fråga läggs också från regeringens håll, där en rad förbättringar är på gång.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-03-13, § 57, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Kristina Sjöström (V) yrkar på att ärendet i första hand ska remitteras till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning och i andra hand bifall till motionen.
Ordförande ställer proposition på att ärendet ska avgöras idag mot att ärendet ska återremitteras och finner att ärendet ska avgöras idag. Votering begärs och genomförs.
Regionstyrelsen godkänner följande propositionsordning:
Omröstningen utfaller så att sju ledamöter röstar ja och sex ledamöter röstar nej. Regionstyrelsen har därmed beslutat att ärendet ska avgöras idag.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Kristina Sjöströms (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26.
Bilagor
I en motion yrkar Magnus Svensson och Elisabeth Carlson-Cederholm (C) följande:
Ärendet återremitterades genom minoritetsåterremiss på regionfullmäktige 12 december 2024 med följande motivering:
Det saknas svar på motionens 2 att satser.
Det är svårt att svara på en att-sats som lyder ” Att Region Gävleborg börjar göra mer av det texten ovan beskriver” . Vad gäller att-sats 2 är den politiska ledningen tydlig med att vi ser positivt på personaldrivna enheter och inte kommer att stå i vägen om sådana initiativ kommer från medarbetarna. Den pågående bolagiseringen är vidare ett steg i riktningen mot att ge medarbetarna ett större inflytande över sin arbetsplats.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-03-13, § 58, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Robert Sten (S), Kenneth Nilshem (C) och Kristina Sjöström (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Kenneth Nilshem (C) yrkar med instämmande av Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Robert Sten (S) och Kristina Sjöström (V), bifall till motionen.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Kenneth Nilshems (C) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26.
Bilagor
Motion (S) - Jämlikhetsmotion 5: Systematiskt arbetssätt med barns och ungas rättigheter och behov
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg, (S) har lämna in en motion med följande yrkande:
Regionfullmäktige beslutade 2023-04-27, §8 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-01-28, §197, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 22, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26.
Bilagor
Motion (S) - Jämlikhetsmotion 12: Undersök om det finns ett mörkertal i psykisk ohälsa i familjer med låg socioekonomisk status och ställning i länet
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson, Kristina Michelson och Marcus Gard (S) föreslår:
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 23, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26.
Bilagor
Motion (S) - Personalpolitisk motion 4: En arbetsplats i ständig utveckling – Kontinuerlig tillgång till kompetensutveckling
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie- Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard, alla (S), föreslår:
Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2025-02-06, § 13, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 24, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Jan Lahenkorva (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslut avseende beslutspunkt ett.
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar bifall till motionen. Ulla Andersson (V) yrkar bifall till första punkten i motionen och avstår från att delta i andra punkten.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande, första beslutspunkten och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande, andra beslutspunkten och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26.
Bilagor
Motion (S) - Personalpolitisk motion 5: En arbetsplats i ständig utveckling – Från studerande till välfärdsanställd
I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:
Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2025-02-06, § 14, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 25, se nedan samt bifogat protokollsutdrag
Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26.
Bilagor
Motion (S) - Personalpolitisk motion 6: Ett hållbart arbetsliv - Välfärdens arbetsplatser ska vara friska arbetsplatser
I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:
Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-06, § 197, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-06, § 7, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen anses besvarad.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-12-11, § 505, 2025-01-29, § 23, 2025-02-19, § 47 och 2025-03-25--26, § 97.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-01-29, § 33, 2025-02-19, § 50 och 2025-03-25--26, § 113.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-01-29, § 37, 2025-02-19, § 54 och 2025-03-25--26, § 115.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 142.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 143.
Bilagor
Interpellation (S) - Hur har patienterna påverkats av stängningen av avdelning 10B på psykiatrin vid Hudiksvalls sjukhus?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 144.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 145.
Bilagor
Lars Öberg (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 146.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 147.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 148.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 149.
Bilagor
Interpellation (V) - Är det ansvarsfullt att fatta beslut i fel ordning när det finns uppenbara risker?
Ulla Andersson (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 150.
Bilagor
Interpellation (S) - Inkonsekvent kommunikation och fördröjt erkännande av risker präglar bolagiseringsärendet
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 151.
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 152.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 153.
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 154.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 155.
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 156.
Bilagor
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Interpellation (S) - Ljuger oppositionen eller har man i själva verket rätt om bristerna avseende Cosmic-införandet?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Interpellation (S) - Riskerna med att stänga beroendemottagningarna i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Anmälan av motion för fortsatt beredning (S) – Etablera ett brottsförebyggande arbete i Region Gävleborg
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23--24, § 230, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.
Bilagor
Anmälan av motion för fortsatt beredning (S) – För demokratins och kulturens ställning 4: Främja ett mer jämlikt demokratisk deltagande
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23--24, § 231, och överlämnades till demokratiberedningen för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23--24, § 232, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.
Bilagor
Val av justerare
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Utifrån de iakttagelser och bedömningar som gjorts i granskningen lämnas följande rekommendationer:
Bilagor
Anmälan av revisionsrapport - Nära vård - Granskning av samverkan kring undvikbar slutenvård för äldre på särskilt boende eller med kommunal hemsjukvård
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Utifrån genomförd granskning lämnas följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
Bilagor
Anmälan av revisionsrapport – Uppföljande granskning av Region Gävleborgs process för rapportering och granskning, redovisning av pensioner samt Datatest avseende KAP-KL och/eller AKAP-KR
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Mot bakgrund av de iakttagelser som framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen:
Bilagor
Region Gävleborg hyr 9 fordon av typ Regina av fordonsägaren AB Transitio.
AB Transitio har tillsammans med andra berörda parter genomfört en omfattande utredning gällande Reginaflottans status och framtid. Denna utredning samt ett sedan fortsatt genomfört arbete har resulterat i en rekommendation att genomföra livslängdssäkrande aktiviteter för att säkerställa att Reginafordonen kan vara i drift under hela den planerade tekniska livslängden, vilket för X-trafiks fordon är till åren 2031-2034 beroende på när fordonen togs i drift.
Nedan område med tillhörande aktiviteter har identifierats för att säkra livslängden. Mer utförliga beskrivningar av respektive område och aktivitet finns under avsnitt ”Ärendet”.
1. Tekniska uppgraderingar
2. Serviceavtal
3. Underhållsåtgärder
4. Fördjupade utredningar
5. Förvaltning
6. Övriga aktiviteter
Av de identifierade områdena så innebär område ”1. Tekniska uppgraderingar” investeringar, vilka detta investeringsbeslut avser. Kostnader kopplade till övriga områden (2. - 6.) utgörs av projekt- och förvaltningkostnader, alternativt regleras inom X-trafiks trafikavtal.
Ett genomförande av identifierade aktiviteter möjliggör även för ett eventuellt senare beslut om livslängdsförlängning alternativt anskaffning av nya fordon. Att anskaffa nya fordon utgör dock inte ett ersättande alternativ till de livslängdssäkrande aktiviteterna.
Uppskattad hyrespåverkande kostnad av redan beslutade - samt nu tillkommande livslängdssäkrande investeringar inklusive tre procents ränta uppgår för X-trafiks Reginafordon till cirka 118 miljoner SEK. Beräknat över återstående teknisk livslängd.
Detta beslut avseende livslängdssäkrande investeringar omfattar cirka 56 miljoner SEK för X-trafiks Reginaflotta eller motsvarande 6,2 miljoner SEK per fordon. Inräknat relativ kostnad för andel av reservfordon samt ett riskpåslag om 5% blir den totala hyrespåverkande kostnaden för den livslängdssäkrande investeringen cirka 61 miljoner SEK för X-trafiks Regina flotta.
De 61 miljoner SEK utgör ett takbelopp inom vilket beslut om genomförande av olika investeringar/aktiviteter sedan kan tas på tjänstemannanivå efter rekommendation från AB Transitios styrgrupp fordon.
Bilagor
Tåg i Bergslagen AB hyr 23 stycken fordon av typ Regina av fordonsägaren AB Transitio.
AB Transitio har tillsammans med andra berörda parter genomfört en omfattande utredning gällande Reginaflottans status och framtid. Denna utredning samt ett sedan fortsatt genomfört arbete har resulterat i en rekommendation att genomföra livslängdssäkrande aktiviteter för att säkerställa att Reginafordonen kan vara i drift under hela den planerade tekniska livslängden vilket är till åren 2031-2034 beroende på när fordonen togs i drift.
Nedan område med tillhörande aktiviteter har identifierats för att säkra livslängden. Mer utförliga beskrivningar av respektive område och aktivitet finns under avsnitt ”Ärendet”.
Av de identifierade områdena så innebär område ”1. Tekniska uppgraderingar” investeringar, vilka detta investeringsbeslut avser. Kostnader kopplade till övriga områden (2. - 6.) utgörs av projekt- och förvaltningkostnader, alternativt regleras inom Tåg i Bergslagens trafikavtal.
Ett genomförande av dessa aktiviteter möjliggör även för ett eventuellt senare beslut om livslängdsförlängning alternativt anskaffning av nya fordon. Att anskaffa nya fordon utgör dock inte ett ersättande alternativ till de livslängdssäkrande aktiviteterna.
Uppskattad hyrespåverkande kostnad av redan beslutade[1] - samt nu tillkommande livslängdssäkrande investeringar inklusive tre procents ränta uppgår för Tåg i Bergslagens 23 Reginafordon till cirka 334 miljoner SEK. Beräknat över återstående teknisk livslängd. Detta beslut avseende livslängdssäkrande investeringar omfattar cirka 145,5 miljoner SEK eller motsvarande 6,3 miljoner SEK per fordon. Inräknat relativ kostnad för andel av reservfordon samt ett riskpåslag om 5% blir den totala hyrespåverkande kostnaden för den livslängdssäkrande investeringen cirka 158 miljoner SEK.
De 158 miljoner SEK utgör ett takbelopp inom vilket beslut om genomförande av olika investeringar/aktiviteter sedan kan tas på tjänstemannanivå efter rekommendation från AB Transitios styrgrupp fordon.
För att ge en uppfattning om hur de uppskattade hyrespåverkande kostnaderna fördelas per delägare avseende de livslängdssäkrande aktiviteterna har procentsatser för 2024-års fördelning av fordonshyran i Tåg i Bergslagen AB använts i tabellen nedan. Fordonshyran, för de fordon som används i trafik, fördelas utifrån tågkilometer och antal stopp per delägare och därmed kan den procentuella fördelningen och därmed även beloppen i tabellen nedan komma att ändras i det fall tågkilometer och antal stopp förändras framöver.
Bilagor
Tåg i Bergslagen AB ägs gemensamt av Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Västmanland och Region Örebro län. I december 2023 beslutades på ägarmöte att se över bolagets styrdokument och en arbetsgrupp utsågs för att ta fram förslag på förändringar. Arbetsgruppen har under arbetets gång också resonerat med kollegor inom ekonomi, juridik och kollektivtrafikmyndighet samt med bolagets verkställande direktör. Vidare har en jämförelse mot Mälardalstrafikens, nyligen uppdaterade, styrdokument gjorts samt synpunkter hämtats in från bolagets styrelse.
Modernisering och förenkling av språket samt redaktionella ändringar har gjorts i samtliga styrdokument. I huvudsak omfattar justeringarna aktieägaravtalet, med exempelvis förtydligande om ansvarsfördelning, nytt avsnitt om arvoden och ersättningar samt omarbetning kring avtalstid, förlängning och utträde. I bolagsordningen har förtydligande kring att utse revisionsfirma gjorts samt justering av gräns för strategiska investeringar. I ägardirektivet är bolagets rullande plan ändrad till fyra år.
Bilagor
Transitio genomförde under åren 2002 och 2003 leasingtransaktioner med amerikanska banker som investerare avseende spårfordon. Avtalen löper med ordinarie löptid på c:a 28 år. Intäkter och kostnader kopplade till transaktionerna debiteras löpande till hyrestagarna av fordonen som omfattas av avtalen.
Uppdragsgivande regioner har ställt säkerhet i form av borgen för avtalens fullgörande. I händelse av att det kan uppkomma gynnsamma förutsättningar för att avsluta avtalen i förväg föreslås regionfullmäktige besluta att ingå avtal för att avsluta transaktionerna om detta inte medför några ökade kostnader eller behov av utökade säkerheter för Region Gävleborg.
Bilagor
Överlåtelse av beslut för färdtjänst till och från daglig verksamhet för Söderhamns kommun från 1 april 2025 till Region Gävleborg, X-trafik
Kommunens uppgifter för färdtjänst och riksfärdtjänst kan överlåtas till den regionala kollektivtrafikmyndigheten som enligt lagen om kollektivtrafik (2010:1065) ansvarar för kollektivtrafiken i länet. Den regionala kollektivtrafikmyndigheten tar då över kommunens ansvar för färdtjänst och riksfärdtjänst.
Landstinget/Regionen har sedan 2003 beslutat om färdtjänst och riksfärdtjänst åt Söderhamns kommun men resor till och från daglig verksamhet har varit undantagna. I tillämpningsanvisningarna för färdtjänst i Gävleborgs län finns beskrivet att dessa resor inte ingår utan är ett kommunalt ansvar. Tillämpningsanvisningar kommer att revideras under året för att bland annat tydliggöra att avsteg kan göras efter särskild överenskommelse.
Överlåtelsen för tillståndsgivningen för färdtjänst till och från daglig verksamhet för Söderhamns kommun ska gälla från den 1 juni 2025 och tillsvidare.
Bilagor
Regionfullmäktige beslutade den 29 januari 2025 att bilda ett regionägt aktiebolag av de offentligt drivna hälsocentralerna inom Region Gävleborg, diarienummer RS 2024/2640. I samma ärende uppdras till regionstyrelsen att ta fram underlag om vilken verksamhet som ska bedrivas i bolaget.
Bolagsordning (bilaga 1)
Bolagsordningen är det formella dokument som bland annat anger ramen inom vilken bolaget ska agera samt ändamålet med bolaget. Bolagsordningen reglerar dessutom aktiekapitalets storlek, styrelsens sammansättning, årsstämman samt revision. Bolagsordningen registreras hos Bolagsverket vid bildandet av bolaget.
Ägardirektiv (bilaga 2)
Ägardirektivet är det dokument där ägaren kan styra vad bolaget har mandat att besluta om samt vad bolaget får göra. Ägardirektivet reglerar förhållandet med ägaren samt vilka frågor som alltid ska betraktas som principiella och där regionfullmäktige ska ta ställning. I ägardirektivet beskrivs även avgränsningen av den verksamhet som bolaget ska bedriva.
Det nya bolaget ska bedriva primärvård, men kommer inte att ansvara för primärvård som i dag inryms i Hälso- och sjukvårdsnämndens reglementsenliga uppdrag. Avgränsningen är först och främst det så kallade basuppdraget enligt Handbok Hälsoval.
Den verksamhet som omfattas av ägardirektivet hade under 2024 kostnader om cirka 1 300 miljoner kronor. Bolaget kommer bedriva icke momspliktig verksamhet. Momsen blir därmed inte avdragsgill i bolaget, vilket innebär att momsen på momsbelagda utgifter blir en kostnad. Region Gävleborg erbjuder vårdgivarna inom vårdvalssystemet momskompensation, men beroende på bolagets kostnadsstruktur är det troligt att momskompensationen inte fullt ut täcker den ökade kostnaden, främst på grund av att personal är inhyrd och inte anställd. Under 2024 var intäkten i den aktuella verksamheten 1 140 miljoner kronor.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sitt sammanträde 20 februari 2025 beslutat om ett yttrande till regionstyrelsen avseende det pågående arbetet. Hälso- och sjukvårdsnämnden har identifierat ett antal centrala aspekter att beakta i den fortsatta processen:
Regionstyrelsen konstaterar att enligt 4 kap. 1 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) ska den offentligt finansierade hälso- och sjukvårdsverksamhet vara organiserad så att den främjar kostnadseffektivitet. Det pågående arbetet med bolagisering av primärvården är ett led i att säkerställa att detta – och alla andra krav i samma lag – efterlevs. De aspekter som Hälso- och sjukvårdsnämnden anger är således redan omhändertagna i de delprojekt inom projektet Bolagsbygget som har redovisats för regionstyrelsen, även om arbetet fortfarande är i ett tidigt skede. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen deltar i nästan alla delar av arbetet och har ett särskilt ansvar för det delprojekt som handlar om den närmare utformningen av verksamheten i det nya bolaget.
Hälso- och sjukvårdsnämndens yttrande kommer att kunna beaktas löpande under arbetet. I nuläget kan det läggas till handlingarna.
Bilagor
Regionfullmäktige beslutade den 29 januari 2025 att bilda ett regionägt aktiebolag av de offentligt drivna hälsocentralerna inom Region Gävleborg och nu behöver det väljas sju ledamöter till bolagets styrelse.
Av de sju ledamöterna som väljs så ska även regionfullmäktige utse ordförande och vice ordförande.
Marcus Gard (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionstyrelsen så ny ersättare behöver väljas.
Marcus avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 101.
Bilagor
Marcus Gard (S) har avsagt sig uppdraget som styrelseledamot i Folktandvården Gävleborg AB så ny styrelseledamot behöver väljas.
Marcus avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 102.
Bilagor
Maria Unborg (M) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Alf Persson (M) har avsagt sig uppdraget som styrelseledamot i Movexum AB så ny styrelseledamot behöver väljas.
Bilagor
Peter Åkerström (KD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionstyrelsen från och med 2025-06-10 så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Med anledning av kommande bolagisering av primärvården behöver reglemente om ekonomiska förmåner för förtroendevalda revideras med följande tillägg:
Bilagor
Detta ärende avser om- och tillbyggnad av hus 29 inom ramen för Framtidsbygget. Om- och tillbyggnationen innebär att hälso- och sjukvården ges utökade lokalytor för akutmottagning, akutvård, ambulansintag, gynmottagning samt för NSF (Nyfödd Sammanhållen Familj) som omfattar förlossning, BB- och neonatalvård. Genom att utveckla lokalerna i deras nuvarande läge, kan befintliga prioriterade flöden inom akutsjukvården på Gävle sjukhus behållas. Investeringen beräknas uppgå till 1 147 000 tkr.
Bilagor
I Region Gävleborg används i nuläget en så kallad Vårdgivaranmälan som juridisk grund till förbindelse för Utföraren att följa rutinen ”Allmäntandvård för barn och unga – Region Gävleborg – Platina id 09-618475”. Detta är inte juridiskt prövat men sannolikt inte hållbart. Beställarenheten för tandvård uppfattar att en upphandling enligt LOV skulle innebära:
Bilagor
Region Gävleborgs Hållbarhetsredovisning 2024 är en beskrivning och uppföljning av regionens arbete med att integrera hållbar utveckling, de globala målen och hållbarhetsstrategin (RS 2020/944) i genomförandet av våra uppdrag.
Bilagor
Sveriges regioners ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner, såväl i fredstid som vid höjd beredskap och krig. Regionernas ansvar inom totalförsvaret kräver samverkan med andra regioner, kommuner, privata aktörer och statliga myndigheter. För att undvika en splittrad planering av totalförsvaret krävs gemensamma strukturer, gemensam planering och gemensamt ansvarstagande. Samverkan och samarbete mellan regionerna har utvecklats i syfte att säkerställa regionernas del i ett robust totalförsvar. En ökad samverkan mellan regionerna underlättar också den statliga planeringen och förmågan att möta NATO:s krav inom ramen för Sveriges medlemskap. Hälso- och sjukvården har en central plats i totalförsvaret. En fungerande sjukvård i fred är en förutsättning för en fungerande sjukvård i krig.
Den regiongemensamma beredningsfunktionen
Med beaktande av det finns ett behov av att samverka i syfte att bidra till nå ett robust totalförsvar beslutade har samtliga 21 regioner 2025 beslutat att delta i nationell samordning och planering av hälso- och sjukvård inför och under höjd beredskap och krig (NSPL). Av besluten framgår att det arbete som krävs för att realisera detta kommer att samordnas och utvecklas i en gemensam beredningsfunktion. Funktionen benämns Nationell samordning planering (NSPL). Kansliets roll är att stödja regionerna för att stärka den samlade ledningsförmågan under höjd beredskap och vid krig. Regionerna deltar i gemensam nationell samordning och planering, men ledningen av de verksamheter som behövs under höjd beredskap och krig ligger fortsatt kvar hos respektive regionstyrelse. Beslutsfattande åligger respektive region.
Region Uppsala kommer att vara att vara värd för den regiongemensamma beredningsfunktionen. Region Uppsala kommer att ansvara för att information som beredningsfunktionen NSPL hanterar behandlas på ett säkert sätt utifrån gällande lagar och regler, att säker kommunikation upprätthålls och att verksamheten bedrivs i säkra lokaler. Vidare ansvarar Region Uppsala för att beredningsfunktionens personal vid behov genomgår säkerhetsprövning.
Samverkan genom avtal
Kommunallagen ger regioner möjlighet att samverka via kommunalförbund, gemensam nämnd och samverkansavtal. En kommunalrättslig samverkan genom avtal bedöms kunna ge den flexibilitet som krävs för att alla regioner, med dess individuella förutsättningar, ska kunna bidra i arbetet med att uppnå en ledningsförmåga under höjd beredskap och vid krig.
Av avtalet framgår bland annat:
Bilagor
Tommy Ljung (M) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Alf Persson (M) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Anmälan av motion för fortsatt beredning (S) – Etablera ett brottsförebyggande arbete i Region Gävleborg
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23--24, § 230, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.
Bilagor
Anmälan av motion för fortsatt beredning (S) – För demokratins och kulturens ställning 4: Främja ett mer jämlikt demokratisk deltagande
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23--24, § 231, och överlämnades till demokratiberedningen för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23--24, § 232, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.
Bilagor
Allmänhetens möjlighet att ställa frågor om årsredovisningen
Årsredovisningen ger en övergripande bild av Region Gävleborgs verksamhet och ekonomi det gångna året. Den ger återkoppling till fullmäktige och länets invånare om hur mål har uppnåtts och hur uppdrag har utförts.
Årsredovisningen är i allt väsentligt upprättad i enlighet med Lagen om kommunal bokföring och redovisning och rekommendationer utgivna av Rådet för kommunal redovisning.
Regionen redovisade ett resultat på -47 mnkr, jämfört med budgeterade -367 mnkr. Verksamhetens intäkter uppgick till 1 786 mnkr. Jämfört med föregående år minskade intäkterna med 5,2 procent. Verksamhetens kostnader ökade med 4,3 procent och uppgick till 14 241 mnkr. Verksamhetens nettokostnader ökade med 5,8 procent och uppgick till 12 455 mnkr. De främsta skälen till kostnadsökningen är ökade pensionskostnader till följd av hög inflationsuppräkning, som sker med eftersläpning, ökade kostnader för egen personal samt ökade kostnader för köpt vård. Kostnader för egen personal ökade med 270 mnkr jämfört med föregående år. Ökningen beror, förutom ordinarie löneökningar, främst på att fler medarbetare kunnat anställas i stället för att vara inhyrda. Ett omfattande arbete för att bli mindre beroende av inhyrd personal startade under hösten 2023. Från april 2024 gick Region Gävleborg också in i det nya nationella avtalet för hyrbemanning. Dessa förändringar har inneburit minskade kostnader för inhyrd personal med 227 mnkr jämfört med föregående år, en minskning med 34,0 procent.
Skatter, generella statsbidrag och utjämning ökade med 5,2 procent och uppgick till 12 009 mnkr. Finansnettot uppgick till 399 mnkr. I finansnettot ingår bland annat orealiserade värdeförändringar i värdepapper med 836 mnkr samt räntekostnader hänförliga till Region Gävleborgs pensionsskuld med 476 mnkr. Regionfullmäktige fattade under året beslut om ett villkorat aktieägartillskott till Folktandvården AB om 25 mnkr. En nedskrivning av det villkorade aktieägartillskottet redovisas som en finansiell kostnad.
Årets resultat efter balanskravsjusteringar uppgick till -858 mnkr. Region Gävleborg hävdar, i likhet med föregående år, synnerliga skäl med hänvisning till stark finansiell ställning. Återställande av den del av det negativa resultatet som beror på överinflation på pensionskostnader, 615 mnkr, kommer att ske på längre tid än de tre år som kommunallagen anger. Återställande kommer att ske under 20 år vilket är den ungefärliga takten för utbetalning av pensionsåtagandet. Överinflation avser den del av inflationsuppräkningen som överstiger Riksbankens inflationsmål på 2,0 procent. Förarbeten till kommunallagen (proposition 2003/04:105) säger att om det finns kapital som täcker hela pensionsåtagandet, även den del som redovisas som en ansvarsförbindelse, kan detta innebära stark finansiell ställning. Enligt årsredovisning 2024 beräknas soliditet inklusive ansvarsförbindelse för pensioner till 2,9 procent. Region Gävleborgs soliditet exklusive ansvarsförbindelse uppgick till 37,6 procent. Därutöver ska det enligt förarbetena finnas en buffert med realiserbara tillgångar som kan användas för delfinansiering av framtida investeringar. Region Gävleborgs kapitalförvaltning, som per den 31 december 2024 hade ett bokfört värde på 7 228 mnkr, utgör sådana realiserbara tillgångar. Vid ingången av 2024 fanns en ackumulerad resultatutjämningsreserv uppgående till 780 mnkr. Enligt upprättad balanskravsutredning täcks det resterande negativa resultatet, 243 mnkr, av resultatutjämningsreserven. Sammanlagt uppgick ackumulerat negativt balanskravsresultat vid utgången av 2024 till 1 155 mnkr avseende åren 2023 och 2024.
Redovisade underskott fanns i Regionstyrelsen med -12,4 mnkr, Hälso- och sjukvårdsnämnden med -540,2 mnkr, Hjälpmedelsnämnden med -3,4 mnkr samt Patientnämnden med -0,1 mnkr. Övriga nämnder redovisade en ekonomi i balans eller överskott.
I samband med beslut om delårsrapporten i augusti godkände regionfullmäktige ett underskott för Hälso- och sjukvårdsnämnden med 460,0 mnkr, samt för Patientnämnden med 0,4 mnkr. Regionfullmäktige föreslås godkänna ytterligare underskott för Hälso- och sjukvårdsnämnden med 80,2 mnkr.
I samband med delårsrapporten i augusti uppdrog Regionstyrelsen till Hälso- och sjukvårdsnämnden att redovisa åtgärder för en ekonomi i balans 2025. Hälso- och sjukvårdsnämnden behandlade den 20 februari en åtgärdsplan, HSN §23 2025, som har överlämnats till Regionstyrelsen.
Regionfullmäktige föreslås också att godkänna underskott för Regionstyrelsen med 12,4 mnkr samt Hjälpmedelsnämnden med 3,4 mnkr. Regionstyrelsens underskott beror främst på omklassificeringar av investeringar till driftkostnader. Hjälpmedelsnämndens underskott beror främst på ökade hjälpmedelskostnader. Enligt samverkansavtalet för den gemensamma nämnden skall under- och överskott delas mellan parterna.
I december 2023 beslutade Regionstyrelsens om regler för Regionstyrelsens uppsiktplikt. Enligt reglerna ska Regionstyrelsen genom ett beslut om nämndernas medelsförvaltningar för perioden januari till december pröva om uppsiktsplikten är uppfylld.
Bilagor
Region Gävleborgs revisorer har efter verkställd granskning av Region Gävleborgs räkenskaper och förvaltning för 2024 tillstyrkt att regionstyrelsen, nämnderna, demokratiberedningen och de enskilda förtroendevalda i dessa organ beviljas ansvarsfrihet.
De tillstyrker även att regionfullmäktige godkänner regionens årsredovisning för 2024.
Bilagor
Region Gävleborgs revisorer har lämnat en redogörelse för verksamheten år 2024 och för användningen av anslaget för år 2024.
För 2024 redovisar revisorerna ett överskott om 23 250 kronor.
Revisorerna hemställer att regionfullmäktige ska godkänna redogörelsen för verksamheten 2024.
Regionfullmäktige har utsett fullmäktiges presidium att utgöra en särskild beredning för revisorernas budget och verksamhetsberättelse.
Bilagor
Länsmuseet Gävleborg har lämnat sin årsredovisning för 2024.
Bilagor
Demokratiberedningen har lämnat sin verksamhetsberättelse för 2024.
Bilagor
Region Gävleborg har tagit fram en strategi – Strategi för ett tillgängligt Gävleborg – Rumslig närhet, digital tillgänglighet och fysisk mobilitet med målår 2045. Syftet med strategin är att ge vägledning och styrning i länets gemensamma arbete med att utveckla och säkra en god och hållbar tillgänglighet för länets invånare, besökare och näringsliv. Strategin ska bidra till uppfyllande av effektmålen i den regionala utvecklingsstrategin (RUS). Strategi för ett tillgängligt Gävleborg ersätter tidigare Infrastrukturprogram från 2013.
Förslaget till strategi har varit ute på remiss under perioden 8 maj – 15 september 2024, efter beslut i Hållbarhetsnämnden. Strategin fick ett positivt mottagande och svarsfrekvensen var god, med yttranden från bland andra flertalet av länets kommuner, kringliggande regioner och berörda nationella myndigheter. Inkomna synpunkter har hanterats och förslaget till strategi har därefter slutbearbetats.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Folkteatern Gävleborg har lämnat sin årsredovisning för 2024.
Bilagor
Hälsinglands museum har lämnat sin årsredovisning för 2024.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Interpellation (S) - Hur har patienterna påverkats av stängningen av avdelning 10B på psykiatrin vid Hudiksvalls sjukhus?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Lars-Göran Langeborg, Petra Modée, Alf Norberg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Yvonne Oscarsson (V) följande:
Bilagor
Motion (S) - Personalpolitisk motion 15: Oberoende av inhyrd personal - Kontrollera vad upphandlingsbyråkratin för hyrpersonal kostar
I en motion yrkar Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:
Bilagor
Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens åtgärder för en ekonomi i balans. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023 och 2024.
Revisionsrapporten anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23, § 170, och överlämnades till regionstyrelsen för beredande av svar.
Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades nedan rekommendationer.
Regionstyrelsen rekommenderas att:
Hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:
Hållbarhetsnämnden rekommenderas att:
Bilagor
Revisorerna genomförde under 2024 en uppföljande granskning av Region Gävleborgs lönehantering och löneutbetalningsprocess.
Syftet med granskningen är att bedöma om regionstyrelsen vidtagit tillräckliga åtgärder med anledning av den bedömning och de åtgärdsförslag som lämnats i genomförda granskningar.
Granskningen har sin utgångspunkt i följande revisionsfrågor:
Utifrån granskningens resultat rekommenderar revisorerna Regionstyrelsen:
Bilagor
I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:
Bilagor
I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) följande:
Bilagor
I en motion yrkar Magnus Svensson och Elisabeth Carlson-Cederholm (C) följande:
Bilagor
Motion (S) - Jämlikhetsmotion 5: Systematiskt arbetssätt med barns och ungas rättigheter och behov
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg, (S) har lämna in en motion med följande yrkande:
Bilagor
Motion (S) - Jämlikhetsmotion 12: Undersök om det finns ett mörkertal i psykisk ohälsa i familjer med låg socioekonomisk status och ställning i länet
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson, Kristina Michelson och Marcus Gard (S) föreslår:
Bilagor
Motion (S) - Personalpolitisk motion 4: En arbetsplats i ständig utveckling – Kontinuerlig tillgång till kompetensutveckling
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie- Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard, alla (S), föreslår:
Bilagor
Motion (S) - Personalpolitisk motion 5: En arbetsplats i ständig utveckling – Från studerande till välfärdsanställd
I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:
Bilagor
Motion (S) - Personalpolitisk motion 6: Ett hållbart arbetsliv - Välfärdens arbetsplatser ska vara friska arbetsplatser
I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation (V) - Är det ansvarsfullt att fatta beslut i fel ordning när det finns uppenbara risker?
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Interpellation (S) - Inkonsekvent kommunikation och fördröjt erkännande av risker präglar bolagiseringsärendet
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Interpellation (S) - Är det rimligt att införa höga arvoden för vårdbolagets politiska ledning?
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Interpellation (S) - Ljuger oppositionen eller har man i själva verket rätt om bristerna avseende Cosmic-införandet?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Interpellation (S) - Riskerna med att stänga beroendemottagningarna i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Interpellation (S) – Finns det risk för förlust av momsneutralitet när primärvården bolagiseras
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor