Hoppa över navigering
  1.   3

    Val av justerare

  2. Enligt Kommunallag (2017:725), 11 kap 8 §, ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesatsen för regionskatten under det följande året. Enligt samma lag ska skattesatsen också anges i budgeten. Skattesatsen för år 2025 är 11,51 kronor. För år 2026 föreslås oförändrad skattesats.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-10-07, § 223, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  3. Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sjukvårdspartiet Gävleborg har upprättat förslag till budget 2026 och ekonomisk plan 2027–2028. Budgetförslaget är upprättat utifrån oförändrad skattesats på 11,51 kronor. Det budgeterade resultatet för 2026 uppgår till 197 mnkr, medan planerat resultat för 2027 är 186 mnkr och för 2028 28 mnkr.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-11-05, § 245, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Ledamöterna i socialdemokraterna, centerpartiet och vänsterpartiet reserverar sig till fördel för egna yrkanden.

     

    Yrkanden

    Magnus Svensson (C) yrkar bifall till centerpartiets budget och inkommer med följande yrkanden:

    1. Centerpartiets förslag till budget 2026 för Region Gävleborg, " För God och nära vård och en grön tillväxt – i hela länet " fastställs.

    2. Skattesatsen för år 2026 fastställs till 11,51 kronor.

    3. Fördela budgetram för 2026 till styrelse och nämnder enligt tabell 2 i dokumentet Centerpartiet förslag till Budget 2026 och ekonomisk plan 2027–2028. ”För God och nära vård och en grön tillväxt – i hela länet”.

    4. Bevilja investeringsutgifter 2026 med totalt 964 miljoner kronor, varav 534 miljoner kronor för byggnadsinvesteringar, enligt tabell 3.

    5. Riktlinjer för god ekonomisk hushållning enligt dokumentet Centerpartiets förslag till Budget 2026 och ekonomisk plan 2027–2028 antas.

    6.1. Bolagiseringen ska stoppas och därmed ska primärvården, precis som nu, drivas i förvaltningsform.

    6.2 Region Gävleborg påbörjar arbetet med att stärka den goda och nära vården samt arbeta med erbjuda personaldrivna enheter.

    7. Regiondirektören uppdras att verkställa regionfullmäktiges beslut i Budget 2026 för Region Gävleborg ”För god och nära vård och en grön tillväxt – i hela länet”, angående Regler avseende planering och implementering av besparingsåtgärder:

    a. Arbeta med ett långsiktigt fokus på ekonomin. Både för att möta dagens ekonomiska problem samt de långsiktiga ekonomiska förutsättningarna i regionen.

    b. Analysera, planera och genomföra åtgärder för infrastrukturinvesteringar och klimatanpassningen, på både kort och lång sikt.

    c. Klara kompetensförsörjningsutmaningen genom att minimera administrativt arbete, se över struktur och organisering med fokus på taskshifting samt med hjälp av digitala tekniker, metoder och verktyg ställa om verksamheten.

    d. Fastslå målsättningen att ha ekonomin i balans till år 2027.

    e. Region Gävleborg skall 2025 påbörja ett arbete med att minska kostnadsutvecklingen i våra verksamheter.

    f. Region Gävleborg skall 2026 fortsätta arbetet med att minska personalomsättningen i regionen.

    g. Region Gävleborg skall fortsatt jobba med att utveckla tillitsstyrningen som ett led i att minska detaljstyrning och administration.

     

    Jan Lahenkorva (S) yrkar bifall till socialdemokraternas budget och avstår i övrigt.

     

    Kristina Sjöström (V) yrkar bifall till vänsterpartiets budget och inkommer med följande yrkande:

    1. Att Vänsterpartiets budgetförslag, för Region Gävleborg Årsplan och Budget 2026-2028, Välfärd Gävleborg - allas rätt till jämlik och jämställd välfärd antas

    2. Att fördela budgetram för 2026 till styrelse och nämnder enligt Tabell 1 (bilaga) tillhörande dokumentet

    3. Att bolagiseringen stoppas och att primärvården fortsätter drivas i förvaltningsform

    4. Att Region Gävleborg stärker arbetet med god och nära vård och börjar erbjuda möjligheten till självstyrande enheter

    5. Att skattesatsen för år 2026 fastställs till 11,51 kronor

    6. Att riktlinjer för god ekonomisk hushållning enligt dokumentet Årsplan och Budget 2026- 2028, Välfärd Gävleborg - Allas rätt till jämlik och jämställd välfärd antas

    7. Att anta förslaget till investeringsramar

    8. Att ge regionstyrelsen rätt att besluta om byggnadsinvesteringar som avser programarbete, lokalarbete samt reinvesteringar upp till 400 prisbasbelopp per objekt. Beslutanderätten inkluderar erforderliga rivningar

    9. Att ge regionstyrelsen rätt att besluta om rivning av byggnad där värdet inte överstiger 200 prisbasbelopp

    10. Att ge regionstyrelsen rätt att besluta om försäljning av byggnad där värdet inte överstiger 200 prisbasbelopp

     

    Propositionsordning

    Ordförande (M) ställer proposition på de fyra (4) förslagen och finner att regionstyrelsen beslutar i enlighet med ordförandes (M) förslag till beslut.

    Bilagor

  4. Prisutdelningarna sker den 26 november 2025, kl 12.00.

  5. Utgångspunkt för finansiering av Region Gävleborgs investeringar är att de över tid ska finansieras i samma takt som årets avskrivningar och resultat, det vill säga egenfinansieras. Lånefinansiering ska därför endast förekomma vid högre investeringsnivåer.

     

    Om likviditetsbehov uppstår ska Region Gävleborg kortsiktigt nyttja checkräkningskrediten. Vid långvarigt likviditetsbehov ska finansiering ske genom långfristig upplåning alternativt försäljning av placerade medel inom kapitalförvaltningen. Val av finansiering beror på hur lång period som likviditetsbehovet bedöms finnas samt rådande marknadsläge.

     

    Region Gävleborg har för tillfället lån på 300 mnkr. Behovet av nyupplåning 2026 bedöms till maximalt 700 mnkr för investering i materiella anläggningstillgångar. Under året kan även tidigare upptagna lån behöva refinansieras beroende på avtalade löptider men dessa räknas inte in som nyupplåning. Skuldförvaltning ska ske enligt policy för finansförvaltning och regler till policy för finansförvaltning, men kan under uppbyggnadsfasen avvika mot limiter för löptider för ränte- och kapitalbindning beroende på rådande marknadsläge.

     

    Regionstyrelsen kommer under 2026 att successivt besluta att ge regiondirektören rätt att ta upp nya lån inom beslutad låneram. Under första kvartalet 2026 får nya lån på 400 mnkr upptas.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-11-05, § 247, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  6. Nuvarande logistik- och serviceorganisation utgår från lokaler i hus 02, 05 och hus 10. Lokalerna är slitna och alltför små, och brister i arbetsmiljön föreligger. Det saknas vidare förutsättningar för att upp­fylla ett antal lagkrav kopplade till bl a avfallshantering.

     

    Ur ett helhetsperspektiv för sjukhusområdet behöver de nya logistiklokalerna vara färdigställda innan arbetet med planerat nytt vårdblock kan påbörjas, då grävarbeten, kulvertanslutningar och byggtrafik annars blir alltför omfattande och medför alltför stora risker för både projektens genomförande och för den ordinarie, pågående verksamheten på sjukhusområdet.

     

    Program och systemhandlingar har upprättats för ombyggnation av befintliga logistiklokaler i hus 05, samt för nybyggnation av hus 26 i syfte erhålla ett kalkylerbart underlag för en byggnadsinvestering, samt att utröna omfattning, form och yta som krävs för att tillgodose och uppfylla rådande krav och behov för att verksamheten ska kunna genomföras enligt uppställda krav.

     

    Nästa steg utgörs av framtagande av bygghandlingar, kostnaden för framtagande av bygghandlingar ryms inom den tidigare beviljade investeringen om 15 000 tkr. Om det fattas beslut att genomföra investeringen i nytt logistikcenter kommer utgiften för system och bygghandlingar att ingå i den. Om det beslutas att inte genomföra investeringen i nytt logistikcenter så är utgiften för system och bygghandlingar utan värde och behöver i sin helhet kostnadsföras på innevarande år.

    Genomförandet av projektet sker inom ett arbetsområde med svår bygglogistik, vilket ställer stora krav på både byggherre och entreprenör att förebygga störningar på verksamheten. 

     

    Ärendet behandlades vid fastighets-, teknik- och miljöutskottets sammanträde 2025-10-23, § 63, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-11-05, § 249, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  7. Hälso- och sjukvårdsnämnden har initierat samråd med regionstyrelsen, i egenskap av arkivmyndighet, i syfte att undersöka möjligheterna att överlämna delar av hälso- och sjukvårdsnämndens arkiv till Region Gävleborg Din Hälsocentral AB med stöd av lag (2015:602) om överlämnande av allmänna handlingar för förvaring.

     

    För att kunna fatta beslut enligt lag (2015:602) måste bl.a. följande krav uppfyllas:

     

    1. myndigheten ska läggas ned eller upphöra med en viss verksamhet,
    2. den verksamhet som handlingarna hänför sig till i fortsättningen ska bedrivas av det enskilda organet,
    3. det enskilda organet behöver ha tillgång till handlingarna för att kunna bedriva verksamheten,
    4. någon annan överföring av uppgifterna i handlingarna inte utgör ett godtagbart alternativ till ett överlämnande med hänsyn till gällande föreskrifter och till myndighetens eller det enskilda organets verksamhet, och
    5. en arkivbeskrivning och arkivförteckning finns tillgänglig för de handlingar som begärs överlämnade.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-09-17, § 111, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-11-05, § 250, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  8. I SKRs cirkulär 24:63 rekommenderar SKR Region Gävleborg att anta bestämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda (OPF-KR 25) med tillhörande bilaga. OPF-KR25 är utformat för tillämpning hos respektive kommun och /region. För att äga giltighet krävs ett lokalt antagande av bestämmelserna. Bestämmelserna antas av regionfullmäktige.

     

    För tillämpningen av bestämmelserna har tillämpningsanvisningar utformats som föreslås antas av regionstyrelsen som är pensionsmyndighet.

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2025-10-23, § 47, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-11-05, § 251, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  9. Det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen utgör en grund för planeringen av tågtrafiken i Dalarna, Gävleborgs, Västmanlands och Örebro län. Det är Tåg i Bergslagens ägare som uppdragit att ta fram programmet. Programmet har tagits fram gemensamt av de förvaltningar inom respektive region som har ansvar för kollektivtrafik, med stöd av Tåg i Bergslagen. Programmet tar sikte på fyra olika tidpunkter, 2024, som utgör en nulägesbeskrivning, samt planerade förändringar till årtalen 2027, 2030 och 2035.

     

    Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2025-09-17, § 90, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-11-05, § 255, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Ledamöterna i socialdemokraterna reserverar sig till fördel för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Lars Öberg (S) yrkar att de delar av remissvaret som behandlar linje 54 ska styrkas.

     

    Propositionsordning

    Ordförande (M) ställer proposition på Hållbarhetsnämndens förslag till beslut mot Lars Öbergs (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar i enlighet med Hållbarhetsnämndens förslag till beslut.

    Bilagor

  10. Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt, § 61.

     

    I bifogad sammanfattning framgår vilka motioner som den 21 oktober 2025 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 66 st.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-11-05, § 256, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  11. Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de medborgarförslag som inte beretts färdigt, § 95.

     

    I bifogad sammanfattning framgår vilka medborgarförslag som den 21 oktober 2025 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 8 st.

     

    En sammanställning över besvarade medborgarförslag bifogas också i ärendet.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-11-05, § 257, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  12. Region Gävleborg har som regionalt utvecklingsansvarig uppdraget att ta fram och samordna insatser för genomförandet av den regionala utvecklingsstrategin (RUS). Regionstyrelsen beslutade 2024-05-02 (§139) om en översyn av Gävleborgs RUS. Arbetet med översynen har skett i dialog med aktörer som är en del av genomförandet av strategin. Utgångspunkten i dialogerna har varit en analys av hur omvärldshändelser påverkat Gävleborg och om RUS fortsatt är ändamålsenligt i relation till dessa omvärldshändelser. Ett förslag till revideringar har varit föremål för remiss, där 16 remissvar inkommit. Utifrån inkomna synpunkter har ett slutligt förslag tagits fram. 

     

    Förslaget till reviderad RUS innebär uppdateringar av texter utifrån rådande omvärldshändelser. Mål och prioriteringar kvarstår dock. Sambanden mellan välfärd och regional utveckling har förtydligats.

     

    Ärendet behandlades vid utvecklingsutskottets sammanträde 2025-10-23, § 72, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-11-05, § 248, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  13.   16

    Avsägelse av uppdrag som ledamot/ersättare i regionfullmäktige

  14. Ann-Katrin Samuelsson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.

    Bilagor

  15. Till Region Gävleborg Din Hälsocentral AB behöver 2 lekmannarevisorer och 2 lekmannarevisorsersättare utses.

  16. Linda Pettersson-Lind (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i demokratiberedningen så ny ersättare behöver väljas. 

    Bilagor

  17. Hiwa Kasem (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Kammarrätten i Sundsvall så ny nämndeman behöver väljas.

    Bilagor

  18. Andreas Sandsgård (KD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kultur- och kompetensnämnden så ny ledamot behöver väljas.

    Bilagor

  19. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Hur stort har produktionsbortfallet varit i primärvården under införandet av journalsystemet Cosmic?
    2. Har telefontillgängligheten påverkats av införandet av journalsystemet Cosmic och i så fall hur?
    3. Hur har sjukfrånvaron i primärvården sett ut under januari till mars 2025 - har den ökat jämfört med samma period 2024?
    4. Har personalomsättningen i primärvården ökat jämfört med samma period föregående år?
    5. Hur mycket har mertid och övertid utvecklats i primärvården under samma period?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 231, 2025-06-03, § 289, 2025-09-24, § 340 och 2025-10-21--22, § 397.

    Bilagor

  20. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur säkerställs att personalens anställningstrygghet inte försvagas när anställningen övergår från Region Gävleborg till ett affärsdrivande bolag vars framtida ekonomiska förutsättningar och organisationsstruktur ännu är oklara?
    2. Kan regionstyrelsens ordförande förtydliga hur företrädesrätten till anställning kommer att tillämpas för medarbetare i det nya bolaget i de fall verksamheter avvecklas eller om bolaget i sin helhet tvingas till konkurs?
    3. Vilka konkreta åtgärder har särskilt vidtagits för att säkerställa att bolagiseringens ekonomiska styrning inte leder till att mindre hälsocentraler, som i dagsläget har begränsade ekonomiska marginaler, stängs ner eller avvecklas?
    4. Vilka garantier kan ges personalen att de inte kommer att försättas i en situation där deras anställningstrygghet hänger på enskilda hälsocentralers ekonomiska resultat, snarare än på det gemensamma regionala uppdraget att tillhandahålla vård?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, § 355 och 2025-10-21--22, § 398.

    Bilagor

  21. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur kan ordf HSN samtidigt hävda att det är svårt att förstå läkarföreningens synpunkter och i samma uttalande själv beskriva exakt den konsekvens föreningen varnar för?
    2. Gäller styrets beslut att inte pausa/justera målet om två procent hyrpersonal oavsett konsekvenser för vårdens tillgänglighet, och vilka överväganden ligger i så fall bakom?
    3. Hur säkerställer styret att patientsäkerheten och kontinuiteten i vården inte undermineras när takten avseende måltalets uppnående prioriteras framför de yrkesprofessionellas bedömningar av verksamhetens behov?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, § 356 och 2025-10-21--22, § 399.

    Bilagor

  22. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Avser du/ni att se över regelverket för föreningsbidragen så att Afasiföreningen kan behålla sina anställda på Mötesplatserna och därmed upprätthålla den där så viktiga verksamheten i vårt län för personer med afasi och deras anhöriga?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, § 357 och 2025-10-21--22, § 400.

    Bilagor

  23. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Varför bryter bolaget mot ägarens (regionfullmäktiges) uttryckliga direktiv avseende beslut om och offentliggörande av budget i september månad?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, § 358 och 2025-10-21--22, § 401.

    Bilagor

  24. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Har regionstyret SD, M, KD och Sjukvårdspartiet utfört någon ekonomisk beräkning avseende kostnaderna för bolagiseringen?
    2. Om såväl engångskostnaden (12 mnkr) som de årligen tillkommande kostnaderna (120 mnkr) är felaktiga, vilken är den korrekta kostnaden?
    3. Hur mycket dyrare blir driften av den bolagiserade verksamheten?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, § 359 och 2025-10-21--22, § 402.

    Bilagor

  25. Joakim Westlund (C) frågar:

    1. Är en upphandling av Bollnäs sjukhus helt avskriven av nuvarande regionstyre?
    2.  Har det nuvarande regionstyret några planer/idéer för hur inslagen av privat/alternativ drift ska kunna öka inom regionens specialistvård?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, § 360 och 2025-10-21--22, § 403.

    Bilagor

  26. Ulla Andersson (V) frågar:

    • avser du kontakta regeringen om de konsekvenser som rådande lagstiftning har fått i vårt län för kvinnojourer och deras möjlighet att stötta våldsutsatta kvinnor?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, § 361 och 2025-10-21--22, § 404.

    Bilagor

  27. I en motion yrkar Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

     

    1. Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att utreda hur kostnader och antal tjänster som åtgår för att hantera upphandlingar och administration av inhyrd personal utvecklas.
    2. Att sådana kostnader (ovan) tas med i kalkyler och rapporter som avser kostnader för inhyrd personal inom Region Gävleborg.

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-20, § 52, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2024-11-28, § 310, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Mona Davik (S) och Lars Öberg (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Magnus Svensson (C) avstår från att delta i beslutet.

     

    Yrkanden

    Jan Lahenkorva (S) yrkar bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-01-29, 2025-02-19, 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03, 2025-09-24 och 2025-10-21--22.

    Bilagor

  28. I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:

    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att inleda försök med en ”svart låda” vid operationer för att öka patientsäkerheten och förbättra uppföljningen för personalen.

     

    Regionfullmäktige beslutade 2021-02-25 § 104 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-01-28, § 7, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 21, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Magnus Svensson (C) och Jan Lahenkorva (S) avslag på motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Ulla Anderssons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03, 2025-09-24 och 2025-10-21--22.

    Bilagor

  29. I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) följande:

    • Att jämställdhetsperspektivet integreras i hälso- och sjukvårdens styrsystem.
    • Att vårdpersonalen utbildas i jämställdhet inom vården på ett strukturerat sätt.
    • Att regionens ledningsgrupp ska genomgå utbildning i jämställd vård. Motion Fullmäktige i Region Gävleborg 2023-02-27 Jämställd vård
    • Att Samhällsmedicin tillsammans med ett antal verksamhetsområden (tex kardiologin och ögon) tar fram en arbetsmetod för att komma tillrätta med de strukturella skillnaderna i vård mellan kvinnor och män.
    • Att all vårdstatistik ska vara könsuppdelad.
    • Att det varje år väljs ut verksamheter som det görs strukturella genomgångar av ur ett jämställdhetsperspektiv av den vård som givits. Genomgångarna redovisas för regionstyrelsen.
    • Att en genomgång görs ur ett jämställdhetsperspektiv av förskrivning av läkemedel.

     

    Återremiss

    Ärendet återremitterades genom minoritetsåterremiss på regionfullmäktige 12 december 2024 med följande motivering:

     

    Kvinnor har samma rätt till individanpassad vård som män, könet ska inte avgöra vårdens bemötande eller kvaliteten på vården som erbjuds. Trots det får män oftare nyare och dyrare mediciner. Kvinnor har längre väntetider till operation av grå starr (kataraktoperation) och ser sämre än män när de väl opereras. Kvinnor får också vänta längre på akutsjukvård och får kortare sjukskrivningar.

     

    Svar på återremiss:

    Den politiska ledningen delar problembilden som beskrivs i återremissyrkandet, det är därför vi har ett särskilt fokus på kvinno- och förlossningsvården i budget 2025. Ett stort fokus på denna fråga läggs också från regeringens håll, där en rad förbättringar är på gång.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-03-13, § 57, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Yrkanden

    Kristina Sjöström (V) yrkar på att ärendet i första hand ska remitteras till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning och i andra hand bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på att ärendet ska avgöras idag mot att ärendet ska återremitteras och finner att ärendet ska avgöras idag. Votering begärs och genomförs.

    Regionstyrelsen godkänner följande propositionsordning:

    • Ja-röst för att ärendet ska avgöras idag.
    • Nej-röst för att ärendet ska återremitteras.

    Omröstningen utfaller så att sju ledamöter röstar ja och sex ledamöter röstar nej. Regionstyrelsen har därmed beslutat att ärendet ska avgöras idag.

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Kristina Sjöströms (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03, 2025-09-24 och 2025-10-21--22.

    Bilagor

  30. I en motion yrkar Magnus Svensson och Elisabeth Carlson-Cederholm (C) följande:

    • Att Region Gävleborg börjar göra mer av det texten ovan beskriver
    • Att Region Gävleborg inför personaldriven verksamheter och vårdenheter.

     

    Återremiss

    Ärendet återremitterades genom minoritetsåterremiss på regionfullmäktige 12 december 2024 med följande motivering:

     

    Det saknas svar på motionens 2 att satser.

     

    Svar på återremiss:

    Det är svårt att svara på en att-sats som lyder ” Att Region Gävleborg börjar göra mer av det texten ovan beskriver” . Vad gäller att-sats 2 är den politiska ledningen tydlig med att vi ser positivt på personaldrivna enheter och inte kommer att stå i vägen om sådana initiativ kommer från medarbetarna. Den pågående bolagiseringen är vidare ett steg i riktningen mot att ge medarbetarna ett större inflytande över sin arbetsplats.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-03-13, § 58, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

    Reservationer

    Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Robert Sten (S), Kenneth Nilshem (C) och Kristina Sjöström (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Kenneth Nilshem (C) yrkar med instämmande av Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Robert Sten (S) och Kristina Sjöström (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Kenneth Nilshems (C) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03, 2025-09-24 och 2025-10-21--22.

    Bilagor

  31. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg, (S) har lämna in en motion med följande yrkande:

    • Att Region Gävleborg systematiskt integrerar barns och ungas rättigheter och behov i planeringen och organiseringen av hälso- och sjukvården

     

    Regionfullmäktige beslutade 2023-04-27, §8 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-01-28, §197, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 22, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03, 2025-09-24 och 2025-10-21--22.

    Bilagor

  32. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson, Kristina Michelson och Marcus Gard (S) föreslår:

    • Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att undersöka om det finns ett mörkertal i psykisk ohälsa i familjer med låg socioekonomisk status och ställning i länet.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 23, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03, 2025-09-24 och 2025-10-21--22.

    Bilagor

  33. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie- Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard, alla (S), föreslår:

    • Att Region Gävleborg erbjuder likvärdiga möjligheter till specialistutbildning för bland annat sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter.
    • Att Region Gävleborg säkerställer att strukturerat erbjuda annan personal än anställda i sjukvården vidare- och specialiseringsutbildning.

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2025-02-06, § 13, se bifogat protokollsutdrag. 

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 24, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Jan Lahenkorva (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

    Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslut avseende beslutspunkt ett.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar bifall till motionen. Ulla Andersson (V) yrkar bifall till första punkten i motionen och avstår från att delta i andra punkten.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande, första beslutspunkten och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande, andra beslutspunkten och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03, 2025-09-24 och 2025-10-21--22.

    Bilagor

  34. I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

    • Att alla elever som slutför vård- och omsorgsprogrammet som undersköterskor med godkända betyg i länet erbjuds en anställning på heltid inom Region Gävleborgs verksamheter.

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2025-02-06, § 14, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 25, se nedan samt bifogat protokollsutdrag

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03, 2025-09-24 och 2025-10-21--22.

    Bilagor

  35. I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

    1. Att Region Gävleborg utvecklar nya och vidareutvecklar befintliga metoder för att förebygga ohälsa och sjukskrivningar bland medarbetarna.
    2. Att Region Gävleborg utvecklar och förstärker rehabilitering, arbetsträning och myndighetssamverkan för att underlätta tillbakagång arbetslivet.

     

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-06, § 197, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-06, § 7, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03, 2025-09-24 och 2025-10-21--22.

    Bilagor

  36. Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört granskning i syfte att bedöma om regionstyrelsen har en tillräcklig intern kontroll avseende Framtidsbyggets kostnadsutveckling. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC augusti 2024.

     

    Ett antal kontrollfrågor var styrande för granskningen:

     

    • Har tillräckliga kalkylunderlag legat till grund för upphandlingen av byggnationer?
    • Har kontroller genomförts för att säkerställa att en lämplig konstandskontrollrutin har upprättats?
    • Finns tydliga rutiner för hantering av beställning av tillägg, ändringar och avgående arbete (s.k. ÄTA) och har dessa följts?
    • Görs analys av orsaker till ev. kostnadsökning?
    • Har regionstyrelsen säkerställt att en tillräcklig ekonomisk uppföljning och rapportering (inkluderat slutkostnadsprognoser för enskilda genomförandebeslut samt för Framtidsbygget som helhet)?

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-06-17, § 179 se bifogat protokollsutdrag. 

     

    Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24 och 2025-10-21--22.

    Bilagor

  37. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av tillgänglighet och produktionsplanering.

     

    Vi konstaterar att granskningen visar att det finns förbättringsområden inom både styrning, uppföljning och planering av hälso- och sjukvårdens kapacitet. Samtidigt noteras att flera åtgärder redan vidtagits och att det finns en pågående utveckling av produktions- och kapacitetsstyrning.

     

    Ärendet behandlas vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-06-08, § 91, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelse sammanträde 2025-09-11, § 202, se bifogat protokollsutdrag.

     

    Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24 och 2025-10-21--22.

    Bilagor

  38. PWC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning. Granskningens syfte är att bedöma om hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och om den interna kontrollen är tillräcklig. Syftet med granskningen är även att bedöma om redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförligt till privata utförare är ändamålsenliga. Granskningen resulterade i en revisionsrapport som översänts till hållbarhetsnämnden för kommentarer.

     

    Den samlande bedömningen efter genomförd granskning är att hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare till övervägande del bedrivs på ett ändamålsenligt sätt, samt att den interna kontrollen i sammanhanget i begränsad utsträckning är tillräcklig. Redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförlig till privata utförare bedöms till övervägande del ändamålsenliga.

     

    Ärendet behandlas vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2025-08-26, § 78, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelse sammanträde 2025-09-11, § 203, se bifogat protokollsutdrag.

     

    Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24 och 2025-10-21--22.

    Bilagor

  39. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur bedömer Region Gävleborg att regeringens nedskärningar på 600 miljoner kronor inom kvinnosjukvården samt ersättandet av långsiktiga satsningar med tillfälliga och prestationsbaserade bidrag, kommer att påverka organisationens möjligheter att tillhandahålla och vidareutveckla mödrahälsovård, förlossningsvård och kvinnohälsa i länet?

    Bilagor

  40. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur många patienter i Region Gävleborg har under det gångna året beviljats klimatvård?
    2. Hur många patienter har ansökt men nekats?
    3. Hur har styret säkerställt att reumatiker och andra patientgrupper med behov av klimatvård faktiskt får del av den?
    4. Har berörda patientorganisationer involverats i uppföljningen/utvärderingen av beslutet?
    5. Vilka resurser har faktiskt avsatts i budget och verksamhetsplan för klimatvård?

    Bilagor

  41. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur har man analyserat orsakerna till att samtliga åtta allmänspecialister i Sandviken avböjt anställning i bolaget, och hur påverkar detta ST-utbildningen i regionen?
    2. Vilka konkreta åtgärder har vidtagits för att säkerställa fortsatt ST-utbildning i Sandviken efter bolagiseringens genomförande?
    3. Hur bedömer ordförande att bolaget ska kunna upprätthålla kvaliteten på ST-utbildningen i Sandviken utan en fast läkarkår?
    4. På vilket sätt har säkerställts att ST-läkarutbildningen inte kommer att förlora i kvalitet och kontinuitet på grund av den nuvarande läkarbristen?
    5. Hur avses att kommunicera och hantera de långsiktiga konsekvenserna för regionens kompetensförsörjning och läkarutbildning som följd av denna situation?
    6. Hur planerar bolaget att ersätta de förlorade möjligheterna till handledning och utbildning som varit en grundpelare för verksamheten i Sandviken?

    Bilagor

  42. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur avser bolaget säkerställa att invånarna i Sandviken har tillgång till läkarkompetens motsvarande behovet från dag ett?
    2. Vilka ekonomiska konsekvenser har beräknats till följd av att all inhyrd läkarresurs blir momspliktig?
    3. Vilka åtgärder planeras för att återetablera en fast läkarkår i Sandviken?
    4. Har orsakerna till att samtliga åtta allmänspecialister avböjt anställning i bolaget analyserats, och vilka slutsatser dras av detta?
    5. Hur avser bolaget att kommunicera den uppkomna situationen till patienter, anhöriga och övrig vårdpersonal i Sandviken?

    Bilagor

  43. Ulla Andersson (V) frågar:

    • avser regionstyrelsens ordförande föreslå regionfullmäktige att besluta om att frysa arvoden för regionråden i majoritet och opposition på 2025 års nivå för år 2026?

    Bilagor

  44. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lasse Langeborg och Anna-Lena Vestin (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    1. att kultur och kompetensförvaltningen får i uppdrag att skala upp samarbetet med arbetsförmedlingen i dialog med andra folkbildningsaktörer (exempelvis RIO och OFI) och studieförbund.
    2. att eftersöka fler externa finansieringsmöjligheter.
    3. att budgeten för Kultur och kompetensnämnden arbete med arbetsmarknad/kompetensförsörjning stärks.
    4. att folkhögskolorna ges en större roll i arbetet med länets kompetensförsörjning.

    Bilagor

  45. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lasse Langeborg och Anna-Lena Vestin (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    1. Att X-trafik inför gratis sommarlovskort för ungdomar upp till 19 år.
    2. Att X-trafik inför pensionärspriser – samma prisnivå som för ungdomar - på enkelbiljetter.
    3. Att X-trafik utreder vilka effekter och kostnader det skulle få att införa gratis kollektivtrafik för pensionärer under lågtrafik i hela länet (liknande det systemet som redan finns i Gävle).
    4. Att X-trafik sänker priserna för periodbiljetterna för att göra dem mer attraktiva för resenärerna.
    5. Att X-trafik utreder hur ett nytt prissystem, byggt på färre zoner, skulle kunna se ut.
    6. Att X-trafik inför avgiftsfria resor för rullstolsburna och passagerare med barnvagn eller rullator om det inte finns tillgängliga betalningsmaskiner vid bakre ingången på bussarna.
    7. Att X-trafik utreder hur vi kan göra det enklare att ta med cykel på tåg och buss.
    8. Att X-trafik utreder hur kollektivtrafiken kan bli mer tillgänglig på landsbygden.
    9. Att Region Gävleborg underlättar för fler att parkera bilen och resa kollektivt.
    10. Att Region Gävleborg inför rutinen att Egen regi alltid ska övervägas vid upphandling av kollektivtrafik.

    Bilagor

  46. Joakim Westlund (C) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    • Att Region Gävleborg utreder hur ett nytt stöd ska kunna inrättas för att ge funktionsrättsorganisationer i Gävleborg möjlighet att bedriva träningsverksamhet som blir ett komplement till och en fortsättning på den vård (inklusive habilitering och rehabilitering) som regionen erbjuder.

    Bilagor

  47. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28, § 342, och överlämnades till hållbarhetsnämnden och hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

    Bilagor

  48. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28, § 343, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning. 

    Bilagor

  49. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28, § 344, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

    Bilagor

  1. § 418

    Val av justerare

  2. § 420

    Byte av sammanträdesdag för regionfullmäktige 2026

  3. Enligt Kommunallag (2017:725), 11 kap 8 §, ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesatsen för regionskatten under det följande året. Enligt samma lag ska skattesatsen också anges i budgeten. Skattesatsen för år 2025 är 11,51 kronor. För år 2026 föreslås oförändrad skattesats.

     

    Bilagor

  4. Prisutdelning av Linkon, handledar- och miljöpriset.

     

  5. Utgångspunkt för finansiering av Region Gävleborgs investeringar är att de över tid ska finansieras i samma takt som årets avskrivningar och resultat, det vill säga egenfinansieras. Lånefinansiering ska därför endast förekomma vid högre investeringsnivåer.

     

    Om likviditetsbehov uppstår ska Region Gävleborg kortsiktigt nyttja checkräkningskrediten. Vid långvarigt likviditetsbehov ska finansiering ske genom långfristig upplåning alternativt försäljning av placerade medel inom kapitalförvaltningen. Val av finansiering beror på hur lång period som likviditetsbehovet bedöms finnas samt rådande marknadsläge.

     

    Region Gävleborg har för tillfället lån på 300 mnkr. Behovet av nyupplåning 2026 bedöms till maximalt 700 mnkr för investering i materiella anläggningstillgångar. Under året kan även tidigare upptagna lån behöva refinansieras beroende på avtalade löptider men dessa räknas inte in som nyupplåning. Skuldförvaltning ska ske enligt policy för finansförvaltning och regler till policy för finansförvaltning, men kan under uppbyggnadsfasen avvika mot limiter för löptider för ränte- och kapitalbindning beroende på rådande marknadsläge.

     

    Regionstyrelsen kommer under 2026 att successivt besluta att ge regiondirektören rätt att ta upp nya lån inom beslutad låneram. Under första kvartalet 2026 får nya lån på 400 mnkr upptas.

     

    Bilagor

  6. Nuvarande logistik- och serviceorganisation utgår från lokaler i hus 02, 05 och hus 10. Lokalerna är slitna och alltför små, och brister i arbetsmiljön föreligger. Det saknas vidare förutsättningar för att upp­fylla ett antal lagkrav kopplade till bl a avfallshantering.

     

    Ur ett helhetsperspektiv för sjukhusområdet behöver de nya logistiklokalerna vara färdigställda innan arbetet med planerat nytt vårdblock kan påbörjas, då grävarbeten, kulvertanslutningar och byggtrafik annars blir alltför omfattande och medför alltför stora risker för både projektens genomförande och för den ordinarie, pågående verksamheten på sjukhusområdet.

     

    Program och systemhandlingar har upprättats för ombyggnation av befintliga logistiklokaler i hus 05, samt för nybyggnation av hus 26 i syfte erhålla ett kalkylerbart underlag för en byggnadsinvestering, samt att utröna omfattning, form och yta som krävs för att tillgodose och uppfylla rådande krav och behov för att verksamheten ska kunna genomföras enligt uppställda krav.

     

    Nästa steg utgörs av framtagande av bygghandlingar, kostnaden för framtagande av bygghandlingar ryms inom den tidigare beviljade investeringen om 15 000 tkr. Om det fattas beslut att genomföra investeringen i nytt logistikcenter kommer utgiften för system och bygghandlingar att ingå i den. Om det beslutas att inte genomföra investeringen i nytt logistikcenter så är utgiften för system och bygghandlingar utan värde och behöver i sin helhet kostnadsföras på innevarande år.

    Genomförandet av projektet sker inom ett arbetsområde med svår bygglogistik, vilket ställer stora krav på både byggherre och entreprenör att förebygga störningar på verksamheten. 

     

    Bilagor

  7. Hälso- och sjukvårdsnämnden har initierat samråd med regionstyrelsen, i egenskap av arkivmyndighet, i syfte att undersöka möjligheterna att överlämna delar av hälso- och sjukvårdsnämndens arkiv till Region Gävleborg Din Hälsocentral AB med stöd av lag (2015:602) om överlämnande av allmänna handlingar för förvaring.

     

    För att kunna fatta beslut enligt lag (2015:602) måste bl.a. följande krav uppfyllas:

     

    1. myndigheten ska läggas ned eller upphöra med en viss verksamhet,
    2. den verksamhet som handlingarna hänför sig till i fortsättningen ska bedrivas av det enskilda organet,
    3. det enskilda organet behöver ha tillgång till handlingarna för att kunna bedriva verksamheten,
    4. någon annan överföring av uppgifterna i handlingarna inte utgör ett godtagbart alternativ till ett överlämnande med hänsyn till gällande föreskrifter och till myndighetens eller det enskilda organets verksamhet, och
    5. en arkivbeskrivning och arkivförteckning finns tillgänglig för de handlingar som begärs överlämnade.

     

    Bilagor

  8. I SKRs cirkulär 24:63 rekommenderar SKR Region Gävleborg att anta bestämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda (OPF-KR 25) med tillhörande bilaga. OPF-KR25 är utformat för tillämpning hos respektive kommun och /region. För att äga giltighet krävs ett lokalt antagande av bestämmelserna. Bestämmelserna antas av regionfullmäktige.

     

    För tillämpningen av bestämmelserna har tillämpningsanvisningar utformats som föreslås antas av regionstyrelsen som är pensionsmyndighet.

     

    Bilagor

  9. Det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen utgör en grund för planeringen av tågtrafiken i Dalarna, Gävleborgs, Västmanlands och Örebro län. Det är Tåg i Bergslagens ägare som uppdragit att ta fram programmet. Programmet har tagits fram gemensamt av de förvaltningar inom respektive region som har ansvar för kollektivtrafik, med stöd av Tåg i Bergslagen. Programmet tar sikte på fyra olika tidpunkter, 2024, som utgör en nulägesbeskrivning, samt planerade förändringar till årtalen 2027, 2030 och 2035.

     

    Bilagor

  10. Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt, § 61.

     

    I bifogad sammanfattning framgår vilka motioner som den 21 oktober 2025 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 66 st.

     

    Bilagor

  11. Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de medborgarförslag som inte beretts färdigt, § 95.

     

    I bifogad sammanfattning framgår vilka medborgarförslag som den 21 oktober 2025 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 8 st.

     

    En sammanställning över besvarade medborgarförslag bifogas också i ärendet.

     

     

    Bilagor

  12. Region Gävleborg har som regionalt utvecklingsansvarig uppdraget att ta fram och samordna insatser för genomförandet av den regionala utvecklingsstrategin (RUS). Regionstyrelsen beslutade 2024-05-02 (§139) om en översyn av Gävleborgs RUS. Arbetet med översynen har skett i dialog med aktörer som är en del av genomförandet av strategin. Utgångspunkten i dialogerna har varit en analys av hur omvärldshändelser påverkat Gävleborg och om RUS fortsatt är ändamålsenligt i relation till dessa omvärldshändelser. Ett förslag till revideringar har varit föremål för remiss, där 16 remissvar inkommit. Utifrån inkomna synpunkter har ett slutligt förslag tagits fram. 

     

    Förslaget till reviderad RUS innebär uppdateringar av texter utifrån rådande omvärldshändelser. Mål och prioriteringar kvarstår dock. Sambanden mellan välfärd och regional utveckling har förtydligats.

     

    Bilagor

  13. Ann-Katrin Samuelsson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.

     

    Bilagor

  14. Till Region Gävleborg Din Hälsocentral AB behöver 2 lekmannarevisorer och 2 lekmannarevisorsersättare utses.

     

  15. Linda Pettersson-Lind (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i demokratiberedningen så ny ersättare behöver väljas. 

     

    Bilagor

  16. Hiwa Kasem (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Kammarrätten i Sundsvall så ny nämndeman behöver väljas.

     

    Bilagor

  17. Andreas Sandsgård (KD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kultur- och kompetensnämnden så ny ledamot behöver väljas.

     

    Bilagor

  18. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Hur stort har produktionsbortfallet varit i primärvården under införandet av journalsystemet Cosmic?
    2. Har telefontillgängligheten påverkats av införandet av journalsystemet Cosmic och i så fall hur?
    3. Hur har sjukfrånvaron i primärvården sett ut under januari till mars 2025 - har den ökat jämfört med samma period 2024?
    4. Har personalomsättningen i primärvården ökat jämfört med samma period föregående år?
    5. Hur mycket har mertid och övertid utvecklats i primärvården under samma period?

     

    Bilagor

  19. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur säkerställs att personalens anställningstrygghet inte försvagas när anställningen övergår från Region Gävleborg till ett affärsdrivande bolag vars framtida ekonomiska förutsättningar och organisationsstruktur ännu är oklara?
    2. Kan regionstyrelsens ordförande förtydliga hur företrädesrätten till anställning kommer att tillämpas för medarbetare i det nya bolaget i de fall verksamheter avvecklas eller om bolaget i sin helhet tvingas till konkurs?
    3. Vilka konkreta åtgärder har särskilt vidtagits för att säkerställa att bolagiseringens ekonomiska styrning inte leder till att mindre hälsocentraler, som i dagsläget har begränsade ekonomiska marginaler, stängs ner eller avvecklas?
    4. Vilka garantier kan ges personalen att de inte kommer att försättas i en situation där deras anställningstrygghet hänger på enskilda hälsocentralers ekonomiska resultat, snarare än på det gemensamma regionala uppdraget att tillhandahålla vård?

     

    Bilagor

  20. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur kan ordf HSN samtidigt hävda att det är svårt att förstå läkarföreningens synpunkter och i samma uttalande själv beskriva exakt den konsekvens föreningen varnar för?
    2. Gäller styrets beslut att inte pausa/justera målet om två procent hyrpersonal oavsett konsekvenser för vårdens tillgänglighet, och vilka överväganden ligger i så fall bakom?
    3. Hur säkerställer styret att patientsäkerheten och kontinuiteten i vården inte undermineras när takten avseende måltalets uppnående prioriteras framför de yrkesprofessionellas bedömningar av verksamhetens behov?

     

    Bilagor

  21. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Avser du/ni att se över regelverket för föreningsbidragen så att Afasiföreningen kan behålla sina anställda på Mötesplatserna och därmed upprätthålla den där så viktiga verksamheten i vårt län för personer med afasi och deras anhöriga?

     

    Bilagor

  22. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Varför bryter bolaget mot ägarens (regionfullmäktiges) uttryckliga direktiv avseende beslut om och offentliggörande av budget i september månad?

     

    Bilagor

  23. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Har regionstyret SD, M, KD och Sjukvårdspartiet utfört någon ekonomisk beräkning avseende kostnaderna för bolagiseringen?
    2. Om såväl engångskostnaden (12 mnkr) som de årligen tillkommande kostnaderna (120 mnkr) är felaktiga, vilken är den korrekta kostnaden?
    3. Hur mycket dyrare blir driften av den bolagiserade verksamheten?

     

    Bilagor

  24. Joakim Westlund (C) frågar:

    1. Är en upphandling av Bollnäs sjukhus helt avskriven av nuvarande regionstyre?
    2.  Har det nuvarande regionstyret några planer/idéer för hur inslagen av privat/alternativ drift ska kunna öka inom regionens specialistvård?

     

    Bilagor

  25. I en motion yrkar Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

     

    1. Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att utreda hur kostnader och antal tjänster som åtgår för att hantera upphandlingar och administration av inhyrd personal utvecklas.
    2. Att sådana kostnader (ovan) tas med i kalkyler och rapporter som avser kostnader för inhyrd personal inom Region Gävleborg.

     

    Bilagor

  26. I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:

    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att inleda försök med en ”svart låda” vid operationer för att öka patientsäkerheten och förbättra uppföljningen för personalen.

     

    Bilagor

  27. I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) följande:

    • Att jämställdhetsperspektivet integreras i hälso- och sjukvårdens styrsystem.
    • Att vårdpersonalen utbildas i jämställdhet inom vården på ett strukturerat sätt.
    • Att regionens ledningsgrupp ska genomgå utbildning i jämställd vård. Motion Fullmäktige i Region Gävleborg 2023-02-27 Jämställd vård
    • Att Samhällsmedicin tillsammans med ett antal verksamhetsområden (tex kardiologin och ögon) tar fram en arbetsmetod för att komma tillrätta med de strukturella skillnaderna i vård mellan kvinnor och män.
    • Att all vårdstatistik ska vara könsuppdelad.
    • Att det varje år väljs ut verksamheter som det görs strukturella genomgångar av ur ett jämställdhetsperspektiv av den vård som givits. Genomgångarna redovisas för regionstyrelsen.
    • Att en genomgång görs ur ett jämställdhetsperspektiv av förskrivning av läkemedel.

     

    Bilagor

  28. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie- Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard, alla (S), föreslår:

    • Att Region Gävleborg erbjuder likvärdiga möjligheter till specialistutbildning för bland annat sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter.
    • Att Region Gävleborg säkerställer att strukturerat erbjuda annan personal än anställda i sjukvården vidare- och specialiseringsutbildning.

     

    Bilagor

  29. I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

    1. Att Region Gävleborg utvecklar nya och vidareutvecklar befintliga metoder för att förebygga ohälsa och sjukskrivningar bland medarbetarna.
    2. Att Region Gävleborg utvecklar och förstärker rehabilitering, arbetsträning och myndighetssamverkan för att underlätta tillbakagång arbetslivet.

     

    Bilagor

  30. Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört granskning i syfte att bedöma om regionstyrelsen har en tillräcklig intern kontroll avseende Framtidsbyggets kostnadsutveckling. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC augusti 2024.

     

    Ett antal kontrollfrågor var styrande för granskningen:

     

    • Har tillräckliga kalkylunderlag legat till grund för upphandlingen av byggnationer?
    • Har kontroller genomförts för att säkerställa att en lämplig konstandskontrollrutin har upprättats?
    • Finns tydliga rutiner för hantering av beställning av tillägg, ändringar och avgående arbete (s.k. ÄTA) och har dessa följts?
    • Görs analys av orsaker till ev. kostnadsökning?
    • Har regionstyrelsen säkerställt att en tillräcklig ekonomisk uppföljning och rapportering (inkluderat slutkostnadsprognoser för enskilda genomförandebeslut samt för Framtidsbygget som helhet)?

     

    Bilagor

  31. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av tillgänglighet och produktionsplanering.

     

    Vi konstaterar att granskningen visar att det finns förbättringsområden inom både styrning, uppföljning och planering av hälso- och sjukvårdens kapacitet. Samtidigt noteras att flera åtgärder redan vidtagits och att det finns en pågående utveckling av produktions- och kapacitetsstyrning.

     

    Bilagor

  32. PWC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning. Granskningens syfte är att bedöma om hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och om den interna kontrollen är tillräcklig. Syftet med granskningen är även att bedöma om redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförligt till privata utförare är ändamålsenliga. Granskningen resulterade i en revisionsrapport som översänts till hållbarhetsnämnden för kommentarer.

     

    Den samlande bedömningen efter genomförd granskning är att hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare till övervägande del bedrivs på ett ändamålsenligt sätt, samt att den interna kontrollen i sammanhanget i begränsad utsträckning är tillräcklig. Redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförlig till privata utförare bedöms till övervägande del ändamålsenliga.

     

    Bilagor

  33. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur bedömer Region Gävleborg att regeringens nedskärningar på 600 miljoner kronor inom kvinnosjukvården samt ersättandet av långsiktiga satsningar med tillfälliga och prestationsbaserade bidrag, kommer att påverka organisationens möjligheter att tillhandahålla och vidareutveckla mödrahälsovård, förlossningsvård och kvinnohälsa i länet?

     

    Bilagor

  34. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur många patienter i Region Gävleborg har under det gångna året beviljats klimatvård?
    2. Hur många patienter har ansökt men nekats?
    3. Hur har styret säkerställt att reumatiker och andra patientgrupper med behov av klimatvård faktiskt får del av den?
    4. Har berörda patientorganisationer involverats i uppföljningen/utvärderingen av beslutet?
    5. Vilka resurser har faktiskt avsatts i budget och verksamhetsplan för klimatvård?

     

    Bilagor

  35. Ulla Andersson (V) frågar:

    • avser regionstyrelsens ordförande föreslå regionfullmäktige att besluta om att frysa arvoden för regionråden i majoritet och opposition på 2025 års nivå för år 2026?

     

    Bilagor

  36. Jessica Dolk och Kristofer Schultz har lämnat in ett medborgarförslag med följande yrkanden:

    1. Anta Socialstyrelsens riktvärde om högst 1100 invånare per specialistläkare i allmänmedicin.
    2. Ta fram en långsiktig, konkret och tidsatt handlingsplan för kompetensförsörjning för att nå riktvärdet. Planen ska inkludera både offentlig och privat driftsform.
    3. Gör en tydlig satsning på ST-läkare i primärvården for att säkra framtidens kompetensförsörjning.
    4. Säkerställa finansiering som gör det möjligt att nå riktvärdet i hela regionen.

     

    Bilagor

  37. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lasse Langeborg och Anna-Lena Vestin (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    1. att kultur och kompetensförvaltningen får i uppdrag att skala upp samarbetet med arbetsförmedlingen i dialog med andra folkbildningsaktörer (exempelvis RIO och OFI) och studieförbund.
    2. att eftersöka fler externa finansieringsmöjligheter.
    3. att budgeten för Kultur och kompetensnämnden arbete med arbetsmarknad/kompetensförsörjning stärks.
    4. att folkhögskolorna ges en större roll i arbetet med länets kompetensförsörjning.

     

    Bilagor

  38. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lasse Langeborg och Anna-Lena Vestin (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    1. Att X-trafik inför gratis sommarlovskort för ungdomar upp till 19 år.
    2. Att X-trafik inför pensionärspriser – samma prisnivå som för ungdomar - på enkelbiljetter.
    3. Att X-trafik utreder vilka effekter och kostnader det skulle få att införa gratis kollektivtrafik för pensionärer under lågtrafik i hela länet (liknande det systemet som redan finns i Gävle).
    4. Att X-trafik sänker priserna för periodbiljetterna för att göra dem mer attraktiva för resenärerna.
    5. Att X-trafik utreder hur ett nytt prissystem, byggt på färre zoner, skulle kunna se ut.
    6. Att X-trafik inför avgiftsfria resor för rullstolsburna och passagerare med barnvagn eller rullator om det inte finns tillgängliga betalningsmaskiner vid bakre ingången på bussarna.
    7. Att X-trafik utreder hur vi kan göra det enklare att ta med cykel på tåg och buss.
    8. Att X-trafik utreder hur kollektivtrafiken kan bli mer tillgänglig på landsbygden.
    9. Att Region Gävleborg underlättar för fler att parkera bilen och resa kollektivt.
    10. Att Region Gävleborg inför rutinen att Egen regi alltid ska övervägas vid upphandling av kollektivtrafik.

     

    Bilagor

  39. Joakim Westlund (C) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    • Att Region Gävleborg utreder hur ett nytt stöd ska kunna inrättas för att ge funktionsrättsorganisationer i Gävleborg möjlighet att bedriva träningsverksamhet som blir ett komplement till och en fortsättning på den vård (inklusive habilitering och rehabilitering) som regionen erbjuder.

     

    Bilagor

  40. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28, § 342, och överlämnades till hållbarhetsnämnden och hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

     

    Bilagor

  41. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28, § 343, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning. 

     

    Bilagor

  42. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28, § 344, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

     

    Bilagor

  43. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur har man analyserat orsakerna till att samtliga åtta allmänspecialister i Sandviken avböjt anställning i bolaget, och hur påverkar detta ST-utbildningen i regionen?
    2. Vilka konkreta åtgärder har vidtagits för att säkerställa fortsatt ST-utbildning i Sandviken efter bolagiseringens genomförande?
    3. Hur bedömer ordförande att bolaget ska kunna upprätthålla kvaliteten på ST-utbildningen i Sandviken utan en fast läkarkår?
    4. På vilket sätt har säkerställts att ST-läkarutbildningen inte kommer att förlora i kvalitet och kontinuitet på grund av den nuvarande läkarbristen?
    5. Hur avses att kommunicera och hantera de långsiktiga konsekvenserna för regionens kompetensförsörjning och läkarutbildning som följd av denna situation?
    6. Hur planerar bolaget att ersätta de förlorade möjligheterna till handledning och utbildning som varit en grundpelare för verksamheten i Sandviken?

     

    Bilagor

  44. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur avser bolaget säkerställa att invånarna i Sandviken har tillgång till läkarkompetens motsvarande behovet från dag ett?
    2. Vilka ekonomiska konsekvenser har beräknats till följd av att all inhyrd läkarresurs blir momspliktig?
    3. Vilka åtgärder planeras för att återetablera en fast läkarkår i Sandviken?
    4. Har orsakerna till att samtliga åtta allmänspecialister avböjt anställning i bolaget analyserats, och vilka slutsatser dras av detta?
    5. Hur avser bolaget att kommunicera den uppkomna situationen till patienter, anhöriga och övrig vårdpersonal i Sandviken?

     

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.