Val av justerare och justeringstid
Ulla Andersson (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 26, och 2024-02-22, § 44.
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 32, och 2024-02-22, § 76.
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 33, och 2024-02-22, § 77.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 34, och 2024-02-22, § 78.
Bilagor
Alf Norberg (V) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 35, och 2024-02-22, § 79.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22, § 89.
Bilagor
Joakim Westlund (C) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22, § 90.
Bilagor
Maria Persson (C) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22, § 91.
Bilagor
Anna-Lena Vestin (V) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22, § 92.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22, § 93.
Bilagor
Region Gävleborg upphandlar varor och tjänster för cirka 6 miljarder kronor per år. Den befintliga inköpspolicyn beslutades 2011 och omvärlden har förändrats sedan dess. Regionfullmäktige konstaterade i budgeten för 2023 att det behövdes en ny strategi avseende upphandling. I detta ingår att skapa robusthet i våra leveranskedjor, bland annat genom mer lokalt producerade varor och tjänster. Regionstyrelsen gavs i budgeten i uppdrag att arbeta fram en strategi som ersätter den befintliga inköpspolicyn.
Inköpsavdelningen, Ekonomiförvaltningen, har under året arbetat med att ta fram underlag till den nya inköpspolicyn och dess underliggande dokument. Detta arbete har utgått från de befintliga arbetssätten och hur inköpsverksamheten i en så omfattande organisation som Region Gävleborg bör fungera. Nya frågor som har beaktats är dessa:
Inköpspolicyn tar sin utgångspunkt i att regionstyrelsen samordnar och genomför, i enlighet med upphandlingslagstiftningen, samtliga upphandlingar för Region Gävleborg. Upphandlingarna ska vara rättssäkra, ta hänsyn till den totala kostnaden och tillvarata konkurrensen på marknaden.
Genom upphandling möjliggör Region Gävleborg :
Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22, § 53, och kommer att behandlas vid regionstyrelsen sammanträde 2024-03-12. Kallelsen uppdateras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Syftet med Region Gävleborgs säkerhetspolicy är att tydliggöra vilket förförhållningsätt till säkerhet som gäller för allt arbete inom Region Gävleborg.
Säkerhetspolicyn omfattar all verksamhet i Region Gävleborg och likriktar säkerhetsarbetet även i hel- och majoritetsägda bolag. Säkerhetspolicyn gäller i alla regionens verksamheter.
Säkerhetsarbetet i Region Gävleborg syftar till att:
Region Gävleborg har ett förhållningssätt som främjar och utvecklar en hög säkerhets- och riskmedvetenhet. Hela koncernen arbetar fortlöpande, med beaktande av en föränderlig samtid, med att stärka säkerhetskulturen i organisationen. Detta i syfte att Region Gävleborg ska fungera tillfredsställande oavsett inre eller yttre händelser och omständigheter.
Säkerhetspolicyn har inte reviderats sedan 2009. Sedan dess har omvärlden förändrats vilket den nya policyn tar hänsyn till.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-21, § 45, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har vid sammanträde den 26 januari 2024 beslutat om rekommendationer till regionerna samt att regionerna inkommer till SKR om regionens beslut om rekommendationerna.
Gott vaccinationsskydd är en viktig förutsättning mot svår sjukdom och död, och Region Gävleborg har valt att följa SKR´s tidigare rekommendationer om avgiftsfri vaccination mot covid-19 för alla. Nu ändrar Folkhälsomyndigheten rekommendationerna gällande vilka som bör vaccinera sig mot covid-19. Detta tillsammans med ändrade ekonomiska förutsättningar mellan SKR och regeringen, gör att SKR nu rekommenderar regionerna att ta ut avgift för de grupper som inte omfattas av Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-21, § 47, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Framtidsbygget är samlingsnamnet för ett antal stora om- och nybyggnationer av sjukhusen i Hudiksvall och Gävle. Det är en omfattande modernisering av sjukhusen som planeras, som omfattar cirka 120 000 kvadratmeter och som utgör en byggnadsinvestering på miljardbelopp. På Hudiksvalls sjukhus pågår sedan tidigare genomförande av Framtidsbygget etapp 1 och etapp 2.
Detta ärende avser pågående ombyggnation inom etapp 1 av hus 07/08, som framför allt omfattar centraloperation och därtill hörande verksamheter, samt akutmottagning, ambulanshall och ÖNH. För etapp 1 har totalt 512 000 tkr tidigare beviljats av regionfullmäktige.
Under våren 2023 genomfördes en genomlysning av den del av etapp 1 som avser akutmottagningen. Efter beslut i styrgruppen för Framtidsbygget om ny layout har omprojektering genomförts, och den ursprungliga slutkostnadskalkylen reviderats. Ny slutkostnadsprognos uppgår till 530 000 tkr.
För att genomföra etapp 1 enligt beslutade underlag, krävs därmed ett tillägg på 18 000 tkr som innebär tillkommande kostnader, utöver tidigare beviljade 512 000 tkr.
Ärendet behandlades vid fastighets-, teknik- och miljöutskottets sammanträde 2024-02 13, § 19, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-21, § 48, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Mona Davik (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Ulla Andersson (V) har inkommit med en skriftlig reservation:
Vänsterpartiet menar att hanteringen av den ökade investeringskostnaden för akuten i Hudiksvall inte har skett på ett korrekt sätt.
Under sommaren beslutade hälso- och sjukvården om en ändring av ombyggnationen som man då var medveten om skulle innebära en avsevärd fördyring. Trots det valde man att inte, vilket regelverket säger, följa delegationsordningen. Det innebär att beslut ska fattas, beroende på nivå, antingen av fastighets-, teknik- och miljöutskottet eller av regionfullmäktige.
Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Magnus Svensson (C), på att regionfullmäktige uppmanar hälso-sjukvårdsförvaltningen att beakta gällande delegationsordning för investeringar.
Ordförande ställer proposition på Ulla Anderssons (V) tilläggsyrkande och finner att regionstyrelsen avslår tilläggsyrkandet.
Votering begärs och genomförs. Regionstyrelsen godkänner följande propositionsordning:
Omröstningen utfaller så att sju ledamöter röstar ja och sex ledamöter röstar nej. Regionstyrelsen har därmed beslutat att avslå tilläggsyrkandet.
Bilagor
En lösning för en tillfällig barnakut beslutades 2022, och innebar att lokaler för barn, inklusive smittflöde, skulle etableras med hjälp av moduler som placerades på innergården mellan hus 04 och hus 29 och byggas ihop med övriga akutmottagningen. Tidplanen för genomförande var skyndsam och planen var att den nya barnakuten skulle vara klar i oktober 2023.
Sommaren 2023 inträffade dock stormen Hans, som orsakade skador på både moduler och byggnationer på grund av inträngande vatten, och innebar att projektet försenades.
Förseningen har inneburit ökade kostnader på grund av förlängd projekttid, framför allt ökade byggherrekostnader och projekteringskostnader, jämfört med ursprunglig kalkyl. Dessa ökade kostnader har tillsammans inneburit att den i projektet beräknade riskpengen har tagits i anspråk för att täcka en del av de ökade kostnaderna, samtidigt som materialpriser ökat mer på grund av världsmarknadsläget än vad som uppskattades vid tidpunkten för ursprungliga beslut. Sammantaget behövs därför ett tillägg till ursprunglig investering.
Information om ärendet gjordes vid fastighets-, teknik- och miljöutskottets sammanträde 2024-02-13, § 17, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-21, § 40, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Ny målrelaterad ersättning, Vårdgarantin 0- Telefontillgänglighet, införs för att stimulera utförarna till att samma dag patienten söker hjälp för ett hälsoproblem skall hen få kontakt med hälsocentralen. Det blir ett tydligare krav med uppföljning telefontillgänglighet och syfte, mått, mål, ersättning samt uppföljning för alla utförare i Hälsoval.
Ärendet behandlades vid hälsovalsutskottets sammanträde 2024-02-28, § 11, se bifogat protokollsutdrag.
Ärendet kommer att behandlas vid regionstyrelsen sammanträde 2024-03-12. Kallelsen uppdateras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Elisabeth Carlson Cederholm (C) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.
Bilagor
Förvaltningsrätten i Falun har beslutat att öka antalet nämndemän från 30 till 35 st vilket innebär att 5 st nya nämndemän behöver väljas.
Bilagor
Gerd Olsson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i patientnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Gerd Olssons avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 28--29 november 2023.
Bilagor
Daniel Hermansson (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
Wanja Delén (SD) valdes till ny ledamot i kultur- och kompetensnämnden vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22, § 66.
Då Wanja sedan tidigare var invald ersättare i samma nämnd behöver ny ersättare väljas.
Bilagor
Johanna Myrin Hillströms (SD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
Lena Schenström (C) har entledigats som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
Daniel Hermansson (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kultur- och kompetensnämnden så ny ledamot behöver väljas.
Bilagor
Daniel Hermansson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionstyrelsen så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Elisabeth Carlson Cederholm (C) har avsagt sig uppdraget som ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden. Den nuvarande ersättaren i hälso- och sjukvårdsnämnden, Joakim Westlund (C), föreslås till ny ledamot och Elisabeth Carlson Cederholm (C) föreslås till ny ersättare.
Bilagor
I en motion föreslår Stig Zettlin (-) följande:
Regionstyrelsen svarar:
Den politiska majoriteten delar motionärens syn på behovet av en flygplats i regionen, särskilt som Gävleborg är det enda län i Sverige som saknar en beredskapsflygplats. Trafikverket fick under föregående år ett uppdrag från regeringen att utreda förutsättningarna för att göra en flygplats i länet till beredskapsflygplats. Två alternativ var just Gävle flygplats, även kallad Rörbergs flygplats samt Söderhamns flygplats, tidigare F15 flygflottilj. Regionen blev ombedd från Trafikverket att uttala sig i frågan.
Regionstyrelsens ordförande, Patrik Stenvard (M), inkom med en skrivelse till Trafikverket med ställningstagande från Region Gävleborg att Trafikverket bör lyfta in Gävle flygplats som en av de svenska beredskapsflygplatserna. Gävle flygplats har kapacitet för tunga plan att landa samt har ett bra geografiskt läge nära länets största akutsjukhus. Förordningen av Gävle flygplats var utifrån sjukvårdens behov vilket är den prioritering som ligger inom regionens ansvarsområde och uppdrag.
Trafikverket kunde konstatera att Gävle kommun ställde sig negativa till en flygplats i kommunen. Regionstyrelsens ordförande har försökt initiera en dialog med kommunstyrelsens ordförande för att diskutera frågan vidare. Utifrån Gävle kommuns ställningstagande ansåg Trafikverket att Söderhamns flygplats var bättre lämpad som beredskapsflygplats, det är dock upp till Söderhamns kommun att genomföra de nödvändiga investeringar som krävs. Det bedöms finnas stora finansiella och praktiska utmaningar att hantera för att göra Söderhamns flygplats till en fungerande flygplats.
Frågan om att utreda var, när och hur en fungerande flygplats kan återupprättas i Region Gävleborg har hanterats i ärendet med Trafikverket. Regionstyrelsen har tagit ett klart ställningstagande för Gävle flygplats och uppmanat Gävle kommun till vidare dialog varför motionen anses vara besvarad.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2023-12-06, § 291, se bifogat protokollsutdrag.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31 och 2024-02-22.
Bilagor
I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:
Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:
I Region Gävleborg finns det möjlighet till avgiftsbefrielse under vissa förutsättningar, exempelvis vid mottagningsbesök eller hembesök som sker huvudsakligen på vårdgivarens initiativ.
Under 2022 var det cirka 380 individer/år som vårdats under LPT och totalt antal dagar under LPT för dessa individer uppgick till cirka 25 800 dagar/år. Vid ett slopande av patientavgiften för dessa individer skulle de ekonomiska konsekvenserna bli ca 2 miljoner per år.
2017/2018 var frågan uppe i riksdagen och fick där avslag, gällande ett nationellt beslut om avgiftsfrihet.
Hur regionerna hanterar patientavgift vid tvångsvård skiljer sig således mycket åt. Vissa regioner har patientavgift för sluten tvångsvård men ingen patientavgift för öppen tvångsvård och tvärtom i andra regioner. Vissa regioner har ingen patientavgift för varken öppen eller sluten tvångsvård och vissa regioner tar ut patientavgift för såväl sluten som öppen tvångsvård. Det finns också ett flertal undantag i flera regioner.
Region Gävleborg har en hög ambitionsnivå och kompetens för att ytterligare stärka psykiatrin, även vid mer komplexa fall. Psykiatriverksamheten i Region Gävleborg arbetar med frågor som rör det förebyggande arbetet och effektiva behandlingsmetoder. Målet är att så få individer som möjligt ska tvångsvårdas, genom att man har ett proaktivt förhållningssätt i arbetet. Den bästa tillgängliga kunskapen ska identifieras och implementeras. Tillgången till hälsofrämjande insatser i befolkningen ska vara god. Dessutom ska alltid eventuella brister identifieras och åtgärdas.
Regionen driver ett gemensamt projekt tillsammans med verksamhetsområdet Ambulans-Akut, som rör prehospitalt omhändertagande. Detta inkluderar bland annat utbildningsinsatser, studiebesök och genomförande av mobilt arbete. Målet är att öka kvaliteten och förbättra omhändertagandet inom det prehospitala området. Arbetssättet har varit uppskattat av patienter och närstående och kan förhoppningsvis, tillsammans med god samverkan med ambulanspersonal och polismyndigheten, leda till att vi kan minska antalet tvångsåtgärder framgent.
I detta svåra ekonomiska läge som vi befinner oss i, finns inga planer på att ändra avgiften vid psykiatrisk tvångsvård. Men vi ska fortsätta hålla en god dialog med berörda verksamheter och kommer vid behov att återkomma till frågan.
Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2024-01-23, § 17, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-01, § 28, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22.
Bilagor
I en motion föreslår Jennie Forsblom, Lili André, Peter Åkerström och Lars Österberg (KD) följande:
Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:
Vi tar frågan om våra äldres välfärd på stort allvar. Varje år faller ca 100000 äldre i Sverige varav ca 70000 behöver läggas in på sjukhus. Region Gävleborg ligger glädjande nog lägst av alla i Folkhälsomyndighetens statistik för 2017-2021- gällande antal individer per 100000 invånare, över 65 år, som drabbats av fallolyckor.
Det vi vet om fallolyckor, utifrån bland annat underlag hos Socialstyrelsen, är att fysisk träning är den mest effektiva förebyggande åtgärden för äldre. Genom regionens förebyggande åtgärder, bland annat styrka hela livet, minskar risken för att våra äldre drabbas. Det krävs, utifrån evidens och beprövad erfarenhet, en kombination av gång, balans och funktionell träning- inte enbart styrketräning. Även arbetet i att motverka undernäring eller att genomföra omgivningsanpassningar i hemmet kan vara andra exempel på hur vi minskar risken för fallolyckor bland äldre. Med detta sagt har givetvis rullatorer även en funktion i att underlätta rörelsefriheten och därmed minska risken för ensamhet hos många äldre.
Vi vill fortsätta arbeta brett och mångdimensionerat inom SAM, och hela tiden vara beredda att göra justeringar för att följa samhällsutvecklingen. Varje förändring kräver noga överväganden och kunna påvisa goda positiva effekter för att motiveras. Hjälpmedel som Rollator tilldelas idag utifrån behov och är kopplad till exempelvis individens kognitiva förmåga, tal eller rörelsesvårigheter. Målbilden är att vi ska skapa största möjliga nytta, för flest antal individer i det olycksfrämjande arbetet, där också fallolyckor ingår. Om den sociala aspekten av rullatorer också skall prioriteras som en faktor vid tilldelning, krävs först och främst ett påvisande av att ålder har en starkt positiv korrelation med individers behovs (givet rörlighet för en viss åldersgrupp, även inkluderat en socialinkluderande kontext). En sådan breddad behovsbild behöver också styrkas till den grad att en ny gränsdragning vid en specifik ålder i detta fall kan motiveras.
Regionens tilldelningsprinciper är en fråga vi hyser stor respekt för då det påverkar många människor i sin vardag. Vi finner idag (med nuvarande kunskapsläge) att vi inte kan ta ställning för ett bifallande, men dessa frågor kommer fortlöpande att beaktas inom regionens arbete inom hjälpmedel.
Motionen behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2023-12-05, § 162, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades motionen vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-01, § 22, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22.
Bilagor
I en motion föreslår Patrik Stenvard (M) och Ann-Charlotte Granath (M) följande:
Hållbarhetsnämnden svarar:
Majoritetspartierna ser vikten av att invånarna i Gävleborg har en trygg och meningsfull tillvaro med ett stort utbud av idrott och kultur, då detta bidrar positivt till att skapa en god folkhälsa. En stärkt folkhälsa är nyckeln till en välmående region. Civilsamhället har en viktig roll vad gäller idrott, kultur och föreningsverksamhet. Region Gävleborg behöver framåt lägga fokus på barn och ungas hälsa samt arbeta för att stärka civilsamhällets förutsättningar.
Region Gävleborg har ett folkhälsoansvar genom organisationens olika uppdrag. Till exempel handlar det om att följa upp folkhälsans utveckling. Region Gävleborg samordnar och driver även gemensamma utvecklingsprocesser utifrån aktuell forskning och folkhälsoläge i samverkan med aktörer i länet. Region Gävleborg ger årligen stöd till föreningar genom regionala verksamhetsbidrag, bland annat till idrottsföreningar. Kommunerna har liksom Region Gävleborg ett stort folkhälsoansvar som bland annat innebär att ta initiativ för ökad fysisk aktivitet. Det finns idrottspolitiska program i samtliga kommuner i länet.
Det finns många aktörer som tillsammans arbetar för att underlätta och ge befolkningen möjligheter att vara fysiskt aktiva, motionera och att idrotta. Det finns flera etablerade samarbeten mellan Gävleborgs idrottsförbund, Region Gävleborg och Gävleborgs kommuner bland annat i form av Regional mötesplats social hållbarhet, sociala investeringar samt IOP (idéburet offentligt partnerskap) där fokus bland annat varit rörelsesatsningen i skolan, skapa ”brygga” mellan skola och föreningsliv samt aktiv och meningsfull fritid.
Region Gävleborgs ambitioner och strategiska utvecklingsområden inom fysisk aktivitet samt rörelse i samverkan med regionala idrottsföreningar genom bland annat verksamhetsbidrag kan med fördel arbetas fram i samverkan med regionala aktörer. En dialog med idrottsrörelsen i länet är betydelsefull för att utröna på vilket sätt detta viktiga samverkansarbete kan utvecklas.
Motionen behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2023-12-05, § 118, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades motionen vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-01, § 21, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22.
Bilagor
I en motion föreslår Henrik Olofsson (SVG) följande:
Hållbarhetsnämnden svarar:
Den politiska majoriteten delar motionärens syn på att E4:an genom vårt län är i behov av upprustning både för trafiksäkerheten och för en smidigare framkomlighet i vårt län. Sträckningen på E4 har under 2021 genomgått en utredning hos Trafikverket för att belysa brister och behov utmed sträckan utifrån nuvarande trafiksituation, samt analyserat sträckan och dess förutsättningar utifrån dagens faktaunderlag om trafiksäkerhet och framkomlighet på väg. I denna utredning framhävs att E4 inte ska omöjliggöras för framtida ombyggnation till fyrfilig väg.
I budget för 2023 gav regionstyrelsen i uppdrag att föra dialog med Trafikverket kring framtida utbyggnad av fyrfältsväg mellan Gävle-Tönnebro-Söderhamn. Regionen har således initierat arbetet med att påtala behovet av att göra E4:an till en fyrfiligmotorväg. Den politiska majoriteten ser gärna bred politisk uppslutning bland samtliga partier i regionen samt ser positivt på att samarbeta med kommunerna i påverkansarbetet mot berörda myndigheter och parter i frågan.
Motionen behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2023-12-05, § 119, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades motionen vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-01, § 25, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22.
Bilagor
I en motion föreslår Patrik Stenvard (M) och Hans Olsson (M) att:
Kultur- och kompetensnämnden svarar:
Region Gävleborgs tre folkhögskolor Västerberg, Bollnäs och Forsa har ett brett utbud av utbildningar som ger behörighet till högskola eller yrkeshögskola men också specifika yrkesutbildningar och särskilda ämnen för de som vill fördjupa sina kunskaper. De yrkesutbildningar som bedrivs idag är;
Kultur- och kompetensnämnden är styrelse för de tre folkhögskolorna och ansvarig för det kursutbud som erbjuds. Styrelsen följer löpande arbetsmarknadens behov utifrån bristyrken och kurserna följs även upp gällande söktryck och kvalité. Skolorna finansieras dels genom ett regionbidrag och dels via Folkbildningsrådet som ger respektive skola deltagarveckor som begränsar hur många elever som kan tas in per termin. För tillfället så finns inget utrymme att starta nya utbildningar, utan att lägga ned någon befintlig, inom ramen för de deltagarveckor som tilldelas av Folkbildningsrådet.
När det finns ekonomisk möjlighet att starta ytterligare en ny utbildning kan inrättande av ett skogsvårdsprogram vara ett alternativ i konkurrens med andra bristyrken som kultur- och kompetensnämnden har att ta ställning till.
Motionen behandlades vid kultur- och kompetensnämndens sammanträde 2023-11-16, § 130, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades motionen vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-01, § 24, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22.
Bilagor
I en motion föreslår Jennie Forsblom, Peter Åkerström, Lili André och Lars Österberg (KD) följande:
Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:
Det har länge funnits en politisk vilja att etablera familjecentraler i länets samtliga kommuner, och det finns stora fördelar med att samlokalisera de ingående verksamheter som finns beskrivna i den nationella vägledningen för familjecentraler.
Det finns dock flera stora utmaningar för regionens verksamheter att tillhandahålla den kompetens och tillgänglighet som krävs för att upprätthålla en god och nära vård. Både nationellt och inom regionen finns stora utmaningar att rekrytera barnmorskor och att rekrytera till relativt små enheter som ofta riskerar att bli ensamstationer är en ännu större utmaning. Öppnandet av ytterligare enheter riskerar att innebära att annan, befintlig verksamhet, behöver minskas.
Små mottagningar är på flera sätt mer sårbara, och verksamheten riskerar att bli fragmentiserad med arbete på flera olika mottagningar. Detta kan i sin tur påverka arbetsmiljön, patientsäkerheten och även tillgängligheten istället för att som tanken är öka tillgängligheten.
Det finns goda exempel på familjecentralsliknande verksamheter både nationellt och i vårt eget län. Inom Region Gävleborg kan nämnas att Nordanstig kommun som saknar barnmorskemottagning istället har en kontaktbarnmorska i verksamheten men som är placerad på Barnmorskemottagningen i Hudiksvall. Socialtjänsten finns inte heller fysiskt närvarande på Familjecentralen i Bollnäs, men även här finns det utvecklade arbetssätt att kontakta socialtjänsten utarbetade.
I Ovanåkers kommun pågår för närvarande ett projekt för att hitta en familjecentralsliknande modell med flera ingående aktörer.
Region Gävleborg har en utmärkt mödravård och barnmorskeverksamhet i hela vårt län, som vänder sig till kvinnor i alla åldrar, men verksamhetens stora problem är som sagt svårigheten att rekrytera personal till länets små enheter. Det som är mest prioriterat för familjen är att få tidigt stöd då barnet är fött och det tillhandahålls via barnavårdscentral, öppen förskola och socialtjänst.
Arbete pågår med att se över hur det beskrivna stödet kan erbjudas hela länets befolkning genom alternativ till de regelrätta familjecentralerna.
Motionen behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2024-01-23, § 15, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades motionen vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-01, § 26, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22.
Bilagor
i en motion föreslår Hans Backman (L) följande:
Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:
Vi delar motionärens bild av att andel hyrpersonal i Region Gävleborg är problematisk. Vi är också medvetna om att administrationen vuxit kraftigt i regionen de senaste åren. Sedan motionen skrevs har åtgärder tagits fram för att minska både andelen hyrpersonal och den centrala administrationen.
Inom hälso- och sjukvårdsnämnden har bland annat ett kontinuitetsarbete för allmänsjuksköterskor sjösatts och en åtgärdsplan för att minska andelen övrig hyrpersonal håller i skrivande stund på att arbetas fram.
Gällande administrationen lades i budget 2023 ett uppdrag att minska den centrala administrationen vilket lett till att regionstyrelsen nu får minskad uppräkning med – 2 % för 2024.
Den politiska majoriteten jobbar enligt ovan med att både minska andelen hyrpersonal samt administrationen varför motionen anses vara besvarad.
Motionen behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2024-01-23, § 16, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades motionen vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-01, § 27, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22.
Bilagor
I en motion föreslår Henrik Olofsson, Bernt Larsson och Kent Olsson (SVG) följande:
Regionstyrelsen svarar:
Prevalens av skadligt bruk och beroende behandlas idag i nationella utredningar och rapporter. Exempelvis i Samsjuklighetsutredning SoU 2021:93 och CANs (Centralförbund för alkohol och narkotikaupplysning) Rapport 209. Resultaten från dessa föranleder inte att prevalensfrågan i vårt län behöver ytterligare utredning. Det är även relativt utrett hur verksamheter och insatser inom området kan utvecklas. Samsjuklighetsutredningen, Myndigheten för vårdanalys, SKR samt FoU Välfärds arbete om intoxikationer i Söderhamn berör frågan. Resultaten från dessa parter och utredningar tyder snarare på att fokus för arbetet med skadligt bruk och beroende bör vara på hur insatser och samarbetsformer kan utvecklas och implementeras.
ECAD (European Cities Against Drugs) är ett nätverk som främst riktar sig till kommuner och städer. Flera av Gävleborgs kommuner deltar i nätverket. Regionen deltar i andra nätverk nationellt och regionalt där förebyggande arbete mot skadligt bruk och beroende bedrivs utifrån vår organisations uppdrag. I Gävleborg har Länsstyrelsen samordningsansvar för länets ANDTS-arbete (alkohol, narkotika, doping, tobak, spel om pengar) och för framtagande av ANDTS strategi samt handlingsplaner i samverkan med andra aktörer i länet. Där är regionen en aktiv samverkanspart. Ett samarbete som pågår är Gävleborg mot narkotika som initierades 2021 av Länsstyrelsen (landshövding Per Bill) tillsammans med Polismyndigheten och regionområdeschef Catarina Bowall.
Motionen behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-01, § 23, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22.
Bilagor
I en motion föreslår Stig Zettlin (partilös):
Region Gävleborg har precis som två tredjedelar av regionerna ett O-tillägg utöver centralt kollektivavtal (HÖK). Samtliga regioner har som Region Gävleborg förstärkta sommarersättningar och tillämpat många andra särskilda ersättningar under pandemin.
I november 2023 kom den preliminära lönestatistiken som visar hur vårens löneöversyn har påverkat löneläget i förhållande till andra regioner. Region Gävleborg valde att följa det så kallade märket vilket innebär att det totala utfallet av löneöversynen 2023 är bland de högre. Region Gävleborg genomförde även, inom ramen för löneöversyn 2023, en lönesatsning om 1 % för kategorier inom Vårdförbundets avtalsområde.
För oss i majoriteten kommer arbetet med att se över lönestrukturen inom vården att fortsätta. Kompetens, lång och trogen tjänst och obekväma arbetstider samt skiftarbete med nattjänst ska premieras. För att verksamheterna ska ha förutsättningar att göra detta arbete kommer de ges bättre förutsättningar att säkerställa en lönestruktur som främjar en trygg och säker vård.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-21, § 54, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Bilagor
I en motion föreslår Maria Molin (M):
Den politiska majoriteten instämmer med motionären om vikten av att säkra kompetensförsörjningen inom tandvården i Gävleborg. I motionen lyfts frågan om att utreda möjlighet att åter öppna upp utbildning utgående från Högskolan i Gävle som uppdragsutbildning eller separat program.
Folktandvården Gävleborg (FTV) har sedan tidigare vidtagit vissa insatser för att säkra kompetensförsörjningen på kort och lång sikt. 2018 togs kontakt med akademichefen för arbetsliv och hälsa vid Högskolan i Gävle. Högskolan hade då en vilande examensrätt som eventuellt kunde aktiveras. Vid mötet gjordes en övergripande analys vilken visade på behov av relativt stora insatser för att säkra den akademiska kompetens som krävs för att aktivera examensrätten till en treårig tandhygienistutbildning. Samtidigt jobbade Sveriges Folktandvårdsförening aktivt för att säkra ett återöppnande av Tandhygienistprogrammet vid Karlstads Universitet. FTV såg i det läget risker med att jobba för ytterligare ett utbildningsprogram innan öppnandet i Karlstad var säkrat. Parallellt med detta upphandlade FTV ett mindre antal utbildningsplatser på tandhygienistprogrammet vid Högskolan i Jönköping.
FTV har idag etablerade samarbeten med tandhygienistutbildningarna i Karlstad och Umeå där platser för klinisk träning med handledning erbjuds studenter vid länets kliniker. Vidare har FTV arbetat fram ett stipendieprogram som riktar sig till studenter folkbokförda i någon av länets kommuner som går den distansutbildning till tandhygienist som erbjuds av Karlstads Universitet. Tanken med detta är att underlätta studierna för de som har en anknytning till länet.
FTV erbjuder även ett lärlingsprogram som vänder sig till ungdomar som precis tagit studenten att under handledning få inblick i tandvårdsyrket. Via tjänstgöring på någon av länets kliniker får man se och testa hur tandvården fungerar. Programmet är och har varit en av de viktigaste aktiviteterna för att säkra kompetensförsörjning vad gäller såväl tandläkare som tandhygienister i länet. De flesta av FTVs kliniker har lärlingar som tjänstgör enligt programmet.
Den politiska majoriteten såväl som FTV ser naturligtvis gärna en eventuell utökning av utbildningsmöjligheterna till tandhygienist och för gärna en dialog med Högskolan i Gävle om vilka möjligheter det finns i framtiden att utforma detta.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2024-02-21, § 53, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Bilagor
Mona Davik (S) frågar:
Bilagor
Interpellation - Nedmonteringen av psykiatrin vid Hudiksvalls sjukhus är också ett demokratiskt misslyckande
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – SD, M, KD och Sjukvårdspartiet planerar stora anpassningar på kort tid i sjukvården – är konsekvenserna för medborgarna klarlagda?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Bilagor
Interpellation – Den omfattande bemanningskrisen i primärvården – vilka hälsocentraler i länet hotas av nedläggning?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Anna-Lena Vestin (V) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Finns det risk för att ekonomiska besparingar på hyrpersonal går ut över vårdkvalitet som tillgänglighet, trygghet och säkerhet?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Mona Davik (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Varför försvarar SD, M, KD och SVG byråkrati och paragrafrytteri på bekostnad av de regionala föreningarnas viktiga arbete för ökad jämlikhet?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Hur stora intäkter alternativt besparingar beräknar SD, M, KD och SVG att avgifter för tolk vid sent avbokat vårdbesök ska ge?
Eva Lindberg (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Alf Norberg (V) frågar:
Bilagor
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Interpellation - Är SD, M, KD och SVG beredd att återinföra bordsservering, helgtid, vid RGs Folkhögskolor?
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Är regionstyrelsens ordförande (M) beredd att agera när byråkrati ställer till det för medborgarna?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Bilagor
Carina Ohlson (C) frågar:
Bilagor
Fråga - Finns det ett samband mellan stängning av avd 10b Hudiksvalls sjukhus och införande av mobilt arbetssätt och psykakut?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Fråga - Oförmåga till beslutsfattande och ovilja till ansvarstagande: SD, M, KD och SVGs passivitet ett växande problem?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Bilagor
Fråga – Förnyat försök att testa löftet att personalstyrkan i RG inte kommer att minskas under den förestående ekonomiska krishanteringen
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-11-22, § 288, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-12-13, § 308, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-12-13, § 313, och överlämnades till regionfullmäktiges presidium för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-12-13, § 315, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-02-15, § 9, och överlämnades till regionfullmäktiges presidium för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-02-15, § 10, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-02-15, § 11, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Anmälan av motion - Jämlikhetsmotion 24: Lära för livet - Instifta ett regionalt barnbokslut i Region Gävleborg
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Marcus Gard (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:
Bilagor
Anmälan av motion – För demokratins och kulturens ställning 3: Professionella kulturarbetare ska kunna verka och försörja sig
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Daniel Hermansson, Lena Åman, Kristoffer Hansson, Bente Sandström och Hans Hellström (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Lars Öberg, Jeanette Derkaspar och Mona Davik (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Val av justerare och justeringstid
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Alf Norberg (V) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Joakim Westlund (C) frågar:
Bilagor
Maria Persson (C) frågar:
Bilagor
Anna-Lena Vestin (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Ulla Andersson (V) önskar dra tillbaka sin fråga.
Bilagor
Syftet med Region Gävleborgs säkerhetspolicy är att tydliggöra vilket förförhållningsätt till säkerhet som gäller för allt arbete inom Region Gävleborg.
Säkerhetspolicyn omfattar all verksamhet i Region Gävleborg och likriktar säkerhetsarbetet även i hel- och majoritetsägda bolag. Säkerhetspolicyn gäller i alla regionens verksamheter.
Säkerhetsarbetet i Region Gävleborg syftar till att:
Region Gävleborg har ett förhållningssätt som främjar och utvecklar en hög säkerhets- och riskmedvetenhet. Hela koncernen arbetar fortlöpande, med beaktande av en föränderlig samtid, med att stärka säkerhetskulturen i organisationen. Detta i syfte att Region Gävleborg ska fungera tillfredsställande oavsett inre eller yttre händelser och omständigheter.
Säkerhetspolicyn har inte reviderats sedan 2009. Sedan dess har omvärlden förändrats vilket den nya policyn tar hänsyn till.
Bilagor
Styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har vid sammanträde den 26 januari 2024 beslutat om rekommendationer till regionerna samt att regionerna inkommer till SKR om regionens beslut om rekommendationerna.
Gott vaccinationsskydd är en viktig förutsättning mot svår sjukdom och död, och Region Gävleborg har valt att följa SKR´s tidigare rekommendationer om avgiftsfri vaccination mot covid-19 för alla. Nu ändrar Folkhälsomyndigheten rekommendationerna gällande vilka som bör vaccinera sig mot covid-19. Detta tillsammans med ändrade ekonomiska förutsättningar mellan SKR och regeringen, gör att SKR nu rekommenderar regionerna att ta ut avgift för de grupper som inte omfattas av Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Bilagor
En lösning för en tillfällig barnakut beslutades 2022, och innebar att lokaler för barn, inklusive smittflöde, skulle etableras med hjälp av moduler som placerades på innergården mellan hus 04 och hus 29 och byggas ihop med övriga akutmottagningen. Tidplanen för genomförande var skyndsam och planen var att den nya barnakuten skulle vara klar i oktober 2023.
Sommaren 2023 inträffade dock stormen Hans, som orsakade skador på både moduler och byggnationer på grund av inträngande vatten, och innebar att projektet försenades.
Förseningen har inneburit ökade kostnader på grund av förlängd projekttid, framför allt ökade byggherrekostnader och projekteringskostnader, jämfört med ursprunglig kalkyl. Dessa ökade kostnader har tillsammans inneburit att den i projektet beräknade riskpengen har tagits i anspråk för att täcka en del av de ökade kostnaderna, samtidigt som materialpriser ökat mer på grund av världsmarknadsläget än vad som uppskattades vid tidpunkten för ursprungliga beslut. Sammantaget behövs därför ett tillägg till ursprunglig investering.
Bilagor
Region Gävleborg upphandlar varor och tjänster för cirka 6 miljarder kronor per år. Den befintliga inköpspolicyn beslutades 2011 och omvärlden har förändrats sedan dess. Regionfullmäktige konstaterade i budgeten för 2023 att det behövdes en ny strategi avseende upphandling. I detta ingår att skapa robusthet i våra leveranskedjor, bland annat genom mer lokalt producerade varor och tjänster. Regionstyrelsen gavs i budgeten i uppdrag att arbeta fram en strategi som ersätter den befintliga inköpspolicyn.
Inköpsavdelningen, Ekonomiförvaltningen, har under året arbetat med att ta fram underlag till den nya inköpspolicyn och dess underliggande dokument. Detta arbete har utgått från de befintliga arbetssätten och hur inköpsverksamheten i en så omfattande organisation som Region Gävleborg bör fungera. Nya frågor som har beaktats är dessa:
Inköpspolicyn tar sin utgångspunkt i att regionstyrelsen samordnar och genomför, i enlighet med upphandlingslagstiftningen, samtliga upphandlingar för Region Gävleborg. Upphandlingarna ska vara rättssäkra, ta hänsyn till den totala kostnaden och tillvarata konkurrensen på marknaden.
Genom upphandling möjliggör Region Gävleborg :
Bilagor
Framtidsbygget är samlingsnamnet för ett antal stora om- och nybyggnationer av sjukhusen i Hudiksvall och Gävle. Det är en omfattande modernisering av sjukhusen som planeras, som omfattar cirka 120 000 kvadratmeter och som utgör en byggnadsinvestering på miljardbelopp. På Hudiksvalls sjukhus pågår sedan tidigare genomförande av Framtidsbygget etapp 1 och etapp 2.
Detta ärende avser pågående ombyggnation inom etapp 1 av hus 07/08, som framför allt omfattar centraloperation och därtill hörande verksamheter, samt akutmottagning, ambulanshall och ÖNH. För etapp 1 har totalt 512 000 tkr tidigare beviljats av regionfullmäktige.
Under våren 2023 genomfördes en genomlysning av den del av etapp 1 som avser akutmottagningen. Efter beslut i styrgruppen för Framtidsbygget om ny layout har omprojektering genomförts, och den ursprungliga slutkostnadskalkylen reviderats. Ny slutkostnadsprognos uppgår till 530 000 tkr.
För att genomföra etapp 1 enligt beslutade underlag, krävs därmed ett tillägg på 18 000 tkr som innebär tillkommande kostnader, utöver tidigare beviljade 512 000 tkr.
Bilagor
Ny målrelaterad ersättning, Vårdgarantin 0- Telefontillgänglighet, införs för att stimulera utförarna till att samma dag patienten söker hjälp för ett hälsoproblem skall hen få kontakt med hälsocentralen. Det blir ett tydligare krav med uppföljning telefontillgänglighet och syfte, mått, mål, ersättning samt uppföljning för alla utförare i Hälsoval.
Elisabeth Carlson Cederholm (C) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.
Bilagor
Gerd Olsson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i patientnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Gerd Olssons avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 28--29 november 2023.
Bilagor
Förvaltningsrätten i Falun har beslutat att öka antalet nämndemän från 30 till 35 st vilket innebär att 5 st nya nämndemän behöver väljas.
Bilagor
Daniel Hermansson (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
Wanja Delén (SD) valdes till ny ledamot i kultur- och kompetensnämnden vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-22, § 66.
Då Wanja sedan tidigare var invald ersättare i samma nämnd behöver ny ersättare väljas.
Johanna Myrin Hillströms (SD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
Lena Schenström (C) har entledigats som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
Elisabeth Carlson Cederholm (C) har avsagt sig uppdraget som ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden. Den nuvarande ersättaren i hälso- och sjukvårdsnämnden, Joakim Westlund (C), föreslås till ny ledamot och Elisabeth Carlson Cederholm (C) föreslås till ny ersättare.
Bilagor
Daniel Hermansson (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kultur- och kompetensnämnden så ny ledamot behöver väljas.
Bilagor
Daniel Hermansson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionstyrelsen så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Mona Davik (S) frågar:
Bilagor
Interpellation - Nedmonteringen av psykiatrin vid Hudiksvalls sjukhus är också ett demokratiskt misslyckande
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – SD, M, KD och Sjukvårdspartiet planerar stora anpassningar på kort tid i sjukvården – är konsekvenserna för medborgarna klarlagda?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Bilagor
Anna-Lena Vestin (V) frågar:
Bilagor
I en motion föreslår Stig Zettlin (-) följande:
Regionstyrelsen svarar:
Den politiska majoriteten delar motionärens syn på behovet av en flygplats i regionen, särskilt som Gävleborg är det enda län i Sverige som saknar en beredskapsflygplats. Trafikverket fick under föregående år ett uppdrag från regeringen att utreda förutsättningarna för att göra en flygplats i länet till beredskapsflygplats. Två alternativ var just Gävle flygplats, även kallad Rörbergs flygplats samt Söderhamns flygplats, tidigare F15 flygflottilj. Regionen blev ombedd från Trafikverket att uttala sig i frågan.
Regionstyrelsens ordförande, Patrik Stenvard (M), inkom med en skrivelse till Trafikverket med ställningstagande från Region Gävleborg att Trafikverket bör lyfta in Gävle flygplats som en av de svenska beredskapsflygplatserna. Gävle flygplats har kapacitet för tunga plan att landa samt har ett bra geografiskt läge nära länets största akutsjukhus. Förordningen av Gävle flygplats var utifrån sjukvårdens behov vilket är den prioritering som ligger inom regionens ansvarsområde och uppdrag.
Trafikverket kunde konstatera att Gävle kommun ställde sig negativa till en flygplats i kommunen. Regionstyrelsens ordförande har försökt initiera en dialog med kommunstyrelsens ordförande för att diskutera frågan vidare. Utifrån Gävle kommuns ställningstagande ansåg Trafikverket att Söderhamns flygplats var bättre lämpad som beredskapsflygplats, det är dock upp till Söderhamns kommun att genomföra de nödvändiga investeringar som krävs. Det bedöms finnas stora finansiella och praktiska utmaningar att hantera för att göra Söderhamns flygplats till en fungerande flygplats.
Frågan om att utreda var, när och hur en fungerande flygplats kan återupprättas i Region Gävleborg har hanterats i ärendet med Trafikverket. Regionstyrelsen har tagit ett klart ställningstagande för Gävle flygplats och uppmanat Gävle kommun till vidare dialog varför motionen anses vara besvarad.
Bilagor
Motion - Utred slopande av patientavgifter vid vård enligt Lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT)
I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:
Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:
I Region Gävleborg finns det möjlighet till avgiftsbefrielse under vissa förutsättningar, exempelvis vid mottagningsbesök eller hembesök som sker huvudsakligen på vårdgivarens initiativ.
Under 2022 var det cirka 380 individer/år som vårdats under LPT och totalt antal dagar under LPT för dessa individer uppgick till cirka 25 800 dagar/år. Vid ett slopande av patientavgiften för dessa individer skulle de ekonomiska konsekvenserna bli ca 2 miljoner per år.
2017/2018 var frågan uppe i riksdagen och fick där avslag, gällande ett nationellt beslut om avgiftsfrihet.
Hur regionerna hanterar patientavgift vid tvångsvård skiljer sig således mycket åt. Vissa regioner har patientavgift för sluten tvångsvård men ingen patientavgift för öppen tvångsvård och tvärtom i andra regioner. Vissa regioner har ingen patientavgift för varken öppen eller sluten tvångsvård och vissa regioner tar ut patientavgift för såväl sluten som öppen tvångsvård. Det finns också ett flertal undantag i flera regioner.
Region Gävleborg har en hög ambitionsnivå och kompetens för att ytterligare stärka psykiatrin, även vid mer komplexa fall. Psykiatriverksamheten i Region Gävleborg arbetar med frågor som rör det förebyggande arbetet och effektiva behandlingsmetoder. Målet är att så få individer som möjligt ska tvångsvårdas, genom att man har ett proaktivt förhållningssätt i arbetet. Den bästa tillgängliga kunskapen ska identifieras och implementeras. Tillgången till hälsofrämjande insatser i befolkningen ska vara god. Dessutom ska alltid eventuella brister identifieras och åtgärdas.
Regionen driver ett gemensamt projekt tillsammans med verksamhetsområdet Ambulans-Akut, som rör prehospitalt omhändertagande. Detta inkluderar bland annat utbildningsinsatser, studiebesök och genomförande av mobilt arbete. Målet är att öka kvaliteten och förbättra omhändertagandet inom det prehospitala området. Arbetssättet har varit uppskattat av patienter och närstående och kan förhoppningsvis, tillsammans med god samverkan med ambulanspersonal och polismyndigheten, leda till att vi kan minska antalet tvångsåtgärder framgent.
I detta svåra ekonomiska läge som vi befinner oss i, finns inga planer på att ändra avgiften vid psykiatrisk tvångsvård. Men vi ska fortsätta hålla en god dialog med berörda verksamheter och kommer vid behov att återkomma till frågan.
Bilagor
I en motion föreslår Jennie Forsblom, Lili André, Peter Åkerström och Lars Österberg (KD) följande:
Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:
Vi tar frågan om våra äldres välfärd på stort allvar. Varje år faller ca 100000 äldre i Sverige varav ca 70000 behöver läggas in på sjukhus. Region Gävleborg ligger glädjande nog lägst av alla i Folkhälsomyndighetens statistik för 2017-2021- gällande antal individer per 100000 invånare, över 65 år, som drabbats av fallolyckor.
Det vi vet om fallolyckor, utifrån bland annat underlag hos Socialstyrelsen, är att fysisk träning är den mest effektiva förebyggande åtgärden för äldre. Genom regionens förebyggande åtgärder, bland annat styrka hela livet, minskar risken för att våra äldre drabbas. Det krävs, utifrån evidens och beprövad erfarenhet, en kombination av gång, balans och funktionell träning- inte enbart styrketräning. Även arbetet i att motverka undernäring eller att genomföra omgivningsanpassningar i hemmet kan vara andra exempel på hur vi minskar risken för fallolyckor bland äldre. Med detta sagt har givetvis rullatorer även en funktion i att underlätta rörelsefriheten och därmed minska risken för ensamhet hos många äldre.
Vi vill fortsätta arbeta brett och mångdimensionerat inom SAM, och hela tiden vara beredda att göra justeringar för att följa samhällsutvecklingen. Varje förändring kräver noga överväganden och kunna påvisa goda positiva effekter för att motiveras. Hjälpmedel som Rollator tilldelas idag utifrån behov och är kopplad till exempelvis individens kognitiva förmåga, tal eller rörelsesvårigheter. Målbilden är att vi ska skapa största möjliga nytta, för flest antal individer i det olycksfrämjande arbetet, där också fallolyckor ingår. Om den sociala aspekten av rullatorer också skall prioriteras som en faktor vid tilldelning, krävs först och främst ett påvisande av att ålder har en starkt positiv korrelation med individers behovs (givet rörlighet för en viss åldersgrupp, även inkluderat en socialinkluderande kontext). En sådan breddad behovsbild behöver också styrkas till den grad att en ny gränsdragning vid en specifik ålder i detta fall kan motiveras.
Regionens tilldelningsprinciper är en fråga vi hyser stor respekt för då det påverkar många människor i sin vardag. Vi finner idag (med nuvarande kunskapsläge) att vi inte kan ta ställning för ett bifallande, men dessa frågor kommer fortlöpande att beaktas inom regionens arbete inom hjälpmedel.
Bilagor
I en motion föreslår Patrik Stenvard (M) och Ann-Charlotte Granath (M) följande:
Hållbarhetsnämnden svarar:
Majoritetspartierna ser vikten av att invånarna i Gävleborg har en trygg och meningsfull tillvaro med ett stort utbud av idrott och kultur, då detta bidrar positivt till att skapa en god folkhälsa. En stärkt folkhälsa är nyckeln till en välmående region. Civilsamhället har en viktig roll vad gäller idrott, kultur och föreningsverksamhet. Region Gävleborg behöver framåt lägga fokus på barn och ungas hälsa samt arbeta för att stärka civilsamhällets förutsättningar.
Region Gävleborg har ett folkhälsoansvar genom organisationens olika uppdrag. Till exempel handlar det om att följa upp folkhälsans utveckling. Region Gävleborg samordnar och driver även gemensamma utvecklingsprocesser utifrån aktuell forskning och folkhälsoläge i samverkan med aktörer i länet. Region Gävleborg ger årligen stöd till föreningar genom regionala verksamhetsbidrag, bland annat till idrottsföreningar. Kommunerna har liksom Region Gävleborg ett stort folkhälsoansvar som bland annat innebär att ta initiativ för ökad fysisk aktivitet. Det finns idrottspolitiska program i samtliga kommuner i länet.
Det finns många aktörer som tillsammans arbetar för att underlätta och ge befolkningen möjligheter att vara fysiskt aktiva, motionera och att idrotta. Det finns flera etablerade samarbeten mellan Gävleborgs idrottsförbund, Region Gävleborg och Gävleborgs kommuner bland annat i form av Regional mötesplats social hållbarhet, sociala investeringar samt IOP (idéburet offentligt partnerskap) där fokus bland annat varit rörelsesatsningen i skolan, skapa ”brygga” mellan skola och föreningsliv samt aktiv och meningsfull fritid.
Region Gävleborgs ambitioner och strategiska utvecklingsområden inom fysisk aktivitet samt rörelse i samverkan med regionala idrottsföreningar genom bland annat verksamhetsbidrag kan med fördel arbetas fram i samverkan med regionala aktörer. En dialog med idrottsrörelsen i länet är betydelsefull för att utröna på vilket sätt detta viktiga samverkansarbete kan utvecklas.
Bilagor
I en motion föreslår Henrik Olofsson (SVG) följande:
Hållbarhetsnämnden svarar:
Den politiska majoriteten delar motionärens syn på att E4:an genom vårt län är i behov av upprustning både för trafiksäkerheten och för en smidigare framkomlighet i vårt län. Sträckningen på E4 har under 2021 genomgått en utredning hos Trafikverket för att belysa brister och behov utmed sträckan utifrån nuvarande trafiksituation, samt analyserat sträckan och dess förutsättningar utifrån dagens faktaunderlag om trafiksäkerhet och framkomlighet på väg. I denna utredning framhävs att E4 inte ska omöjliggöras för framtida ombyggnation till fyrfilig väg.
I budget för 2023 gav regionstyrelsen i uppdrag att föra dialog med Trafikverket kring framtida utbyggnad av fyrfältsväg mellan Gävle-Tönnebro-Söderhamn. Regionen har således initierat arbetet med att påtala behovet av att göra E4:an till en fyrfiligmotorväg. Den politiska majoriteten ser gärna bred politisk uppslutning bland samtliga partier i regionen samt ser positivt på att samarbeta med kommunerna i påverkansarbetet mot berörda myndigheter och parter i frågan.
Bilagor
I en motion föreslår Patrik Stenvard (M) och Hans Olsson (M) att:
Kultur- och kompetensnämnden svarar:
Region Gävleborgs tre folkhögskolor Västerberg, Bollnäs och Forsa har ett brett utbud av utbildningar som ger behörighet till högskola eller yrkeshögskola men också specifika yrkesutbildningar och särskilda ämnen för de som vill fördjupa sina kunskaper. De yrkesutbildningar som bedrivs idag är;
Kultur- och kompetensnämnden är styrelse för de tre folkhögskolorna och ansvarig för det kursutbud som erbjuds. Styrelsen följer löpande arbetsmarknadens behov utifrån bristyrken och kurserna följs även upp gällande söktryck och kvalité. Skolorna finansieras dels genom ett regionbidrag och dels via Folkbildningsrådet som ger respektive skola deltagarveckor som begränsar hur många elever som kan tas in per termin. För tillfället så finns inget utrymme att starta nya utbildningar, utan att lägga ned någon befintlig, inom ramen för de deltagarveckor som tilldelas av Folkbildningsrådet.
När det finns ekonomisk möjlighet att starta ytterligare en ny utbildning kan inrättande av ett skogsvårdsprogram vara ett alternativ i konkurrens med andra bristyrken som kultur- och kompetensnämnden har att ta ställning till.
Bilagor
I en motion föreslår Jennie Forsblom, Peter Åkerström, Lili André och Lars Österberg (KD) följande:
Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:
Det har länge funnits en politisk vilja att etablera familjecentraler i länets samtliga kommuner, och det finns stora fördelar med att samlokalisera de ingående verksamheter som finns beskrivna i den nationella vägledningen för familjecentraler.
Det finns dock flera stora utmaningar för regionens verksamheter att tillhandahålla den kompetens och tillgänglighet som krävs för att upprätthålla en god och nära vård. Både nationellt och inom regionen finns stora utmaningar att rekrytera barnmorskor och att rekrytera till relativt små enheter som ofta riskerar att bli ensamstationer är en ännu större utmaning. Öppnandet av ytterligare enheter riskerar att innebära att annan, befintlig verksamhet, behöver minskas.
Små mottagningar är på flera sätt mer sårbara, och verksamheten riskerar att bli fragmentiserad med arbete på flera olika mottagningar. Detta kan i sin tur påverka arbetsmiljön, patientsäkerheten och även tillgängligheten istället för att som tanken är öka tillgängligheten.
Det finns goda exempel på familjecentralsliknande verksamheter både nationellt och i vårt eget län. Inom Region Gävleborg kan nämnas att Nordanstig kommun som saknar barnmorskemottagning istället har en kontaktbarnmorska i verksamheten men som är placerad på Barnmorskemottagningen i Hudiksvall. Socialtjänsten finns inte heller fysiskt närvarande på Familjecentralen i Bollnäs, men även här finns det utvecklade arbetssätt att kontakta socialtjänsten utarbetade.
I Ovanåkers kommun pågår för närvarande ett projekt för att hitta en familjecentralsliknande modell med flera ingående aktörer.
Region Gävleborg har en utmärkt mödravård och barnmorskeverksamhet i hela vårt län, som vänder sig till kvinnor i alla åldrar, men verksamhetens stora problem är som sagt svårigheten att rekrytera personal till länets små enheter. Det som är mest prioriterat för familjen är att få tidigt stöd då barnet är fött och det tillhandahålls via barnavårdscentral, öppen förskola och socialtjänst.
Arbete pågår med att se över hur det beskrivna stödet kan erbjudas hela länets befolkning genom alternativ till de regelrätta familjecentralerna.
Bilagor
i en motion föreslår Hans Backman (L) följande:
Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:
Vi delar motionärens bild av att andel hyrpersonal i Region Gävleborg är problematisk. Vi är också medvetna om att administrationen vuxit kraftigt i regionen de senaste åren. Sedan motionen skrevs har åtgärder tagits fram för att minska både andelen hyrpersonal och den centrala administrationen.
Inom hälso- och sjukvårdsnämnden har bland annat ett kontinuitetsarbete för allmänsjuksköterskor sjösatts och en åtgärdsplan för att minska andelen övrig hyrpersonal håller i skrivande stund på att arbetas fram.
Gällande administrationen lades i budget 2023 ett uppdrag att minska den centrala administrationen vilket lett till att regionstyrelsen nu får minskad uppräkning med – 2 % för 2024.
Den politiska majoriteten jobbar enligt ovan med att både minska andelen hyrpersonal samt administrationen varför motionen anses vara besvarad.
Bilagor
I en motion föreslår Henrik Olofsson, Bernt Larsson och Kent Olsson (SVG) följande:
Regionstyrelsen svarar:
Prevalens av skadligt bruk och beroende behandlas idag i nationella utredningar och rapporter. Exempelvis i Samsjuklighetsutredning SoU 2021:93 och CANs (Centralförbund för alkohol och narkotikaupplysning) Rapport 209. Resultaten från dessa föranleder inte att prevalensfrågan i vårt län behöver ytterligare utredning. Det är även relativt utrett hur verksamheter och insatser inom området kan utvecklas. Samsjuklighetsutredningen, Myndigheten för vårdanalys, SKR samt FoU Välfärds arbete om intoxikationer i Söderhamn berör frågan. Resultaten från dessa parter och utredningar tyder snarare på att fokus för arbetet med skadligt bruk och beroende bör vara på hur insatser och samarbetsformer kan utvecklas och implementeras.
ECAD (European Cities Against Drugs) är ett nätverk som främst riktar sig till kommuner och städer. Flera av Gävleborgs kommuner deltar i nätverket. Regionen deltar i andra nätverk nationellt och regionalt där förebyggande arbete mot skadligt bruk och beroende bedrivs utifrån vår organisations uppdrag. I Gävleborg har Länsstyrelsen samordningsansvar för länets ANDTS-arbete (alkohol, narkotika, doping, tobak, spel om pengar) och för framtagande av ANDTS strategi samt handlingsplaner i samverkan med andra aktörer i länet. Där är regionen en aktiv samverkanspart. Ett samarbete som pågår är Gävleborg mot narkotika som initierades 2021 av Länsstyrelsen (landshövding Per Bill) tillsammans med Polismyndigheten och regionområdeschef Catarina Bowall.
Bilagor
I en motion föreslår Stig Zettlin (partilös):
Region Gävleborg har precis som två tredjedelar av regionerna ett O-tillägg utöver centralt kollektivavtal (HÖK). Samtliga regioner har som Region Gävleborg förstärkta sommarersättningar och tillämpat många andra särskilda ersättningar under pandemin.
I november 2023 kom den preliminära lönestatistiken som visar hur vårens löneöversyn har påverkat löneläget i förhållande till andra regioner. Region Gävleborg valde att följa det så kallade märket vilket innebär att det totala utfallet av löneöversynen 2023 är bland de högre. Region Gävleborg genomförde även, inom ramen för löneöversyn 2023, en lönesatsning om 1 % för kategorier inom Vårdförbundets avtalsområde.
För oss i majoriteten kommer arbetet med att se över lönestrukturen inom vården att fortsätta. Kompetens, lång och trogen tjänst och obekväma arbetstider samt skiftarbete med nattjänst ska premieras. För att verksamheterna ska ha förutsättningar att göra detta arbete kommer de ges bättre förutsättningar att säkerställa en lönestruktur som främjar en trygg och säker vård.
Bilagor
I en motion föreslår Maria Molin (M):
Den politiska majoriteten instämmer med motionären om vikten av att säkra kompetensförsörjningen inom tandvården i Gävleborg. I motionen lyfts frågan om att utreda möjlighet att åter öppna upp utbildning utgående från Högskolan i Gävle som uppdragsutbildning eller separat program.
Folktandvården Gävleborg (FTV) har sedan tidigare vidtagit vissa insatser för att säkra kompetensförsörjningen på kort och lång sikt. 2018 togs kontakt med akademichefen för arbetsliv och hälsa vid Högskolan i Gävle. Högskolan hade då en vilande examensrätt som eventuellt kunde aktiveras. Vid mötet gjordes en övergripande analys vilken visade på behov av relativt stora insatser för att säkra den akademiska kompetens som krävs för att aktivera examensrätten till en treårig tandhygienistutbildning. Samtidigt jobbade Sveriges Folktandvårdsförening aktivt för att säkra ett återöppnande av Tandhygienistprogrammet vid Karlstads Universitet. FTV såg i det läget risker med att jobba för ytterligare ett utbildningsprogram innan öppnandet i Karlstad var säkrat. Parallellt med detta upphandlade FTV ett mindre antal utbildningsplatser på tandhygienistprogrammet vid Högskolan i Jönköping.
FTV har idag etablerade samarbeten med tandhygienistutbildningarna i Karlstad och Umeå där platser för klinisk träning med handledning erbjuds studenter vid länets kliniker. Vidare har FTV arbetat fram ett stipendieprogram som riktar sig till studenter folkbokförda i någon av länets kommuner som går den distansutbildning till tandhygienist som erbjuds av Karlstads Universitet. Tanken med detta är att underlätta studierna för de som har en anknytning till länet.
FTV erbjuder även ett lärlingsprogram som vänder sig till ungdomar som precis tagit studenten att under handledning få inblick i tandvårdsyrket. Via tjänstgöring på någon av länets kliniker får man se och testa hur tandvården fungerar. Programmet är och har varit en av de viktigaste aktiviteterna för att säkra kompetensförsörjning vad gäller såväl tandläkare som tandhygienister i länet. De flesta av FTVs kliniker har lärlingar som tjänstgör enligt programmet.
Den politiska majoriteten såväl som FTV ser naturligtvis gärna en eventuell utökning av utbildningsmöjligheterna till tandhygienist och för gärna en dialog med Högskolan i Gävle om vilka möjligheter det finns i framtiden att utforma detta.
Bilagor
Interpellation – Den omfattande bemanningskrisen i primärvården – vilka hälsocentraler i länet hotas av nedläggning?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – För barns och ungas ställning - erbjud kostnadsfri vaccinering mot TBE för barn
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-11-22, § 288, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-02-15, § 11, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Anmälan av motion - Jämlikhetsmotion 24: Lära för livet - Instifta ett regionalt barnbokslut i Region Gävleborg
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Marcus Gard (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:
Bilagor
Anmälan av motion – För demokratins och kulturens ställning 3: Professionella kulturarbetare ska kunna verka och försörja sig
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Daniel Hermansson, Lena Åman, Kristoffer Hansson, Bente Sandström och Hans Hellström (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Lars Öberg, Jeanette Derkaspar och Mona Davik (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Interpellation – Finns det risk för att ekonomiska besparingar på hyrpersonal går ut över vårdkvalitet som tillgänglighet, trygghet och säkerhet?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Mona Davik (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Varför försvarar SD, M, KD och SVG byråkrati och paragrafrytteri på bekostnad av de regionala föreningarnas viktiga arbete för ökad jämlikhet?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Hur stora intäkter alternativt besparingar beräknar SD, M, KD och SVG att avgifter för tolk vid sent avbokat vårdbesök ska ge?
Eva Lindberg (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Ulla Andersson (V) önskar dra tillbaka sin interpellation.
Bilagor
Alf Norberg (V) frågar:
Bilagor
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Interpellation - Är SD, M, KD och SVG beredd att återinföra bordsservering, helgtid, vid RGs Folkhögskolor?
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Är regionstyrelsens ordförande (M) beredd att agera när byråkrati ställer till det för medborgarna?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Bilagor
Carina Ohlson (C) frågar:
Bilagor
Fråga - Finns det ett samband mellan stängning av avd 10b Hudiksvalls sjukhus och införande av mobilt arbetssätt och psykakut?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Fråga - Oförmåga till beslutsfattande och ovilja till ansvarstagande: SD, M, KD och SVGs passivitet ett växande problem?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Bilagor
Fråga – Förnyat försök att testa löftet att personalstyrkan i RG inte kommer att minskas under den förestående ekonomiska krishanteringen
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor