Val av protokolljusterare
Ledamöternas allmänna frågestund
Anmälan av medborgarförslag
Anmälan av revisionsrapporter
Info från fullmäktiges revisorer enligt revisionreglementet § 22
De grönmarkerade medborgarförslagen i den bifogade filen är sedan tidigare återrapporterade till regionfullmäktige.
Bilagor
Nuvarande Miljöprogram 2017-2019 utgör Region Gävleborgs miljöpolitiska måldokument, och är fortsatt relevant för att ge den styrning och ledning som behövs för verksamheternas arbete med att nå miljöpolicyns inriktning. Med anledning av ovan förslås att nuvarande Miljöprogram förlängs till 31 december 2021 i enlighet med inriktningsbeslut fattat i Regionstyrelsen 2 maj 2019 §78, Årsplan 2020-2022.
Regionstyrelsen behandlade ärendet den 5 november 2019, § 184, och föreslår att fullmäktige beslutar förlänga nuvarande miljöprogram till 31 december 2021.
Bilagor
Region Gävleborg har tillsammans med Länsstyrelsen Gävleborg och kommunerna tagit fram nya mål och fokusområden för det fortsatta bredbandsarbetet i länet.
Mål
År 2020 bör 95 procent av alla hushåll och företag ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s
År 2023 bör hela Gävleborg ha tillgång till stabila mobila tjänster av god kvalitet
År 2025 bör hela Gävleborg ha tillgång till snabbt bredband, vilket innebär att:
– 98 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till 1 Gbit/s
– 1,9 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till 100 Mbit/s
– 0,1 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till 30 Mbit/s
Fokusområden
För att kunna fortsätta hålla en hög utbyggnadstakt och nå målen behöver vi arbeta med följande sex områden. Ordningen anges utan inbördes prioritering.
-Finansiering
-Fördela stödmedel
-Beräkna kostnader
-Anta kommunala bredbandsstrategier
-Samverkan
-Bevaka länets intressen i bredbandsfrågan
Kostnad
En grov uppskattning visar att det kommer att kosta cirka 730 miljoner att nå 98 procent av hushållen i länet med 1 Gbit/s. Beräkningen är gjord på fiber eftersom det är den enda kända teknik som idag kan ge önskad hastighet. Om Gävleborg ska lyckas nå de regionala bredbandsmålen krävs det mer offentligt bredbandsstöd. Kommunerna klarar inte själva av den mångmiljoninvestering det innebär att ansluta länsinvånarna till bredbandsnätet.
Så går vi vidare
När regionala planen är antagen ska Region Gävleborg i samverkan med Länsstyrelsen och länets kommuner ta fram en aktivitetslista som konkretiserar planens fokusområden. Aktivitetslistan kommer att vara ett flexibelt dokument som vid behov fylls på med fler aktiviteter.
Hållbarhetsnämnden behandlade ärendet 2019-10-23 och föreslår att regionfullmäktige beslutar anta Regional plan för bredband 2019-2025.
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2019-11-05, § 182, och föreslår att regionfullmäktige beslutar anta Regional plan för bredband 2019-2025.
Bilagor
Genom att införa dimensionerande fordon som en parameter vid fördelning av Tåg i Bergslagens underskott skapas bättre förutsättningar för respektive ägare att genomföra förändringar av trafikutbudet, som kräver fler fordon. Incitamentet att hushålla med de gemensamma fordonsresurserna stärks också.
Hållbarhetsnämnden behandlade ärendet 2019-09-26, § 110, och beslutade föreslå regionfullmäktige att anta ny "Fördelningsmodell för Tåg i Bergslagen".
Regionstyrelsen behandlar ärendet vid ett extra insatt sammanträde 2019-11-20.
Bilagor
För att möjliggöra Tåg i Bergslagens ägares ambitioner samt att skapa en robust och effektiv trafik har ägarna gemensamt upprättat ett långsiktigt program, för trafikutvecklingen med fokus på behovet av tågfordon. Programmet utgör, efter justering av ägardirektivet, en bilaga till bolagets ägardirektiv.
Hållbarhetsnämnden behandlade ärendet 2019-10-23 och föreslår att regionfullmäktige beslutar att anta ”Långsiktigt program för Tåg i Bergslagen 2019 – 2030” samt att justera ägardirektivet enligt förslaget.
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2019-11-05, § 185, och föreslår att regionfullmäktige antar "Långsiktigt program för Tåg i Bergslagen 2019-2030" samt att ägardirektivet justeras enligt förslaget.
(Under förutsättning av övriga delägares gemensamma beslut om ny ekonomisk fördelningsmodell, komplettering av ägardirektiv samt Långsiktigt program 2019-2030)
Bilagor
Regionfullmäktige beslutade den 12 juni 2018 § 126 instifta ett Världsarvsstipendium/residensknutet till världsarvet Hälsingegårdar. I regionfullmäktiges beslut avsågs att utge Världsarvsstipendiet 2019, 2021 och därefter årligen. Syftet med stipendiet/residenset är att utifrån världsarvet Hälsingegårdar vidga världsarvsfrågorna i form av konstärlig utövning, förkovran eller kompetenshöjande/forskande utbyte; allt i den anda som utgår från Unescos intentioner att verka för att sprida tanken kring världsarven som bland annat handlar om samarbete över statsgränserna.
Till den första utlysningen kom 14 ansökningar varav fyra var internationella. Alla ansökningar höll hög kvalitet och bildade ett mycket brett underlag för olika konstformer. En jurygrupp bestående av representanter från Länsmuseet i Gävleborg, Folkteatern i Gävleborg, Hälsinglands Museum, Kultur- & kompetensnämnden samt Kultur Gävleborg lämnade sitt förslag på stipendiat till Kultur och kompetensnämnden. Hela processen har fungerat bra och stipendiaten har under sensommaren använt sitt stipendium väl. För att få fortsatt god spridning och att inte tappa den uppmärksamhet som stipendiet rönt föreslås att världsarvsstipendium/residens även delas ut 2020.
Kultur- och kompetensnämnden behandlade ärendet 2019-10-23 och föreslår regionfullmäktige besluta att Region Gävleborg utger världsarvsstipendium/- residens även 2020 och därefter årligen i enlighet med regionfullmäktiges tidigare beslut (RF 2018-06-12 § 126).
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2019-11-05, § 186, och föreslår att regionfullmäktige beslutar att Region Gävleborg utger världsarvsstipendium/residens även 2020 och därefter årligen i enlighet med regionfullmäktiges tidigare beslut (RF 2018-06-12, § 126).
Bilagor
Enligt fullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt, § 67.
I bifogad sammanfattning framgår vilka motioner som den 13 september 2019 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 19 st.
Av dessa är 9 st under politisk beredning och 2 st under tjänstemannaberedning.
6 st motioner är färdigberedda och på väg regionfullmäktige för besvarande och
2 st motion anmäls vid regionfullmäktiges sammanträde 25 september 2019.
Bilagor
Enligt fullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de medborgarförslag som inte beretts färdigt, § 106.
I bifogad sammanfattning framgår vilka medborgarförslag som den 13 september 2019 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 7 st.
Av dessa är 5 st under politisk beredning. 2 st medborgarförslag är färdigberedda och på väg till hälso- och sjukvårdsnämnden för besvarande.
Bilagor
I en motion föreslår Hans Backman, Helena Englund och Peter Nordebo (L) följande:
- Att Region Gävleborg inför ett system som innebär att
en sms-påminnelse sänds till patienterna 48 timmar
före besök i sjukvården.
Regionstyrelsen behandlade motionen den 16 oktober 2019, § 166, och föreslår fullmäktige besluta att motionen anses besvarad.
Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2019, § 224.
Bilagor
I en motion föreslår Hans Backman, Helena Englund och Peter Nordebo (L) följande:
- Att uppdrag till hälso- och sjukvårdsnämnden att snarast
inleda försök med allmän screening mot prostatacancer.
Regionstyrelsen behandlade motionen den 16 oktober 2019, § 167, och föreslår fullmäktige besluta att motionen anses besvarad:
- Yrkande:
Patrik Stenvard (M) yrkar bifall till motionen. Hans Backman (L), Henrik Olofsson (SVG),
Jennie Forsblom (KD), Richard Carlsson (SD) och Liz Zachariasson (SD) stödjer Stenvards yrkande.
- Reservation:
Patrik Stenvard (M), Hans Backman (L), Henrik Olofsson (SVG), Jennie Forsblom (KD),
Richard Carlsson (SD) och Liz Zachariasson (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för
Patrik Stenvards yrkande.
Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2019, § 225
Bilagor
I en motion föreslår Maria Molin (M) följande:
1. att beslutet om vård på lika villkor skall upphävas samt
2. att Region Gävleborg ger vård som inte kan anstå till
personer som befinner sig illegalt i Sverige.
Regionstyrelsen behandlade motionen den 16 oktober 2019, § 169, och föreslår fullmäktige beslutaratt avslå första att-satsen och att andra att-satsen anses besvarad:
- Yrkande:
Patrik Stenvard (M) yrkar bifall till motionen. Hans Backman (L), Henrik Olofsson (SVG),
Liz Zachariasson (SD) och Richard Carlsson (SD) stödjer Stenvards yrkande.
- Reservation:
Patrik Stenvard (M), Hans Backman (L), Henrik Olofsson (SVG),
Liz Zachariasson (SD) och Richard Carlsson (SD) reserverar sig
mot beslutet till förmån för deras yrkande.
Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2019, § 227.
Bilagor
I en motion föreslår Hans Backman, Helena Englund och Peter Nordebo (L) följande:
- Att Region Gävleborg inleder samarbete med kommuner
i länet om att öppna hospice i Gävleborg.
Regionstyrelsen behandlade motionen den 16 oktober 2019, § 168 och föreslår att fullmäktige beslutar avslå motionen:
- Yrkande:
Hans Backman (L) yrkar bifall till motionen. Patrik Stenvard (M), Henrik Olofsson (SVG),
Jennie Forsblom (KD), Richard Carlsson (SD) och Liz Zachariasson (SD) stödjer Backmans yrkande.
- Reservation:
Hans Backman (L), Patrik Stenvard (M), Henrik Olofsson (SVG), Jennie Forsblom (KD),
Richard Carlsson (SD) och Liz Zachariasson (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för
Backmans yrkande.
Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2019, § 226.
Bilagor
Motion - Liberalerna kräver att hospice ska etableras vid Gävle sjukhus och ingå i framtidsbygget
I en motion yrkar Hans Backman, Helena Englund och Peter Nordebo (L):
- Att Region Gävleborg som en del av framtidsbygget etablerar ett hospice
vid Gävle sjukhus i en separat byggnad inom sjukhusområdet.
Regionstyrelsen behandlade motionen den 5 november 2019, § 187, och föreslår fullmäktige besluta avslå motionen:
- Yrkanden
Hans Backman (L) yrkar bifall till motionen. Patrik Stenvard (M), Jennie Forsblom (KD), Henrik Olofsson (SVG) och Richard Carlsson (SD) stödjer Backmans yrkande.
- Reservation
Hans Backman (L), Patrik Stenvard (M), Jennie Forsblom (KD), Henrik Olofsson (SVG), Richard Carlsson (SD) och Liz Zachariasson (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för Backmans bifallsyrkande.
Bilagor
Palliativ vård innebär vård i livets slutskede. Varje år avlider mellan 90 000 och 100 000 personer och majoriteten behöver palliativ vård. PwC har på uppdrag av Region Gävleborgs revisorer granskat den palliativa vården i länet. Granskningens syfte är att besvara följande revisionsfrågor:
- Är Region Gävleborgs vård, behandling och omsorg av
palliativa patienter i livets slutskede ändamålsenligt?
- Kommer den palliativa vården alla invånare till del på lika
villkor?
Den sammanfattade bedömningen av palliativ vård i Region Gävleborg är att den i begränsad omfattning är ändamålsenlig då den inte kommer alla invånare till del på lika villkor. Det är betydande skillnad mellan övergripande avsiktsförklaringar och hur vården bedrivs på daglig basis både gällande allmän och specialiserad palliativ vård. De framtagna avsiktsförklaringarna inom regionen visar på höga ambitioner gällande den palliativa vården inom regionen men flera delar av dessa dokument efterlevs inte.
Efter granskningens resultat är våra rekommendationer att:
- Hälso- och sjukvårdsnämnden bör säkerställa att regionala dokument
rörande den palliativa vården är uppdaterade och förankrade i verksamheten.
- Nämnden bör säkerställa att det finns en heltäckande åtgärdslista för
att komma till rätta med uppmärksammade brister och att det finns
en tidplan för åtgärdsarbetet.
- Hälso- och sjukvårdsnämnden bör i arbetet särskilt beakta frågan
om hur den palliativa vården ska nå samtliga patientgrupper och
vilket uppdrag som ska åligga det palliativa teamet.
- För att säkra en god palliativ vård bör hälso- och sjukvårdsnämnden
säkerställa att det ges fortbildning och kompetensutveckling i palliativ
vård för den personal som arbetar med palliativa patienter.
- Nämnden bör också säkerställa att det finns en kontinuerlig
utveckling av vården och att befintligt data från exempelvis
de Svenska Palliativa register nyttjas av verksamheten.
Revisionsrapporten anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 27 mars 2019, § 48, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredande av svar.
Regionstyrelsen behandlade revisionsrapporten den 16 oktober 2019, § 161, och föreslår att fullmäktige beslutar lägga revisionsrapporten till handlingarna:
Patrik Stenvard (M) hänvisar till deras yttrande som inlämnades till
Hälso- och sjukvårdsnämnden med följande lydelse: "Vi anser att
revisionsrapporten bekräftar att den palliativa vården är i akut behov
av en rad förbättringsåtgärder såsom fler vårdplatser för specialiserad palliativ vård".
Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2019, § 219.
Bilagor
Revisorerna genomförde under 2016 en granskning av regionstyrelsens interna kontroll av bisysslor. Granskningen syftar till att bedöma hur väl Region Gävleborg tillämpar regelverk (Lag om offentlig anställning, (LOA 1994:260, §7, 7a-d) och Allmänna bestämmelser (AB, kap 3§8)) och regionen policy och riktlinjer i sina verksamheter.
Ett antal kontrollmål har varit styrande för granskningen:
- Finns ett ändamålsenligt regelverk rörande anställdas eventuella bisysslor?
- Efterlevs regelverket för anställdas bisysslor?
- Görs förtroendeskadliga utbetalningar kopplat till bisysslor?
Revisionsrapporten anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 27 mars 2019, § 49, och överlämnades till regionstyrelsen för beredande av svar.
Regionstyrelsen behandlade revisionsrapporten den 16 oktober 2019, § 162, och föreslår att fullmäktige beslutar lägga revisionsrapporten till handlingarna.
Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2019, § 220.
Bilagor
På uppdrag av Region Gävleborgs revisorer har PwC genomfört en granskning av regionstyrelsens mål- och uppföljningsprocess. Granskningen har sammanställts i en rapport som godkänts av revisorerna. Rapporten har anmälts till regionfullmäktige som beslutat överlämna den till regionstyrelsen för beredande av svar.
Revisorernas sammanfattande bedömning är att regionstyrelsen i begränsad utsträckning har säkerställt en fungerande och ändamålsenlig mål- och uppföljningsprocess. Bedömningen baseras på en sammanvägning av bedömningarna för ett antal kontrollmål i granskningen.
Revisorerna konstaterar att det pågår ett arbete med att strukturera och tydliggöra mål- och uppföljningsprocessen. Ett nytt IT-stöd för verksamhetsplanering kommer att införas under 2019 vilket skapar förutsättningar för en tydligare och mer strukturerad process. Det kvarstår dock ett stort arbete och revisorerna ser det som väsentligt att det utarbetas rutiner för samordning och nedbrytning samt uppföljning och rapportering av mål. De kan utifrån genomförd granskning konstatera att bedömningen av måluppfyllelse och hanteringen av bristande måluppfyllelse är ett utvecklingsområde främst avseende dokumentation av de ställningstaganden som görs.
Revisorerna rekommenderar att regionstyrelsen bör:
- Dokumentera och tydliggöra hur samordning och nedbrytning av
mål ska ske.
- Skapa en tydlig struktur för uppföljning och rapportering.
- Ta fram rutiner och kriterier för bedömning av måluppfyllelse
och hur bristande måluppfyllelse ska hanteras.
- Se över en utvärderingsmodell.
Revisionsrapporten anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 20 februari 2019, § 9, och överlämnades till regionstyrelsen för beredande av svar.
Regionstyrelsen behandlade revisionsrapporten den 16 oktober 2019, § 163, och föreslår att fullmäktige beslutar lägga revisionsrapporten till handlingarna.
Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2019, § 221.
Bilagor
Revisorerna i Gävleborg gav 2016 PwC i uppdrag att granska styrningen av regionala utvecklingsprojekt samt samordningen av det regionala utvecklingsarbetet. En uppföljning av denna granskning genomfördes under hösten 2018 och lämnades till Regionfullmäktige i februari 2019. Fokus för granskningen har varit vilka åtgärder som regionstyrelsen vidtagit med anledning av de brister som konstaterades i den tidigare genomförda granskningen.
Utifrån uppföljningen lämnar revisorerna följande rekommendationer till regionstyrelsen:
-Säkerställ att det tydliggörs roller och ansvar i den nya organisationen vad gäller
olika funktioners involvering i det regionala utvecklingsarbete som regionen bedriver.
-Fatta formellt beslut att rutin och processbeskrivning avseende beredning av regionala
utvecklingsprojekt gäller, samt säkerställ följsamhet till den.
-Implementera den handlingsplan för uppföljning och utvärdering som är
beslutad, i full utsträckning.
-Fortsätt utvecklingsarbetet med att finna former för en ändamålsenlig
uppföljning och utvärdering av det regionala utvecklingsarbetet.
-Fortsätta utvecklingsarbetet avseende regionala utvecklingsprojekt för att
säkerställa att projekten enskilt och sammantaget ger det bidrag till den
regionala utvecklingen som medlen är avsedda för.
Revisionsrapporten anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 februari 2019 och remitterades till regionstyrelsen för beredande av svar.
Regionstyrelsen behandlade revisionsrapporten den 16 oktober 2019, § 164, och föreslår att fullmäktige beslutar lägga revisionsrapporten till handlingarna.
Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2019, § 222.
Bilagor
Revisorerna i Gävleborg gav 2016 PwC i uppdrag att granska styrningen av regionala utvecklingsprojekt samt samordningen av det regionala utvecklingsarbetet. En uppföljning av denna granskning genomfördes under hösten 2018 och lämnades till Regionfullmäktige i februari 2019. Fokus för granskningen har varit vilka åtgärder som regionstyrelsen vidtagit med anledning av de brister som konstaterades i den tidigare genomförda granskningen.
Utifrån uppföljningen lämnar revisorerna följande rekommendationer till regionstyrelsen:
- Säkerställ att det tydliggörs roller och ansvar i den nya organisationen vad gäller
olika funktioners involvering i det regionala utvecklingsarbete som regionen bedriver.
- Fatta formellt beslut att rutin och processbeskrivning avseende beredning av
regionala utvecklingsprojekt gäller, samt säkerställ följsamhet till den.
- Implementera den handlingsplan för uppföljning och utvärdering som är
beslutad, i full utsträckning.
- Fortsätt utvecklingsarbetet med att finna former för en ändamålsenlig
uppföljning och utvärdering av det regionala utvecklingsarbetet.
- Fortsätta utvecklingsarbetet avseende regionala utvecklingsprojekt för
att säkerställa att projekten enskilt och sammantaget ger det bidrag till
den regionala utvecklingen som medlen är avsedda för.
Revisionsrapporten anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 februari 2019 och remitterades till regionstyrelsen för beredande av svar.
Regionstyrelsen behandlade revisionsrapporten den 16 oktober 2019, § 165, och föreslår att fullmäktige beslutar lägga revisionsrapporten till handlingarna.
Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2019, § 223.
Bilagor
Avsägelse av uppdrag som ledamot/ersättare i regionfullmäktige
Tingsrätten har tillskrivit Region Gävleborg med påpekande att tidsperioden vid val av jurymän till 1:a och 2:a gruppen för tryckfrihetsmål inte får överlappa mandatperiodsskifte.
Mot denna bakgrund behöver beslutet från regionfullmäktiges sammanträde den 29 september 2019, § 178, upphävas och nya val genomföras.
Valberedningen sammanträder 2019-11-20 och lämnar nomineringsförslag inför regionfullmäktiges beslut av val av jurymän i 1:a och 2:a gruppen för tryckfrihetsmål.
Valet avser perioden 2019-10-01--2019-12-31.
Tingsrätten har tillskrivit Region Gävleborg med påpekande att tidsperioden vid val av jurymän till 1:a och 2:a gruppen för tryckfrihetsmål inte får överlappa mandatperiodsskifte.
Mot denna bakgrund behöver beslutet från regionfullmäktiges sammanträde den 29 september 2019, § 178, upphävas och nya val genomföras.
Valberedningen sammanträder 2019-11-20 och lämnar nomineringsförslag inför regionfullmäktiges beslut av val av jurymän i 1:a och 2:a gruppen för tryckfrihetsmål.
Valet avser perioden 2020-01-01 -- 2023-12-31.
Kammarrätten har entledigat en nämndeman p.g.a. valbarhetshinder så ny nämndeman behöver väljas för perioden januari 2020 till och med 31 december 2023.
Peter Nordebo (L) har avsagt sig uppdraget som ersättare i Hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Per-Ola Grönberg (L) har avsagt sig uppdraget som ersättare i Kultur- och kompetensnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Patrik Stenvard (M) frågar:
1. Hur går arbetet med att ta fram ett sparpaket på 600 miljoner kronor?
2. Vad kommer dessa besparingar att bestå i, hur ser den bruttolista ut som
majoriteten arbetar med?
3. Kommer majoriteten klara av att presentera ett sparpaket som ger de önskade
effekterna på 600 miljoner?
Bilagor
Maria Molin (M) frågar:
1. Hur ser ni idag på problematiken?
2. Vilka konsekvenser kommer denna vårdmoms ha för våra medborgare i länet?
3. Hur kommer ni att kompensera de privata rådgivarna för att säkerställa att inte
snedvrida konkurrensen?
Bilagor
Patrik Stenvard (M) frågar:
1. Hur många besök för respektive mobilt team per dag?
2. Vilka övriga verksamheter, utöver mobila teamen, bedriver sjukvård i hemmet
och hur ser regionrådet på gränsdragningen mellan dem?
3. Är regionrådet beredd att utvärder de mobila teamen för att se om det är rätt
använda resurser?
Bilagor
Alexander Hägg (M) frågar:
1. Anser du att de redande beslutade intäktshöjningarna är tillräckliga
för att få en ekonomi i balans?
2. Om inte, vilka ytterligare besparingar ser du att det finns behov av?
Bilagor
Peter Nordebo (L) frågar:
- Varför har Region Gävleborg ännu inte anpassat verksamheten
till riktlinjerna från 2015 och när kan vi räkna med att sjukvården
i vårt län följer dem?
Bilagor
Peter Nordebo (L) frågar:
- Vilken patientgrupp kommer att få tillgång till psykiatrisk
vård snabbare genom att ett remisstvång införs?
Bilagor
Mattias Eriksson Falk (SD) frågar:
1. Anser du att prioriteringen i infrastrukturplanen är korrekt?
2. Vilken riskanalys har Region Gävleborg gjort för att upprätta nuvarande
prioriteringsordning?
3. Vilken dialog har skett med Sandvikens kommun om den aktuella sträckan?
4. Kan du som ansvarigt regionråd tänka dig att prioritera om i infrastrukturplanen
så att den efterlängtade cykelbanan kan byggas?
Bilagor
Interpellation - Vårdpersonalen lider svårt av mögeldoften. Nya lokaler till barnkliniken i Hudiksvall måste fram snabbt.
Hans Backman (L) frågar:
- Avser Region Gävleborg att snabba upp processen med att ordna nya
lokaler år barnkliniken i Hudiksvall?
Bilagor
Mattias Eriksson Falk (SD) frågar:
- Kommer Region Gävleborg nå målen i den prestationsbaserade delen
för att kunna ta del av kömiljarden och därigenom se ett välkommet
tillskott till den idag hårt pressade budgeten i Region Gävleborg?
Bilagor
Henrik Olofsson (SVG) frågar:
1. Hur ska Region Gävleborg klara att rekrytera personal till
psykiatrin?
2. Hur arbetar man i Region Gävleborg tillsammans med
kommunerna för att förebygga suicid?
3. Hur kan vi i Region Gävleborg arbeta för att ge de drabbade
familjerna stöd och hjälp när de drabbats av ett självmord "suicid"?
Kan skola, arbetsgivare, kommun och landsting gemensamt arbeta
för att bygga en plattform av stöd efter katastrofen?
Bilagor
Hans Backman (L) frågar:
- Har Region Gävleborg intresse av att starta ett projekt med
äldreombud enligt den modell som finns i Uppsala?
Bilagor
Jennie Forsblom (KD) frågar:
- Hur länge får barn och unga vänta på en första bedömning?
- Hur länge får barn och unga vänta på behandling, utredning?
Bilagor
Peter Åkerström (KD) frågar:
- Vilka konsekvenser kommer detta att få för vår ordinarie
verksamhet och hur förbereder sig Region Gävleborg inför detta?
Bilagor
Anmälan av motion
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 17 november 2015, § 289, och remitterades till regionstyrelsen för beredning.
Motionen anmäldes för fortsatt beredning vid regionfullmäktiges sammanträden enligt nedan:
- 23 november 2016, § 407
- 22 november 2017, § 284
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 17 november 2015, § 290, och remitterades till regionstyrelsen för beredning.
Motionen anmäldes för fortsatt beredning vid regionfullmäktiges sammanträden enligt nedan:
- 23 november 2016, § 408
- 22 november 2017, § 285
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 22 november 2017, § 283, och remitterades till regionstyrelsen för beredning.
Motionen anmäldes för fortsatt beredning vid regionfullmäktiges sammanträde den 28 november 2018, § 251.
Bilagor