Hoppa över navigering
  1.   3

    Val av justerare och justeringstid

  2.   4

    Anmälningar för kännedom

  3. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Utifrån genomförd granskning lämnas följande rekommendationer till regionstyrelsen:

    • Inför rutiner och mallar gällande projektkalkyler för bygg- och anläggningsprojekt. I rutinerna och mallarna bör det finnas tydliga anvisningar angående vilka delar som ska ingå i kalkylen, vem som ansvarar för att kalkylen tas fram samt till vem den ska presenteras och hur ofta.
    • Dokumentera och fastställ rutiner för bedömning av kalkylpriser och slutkostnadsprognoser för investeringar. Detta är särskilt viktigt för investeringsprojekt som sträcker sig över flera år, då kalkylen förändras över tid utifrån förändrade förutsättningar. Överväg att, utifrån en genomförd riskanalys, ta in en externt part för en second-opinion för att granska kalkyler samt slutkostnadsprognoser.
    • Dokumentera och fastställ rutiner avseende hantering av ÄTOR (avvikelser och förändringar) för att tydliggöra hur regionen ska säkerställa god styrning och kontroll över ÄTA-hanteringen.
    • Säkerställ att det finns en tydlig dokumentation från de olika forum, t.ex. ekonomimöten, som rör respektive investeringsprojekt. Detta i syfte att skapa ökad tydlighet samt säkerställa god styrning, kontroll och uppföljning.
    • Säkerställ att utskottet och regionstyrelsen löpande under året tar del av dokumenterade slutkostnadsprognoser (förslagsvis två gånger per år).
    • Överväg att revidera den totala kalkylen från år 2021 avseende
      Framtidsbygget. Detta är särskilt viktigt för investeringsprojekt som sträcker
      sig över flera år, då kalkylen förändras över tid utifrån förändrade
      förutsättningar.

    Bilagor

  4. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Utifrån genomförd granskning lämnas följande rekommendationer till hälso- och
    sjukvårdsnämnden:

    • Tillse att det finns kompetens och resurser att analysera ansvarsområdena inom vårdrelaterade infektioner, basala hygienrutiner och klädregler och trycksår.
    • Tillse att årlig patientsäkerhetsberättelse följs upp politiskt på ett tydligt sätt. Detta för att stärka uppföljningen av patientsäkerhetsområdet till hälso- och sjukvårdsnämnden i syfte att öka förutsättningarna att vidta åtgärder vid brister.
    • Tillse att patienter och närstående involveras mer i förbättringsarbete.

    Bilagor

  5. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Vilka hälsocentraler i länet riskerar nu att stängas ner på grund av bemanningsproblemen?
    2. Finns det någon gemensam grund/omständighet som förenar de hälsocentraler som nu riskerar att stängas ner?
    3. Hur har den nya hälsovalshandbokens nya och mer rigida krav försvårat bemanningsproblemen?
    4. Är ordf RS beredd att förändra hälsovalshandbokens nya och mer rigida krav för att kunna lösa bemanningsproblemen?
    5. När gjordes ordf RS medveten om krissituationens strukturella art, att ”hälsocentralerna riskerar att inte klara av att vara öppna”?
    6. Varför har inte HSN, RS, RF eller HU meddelats krissituationens strukturella art, att ”hälsocentralerna riskerar att inte klara av att vara öppna”?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23--24, § 215 och 2024-05-28--29, § 307.

    Bilagor

  6. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    • Vilka åtgärder avser Region Gävleborg vidta, med anledning av avtalet som skrivits, med det åtalade företaget?
    • Hur ser regionens egna rutiner ut vid sådana här samarbeten, vilka kontroller görs innan regionen överlämnar till andra att göra affärer för regionens räkning?
    • Vilka kontroller gör regionen själv i verksamheten, gällande mutor och korruption?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23--24, § 217 och 2024-05-28--29, § 308.

    Bilagor

  7. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Delar vice ordf RS uppfattningen att Region Gävleborgs nuvarande offentligt ägda hälsocentraler bör säljas ut till privata vårdbolag?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23--24, § 235 och 2024-05-28--29, § 309.

    Bilagor

  8. Alf Norberg (V) frågar:

     

    • Vad är ett regionalt kulturarv och på vilket sätt ska det värnas?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-05-28--29, § 310.

    Bilagor

  9. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Hur säkerställer ordf HSN att det blir en återöppning av barnavdelningen i Hudiksvall?
    2. När kommer återöppningen vara genomförd och redo att ta emot patienter?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-05-28--29, § 311.

    Jan Lahenkorva (S) önskar dra tillbaka sin interpellation. 

    Bilagor

  10. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Varför har det gjorts krångligare att förnya recept när man flyttade funktionen från 1177 till Min Vård Gävleborg?
    2. Kommer hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande att arbeta för att det blir enklare att förnya recept via Min Vård Gävleborg så att fler kommer att använda appen istället för att ringa till sin hälsocentral vid förnyelse av recept?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-05-28--29, § 312.

    Bilagor

  11. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    • Ingår det i konsultbolagets offert att ha separata informationsmöten med samtliga politiska partier i Region Gävleborg efter färdigställd rapport eller blir det tillkommande kostnader?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-05-28--29, § 313.

    Bilagor

  12. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Vilka åtgärder kommer RSO att vidta utifrån avslöjandet av Kalla fakta, att regionalt partistöd som regionfullmäktige utbetalar till Sverigedemokraterna, riskerar att användas av partiet nationellt för att driva en trollfabrik med syfte att med fejkkonton sprida hat, hot, lögner och desinformation?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-05-28--29, § 314.

    Bilagor

  13. Kristina Sjöström (V) frågar:

     

    1. Är det en självklarhet att byta ut system och anläggningar som använder miljöskadliga ämnen, om det finns mer miljövänliga alternativ, när det sker om- till- och nybyggnationer i Region Gävleborgs fastigheter och lokaler?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-05-28--29, § 315.

    Bilagor

  14. Kommuner och regioner får ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin (partistöd). Grunderna för partistöd regleras i 4 kap. 29 – 32 §§ kommunallagen.

     

    Fullmäktige antog den 31 maj 2022, § 200, ”Reglemente om ekonomiska förutsättningar för partier” som reglerar partistödets omfattning och formerna av det.

     

    I reglementet anges bl.a. att utbetalning av partistöd görs i förskott i januari. Beslut om utbetalning ska fattas av regionfullmäktige minst en gång per år och betalas endast ut till de politiska partier som är representerade i regionfullmäktige.

     

    Mottagare av partistödet ska årligen lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för sitt huvudsakliga ändamål. Redovisningen ska avse perioden den 1 januari – 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter räkenskapsårets utgång.

     

    Redovisning görs vid regionfullmäktiges sammanträde som infaller före den 30 september.

     

    En särskild granskare, som utses av mottagaren av partistödet, ska granska om mottagarens redovisning ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport ska bifogas redovisningen.

     

    Partistöd kommer inte att betalas ut till parti som inte lämnar redovisning.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 11 september 2024, § 209, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  15. Förslag på sammanträdesdatum för regionfullmäktige har tagits fram enligt förslag till beslut. Beslut om datum för regionstyrelsen, nämnder och utskott beslutas i respektive instans.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 11 september 2024, § 208, se bifogat protokollsutdrag. 

    Bilagor

  16. Ett medborgarförslag har inkommit angående att införa SMS-livräddare i Gävleborg.

     

    Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:

     

    Bästa Lena Karlsson, tack för ditt förslag och motiv till införande av SMS-livräddare.

     

    När ett hjärtstopp inträffar är varje sekund viktig. Syftet med den tjänst som heter SMS-livräddare är att kunna starta återupplivningsförsök snabbare och rädda liv. Det är ett relativt nytt koncept som nu ingår som ett komplement i den prehospitala kedjan i flera länder och i ungefär hälften av Sveriges regioner. SMS-livräddare är ett samarbete mellan SOS Alarm och företaget Heartrunner, där vuxna personer med HLR-kunskap kan registrera sig och bidra till snabba och livsavgörande insatser genom att, via sin smartphone, larmas till ett pågående hjärtstopp.

     

    Införande av SMS-livräddare har funnits som förslag även tidigare och då det funnits en viss tveksamhet kring det vetenskapliga underlaget, kostnaderna för tjänsten och om det eventuellt skulle komma upp nya innovationer för att tillhandahålla en liknande tjänst har Region Gävleborg liksom fler regioner valt att avvakta med införandet. Idag finns dock fler studier och statistik som kan påvisa positiva effekter och ökad överlevnad genom att använda system med så kallade first responders där medborgare bidrar med initiala livräddande åtgärder. Till detta hör också att det finns rekommendationer från exempelvis ESC (European Society of Cardiology), ERC (European Resuscitation Counsil – europeiska HLR-rådet) och även den internationella organisationen ILCOR (International Liaison Commitee on Resuscitation) att varje land bör införa system med frivilliga livräddare.

     

    Den politiska majoriteten i Region Gävleborg ser vikten av tidiga insatser för att rädda liv och ställer sig därför positiva till att införa ett frivilligt livräddarsystem.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 22 maj 2024, § 98, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 4 juni 2024, § 193, se bifogat protokollsutdrag. 

    Bilagor

  17. Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens inköp och upphandlingar. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023. Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades följande rekommendationer till regionstyrelsen:

     

    Regionstyrelsen rekommenderas att:

     

    • Överväga att förtydliga ansvarsfördelningen mellan inköpsavdelningen och förvaltningarna.
    • Överväga att komplettera policyn med riktlinjer som förtydligar inköps- och upphandlingsprocessen. Dessa kan med fördel behandla grundläggande upphandlingsprinciper, hur behov av nya upphandlingar identifieras, upphandlingsförfaranden, uteslutningsgrunder av leverantörer och under vilka förutsättningar som ramavtal får förlängas.
    • Säkerställa att otillåtna direktupphandlingar inte förekommer.
    • Säkerställa att risker som identifierats inom ramen för den interna kontrollen systematiskt följs upp, och vid behov åtgärdas

     

    Revisionsrapporten överlämnades av regionfullmäktige den 31 januari 2024, § 4, till regionstyrelsen för beredande av svar. 

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 4 juni 2024, § 192, se bifogat protokollsutdrag. 

     

    Bilagor

  18. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av somatisk vård för personer inom beroendevården. Granskningens syfte är att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer att patienter inom beroendevården erhåller somatisk vård.


    Utifrån genomförd granskning är PwC´s sammanfattande bedömning att hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del säkerställer att patienter inom beroendevården erhåller somatisk vård.

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser som framkommit i granskningen lämnar PwC följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
     

    • Se över övergripande styrdokument så att dessa även utgör en styrning för att uppmärksamma och tillgodose somatiska behov hos målgruppen.
    • Nämnden bör klargöra huruvida tillhandahållande av allmänmedicinsk läkarkompetens åligger vuxenpsykiatrin och beroendevården. Detta för att minska risken för att gjorda satsningar inom kort nedprioriteras med argumentet att det inte ingår i uppdraget, och att budget inte finns för detta.

     

    Revisionsrapporten överlämnades av regionfullmäktige den 22 februari 2024, § 39, till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredande av svar. 

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 11 juni 2024, § 118, se bifogat protokollsutdrag. 

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 11 september 2024, § 215, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Yrkanden

    Magnus Svensson (C) yrkar, med instämmande av Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V), på att regionstyrelsen ska uppmana hälso- och sjukvårdsnämnden att i högre utsträckning ta till sig revisorernas rekommendationer än vad som sägs i förslag till beslut.

     

    Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Jan Lahenkorva (S) och Magnus Svensson (C), på att regionstyrelsen för egen del beslutar att uppdra åt hälso- och sjukvårdsnämnden att förbättra och öka tillgängligheten till abstinensvård.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på Magnus Svenssons (C) yrkande och finner att regionstyrelsen avslår detta.

     

    Votering begärs och genomförs. Regionstyrelsen godkänner följande propositionsordning:

    • Ja-röst för avslag på Magnus Svenssons (C) yrkande.
    • Nej-röst för bifall till Magnus Svenssons (C) yrkande.

    Omröstningen utfaller så att sju ledamöter röstar ja och sex ledamöter röstar nej. Regionstyrelsen har därmed beslutat att avslå yrkandet.

     

    Ordförande ställer proposition på Ulla Anderssons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen avslår detta.

     

    Votering begärs och genomförs. Regionstyrelsen godkänner följande propositionsordning:

    • Ja-röst för avslag på Ulla Anderssons (V) yrkande.
    • Nej-röst för bifall till Ulla Anderssons (V) yrkande.

    Omröstningen utfaller så att sju ledamöter röstar ja och sex ledamöter röstar nej. Regionstyrelsen har därmed beslutat att avslå yrkandet

     

    Bilagor

  19. Från regionfullmäktige har rubricerad motion överlämnats till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Yvonne Oscarsson och Lars-Göran Langeborg (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    1. att asylstatus inte ska vägas in i Region Gävleborgs beslut om transplantationer för personer utan uppehållstillstånd
    2. att Statens medicinsk-etiska råd (SMER) ska vara vägledande. 

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 22 maj 2024, § 100, se bifogat protokollsutdrag. 

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 4 juni 2024, § 195, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande

     

    Yrkanden

    Ulla Andersson (V) yrkar bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på förslag till beslut mot Ulla Andersson (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt förslag till beslut.

    Bilagor

  20. Från regionfullmäktige har rubricerad motion överlämnats till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Marcus Gard och Jan Lahenkorva (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    • Att hälso- och sjukvårdsdirektören uppdras att utforma och inlämna en ansökan till hälsovalskontoret om att öppna en regiondriven hälsocentral i Ljusne.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 22 maj 2024, § 99, se bifogat protokollsutdrag. 

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 4 juni 2024, § 194, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Ulla Andersson (V), Kenneth Nilshem (C), Jan Lahenkorva (S), Lars Öberg (S), Mona Davik (S) och Kristina Michelson (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Socialdemokraterna har inkommit med en skriftlig reservation:

    "Före valet lovade SD, M, KD och Sjukvårdspartiet medborgarna i Ljusne att öppna en offentligt driven hälsocentral när den privata aktören bestämde att lämna. Socialdemokraterna har arbetat fram ett förslag som möjliggör för Region Gävleborg att öppna starta hälsocentral i Ljusne. Men trots vallöftet väljer SD, M, KD och Sjukvårdspartiet att avslå motionen.

    Det finns dokumenterade behov av hälsocentral i Ljusne, vilket visas av den utredning som gjorts i ärendet. Detta faktum adderar ytterligare till hur illa ärendet skötts."

     

    Yrkanden

    Jan Lahenkorva (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Kenneth Nilshem (C) yrkar på att motionen ska anses besvarad med följande motivering:

    ”Centerpartiet har som mål att vården ska vara likvärdig i hela länet. Vi har redan lämnat in en motion om att regionen politiskt ska fastställa principer för var och när regionen ska säkerställa att det finns en hälsocentral, även om det inte finns någon fristående aktör som är intresserad av att driva en hälsocentral där. Först efter ett sådant ställningstagande går det att avgöra om det är just Ljusne som har störst behov av en ny regiondriven hälsocentral”

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas (S) yrkande och Kenneth Nilshems (C) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt förslag till beslut.

     

    Bilagor

  21. I en motion föreslår Carina Ohlson (C)
     

    • Att utreda kostnader för platser för tillnyktringsenhet på sjukhusen i Gävle, Bollnäs och Hudiksvall.
    • Att bereda fysisk plats för dessa tillnyktringsenheter.
    • Att snarast införa detta eftersom att LOB är en vårdlag och inte en strafflagstiftning.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 28 augusti 2024, § 138, se bifogat protokollsutdrag. 

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 11 september 2024, § 216, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Magnus Svensson (C) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Magnus Svensson (C) har inkommit med en skriftlig reservation:

    Centerpartiet och Socialdemokraterna yrkar bifall till motionen.

     

    Då motionen avslogs av regionstyrelsen har vi följande skriftliga reservation i ärendet;

    Centerpartiet och Socialdemokraterna ser stora brister i det resonemang som avslagssvaret bygger på.

     

    Att personer som uppehåller sig i sitt eller andras hem kan vara lika utsatta är sant, men då är de vare sig omhändertagna eller under myndighetsuppsikt. Att som idag skicka dessa på en redan överbelamrad psykiatri, som i vissa delar vacklar i att klara sina öppettider och tillgänglighet, är inte heller helt enkelt. Att anse att vi inte ska inrätta speciella platser på våra sjukhus för att det finns en utredning som inväntas är inte heller rimligt jag anser att regionen behöver agera nu.

     

    Motionärens intention med motionen är inte heller att ”alla” ska till sjukhus, utan bara de med vårdbehov som inte kan göras på ett tillfredställande sätt i en arrestmiljö. I princip alla regioner har tillnyktringsplatser, trots ansträngd ekonomi, antagligen för att de troligen anser det vara en ändamålsenlig lösning.

     

    Att Gävleborg inte har det är faktiskt en brist. Att inte kunna erbjuda adekvat vård till dessa svaga i samhället är ett tillkortakommande från regionen.

     

    Yrkanden

    Magnus Svensson (C) yrkar, med instämmande av Jan Lahenkorva (S), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på förslag till beslut mot Magnus Svenssons (C) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Votering begärs och genomförs. Regionstyrelsen godkänner följande propositionsordning:

    • Ja-röst för bifall till förslag till beslut.
    • Nej-röst för bifall till Magnus Svenssons (C) yrkande.

    Omröstningen utfaller så att sju ledamöter röstar ja och fem ledamöter röstar nej, en ledamot avstår. Regionstyrelsen har därmed beslutat i enlighet med regionstyrelsens förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Bilagor

  22. I en motion föreslår Hans Henrik Hellström (S)
     

    • Att alla länsbor av Region Gävleborg erbjuds en hälsoundersökning det år en fyller 60 år.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 28 augusti 2024, § 139, se bifogat protokollsutdrag. 

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 11 september 2024, § 217, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Magnus Svensson (C), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt förslag till beslut att motionen avslås.

    Bilagor

  23. I en motion föreslår Magnus Svensson och Elisabeth Carlson Cederholm (C):

     

    • Att Region Gävleborg skall ha tre avgiftsfria hälsosamtal för våra medborgare. 
    • Att Hälso- och sjukvårdsnämnden tillsammans med Hälsovalsutskottet beslutar vilka åldersintervall som skall gälla.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 28 augusti 2024, § 140, se bifogat protokollsutdrag. 

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 11 september 2024, § 218, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Yrkanden

    Magnus Svensson (C) yrkar, med instämmande av Jan Lahenkorva (S), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på förslag till beslut mot Magnus Svenssons (C) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt förslag till beslut att motionen avslås.

    Bilagor

  24. I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson, Elisabeth di Paolo-Sandberg, (S):

     

    • Att analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin får i uppdrag att analysera vilka informationsåtgärder före graviditet som kan vara verkningsfulla för att minimera risken att fostret utsätts för påverkan av ohälsosamma levnadsvanor innan konstaterad graviditet.
    • Att ett stärkt föräldraskapsstöd med mer riktade insatser mot familjer med förhöjd risk för ohälsa utarbetas i samverkan mellan berörda verksamheter i Region Gävleborg och kommuner i länet.
    • Att riktad information tillgängliggörs på olika språk, både som text och tal, och i olika kanaler.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 28 augusti 2024, § 141, se bifogat protokollsutdrag. 

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 11 september 2024, § 219, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Yrkanden

    Eva Lindberg (S) yrkar bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på förslag till beslut mot Eva Lindberg (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt förslag till beslut att motionen anses besvarad.

    Bilagor

  25. Hans Hellström (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionfullmäktige. 

    Bilagor

  26. Katarina Hedberg (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas. 

    Bilagor

  27. Lena Schenström (C) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas. 

  28. Peter Åkerström (KD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kultur- och kompetensnämnden så ny ledamot behöver väljas. 

    Bilagor

  29. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Vad beror misslyckandet med att minska andelen administrativ personal på?
    2. Vilka lärdomar av misslyckandet drar RSO?
    3. Varför har andelen vårdpersonal minskat endast i Region Gävleborg?
    4. Vad tänker RSO göra för att vända utvecklingen med ökande andel administrativ personal samt minskande andel vårdpersonal?

    Bilagor

  30. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Anser ordförande att anhörigas roll är viktig för patienter inom psykiatrin?
    2. Om ja, vad kommer ordförande göra för att underlätta för att anhöriga ska kunna inkluderas i vård och rehabilitering av patienter i psykiatrin?

    Bilagor

  31. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Hur arbetar Region Gävleborg för att förebygga användningen av narkotika i länet och därmed stärka folkhälsan?
    2. Bedömer ordf HN att nuvarande förebyggande arbetet är tillräckligt eller ska ytterligare insatser göras?
    3. Vilket ansvar (i förebyggande syfte) har den enskilde medborgaren i Gävleborg som köper och brukar narkotika för påfrestningar på sjukvården och gängkriminalitetens tillväxt i länet?

    Bilagor

  32. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. På vilka egna kompetens- och kunskapsmässiga grunder baserar ordf RS sina kritiska uttalanden om verksamheten?
    2. Givet politiska kritiken mot verksamheten och kraven på ekonomiska besparingar: Planerar SD, M, KD och Sjukvårdspartiet för att avveckla verksamheten?
    3. Om/när verksamheten avvecklas hur avser ordf RS istället att Region Gävleborg ska bistå nuvarande patientgrupp?

    Bilagor

  33. Alf Norberg (V) frågar:

     

    • Med tanke på vårens kraftiga överbeläggningar på grund av den drastiska och ogenomtänkta minskningen av vårdplatser inom psykiatrin i Hudiksvall. Hur har sommaren varit?
    • Med tanke på de många chefsavhoppen på avdelning 10 i Hudiksvall det senaste året. Hur har sommaren varit?
    • Med tanke på den ändrade planeringen för Hudiksvalls akutteam som fick placera akuten mitt i en korridor med verksamhet på båda sidor. Hur har sommaren varit?
    • Med tanke på de utlovade SPOT-teamen/öppna verksamheten som ännu inte kommit på plats. Hur har sommaren varit?
    • Med tanke på att vi har ett arbetstidsdirektiv från EU. Har man klarat av att inte bryta mot de reglerna och hur har sommaren då varit?

    Bilagor

  34. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Finns det – utöver konsultbolaget Sironas rapport – några planer eller uppdrag att förbereda och genomföra utförsäljning av Region Gävleborgs hälsocentraler?
    2. Har ordf HSN och/eller andra regionråd varit i kontakt med potentiella köpare av hälsocentraler och i så fall vilka potentiella köpare?
    3. Har högre chefer i Region Gävleborg varit i kontakt med potentiella köpare av hälsocentraler och i så fall vilka potentiella köpare?
    4. Finns det en tidplan för när och hur utförsäljningen ska genomföras?
    5. Är det aktuellt att påbörja utförsäljningen under 2024 eller 2025?

    Bilagor

  35. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Varför har kvinnosjukvården så låg prioritet hos SD, M, KD och SVG trots att ni lovat att prioritera kvinnors hälsa?
    2. Är SD, M, KD och SVG redo att nu istället prioritera kvinnosjukvården?
    3. Hur ser i så fall planen ut för att vända den negativa trenden och minska köerna till kvinnosjukvården?

    Bilagor

  36. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Kommer personalbudgeten för 2025 svara mot verklighetens faktiska personalbehov jämfört med hur det budgeterats för 2023 och för 2024?
    2. Om budgeten för personal för 2025 kommer att bygga det faktiska personalbehovet, från vilka budgetposter eller verksamheter kommer man att föra över resurser? Eller minska på antalet anställda?

    Bilagor

  37. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Anser du att det är lämpligt att äldre, sjuka och barn skall åka med chaufförer som har hög stress och lite vilotid när de nyttjar samhällsbetalda resor?
    2. Anser du att Region Gävleborg tilldelat tillräckliga resurser till X-trafik för att de skall kunna garantera säkra resor för de länsinnevånare som nyttjar den samhällsbetalda kollektivtrafiken? Om inte, vad behöver tillföras?
    3. Vad anser du behöver göras för att säkerställa en god arbetsmiljö för de förare som bemannar den samhällsbetalda kollektivtrafiken?
    4. Vilken roll anser du att X-trafik och Region Gävleborg har i den bristande arbetsmiljön och det som Transportarbetareförbundets vice ordförande beskriver som ”olagliga körningar”?

    Bilagor

  38. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Är du beredd att låta arbetstagarorganisationer och branschorganisationer vara med i samråd och få ge förslag till innehåll när vi X-trafik genomför upphandling?
    2. Är du beredd att låta nämnden godkänna upphandlingens innehåll innan den upprättas?
    3. Kan du garantera att upphandlingar av samhällsbetalda resor kommer att göras i enlighet med den branschnorm som Transportarbetarfackens Yrkes och Arbetsmiljönämnd tagit fram tillsammans med taxiföretagens branschorganisation?

    Bilagor

  39. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Tycker du att det är rimligt att vänta 16 månader innan man följer upp ett ”skall krav” i en upphandling?
    2. Hur ofta tycker du att kraven i en upphandling skall följas upp eller kontrolleras?
    3. Har X-trafik tillräckliga resurser för att kunna göra kontroller och uppföljningar av sina ingångna avtal?
    4. Vad vill du säga till de seriösa taxibolag som följer avtalen men som ser konkurrenter som inte gör det utan att det följs upp.

     

    Bilagor

  40. Yvonne Oscarsson (V) frågar:

     

    • Riskanalysen som enligt uppgift ska ha tagits fram inför neddragningen av ambulansen i Ljusdals kommun, vad kom den fram till?
    • Kommer Region Gävleborg att ingå ett nytt IVPA-avtal med Ljusdals kommun och kommer den så kallade Ljusdalsmodellen att ligga till grund för avtalet?
    • Hur ska du säkerställa att den här typen av informations- och kommunikationsbrister inte upprepas?

    Bilagor

  41. Kristina Sjöström (V) frågar:

     

    • Hur ser bemanningen ut på regionens tre mammografimottagningar?
    • Kan Region Gävleborg garantera att kvinnor i Hälsingland, inte minst de som går på kontroller efter avslutad cancerbehandling, kommer att få mammografi i Hälsingland i höst?
    • Vad görs på mammografimottagningen i Gävle för att öka bemanningen och vilka insatser görs för att påskynda arbetet med att komma ikapp så att kvinnor kan kallas i tid och slipper risken att få försämrad prognos på grund av sen upptäckt?

    Bilagor

  42. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    • Hur ser ordningen ut, vilken/vilka hälsocentral/er ska läggas ut på den öppna marknaden till försäljning först?
    • Vad är planen när vårdbolaget inte längre anser att verksamheten är lönsam och ämnar lägga ned en hälsocentral?

    Bilagor

  43. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är ordf HSN nöjd med den psykiatriska vård som SD, M, KD och SVG erbjuder medborgarna vid Hudiksvalls sjukhus?

    Bilagor

  44. Lena Holm, Forsbacka, har lämnat in ett medborgarförslag om tandläkarbussen:

    • Tandläkarbussen som besöker SÄBOs i Hälsingland och Bergby i Gästrikland är viktig. Vi behöver den i hela vår region för att göra tandvård möjlig för många/alla som bor på SÄBO. För många som bor på SÄBO så är det svårt att åka till tandläkare. Då är tandläkarbussen en viktig del i människors hälsa och tandvård. Så vi behöver tandläkarbuss i hela region Gävleborg.  

    Bilagor

  45. Elisabeth Lindblom, Lingbo, har lämnat in ett medborgarförslag om fler cyklar på X-tåget:

    • 2 cyklar på X-tåget borde ökas till flera och möjlighet att boka. Att cykla i vår fina natur och våra fina orter från Gävle till Ljusdal och Sundsvall borde uppmuntras genom att ta tåget och cykeln med. Svårt med att ta 2 på nuvarande regler. 

    Bilagor

  46. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    • att Region Gävleborg genomför en översyn av vården för ME/CFS-patienter.
    • att Region Gävleborg genomför utbildningar för primärvården om ME/CFS.
    • att Region Gävleborg utser en särskilt ansvarig hälsocentral med specialistkompetens till patientgruppen med ME/CFS-diagnos.

    Bilagor

  47. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    • att personer som använder rollator ska resa avgiftsfritt på regionens bussar
    • att personer som använder rullstol/permobil ska resa avgiftsfritt på regionens bussar
    • att särskilda platser för rollatorer och rullstolar markeras tydligt på bussarna
    • att certifiering av färdtjänstchaufförer ska följas upp
    • att kravet på medföljande till dörr följs upp
    • att samtliga sjukresebussar ska vara tillgänglighetsanpassade

    Bilagor

  48. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik och Marcus Gard (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. Att regionfullmäktige antar det bifogade dokumentet (bilaga 1) Generalplan för en långsiktigt hållbar verksamhet i Region Gävleborg.

     

    Bilagor

  49. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Marcus Gard och Robert Sten (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. Region Gävleborg inleder en dialog med länets kommuner syftande till att upprätta en regional samverkansöverenskommelse mot våld i nära relationer.

    Bilagor

  50. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 207, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

    Bilagor

  51. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 208, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

    Bilagor

  52. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 209, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning.

    Bilagor

  53. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 210, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

    Bilagor

  54. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 211, och överlämnades till hållbarhetsnämnden för beredning.

    Bilagor

  55. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 212, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning.

    Bilagor

  56. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 213, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning.

    Bilagor

  57. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 214, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning.

    Bilagor

  58. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 215, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

    Bilagor

  59. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 216, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

    Bilagor

  60. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 217, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

    Bilagor

  61. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 218, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

    Bilagor

  62. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 219, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

    Bilagor

  1. § 317

    Val av justerare och justeringstid

  2. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Utifrån genomförd granskning lämnas följande rekommendationer till regionstyrelsen:

     

    • Inför rutiner och mallar gällande projektkalkyler för bygg- och anläggningsprojekt. I rutinerna och mallarna bör det finnas tydliga anvisningar angående vilka delar som ska ingå i kalkylen, vem som ansvarar för att kalkylen tas fram samt till vem den ska presenteras och hur ofta.
    • Dokumentera och fastställ rutiner för bedömning av kalkylpriser och slutkostnadsprognoser för investeringar. Detta är särskilt viktigt för investeringsprojekt som sträcker sig över flera år, då kalkylen förändras över tid utifrån förändrade förutsättningar. Överväg att, utifrån en genomförd riskanalys, ta in en externt part för en second-opinion för att granska kalkyler samt slutkostnadsprognoser.
    • Dokumentera och fastställ rutiner avseende hantering av ÄTOR (avvikelser och förändringar) för att tydliggöra hur regionen ska säkerställa god styrning och kontroll över ÄTA-hanteringen.
    • Säkerställ att det finns en tydlig dokumentation från de olika forum, t.ex. ekonomimöten, som rör respektive investeringsprojekt. Detta i syfte att skapa ökad tydlighet samt säkerställa god styrning, kontroll och uppföljning.
    • Säkerställ att utskottet och regionstyrelsen löpande under året tar del av dokumenterade slutkostnadsprognoser (förslagsvis två gånger per år).
    • Överväg att revidera den totala kalkylen från år 2021 avseende
      Framtidsbygget. Detta är särskilt viktigt för investeringsprojekt som sträcker
      sig över flera år, då kalkylen förändras över tid utifrån förändrade
      förutsättningar.

     

    Bilagor

  3. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Utifrån genomförd granskning lämnas följande rekommendationer till hälso- och
    sjukvårdsnämnden:

     

    • Tillse att det finns kompetens och resurser att analysera ansvarsområdena inom vårdrelaterade infektioner, basala hygienrutiner och klädregler och trycksår.
    • Tillse att årlig patientsäkerhetsberättelse följs upp politiskt på ett tydligt sätt. Detta för att stärka uppföljningen av patientsäkerhetsområdet till hälso- och sjukvårdsnämnden i syfte att öka förutsättningarna att vidta åtgärder vid brister.
    • Tillse att patienter och närstående involveras mer i förbättringsarbete.

     

    Bilagor

  4. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Vilka hälsocentraler i länet riskerar nu att stängas ner på grund av bemanningsproblemen?
    2. Finns det någon gemensam grund/omständighet som förenar de hälsocentraler som nu riskerar att stängas ner?
    3. Hur har den nya hälsovalshandbokens nya och mer rigida krav försvårat bemanningsproblemen?
    4. Är ordf RS beredd att förändra hälsovalshandbokens nya och mer rigida krav för att kunna lösa bemanningsproblemen?
    5. När gjordes ordf RS medveten om krissituationens strukturella art, att ”hälsocentralerna riskerar att inte klara av att vara öppna”?
    6. Varför har inte HSN, RS, RF eller HU meddelats krissituationens strukturella art, att ”hälsocentralerna riskerar att inte klara av att vara öppna”?

     

    Bilagor

  5. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    • Vilka åtgärder avser Region Gävleborg vidta, med anledning av avtalet som skrivits, med det åtalade företaget?
    • Hur ser regionens egna rutiner ut vid sådana här samarbeten, vilka kontroller görs innan regionen överlämnar till andra att göra affärer för regionens räkning?
    • Vilka kontroller gör regionen själv i verksamheten, gällande mutor och korruption?

     

     

     

    Bilagor

  6. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Delar vice ordf RS uppfattningen att Region Gävleborgs nuvarande offentligt ägda hälsocentraler bör säljas ut till privata vårdbolag?

     

    Bilagor

  7. Alf Norberg (V) frågar:

     

    • Vad är ett regionalt kulturarv och på vilket sätt ska det värnas?

     

    Bilagor

  8. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Hur säkerställer ordf HSN att det blir en återöppning av barnavdelningen i Hudiksvall?
    2. När kommer återöppningen vara genomförd och redo att ta emot patienter?

     

    Jan Lahenkorva (S) önskar dra tillbaka sin interpellation. 

    Bilagor

  9. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Varför har det gjorts krångligare att förnya recept när man flyttade funktionen från 1177 till Min Vård Gävleborg?
    2. Kommer hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande att arbeta för att det blir enklare att förnya recept via Min Vård Gävleborg så att fler kommer att använda appen istället för att ringa till sin hälsocentral vid förnyelse av recept?

     

    Bilagor

  10. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    • Ingår det i konsultbolagets offert att ha separata informationsmöten med samtliga politiska partier i Region Gävleborg efter färdigställd rapport eller blir det tillkommande kostnader?

     

    Bilagor

  11. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Vilka åtgärder kommer RSO att vidta utifrån avslöjandet av Kalla fakta, att regionalt partistöd som regionfullmäktige utbetalar till Sverigedemokraterna, riskerar att användas av partiet nationellt för att driva en trollfabrik med syfte att med fejkkonton sprida hat, hot, lögner och desinformation?

     

    Bilagor

  12. Kristina Sjöström (V) frågar:

     

    1. Är det en självklarhet att byta ut system och anläggningar som använder miljöskadliga ämnen, om det finns mer miljövänliga alternativ, när det sker om- till- och nybyggnationer i Region Gävleborgs fastigheter och lokaler?

     

    Bilagor

  13. Kommuner och regioner får ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin (partistöd). Grunderna för partistöd regleras i 4 kap. 29 – 32 §§ kommunallagen.

     

    Fullmäktige antog den 31 maj 2022, § 200, ”Reglemente om ekonomiska förutsättningar för partier” som reglerar partistödets omfattning och formerna av det.

     

    I reglementet anges bl.a. att utbetalning av partistöd görs i förskott i januari. Beslut om utbetalning ska fattas av regionfullmäktige minst en gång per år och betalas endast ut till de politiska partier som är representerade i regionfullmäktige.

     

    Mottagare av partistödet ska årligen lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för sitt huvudsakliga ändamål. Redovisningen ska avse perioden den 1 januari – 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter räkenskapsårets utgång.

     

    Redovisning görs vid regionfullmäktiges sammanträde som infaller före den 30 september.

     

    En särskild granskare, som utses av mottagaren av partistödet, ska granska om mottagarens redovisning ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport ska bifogas redovisningen.

     

    Partistöd kommer inte att betalas ut till parti som inte lämnar redovisning.

     

     

    Bilagor

  14. Förslag på sammanträdesdatum för regionfullmäktige har tagits fram enligt förslag till beslut. Beslut om datum för regionstyrelsen, nämnder och utskott beslutas i respektive instans.

     

     

    Bilagor

  15. Ett medborgarförslag har inkommit angående att införa SMS-livräddare i Gävleborg.

     

    Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:

     

    Bästa Lena Karlsson, tack för ditt förslag och motiv till införande av SMS-livräddare.

     

    När ett hjärtstopp inträffar är varje sekund viktig. Syftet med den tjänst som heter SMS-livräddare är att kunna starta återupplivningsförsök snabbare och rädda liv. Det är ett relativt nytt koncept som nu ingår som ett komplement i den prehospitala kedjan i flera länder och i ungefär hälften av Sveriges regioner. SMS-livräddare är ett samarbete mellan SOS Alarm och företaget Heartrunner, där vuxna personer med HLR-kunskap kan registrera sig och bidra till snabba och livsavgörande insatser genom att, via sin smartphone, larmas till ett pågående hjärtstopp.

     

    Införande av SMS-livräddare har funnits som förslag även tidigare och då det funnits en viss tveksamhet kring det vetenskapliga underlaget, kostnaderna för tjänsten och om det eventuellt skulle komma upp nya innovationer för att tillhandahålla en liknande tjänst har Region Gävleborg liksom fler regioner valt att avvakta med införandet. Idag finns dock fler studier och statistik som kan påvisa positiva effekter och ökad överlevnad genom att använda system med så kallade first responders där medborgare bidrar med initiala livräddande åtgärder. Till detta hör också att det finns rekommendationer från exempelvis ESC (European Society of Cardiology), ERC (European Resuscitation Counsil – europeiska HLR-rådet) och även den internationella organisationen ILCOR (International Liaison Commitee on Resuscitation) att varje land bör införa system med frivilliga livräddare.

     

    Den politiska majoriteten i Region Gävleborg ser vikten av tidiga insatser för att rädda liv och ställer sig därför positiva till att införa ett frivilligt livräddarsystem.

     

    Bilagor

  16. Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens inköp och upphandlingar. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023. Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades följande rekommendationer till regionstyrelsen:

     

    Regionstyrelsen rekommenderas att:

     

    • Överväga att förtydliga ansvarsfördelningen mellan inköpsavdelningen och förvaltningarna.
    • Överväga att komplettera policyn med riktlinjer som förtydligar inköps- och upphandlingsprocessen. Dessa kan med fördel behandla grundläggande upphandlingsprinciper, hur behov av nya upphandlingar identifieras, upphandlingsförfaranden, uteslutningsgrunder av leverantörer och under vilka förutsättningar som ramavtal får förlängas.
    • Säkerställa att otillåtna direktupphandlingar inte förekommer.
    • Säkerställa att risker som identifierats inom ramen för den interna kontrollen systematiskt följs upp, och vid behov åtgärdas

     

    Revisionsrapporten överlämnades av regionfullmäktige den 31 januari 2024, § 4, till regionstyrelsen för beredande av svar. 

     

     

    Bilagor

  17. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av somatisk vård för personer inom beroendevården. Granskningens syfte är att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer att patienter inom beroendevården erhåller somatisk vård.


    Utifrån genomförd granskning är PwC´s sammanfattande bedömning att hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del säkerställer att patienter inom beroendevården erhåller somatisk vård.

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser som framkommit i granskningen lämnar PwC följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
     

    • Se över övergripande styrdokument så att dessa även utgör en styrning för att uppmärksamma och tillgodose somatiska behov hos målgruppen.
    • Nämnden bör klargöra huruvida tillhandahållande av allmänmedicinsk läkarkompetens åligger vuxenpsykiatrin och beroendevården. Detta för att minska risken för att gjorda satsningar inom kort nedprioriteras med argumentet att det inte ingår i uppdraget, och att budget inte finns för detta.

     

    Bilagor

  18. Från regionfullmäktige har rubricerad motion överlämnats till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Yvonne Oscarsson och Lars-Göran Langeborg (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. att asylstatus inte ska vägas in i Region Gävleborgs beslut om transplantationer för personer utan uppehållstillstånd
    2. att Statens medicinsk-etiska råd (SMER) ska vara vägledande. 

     

    Bilagor

  19. Från regionfullmäktige har rubricerad motion överlämnats till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Marcus Gard och Jan Lahenkorva (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    • Att hälso- och sjukvårdsdirektören uppdras att utforma och inlämna en ansökan till hälsovalskontoret om att öppna en regiondriven hälsocentral i Ljusne.

     

    Bilagor

  20. I en motion föreslår Magnus Svensson och Elisabeth Carlson Cederholm (C):

     

    • Att  Region Gävleborg skall ha tre avgiftsfria hälsosamtal för våra medborgare. 
    • Att Hälso- och sjukvårdsnämnden tillsammans med Hälsovalsutskottet beslutar vilka åldersintervall som skall gälla.

     

    Bilagor

  21. I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson, Elisabeth di Paolo-Sandberg, (S):

     

    • Att analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin får i uppdrag att analysera vilka informationsåtgärder före graviditet som kan vara verkningsfulla för att minimera risken att fostret utsätts för påverkan av ohälsosamma levnadsvanor innan konstaterad graviditet.
    • Att ett stärkt föräldraskapsstöd med mer riktade insatser mot familjer med förhöjd risk för ohälsa utarbetas i samverkan mellan berörda verksamheter i Region Gävleborg och kommuner i länet.
    • Att riktad information tillgängliggörs på olika språk, både som text och tal, och i olika kanaler.

     

    Bilagor

  22. Hans Hellström (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionfullmäktige. 

     

    Bilagor

  23. Katarina Hedberg (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas. 

     

    Bilagor

  24. Lena Schenström (C) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas. 

     

  25. Peter Åkerström (KD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kultur- och kompetensnämnden så ny ledamot behöver väljas. 

     

    Bilagor

  26. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Vad beror misslyckandet med att minska andelen administrativ personal på?
    2. Vilka lärdomar av misslyckandet drar RSO?
    3. Varför har andelen vårdpersonal minskat endast i Region Gävleborg?
    4. Vad tänker RSO göra för att vända utvecklingen med ökande andel administrativ personal samt minskande andel vårdpersonal?

     

    Bilagor

  27. Lena Holm, Forsbacka, har lämnat in ett medborgarförslag om tandläkarbussen:

    • Tandläkarbussen som besöker SÄBOs i Hälsingland och Bergby i Gästrikland är viktig. Vi behöver den i hela vår region för att göra tandvård möjlig för många/alla som bor på SÄBO. För många som bor på SÄBO så är det svårt att åka till tandläkare. Då är tandläkarbussen en viktig del i människors hälsa och tandvård. Så vi behöver tandläkarbuss i hela region Gävleborg.  

     

    Bilagor

  28. Elisabeth Lindblom, Lingbo, har lämnat in ett medborgarförslag om fler cyklar på X-tåget:

    • 2 cyklar på X-tåget borde ökas till flera och möjlighet att boka. Att cykla i vår fina natur och våra fina orter från Gävle till Ljusdal och Sundsvall borde uppmuntras genom att ta tåget och cykeln med. Svårt med att ta 2 på nuvarande regler. 

     

    Bilagor

  29. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    • att Region Gävleborg genomför en översyn av vården för ME/CFS-patienter.
    • att Region Gävleborg genomför utbildningar för primärvården om ME/CFS.
    • att Region Gävleborg utser en särskilt ansvarig hälsocentral med specialistkompetens till patientgruppen med ME/CFS-diagnos.

     

    Bilagor

  30. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    • att personer som använder rollator ska resa avgiftsfritt på regionens bussar
    • att personer som använder rullstol/permobil ska resa avgiftsfritt på regionens bussar
    • att särskilda platser för rollatorer och rullstolar markeras tydligt på bussarna
    • att certifiering av färdtjänstchaufförer ska följas upp
    • att kravet på medföljande till dörr följs upp
    • att samtliga sjukresebussar ska vara tillgänglighetsanpassade

     

    Bilagor

  31. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik och Marcus Gard (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. Att regionfullmäktige antar det bifogade dokumentet (bilaga 1) Generalplan för en långsiktigt hållbar verksamhet i Region Gävleborg.

     

    Bilagor

  32. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Marcus Gard och Robert Sten (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. Region Gävleborg inleder en dialog med länets kommuner syftande till att upprätta en regional samverkansöverenskommelse mot våld i nära relationer.

     

    Bilagor

  33. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 207, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

     

    Bilagor

  34. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 208, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

     

    Bilagor

  35. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 209, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  36. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 210, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

     

    Bilagor

  37. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 211, och överlämnades till hållbarhetsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  38. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 212, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  39. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 213, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  40. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 214, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  41. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 215, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

     

    Bilagor

  42. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 216, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

     

    Bilagor

  43. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 217, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  44. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 218, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  45. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde den 20 september 2023, § 219, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  46. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Anser ordförande att anhörigas roll är viktig för patienter inom psykiatrin?
    2. Om ja, vad kommer ordförande göra för att underlätta för att anhöriga ska kunna inkluderas i vård och rehabilitering av patienter i psykiatrin?

     

    Bilagor

  47. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Hur arbetar Region Gävleborg för att förebygga användningen av narkotika i länet och därmed stärka folkhälsan?
    2. Bedömer ordf HN att nuvarande förebyggande arbetet är tillräckligt eller ska ytterligare insatser göras?
    3. Vilket ansvar (i förebyggande syfte) har den enskilde medborgaren i Gävleborg som köper och brukar narkotika för påfrestningar på sjukvården och gängkriminalitetens tillväxt i länet?

     

    Bilagor

  48. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. På vilka egna kompetens- och kunskapsmässiga grunder baserar ordf RS sina kritiska uttalanden om verksamheten?
    2. Givet politiska kritiken mot verksamheten och kraven på ekonomiska besparingar: Planerar SD, M, KD och Sjukvårdspartiet för att avveckla verksamheten?
    3. Om/när verksamheten avvecklas hur avser ordf RS istället att Region Gävleborg ska bistå nuvarande patientgrupp?

     

    Bilagor

  49. Alf Norberg (V) frågar:

     

    • Med tanke på vårens kraftiga överbeläggningar på grund av den drastiska och ogenomtänkta minskningen av vårdplatser inom psykiatrin i Hudiksvall. Hur har sommaren varit?
    • Med tanke på de många chefsavhoppen på avdelning 10 i Hudiksvall det senaste året. Hur har sommaren varit?
    • Med tanke på den ändrade planeringen för Hudiksvalls akutteam som fick placera akuten mitt i en korridor med verksamhet på båda sidor. Hur har sommaren varit?
    • Med tanke på de utlovade SPOT-teamen/öppna verksamheten som ännu inte kommit på plats. Hur har sommaren varit?
    • Med tanke på att vi har ett arbetstidsdirektiv från EU. Har man klarat av att inte bryta mot de reglerna och hur har sommaren då varit?

     

    Bilagor

  50. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Finns det – utöver konsultbolaget Sironas rapport – några planer eller uppdrag att förbereda och genomföra utförsäljning av Region Gävleborgs hälsocentraler?
    2. Har ordf HSN och/eller andra regionråd varit i kontakt med potentiella köpare av hälsocentraler och i så fall vilka potentiella köpare?
    3. Har högre chefer i Region Gävleborg varit i kontakt med potentiella köpare av hälsocentraler och i så fall vilka potentiella köpare?
    4. Finns det en tidplan för när och hur utförsäljningen ska genomföras?
    5. Är det aktuellt att påbörja utförsäljningen under 2024 eller 2025?

     

    Bilagor

  51. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Varför har kvinnosjukvården så låg prioritet hos SD, M, KD och SVG trots att ni lovat att prioritera kvinnors hälsa?
    2. Är SD, M, KD och SVG redo att nu istället prioritera kvinnosjukvården?
    3. Hur ser i så fall planen ut för att vända den negativa trenden och minska köerna till kvinnosjukvården?

     

     

    Bilagor

  52. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Kommer personalbudgeten för 2025 svara mot verklighetens faktiska personalbehov jämfört med hur det budgeterats för 2023 och för 2024?
    2. Om budgeten för personal för 2025 kommer att bygga det faktiska personalbehovet, från vilka budgetposter eller verksamheter kommer man att föra över resurser? Eller minska på antalet anställda?

     

    Bilagor

  53. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Anser du att det är lämpligt att äldre, sjuka och barn skall åka med chaufförer som har hög stress och lite vilotid när de nyttjar samhällsbetalda resor?
    2. Anser du att Region Gävleborg tilldelat tillräckliga resurser till X-trafik för att de skall kunna garantera säkra resor för de länsinnevånare som nyttjar den samhällsbetalda kollektivtrafiken? Om inte, vad behöver tillföras?
    3. Vad anser du behöver göras för att säkerställa en god arbetsmiljö för de förare som bemannar den samhällsbetalda kollektivtrafiken?
    4. Vilken roll anser du att X-trafik och Region Gävleborg har i den bristande arbetsmiljön och det som Transportarbetareförbundets vice ordförande beskriver som ”olagliga körningar”?

     

    Bilagor

  54. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Är du beredd att låta arbetstagarorganisationer och branschorganisationer vara med i samråd och få ge förslag till innehåll när vi X-trafik genomför upphandling?
    2. Är du beredd att låta nämnden godkänna upphandlingens innehåll innan den upprättas?
    3. Kan du garantera att upphandlingar av samhällsbetalda resor kommer att göras i enlighet med den branschnorm som Transportarbetarfackens Yrkes och Arbetsmiljönämnd tagit fram tillsammans med taxiföretagens branschorganisation?

     

    Bilagor

  55. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Tycker du att det är rimligt att vänta 16 månader innan man följer upp ett ”skall krav” i en upphandling?
    2. Hur ofta tycker du att kraven i en upphandling skall följas upp eller kontrolleras?
    3. Har X-trafik tillräckliga resurser för att kunna göra kontroller och uppföljningar av sina ingångna avtal?
    4. Vad vill du säga till de seriösa taxibolag som följer avtalen men som ser konkurrenter som inte gör det utan att det följs upp.

     

    Bilagor

  56. Yvonne Oscarsson (V) frågar:

     

    • Riskanalysen som enligt uppgift ska ha tagits fram inför neddragningen av ambulansen i Ljusdals kommun, vad kom den fram till?
    • Kommer Region Gävleborg att ingå ett nytt IVPA-avtal med Ljusdals kommun och kommer den så kallade Ljusdalsmodellen att ligga till grund för avtalet?
    • Hur ska du säkerställa att den här typen av informations- och kommunikationsbrister inte upprepas?

     

    Bilagor

  57. Kristina Sjöström (V) frågar:

     

    • Hur ser bemanningen ut på regionens tre mammografimottagningar?
    • Kan Region Gävleborg garantera att kvinnor i Hälsingland, inte minst de som går på kontroller efter avslutad cancerbehandling, kommer att få mammografi i Hälsingland i höst?
    • Vad görs på mammografimottagningen i Gävle för att öka bemanningen och vilka insatser görs för att påskynda arbetet med att komma ikapp så att kvinnor kan kallas i tid och slipper risken att få försämrad prognos på grund av sen upptäckt?

     

    Bilagor

  58. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    • Hur ser ordningen ut, vilken/vilka hälsocentral/er ska läggas ut på den öppna marknaden till försäljning först?
    • Vad är planen när vårdbolaget inte längre anser att verksamheten är lönsam och ämnar lägga ned en hälsocentral?

     

    Bilagor

  59. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är ordf HSN nöjd med den psykiatriska vård som SD, M, KD och SVG erbjuder medborgarna vid Hudiksvalls sjukhus?

     

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.