Hoppa över navigering
  1.   3

    Val av protokollsjusterare

  2.   4

    Allmänhetens möjlighet att ställa frågor om årsredovisningen

  3.   5

    Aktuellt från regionstyrelsen

  4.   6

    Ledamöternas allmänna frågestund

  5. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.

     

    Efter genomförd revision rekommenderar vi hälso- och sjukvårdsnämnden:

    • att den individuella planeringen sker utifrån ett personcentrerat arbetssätt som utgår från individens behov och utan hänsyn till huvudman eller vårdgivare är avgörande för att vården ska kunna utföras med rätt kompetens och att patienten nås av såväl förebyggande, hälsofrämjande och sjukvårdande insatser. 
    • att det övergripande hemsjukvårdsavtalet tydliggör på vilket sätt avtalet ska följas upp och i vilken omfattning samt dokumentera genomförs uppföljning. 
    • att samtliga hälsocentraler har upprättade lokala överenskommelser rörande läkarstöd i hemsjukvård samt att de upprättas i enlighet med gällande mall. 
    • att uppföljning av lokala överenskommelser sker i enlighet vad med vad som framgår av överenskommelserna (årligen).
    • att det finns en följsamhet till rutin för läkemedelsgenomgångar.
    • att det finns en följsamhet till rutin för avvikelsehantering. 

    Bilagor

  6. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.

     

    Efter genomförd revision rekommenderar vi hälso- och sjukvårdsnämnden att:

    • ge hälso- och sjukvårdsförvaltningen i uppdrag att kontinuerligt utvärdera de satsningar som görs för att förbättra tillgängligheten, och att återkoppla detta till nämnden.

    Bilagor

  7.   9

    Anmälan av medborgarförslag

  8.   10

    Anmälan av motion

  9. Årsredovisningen ger en övergripande bild av Region Gävleborgs verksamhet, hållbarhet och ekonomi det gångna året. Den ger återkoppling till fullmäktige och länets invånare om hur mål har uppnåtts och hur uppdrag har utförts.

     

    Årsredovisningen är i allt väsentligt upprättad i enlighet med Lagen om kommunal bokföring och redovisning och rekommendationer utgivna av Rådet för kommunal redovisning.

     

    För att beskriva Region Gävleborgs miljö- och hållbarhetsarbete kompletteras årsredovisningen med en hållbarhetsredovisning. Redovisningens utformning utgår från FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling och Region Gävleborgs politiska inriktning 2019-2023. Hållbarhetsredovisningen är upprättad enligt GRI standard 2016, tillämpningsnivå core.

     

    Regionen redovisade ett resultat på 1 335 mnkr, jämfört med budgeterade 200 mnkr. Det positiva resultatet förklaras främst av nationella beslut om ökade riktade statsbidrag till regionen samt orealiserade finansiella vinster och förluster inom pensionsfonden. Även skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning ökade. Återhämtningen av den svenska ekonomin har gått snabbare än tidigare prognostiserat vilket gett ökade skatteintäkter.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 6 april 2022, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.

    Bilagor

  10. Region Gävleborgs revisorer har efter verkställd granskning av Region Gävleborgs
    räkenskaper och förvaltning för 2021 tillstyrkt att regionstyrelsen, nämnderna,
    demokratiberedningen och de enskilda förtroendevalda i dessa organ beviljas ansvarsfrihet.

    Bilagor

  11. Region Gävleborgs revisorer har lämnat en redogörelse för verksamheten år 2021 och för användningen av anslaget för år 2021.
    För 2021 redovisar revisorerna ett överskott om 170 000 kronor.

     

    Revisorerna hemställer att regionfullmäktige ska godkänna redogörelsen för verksamheten 2021.


    Regionfullmäktige har utsett fullmäktiges presidium att utgöra en särskild beredning för revisorernas budget och verksamhetsberättelse.

    Bilagor

  12. Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 30-31 mars 2022, § 65, se bifogat protokollsutdrag samt nedan motivering:

    "att det i den av regionfullmäktige antagna årsplan och budget inte planerats för de prioriteringar som pekats ut i förslaget på Trafikplan 2023 och att man i förslaget inte heller redogör för hur planerade prioriteringar ska finansieras"

    Ärendet ska efter återremiss beredas vid regionstyrelsen sammanträde 25 april 2022 innan regionfullmäktiges sammanträde 27 april 2022. 

     

    Hållbarhetsnämnden har föreslagit regionfullmäktige att anta Trafikplan 2023 som innebär ny stadstrafik i Sandviken. Trafikplanen ska finansieras genom höjning av biljettpriserna.

     

    Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2 februari 2022, § 14, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelsens sammanträde 14 februari 2022, § 33, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.

     

    Ledamöterna tillhörande Samverkan Gävleborg (M, SVG, KD, L) avstår deltagande i beslutet.

    Reservationer

    Samverkan Gävleborg (M, SVG, KD, L) lämnar följande skriftliga reservation:

    "Samverkan Gävleborg yrkar i detta ärende återremiss med motiveringen att det i den av regionfullmäktige antagna årsplan och budget inte planerats för de prioriteringar som pekats ut i förslaget på Trafikplan 2023 och att man i förslaget inte heller redogör för hur planerade prioriteringar ska finansieras".


    Sverigedemokraterna reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Jan Lahenkorva (S) yrkar med instämmande av Fredrik Åberg Jönsson (V) följande tillägg i den första beslutspunkten:

    "...samt förlängning av linje 15 ut mot Gävle strand (från juni 2023).
    Fredrik Åberg Jönsson (V) yrkar att andra beslutspunkten ska ändras enligt följande:
    "2. Att i budget och planeringsförutsättningarna 2023-2025 utöka ramtilldelningen med 4,6 mnkr från år 2023 och ytterligare 4,1 mnkr från år 2024 för att kunna genomföra föreslagna trafikutvecklingsåtgärder".


    Patrik Stenvard (M) yrkar, med instämmande av Henrik Olofsson (SVP), Hans Backman (L), Jennie Forsblom (KD) och Daniel Persson (SD) återremiss enligt följande:
    "Med anledning av att det i den av regionfullmäktige antagna årsplanen och budget inte planerats för de prioriteringar som pekats ut i förslaget på Trafikplan 2023 och att man i förslaget inte heller redogör för hur planerade prioriteringar ska finansieras, samt att ärendet ej funnits tillgängligt för nämndens ledamöter och ersättare att ta del ut av i god tid innan nämndens sammanträde, yrkar Samverkan Gävleborg att ärendet återremitteras.
    I det fall som återremissyrkandet faller, avstår ledamöterna i Samverkan Gävleborg från att delta i beslutet".

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på återremissyrkandet och finner att regionstyrelsen avslår detta.
    Ordförande ställer därefter proposition på Jan Lahenkorvas (S) tilläggsyrkande och finner att regionstyrelsen bifaller detta.
    Ordförande ställer därefter proposition på Fredrik Åberg Jönssons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen avslår detta.

    Bilagor

  13. Regionfullmäktige fastställde i september 2008 nu gällande direktiv för förvaltningen av regionens pensionsfond. Enligt beslut skall direktivet revideras vartannat år eller under löpande år vid behov besluta om förändringar i eller avvikelser från placeringsdirektivet. Därför lämnas nedan förslag till revidering av placeringsdirektiv.

    Pensionsfondens marknadsvärde uppgick till 6 998 MSEK per den 31 augusti 2021. Fonden var för tillfället placerad med 21% räntebärande papper, 60% noterade aktier och 17% alternativa investeringar där hedgefonder, onoterade aktier samt fastigheter ingår. Resterande 2% är likvida medel på bankkontot.

    Tidigare beslut: RS 2019/1923

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 6 april 2022, § NN, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat. 

    Bilagor

  14. Reglementet för Region Gävleborgs pensionärsråd beslutades i fullmäktige 2002. En genombearbetning har gjorts under mandatperioden, vilken rådet antog som förslag i maj 2019. Förslaget innebär en mer genomarbetad textförändring, där det tydliggörs att rådet är ett råd och inte ett beslutsorgan, och där skrivningar som ger intryck av att rådet har mer långtgående befogenheter än vad ett råd kan förväntas ha, har tagits bort. En återstående diskussion har varit rådets sammansättning, där ett förslag presenterades i rådet i september 2021. Det nya förslaget innebär att bara ordinarie platser finns i rådet, vilket understryker att rådet är ett rådsorgan och inte ett beslutsorgan.

     

    Förslaget till nytt reglemente skickades på remiss till pensionärsorganisationerna i oktober 2021. Alla pensionärsorganisationerna har lämnat remissvar, ett enskilt för SKPF, medan PRO, SPF och RPG har lämnat ett gemensamt remissvar.

     

    I sitt gemensamma remissvar anser PRO, SPF och RPG att det nya reglementet försvagar rådets ställning och möjligheter att påverka beslut som har betydelse för länets äldre medborgare. Man ställer skrivningarna om syfte och arbetsuppgifter i det nuvarande och det föreslagna reglementet mot varandra för att dra denna slutsats. Även SKPF har kommenterat denna del genom att lämna synpunkter på rådets roll som remissorgan.

     

    Region Gävleborgs svar på detta är att merparten av det som idag står i syftet, återfinns i arbetsuppgifterna i det föreslagna reglementet. Syftet har preciserats till att återge rollen som samrådsorgan för överläggningar och ömsesidig information mellan företrädare för pensionärsorganisationerna och Region Gävleborg. De arbetsuppgifter som inte finns kvar är opinionsbildning och att rådet skall vara remissorgan i frågor som gäller pensionärer.

     

    Opinionsbildningsfrågan har tagits bort eftersom det leder till tveksamheter om rådet ska ha en opinionsbildande roll när det består av parter som kan ha motstridiga intressen.

     

    Samma problematik gäller remissrollen. Ett bättre sätt att via remisser inhämta pensionärsorganisationernas synpunkter, vore att Region Gävleborg riktade sig direkt till pensionärsorganisationerna istället. Rådets roll som remissorgan har utnyttjats i begränsad utsträckning under den tid som reglementet har gällt, men en möjlighet att stärka det nya förslaget är att skriva in att när Region Gävleborg använder sig av remisser i frågor som berör pensionärer, ska man också vända sig till de pensionärsorganisationer som är representerade i pensionärsrådet.

     

    De arbetsuppgifter som beskrivs i det nuvarande reglementet är två och får sägas utgöra utvecklingar av syftet.

     

    Sammantaget är Region Gävleborgs bedömning att rådets roll väl kan upprätthållas med det nya reglementet.

     

    Det har också lämnats några synpunkter på organisation och arbetsformer.

     

    Region Gävleborgs kommentar till dessa är att den viktigaste förändringen att göra alla ledamöter till ordinarie ledamöter och bestämma en form för bestämmande av respektive organisations representation, har inte kommenterats. Andra förändringar som t ex utbildning, har gjorts eftersom den nuvarande skrivningen är så oprecis att den inte ger någon vägledning.

     

    Reglementet lyftes till regionfullmäktige för beslut i december 2021 där det återremitterades.

     

    Ett reviderat förslag till reglemente togs därefter fram som diskuterades vid pensionärsrådets sammanträde i mars 2022. Efter ett mindre förtydligande beslutade samtliga pensionärsorganisationer att ställa sig bakom det nya förslaget.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 6 april 2022, § NN, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat. 

    Bilagor

  15. Förbundsfullmäktige för kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har beslutat om ny förbundsordning och översänt den till medlemsregionernas fullmäktige för godkännande.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 6 april 2022, § NN, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat. 

    Bilagor

  16. Den regionala infrastrukturplanen för Gävleborg, länsplan för regional transportinfrastruktur, fastställer åtgärdsplaneringen för länet åren 2022 – 2033. Gävleborgs infrastrukturplanering verkar i enighet med den regionala utvecklingsstrategins (RUS) mål om tillgängliga och attraktiva platser, jämlikt och jämställt samhälle samt konkurrenskraftigt näringsliv och hållbar arbetsmarknad. Länsplan för regional transportinfrastruktur utgår från Regeringsdirektivet, med en tilldelad planeringsram om 1060 miljoner kronor.

     

    Syftet med den regionala infrastrukturplanen är att redogöra för de prioriteringar av investering, såväl i form av helfinansierade infrastrukturåtgärder via länsplan som samfinansierade åtgärder mellan länsplan och nationell plan eller kommunal medfinansiering.

     

    Region Gävleborg är en av 21 länsplaneupprättare och har därmed uppdraget från Regeringen om att ta fram ett förslag på länsplan enligt tilldelad ram. Regeringen har, efter beslut den 23 juni 2021 i Riksdagen, delgett direktiv om framtagande av nationell plan och länsplan rskr. 2020/21:409).

     

    Regeringens direktiv uppdrar Trafikverket och landets länsplaneupprättare att redovisa hur den ekonomiska ramen ska fördelas, och hur fördelningen ämnar öka måluppfyllelsen av det övergripande transportpolitiska målet och dess jämbördiga undermål, hänsyns- och funktionsmålet. Fördelningen ska också genomföras med syfte att öka måluppfyllelse av klimatmålet om en minskning av växthusgasutsläpp från inrikes transporter med 70 % senast 2030, samt nollvisionen om noll antal omkomna till följd av trafikolyckor samt att antalet allvarligt skadade ska minska med 25 % inom samma tidsram.

     

    Mål inom länsplanen utgår från den Regionala utvecklingsstrategin. Dessa ska åtgärder som inryms inom länsplanen verka för, och de presenteras nedan.

    1.     Ökad tillgänglighet för person- och godstransporter i starka stråk

    2.     Robust och kapacitetsstark infrastruktur i hela länet

    3.     En utsläppsfri transportsektor och ett hållbart resande

    4.     Jämställd och likvärdig infrastruktur

     

    Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 23 mars 2022, § 25, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelsens sammanträde 6 april 2022, § NN, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat. 

    Bilagor

  17. Demokratiberedningen har lämnat en verksamhetsberättelse för år 2021.

     

    Ärendet behandlades vid demokratiberedningens sammanträde 3 mars 2022, § 5, se bifogat protokollsutdrag. 

    Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelsens sammanträde 16 mars 2022, § 55, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  18. Pekka Seitola (M) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.

    Bilagor

  19. Yohannes Michael Mehari (S) har flyttat från länet och är inte längre valbar som ersättare i regionfullmäktige. 

  20. Eva-Mai Mineur (SD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Hovrätten för Nedre Norrland och ny nämndeman behöver väljas.

    Bilagor

  21. Anna Lindahl (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun och ny nämndeman behöver väljas.

    Bilagor

  22. Anders Hemlin (SD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Kammarrätten i Sundsvall så ny nämndeman behöver väljas. 

    Bilagor

  23. Lina Olsson Björk (C) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas. 

    Bilagor

  24. Tommy Berger (S) avsade sig uppdraget som ledamot i regionstyrelsen vid regionfullmäktiges sammanträde 2021-12-14, § 462, så ny ledamot behöver väljas.

  25. Tommy Berger (S) avsade sig uppdraget som regionråd vid regionfullmäktiges sammanträde 2021-12-14, § 463, så nytt regionråd behöver väljas.

  26. Jan Lahenkorva (S) avsade sig uppdraget som vice ordförande i hållbarhetsnämnden vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-02-16, § 26, då valdes Katarina Hedberg (S) till ny vice ordförande. 

    Nu har Katarina Hedberg (S) avsagt sig uppdraget som vice ordförande i hållbarhetsnämnden så ny vice ordförande behöver väljas. Katarina väljs istället in som ersättare i hållbarhetsnämnden på en plats som tidigare varit vakant. 

    Bilagor

  27. Therése Hammarberg (M) har flyttat från länet och är inte längre valbar för sitt uppdrag som juryman i 1:a gruppen för tryckfrihetsmål i Gävle Tingsrätt så ny juryman behöver väljas. 

  28. Fyllnadsval till en tidigare vakant plats som styrelseledamot i Movexum AB.

  29. I en motion föreslår Henrik Olofsson (SVG) följande:

    • att region Gävleborg omedelbart genomför en utredning av alla som avlidit i covid 19 om några endast bedömts via telefon av läkare eller om läkaren verkligen vart på plats på boendet under sin bedömning av patienten.
    • att region Gävleborg tydliggör att läkare ska bedöma patienter på kommunala boenden genom att verkligen vara där på plats , ej via telefon eller iPads.
    • att region Gävleborg om det i undersökningen av de som avlidit i covid 19 på våra boenden visar sig att någon bedömts via telefon gör en IVO anmälan om detta.
    • att motionen behandlas med mycket stor brådska.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 176, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelsen sammanträde 16 mars 2022, § 65, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Henrik Olofsson (SVG) och Jennie Forsblom (KD) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Henrik Olofsson (SVG) och Jennie Forsblom (KD) yrkar bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på liggande förslag att motionen anses besvarad mot yrkande att bifalla motionen och finner att regionstyrelsen beslutar att motionen anses besvarad.

     

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 95.

    Bilagor

  30. I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:

    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att inleda försök med en ”svart låda” vid operationer- för att öka patientsäkerheten och förbättra uppföljningen för personalen.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 174, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelsen sammanträde 16 mars 2022, § 66, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Richard Carlsson (SD), Jennie Forsblom (KD), Hans Backman (L), Liz Zachriasson (SD) och Henrik Olofsson (SVG) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
    Patrik Stenvard (M) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Richard Carlsson (SD) yrkar, med instämmande av Jennie Forsblom (KD), Hans Backman (L), Liz Zachriasson (SD) och Henrik Olofsson (SVG), bifall till motionen.
    Patrik Stenvard (M) yrkar återremiss på motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på återremissyrkandet och finner att regionstyrelsen avslår detta.
    Ordförande ställer proposition på liggande förslag att avslå motionen mot att bifalla motionen och finner att regionstyrelsen avslår motionen.

     

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 96.

    Bilagor

  31. I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:

    • Att Region Gävleborg inför en virtuell ungdomsmottagning på prov och vid framgång för denna jobbar mot att permanenta införandet

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 177, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelsen sammanträde 16 mars 2022, § 67, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 97.

    Bilagor

  32. I en motion föreslår Stig Zettlin och Jan Näsholm (-) följande:

    • Att en fast läkarreform för äldre genomförs enligt motionen.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 175, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelsen sammanträde 16 mars 2022, § 68, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Patrik Stenvard (M) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Patrik Stenvard (M) yrkar på att motionen ska anses besvarad.
    Karin Jansson (MP) yrkar på att avslå motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på liggande förslag att avslå motionen mot yrkande att motionen ska anses besvarad och finner att regionstyrelsen beslutar att avslå motionen.

     

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 98.

    Bilagor

  33. I en motion föreslår Henrik Olofsson, Yvonne de Winter och Bernt Larsson (SVG) följande:

    • att Region Gävleborg ger hälso och sjukvårdsdirektören i uppdrag att se över vilka möjligheter det finna att enkelt skapa digitala besök mellan patient och anhörig.
    • att Region Gävleborg inför dessa digitala patientbesök omgående.
    • att motionen behandlas med stor snabbhet redan under 2021.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 173, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelsen sammanträde 16 mars 2022, § 69, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Henrik Olofsson (SVG) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
    Hans Backman (L), Jennie Forsblom (KD) och Patrik Stenvard (M) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Henrik Olofsson (SVG) yrkar bifall till motionen.
    Patrik Stenvard (M) yrkar, med instämmande av Jennie Forsblom (KD) och Hans Backman (L), att motionen ska anses besvarad.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition liggande förslag att avslå motionen mot att bifalla motionen och att motionen anses besvarad och finner att regionstyrelsen beslutar att avslå motionen.

     

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 99.

    Bilagor

  34. I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:

    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att utreda möjligheten att publicera väntetider inom verksamheterna på regionens hemsida.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 178, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelsen sammanträde 16 mars 2022, § 71, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Patrik Stenvard (M), Hans Backman (L), Henrik Olofsson (SVG), Jennie Forsblom (KD) och Richard Carlsson (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Patrik Stenvard (M) yrkar, med instämmande från Hans Backman (L), Henrik Olofsson (SVG), Jennie Forsblom (KD) och Richard Carlsson (SD), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på liggande förslag att motionen anses besvarad mot yrkande att bifalla motionen och finner att regionstyrelsen beslutar att motionen anses besvarad.

     

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 100.

    Bilagor

  35. I en motion föreslår Jennie Forsblom, Lili André, Peter Åkerström och Lars Österberg (KD) följande:

    • att Region Gävleborg iför psykiatriambulans eller mobila psykiatriska team

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 181, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelsen sammanträde 16 mars 2022, § 70, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Patrik Stenvard (M), Hans Backman (L), Henrik Olofsson (SVG), Jennie Forsblom (KD) och Richard Carlsson (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Patrik Stenvard (M) yrkar, med instämmande av Hans Backman (L), Henrik Olofsson (SVG), Jennie Forsblom (KD) och Richard Carlsson (SD), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på liggande förslag att motionen anses besvarad mot yrkande att bifalla motionen och finner att regionstyrelsen beslutar att motionen anses besvarad.

     

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 101.

    Bilagor

  36. Ann-Charlotte Granath (M) frågar:

    1. Vilka konkreta insatser genomför man för att säkerställa att ytterligare patienter inte utsätts för, det av IVO beskrivna, bristerna i framtiden?
    2. Anser regionrådet att de förbättringar högsta chefen för vuxenpsykiatrin beskriver i media som tillfredsställande för att säkerställa att inte upprepande felbehandlingar av patienter sker?
    3. Vad tänker du som ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden göra för att förhindra att liknande situationer uppstår framgent?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-02-16 och 2022-03-30--31.

    Bilagor

  37. Alexander Hägg (M) frågar:

    1. Ser majoriteten några ekonomiska risker med att stänga framdörrarna?
    2. Kommer man att installera en lösning för att blippa busskort, likt den i Region Västmanland?
    3. Vilka åtgärder avser majoriteten att vidta för att hållbarhetsnämnden ska få en ekonomi i balans?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-02-16 och 2022-03-30--31.

    Bilagor

  38. Maria Molin (M) frågar:

    • Var i länet finns dessa ”kit” och finns det några tankar kring att dessa skall finnas på fler ställen i länet?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-02-16 och 2022-03-30--31.

    Bilagor

  39. EvaMarja Andersson (M) frågar:

    • Hur ser prognoserna ut kring att starta upp lågtröskelprogrammet och hur långt har man kommit med rekrytering vid Södertull med lokaler och personalstyrka?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-02-16 och 2022-03-30--31.

    Bilagor

  40. Henrik Olofsson (SVG) frågar:

    • Hur ska ni rekrytera ny vårdpersonal?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-30--31.

    Bilagor

  41. Henrik Olofsson (SVG) frågar:

    • Har Region Gävleborg för få vårdplatser?
    • Om regionrådet kommer fram till samma svar som oss att vi har för få hur ska då nuvarande majoriteten lösa det?
    • Om regionrådet anser att vi har tillräckligt med vårdplatser hur ska då nuvarande majoritet få bort nuvarande överbeläggningar och köer?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-30--31.

    Bilagor

  42. Margon Johansen (SD) frågar:

    • Har Region Gävleborg någon handlingsplan för att aktivt motverka digital distansering?
    • Har Region Gävleborg någon handlingsplan att säkerställa framtida tillgång till vård och samhällsservice för denna grupp?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-30--31.

    Bilagor

  43. Maria Unborg (M) frågar:

    1. När påbörjades detta pilotprojekt?
    2. Hur finansieras detta pilotprojekt?
    3. Vilket september - vilket år?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-30--31.

    Bilagor

  44. Peter Åkerström (KD) frågar:

    • Hur stor är vårdskulden inom vuxenpsykiatrin?
    • Hur ska man minska väntetiderna inom vuxenpsykiatrin?
    • Vilka grupper har fått vänta längst?
    • Hur möter vi upp med jourplatser för de som mår psykiskt dåligt och behöver omgående stöd?
    • Finns ett större personalbehov?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-30--31.

    Bilagor

  45. Jennie Forsblom (KD) frågar:

    • Hur stor är andelen förlossningsskador för utrikesfödda kvinnor i Gävleborg jämfört med svenskfödda?
    • Hur säkerställer vi att utrikesfödda kan kommunicera med personal inom förlossningsvården?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-30--31.

    Bilagor

  46. Hans Backman (L) frågar:

    • Avser majoritetspartierna att ta initiativ till att initiera ett projekt med syftet att utbilda kulturdoulor i Gävleborg med målsättningen att permanenta en verksamhet med kulturdoulor inom förlossningsvården i Region Gävleborg.

    Bilagor

  47. Hans Backman (L) frågar:

    • På vilket sätt har Region Gävleborg manipulerat och trixat med köerna till barn- och ungdomspsykiatrin?
    • Hur kommer Region Gävleborg att agera för att få bort detta manipulerande och trixande?

    Bilagor

  1. § 102

    Val av protokollsjusterare

  2. Inga frågor ställdes om årsredovisningen från allmänheten.

  3. - Mattias Eriksson Falk frågar om när konstverket i kulverten på Gävle sjukhus

    kommer att försvinna.

    - Maria Molin frågar om vilka åtgärder som vidtagits i samarbetet med civilförsvaret

    sedan förra fullmäktigesammanträdet.

    - Hans Backman frågar om majoriteten hunnit ta reda på vart pengarna till 

    förlossningsvården tagit vägen.

    Henrik Olofsson frågar om vad Region Gävleborg avser göra för att förbättra situationen

    vid Bollnäs resecentrum.

  4. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.

     

    Efter genomförd revision rekommenderar vi hälso- och sjukvårdsnämnden:

    • att den individuella planeringen sker utifrån ett personcentrerat arbetssätt som utgår från individens behov och utan hänsyn till huvudman eller vårdgivare är avgörande för att vården ska kunna utföras med rätt kompetens och att patienten nås av såväl förebyggande, hälsofrämjande och sjukvårdande insatser. 
    • att det övergripande hemsjukvårdsavtalet tydliggör på vilket sätt avtalet ska följas upp och i vilken omfattning samt dokumentera genomförs uppföljning. 
    • att samtliga hälsocentraler har upprättade lokala överenskommelser rörande läkarstöd i hemsjukvård samt att de upprättas i enlighet med gällande mall. 
    • att uppföljning av lokala överenskommelser sker i enlighet vad med vad som framgår av överenskommelserna (årligen).
    • att det finns en följsamhet till rutin för läkemedelsgenomgångar.
    • att det finns en följsamhet till rutin för avvikelsehantering. 

    Bilagor

  5. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.

     

    Efter genomförd revision rekommenderar vi hälso- och sjukvårdsnämnden att:

    • ge hälso- och sjukvårdsförvaltningen i uppdrag att kontinuerligt utvärdera de satsningar som görs för att förbättra tillgängligheten, och att återkoppla detta till nämnden.

    Bilagor

  6. Inga nya medborgarförslag hade inkommit.

  7. Inga nya motioner hade inkommit.

  8. Årsredovisningen ger en övergripande bild av Region Gävleborgs verksamhet, hållbarhet och ekonomi det gångna året. Den ger återkoppling till fullmäktige och länets invånare om hur mål har uppnåtts och hur uppdrag har utförts.

     

    Årsredovisningen är i allt väsentligt upprättad i enlighet med Lagen om kommunal bokföring och redovisning och rekommendationer utgivna av Rådet för kommunal redovisning.

     

    För att beskriva Region Gävleborgs miljö- och hållbarhetsarbete kompletteras årsredovisningen med en hållbarhetsredovisning. Redovisningens utformning utgår från FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling och Region Gävleborgs politiska inriktning 2019-2023. Hållbarhetsredovisningen är upprättad enligt GRI standard 2016, tillämpningsnivå core.

     

    Regionen redovisade ett resultat på 1 335 mnkr, jämfört med budgeterade 200 mnkr. Det positiva resultatet förklaras främst av nationella beslut om ökade riktade statsbidrag till regionen samt orealiserade finansiella vinster och förluster inom pensionsfonden. Även skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning ökade. Återhämtningen av den svenska ekonomin har gått snabbare än tidigare prognostiserat vilket gett ökade skatteintäkter.

    Bilagor

  9. Region Gävleborgs revisorer har efter verkställd granskning av Region Gävleborgs
    räkenskaper och förvaltning för 2021 tillstyrkt att regionstyrelsen, nämnderna,
    demokratiberedningen och de enskilda förtroendevalda i dessa organ beviljas ansvarsfrihet.

    Bilagor

  10. Region Gävleborgs revisorer har lämnat en redogörelse för verksamheten år 2021 och för användningen av anslaget för år 2021.
    För 2021 redovisar revisorerna ett överskott om 170 000 kronor.

     

    Revisorerna hemställer att regionfullmäktige ska godkänna redogörelsen för verksamheten 2021.


    Regionfullmäktige har utsett fullmäktiges presidium att utgöra en särskild beredning för revisorernas budget och verksamhetsberättelse.

    Bilagor

  11. Hållbarhetsnämnden har föreslagit regionfullmäktige att anta Trafikplan 2023 som innebär ny stadstrafik i Sandviken. Trafikplanen ska finansieras genom höjning av biljettpriserna.

    Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 30-31 mars 2022, § 65

    med följande motivering:

    "att det i den av regionfullmäktige antagna årsplan och budget inte planerats för de prioriteringar som pekats ut i förslaget på Trafikplan 2023 och att man i förslaget inte heller redogör för hur planerade prioriteringar ska finansieras".

    Det återremitterade ärendet behandlades vid ett extra sammanträde med regionstyrelsen

    den 25 april 2022 och återupptas vid dagens sammanträde med regionfullmäktige.

    Bilagor

  12. Pekka Seitola (M) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.

    Bilagor

  13. Eva-Mai Mineur (SD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Hovrätten för Nedre Norrland och ny nämndeman behöver väljas.

    Bilagor

  14. Anna Lindahl (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun och ny nämndeman behöver väljas.

    Bilagor

  15. Anders Hemlin (SD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Kammarrätten i Sundsvall så ny nämndeman behöver väljas. 

    Bilagor

  16. Lina Olsson Björk (C) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas. 

    Bilagor

  17. Tommy Berger (S) avsade sig uppdraget som ledamot i regionstyrelsen vid regionfullmäktiges sammanträde 2021-12-14, § 462, så ny ledamot behöver väljas.

  18. Tommy Berger (S) avsade sig uppdraget som regionråd vid regionfullmäktiges sammanträde 2021-12-14, § 463, så nytt regionråd behöver väljas.

  19. Jan Lahenkorva (S) avsade sig uppdraget som vice ordförande i hållbarhetsnämnden vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-02-16, § 26, då valdes Katarina Hedberg (S) till ny vice ordförande. 

    Nu har Katarina Hedberg (S) avsagt sig uppdraget som vice ordförande i hållbarhetsnämnden så ny vice ordförande behöver väljas. Katarina väljs istället in som ersättare i hållbarhetsnämnden på en plats som tidigare varit vakant. 

    Bilagor

  20. Therése Hammarberg (M) har flyttat från länet och är inte längre valbar för sitt uppdrag som juryman i 1:a gruppen för tryckfrihetsmål i Gävle Tingsrätt så ny juryman behöver väljas. 

  21. Staffan Thegel har avsagt sig platsen som ledamot i styrelsen för Movexum AB och

    ny ledamot behöver väljas.

     

    Bilagor

  22. Yohannes Michael Mehari (S) har flyttat från länet och är inte valbar längre till platsen

    som ersättare i regionfullmäktige.

  23. Förbundsfullmäktige för kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har beslutat om ny förbundsordning och översänt den till medlemsregionernas fullmäktige för godkännande.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 6 april 2022, § 89 och vid

    extra sammanträde med regionstyrelsen den 25 april 2022 § 104.

    Bilagor

  24. Den regionala infrastrukturplanen för Gävleborg, länsplan för regional transportinfrastruktur, fastställer åtgärdsplaneringen för länet åren 2022 – 2033. Gävleborgs infrastrukturplanering verkar i enighet med den regionala utvecklingsstrategins (RUS) mål om tillgängliga och attraktiva platser, jämlikt och jämställt samhälle samt konkurrenskraftigt näringsliv och hållbar arbetsmarknad. Länsplan för regional transportinfrastruktur utgår från Regeringsdirektivet, med en tilldelad planeringsram om 1060 miljoner kronor.

     

    Syftet med den regionala infrastrukturplanen är att redogöra för de prioriteringar av investering, såväl i form av helfinansierade infrastrukturåtgärder via länsplan som samfinansierade åtgärder mellan länsplan och nationell plan eller kommunal medfinansiering.

     

    Region Gävleborg är en av 21 länsplaneupprättare och har därmed uppdraget från Regeringen om att ta fram ett förslag på länsplan enligt tilldelad ram. Regeringen har, efter beslut den 23 juni 2021 i Riksdagen, delgett direktiv om framtagande av nationell plan och länsplan rskr. 2020/21:409).

     

    Regeringens direktiv uppdrar Trafikverket och landets länsplaneupprättare att redovisa hur den ekonomiska ramen ska fördelas, och hur fördelningen ämnar öka måluppfyllelsen av det övergripande transportpolitiska målet och dess jämbördiga undermål, hänsyns- och funktionsmålet. Fördelningen ska också genomföras med syfte att öka måluppfyllelse av klimatmålet om en minskning av växthusgasutsläpp från inrikes transporter med 70 % senast 2030, samt nollvisionen om noll antal omkomna till följd av trafikolyckor samt att antalet allvarligt skadade ska minska med 25 % inom samma tidsram.

     

    Mål inom länsplanen utgår från den Regionala utvecklingsstrategin. Dessa ska åtgärder som inryms inom länsplanen verka för, och de presenteras nedan.

    1.     Ökad tillgänglighet för person- och godstransporter i starka stråk

    2.     Robust och kapacitetsstark infrastruktur i hela länet

    3.     En utsläppsfri transportsektor och ett hållbart resande

    4.     Jämställd och likvärdig infrastruktur

     

    Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 23 mars 2022, § 25, se bifogat protokollsutdrag.

  25. Regionfullmäktige fastställde i september 2008 nu gällande direktiv för förvaltningen av regionens pensionsfond. Enligt beslut skall direktivet revideras vartannat år eller under löpande år vid behov besluta om förändringar i eller avvikelser från placeringsdirektivet. Därför lämnas nedan förslag till revidering av placeringsdirektiv.

    Pensionsfondens marknadsvärde uppgick till 6 998 MSEK per den 31 augusti 2021. Fonden var för tillfället placerad med 21% räntebärande papper, 60% noterade aktier och 17% alternativa investeringar där hedgefonder, onoterade aktier samt fastigheter ingår. Resterande 2% är likvida medel på bankkontot.

    Tidigare beslut: RS 2019/1923

     

    Bilagor

  26. Reglementet för Region Gävleborgs pensionärsråd beslutades i fullmäktige 2002. En genombearbetning har gjorts under mandatperioden, vilken rådet antog som förslag i maj 2019. Förslaget innebär en mer genomarbetad textförändring, där det tydliggörs att rådet är ett råd och inte ett beslutsorgan, och där skrivningar som ger intryck av att rådet har mer långtgående befogenheter än vad ett råd kan förväntas ha, har tagits bort. En återstående diskussion har varit rådets sammansättning, där ett förslag presenterades i rådet i september 2021. Det nya förslaget innebär att bara ordinarie platser finns i rådet, vilket understryker att rådet är ett rådsorgan och inte ett beslutsorgan.

     

    Förslaget till nytt reglemente skickades på remiss till pensionärsorganisationerna i oktober 2021. Alla pensionärsorganisationerna har lämnat remissvar, ett enskilt för SKPF, medan PRO, SPF och RPG har lämnat ett gemensamt remissvar.

     

    I sitt gemensamma remissvar anser PRO, SPF och RPG att det nya reglementet försvagar rådets ställning och möjligheter att påverka beslut som har betydelse för länets äldre medborgare. Man ställer skrivningarna om syfte och arbetsuppgifter i det nuvarande och det föreslagna reglementet mot varandra för att dra denna slutsats. Även SKPF har kommenterat denna del genom att lämna synpunkter på rådets roll som remissorgan.

     

    Region Gävleborgs svar på detta är att merparten av det som idag står i syftet, återfinns i arbetsuppgifterna i det föreslagna reglementet. Syftet har preciserats till att återge rollen som samrådsorgan för överläggningar och ömsesidig information mellan företrädare för pensionärsorganisationerna och Region Gävleborg. De arbetsuppgifter som inte finns kvar är opinionsbildning och att rådet skall vara remissorgan i frågor som gäller pensionärer.

     

    Opinionsbildningsfrågan har tagits bort eftersom det leder till tveksamheter om rådet ska ha en opinionsbildande roll när det består av parter som kan ha motstridiga intressen.

     

    Samma problematik gäller remissrollen. Ett bättre sätt att via remisser inhämta pensionärsorganisationernas synpunkter, vore att Region Gävleborg riktade sig direkt till pensionärsorganisationerna istället. Rådets roll som remissorgan har utnyttjats i begränsad utsträckning under den tid som reglementet har gällt, men en möjlighet att stärka det nya förslaget är att skriva in att när Region Gävleborg använder sig av remisser i frågor som berör pensionärer, ska man också vända sig till de pensionärsorganisationer som är representerade i pensionärsrådet.

     

    De arbetsuppgifter som beskrivs i det nuvarande reglementet är två och får sägas utgöra utvecklingar av syftet.

     

    Sammantaget är Region Gävleborgs bedömning att rådets roll väl kan upprätthållas med det nya reglementet.

     

    Det har också lämnats några synpunkter på organisation och arbetsformer.

     

    Region Gävleborgs kommentar till dessa är att den viktigaste förändringen att göra alla ledamöter till ordinarie ledamöter och bestämma en form för bestämmande av respektive organisations representation, har inte kommenterats. Andra förändringar som t ex utbildning, har gjorts eftersom den nuvarande skrivningen är så oprecis att den inte ger någon vägledning.

     

    Reglementet lyftes till regionfullmäktige för beslut i december 2021 där det återremitterades.

     

    Ett reviderat förslag till reglemente togs därefter fram som diskuterades vid pensionärsrådets sammanträde i mars 2022. Efter ett mindre förtydligande beslutade samtliga pensionärsorganisationer att ställa sig bakom det nya förslaget.

    Bilagor

  27. Demokratiberedningen har lämnat en verksamhetsberättelse för år 2021.

     

    Ärendet behandlades vid demokratiberedningens sammanträde 3 mars 2022, § 5, se bifogat protokollsutdrag. 

    Bilagor

  28. I en motion föreslår Henrik Olofsson (SVG) följande:

    • att region Gävleborg omedelbart genomför en utredning av alla som avlidit i covid 19 om några endast bedömts via telefon av läkare eller om läkaren verkligen vart på plats på boendet under sin bedömning av patienten.
    • att region Gävleborg tydliggör att läkare ska bedöma patienter på kommunala boenden genom att verkligen vara där på plats , ej via telefon eller iPads.
    • att region Gävleborg om det i undersökningen av de som avlidit i covid 19 på våra boenden visar sig att någon bedömts via telefon gör en IVO anmälan om detta.
    • att motionen behandlas med mycket stor brådska.

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 176, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 95.

    Bilagor

  29. I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:

    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att inleda försök med en ”svart låda” vid operationer- för att öka patientsäkerheten och förbättra uppföljningen för personalen.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 174, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 96.

    Bilagor

  30. I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:

    • Att Region Gävleborg inför en virtuell ungdomsmottagning på prov och vid framgång för denna jobbar mot att permanenta införandet

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 177, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 97.

    Bilagor

  31. I en motion föreslår Stig Zettlin och Jan Näsholm (-) följande:

    • Att en fast läkarreform för äldre genomförs enligt motionen.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 175, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 98.

    Bilagor

  32. I en motion föreslår Henrik Olofsson, Yvonne de Winter och Bernt Larsson (SVG) följande:

    • att Region Gävleborg ger hälso och sjukvårdsdirektören i uppdrag att se över vilka möjligheter det finna att enkelt skapa digitala besök mellan patient och anhörig.
    • att Region Gävleborg inför dessa digitala patientbesök omgående.
    • att motionen behandlas med stor snabbhet redan under 2021.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 173, se bifogat protokollsutdrag.

     

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 99.

    Bilagor

  33. I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:

    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att utreda möjligheten att publicera väntetider inom verksamheterna på regionens hemsida.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 178, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 100.

    Bilagor

  34. I en motion föreslår Jennie Forsblom, Lili André, Peter Åkerström och Lars Österberg (KD) följande:

    • att Region Gävleborg iför psykiatriambulans eller mobila psykiatriska team

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 10 november 2021, § 181, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30 - 31 mars 2022, § 101.

    Bilagor

  35. Ann-Charlotte Granath (M) frågar:

    1. Vilka konkreta insatser genomför man för att säkerställa att ytterligare patienter inte utsätts för, det av IVO beskrivna, bristerna i framtiden?
    2. Anser regionrådet att de förbättringar högsta chefen för vuxenpsykiatrin beskriver i media som tillfredsställande för att säkerställa att inte upprepande felbehandlingar av patienter sker?
    3. Vad tänker du som ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden göra för att förhindra att liknande situationer uppstår framgent?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-02-16 och 2022-03-30--31.

    Bilagor

  36. Alexander Hägg (M) frågar:

    1. Ser majoriteten några ekonomiska risker med att stänga framdörrarna?
    2. Kommer man att installera en lösning för att blippa busskort, likt den i Region Västmanland?
    3. Vilka åtgärder avser majoriteten att vidta för att hållbarhetsnämnden ska få en ekonomi i balans?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-02-16 och 2022-03-30--31.

    Bilagor

  37. Maria Molin (M) frågar:

    • Var i länet finns dessa ”kit” och finns det några tankar kring att dessa skall finnas på fler ställen i länet?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-02-16 och 2022-03-30--31.

    Bilagor

  38. EvaMarja Andersson (M) frågar:

    • Hur ser prognoserna ut kring att starta upp lågtröskelprogrammet och hur långt har man kommit med rekrytering vid Södertull med lokaler och personalstyrka?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-02-16 och 2022-03-30--31.

    Bilagor

  39. Henrik Olofsson (SVG) frågar:

    • Hur ska ni rekrytera ny vårdpersonal?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-30--31.

    Bilagor

  40. Henrik Olofsson (SVG) frågar:

    • Har Region Gävleborg för få vårdplatser?
    • Om regionrådet kommer fram till samma svar som oss att vi har för få hur ska då nuvarande majoriteten lösa det?
    • Om regionrådet anser att vi har tillräckligt med vårdplatser hur ska då nuvarande majoritet få bort nuvarande överbeläggningar och köer?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-30--31.

    Bilagor

  41. Margon Johansen (SD) frågar:

    • Har Region Gävleborg någon handlingsplan för att aktivt motverka digital distansering?
    • Har Region Gävleborg någon handlingsplan att säkerställa framtida tillgång till vård och samhällsservice för denna grupp?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-30--31.

    Bilagor

  42. Maria Unborg (M) frågar:

    1. När påbörjades detta pilotprojekt?
    2. Hur finansieras detta pilotprojekt?
    3. Vilket september - vilket år?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-30--31.

    Bilagor

  43. Peter Åkerström (KD) frågar:

    • Hur stor är vårdskulden inom vuxenpsykiatrin?
    • Hur ska man minska väntetiderna inom vuxenpsykiatrin?
    • Vilka grupper har fått vänta längst?
    • Hur möter vi upp med jourplatser för de som mår psykiskt dåligt och behöver omgående stöd?
    • Finns ett större personalbehov?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-30--31.

    Bilagor

  44. Jennie Forsblom (KD) frågar:

    • Hur stor är andelen förlossningsskador för utrikesfödda kvinnor i Gävleborg jämfört med svenskfödda?
    • Hur säkerställer vi att utrikesfödda kan kommunicera med personal inom förlossningsvården?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-30--31.

    Bilagor

  45. Hans Backman (L) frågar:

    • Avser majoritetspartierna att ta initiativ till att initiera ett projekt med syftet att utbilda kulturdoulor i Gävleborg med målsättningen att permanenta en verksamhet med kulturdoulor inom förlossningsvården i Region Gävleborg.

    Bilagor

  46. Hans Backman (L) frågar:

    • På vilket sätt har Region Gävleborg manipulerat och trixat med köerna till barn- och ungdomspsykiatrin?
    • Hur kommer Region Gävleborg att agera för att få bort detta manipulerande och trixande?

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.