Möte 2025-01-29
-
3
Val av justerare och justeringstid
-
4
Anmälningar för kännedom
-
5
Anmälan av revisionsrapport - Granskning av utförare inom kollektivtrafiken inkl. intern kontroll i redovisningsrutiner avseende trafikintäkter
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Mot bakgrund av de iakttagelser som framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer:
- Regionstyrelsen behöver bereda ett program med mål och riktlinjer för uppföljning av privata utförare som driver verksamhet på uppdrag av regionen för fullmäktige för innevarande mandatperiod samt att styrelsen inom ramen för sin uppsiktsplikt följer att det efterlevs.
- Hållbarhetsnämnden behöver utveckla den interna kontrollen gällande privata utförare så att det i enlighet med fullmäktiges program anges vilka avtal och verksamheter som ska följas upp och när det ska redovisas.
- Hållbarhetsnämnden behöver säkerställa att uppsatta försäljningsrapporter som tas ut från Azure har hanterat alla transaktioner på korrekt sätt.
- Hållbarhetsnämnden behöver säkerställa att kontrollmoment finns på plats för att säkerställa korrekt hantering av Atries. En viktig del i detta arbete är att tillse att bestämmelserna i RKR:s rekommendationer R1 om systemdokumentation efterlevs. Regionens systemdokumentation behöver innehålla beskrivningar om verifieringskedjan från den ekonomiska händelsen i Atries till den ekonomiska transaktionens i huvudboken.
- Hållbarhetsnämnden behöver upprätta rutindokument som tydligt beskriver hur excelmall för månadsbokslut avseende redovisning av biljettintäkter för den allmänna kollektivtrafiken ska användas. Detta för att minska personberoendet gällande kunskap om hur avstämning och redovisning av dessa intäkter ska ske. I detta arbete ingår även att säkerställa att rutindokumentet innefattar beskrivningar kring hur kostnader inom allmän kollektivtrafik ska beräknas och sammanställas.
- Hållbarhetsnämnden behöver se över möjligheten till utökat systemstöd vid redovisning av allmänna trafikintäkter exempelvis från nuvarande biljettsystem. Det kan handla om att bokföringsfiler skapas av systemet för filinläsning i Agresso, vilket i sin tur skulle minska den manuella handpåläggningen och personberoendet och i slutändan även risken för felaktigheter i redovisningen.
- Hållbarhetsnämnden behöver säkerställa att stödjande dokument för redovisning av intäkter för den anropsstyrda kollektivtrafiken upprättas. Detta del utifrån att ett nytt system nyligen har implementerats avseende bokning och planering av resor, dels utifrån att minska personberoendet gällande kunskap om hur avstämning och redovisning av intäkter för den anropsstyrda trafiken ska ske.
Bilagor
-
483kb Ladda ner dokument
-
En minoritet i regionfullmäktige beslutade den 11 december 2024, § 479, att återremittera regionstyrelsens beslut från den 28 november 2024, se bifogade protokollsutdrag samt återremissyrkande.
Återremissen kommer att behandlas på regionstyrelsen inför regionfullmäktiges sammanträde 2025-01-29.
Region Gävleborg ska organisera hälso- och sjukvårdsverksamheten och erbjuda medborgarna i Gävleborgs län en god hälso- och sjukvård. Enligt Region Gävleborgs budget för 2024 ska medborgare i ett land som Sverige ska ha tillgång till en god vård, både i termer av kvalitet och i tillgänglighet. Sjukvården ska därför präglas av hög kvalitet, delaktighet, trygghet och sätta människan i centrum, genom att utgå från dennes specifika behov. Tillgängligheten ska vara god och vården vara likvärdig. Regionens medarbetare ska vara engagerade, känna sig trygga och ha ett stort inflytande över sin arbetssituation. Möjligheten till utveckling ska vara stor och Region Gävleborg en attraktiv arbetsgivare dit många söker sig.
I regionstyrelsens budget och planeringsförutsättningar för 2025-2027 anges att vården ska utvecklas till att klara dagens och morgondagens behov. Särskild vikt kommer kommande år att läggas vid att säkerställa att det finns en långsiktigt hållbar utveckling för hälso- och sjukvården i länet.
Mer behöver göras för att säkerställa en god och tillgänglig primärvård i Region Gävleborg.
Enligt 10 kap. 1 § kommunallagen får fullmäktige i kommuner eller regioner, om det inte i lag eller annan författning anges att angelägenheten ska bedrivas av en kommunal nämnd, besluta att lämna över skötseln av en kommunal angelägenhet till en juridisk person eller en enskild individ. Om skötseln av angelägenheten innefattar myndighetsutövning, får den lämnas över endast om det finns stöd för det i lag.
Av 10 kap. 3 § kommunallagen framgår att om en kommun med stöd av 10 kap. 1 § kommunallagen lämnar över vården av en kommunal angelägenhet till ett helägt kommunalt bolag, ska fullmäktige:
- fastställa det kommunala ändamålet med verksamheten,
- se till att det fastställda kommunala ändamålet och de kommunala befogenheter som utgör ram för verksamheten anges i bolagsordningen,
- utse samtliga styrelseledamöter,
- se till att det anges i bolagsordningen att fullmäktige får ta ställning innan sådana beslut i verksamheten som är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt fattas,
- utse minst en lekmannarevisor, och
- se till att bolaget ger allmänheten insyn i den verksamhet som genom avtal lämnas över till hälsovalets utförare.
Att möjliggöra för att driva primärvården i aktiebolagsform innebär andra förutsättningar att utveckla hälso- och sjukvården för invånarnas bästa. Regionfullmäktige bör därför i det här skedet fatta beslut om att bilda ett nytt aktiebolag. Bolaget ska vara helägt av Region Gävleborg.
Avgränsning av bolaget i förhållande till det kommunala ändamålet, innehåll, styrning, ledning och tidplan för verksamhetens start ska utredas vidare, för beslut i relevanta forum.
Aktiekapitalet i bolaget ska vid bildandet uppgå till 25 miljoner kr fördelat på 2 500 aktier.
Verksamheten i det nya bolaget ska kunna påbörjas den 1 januari 2026.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2024-11-28, § 296, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-
473kb Ladda ner dokument
-
7
Interpellation (S) - Hur förverkligas God och nära vård genom den politiserade bolagiseringen av primärvården?
Eva Lindberg (S) frågar:
- Hur bidrar bolagiseringen av en hel vårdnivå (primärvården) till att utveckla sjukvården i riktning mot God och nära vård?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-11-26--27, § 461 och 2024-12-11, § 493.
Bilagor
-
379kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- På vilket sätt bedömer vice ordf HSN att nuvarande ledarskap inom primärvården brister och på viken nivå bedöms bristerna finnas?
- Hur ska en stor, marknadsorienterad, kostnadsdrivande och byråkratiserande omorganisation stödja ledarskap och stärka nya arbetssätt?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-11-26--27, § 462 och 2024-12-11, § 494.
Bilagor
-
363kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Om nu fördelarna är så stora med att bolagisera primärvården, vilka fördelar finns då med att behålla specialistsjukvården i förvaltningsform?
- Om nu en bolagisering av primärvården leder till en mer personcentrerad vård, ett närmare ledarskap och bättre förutsättningar för en ekonomi i balans, är SD då, i konsekvensens namn, beredd att bolagisera även specialistvården?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-11-26--27, § 463 och 2024-12-11, § 495.
Bilagor
-
265kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
Lars Öberg (S) frågar:
- Är utredningens slutsatser och rekommendationer om bolagisering väl förankrade och erkända inom professionen respektive hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-11-26--27, § 464 och 2024-12-11, § 496.
Bilagor
-
361kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Är vice ordf RS beredd att köpa ytterligare konsulttjänster enl alternativ C?
- Vad bedömer vice ordf RS att ytterligare köp av konsulttjänster enl alternativ C kostar?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-11-26--27, § 465 och 2024-12-11, § 497.
Bilagor
-
362kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
12
Interpellation (S) - Bygger beslutet om bolagisering av hela primärvården på bristande sakkunskaper?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Bygger beslutet om att bolagisera primärvården på en felaktig uppfattning om primärvårdens nuvarande organisation?
- Vilka andra felaktigheter än antalet chefsled bygger uppfattningen om att en bolagisering kan komma tillrätta med primärvårdens ekonomi och kompetensförsörjning?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-11-26--27, § 466 och 2024-12-11, § 498.
Bilagor
-
266kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
Robert Sten (S) frågar:
- Vilka kontakter har vice ordf RS haft med personalen i primärvården innan beslutet att bolagisera deras arbetsplatser?
- Vilka reaktioner har vice ordf RS i så fall erhållit inför beslutet att bolagisera personalens arbetsplatser?
- Hur meddelades personalen i primärvården att deras arbetsplatser ska bli till aktiebolag?
- Kan vice ordf RS försäkra att beslutet om primärvårdens bolagisering är väl samverkat med personalen i primärvården?
- Finns en konsekvensanalys gjord inför förändringen?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-11-26--27, § 467 och 2024-12-11, § 499.
Bilagor
-
363kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
Marcus Gard (S) frågar:
- Hur stort aktiekapital avser styret tillskjuta?
- Varifrån ska de ekonomiska medlen tas?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-11-26--27, § 468 och 2024-12-11, § 500.
Bilagor
-
264kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
Magnus Svensson (C) frågar:
- Vilka konsekvenser har minskad hyrpersonal medfört för vården i Gävleborg?
A) Fördelar
B) Nackdelar
2. Hur ser det fortsatta arbetet ut med att minska inhyrning av vårdpersonal
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-11-26--27, § 469 och 2024-12-11, § 501.
Bilagor
-
295kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
16
Interpellation (S) - Kostnader och undanträngningseffekter kopplade till den särskilda projektorganisationen för bolagisering av hälsocentralerna
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Vilken budget tilldelas den särskilda projektorganisationen?
- Vilka andra projekt/prioriteringar/arbetsuppgifter får stå tillbaka till förmån för den särskilda projektorganisationen?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-11-26--27, § 470 och 2024-12-11, § 502.
Bilagor
-
367kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
Ulla Andersson (V) frågar:
- Avser ni införa olika former av självstyrande verksamhet i primärvården och bygga arbetet på de vårdanställdas delaktighet?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-11-26--27, § 471 och 2024-12-11, § 503.
Bilagor
-
422kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Är nedläggning av hälsocentraler ett beslut för regionfullmäktige och om så är fallet varför kan en nedläggning av Baldersnäs hälsocentral ske utan beslut i regionfullmäktige?
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-11-26--27, § 472 och 2024-12-11, § 504.
Bilagor
-
365kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- På vilka vis hotar bolagiseringen av primärvården utvecklingen inom primärvårdsverksamheten?
- Är den hotade utvecklingen inom primärvårdsverksamheten en rimlig och medveten alternativkostnad för genomdrivandet av bolagiseringen?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-12-11, § 505.
Bilagor
-
461kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
Joakim Westlund (C) yrkar i en motion:
- att regionfullmäktiges arbetsordning revideras så att regionfullmäktiges presidium beslutar om arrangemang och aktiviteter utanför den ordinarie föredragningslistan i samband med regionfullmäktiges sammanträden.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2024-11-28, § 311, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Mona Davik (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Yrkanden
Magnus Svensson (C) yrkar, med instämmande av Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Mona Davik (S), Jan Lahenkorva (S), och Ulla Andersson (V), bifall till motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Magnus Svensson (C) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.
Bilagor
-
37kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
I en motion föreslår Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Yvonne Oscarsson (V) följande:
- Att mobila sjuvårdsteam införs i Region Gävleborg.
Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2024-11-06, § 197, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2024-11-28, § 314, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Yrkanden
Ulla Andersson (V) yrkar bifall till motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Ulla Anderssons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.
Bilagor
-
383kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
I en motion yrkar Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Ulla Andersson, Kristina Sjöström och Alf Norberg (V) följande:
- Att X-trafik får i uppdrag att utreda och utveckla organiserad samåkning som en del av den allmänna kollektivtrafiken.
- att det finansieras inom ramen.
Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2024-11-07, § 106, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2024-11-28, § 312, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Yrkanden
Ulla Andersson (V) yrkar bifall till motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Ulla Anderssons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.
Bilagor
-
338kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
23
Motion (S) - Personalpolitisk motion 15: Oberoende av inhyrd personal - Kontrollera vad upphandlingsbyråkratin för hyrpersonal kostar
I en motion yrkar Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:
- Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att utreda hur kostnader och antal tjänster som åtgår för att hantera upphandlingar och administration av inhyrd personal utvecklas.
- Att sådana kostnader (ovan) tas med i kalkyler och rapporter som avser kostnader för inhyrd personal inom Region Gävleborg.
Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-20, § 52, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2024-11-28, § 310, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Mona Davik (S) och Lars Öberg (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Magnus Svensson (C) avstår från att delta i beslutet.
Yrkanden
Jan Lahenkorva (S) yrkar bifall till motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.
Bilagor
-
430kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
Joline Rudklint (V) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
-
274kb Ladda ner dokument
-
-
Jan Ljunggren (M) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
-
274kb Ladda ner dokument
-
-
Björn Olof Hedberg (M) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
-
Ulla Andersson (V) frågar:
- Hur många av regionens invånare har fått information om rätten till fast läkarkontakt?
- Hur många av regionens listade patienter inom primärvården har tilldelats en fast läkarkontakt?
- Hur många av dessa listade har fått information om vem som är deras fasta läkarkontakt och getts möjlighet att välja?
- Hur ser kontinuitetsindex ut för de patienter som har fast läkarkontakt?
- Hur långt har arbetet med att ställa om arbetet med fast läkarkontakt med ändrat arbetssätt som stödjer kontinuitet?
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Hur ser planen ut för bättre lymfödemvård i Gävleborg?
- Hur ser prioriteringen ut vad gäller ekonomiska medel och forskning om kvinnors sjukdomar där både lymf- och lipödem ingår?
- Hur mycket extra medel är avsatt i budgeten för prioritering och forskning om kvinnors sjukdomar med fokus på lymf- och lipödem?
Bilagor
-
366kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Är vice ordf HSN beredd att vidta en noggrann analys av resursfördelningen till kvinnosjukvården?
- Är vice ordf HSN intresserad av att utarbeta ett tydligt åtgärdsprogram för att säkerställa att vårdgarantins krav uppfylls inom kvinnosjukvården?
- Är vice ordf HSN villig att identifiera och åtgärda de problem som möjliggjort denna utveckling?
Bilagor
-
368kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Hur mycket beräknas hela projektet, inklusive konsultens arvode, kosta skattebetalarna?
- Varför saknas projektorganisationen i regionbudget 2025?
Bilagor
-
314kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
Kristina Sjöström (V) frågar:
- Tycker du att det är acceptabelt - att de kvinnor som lämnat screeningprogrammet, när HPV-testet infördes, inte har erbjudits HPV-provtagning?
- Vilka åtgärder kommer du se till att införa så att alla kvinnor födda mellan 1947 och 1951 blir kallade till HPV-provtagning?
- Får alla kvinnor, upp till 70 år i Gävleborg, regelbundet en kallelse till HPV-provtagning?
Bilagor
-
404kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
Ulla Andersson (V) frågar:
- Vad har kostnaderna för konsulten beräknats till?
- Varför är aktiekapitalet fastställt till 25 miljoner kronor, på vilka grunder, på vilka underlag är det beräknat?
- På vilket sätt ska patienter, anställda och förtroendevalda få insyn i bolagiseringsprocessen framåt?
Bilagor
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Ljusdals kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Hudiksvalls kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Nordanstigs kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Ovanåkers kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Bollnäs kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Söderhamns kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Ockelbo kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Gävle kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Hofors kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Sandvikens kommun?
- Vilka aktiva åtgärder är vidtagna för att nå dessa responstider?
Bilagor
-
274kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
34
Interpellation (S) - Innebär bolagiseringen att skattepengar ges bort till privata aktörer p.g.a. konkurrensneutralitet?
Eva Lindberg (S) frågar:
- Vilket samlat ekonomiskt värde bedöms nuvarande tillgångar i förvaltningsform – såsom lokaler, utrustning, maskiner, inventarier etc – ha?
- Avser styret att kompensera de privata vårdgivarna inom Hälsoval Gävleborg när regionen överför sådana tillgångar (lokaler, utrustning, inventarier etc.) till ett nytt offentligt bolag?
- Hur stor beräknas den samlade kompensationen i så fall att vara?
Bilagor
-
362kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Kvarstår de beräknade investeringarna på 84 miljoner kronor under 2026 vid Hudiksvalls sjukhus inklusive ny vårdbyggnad för bland annat barn- och kvinnosjukvården?
Bilagor
-
265kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Ligger det något i uppgifterna som gör gällande att neonatalvården vid Hudiksvalls sjukhus planeras att helt läggas ner?
Bilagor
-
265kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 16, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
-
229kb Ladda ner dokument
-
-
38
Anmälan av motion för fortsatt beredning (S) - Jämlikhetsmotion 22: Det tidiga livet - Ett vidgat föräldraskapsstöd särskilt riktat till pappor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 17, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
-
556kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 18, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 19, och överlämnades till hållbarhetsnämnden för beredning.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
§ 2
Val av justerare och justeringstid
-
Inga anmälningar till dagens sammanträde.
-
§ 4
Anmälan av revisionsrapport - Granskning av utförare inom kollektivtrafiken inkl. intern kontroll i redovisningsrutiner avseende trafikintäkter
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Mot bakgrund av de iakttagelser som framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer:
- Regionstyrelsen behöver bereda ett program med mål och riktlinjer för uppföljning av privata utförare som driver verksamhet på uppdrag av regionen för fullmäktige för innevarande mandatperiod samt att styrelsen inom ramen för sin uppsiktsplikt följer att det efterlevs.
- Hållbarhetsnämnden behöver utveckla den interna kontrollen gällande privata utförare så att det i enlighet med fullmäktiges program anges vilka avtal och verksamheter som ska följas upp och när det ska redovisas.
- Hållbarhetsnämnden behöver säkerställa att uppsatta försäljningsrapporter som tas ut från Azure har hanterat alla transaktioner på korrekt sätt.
- Hållbarhetsnämnden behöver säkerställa att kontrollmoment finns på plats för att säkerställa korrekt hantering av Atries. En viktig del i detta arbete är att tillse att bestämmelserna i RKR:s rekommendationer R1 om systemdokumentation efterlevs. Regionens systemdokumentation behöver innehålla beskrivningar om verifieringskedjan från den ekonomiska händelsen i Atries till den ekonomiska transaktionens i huvudboken.
- Hållbarhetsnämnden behöver upprätta rutindokument som tydligt beskriver hur excelmall för månadsbokslut avseende redovisning av biljettintäkter för den allmänna kollektivtrafiken ska användas. Detta för att minska personberoendet gällande kunskap om hur avstämning och redovisning av dessa intäkter ska ske. I detta arbete ingår även att säkerställa att rutindokumentet innefattar beskrivningar kring hur kostnader inom allmän kollektivtrafik ska beräknas och sammanställas.
- Hållbarhetsnämnden behöver se över möjligheten till utökat systemstöd vid redovisning av allmänna trafikintäkter exempelvis från nuvarande biljettsystem. Det kan handla om att bokföringsfiler skapas av systemet för filinläsning i Agresso, vilket i sin tur skulle minska den manuella handpåläggningen och personberoendet och i slutändan även risken för felaktigheter i redovisningen.
- Hållbarhetsnämnden behöver säkerställa att stödjande dokument för redovisning av intäkter för den anropsstyrda kollektivtrafiken upprättas. Detta del utifrån att ett nytt system nyligen har implementerats avseende bokning och planering av resor, dels utifrån att minska personberoendet gällande kunskap om hur avstämning och redovisning av intäkter för den anropsstyrda trafiken ska ske.
Bilagor
-
483kb Ladda ner dokument
-
Region Gävleborg ska organisera hälso- och sjukvårdsverksamheten och erbjuda medborgarna i Gävleborgs län en god hälso- och sjukvård. Enligt Region Gävleborgs budget för 2024 ska medborgare i ett land som Sverige ska ha tillgång till en god vård, både i termer av kvalitet och i tillgänglighet. Sjukvården ska därför präglas av hög kvalitet, delaktighet, trygghet och sätta människan i centrum, genom att utgå från dennes specifika behov. Tillgängligheten ska vara god och vården vara likvärdig. Regionens medarbetare ska vara engagerade, känna sig trygga och ha ett stort inflytande över sin arbetssituation. Möjligheten till utveckling ska vara stor och Region Gävleborg en attraktiv arbetsgivare dit många söker sig.
I regionstyrelsens budget och planeringsförutsättningar för 2025-2027 anges att vården ska utvecklas till att klara dagens och morgondagens behov. Särskild vikt kommer kommande år att läggas vid att säkerställa att det finns en långsiktigt hållbar utveckling för hälso- och sjukvården i länet.
Mer behöver göras för att säkerställa en god och tillgänglig primärvård i Region Gävleborg.
Enligt 10 kap. 1 § kommunallagen får fullmäktige i kommuner eller regioner, om det inte i lag eller annan författning anges att angelägenheten ska bedrivas av en kommunal nämnd, besluta att lämna över skötseln av en kommunal angelägenhet till en juridisk person eller en enskild individ. Om skötseln av angelägenheten innefattar myndighetsutövning, får den lämnas över endast om det finns stöd för det i lag.
Av 10 kap. 3 § kommunallagen framgår att om en kommun med stöd av 10 kap. 1 § kommunallagen lämnar över vården av en kommunal angelägenhet till ett helägt kommunalt bolag, ska fullmäktige:
- fastställa det kommunala ändamålet med verksamheten,
- se till att det fastställda kommunala ändamålet och de kommunala befogenheter som utgör ram för verksamheten anges i bolagsordningen,
- utse samtliga styrelseledamöter,
- se till att det anges i bolagsordningen att fullmäktige får ta ställning innan sådana beslut i verksamheten som är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt fattas,
- utse minst en lekmannarevisor, och
- se till att bolaget ger allmänheten insyn i den verksamhet som genom avtal lämnas över till hälsovalets utförare.
Att möjliggöra för att driva primärvården i aktiebolagsform innebär andra förutsättningar att utveckla hälso- och sjukvården för invånarnas bästa. Regionfullmäktige bör därför i det här skedet fatta beslut om att bilda ett nytt aktiebolag. Bolaget ska vara helägt av Region Gävleborg.
Avgränsning av bolaget i förhållande till det kommunala ändamålet, innehåll, styrning, ledning och tidplan för verksamhetens start ska utredas vidare, för beslut i relevanta forum.
Aktiekapitalet i bolaget ska vid bildandet uppgå till 25 miljoner kr fördelat på 2 500 aktier.
Verksamheten i det nya bolaget ska kunna påbörjas den 1 januari 2026.
En minoritet i regionfullmäktige beslutade den 11 december 2024, § 479, att återremittera regionstyrelsens beslut från den 28 november 2024, se bifogade protokollsutdrag samt återremissyrkande.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
473kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
§ 6
Interpellation (S) - Hur förverkligas God och nära vård genom den politiserade bolagiseringen av primärvården?
Eva Lindberg (S) frågar:
- Hur bidrar bolagiseringen av en hel vårdnivå (primärvården) till att utveckla sjukvården i riktning mot God och nära vård?
Bilagor
-
379kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- På vilket sätt bedömer vice ordf HSN att nuvarande ledarskap inom primärvården brister och på viken nivå bedöms bristerna finnas?
- Hur ska en stor, marknadsorienterad, kostnadsdrivande och byråkratiserande omorganisation stödja ledarskap och stärka nya arbetssätt?
Bilagor
-
363kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Om nu fördelarna är så stora med att bolagisera primärvården, vilka fördelar finns då med att behålla specialistsjukvården i förvaltningsform?
- Om nu en bolagisering av primärvården leder till en mer personcentrerad vård, ett närmare ledarskap och bättre förutsättningar för en ekonomi i balans, är SD då, i konsekvensens namn, beredd att bolagisera även specialistvården?
Bilagor
-
265kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
Lars Öberg (S) frågar:
- Är utredningens slutsatser och rekommendationer om bolagisering väl förankrade och erkända inom professionen respektive hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp?
Bilagor
-
361kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Är vice ordf RS beredd att köpa ytterligare konsulttjänster enl alternativ C?
- Vad bedömer vice ordf RS att ytterligare köp av konsulttjänster enl alternativ C kostar?
Bilagor
-
362kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
§ 11
Interpellation (S) - Bygger beslutet om bolagisering av hela primärvården på bristande sakkunskaper?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Bygger beslutet om att bolagisera primärvården på en felaktig uppfattning om primärvårdens nuvarande organisation?
- Vilka andra felaktigheter än antalet chefsled bygger uppfattningen om att en bolagisering kan komma tillrätta med primärvårdens ekonomi och kompetensförsörjning?
Bilagor
-
266kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
Robert Sten (S) frågar:
- Vilka kontakter har vice ordf RS haft med personalen i primärvården innan beslutet att bolagisera deras arbetsplatser?
- Vilka reaktioner har vice ordf RS i så fall erhållit inför beslutet att bolagisera personalens arbetsplatser?
- Hur meddelades personalen i primärvården att deras arbetsplatser ska bli till aktiebolag?
- Kan vice ordf RS försäkra att beslutet om primärvårdens bolagisering är väl samverkat med personalen i primärvården?
- Finns en konsekvensanalys gjord inför förändringen?
Bilagor
-
363kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
Marcus Gard (S) frågar:
- Hur stort aktiekapital avser styret tillskjuta?
- Varifrån ska de ekonomiska medlen tas?
Bilagor
-
264kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
Magnus Svensson (C) frågar:
- Vilka konsekvenser har minskad hyrpersonal medfört för vården i Gävleborg?
A) Fördelar
B) Nackdelar
2. Hur ser det fortsatta arbetet ut med att minska inhyrning av vårdpersonal
Bilagor
-
295kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
§ 15
Interpellation (S) - Kostnader och undanträngningseffekter kopplade till den särskilda projektorganisationen för bolagisering av hälsocentralerna
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Vilken budget tilldelas den särskilda projektorganisationen?
- Vilka andra projekt/prioriteringar/arbetsuppgifter får stå tillbaka till förmån för den särskilda projektorganisationen?
Bilagor
-
367kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
Ulla Andersson (V) frågar:
- Avser ni införa olika former av självstyrande verksamhet i primärvården och bygga arbetet på de vårdanställdas delaktighet?
Bilagor
-
422kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Är nedläggning av hälsocentraler ett beslut för regionfullmäktige och om så är fallet varför kan en nedläggning av Baldersnäs hälsocentral ske utan beslut i regionfullmäktige?
Bilagor
-
365kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
Ulla Andersson (V) och Kristina Sjöström (V) har lämnat in en motion med följande yrkande:
- Socialstyrelsens riktvärde om 1100 invånare per allmänspecialist och 550 invånare per ST-läkare ska antas. Region Gävleborg är en av tre regioner som inte har antagit detta som ett verksamhetsmål.
- En handlingsplan för att nå målet ska tas fram. Den ska innehålla konkreta åtgärder som tas genom en bred politisk enighet för att kunna jobba långsiktigt. Handlingsplanen kan till exempel innehålla ökat antal platser för ST-läkare, bättre tillgång till fortbildning, att erfarna allmänspecialister på olika sätt uppmuntras att bli handledare till en ny generation läkare för att öka antalet allmänspecialister på regionens hälsocentraler, teambaserade arbetssätt så att den kompetens som behövs för patientens vård samlas runt patienten. De fackliga organisationerna ska ges möjlighet att delta i arbetet med handlingsplanen.
- Äldremottagningar ska införas i primärvården. Mottagningarna riktas till patienter från 75 års ålder, med stora vårdbehov. Genom detta får äldre patienter en fast vårdkontakt, ökad tillgänglighet och trygghet, lättare kontaktvägar till vården, en bättre samordnad vård, ökad kontinuitet och omsorg.
- De av regionens egna hälsocentraler som vill införa självstyrande enheter, där vårdpersonalen själva får bestämma över verksamheten och dess utveckling, ska ges den möjligheten. Personalen ska ges stöd och utbildning för att kunna ta över verksamheten i en form av självförvaltning som passar dem.
- En tydlig satsning på förbättrade arbetsvillkor i primärvården såsom till exempel mer fortbildning och utbildning, kombitjänster (en klinisk tjänst kombinerad med forskning) för olika yrkeskategorier, fler möjligheter att tillämpa arbetsrotation, fler utbildningstjänster, teambaserade arbetssätt, satsning på att utbilda fler ST-läkare.
- Inom primärvårdens anställda tillsätts en arbetsgrupp, med olika yrkeskategorier, för att arbeta fram en långsiktig handlingsplan som gärna är kostnadsberäknad så att politiken kan anta handlingsplanen och låta den styra utvecklingen av primärvården - oavsett politisk inriktning efter kommande val.
- New public management (NPM) ska avvecklas. NPM har ökat administrationen inom sjukvården kraftigt. Tid och resurser tas från vårdarbetet för att administrera, kontrollera och interndebitera m.m. Interndebitering och kostnader för externa konsulter ska minskas och egen personal användas i större utsträckning. Vi menar att en översyn ska genomföras i syfte att minska på administration, interndebitering, redovisningar, kontrollsystem och konsultkostnader inom vårdverksamheterna.
Bilagor
-
406kb Ladda ner dokument
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 16, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
-
229kb Ladda ner dokument
-
-
§ 20
Anmälan av motion för fortsatt beredning (S) - Jämlikhetsmotion 22: Det tidiga livet - Ett vidgat föräldraskapsstöd särskilt riktat till pappor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 17, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
-
556kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 18, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-01-31, § 19, och överlämnades till hållbarhetsnämnden för beredning.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- På vilka vis hotar bolagiseringen av primärvården utvecklingen inom primärvårdsverksamheten?
- Är den hotade utvecklingen inom primärvårdsverksamheten en rimlig och medveten alternativkostnad för genomdrivandet av bolagiseringen?
Bilagor
-
461kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
Joakim Westlund (C) yrkar i en motion:
- att regionfullmäktiges arbetsordning revideras så att regionfullmäktiges presidium beslutar om arrangemang och aktiviteter utanför den ordinarie föredragningslistan i samband med regionfullmäktiges sammanträden.
Bilagor
-
37kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
I en motion föreslår Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Yvonne Oscarsson (V) följande:
- Att mobila sjuvårdsteam införs i Region Gävleborg.
Bilagor
-
383kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
I en motion yrkar Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Ulla Andersson, Kristina Sjöström och Alf Norberg (V) följande:
- Att X-trafik får i uppdrag att utreda och utveckla organiserad samåkning som en del av den allmänna kollektivtrafiken.
- att det finansieras inom ramen.
Bilagor
-
338kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
§ 27
Motion (S) - Personalpolitisk motion 15: Oberoende av inhyrd personal - Kontrollera vad upphandlingsbyråkratin för hyrpersonal kostar
I en motion yrkar Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:
- Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att utreda hur kostnader och antal tjänster som åtgår för att hantera upphandlingar och administration av inhyrd personal utvecklas.
- Att sådana kostnader (ovan) tas med i kalkyler och rapporter som avser kostnader för inhyrd personal inom Region Gävleborg.
Bilagor
-
430kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
Joline Rudklint (V) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
-
274kb Ladda ner dokument
-
-
Jan Ljunggren (M) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
-
274kb Ladda ner dokument
-
-
Björn Olof Hedberg (M) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
-
Ulla Andersson (V) frågar:
- Hur många av regionens invånare har fått information om rätten till fast läkarkontakt?
- Hur många av regionens listade patienter inom primärvården har tilldelats en fast läkarkontakt?
- Hur många av dessa listade har fått information om vem som är deras fasta läkarkontakt och getts möjlighet att välja?
- Hur ser kontinuitetsindex ut för de patienter som har fast läkarkontakt?
- Hur långt har arbetet med att ställa om arbetet med fast läkarkontakt med ändrat arbetssätt som stödjer kontinuitet?
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Hur ser planen ut för bättre lymfödemvård i Gävleborg?
- Hur ser prioriteringen ut vad gäller ekonomiska medel och forskning om kvinnors sjukdomar där både lymf- och lipödem ingår?
- Hur mycket extra medel är avsatt i budgeten för prioritering och forskning om kvinnors sjukdomar med fokus på lymf- och lipödem?
Bilagor
-
366kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Är vice ordf HSN beredd att vidta en noggrann analys av resursfördelningen till kvinnosjukvården?
- Är vice ordf HSN intresserad av att utarbeta ett tydligt åtgärdsprogram för att säkerställa att vårdgarantins krav uppfylls inom kvinnosjukvården?
- Är vice ordf HSN villig att identifiera och åtgärda de problem som möjliggjort denna utveckling?
Bilagor
-
368kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Hur mycket beräknas hela projektet, inklusive konsultens arvode, kosta skattebetalarna?
- Varför saknas projektorganisationen i regionbudget 2025?
Bilagor
-
314kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
Kristina Sjöström (V) frågar:
- Tycker du att det är acceptabelt - att de kvinnor som lämnat screeningprogrammet, när HPV-testet infördes, inte har erbjudits HPV-provtagning?
- Vilka åtgärder kommer du se till att införa så att alla kvinnor födda mellan 1947 och 1951 blir kallade till HPV-provtagning?
- Får alla kvinnor, upp till 70 år i Gävleborg, regelbundet en kallelse till HPV-provtagning?
Bilagor
-
404kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
Ulla Andersson (V) frågar:
- Vad har kostnaderna för konsulten beräknats till?
- Varför är aktiekapitalet fastställt till 25 miljoner kronor, på vilka grunder, på vilka underlag är det beräknat?
- På vilket sätt ska patienter, anställda och förtroendevalda få insyn i bolagiseringsprocessen framåt?
Bilagor
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Ljusdals kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Hudiksvalls kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Nordanstigs kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Ovanåkers kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Bollnäs kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Söderhamns kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Ockelbo kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Gävle kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Hofors kommun?
- Hur lång responstid menar vice ordf HSN är rimlig för Sandvikens kommun?
- Vilka aktiva åtgärder är vidtagna för att nå dessa responstider?
Bilagor
-
274kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
§ 38
Interpellation (S) - Innebär bolagiseringen att skattepengar ges bort till privata aktörer p.g.a. konkurrensneutralitet?
Eva Lindberg (S) frågar:
- Vilket samlat ekonomiskt värde bedöms nuvarande tillgångar i förvaltningsform – såsom lokaler, utrustning, maskiner, inventarier etc – ha?
- Avser styret att kompensera de privata vårdgivarna inom Hälsoval Gävleborg när regionen överför sådana tillgångar (lokaler, utrustning, inventarier etc.) till ett nytt offentligt bolag?
- Hur stor beräknas den samlade kompensationen i så fall att vara?
Bilagor
-
362kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Kvarstår de beräknade investeringarna på 84 miljoner kronor under 2026 vid Hudiksvalls sjukhus inklusive ny vårdbyggnad för bland annat barn- och kvinnosjukvården?
Bilagor
-
265kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Ligger det något i uppgifterna som gör gällande att neonatalvården vid Hudiksvalls sjukhus planeras att helt läggas ner?
Bilagor
-
265kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument