Möte 2025-06-03
-
3
Val av justerare
-
4
Anmälningar för kännedom
-
5
Anmälan av revisionsrapport - Uppföljning av granskning av regionstyrelsens och nämndernas protokoll
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi regionstyrelsen att:
- Säkerställa det fortsatta arbetet med att revidera regioninterna styrdokument i syfte att göra protokollen mer informativa.
- Säkerställa att protokollupprättande framgent fortsätter nå ställda lagkrav, exempelvis krav vad gäller anslag och tillkännagivande av protokoll i enlighet med kommunallagen (2017:725).
Revisionen vill därför delge regionstyrelsen denna granskning och förväntar sig att de synpunkter och rekommendationer som framkommer beaktas i det fortsatta arbetet.
Bilagor
-
839kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
Hälsinglands museum har lämnat sin årsredovisning för 2024.
Ärendet återremitteras på regionfullmäktige 2025-05-06--07, § 197, med följande motivering:
- Att ärendet återremitteras för att kompletteras med revisionsberättelse.
Svar på återremiss:
Revisionsberättelse har inkommit.
Ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-27, § 152, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
936kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
I Region Gävleborg används i nuläget en så kallad Vårdgivaranmälan som juridiskgrund till förbindelse för Utföraren att följa rutinen ”Allmäntandvård för barn och unga – Region Gävleborg – Platina id 09-618475”. Detta är inte juridiskt prövat men sannolikt inte hållbart. Beställarenheten för tandvård uppfattar att en upphandling enligt LOV skulle innebära:
- Ett tydligare avtalsförhållande mellan Utföraren och Regionen.
- Kvalitetssäkring – godkännandeprocess för anslutning samt regelbundenuppföljning och kontroll.
- Jämlik vård – patient och/eller vårdnadshavare väljer själv Utförare. På så vis ökas patientens inflytande.
- Minskad risk för välfärdsbrott – tack vare tydligare juridisk förbindelse och möjlighet/skyldighet till uppföljning och kontroll.
Ärendet återremitterades på regionfullmäktige 2025-05-06--07, § 177, med följande motivering:
Vänsterpartiet yrkar på återremiss för att få ett alternativ till vårdval belyst samt för att få det redovisat varför dagens system som funnits i över ett decennium inte är juridiskt hållbart.
Svar på återremiss:
Redan idag finns vårdval inom tandvård - åtminstone för vuxna. Genom införandet av LOV inom barntandvården ges nu möjlighet att välja tandläkare och tandvårdsklinik även för barn.
Ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-27, § 154, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för egna yrkanden.
Yrkanden
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V) avslag på ordförandes förslag till beslut.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
791kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
Region Gävleborgs Hållbarhetsredovisning 2024 är en beskrivning och uppföljning av regionens arbete med att integrera hållbar utveckling, de globala målen och hållbarhetsstrategin (RS 2020/944) i genomförandet av våra uppdrag.
Ärendet återremitteras på regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 178, med följande motivering:
- Att regionstyrelsen kompletterar hållbarhetsredovisningen med utgångspunkt i revisorernas kritik och den negativa utvecklingen i årsredovisning 2024, återkommer till fullmäktige med en reviderad hållbarhetsredovisning som korrekt beskriver och fördjupar det ekonomiska läget samt innehåller en strategi för ekonomisk hållbarhet.
- Att strategin ska innehålla tydliga mål, åtgärder och uppföljningsmetoder samt presenteras vid fullmäktiges sammanträde i juni 2025.
Svar på återremiss:
Hållbarhetsredovisningen är regionens försök att fånga Region Gävleborgs hållbarhetsarbete. I denna framgår både beskrivningar och data av regionens arbete med att förbättra förutsättningarna för genomförandet av Agenda 2030.
Ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-27, § 153, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S), Kenneth Nilshem (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för egna yrkanden.
Yrkanden
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V) och Kenneth Nilshem (C), avslag på ordförandes förslag till beslut.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
Samordningsförbundet Gävleborg har inkommit med årsredovisning för 2024. Varje medlem ska pröva om styrelsen beviljas ansvarsfrihet.
Årsredovisningen innehåller en översiktlig redogörelse av resultat och verksamhetsutveckling samt en redovisning av det ekonomiska utfallet för räkenskapsåret 2024. Som underlag till årsredovisningen finns även revisorns revisionsberättelse.
Enligt revisorns bedömning så har årsredovisningens balansräkning, resultaträkning, kassaflödesanalys, driftredovisning samt noter upprättats i enlighet med lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) och ger en i alla väsentliga avseenden rättvisande bild av förbundets finansiella ställning per den 31 december 2024 och av dess finansiella resultat och kassaflöde för året.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-08, § 119, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
-
Region Gävleborg saknar idag en övergripande politisk styrning för hur bidrag till organisationer ska hanteras. Syftet med att anta en regionövergripande regel för hur bidragsgivning ska gå till är att säkerställa en rättssäker hantering samt öka tydligheten och likvärdigheten kring hur regionens nämnder hanterar bidrag. Ett led i detta är att formalisera de demokrativillkor som sökande organisationer måste uppfylla för att kunna söka bidrag. Regeln syftar också till att stärka regionens förebyggande arbete mot välfärdsbrottslighet och förtydligar även möjligheten för regionen att återkräva felaktigt utbetalda bidrag.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-08, § 122, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Region Gävleborg har en personalpolicy från 2017 som föreslås ersättas av nu upprättad policy. Anledningen är ett behov av uppdatering och utveckling utifrån de förändringar som har skett sedan den förra policyn fastställdes.
Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2025-04-07, § 26, se bifogat protokollsutdrag och yrkande från (S).
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-08, § 124, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Yrkanden
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C), avslag på personalutskottets förslag till beslut.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på personalutskottets förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt personalutskottets förslag till beslut.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt, § 61.
I bifogad sammanfattning framgår vilka motioner som den 22 april 2025 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 77 st.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-08, § 130, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de medborgarförslag som inte beretts färdigt, § 95.
I bifogad sammanfattning framgår vilka medborgarförslag som den 22 april 2025 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 4 st.
En sammanställning över besvarade medborgarförslag bifogas också i ärendet.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-08, § 131, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till strategi mot välfärdsbrottslighet har tagits fram av regionstabsförvaltningen. Strategin ska omfatta samtliga nämnder inklusive de majoritetsägda bolagen.
Syftet med strategin är att Region Gävleborgs ekonomiska medel ska användas till det de är avsedda att användas till och, i förlängningen, att tilliten till Region Gävleborg och välfärdssystemen upprätthålls.
Utgångspunkter i strategin är att:
- Region Gävleborgs välfärdsresurser är en del av samhällets välfärd och våra insatser och åtgärder ska vara till nytta för invånarna som till samhället i stort.
- Region Gävleborg ska söka samarbeten och erfarenhetsutbyten med myndigheter, länets kommuner och andra regioner för att förebygga, förhindra och minimera välfärdsbrottslighet.
- Region Gävleborg ska aktivt arbeta med att avskräcka aktörer från att utföra brott inom välfärdssystemen och mot regionen.
- Samtliga nämnder och majoritetsägda bolag ska ha verksamhetsanpassade arbetssätt och metoder som innebär en hög motståndskraft mot olika typer av välfärdsbrott.
Strategin ska konkretisera hur arbetet mot välfärdsbrottslighet ska påbörjas och utvecklas inom Region Gävleborg och de majoritetsägda bolag under perioden 2025-2027. Arbetet mot välfärdsbrottslighet kommer dock inte vara klart vid utgången av 2027 utan kommer behöva fortsätta även efter denna period men strategin ska ge en initial styrning av arbetet. Strategin har fem utpekade fokusområden, vilka är:
- Fokusområde 1 - Kompetenshöjande insatser, förbättrad lägesbild samt stärkt samverkan
- Fokusområde 2 - Organisatoriska förutsättningar, robusthet och intern kapacitet
-
Fokusområde 3 - Processer och rutiner inom inköp/upphandling och uppföljning av externa aktörer enligt LOU, LOV, nationella taxan och tandvårdsstöd
-
Fokusområde 4 - Processer och rutiner inom stöd- och bidragshantering
-
Fokusområde 5 – Processer och rutiner inom hälso- och sjukvård
Till varje fokusområde ska nämndsförvaltningarna och, i den mån det är möjligt, bolagen ta fram konkreta åtgärder som ska utveckla och stärka arbetet mot välfärdsbrottslighet. Regionstyrelseförvaltningen ska hålla samman arbetet. Insatserna och åtgärderna ska presenteras och hanteras i en gemensam handlingsplan. Handlingsplanen ska vara regionövergipande och beslutas av Regiondirektören.
Insatserna och aktiviteterna inom ramen för detta uppdrag ska vara klart senast vid utgången av 2027. Nämnderna och bolagen ska löpande följa upp arbetet mot välfärdsbrottslighet inom ramen för sin internkontroll. Vidare ska regionstyrelsen följa upp det sammanhållande arbetet inom ramen för uppföljning av internkontrollen.
Ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-27, § 148, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S), Kenneth Nilshem (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för egna yrkanden.
Yrkanden
Ulla Andersson (V) har inkommit med följande tilläggsyrkanden som även Kenneth Nilshem (C) och Marie-Louise Dangardt (S) ställer sig bakom:
Vi anser att det är bra att det äntligen kommer en strategi mot välfärdsbrottslighet. Den är dock ett år försenad vilket visar att kampen mot välfärdsbrottslighet inte varit eller är prioriterad. Vi menar att väsentliga delar saknas samt att arbetet måste prioriteras därför föreslår vi följande tilläggsyrkanden:
- Att en särskild enhet inrättas under regionstyrelsen för att bekämpa och förebygga välfärdsbrottslighet
- Att en omfattande utbildningssatsning omedelbart genomförs gällande att upptäcka och förebygga välfärdsbrottslighet
- Att regionen omedelbart inleder ett samarbete med länets kommuner, myndigheter och företagarorganisationer för att bekämpa och förebygga välfärdsbrottslighet
- Att regionen årligen kollar upp ägare och styrelserepresentanter i de bolag de gör affärer eller ingår avtal med samt de bolag som är en del av Hälsovalshandboken
- Att regionen inför krav på öppna böcker inom Hälsoval
- Att regionen kontinuerligt följer upp alla avtal de ingår för att säkerställa att avtal följs och brottslighet inte förekommer
- Att strategin genomförs i sin helhet under 2026.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på Ulla Anderssons (V) tilläggsyrkanden och finner att regionstyrelsen avslår detta.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
Hälsovalskontoret upprättar årligen en reviderad upplaga av Handbok Hälsoval på uppdrag av Regionfullmäktige som fastställer Handbok Hälsoval.
Ärendet behandlades vid hälsovalsutskottets sammanträde 2025-04-07, § 37, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-08, § 123, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Yrkanden
Magnus Svensson (C) yrkar på att regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att besluta följande;
- Hälsovalshandbok för 2026 upprättade av Centerpartiet i Gävleborg antas
- Beslutet gäller från 1 januari 2026
Jan Lahenkorva (S) yrkar på att regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att besluta följande:
- Fastställa Socialdemokraternas ”Handbok Hälsoval för Region Gävleborg 2026. En jämlik och tillgänglig primärvård i hela Gävleborg”.
Ulla Andersson (V) har inkommit med ändringsyrkande utifrån befintligt förslag till handbok för hälsoval 2026.
Henrik Olofsson (SVG) yrkar bifall till hälsovalsutskottets förslag till beslut.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Magnus Svenssons (C) yrkande, Jan Lahenkorvas (S) yrkande och Ulla Andressons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
508kb Ladda ner dokument
-
726kb Ladda ner dokument
-
882kb Ladda ner dokument
-
Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens åtgärder för en ekonomi i balans. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023 och 2024.
Revisionsrapporten anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23, § 170, och överlämnades till regionstyrelsen för beredande av svar.
Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades nedan rekommendationer.
Regionstyrelsen rekommenderas att:
- Se över fördelningsprinciperna avseende hälso- och sjukvårdsnämndens budgetram i syfte att tydligare koppla densamma till nämndens faktiska behov, beslutade prioriteringar och verksamhetsförändringar.
Hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:
- Fastställa nämndens fördelningsprinciper för budgetramen med en tydlig koppling till nämndens prioriterade mål och eventuella satsningar, då denna fördelning är av sådan vikt för nämndens möjlighet att styra och prioritera.
- Komplettera upprättade åtgärdsplaner med uppgifter om dess beräknade effekt och när i tiden de bedöms ha effekt. Det är särskilt viktigt med en löpande uppföljning för att säkerställa att nämnden ges möjlighet att fatta beslut och följa upp om genomförda effektiviseringar får avsedd effekt och om dessa är tillräckliga eller ytterligare beslut om verksamhetsförändringar måste fattas.
Hållbarhetsnämnden rekommenderas att:
- Fastställa nämndens fördelningsprinciper för budgetramen inklusive koppling till nämndens prioriterade mål och eventuella satsningar.
Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2024-12-04, § 121, och vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2024-12-04, § 230, se bifogade protokollsutdrag.
Ärendet behandlas därefter vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 19, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Jan Lahenkorva (S) avstår från att delta i beslutet.
Reservationer
Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande och har inkommit med en skriftlig reservation:
Rekommendationerna som lämnats av revisorerna till hälso- och sjukvårdsnämnden är rimliga och bör svaras upp mot. Även om kostnaderna för hyrpersonal följs upp är det på en övergripande nivå och det saknas konsekvensanalyser samt uppföljningar när det gäller andra beslutade besparingsåtgärder. Det finns inga skriftliga underlag från verksamheterna över vad de har äskat, vilka konsekvenserna blir och vad som behövs för att nå fastställda mål. Detta är ett arbetssätt som försvårar möjligheten att förstå verksamheternas behov för att därefter kunna lägga rimliga och relevanta budgetar.
Yrkanden
Ulla Andersson (V) yrkar på att ärendet ska återremitteras till hälso- och sjukvårdsnämnden med följande motivering:
Vi menar att de rekommendationer som lämnats till hälso- och sjukvårdsnämnden är rimliga och bör svaras upp mot. Istället går hälso- och sjukvårdsnämnden i försvar för att behålla det arbetssätt och de fördelningsprinciper som nu gäller. Även om hälso- och sjukvårdsnämnden följer upp kostnaderna för hyrpersonal så är det på en övergripande nivå och utan konsekvensanalyser. Dessutom saknas uppföljningar på andra beslutade besparingsåtgärder liksom tidplan. Budgeten styr inte utifrån de mål som fastställs och är redan från början underbudgeterade i väsentliga delar vilket gör rättvisande uppföljning svår. När budgetramar fastställs och sedan fördelas i hälso- och sjukvårdsnämndens budgetramar finns inga skriftliga underlag från verksamheterna över vad de har äskat, vilka konsekvenserna blir och vad som behövs för att nå fastställda mål.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på Ulla Anderssons (V) återremissyrkande och finner att regionstyrelsen avslår detta.
Ulla Andersson (V) avstår då från att delta i beslutet.
Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-02-19, 2025-03-25--26 och 2025-05-06--07.
Bilagor
-
915kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
Revisorerna genomförde under 2024 en uppföljande granskning av Region Gävleborgs lönehantering och löneutbetalningsprocess.
Syftet med granskningen är att bedöma om regionstyrelsen vidtagit tillräckliga åtgärder med anledning av den bedömning och de åtgärdsförslag som lämnats i genomförda granskningar.
Granskningen har sin utgångspunkt i följande revisionsfrågor:
- om revisorernas synpunkter och förslag till åtgärder besvarats av regionstyrelsen.
- om synpunkterna och förslagen åtgärdats.
Utifrån granskningens resultat rekommenderar revisorerna Regionstyrelsen:
- Säkerställa att påbörjat arbete med utveckling av det systematiska arbetet med intern kontroll fortlöper och färdigställs som planerat. Detta arbete innefattar fortsatt utveckling av processkartan, upprättande av risk- och väsentlighetsanalys samt dokumentation och kategorisering av inkomna ärenden för att identifiera problemområden.
- Säkerställa att nämnderna beaktar lönehanteringen i sina internkontrollplaner med tillhörande riskbedömningar
- Säkerställa att upprättande av rutinbeskrivningar sker inom de områden där sådana saknas och att uppstartat arbete med utveckling av kontrollarbetet fortlöper. Som en del i det arbetet bör regionstyrelsen se över behovet av att uppföljning sker av checklista för lönekörningen i syfte att stärka den interna kontrollen.
- Tillse att det arbete som har påbörjats med utveckling och systematisering av löneprocessen fortsätter. Detta i syfte att säkerställa att ett systematiskt arbetssätt inrättas där bland annat utförda kontroller dokumenteras. Dokumentation av utförda kontroller ökar spårbarheten av kontrollarbetet och kan i sin tur även utgöra underlag för kommande risk- och väsentlighetsanalyser
- Ge löneenheten förutsättningar att fortsätta sitt arbete med att effektivisera och digitalisera lönehanteringen för att på så sätt minska arbetsbelastningen.
- Ställa krav på regionens verksamheter och chefer att direktiv för utlägg efterlevs och införa rutiner där alla chefer och medarbetare löpande informeras om rutinen för resebokningar och vikten av korrekta underlag avseende reseräkningar, utlägg mm.
- Säkerställa att regionstyrelsen och nämnderna tillser att tid- och avvikelserapportering samt attest av underlag sker korrekt och i tid. Då det åligger styrelse och nämnder ett ansvar enligt 6 kap 6§ Kommunallagen att inom sitt verksamhetsområde tillse att den interna kontrollen är tillräcklig, är det väsentligt att regionstyrelsen säkerställer att inte bara styrelsen utan även nämnderna tillser att det finns fullständiga och korrekta underlag till samtliga lönetransaktioner.
Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-20, §51, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 20, se bifogat protokollsutdrag.
Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26 och 2025-05-06--07.
Bilagor
-
822kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av systematiskt patientsäkerhetsarbete. Granskningens syfte har varit att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer ett ändamålsenligt patientsäkerhetsarbete som bygger på analyser, lärande och utveckling av säker vård.
Utifrån genomförd granskning är vår samlade bedömning att hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del säkerställer ett ändamålsenligt patientsäkerhetsarbete som bygger på analyser, lärande och utveckling av säker vård.
Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-04-02, § 44, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 95, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Mona Davik (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkanden.
Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Mona Davik (S) har inkommit med en skriftlig reservation som biläggs ärendet.
Yrkanden
Jan Lahenkorva (S) yrkar, med instämmande Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C):
- Att anta föreliggande (bifogat) svar som styrelsens eget och överlämna det till regionfullmäktige.
- Att styrelsen säkerställer att de åtgärder som anges i svaret genomförs enligt fastställd tidsplan och att en uppföljningsrapport om genomförandet av dessa åtgärder redovisas till styrelsen under hösten 2025.
Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Jan Lahenkorva (S) och Magnus Svensson (C) att regionstyrelsen uppmanar hälso- och sjukvårdsnämnden att besluta om patientsäkerhetsberättelsen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.
Ordförande ställer proposition på Jan Lahenkorvas (S) tilläggsyrkande och finner att regionstyrelsen avslår detta.
Ordförande ställer proposition på Ulla Anderssons (V) tilläggsyrkande och finner att regionstyrelsen avslår detta.
Bilagor
-
638kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
De förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg har genomfört en granskning av styrprocesser utifrån mål och andra styrdokument. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen säkerställt en ändamålsenlig struktur för styrning och uppföljning av de styrdokument som finns i regionen samt om styrelsen och nämnderna följer denna struktur.
Revisorerna har angett att regionstyrelsen bör:
- följa reglementet för uppföljning avseende att årligen följa upp fullmäktiges beslut, återrapportera tillämpningen av policyer, föreskrifter, strategier och direktiv samt utvecklingen inom beslutade planer och program. Om styrelsen inte anser att reglementet är ändamålsenligt bör styrelsen initiera en justering av reglementet.
- följa implementeringen av den nya dokumentstyrningen så att alla gamla styrdokument hanteras utifrån de nya reglerna och kommande förvaltningsvisa rutiner.
Regionstyrelsen har getts tillfälle av regionfullmäktige att kommentera revisorernas rekommendationer.
Ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-27, § 161, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
-
698kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
- följa reglementet för uppföljning avseende att årligen följa upp fullmäktiges beslut, återrapportera tillämpningen av policyer, föreskrifter, strategier och direktiv samt utvecklingen inom beslutade planer och program. Om styrelsen inte anser att reglementet är ändamålsenligt bör styrelsen initiera en justering av reglementet.
-
Peter Åkerström (KD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionfullmäktige från och med 10 juni 2025.
Bilagor
-
56kb Ladda ner dokument
-
-
Peter Åkerström (KD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i valberedningen från och med 10 juni 2025 så ny ledamot behöver väljas.
Bilagor
-
56kb Ladda ner dokument
-
-
Peter Åkerström (KD) har avsagt sig uppdraget som 1:e vice ordförande i hållbarhetsnämnden från och med 31 juli 2025 så ny 1:e vice ordförande behöver väljas.
Bilagor
-
56kb Ladda ner dokument
-
-
Peter Åkerström (KD) har avsagt sig uppdraget som 1:e vice ordförande i Stiftelsen Folkteatern Gävleborg från och med 10 juni 2025 så ny 1:e vice ordförande behöver väljas.
Bilagor
-
56kb Ladda ner dokument
-
-
Mattias Sylvén (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i kultur- och kompetensnämnden så en ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
-
13kb Ladda ner dokument
-
-
Rosmari Holmgren (KD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Kammarrätten i Sundsvall så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
Ulla Andersson (V) frågar:
- Varför gjordes en direktupphandling när det var så tydligt att en upphandling med annonsering skulle ha genomförts?
- Medger regionstyrelsens ordförande att tidplanen, som ni pressat fram, har lett till att en felaktig upphandling har genomförts?
- Hur mycket extra kostnader räknar ni att det blir, med anledning av den troligen felaktigt genomförda direktupphandlingen?
- I och med att konsulten fakturerat redan från augusti 2024, borde inte risk och konsekvensanalyser finnas klara att redovisas - när får vi se dem?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 145 och 2025-05-06--07, § 216.
Bilagor
-
404kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Om bolagiseringen är så avgörande för att förbättra primärvården, hur kan det då vara möjligt att de som faktiskt arbetar i vården inte ska märka någon skillnad?
- Om personalens arbete förblir oförändrat, vad är det då som skapar de påstådda förbättringarna i tillgänglighet, ekonomi och vårdkvalitet?
- Vilket av de två påståendena är sant: Är bolagiseringen en genomgripande förändring eller en förändring som knappt märks?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 147 och 2025-05-06--07, § 218.
Bilagor
-
265kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
28
Interpellation (S) – Inkonsekvent kommunikation och fördröjt erkännande av risker präglar bolagiseringsärendet
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- När beslutet om bolagisering fattades avvisades krav på risk- och konsekvensanalyser. Nu medger ni att det finns risker för patientsäkerhet, arbetsvillkor och ekonomi. Om dessa risker fanns redan då, varför valde ni att dölja eller ignorera dem vid beslutstillfället?
- Ni säger nu att det vore "löjligt att inte erkänna riskerna". Men när oppositionen varnade för samma risker bemöttes det med nonchalans. Varför tog ni inte dessa invändningar på allvar innan beslutet togs?
- Om ni nu erkänner riskerna, varför vägrade ni att genomföra en riskanalys innan beslutet?
- Ni säger att det är viktigt att skapa medvetenhet om riskerna nu när bolagiseringen redan beslutats. Men borde inte denna medvetenhet ha funnits innan ni tvingade igenom beslutet? 5. Om ni nu erkänner riskerna, borde ni inte också erkänna att ni gjorde fel som drev igenom beslutet utan en ordentlig analys?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 151 och 2025-05-06--07, § 220.
Bilagor
-
365kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
Ulla Andersson (V) frågar:
- Kommer regionstyrelsen få ta del av det utlovade underlaget för att kunna fatta beslut i frågan senast i maj månad, det vill säga ett år senare än utlovat?
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 155 och 2025-05-06--07, § 223.
Bilagor
-
396kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
30
Interpellation (S) – Ljuger oppositionen eller har man i själva verket rätt om bristerna avseende Cosmic-införandet?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Hur motiveras SD, M, KD och Sjukvårdspartiets anklagelse om att oppositionen "hittar på och ljuger" samtidigt som styret själva erkänner att Cosmic-införandet är behäftat med svåra brister som kräver åtgärder?
- Hur ser regionstyrelsens ordförande på oppositionens roll i att uppmärksamma dessa problem: Är det att betrakta som ”ett demokratiskt problem” att oppositionen granskar ett system vars brister erkänns av ledningen själv?
- Förväntar sig styret att oppositionen ska tiga när sjukvårdens problem blir så svåra, långtgående och akuta som i fallet med införandet av journalsystemet Cosmic?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 227.
Bilagor
-
379kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Är det nya offentligt ägda bolaget skyldigt att följa samma momsregler som privata företag?
- Vilken är den normala momssatsen för skattepliktig verksamhet i Sverige?
- Har regionledningen beräknat hur mycket den eventuella sammanlagda merkostnaden skulle bli för momsen efter bolagiseringen, om det nya bolaget är skyldigt att följa samma momsregler som privata företag?
- Hur stor skulle den årliga merkostnaden i så fall bli?
- Om vården blir dyrare anser regionledningen då att bolagiseringen är ett ansvarsfullt sätt att hantera skattebetalarnas pengar?
- Om RGs budget belastas av ökade kostnader, hur tänker regionledningen säkerställa att det inte leder till nedskärningar inom vården?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 232.
Bilagor
-
266kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
Lars Öberg (S) frågar:
- Har antalet sjukresor ökat eller minskat sedan införandet av det nya planeringssystemet?
- Har regionens utgifter för sjukresor ökat eller minskat sedan införandet av det nya planeringssystemet? Med viket belopp?
- Har antalet övriga färdtjänstresor ökat eller minskat sedan införandet av det nya planeringssystemet?
- Har faktureringen till länet kommuner för färdtjänstresor ökat eller minskat sedan införandet av det nya planeringssystemet? Med viket belopp?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 146 och 2025-05-06--07, § 217.
Bilagor
-
264kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
33
Interpellation (V) – Är det ansvarsfullt att fatta beslut i fel ordning när det finns uppenbara risker?
Ulla Andersson (V) frågar:
- Anser hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande att det är ansvarsfullt att fatta beslut i fel ordning, gentemot primärvårdens verksamhet, patienter och anställda?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 150 och 2025-05-06--07, § 219.
Bilagor
-
369kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
Ulla Andersson (V) frågar:
- Varför är inte en sådan stor förändring av missbruksvården uppe för politiskt beslut i ansvarig nämnd?
- Vad är anledningen till centraliseringen?
- Vilka risk- och konsekvensanalyser är gjorda? 4. Har denna stora förändring varit ute på remiss?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 153 och 2025-05-06--07, § 221.
Bilagor
-
374kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
Magnus Svensson (C) frågar:
- Hur stor del av läkarkåren i Region Gävleborg är involverad i sjukvårdens beredskapsarbete?
- Hur utbredd är den Gävleborgska läkarkårens kännedom om existerande beredskapslager och deras roll vid kris eller krig?
- Hur utbredd är region Gävleborgs medarbetarkårs kännedom om existerande beredskapsplanering och deras roll vid kris eller krig?
- Hur ser du på Region Gävleborgs beredskap när det gäller kompetensförsörjningen inom hälso- och sjukvården?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 154 och 2025-05-06--07, § 222.
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
Kristina Sjöström (V) frågar:
- Avser ni att omedelbart att tillföra mer resurser till primärvården för att korta vårdköerna och minska medarbetarnas stress och dåliga arbetsmiljö?
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 156 och 2025-05-06--07, § 224.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
Lars Öberg (S) frågar:
- Om syftet med bolagiseringen bl.a. var att minska kostnaderna, hur kan styret då motivera att de första1 beslutade utgifterna går till höga politiska arvoden istället för till vården?
- Vilket budskap skickar styret till vårdpersonalen angående deras löner och arbetsvillkor samtidigt som styret beviljar sig höga ersättningar?
- Vilken garanti finns för att de resurser som nu omfördelas från vården till arvoden och administration någonsin kommer att generera de påstådda besparingarna?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 225.
Bilagor
-
376kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
Ulla Andersson (V) frågar:
- Hur mycket beräknas de tillkommande momskostnaderna bli för regionen?
- Hur mycket beräknas framtagandet av primärvårdsbolagets logotyp kosta?
- Vad beräknas de nya arbetskläderna att kosta?
- Vad beräknas primärvårdsbolagets nya ledning kosta - VD inklusive stab?
- Vad beräknas eventuella nya lokaler kosta?
- Vad blir den totala kostnaden för den nu anställda konsultens arbete?
- Vad beräknas den ökade interndebiteringen och tillkommande administrationen kosta?
- Hur kommer samordningen av vården att påverkas?
- Finns det någon backup-plan ifall inte all personal följer med över till det nya primärvårdsbolaget?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 226.
Bilagor
-
404kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
- Hur långt gångna är planerna på att förändra Region Gävleborgs folkhögskolor till att driva fler yrkesutbildningar och färre estetiska kurser?
- Vilka av de estetiska utbildningarna vid Region Gävleborgs folkhögskolor hotade?
- Anser kultur- och kompetensnämndens ordförande inte att folkhögskolans särart är värd att bevara?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 228.
Bilagor
-
365kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
40
Interpellation (S) – Riskerna med att stänga beroendemottagningarna i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall
Jan Lahenkorva (S) frågar:
- Hur ställer sig hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande till den planerade centraliseringen av beroendemottagningarna?
- Vilka brukarorganisationer som företräder människor med beroendesjukdom och som har erfarenhet av beroendevården har man talat med i processen?
- Ser hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande några risker med att stänga ner mottagningarna i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall för dem som behöver beroendevård?
- Är primärvården i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall förberedd på att ta omhand akuta situationer som kommer att uppstå då denna patientgrupp behöver adekvat hjälp och vård och det saknas beroendesjuksköterskor på orten?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 229.
Bilagor
-
267kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
Ulla Andersson (V) frågar:
- Varför har nedskärningar av tjänster skett i regionens beroendeverksamhet?
- Varför har inte hälso- och sjukvårdsnämnden fått information om nedskärningarna?
- Varför fick inte hälso- och sjukvårdsnämnden information om de planerade nedläggningarna förrän oppositionen krävde ett extra insatt nämndsmöte?
- Varför sker informationsmöten om nedläggningarna med brukare enbart i Hudiksvall?
- Arbetet med att söka nya lokaler i Iggesund har sedan länge inletts trots att inga politiska beslut har fattats gällande nedläggningar i Söderhamn, Hudiksvall och Ljusdal. Varför då?
- Vilka konsekvenser skulle nedläggningen av beroendemottagningar kunna bli för brukarna, menar ordförande?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 230.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
Ulla Andersson (V) frågar:
- Hur stort har produktionsbortfallet varit i primärvården under införandet av journalsystemet Cosmic?
- Har telefontillgängligheten påverkats av införandet av journalsystemet Cosmic och i så fall hur?
- Hur har sjukfrånvaron i primärvården sett ut under januari till mars 2025 - har den ökat jämfört med samma period 2024?
- Har personalomsättningen i primärvården ökat jämfört med samma period föregående år?
- Hur mycket har mertid och övertid utvecklats i primärvården under samma period?
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 231.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Yvonne Oscarsson (V) följande:
- Att mobila sjukvårdsteam införs i Region Gävleborg.
Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 124:
Återremissyrkande:
Denna motion har varken bemötts eller besvarats, därför yrkar vi att motionen ska återremitteras för att beredas och besvaras eller bifallas om det finns en samsyn kring vårt förslag.
Svar på återremissyrkande:
Motionen är beredd och besvarat utifrån att satsen – ” Att mobila sjukvårdsteam införs i Region Gävleborg.” Då detta är någonting som redan är infört och implementerat i Region Gävleborgs verksamhet. Önskas beredning kring ett annat förslag hänvisas motionären att lämna in ett sådant.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 100, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Ledamöter tillhörande Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Yrkanden
Jan Lahenkorva (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C), bifall till motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.
Votering begärs och genomförs. Regionfullmäktige godkänner följande propositionsordning:
- Ja-röst bifall till regionstyrelsens förslag till beslut.
- Nej-röst avslag till regionstyrelsens förslag till beslut.
Omröstningen utfaller så att 38 ledamöter röstar ja och 36 ledamöter röstar nej. Regionfullmäktige har därmed beslutat i enlighet med regionstyrelsens förslag till beslut.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07.
Bilagor
-
383kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
44
Motion (S) – Personalpolitisk motion 15: Oberoende av inhyrd personal - Kontrollera vad upphandlingsbyråkratin för hyrpersonal kostar
I en motion yrkar Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:
- Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att utreda hur kostnader och antal tjänster som åtgår för att hantera upphandlingar och administration av inhyrd personal utvecklas.
- Att sådana kostnader (ovan) tas med i kalkyler och rapporter som avser kostnader för inhyrd personal inom Region Gävleborg.
Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-20, § 52, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2024-11-28, § 310, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Mona Davik (S) och Lars Öberg (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Magnus Svensson (C) avstår från att delta i beslutet.
Yrkanden
Jan Lahenkorva (S) yrkar bifall till motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-01-29, 2025-02-19, 2025-03-25--26 och 2025-05-06--07.
Bilagor
-
430kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:
- Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att inleda försök med en ”svart låda” vid operationer för att öka patientsäkerheten och förbättra uppföljningen för personalen.
Regionfullmäktige beslutade 2021-02-25 § 104 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-01-28, § 7, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 21, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Yrkanden
Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Magnus Svensson (C) och Jan Lahenkorva (S) avslag på motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Ulla Anderssons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26 och 2025-05-06--07.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) följande:
- Att jämställdhetsperspektivet integreras i hälso- och sjukvårdens styrsystem.
- Att vårdpersonalen utbildas i jämställdhet inom vården på ett strukturerat sätt.
- Att regionens ledningsgrupp ska genomgå utbildning i jämställd vård. Motion Fullmäktige i Region Gävleborg 2023-02-27 Jämställd vård
- Att Samhällsmedicin tillsammans med ett antal verksamhetsområden (tex kardiologin och ögon) tar fram en arbetsmetod för att komma tillrätta med de strukturella skillnaderna i vård mellan kvinnor och män.
- Att all vårdstatistik ska vara könsuppdelad.
- Att det varje år väljs ut verksamheter som det görs strukturella genomgångar av ur ett jämställdhetsperspektiv av den vård som givits. Genomgångarna redovisas för regionstyrelsen.
- Att en genomgång görs ur ett jämställdhetsperspektiv av förskrivning av läkemedel.
Återremiss
Ärendet återremitterades genom minoritetsåterremiss på regionfullmäktige 12 december 2024 med följande motivering:
Kvinnor har samma rätt till individanpassad vård som män, könet ska inte avgöra vårdens bemötande eller kvaliteten på vården som erbjuds. Trots det får män oftare nyare och dyrare mediciner. Kvinnor har längre väntetider till operation av grå starr (kataraktoperation) och ser sämre än män när de väl opereras. Kvinnor får också vänta längre på akutsjukvård och får kortare sjukskrivningar.
Svar på återremiss:
Den politiska ledningen delar problembilden som beskrivs i återremissyrkandet, det är därför vi har ett särskilt fokus på kvinno- och förlossningsvården i budget 2025. Ett stort fokus på denna fråga läggs också från regeringens håll, där en rad förbättringar är på gång.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-03-13, § 57, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Yrkanden
Kristina Sjöström (V) yrkar på att ärendet i första hand ska remitteras till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning och i andra hand bifall till motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på att ärendet ska avgöras idag mot att ärendet ska återremitteras och finner att ärendet ska avgöras idag. Votering begärs och genomförs.
Regionstyrelsen godkänner följande propositionsordning:
- Ja-röst för att ärendet ska avgöras idag.
- Nej-röst för att ärendet ska återremitteras.
Omröstningen utfaller så att sju ledamöter röstar ja och sex ledamöter röstar nej. Regionstyrelsen har därmed beslutat att ärendet ska avgöras idag.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Kristina Sjöströms (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26 och 2025-05-06--07.
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
427kb Ladda ner dokument
-
I en motion yrkar Magnus Svensson och Elisabeth Carlson-Cederholm (C) följande:
- Att Region Gävleborg börjar göra mer av det texten ovan beskriver
- Att Region Gävleborg inför personaldriven verksamheter och vårdenheter.
Återremiss
Ärendet återremitterades genom minoritetsåterremiss på regionfullmäktige 12 december 2024 med följande motivering:
Det saknas svar på motionens 2 att satser.
Svar på återremiss:
Det är svårt att svara på en att-sats som lyder ” Att Region Gävleborg börjar göra mer av det texten ovan beskriver” . Vad gäller att-sats 2 är den politiska ledningen tydlig med att vi ser positivt på personaldrivna enheter och inte kommer att stå i vägen om sådana initiativ kommer från medarbetarna. Den pågående bolagiseringen är vidare ett steg i riktningen mot att ge medarbetarna ett större inflytande över sin arbetsplats.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-03-13, § 58, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Reservationer
Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Robert Sten (S), Kenneth Nilshem (C) och Kristina Sjöström (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Yrkanden
Kenneth Nilshem (C) yrkar med instämmande av Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Robert Sten (S) och Kristina Sjöström (V), bifall till motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Kenneth Nilshems (C) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26 och 2025-05-06--07.
Bilagor
-
48
Motion (S) – Jämlikhetsmotion 5: Systematiskt arbetssätt med barns och ungas rättigheter och behov
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg, (S) har lämna in en motion med följande yrkande:
- Att Region Gävleborg systematiskt integrerar barns och ungas rättigheter och behov i planeringen och organiseringen av hälso- och sjukvården
Regionfullmäktige beslutade 2023-04-27, §8 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-01-28, §197, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 22, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.
Reservationer
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Yrkanden
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26 och 2025-05-06--07.
Bilagor
-
553kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
49
Motion (S) – Jämlikhetsmotion 12: Undersök om det finns ett mörkertal i psykisk ohälsa i familjer med låg socioekonomisk status och ställning i länet
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson, Kristina Michelson och Marcus Gard (S) föreslår:
- Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att undersöka om det finns ett mörkertal i psykisk ohälsa i familjer med låg socioekonomisk status och ställning i länet.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 23, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.
Reservationer
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Yrkanden
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26 och 2025-05-06--07.
Bilagor
-
558kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
50
Motion (S) – Personalpolitisk motion 4: En arbetsplats i ständig utveckling – Kontinuerlig tillgång till kompetensutveckling
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie- Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard, alla (S), föreslår:
- Att Region Gävleborg erbjuder likvärdiga möjligheter till specialistutbildning för bland annat sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter.
- Att Region Gävleborg säkerställer att strukturerat erbjuda annan personal än anställda i sjukvården vidare- och specialiseringsutbildning.
Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2025-02-06, § 13, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 24, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.
Reservationer
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Jan Lahenkorva (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslut avseende beslutspunkt ett.
Yrkanden
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar bifall till motionen. Ulla Andersson (V) yrkar bifall till första punkten i motionen och avstår från att delta i andra punkten.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande, första beslutspunkten och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande, andra beslutspunkten och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26 och 2025-05-06--07.
Bilagor
-
445kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
51
Motion (S) – Personalpolitisk motion 5: En arbetsplats i ständig utveckling – Från studerande till välfärdsanställd
I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:
- Att alla elever som slutför vård- och omsorgsprogrammet som undersköterskor med godkända betyg i länet erbjuds en anställning på heltid inom Region Gävleborgs verksamheter.
Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2025-02-06, § 14, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 25, se nedan samt bifogat protokollsutdrag
Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.
Reservationer
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Yrkanden
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26 och 2025-05-06--07.
Bilagor
-
429kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
52
Motion (S) – Personalpolitisk motion 6: Ett hållbart arbetsliv - Välfärdens arbetsplatser ska vara friska arbetsplatser
I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:
- Att Region Gävleborg utvecklar nya och vidareutvecklar befintliga metoder för att förebygga ohälsa och sjukskrivningar bland medarbetarna.
- Att Region Gävleborg utvecklar och förstärker rehabilitering, arbetsträning och myndighetssamverkan för att underlätta tillbakagång arbetslivet.
Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-06, § 197, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-06, § 7, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.
Reservationer
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Yrkanden
Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.
Propositionsordning
Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen anses besvarad.
Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26 och 2025-05-06--07.
Bilagor
-
445kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
53
Anmälan av medborgarförslag – Biljett för kollektivtrafiken, pensionärsintyg från Pensionsmyndigheten
Mats Lager, Söderhamn, har lämnat in en medborgarförslag om att tillåta pensionärsintyg från Pensionsmydigheten för att få rabatterad biljett i kollektivtrafiken.
Bilagor
-
54
Anmälan av motion för fortsatt beredning (L) - Utbildning av kulturduolor till förlossningsvården
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-02-16, § 9, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
-
371kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-05-11, § 171, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-05-31, § 189, och överlämnades till hållbarhetsnämnden för beredning.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-12-13, § 313, och överlämnades till regionfullmäktiges presidium för beredning.
Bilagor
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-02-15, § 9, och överlämnades till regionfullmäktiges presidium för beredning.
Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
-
59
Anmälan av motion för fortsatt beredning (S) - Jämlikhetsmotion 9: Det tidiga livet - Föräldraskapsstöd i samverkan genom ett utökat hembesöksprogram
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-05-30, § 125, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
-
534kb Ladda ner dokument
-
-
60
Anmälan av motion för fortsatt beredning (S) - Personalpolitisk motion 2: En trygg och attraktiv arbetsgivare - Tillsvidareanställning som grund
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-05-30, § 129, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.
Bilagor
-
425kb Ladda ner dokument
-
-
61
Anmälan av motion för fortsatt beredning (S) - Personalpolitisk motion 3: En trygg och attraktiv arbetsgivare - En trygg arbetsplats
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-05-30, § 130, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.
Bilagor
-
425kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-05-30, § 144, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.
Bilagor
-
424kb Ladda ner dokument
-
-
63
Anmälan av motion för fortsatt beredning (C) - Säkra tillgången till God och Nära vård för alla i Gävleborg
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-05-30, § 176, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
64
Anmälan av motion för fortsatt beredning (C) - Gör det enklare att upptäcka Gävleborgs konst- och kulturliv
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-05-30, § 177, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning.
Bilagor
-
39kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-05-30, § 178, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-05-28, § 270, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
-
365kb Ladda ner dokument
-
-
67
Anmälan av motion för fortsatt beredning (S) - För demokratins och kulturens ställning 5: Utred möjligheten för Region Gävleborgs folkhögskolor att delta i folkbildningsprojekt tillsammans med Ukraina
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-05-28, § 271, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning.
Bilagor
-
459kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
-
68
Anmälan av motion för fortsatt beredning (S) - För demokratins och kulturens ställning 6: Låt medborgarna i allmänna val avgöra privatisering av primärvården
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-05-28, § 272, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.
Bilagor
-
453kb Ladda ner dokument
-
453kb Ladda ner dokument
-
-
Region Gävleborgs Hållbarhetsredovisning 2024 är en beskrivning och uppföljning av regionens arbete med att integrera hållbar utveckling, de globala målen och hållbarhetsstrategin (RS 2020/944) i genomförandet av våra uppdrag.
Bilagor
-
307kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till strategi mot välfärdsbrottslighet har tagits fram av regionstabsförvaltningen. Strategin ska omfatta samtliga nämnder inklusive de majoritetsägda bolagen.
Syftet med strategin är att Region Gävleborgs ekonomiska medel ska användas till det de är avsedda att användas till och, i förlängningen, att tilliten till Region Gävleborg och välfärdssystemen upprätthålls.
Utgångspunkter i strategin är att:
- Region Gävleborgs välfärdsresurser är en del av samhällets välfärd och våra insatser och åtgärder ska vara till nytta för invånarna som till samhället i stort.
- Region Gävleborg ska söka samarbeten och erfarenhetsutbyten med myndigheter, länets kommuner och andra regioner för att förebygga, förhindra och minimera välfärdsbrottslighet.
- Region Gävleborg ska aktivt arbeta med att avskräcka aktörer från att utföra brott inom välfärdssystemen och mot regionen.
- Samtliga nämnder och majoritetsägda bolag ska ha verksamhetsanpassade arbetssätt och metoder som innebär en hög motståndskraft mot olika typer av välfärdsbrott.
Strategin ska konkretisera hur arbetet mot välfärdsbrottslighet ska påbörjas och utvecklas inom Region Gävleborg och de majoritetsägda bolag under perioden 2025-2027. Arbetet mot välfärdsbrottslighet kommer dock inte vara klart vid utgången av 2027 utan kommer behöva fortsätta även efter denna period men strategin ska ge en initial styrning av arbetet. Strategin har fem utpekade fokusområden, vilka är:
- Fokusområde 1 - Kompetenshöjande insatser, förbättrad lägesbild samt stärkt samverkan
- Fokusområde 2 - Organisatoriska förutsättningar, robusthet och intern kapacitet
- Fokusområde 3 - Processer och rutiner inom inköp/upphandling och uppföljning av externa aktörer enligt LOU, LOV, nationella taxan och tandvårdsstöd
- Fokusområde 4 - Processer och rutiner inom stöd- och bidragshantering
- Fokusområde 5 – Processer och rutiner inom hälso- och sjukvård
Till varje fokusområde ska nämndsförvaltningarna och, i den mån det är möjligt, bolagen ta fram konkreta åtgärder som ska utveckla och stärka arbetet mot välfärdsbrottslighet. Regionstyrelseförvaltningen ska hålla samman arbetet. Insatserna och åtgärderna ska presenteras och hanteras i en gemensam handlingsplan. Handlingsplanen ska vara regionövergipande och beslutas av Regiondirektören.
Insatserna och aktiviteterna inom ramen för detta uppdrag ska vara klart senast vid utgången av 2027. Nämnderna och bolagen ska löpande följa upp arbetet mot välfärdsbrottslighet inom ramen för sin internkontroll. Vidare ska regionstyrelsen följa upp det sammanhållande arbetet inom ramen för uppföljning av internkontrollen.
Bilagor
-
307kb Ladda ner dokument
-
307kb Ladda ner dokument
-
Peter Åkerström (KD) har avsagt sig uppdraget som 1:e vice ordförande i hållbarhetsnämnden från och med 31 juli 2025 så ny 1:e vice ordförande behöver väljas.
Bilagor
-
56kb Ladda ner dokument
-
-
Mattias Sylvén (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i kultur- och kompetensnämnden så en ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
-
13kb Ladda ner dokument
-