Hoppa över navigering
  1.   3

    Val av justerare

  2.  

    Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 30-31 maj 2023, § 179, se bifogat protokollsutdrag. 

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 13 juni 2023, § 149, se bifogat protokollsutdrag.

     

    X-trafik har fått ett politiskt uppdrag att genomföra besparings- samt intäktsökandeåtgärder motsvarande 40 mnkr.

     

    I syfte att minska kostnaderna samt öka intäkterna och få en budget i balans föreslås följande åtgärder:

     

    Trafikutbudsjusteringar (minskad nettokostnad per helår cirka 3 mnkr)

     

    I förslaget till trafikutbudsjusteringar har hänsyn tagits till trafikförsörjningsprogrammets fyra prioriterade mål.

    En större andel resor sker med kollektivtrafik

    • Kollektivtrafiken ska utgöra en växande andel av det motoriserade resandet. Målet är att kollektivtrafikens andel ska fördubblas från år 2009 till år 2030

    Större funktionella studie- och arbetsmarknader i starka stråk

    • Kollektivtrafiken skapar och förstärker möjligheterna till större funktionella studie- och arbetsmarknader i starka stråk och områden, framförallt där kollektivtrafiken kan vara ett förstahandsval

     

    Förnybara drivmedel och minskad energiåtgång

    • Kollektivtrafiken ska använda förnybara och prioritera utsläppsfria drivmedel, minska energiåtgången och därmed minska klimat- och miljöpåverkan

     

    Ett tillgängligt samhälle

    • Kollektivtrafiken ska möjliggöra för människor att bo, verka och leva i hela länet. Kollektivtrafiken ska vara tillgänglighetsanpassad så att så många som möjligt kan använda den. Den ska även vara bekväm, enkel och billig.

     

    Med utgångspunkt från ovan föreslås följande trafikutbudsjusteringar vilka beräknas ge en minskad nettokostnad per helår på cirka 3 mnkr.

     

    Linje

    Sträckning

    Åtgärd

    Medel/tur

    Besparing

    141

    Sandviken - Hofors

    Glesa ut trafik från 30 till 60 minuter i lågtrafik på vardagar och från 40 till 60 minuter på lördag och söndag

    7,0

    2,0 mnkr

    9

    Hudiksvall

    Linjen läggs ned

    2,0

    0,2 mnkr

    SJ Tåg

    Sandviken – Gävle – söderut

    Inom ramen för vårt samarbete med SJ tas det tidiga morgontåget kl. 05.45 från Sandviken till Gävle bort

    2,0

    0,4 mnkr

    Övrigt

     

    Allmänna tidtabellsjusteringar

    NA1

    0,4 mnkr

     

    3,0 mnkr

    1 NA = inte tillämpbar

     

    Trafikutbudsjusteringarna verkställs vid tidtabellskiftet den 10 december 2023.

     

    Prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter samt biljettutbudsförändringar

     

    I arbetet med justeringar av biljettpriser krävs en avvägning gällande risken att justeringen skapar förändringar i resmönster. En avvägning i förslaget har också gjorts utifrån nationella jämförelser av biljettpriser. De senaste jämförelserna, som kan ses under avsnitt ”Ärendet”, visar att X-trafiks biljettpriser är förhållandevis låga i jämförelse med resten av Sverige. Trafikutbudet samt storleken på zoner varierar dock mycket mellan olika Regionala kollektivtrafikmyndigheter.

     

    Sammanfattningsvis har följande tre huvudprinciper legat till grund för förslagen avseende prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter samt biljettutbudsförändringar:

     

    • Öka intäkterna – Prisjusteringar
    • Förenkla – Möta kundernas önskemål om att köpa rätt biljett i olika kanaler
    • Följa försäljningsstrategin – Fler ska köpa biljett i förväg innan resan för att minska tiden för ombordstigning

    I förslaget från förvaltningen föreslås att förändringarna genomförs i två steg. Den totala intäktsökningen per helår beräknas för steg 1 bli cirka 32 mnkr. Efter beaktande av minskat resande med 3 procent på grund av prisjusteringar beräknas intäkter minska med cirka 7 mnkr till 25 mnkr. För steg 2 beräknas intäktsökningen bli cirka 10 mnkr. Inget beaktande av minskat resande har tagits för steg 2 utifrån att denna prisjustering är av mindre karaktär. Nedan beskrivs steg 1 och 2 mer detaljerat.

     

    • Steg 1 – förväntad intäktsökning per helår cirka 25 mnkr:
    • Prisjustering av enkelbiljett vuxen förköp i en zon från 26 kr till 30 kr, övriga enkel- och periodbiljetter justeras enligt gällande prismodell, med undantag av seniorbiljetten (verkställs 21 augusti 2023)
    • Fritidsbiljetten tas bort (verkställs 21 augusti 2023)
    • Rabatten för ”vuxen+barn” tas bort (verkställs 21 augusti 2023)
    • Uppsalatillägget tas bort (verkställs 10 december 2023)
    • Steg 2 – förväntad intäktsökning per helår cirka 10 mnkr:
    • Prisjustering av enkelbiljett vuxen förköp i en zon från 30 kr till 31 kr, övriga enkel- och periodbiljetter justeras enligt gällande prismodell. De biljetter för privat kund vilka inte ingår i prismodellen kan justeras enligt samma princip (verkställs 5 februari 2024)
    • Rabatten vid betalning med reskassa ombord tas bort (verkställs 5 februari 2024)
    • 24-timmarsbiljetten utökas till att kunna köpas för alla zonsteg (verkställs under 2024)

     

    För prislista se bilaga; Prislista.

     

    Delegation till Hållbarhetsnämnden för årlig uppräkning av biljettpriser

     

    Flertalet Regionala kollektivtrafikmyndigheter genomför årliga prisjusteringar, detta för att bland annat följa konsumentprisindex (KPI) och undvika ett behov av att genomföra mer omfattande prisjusteringar vid enstaka tillfällen. En sådan hantering påverkar kunderna i en mindre omfattning än om mer omfattande prisjusteringar behöver genomföras.

     

    Utifrån ovan föreslås att Hållbarhetsnämnden får delegation att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna inom spannet 2-5 procent. Om förändringen av konsumentprisindex (KPI), inför beslut om årlig uppräkning av biljettpriserna, varit högre än 5 procent under den senast kända tolvmånadersperioden ska den maximala nivån på spannet för uppräkning utgöras av den faktiska procentuella förändringen av KPI.

    Spannet för den årliga uppräkningen av biljettpriserna avser priset för:

    • Enkelbiljett vuxen förköp i en zon och kan sedan variera mellan olika typer av biljetter utifrån prismodellens uppbyggnad
    • Övriga biljetter för privat kund vilka inte ingår i prismodellen

    Den första årliga uppräkningen av biljettpriserna verkställs under 2025.


     

    Justering av förseningsersättning för resor med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg)

     

    Kund som drabbas av försening vid resa kan ansöka om förseningsersättning enlig gällande Lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter samt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/2007 av den 23 oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.

     

    Den 1 oktober 2019 sänktes förseningsersättningen för X-trafiks kunder kraftigt till nuvarande ersättningsnivåer enligt gällande lag och förordning där kunder som reser med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) inte får ta del av ersättning i samma utsträckning som dem som reser med buss eller med tåg under 150 km (korta tåg). Detta skapar en orättvis behandling av kunderna. För att skapa en mer rättvis och kundvänlig förseningsersättning föreslås att förseningsersättningen tillämpas på samma sätt för resor med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) som för resor med buss samt tåg som kör under 150 km (korta tåg).

     

    Detta innebär att kunderna som reser med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) skulle ha rätt att få ersättning med 50 procent av biljettpriset vid 20-39 minuters försening, 75 procent av biljettpriset vid 40-59 minuters försening och 100 procent av biljettpriset vid försening på 60 minuter eller mer.

     

     

    Figur 1: Tabell över nuvarande förseningsersättning samt förslag på framtida förseningsersättning.

    Kostnaden för justeringen av förseningsersättningen är beroende av hur många ärenden som inkommer men förväntas inte öka med mer än 150 tkr årligen.

     

    Delegation till Hållbarhetsnämnden avseende beslut gällande ersättningsnivåer för förseningsersättning

     

    Att som Regional kollektivtrafikmyndighet kunna kompensera kunder vid förseningar i kollektivtrafiken är en viktig del för att kunna behålla samt rekrytera nya kunder. Nivåerna på förseningsersättningen spelar en viktig roll gällande huruvida en kund upplever sig ha blivit kompenserad eller ej. För att kunna möta kommande kundbehov föreslås därför att delegation ges till Hållbarhetsnämnden avseende beslut gällande ersättningsnivåer för förseningsersättning.

     

    Tillfälliga drivmedelsförändringar

    För att bidra till en budget i balans för år 2023 föreslås ett tillfälligt drivmedelsbyte från biodiesel (HVO) till reduktionspliktig diesel för busstrafik i Gästrikland och Hälsingland på de bussdepåer där detta går att genomföra. Drivmedelsbytet verkställs när det är praktiskt genomförbart för trafikföretagen och gäller under år 2023. Kostnadsminskningen för år 2023 uppskattas till cirka 6-9 mnkr.

     

    Organisation

     

    Förvaltningen har undersökt möjligheten att genomföra interna effektiviseringar, resultatet av detta är att personella neddragningar inte kan genomföras utan att arbetsuppgifter inom verksamheten tas bort. Vid besparingsbeslutet 2019 togs tjänster bort från avdelningen vilket ännu idag påverkar verksamheten.

     

    Svar på återremiss

     

    Bedömningen är att justeringarna av biljettpriserna i förslaget är relativt stora och att ytterligare höja dessa i stället för att genomföra föreslagna utbudsjusteringar innebär större risk för försämrad konkurrenskraft och minskat resande än lagt förslag. Vi kan heller inte hitta andra effektivitetsåtgärder som kan ersätta de föreslagna utan att det skulle få större konsekvenser.

     

    Utredning om att återinföra reklam på våra fordon är på väg fram och kommer hanteras inom kort.

     

    Det finns behov av ytterligare kostnadseffektiviseringar och intäktsförstärkningar framöver.

    Bilagor

  3.  

    Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 30-31 maj 2023, § 151, se bifogat protokollsutdrag. 

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 13 juni 2023, § 153, se bifogat protokollsutdrag. 

     

    Förslagen till revideringar, justeringar och framförallt de förslag som är av principiell natur av innehållet i Handbok för Hälsoval Gävleborg har under våren 2023 beretts i Hälsovalsutskottet.

     

    I ärendebeskrivningen följer en kortare beskrivning av vilka tillägg, borttagande och ändringar av principiell karaktär som föreslås i Handboken för Hälsoval Gävleborg.

     

    De delar som berör ekonomi och ersättning inom uppdraget är inte med då det måste hanteras utifrån Region Gävleborgs budgetprocess, och kommer kräva ett tilläggsbeslut när ersättningsnivåer kan sättas.

     

    Bilagor

  4.   6

    Anmälan av medborgarförslag

  5. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    1. Att Region Gävleborg tillskriver regeringen för att delge uppfattningen att vårdpersonal ska undantas kraven på angiveri.

    Bilagor

  6. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    1. Att Region Gävleborg tillskriver regeringen för att delge uppfattningen, att yrkeskategorier i regionsektorn, vid sidan av vårdpersonal, ska undantas kraven på angiveri.

    Bilagor

  7. Eva Lindberg, Marie-Louise Dangardt, Daniel Johansson, Lena Åman, Kristoffer Hansson, Bente Sandström, Ylva Ivarsson och Hans Hellström (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    1. Att Region Gävleborg genomför sommarlovsaktiviteter med lunch för barn i Gävleborg enligt ovan beskrivning.
    2. Att sådana aktiviteter planeras, förbereds och genomförs för åren 2024, 2025 och 2026.

    Bilagor

  8. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Yvonne Oscarsson, Lars B Andersson och Gabriella Eidhagen (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    • att Region Gävleborg ska införa särskilda arbetsvillkor.
    • att det genomförs en kraftig satsning på förbättrad arbetsmiljö, med delaktighet och inflytande för personalen.
    • att grundbemanningen ökar.
    • att resursteam införs.

    Bilagor

  9. Carina Ohlson (C) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    • att reskassa behålls som betalningssätt som minst tills det att ”betala med blipp” är redo för införande.

    Bilagor

  10. Eva Lindberg (S) frågar:

    1. Delar ordförande HSN Socialdemokraternas syn på betydelsen att Region Gävleborg stärker det uppsökande, hälsofrämjande och förebyggande arbetet för barn?
    2. Hur ser ordförande HSN på att i detta syfte införa hälsobuss enligt ovan beskrivning i Region Gävleborgs verksamheter?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30-31 maj 2023.

    Bilagor

  11. Eva Lindberg (S) frågar:

    1. Bedömer ordförande HSN att hembesöksprogrammet utgör en viktig komponent inom barnhälsovården i Region Gävleborg – om så, varför?
    2. Ser ordförande HSN att ett utökat hembesöksprogram som beskrivs i interpellationen kan tillföra ytterligare värde – om så, varför?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30-31 maj 2023.

    Bilagor

  12. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Vad gör Samstyret när pengarna från resultatutjämningsreserven är slut?
    2. Hur ser den långsiktiga planen ut för att nå en ekonomi i balans för hälso och sjukvårdsnämnden?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30-31 maj 2023.

    Bilagor

  13. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Varför behandlas inte lymfödem med massage i Region Gävleborg?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30-31 maj 2023.

    Bilagor

  1. § 193

    Val av justerare

  2. X-trafik har fått ett politiskt uppdrag att genomföra besparings- samt intäktsökandeåtgärder motsvarande 40 mnkr.

     

    I syfte att minska kostnaderna samt öka intäkterna och få en budget i balans föreslås följande åtgärder:

     

    Trafikutbudsjusteringar (minskad nettokostnad per helår cirka 3 mnkr)

     

    I förslaget till trafikutbudsjusteringar har hänsyn tagits till trafikförsörjningsprogrammets fyra prioriterade mål.

    En större andel resor sker med kollektivtrafik

    • Kollektivtrafiken ska utgöra en växande andel av det motoriserade resandet. Målet är att kollektivtrafikens andel ska fördubblas från år 2009 till år 2030

    Större funktionella studie- och arbetsmarknader i starka stråk

    • Kollektivtrafiken skapar och förstärker möjligheterna till större funktionella studie- och arbetsmarknader i starka stråk och områden, framförallt där kollektivtrafiken kan vara ett förstahandsval

     

    Förnybara drivmedel och minskad energiåtgång

    • Kollektivtrafiken ska använda förnybara och prioritera utsläppsfria drivmedel, minska energiåtgången och därmed minska klimat- och miljöpåverkan

     

    Ett tillgängligt samhälle

    • Kollektivtrafiken ska möjliggöra för människor att bo, verka och leva i hela länet. Kollektivtrafiken ska vara tillgänglighetsanpassad så att så många som möjligt kan använda den. Den ska även vara bekväm, enkel och billig.

     

    Med utgångspunkt från ovan föreslås följande trafikutbudsjusteringar vilka beräknas ge en minskad nettokostnad per helår på cirka 3 mnkr.

     

    Linje

    Sträckning

    Åtgärd

    Medel/tur

    Besparing

    141

    Sandviken - Hofors

    Glesa ut trafik från 30 till 60 minuter i lågtrafik på vardagar och från 40 till 60 minuter på lördag och söndag

    7,0

    2,0 mnkr

    9

    Hudiksvall

    Linjen läggs ned

    2,0

    0,2 mnkr

    SJ Tåg

    Sandviken – Gävle – söderut

    Inom ramen för vårt samarbete med SJ tas det tidiga morgontåget kl. 05.45 från Sandviken till Gävle bort

    2,0

    0,4 mnkr

    Övrigt

     

    Allmänna tidtabellsjusteringar

    NA1

    0,4 mnkr

     

    3,0 mnkr

    1 NA = inte tillämpbar

     

    Trafikutbudsjusteringarna verkställs vid tidtabellskiftet den 10 december 2023.

     

    Prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter samt biljettutbudsförändringar

     

    I arbetet med justeringar av biljettpriser krävs en avvägning gällande risken att justeringen skapar förändringar i resmönster. En avvägning i förslaget har också gjorts utifrån nationella jämförelser av biljettpriser. De senaste jämförelserna, som kan ses under avsnitt ”Ärendet”, visar att X-trafiks biljettpriser är förhållandevis låga i jämförelse med resten av Sverige. Trafikutbudet samt storleken på zoner varierar dock mycket mellan olika Regionala kollektivtrafikmyndigheter.

     

    Sammanfattningsvis har följande tre huvudprinciper legat till grund för förslagen avseende prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter samt biljettutbudsförändringar:

     

    • Öka intäkterna – Prisjusteringar
    • Förenkla – Möta kundernas önskemål om att köpa rätt biljett i olika kanaler
    • Följa försäljningsstrategin – Fler ska köpa biljett i förväg innan resan för att minska tiden för ombordstigning

    I förslaget från förvaltningen föreslås att förändringarna genomförs i två steg. Den totala intäktsökningen per helår beräknas för steg 1 bli cirka 32 mnkr. Efter beaktande av minskat resande med 3 procent på grund av prisjusteringar beräknas intäkter minska med cirka 7 mnkr till 25 mnkr. För steg 2 beräknas intäktsökningen bli cirka 10 mnkr. Inget beaktande av minskat resande har tagits för steg 2 utifrån att denna prisjustering är av mindre karaktär. Nedan beskrivs steg 1 och 2 mer detaljerat.

     

    • Steg 1 – förväntad intäktsökning per helår cirka 25 mnkr:
    • Prisjustering av enkelbiljett vuxen förköp i en zon från 26 kr till 30 kr, övriga enkel- och periodbiljetter justeras enligt gällande prismodell, med undantag av seniorbiljetten (verkställs 21 augusti 2023)
    • Fritidsbiljetten tas bort (verkställs 21 augusti 2023)
    • Rabatten för ”vuxen+barn” tas bort (verkställs 21 augusti 2023)
    • Uppsalatillägget tas bort (verkställs 10 december 2023)
    • Steg 2 – förväntad intäktsökning per helår cirka 10 mnkr:
    • Prisjustering av enkelbiljett vuxen förköp i en zon från 30 kr till 31 kr, övriga enkel- och periodbiljetter justeras enligt gällande prismodell. De biljetter för privat kund vilka inte ingår i prismodellen kan justeras enligt samma princip (verkställs 5 februari 2024)
    • Rabatten vid betalning med reskassa ombord tas bort (verkställs 5 februari 2024)
    • 24-timmarsbiljetten utökas till att kunna köpas för alla zonsteg (verkställs under 2024)

     

    För prislista se bilaga; Prislista.

     

    Delegation till Hållbarhetsnämnden för årlig uppräkning av biljettpriser

     

    Flertalet Regionala kollektivtrafikmyndigheter genomför årliga prisjusteringar, detta för att bland annat följa konsumentprisindex (KPI) och undvika ett behov av att genomföra mer omfattande prisjusteringar vid enstaka tillfällen. En sådan hantering påverkar kunderna i en mindre omfattning än om mer omfattande prisjusteringar behöver genomföras.

     

    Utifrån ovan föreslås att Hållbarhetsnämnden får delegation att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna inom spannet 2-5 procent. Om förändringen av konsumentprisindex (KPI), inför beslut om årlig uppräkning av biljettpriserna, varit högre än 5 procent under den senast kända tolvmånadersperioden ska den maximala nivån på spannet för uppräkning utgöras av den faktiska procentuella förändringen av KPI.

    Spannet för den årliga uppräkningen av biljettpriserna avser priset för:

    • Enkelbiljett vuxen förköp i en zon och kan sedan variera mellan olika typer av biljetter utifrån prismodellens uppbyggnad
    • Övriga biljetter för privat kund vilka inte ingår i prismodellen

    Den första årliga uppräkningen av biljettpriserna verkställs under 2025.


     

    Justering av förseningsersättning för resor med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg)

     

    Kund som drabbas av försening vid resa kan ansöka om förseningsersättning enlig gällande Lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter samt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/2007 av den 23 oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.

     

    Den 1 oktober 2019 sänktes förseningsersättningen för X-trafiks kunder kraftigt till nuvarande ersättningsnivåer enligt gällande lag och förordning där kunder som reser med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) inte får ta del av ersättning i samma utsträckning som dem som reser med buss eller med tåg under 150 km (korta tåg). Detta skapar en orättvis behandling av kunderna. För att skapa en mer rättvis och kundvänlig förseningsersättning föreslås att förseningsersättningen tillämpas på samma sätt för resor med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) som för resor med buss samt tåg som kör under 150 km (korta tåg).

     

    Detta innebär att kunderna som reser med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) skulle ha rätt att få ersättning med 50 procent av biljettpriset vid 20-39 minuters försening, 75 procent av biljettpriset vid 40-59 minuters försening och 100 procent av biljettpriset vid försening på 60 minuter eller mer.

     

     

    Figur 1: Tabell över nuvarande förseningsersättning samt förslag på framtida förseningsersättning.

    Kostnaden för justeringen av förseningsersättningen är beroende av hur många ärenden som inkommer men förväntas inte öka med mer än 150 tkr årligen.

     

    Delegation till Hållbarhetsnämnden avseende beslut gällande ersättningsnivåer för förseningsersättning

     

    Att som Regional kollektivtrafikmyndighet kunna kompensera kunder vid förseningar i kollektivtrafiken är en viktig del för att kunna behålla samt rekrytera nya kunder. Nivåerna på förseningsersättningen spelar en viktig roll gällande huruvida en kund upplever sig ha blivit kompenserad eller ej. För att kunna möta kommande kundbehov föreslås därför att delegation ges till Hållbarhetsnämnden avseende beslut gällande ersättningsnivåer för förseningsersättning.

     

    Tillfälliga drivmedelsförändringar

    För att bidra till en budget i balans för år 2023 föreslås ett tillfälligt drivmedelsbyte från biodiesel (HVO) till reduktionspliktig diesel för busstrafik i Gästrikland och Hälsingland på de bussdepåer där detta går att genomföra. Drivmedelsbytet verkställs när det är praktiskt genomförbart för trafikföretagen och gäller under år 2023. Kostnadsminskningen för år 2023 uppskattas till cirka 6-9 mnkr.

     

    Organisation

     

    Förvaltningen har undersökt möjligheten att genomföra interna effektiviseringar, resultatet av detta är att personella neddragningar inte kan genomföras utan att arbetsuppgifter inom verksamheten tas bort. Vid besparingsbeslutet 2019 togs tjänster bort från avdelningen vilket ännu idag påverkar verksamheten.

     

    Svar på återremiss

     

    Bedömningen är att justeringarna av biljettpriserna i förslaget är relativt stora och att ytterligare höja dessa i stället för att genomföra föreslagna utbudsjusteringar innebär större risk för försämrad konkurrenskraft och minskat resande än lagt förslag. Vi kan heller inte hitta andra effektivitetsåtgärder som kan ersätta de föreslagna utan att det skulle få större konsekvenser.

     

    Utredning om att återinföra reklam på våra fordon är på väg fram och kommer hanteras inom kort.

     

    Det finns behov av ytterligare kostnadseffektiviseringar och intäktsförstärkningar framöver.

     

    Bilagor

  3. Förslagen till revideringar, justeringar och framförallt de förslag som är av principiell natur av innehållet i Handbok för Hälsoval Gävleborg har under våren 2023 beretts i Hälsovalsutskottet.

     

    I ärendebeskrivningen följer en kortare beskrivning av vilka tillägg, borttagande och ändringar av principiell karaktär som föreslås i Handboken för Hälsoval Gävleborg.

     

    De delar som berör ekonomi och ersättning inom uppdraget är inte med då det måste hanteras utifrån Region Gävleborgs budgetprocess, och kommer kräva ett tilläggsbeslut när ersättningsnivåer kan sättas.

     

    Bilagor

  4. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. Att Region Gävleborg tillskriver regeringen för att delge uppfattningen att vårdpersonal ska undantas kraven på angiveri.

     

    Bilagor

  5. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. Att Region Gävleborg tillskriver regeringen för att delge uppfattningen, att yrkeskategorier i regionsektorn, vid sidan av vårdpersonal, ska undantas kraven på angiveri.

     

    Bilagor

  6. Eva Lindberg, Marie-Louise Dangardt, Daniel Johansson, Lena Åman, Kristoffer Hansson, Bente Sandström, Ylva Ivarsson och Hans Hellström (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att Region Gävleborg genomför sommarlovsaktiviteter med lunch för barn i Gävleborg enligt ovan beskrivning.
    2. Att sådana aktiviteter planeras, förbereds och genomförs för åren 2024, 2025 och 2026.

     

    Bilagor

  7. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Yvonne Oscarsson, Lars B Andersson och Gabriella Eidhagen (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    • att Region Gävleborg ska införa särskilda arbetsvillkor.
    • att det genomförs en kraftig satsning på förbättrad arbetsmiljö, med delaktighet och inflytande för personalen.
    • att grundbemanningen ökar.
    • att resursteam införs.

     

    Bilagor

  8. Carina Ohlson (C) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    • att reskassa behålls som betalningssätt som minst tills det att ”betala med blipp” är redo för införande.

     

    Bilagor

  9. Eva Lindberg (S) frågar:

    1. Delar ordförande HSN Socialdemokraternas syn på betydelsen att Region Gävleborg stärker det uppsökande, hälsofrämjande och förebyggande arbetet för barn?
    2. Hur ser ordförande HSN på att i detta syfte införa hälsobuss enligt ovan beskrivning i Region Gävleborgs verksamheter?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30-31 maj 2023.

     

    Bilagor

  10. Eva Lindberg (S) frågar:

    1. Bedömer ordförande HSN att hembesöksprogrammet utgör en viktig komponent inom barnhälsovården i Region Gävleborg – om så, varför?
    2. Ser ordförande HSN att ett utökat hembesöksprogram som beskrivs i interpellationen kan tillföra ytterligare värde – om så, varför?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30-31 maj 2023.

     

    Bilagor

  11. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Vad gör Samstyret när pengarna från resultatutjämningsreserven är slut?
    2. Hur ser den långsiktiga planen ut för att nå en ekonomi i balans för hälso och sjukvårdsnämnden?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30-31 maj 2023.

     

    Bilagor

  12. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Varför behandlas inte lymfödem med massage i Region Gävleborg?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 30-31 maj 2023.

     

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.