Val av justerare och justeringstid
Enligt Kommunallag (2017:725), 11 kap 8 §, ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesatsen för regionskatten under det följande året. Enligt samma lag ska skattesatsen också anges i budgeten. Skattesatsen för år 2023 är 11,51 kronor. För år 2024 föreslås oförändrad skattesats.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 17 oktober 2023, § 213, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sjukvårdspartiet Gävleborg har upprättat förslag till budget 2024 och ekonomisk plan 2025–2026. Budgetförslaget är upprättat utifrån oförändrad skattesats på 11,51 kronor. Budgeterat resultat 2024 uppgår till -367 mnkr och planerat resultat för 2025 till 31 mnkr samt för 2026 till 1 mnkr.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 8 november 2023, § 236, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Daniel Hermansson (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Eva Lindberg (S) yrkar på att regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att besluta följande:
Magnus Svensson (C) yrkar på att regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att besluta följande:
Ulla Andersson (V) yrkar på att regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att besluta följande:
Ordförande ställer proposition på majoritetens budgetförslag mot socialdemokraternas, centerpartiets och vänsterpartiets budgetförslag och finner att regionstyrelsen beslutar i enligt förslag till beslut.
Bilagor
Föreslagen avgiftshandbok för 2024 innehåller, utöver justeringar som är en konsekvens utav regeringsbeslut, höjd patientavgift på öppenvårdsbesök samt en tillhörande justerad avgift för uteblivna- eller sent avbokade besök.
Den föreslagna avgiftshandboken för 2024 innehåller även följande förändringar;
Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 18 oktober 2023, § 118, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 8 november 2023, § 243, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Daniel Hermansson (S), Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S) och Kristina Michelson (S) avstår från att delta i regionstyrelsens förslag till beslut.
Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande och har inkommit med en skriftlig reservation:
Majoriteten i Region Gävleborg föreslår att ny text ska införas som avhumaniserar människor utan tillstånd. De vill dessutom stryka hänvisningen till det så centrala beslutet om rätten till vård som kan anstå för personer utan tillstånd. Under den tid som ärendet har beretts i HSN har majoritetspartierna, var för sig, varit ute i media och gett olika versioner av vad strykningarna innebär. Strykningar som inte fanns när information gavs till nämnden utan undanhölls och lades fram vid beslutstillfället i nämnden.
Vid hanteringen i styrelsen läggs ytterligare förslag fram om att utreda om regionen ska införa nya avgifter för personer med funktionsnedsättning som till exempel döva, äldre och personer som har svårt att förstå svenska. De ska vid uteblivna besök eller vid sena avbokningar tvingas betala även för tolken. De ska alltså påföras extra kostnader för att de har behov av extra stöd i sin vårdsituation. Ett stöd som även vårdpersonalen behöver för att kunna ge rätt vård och omsorg.
Magnus Svensson (C) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande och har inkommit med en skriftlig reservation:
I ärendet gällande avgiftshandbok (HSN 2023/1312) efterlyste jag och övriga i oppositionen ett klargörande kring hur tolkning av förslaget till ny lydelse skulle göras. Under ärendets hantering kom majoriteten med ett antal olika ståndpunkter från olika partier i majoriteten för hur den nya lydelsen skulle tolkas. Detta är i linje med hur olika företrädare för den politiska majoriteten har yttryck sig offentligt i media med helt olika tolkningar.
Bristen på eniga klargörande och tydliggörande besked risker att skapa förvirring och misstroende inom och utom vår organisation. Det är inte heller till nytta för vår organisation att ut mot allmänheten inte tydligt kommunicera vad de kan förvänta sig av vår verksamhet.
Slutligen är det oroande att styrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden varken kan bereda eller kommunicera ett beslut med tydlig medicinsk-etisk påverkan utan att skapa otydlighet gällande tolkningen av innebörden.
Daniel Hermansson (S), Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S) och Kristina Michelson (S), reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande och har inkommit med en skriftlig reservation:
Undertecknade reserverar sig mot ärendets handläggning. I ärendet har olika företrädare för majoritetskoalitionen SD, M, KD och Sjukvårdspartiet uttryckt olika ståndpunkter, vilket försvårat förståelse och tolkning inom organisationen och för utomstående. Styrelsens agerande har varit felaktigt eller i vart fall ytterst tveksamt utifrån gällande regelverk om bl.a. beredning. Den förvirring som kommit att prägla ärendet har sannolikt riskerat att skada allmänhetens förtroende för organisationen, som uttryckt två helt olika linjer i frågan.
En ytterligare brist i handläggningen är att majoritetskoalitionens största och ledande parti (SD) under sittande sammanträde inkommer med yrkanden i samband med ärendets avgörande.
Det samlade intrycket är att styrelsen brustit i sin skyldighet och roll, att på ett tydligt och transparent sätt bereda och besluta om en fråga av stor medicinsk-etisk vikt för organisationens anställda.
Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Magnus Svensson (C), Daniel Hermansson (S), Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S) och Kristina Michelson (S), på återremiss.
Ulla Andersson (V) yrkar i andra hand på:
Anna Sundberg (SD) yrkar på:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2023-09-20, § 242, och 2023-10-24, § 256.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2023-09-20, § 246, och 2023-10-24, § 261.
Bilagor
Joakim Westlund (C) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 286.
Bilagor
Interpellation - Har eleverna vid Bollnäs folkhögskola erbjudits att lussa för regionfullmäktige 2023
Lars Öberg (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 287.
Bilagor
Interpellation - Vem visste vad när angående försök att påverka lärare och elever i samband med manifestation för folkhögskolorna?
Marcus Gard (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 288.
Bilagor
Interpellation - Vad anser Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Jennie Forsblom, KD, om angiverilagstiftning i sjukvården och varför?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 289.
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 290.
Bilagor
Interpellation – Kommer barnen i Gävleborg få kostnadsfria kulturaktiviteter med lunch på sommarlovet?
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 291.
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 292.
Bilagor
Interpellation - Vad gör ordförande för hälso- och sjukvårdsnämnden åt att barn i Gävleborg får vänta längst i landet på glasögon?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 293.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 294.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 295.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 296.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 297.
Bilagor
Fråga - Minskad personalstyrka i mer än hälften av Sveriges regioner men inte i Region Gävleborg?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 298.
Bilagor
Lars Öberg (S) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 299.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 300.
Bilagor
Egenavgift för resa med egen bil höjs från 80 kronor till 107 kronor. Egenavgift för resa med servicefordon höjs från 100 kronor till 120 kronor. Högkostnadsskyddet höjs från 1800 kronor till 2200 kronor. Kilometerersättningen i beräkningen höjs från 1,83 kr/km till 2,50 kr/km.
Förslaget bedöms minska regionens nettokostnad med 2,5 miljoner kronor.
Bakgrund
Region Gävleborgs reglemente för sjukresor antogs och reviderades senast 2015. Region Gävleborg har låga avgifter jämfört med flera intilliggande regioner. Förslaget innebär att Region Gävleborg närmar sig det högre avgiftsspannet bland de regioner som jämförs. Flera regioner har dock inte reviderat sina avgifter på ett antal år.
Förslag till förändringar
Resa med egen bil
Egenavgiften för resa med egen bil höjs till 107 kronor/enkelresa (80 kronor idag), motsvarande 43 km i eget ansvar. Egenavgift tas ut på alla resor, förutom barn under 20 år. Det ska således inte gå att intyga medicinska skäl för att undantas egenavgiften. Detta för att det ska bli likställt med regler för resa med servicefordon.
Det innebär att resor längre än 43 km ersätts (107 kr/2,50 kr). Kortare resor är eget ansvar. Det är oförändrat jämfört med idag.
Förändringen bedöms öka regionens nettokostnad med 0,9 miljoner kronor.
Resa med servicefordon (taxi)
Egenavgift för resa med servicefordon höjs till 120 kr/enkelresa (100 kronor idag). Resenären erhåller service och stöd som inte finns vid resa med egen bil, därav är det motiverat med en högra egenavgift jämfört med resa med egen bil. För resa med servicefordon krävs medicinskt intyg från vårdenhet.
Högkostnadsskyddet för sjukresor höjs till 2200 kronor per 12-månadersperiod från första resan. I dag uppgår högkostnadsskyddet till 1800 kronor och det har inte justerats sedan 2015.
För resenärer med servicefordon innebär det vid en förändrad egenavgift till 120 kr/enkelresa att de uppnår högkostnadsskydd vid färre resor än motsvarande 100 kr/enkelresa och dagens nivå 1800 kr. Detta gynnar resenärer med stort resebehov. Sällanåkare behöver fler resor med egen bil eller servicefordon för att nå högkostnadsskyddet.
Förslaget bedöms minska regionens nettokostnad med 3,4 miljoner kronor.
Högkostnadsskyddet bör även indexeras och räknas upp likt högkostnadsskyddet för patientavgifter. Indexering är önskvärt för att effekten av högkostnadsskyddet ska följa prisutvecklingen och att patientens andel av kostnaden blir konstant i förhållande till prisnivån i samhället.
Oförändrat
Nedanstående föreslås fortsatt gälla (ingen förändring mot idag):
• Barn 0-20 år betalar ingen egenavgift för taxi, men sjukreseintyg krävs från vården.
• Barn 0-20 år får ersättning för egen bil utan egenavgift.
• Personer äldre än 85 år betalar egenavgift för taxi, men behöver inget sjukreseintyg.
• Personer äldre än 85 år får ersättning för egen bil utan egenavgift.
• Personer (oavsett ålder) med beviljad färdtjänst från sin hemkommun, åker sjukresa med taxi utan sjukreseintyg men betalar egenavgift enligt gällande reglemente.
Med ovanstående förslag placerar sig Region Gävleborg högre, men inte högst i Sverige. Högsta egenavgifterna för egen bil respektive servicefordon uppgår till 200 kronor och högsta belopp för högkostnadsskydd uppgår till 2600 kronor. Längsta ej ersatta resa är 133 km.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 8 november 2023, § 240, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande och har inkommit med en skriftlig reservation:
Att åka sjuktransport med servicefordon är ett viktigt och bra sätt att kunna ta sig till den vård man som patient behöver och när man inte kan ta sig dit på annat sätt, men det innebär en större tidsåtgång och anpassning än för patient som kan transportera sig med egen bil. Därför menar Vänsterpartiet att prishöjningen för transport med servicefordon ska vara lägre än i majoritetens förslag och att kilometerersättningen för transport med egen bil därmed blir lägre.
I vårt förslag yrkade vi på att priset för sjuktransport för servicefordon höjs med 10 kronor och att kilometerersättningen och egenavgiften för transporter med egen bil justeras motsvarande grad för att finansiera den lägre höjningen.
Ulla Andersson (V) yrkar på att priset för sjuktransport för servicefordon höjs med 10 kronor och att kilometerersättningen och egenavgiften för transporter med egen bil justeras motsvarande grad för att finansiera den lägre höjningen.
Magnus Svensson (C) yrkar, med instämmande av Eva Lindberg (S), avslag på förslag till beslut.
Bilagor
Enligt ”Avtal mellan Region Gävleborg och Folktandvården Gävleborg AB” regleras att stöd till tandvårdens forskning ges enligt överenskommelse, vilket innebär att medarbetare inom Folktandvården Gävleborg (FTV AB) har samma möjlighet som medarbetare i Region Gävleborg (RG) att ansöka om forskningstid inom tjänst. RG har resurser avsatta för att bevilja forskningstid inom tjänst för medarbetare inom FTV AB som ansöker om det och i konkurrens med andra beviljas medel.
Under ett antal år har kapaciteten att bedriva forskning inom FTV AB inte varit i paritet med budgeterade medel för forskning- och utvecklingsarbete inom tandvården. De senaste 5 åren har Folktandvården nyttjat mindre än hälften av budgeterat utrymme för forskningstid inom tjänst (tabell nedan).
|
År |
Budget MNKR |
Utfall MNKR |
|
2020 |
2,7 |
O,7 |
|
2021 |
2,8 |
1,0 |
|
2022 |
2,9 |
0,9 |
|
2023 |
3.0 |
Prognos 1,0 |
|
2024 |
3,1 |
Prognos 1,6 |
Tabell: Budgeterat utrymme och utfall för medel avsatta för forskningstid inom tjänst, avseende Folktandvården Gävleborg
Mot den bakgrunden beslutas att minska ersättningen för forskning inom tandvård från 3,1 miljon till 1,6 miljon from 2024-01-01. Om folktandvården i framtiden har en kapacitet att bedriva forskning i högre utsträckning kan frågan om att åter höja ersättningen till 2023-års nivå aktualiseras.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 8 november 2023, § 241, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Daniel Hermansson (S), Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Kristina Michelson (S) och Magnus Svensson (C) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande och socialdemokraterna har inkommit med en skriftlig reservation:
Det finns ett vetenskapligt stöd för att goda tandvårdsvanor i tidig ålder bidrar till god tandhälsa i vuxen ålder. Kvalitetssäkrade uppgifter om den tandvård som utförs på barn och unga vuxna är därför av betydelse för såväl planering av tandvård som för forskning och utvärdering. Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) visar i en systematisk genomgång att det genomgående finns ett stort behov av behandlingsforskning inom de flesta områden inom tandvården till barn och unga vuxna. Forskningen betydelse för kunskapsstyrning, uppföljning och utveckling av tandvårdsverksamhet är oomtvistad, därtill ger närvaro av forskning bättre förutsättningar för kunskapsförsörjning. Mot denna bakgrund måste det anses allvarligt och misslyckat att fatta beslut om att minska ersättningen för forskning inom tandvård i Region Gävleborg från 3,1 miljon till 1,6 miljon fr.o.m. 2024-01-01.
Daniel Hermansson (S) yrkar, med instämmande av Magnus Svensson (C):
Ulla Andersson (V) yrkar bifall till det andra yrkandet.
Bilagor
Folktandvården i Gävleborg föreslås ges möjlighet att höja avgifterna i allmäntandvården till maximalt 12 procent över Tandvårds- och läkemedelsförmånsverkets (TVL) referensprislista samt specialisttandvården till maximalt 25 procent över TVL:s referensprislista. Idag är motsvarande övre gräns 5 respektive 15 procent. Beslutet föreslås gälla för 2024 och 2025 för åtgärdsserie 300, 400, 500, 700, 800 samt 921-929.
Bakgrund
Inflationen och ökade pensionskostnader påverkar folktandvårdens ekonomiska resultat negativt. Kostnaderna för första halvåret 2023 har ökat med 11 procent medan intäkterna ökat med knappt 1 procent.
Sedan 2016 har Folktandvården Gävleborg möjlighet att höja avgifterna upp till en given nivå över TLV:s referensprislista, 5 procent för allmäntandvård och 15 procent för specialisttandvård.
Förslag till förändringar
Som en åtgärd för att möta den högre kostnadsökningstakten föreslås Folktandvården Gävleborg ges möjlighet att höja avgifterna till en högre nivå i förhållande till TLV:s referenslista än tidigare, 12 procent för allmäntandvården och 25 procent för specialisttandvården för åtgärdsserie 300, 400, 500, 700, 800 samt 921-929.
Det är då bolagets styrelse som fattar beslut om hur hög höjningen blir inom ramen för ovanstående.
En jämförelse med Region Dalarna, Region Uppsala samt Region Sörmland för 2023 visar att Folktandvården Gävleborg har förhållandevis låga avgifter.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 8 november 2023, § 238, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för Ulla Anderssons (V) yrkande.
Eva Lindberg (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande och har inkommit med en skriftlig reservation:
Allt fler avstår tandvård på grund av ekonomiska skäl. Enligt nya siffror från Socialstyrelsen har antalet per 100 invånare i Gävleborg som besökt tandläkaren det senaste året minskat med 20 procent under en tioårsperiod. De flesta anger sämre ekonomi med höjda levnadskostnader som skäl.
Trots utvecklingen föreslår SD, M, KD och Sjukvårdspartiet en kraftig höjning av kostnaderna för tandvård. Enligt förslaget ska allmäntandvård kosta 12 procent mer och specialisttandvård hela 25 procent mer för patienten. Inflationen och ökade pensionskostnader sägs påverka folktandvårdens ekonomiska resultat negativt, varför en höjning är nödvändig enligt SD, M, KD och Sjukvårdspartiet.
Sådana kraftiga höjningar som föreslås skulle avsevärt försämra länsbornas möjligheter att besöka folktandvården. Vidare kan det inte vara rätt att patienterna ska garantera bolagets ekonomi, det måste vara upp till ägaren Region Gävleborg att göra.
Även i detta ärende fattar SD, M, KD och Sjukvårdspartiet beslut på mycket svag grund, då vare sig risk- eller konsekvensanalyser företagits trots den allvarliga utvecklingen med kraftigt minskad besöksfrekvens till folktandvårdens verksamheter. Således finns fog att påstå att beredningen av ärendet varit otillräckligt. Sammantaget visar hanteringen av ärendet på en oförmåga till genomtänkt och tillämpad ledning och styrning, vilket riskerar att leda till försämrad måluppfyllelse för verksamheten.
Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Daniel Hermansson (S), Jan Lahenkorva (S) och Magnus Svensson (C):
Bilagor
Det är svårt att mäta om klimatkompensationen ger incitament till förändrat resande. Det är mer av ett förhållningssätt. Det finns därmed inte tillräckliga skäl att fortsätta med klimatkompensationen. Effekt i förhållande till arbetsinsats saknas. Andra, mer verkningsfulla, åtgärder har också tillkommit.
Bakgrund
2013 inkom en motion (LS 2012/121) om att införa klimatkompensation i Landstinget Gävleborg. Motionen bifölls. Landstingsstyrelsen beslutade den 23 september 2013 om att införa avgifter för resor med bil och flyg i tjänsten. Avgifterna skulle tillföras ett klimatkonto som i sin tur skulle finansiera klimatkompenserande åtgärder. Initialt bedömdes klimatkontot omfördela cirka en miljon kronor per år.
Regionstyrelseförvaltningen har ett uppdrag att göra en översyn av den verksamhet som bedrivs inom förvaltningen. Som ett led i översynen utreds arbetsuppgifter som är lagstadgade respektive av ambitionskaraktär. Ej lagstadgade arbetsuppgifter bör ha ett tydligt syfte och även få tydliga effekter.
Ekonomiska omfördelningar
2022 omfördelades 937 000 kronor inom systemet. Klimatbelastande resor belastar enheten med en extra avgift. Summan av de interna avgifterna fördelas vid årets slut ut till enheterna utifrån resande med X-trafik. Utslaget på en kostnadsbudget om cirka 12 miljarder kronor motsvarar det mindre än 0,1 promille.
Arbetsinsats
Arbetet på ekonomiavdelningen med klimatkompensationen motsvarar cirka en arbetsvecka, eller 2 % av en heltidsanställd.
Påverkan på antalet resor med bil eller flyg
Det är svårt att koppla klimatkompensationen som påverkande faktor till att våra resor med bil har minskat. Däremot fungerar klimatkompensationen som ett ställningstagande som styrker miljömålet att vi ska ha klimateffektiva möten och transporter. Med de stora ekonomiska utmaningar som regionen står inför är det ytterst tveksamt om det är ett tillräckligt ekonomiskt incitament för att välja ett annat transportsätt eller en annan mötesform.
Nya åtgärder för att minska vår klimatpåverkan
Det är tio år sedan beslutet om klimatkompensation fattades. Sedan dess har mycket hänt inom området, både i omvärlden och inom regionen – aktiviteter som bedöms ha större reell inverkan på klimatet. Region Gävleborg arbetar för ett Fossilfritt 2025, prioriterar elbilar i vår flotta, installerar laddstolpar på våra fastigheter, erbjuder lånecyklar för kortare transporter, har erbjudit anställda förmånscyklar, installerar ett energioptimeringssystem för våra fastigheter samt tillämpar återhållsamhet i resor överlag. Idag finns även digitala mötesformer som en naturlig del av våra möten.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 8 november 2023, § 239, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C) reserverar sig mot beslutet till förmån för Ulla Anderssons (V) yrkande.
Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Daniel Hermansson (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C), på att en översyn görs över hur systemet för klimatkompensation kan förenklas för att minska administrationskostnader och att denna modell används istället.
Ordförande ställer proposition på förslag till beslut mot Ulla Anderssons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt förslag till beslut.
Bilagor
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt, § 61.
I bifogad sammanfattning framgår vilka motioner som den 3 november 2023 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 93 st.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 8 november 2023, § 248, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de medborgarförslag som inte beretts färdigt, § 95.
I bifogad sammanfattning framgår vilka medborgarförslag som den 3 november 2023 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 12 st.
Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 8 november 2023, § 247, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Henrik Olofsson, Sjukvårdspartiet, föreslår:
Regionstyrelsen svarar:
Region Gävleborg är i ett ekonomiskt utsatt läge, efter år av ekonomisk doping från staten. Detta samtidigt som tidigare styret inte anpassat verksamheten efter de ekonomiska risker som alltid ska beaktas, vare sig det handlar om väntade konjunktursvängningar eller plötsliga makroekonomiska chocker, ett exempel på vad som skedde efter Rysslands anfallskrig mot Ukraina.
Det är nu av största vikt att vi ansvarsfullt ser över hur vi kan säkerställa att kvaliteten och tillgängligheten i vården inte blir lidande. Region Gävleborg har haft en stor tillökning av administrativa tjänster, samtidigt som man har stora behov av vårdpersonal. Att rekrytera administratörer, med all respekt för deras viktiga roll, istället för sjuksköterskor och läkare rimmar illa med vår vision om en god och nära vård. Vi behöver därför nå en bättre balans mellan administrativa resurser och de vårdande yrkesroller som arbetar direkt gentemot patienterna.
I ljuset av detta har vi lagt fram ett förslag på att genomföra besparingar på ca 40 miljoner kronor, inom det administrativa området, för år 2024. Det kommer dels att stärka ekonomin men också vara ett steg mot att, i vårt ekonomiskt svåra läge, prioritera de vårdgivande tjänsterna framför de rent administrativa.
Vi kommer fortsätta bevaka denna fråga under kommande år, för att se hur vi kan nå en ökad effektivitet inom de administrativa tjänsterna.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 30 mars 2021, § 156, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning. Därefter anmäldes motionen för fortsatt beredning vid regionfullmäktiges sammanträden 30 mars 2022, § 61, och 30 mars 2023, § 60.
Motionen behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 8 november 2023, § 254, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Ulla Andersson (V), Eva Lindberg (S), Daniel Hermansson (S), Lars Öberg (S) och Kristina Michelson (S) avstår från att delta i beslutet.
Bilagor
Hans Backman (L) föreslår i en motion:
Vi delar motionärens bild av att kostnaden för hyrpersonal är problematiskt hög samt att Region Gävleborg behöver bli en attraktivare arbetsgivare för att behålla och rekrytera medarbetare.
Den politiska majoriteten har under 2023 fattat en rad beslut för att minska andelen hyrpersonal samt för att bli en attraktivare arbetsgivare. Bland annat har en kontinuitetsersättning för allmänsjuksköterskor införts i syfte att premiera fasta anställningar. I skrivande stund pågår också en löneöversyn i regionen för rättvisare löner. För att öka tryggheten för patienter och medarbetare genomförs en trygghetssatsning innehållande allt ifrån utbildningsinsatser till den fysiska utformningen. Detta är ett axplock av åtgärder, mer har gjort och mer kommer att göras.
Att behålla och rekrytera medarbetare är en av de viktigaste faktorerna för att kunna erbjuda invånarna i Gävleborg en tillgänglig vård av hög kvalitet. Det är en av våra mest prioriterade frågor.
Efter valet 2022 fick Region Gävleborg ett nytt politiskt ledarskap, någonting som också innebär en ny arbetsgivarpolitik.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 22 september 2021, § 361, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning. Därefter anmäldes motionen för fortsatt beredning vid regionfullmäktige sammanträde 26 oktober 2022, § 267.
Motionen behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 8 november 2023, § 256, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Ulla Andersson (V), Magnus Svensson (C), Daniel Hermansson (S), Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S) och Kristina Michelson (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för Ulla Anderssons (V) yrkande.
Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Magnus Svensson (C), Daniel Hermansson (S), Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S) och Kristina Michelson (S), bifall till motionen.
Ordförande ställer proposition på förslag till beslut mot Ulla Anderssons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt förslag till beslut.
Bilagor
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av Hälsoval. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen säkerställt en tillräcklig följsamhet till gällande avtal för Hälsoval i regionen samt en tillräcklig kontroll som säkerställer att felaktiga ersättningar inom dessa inte utbetalas.
Granskningsresultatet har bedömts utifrån skalan ”inte säkerställt”, ”i begränsad utsträckning säkerställt”, ”till övervägande del säkerställt” eller ”helt säkerställt”. Utifrån genomförd granskning är vår samlade bedömning att regionstyrelsen helt säkerställt tillräcklig följsamhet till gällande avtal för Hälsoval i regionen samt en tillräcklig kontroll som säkerställer att felaktiga ersättningar inom dessa inte utbetalas.
Revisionsrapporten behandlades vid hälsovalsutskottets sammanträde 16 oktober 2023, § 33, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades revisionsrapporten vid regionstyrelsens sammanträde 8 november 2023, § 252, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Ulla Andersson (V) avstår från att delta i beslutet och har kommit in med en skriftlig motivering:
Hälsovalssytemet är kostnadsdrivande och styr bort från den lagstadgade principen jämlik vård efter behov och är ett ineffektivt system. Det är kostnadsdrivande och påverkar såväl kontinuiteten negativt liksom patientsäkerheten. Det ökar också personalbristen då vi inte kan styra vården eller var hälsocentralerna ska finnas. Landsbygden får betala ett högt pris för det. Vårdvalet göder byråkrati och ineffektiva kontrollsystem. Kontrollen av skattemedel liksom vårdens innehåll och kvalitet minskar.
Välfärdsbrottsligheten anses utgöra ett systemhot mot sjukvården och är ett stort problem. De så kallade valfrihetsreformerna har öppnat upp för organiserad brottslighet enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Det innebär också att vårdverksamheten blir svårare att kontrollera och granska. Det urholkar tilliten och innebär läckage av offentliga medel - medel som verkligen behövs i vården och annan välfärdsverksamhet. För varje krona som försvinner blir det mindre pengar till att ge vård till den som behöver. Ekobrottsmyndigheten menar att hälsoklyftorna tenderar att öka och folkhälsan försämras då de kriminella ofta riktar in sig mot utsatta, såsom nyanlända, lågutbildade och ensamkommande flyktingar. Dessa grupper har svårare att ställa krav på innehållet i vården.
Enligt Sveriges kommuner och regioner (SKR) är det bästa sättet att upptäcka brottslighet inom vården att granska vårdbolagens bokföring. Det är svårare att i efterhand kontrollera om en person fått vård eller om en förskrivning var medicinskt motiverad eller att intyget var rätt utfärdat. Den fördjupade kontrollen gör inte regionen idag.
Hälsovalskontoret som ansvarar för kontroll och granskning får gott omdöme för sitt arbete i PwC:s revisionsrapport. Dock är deras möjligheter att kontrollera 16 privata vårdbolags verksamhet på det sätt som skulle behövas, enligt oss, för att ha kontroll över innehåll och bokföring inte görligt. Bokföring och bokslut har inte funnits tillhanda för hälsovalskontoret då regionen inte haft det som krav i sina avtal med de privata vårdbolagen.
I en granskning av vårdbolagen bör förutom bokföring även vårdinsatser och intyg granskas, om kostnadskrävande patienter styrs bort och om vårdmetoder och behandlingar väljs bort på grund av kostnader.
Det har dock inte ingått i uppdraget för PwC. Vi avstår därför från att delta i beslutet.
Bilagor
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av arbetet med psykisk ohälsa hos äldre.
Granskningens syfte är att besvara om hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt en ändamålsenlig verksamhet avseende äldre som lider av psykisk ohälsa samt om den interna kontrollen i sammanhanget är tillräcklig.
Revisionsrapporten behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 27 september 2023, § 100, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades revisionsrapporten vid regionstyrelsens sammanträde 17 oktober 2023, § 221, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:
Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Ulla Andersson (V) yrkar på att regionstyrelsen ger Hälso- och sjukvårdsnämnden i uppdrag att särskilt följa upp att en ändamålsenlig verksamhet gällande äldres psykiska och fysiska hälsa och den omsorg, vård och insatser som ges, samverkan inom regionen och mellan kommunerna och regionens primärvård och slutenvård prioriteras i utvecklingsarbetet för att sedan följas upp i början av 2025.
Ordförande ställer proposition på Ulla Anderssons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen avslår detta.
Bilagor
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av regionstyrelsens budgetprocess samt av hälso- och sjukvårdsnämndens ekonomistyrning.
Den sammanfattande bedömningen är att regionstyrelsen till övervägande del har säkerställt en ändamålsenlig budgetprocess på regionövergripande nivå. Vidare är den sammanfattande bedömningen att regionstyrelsen i begränsad utsträckning utövat sin uppsiktsplikt och säkerställt en tillräcklig intern kontroll i arbetet för en ekonomi i balans inom hälso- och sjukvårdsnämndens verksamhetsområde.
Den sammanfattande bedömningen är att hälso- och sjukvårdsnämnden i begränsad utsträckning säkerställt en ändamålsenlig ekonomistyrning för den verksamhet den ansvarar för. Vidare är den sammanfattande bedömningen att hälso- och sjukvårdsnämnden i begränsad utsträckning har säkerställt en tillräcklig intern kontroll i arbetet för en ekonomi i balans inom hälso- och sjukvårdsnämndens verksamhetsområde.
Revisionsrapporten behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 18 oktober 2023, § 120, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades revisionsrapporten vid regionstyrelsens sammanträde 8 november 2023, § 253, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Micael Sigvardsson (SVG) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Viktor Landström (M) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Moa Dahlberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Camilla Niss, Högskolan i Gävle:s nominerade kandidat, har avsagt sig sitt uppdrag som styrelseledamot i Movexum AB så ny ledamot behöver väljas.
Fyllnadsvalet har beretts i enlighet med Movexum AB´s bolagsordning, § 7, se bifogade protokollsutdrag.
Bilagor
Andreas Kvarnström (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Andreas Kvarnströms avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 24 oktober 2023, § 275.
Bilagor
Madelene Eklund (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Madelene Eklunds avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 24 oktober 2023, § 278.
Bilagor
Fredrik Hellberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i kultur- och kompetensnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Fredrik Hellbergs avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 24 oktober 2023, § 279.
Bilagor
Moa Dahlberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktiges valberedning så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Albin Yxell (SD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden så ny ledamot behöver väljas.
Bilagor
Albin Yxell (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionstyrelsen så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Gerd Olsson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i patientnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Lars Österberg (KD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kultur- och kompetensnämnden så ny ledamot behöver väljas.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation - En ny strategisk plan för nedläggningar men regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden arbetar med olika tidsplanering
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Birgitta Hildingsson (SVG) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Lars-Göran Langeborg, Yvonne Oscarsson, Alf Norberg, Petra Modée, Anna-Lena Vestin och Zaradesht Bekir (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:
Bilagor
Val av justerare och justeringstid
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Micael Sigvardsson (SVG) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Viktor Landström (M) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Moa Dahlberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Camilla Niss, Högskolan i Gävle:s nominerade kandidat, har avsagt sig sitt uppdrag som styrelseledamot i Movexum AB så ny ledamot behöver väljas.
Fyllnadsvalet har beretts i enlighet med Movexum AB´s bolagsordning, § 7, se bifogade protokollsutdrag.
Bilagor
Andreas Kvarnström (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Madelene Eklund (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Fredrik Hellberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i kultur- och kompetensnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Albin Yxell (SD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden så ny ledamot behöver väljas.
Bilagor
Albin Yxell (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionstyrelsen så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Lars Österberg (KD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kultur- och kompetensnämnden så ny ledamot behöver väljas.
Bilagor
Gerd Olsson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i patientnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Moa Dahlberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktiges valberedning så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Enligt Kommunallag (2017:725), 11 kap 8 §, ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesatsen för regionskatten under det följande året. Enligt samma lag ska skattesatsen också anges i budgeten. Skattesatsen för år 2023 är 11,51 kronor. För år 2024 föreslås oförändrad skattesats.
Bilagor
Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sjukvårdspartiet Gävleborg har upprättat förslag till budget 2024 och ekonomisk plan 2025–2026. Budgetförslaget är upprättat utifrån oförändrad skattesats på 11,51 kronor. Budgeterat resultat 2024 uppgår till -367 mnkr och planerat resultat för 2025 till 31 mnkr samt för 2026 till 1 mnkr.
Bilagor
Föreslagen avgiftshandbok för 2024 innehåller, utöver justeringar som är en konsekvens utav regeringsbeslut, höjd patientavgift på öppenvårdsbesök samt en tillhörande justerad avgift för uteblivna- eller sent avbokade besök.
Den föreslagna avgiftshandboken för 2024 innehåller även följande förändringar;
Bilagor
Egenavgift för resa med egen bil höjs från 80 kronor till 107 kronor. Egenavgift för resa med servicefordon höjs från 100 kronor till 120 kronor. Högkostnadsskyddet höjs från 1800 kronor till 2200 kronor. Kilometerersättningen i beräkningen höjs från 1,83 kr/km till 2,50 kr/km.
Förslaget bedöms minska regionens nettokostnad med 2,5 miljoner kronor.
Bakgrund
Region Gävleborgs reglemente för sjukresor antogs och reviderades senast 2015. Region Gävleborg har låga avgifter jämfört med flera intilliggande regioner. Förslaget innebär att Region Gävleborg närmar sig det högre avgiftsspannet bland de regioner som jämförs. Flera regioner har dock inte reviderat sina avgifter på ett antal år.
Förslag till förändringar
Resa med egen bil
Egenavgiften för resa med egen bil höjs till 107 kronor/enkelresa (80 kronor idag), motsvarande 43 km i eget ansvar. Egenavgift tas ut på alla resor, förutom barn under 20 år. Det ska således inte gå att intyga medicinska skäl för att undantas egenavgiften. Detta för att det ska bli likställt med regler för resa med servicefordon.
Det innebär att resor längre än 43 km ersätts (107 kr/2,50 kr). Kortare resor är eget ansvar. Det är oförändrat jämfört med idag.
Förändringen bedöms öka regionens nettokostnad med 0,9 miljoner kronor.
Resa med servicefordon (taxi)
Egenavgift för resa med servicefordon höjs till 120 kr/enkelresa (100 kronor idag). Resenären erhåller service och stöd som inte finns vid resa med egen bil, därav är det motiverat med en högra egenavgift jämfört med resa med egen bil. För resa med servicefordon krävs medicinskt intyg från vårdenhet.
Högkostnadsskyddet för sjukresor höjs till 2200 kronor per 12-månadersperiod från första resan. I dag uppgår högkostnadsskyddet till 1800 kronor och det har inte justerats sedan 2015.
För resenärer med servicefordon innebär det vid en förändrad egenavgift till 120 kr/enkelresa att de uppnår högkostnadsskydd vid färre resor än motsvarande 100 kr/enkelresa och dagens nivå 1800 kr. Detta gynnar resenärer med stort resebehov. Sällanåkare behöver fler resor med egen bil eller servicefordon för att nå högkostnadsskyddet.
Förslaget bedöms minska regionens nettokostnad med 3,4 miljoner kronor.
Högkostnadsskyddet bör även indexeras och räknas upp likt högkostnadsskyddet för patientavgifter. Indexering är önskvärt för att effekten av högkostnadsskyddet ska följa prisutvecklingen och att patientens andel av kostnaden blir konstant i förhållande till prisnivån i samhället.
Oförändrat
Nedanstående föreslås fortsatt gälla (ingen förändring mot idag):
• Barn 0-20 år betalar ingen egenavgift för taxi, men sjukreseintyg krävs från vården.
• Barn 0-20 år får ersättning för egen bil utan egenavgift.
• Personer äldre än 85 år betalar egenavgift för taxi, men behöver inget sjukreseintyg.
• Personer äldre än 85 år får ersättning för egen bil utan egenavgift.
• Personer (oavsett ålder) med beviljad färdtjänst från sin hemkommun, åker sjukresa med taxi utan sjukreseintyg men betalar egenavgift enligt gällande reglemente.
Med ovanstående förslag placerar sig Region Gävleborg högre, men inte högst i Sverige. Högsta egenavgifterna för egen bil respektive servicefordon uppgår till 200 kronor och högsta belopp för högkostnadsskydd uppgår till 2600 kronor. Längsta ej ersatta resa är 133 km.
Bilagor
Enligt ”Avtal mellan Region Gävleborg och Folktandvården Gävleborg AB” regleras att stöd till tandvårdens forskning ges enligt överenskommelse, vilket innebär att medarbetare inom Folktandvården Gävleborg (FTV AB) har samma möjlighet som medarbetare i Region Gävleborg (RG) att ansöka om forskningstid inom tjänst. RG har resurser avsatta för att bevilja forskningstid inom tjänst för medarbetare inom FTV AB som ansöker om det och i konkurrens med andra beviljas medel.
Under ett antal år har kapaciteten att bedriva forskning inom FTV AB inte varit i paritet med budgeterade medel för forskning- och utvecklingsarbete inom tandvården. De senaste 5 åren har Folktandvården nyttjat mindre än hälften av budgeterat utrymme för forskningstid inom tjänst (tabell nedan).
|
År |
Budget MNKR |
Utfall MNKR |
|
2020 |
2,7 |
O,7 |
|
2021 |
2,8 |
1,0 |
|
2022 |
2,9 |
0,9 |
|
2023 |
3.0 |
Prognos 1,0 |
|
2024 |
3,1 |
Prognos 1,6 |
Tabell: Budgeterat utrymme och utfall för medel avsatta för forskningstid inom tjänst, avseende Folktandvården Gävleborg
Mot den bakgrunden beslutas att minska ersättningen för forskning inom tandvård från 3,1 miljon till 1,6 miljon from 2024-01-01. Om folktandvården i framtiden har en kapacitet att bedriva forskning i högre utsträckning kan frågan om att åter höja ersättningen till 2023-års nivå aktualiseras.
Bilagor
Folktandvården i Gävleborg föreslås ges möjlighet att höja avgifterna i allmäntandvården till maximalt 12 procent över Tandvårds- och läkemedelsförmånsverkets (TVL) referensprislista samt specialisttandvården till maximalt 25 procent över TVL:s referensprislista. Idag är motsvarande övre gräns 5 respektive 15 procent. Beslutet föreslås gälla för 2024 och 2025 för åtgärdsserie 300, 400, 500, 700, 800 samt 921-929.
Bakgrund
Inflationen och ökade pensionskostnader påverkar folktandvårdens ekonomiska resultat negativt. Kostnaderna för första halvåret 2023 har ökat med 11 procent medan intäkterna ökat med knappt 1 procent.
Sedan 2016 har Folktandvården Gävleborg möjlighet att höja avgifterna upp till en given nivå över TLV:s referensprislista, 5 procent för allmäntandvård och 15 procent för specialisttandvård.
Förslag till förändringar
Som en åtgärd för att möta den högre kostnadsökningstakten föreslås Folktandvården Gävleborg ges möjlighet att höja avgifterna till en högre nivå i förhållande till TLV:s referenslista än tidigare, 12 procent för allmäntandvården och 25 procent för specialisttandvården för åtgärdsserie 300, 400, 500, 700, 800 samt 921-929.
Det är då bolagets styrelse som fattar beslut om hur hög höjningen blir inom ramen för ovanstående.
En jämförelse med Region Dalarna, Region Uppsala samt Region Sörmland för 2023 visar att Folktandvården Gävleborg har förhållandevis låga avgifter.
Bilagor
Det är svårt att mäta om klimatkompensationen ger incitament till förändrat resande. Det är mer av ett förhållningssätt. Det finns därmed inte tillräckliga skäl att fortsätta med klimatkompensationen. Effekt i förhållande till arbetsinsats saknas. Andra, mer verkningsfulla, åtgärder har också tillkommit.
Bakgrund
2013 inkom en motion (LS 2012/121) om att införa klimatkompensation i Landstinget Gävleborg. Motionen bifölls. Landstingsstyrelsen beslutade den 23 september 2013 om att införa avgifter för resor med bil och flyg i tjänsten. Avgifterna skulle tillföras ett klimatkonto som i sin tur skulle finansiera klimatkompenserande åtgärder. Initialt bedömdes klimatkontot omfördela cirka en miljon kronor per år.
Regionstyrelseförvaltningen har ett uppdrag att göra en översyn av den verksamhet som bedrivs inom förvaltningen. Som ett led i översynen utreds arbetsuppgifter som är lagstadgade respektive av ambitionskaraktär. Ej lagstadgade arbetsuppgifter bör ha ett tydligt syfte och även få tydliga effekter.
Ekonomiska omfördelningar
2022 omfördelades 937 000 kronor inom systemet. Klimatbelastande resor belastar enheten med en extra avgift. Summan av de interna avgifterna fördelas vid årets slut ut till enheterna utifrån resande med X-trafik. Utslaget på en kostnadsbudget om cirka 12 miljarder kronor motsvarar det mindre än 0,1 promille.
Arbetsinsats
Arbetet på ekonomiavdelningen med klimatkompensationen motsvarar cirka en arbetsvecka, eller 2 % av en heltidsanställd.
Påverkan på antalet resor med bil eller flyg
Det är svårt att koppla klimatkompensationen som påverkande faktor till att våra resor med bil har minskat. Däremot fungerar klimatkompensationen som ett ställningstagande som styrker miljömålet att vi ska ha klimateffektiva möten och transporter. Med de stora ekonomiska utmaningar som regionen står inför är det ytterst tveksamt om det är ett tillräckligt ekonomiskt incitament för att välja ett annat transportsätt eller en annan mötesform.
Nya åtgärder för att minska vår klimatpåverkan
Det är tio år sedan beslutet om klimatkompensation fattades. Sedan dess har mycket hänt inom området, både i omvärlden och inom regionen – aktiviteter som bedöms ha större reell inverkan på klimatet. Region Gävleborg arbetar för ett Fossilfritt 2025, prioriterar elbilar i vår flotta, installerar laddstolpar på våra fastigheter, erbjuder lånecyklar för kortare transporter, har erbjudit anställda förmånscyklar, installerar ett energioptimeringssystem för våra fastigheter samt tillämpar återhållsamhet i resor överlag. Idag finns även digitala mötesformer som en naturlig del av våra möten.
Bilagor
Birgitta Hildingsson (SVG) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt, § 61.
I bifogad sammanfattning framgår vilka motioner som den 3 november 2023 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 93 st.
Bilagor
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska styrelsen två gånger per år redovisa de medborgarförslag som inte beretts färdigt, § 95.
I bifogad sammanfattning framgår vilka medborgarförslag som den 3 november 2023 inte hade beretts färdigt – sammanlagt 12 st.
Bilagor
Joakim Westlund (C) frågar:
Bilagor
Interpellation - Har eleverna vid Bollnäs folkhögskola erbjudits att lussa för regionfullmäktige 2023
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Interpellation - Vem visste vad när angående försök att påverka lärare och elever i samband med manifestation för folkhögskolorna?
Marcus Gard (S) frågar:
Bilagor
Interpellation - Vad anser Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Jennie Forsblom, KD, om angiverilagstiftning i sjukvården och varför?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Kommer barnen i Gävleborg få kostnadsfria kulturaktiviteter med lunch på sommarlovet?
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Interpellation - Vad gör ordförande för hälso- och sjukvårdsnämnden åt att barn i Gävleborg får vänta längst i landet på glasögon?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Fråga - Minskad personalstyrka i mer än hälften av Sveriges regioner men inte i Region Gävleborg?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Lars-Göran Langeborg, Yvonne Oscarsson, Alf Norberg, Petra Modée, Anna-Lena Vestin och Zaradesht Bekir (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Anmälan av motion - Jämlikhetsmotion 19: Det tidiga livet - Övervikt hos fyraåringar i Gävleborg
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation - En ny strategisk plan för nedläggningar men regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden arbetar med olika tidsplanering
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Henrik Olofsson, Sjukvårdspartiet, föreslår:
Regionstyrelsen svarar:
Region Gävleborg är i ett ekonomiskt utsatt läge, efter år av ekonomisk doping från staten. Detta samtidigt som tidigare styret inte anpassat verksamheten efter de ekonomiska risker som alltid ska beaktas, vare sig det handlar om väntade konjunktursvängningar eller plötsliga makroekonomiska chocker, ett exempel på vad som skedde efter Rysslands anfallskrig mot Ukraina.
Det är nu av största vikt att vi ansvarsfullt ser över hur vi kan säkerställa att kvaliteten och tillgängligheten i vården inte blir lidande. Region Gävleborg har haft en stor tillökning av administrativa tjänster, samtidigt som man har stora behov av vårdpersonal. Att rekrytera administratörer, med all respekt för deras viktiga roll, istället för sjuksköterskor och läkare rimmar illa med vår vision om en god och nära vård. Vi behöver därför nå en bättre balans mellan administrativa resurser och de vårdande yrkesroller som arbetar direkt gentemot patienterna.
I ljuset av detta har vi lagt fram ett förslag på att genomföra besparingar på ca 40 miljoner kronor, inom det administrativa området, för år 2024. Det kommer dels att stärka ekonomin men också vara ett steg mot att, i vårt ekonomiskt svåra läge, prioritera de vårdgivande tjänsterna framför de rent administrativa.
Vi kommer fortsätta bevaka denna fråga under kommande år, för att se hur vi kan nå en ökad effektivitet inom de administrativa tjänsterna.
Bilagor
Hans Backman (L) föreslår i en motion:
Vi delar motionärens bild av att kostnaden för hyrpersonal är problematiskt hög samt att Region Gävleborg behöver bli en attraktivare arbetsgivare för att behålla och rekrytera medarbetare.
Den politiska majoriteten har under 2023 fattat en rad beslut för att minska andelen hyrpersonal samt för att bli en attraktivare arbetsgivare. Bland annat har en kontinuitetsersättning för allmänsjuksköterskor införts i syfte att premiera fasta anställningar. I skrivande stund pågår också en löneöversyn i regionen för rättvisare löner. För att öka tryggheten för patienter och medarbetare genomförs en trygghetssatsning innehållande allt ifrån utbildningsinsatser till den fysiska utformningen. Detta är ett axplock av åtgärder, mer har gjort och mer kommer att göras.
Att behålla och rekrytera medarbetare är en av de viktigaste faktorerna för att kunna erbjuda invånarna i Gävleborg en tillgänglig vård av hög kvalitet. Det är en av våra mest prioriterade frågor.
Efter valet 2022 fick Region Gävleborg ett nytt politiskt ledarskap, någonting som också innebär en ny arbetsgivarpolitik.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 22 september 2021, § 361, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning. Därefter anmäldes motionen för fortsatt beredning vid regionfullmäktige sammanträde 26 oktober 2022, § 267.
Bilagor
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av Hälsoval. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen säkerställt en tillräcklig följsamhet till gällande avtal för Hälsoval i regionen samt en tillräcklig kontroll som säkerställer att felaktiga ersättningar inom dessa inte utbetalas.
Granskningsresultatet har bedömts utifrån skalan ”inte säkerställt”, ”i begränsad utsträckning säkerställt”, ”till övervägande del säkerställt” eller ”helt säkerställt”. Utifrån genomförd granskning är vår samlade bedömning att regionstyrelsen helt säkerställt tillräcklig följsamhet till gällande avtal för Hälsoval i regionen samt en tillräcklig kontroll som säkerställer att felaktiga ersättningar inom dessa inte utbetalas.
Bilagor
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av arbetet med psykisk ohälsa hos äldre.
Granskningens syfte är att besvara om hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt en ändamålsenlig verksamhet avseende äldre som lider av psykisk ohälsa samt om den interna kontrollen i sammanhanget är tillräcklig.
Bilagor
Revisionsrapport - Granskning av ekonomistyrning inom hälso- ochsjukvårdsnämndens ansvarsområde
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av regionstyrelsens budgetprocess samt av hälso- och sjukvårdsnämndens ekonomistyrning.
Den sammanfattande bedömningen är att regionstyrelsen till övervägande del har säkerställt en ändamålsenlig budgetprocess på regionövergripande nivå. Vidare är den sammanfattande bedömningen att regionstyrelsen i begränsad utsträckning utövat sin uppsiktsplikt och säkerställt en tillräcklig intern kontroll i arbetet för en ekonomi i balans inom hälso- och sjukvårdsnämndens verksamhetsområde.
Den sammanfattande bedömningen är att hälso- och sjukvårdsnämnden i begränsad utsträckning säkerställt en ändamålsenlig ekonomistyrning för den verksamhet den ansvarar för. Vidare är den sammanfattande bedömningen att hälso- och sjukvårdsnämnden i begränsad utsträckning har säkerställt en tillräcklig intern kontroll i arbetet för en ekonomi i balans inom hälso- och sjukvårdsnämndens verksamhetsområde.
Bilagor