Hoppa över navigering
  1.   3

    Val av justerare

  2.   4

    Anmälningar för kännedom

  3. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Revisionen har genomfört en granskning avseende styrning, uppföljning och måluppfyllelse inom kulturområdet.

     

    Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att kultur- och kompetensnämnden genom styrning, uppföljning och intern kontroll endast delvis har säkerställt att prioriteringarna avseende vidgat deltagande och jämlikhet genomförs.

     

    Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi kultur- och kompetensnämnden att:

    • Säkerställa en ändamålsenlig styrning av kulturverksamheten genom att säkerställa att den av fullmäktige beslutade kulturplanen tillsammans med övriga mål, uppdrag och riktlinjer bryts ner till egna mål och aktiviteter i hela styrkedjan.
    • Säkerställa att det sker en dokumenterad uppföljning av prioriteringarna i kulturplanen och att denna återrapporteras till nämnden.
    • Säkerställa att det finns ändamålsenliga rutiner för vidtagande av åtgärder vid avvikelser mot kulturplanen samt för uppföljning av att beslutade åtgärder vidtas.
    • Säkerställa en systematisk och strukturerad uppföljning av uppdragsöverenskommelserna för att säkerställa att kulturaktörernas uppdrag följs upp på ett ändamålsenligt sätt.

    Bilagor

  4. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Revisionen har genomfört en granskning avseende regionens hantering av fastighetsförvaltning och underhåll.

     

    Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden endast delvis hanterar fastighetsförvaltningen och underhållet inom Region Gävleborg på ett ändamålsenligt sätt.

     

    Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi regionstyrelsen och hälso-och sjukvårdsnämnden att:

    • Tillse att de åtgärdsförslag som föreslagits i regionens GAP-analys avseende samverkan mellan fastighetsavdelningen och hälso- och sjukvården genomförs

     

    Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi regionstyrelsen att:

    • Tillse att ändamålsenliga målsättningar tas fram avseende arbetet med fastighetsförvaltning och underhåll
    • Tillse att en fastighetsstrategi tas fram och beslutas
    • Tillse att en lokalförsörjningsstrategi tas fram och beslutas
    • Tillse att ändamålsenliga underhållsplaner tas fram och beslutas
    • Säkerställa systematisk och regelbunden uppföljning samt rapportering avseende arbetet med fastighetsförvaltning och underhåll. Uppföljningen kan med fördel inkludera jämförande nyckeltalsanalyser avseende underhållsarbetet.

     

    Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi hälso-och sjukvårdsnämnden att:

    • Inkludera lokalfrågor i arbetet med riskanalyser
    • Säkerställa systematisk och regelbunden uppföljning och rapportering av lokalfrågor

    Bilagor

  5. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.

     

    Revisionen har genomfört en uppföljande granskning avseende följsamhet till den nationella vårdgarantin inom primärvården.

     

    Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att regionstyrelsen samt hälso- och sjukvårdsnämnden endast delvis beaktat 2021 års rekommendationer samt endast delvis vidtagit ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa följsamhet till den nationella vårdgarantin inom primärvården.

     

    Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi regionstyrelsen att:

    • Utvärdera målrelaterad ersättning och om det ger de incitament och effekter som låg till grund för införandet
    • Återuppta och slutföra arbetet med att samordna en gemensam struktur för telefoningångar via TeleQ.
    • Säkerställa förutsättningar för att löpande följa tillgänglighetsdata vårdgaranti 3

     

    Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden att:

    • Säkerställa att det finns tydliga rutiner för uppföljning av vårdgarantin avseende medicinsk bedömning inom tre dagar (Vårdgaranti 3).
    • Tydliggöra om, och i så fall när, åtgärdsplaner ska vara ett verktyg för ökad tillgänglighet, samt i så fall säkerställa ett systematiskt arbete samt uppföljning av sådan sker 

    Bilagor

  6. Region Gävleborg föreslås överlåta RegNet till kommunerna i nätet vederlagsfritt. Nätet har inget bokfört värde och stora investeringsbehov bedöms framöver, vilket skulle kräva en organisation kring ägandet och drivandet av nätet.

     

    Ärendet behandlades på regionstyrelsens sammanträde 2025-06-17, §172 se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  7. Kommuner och regioner får ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin (partistöd). Grunderna för partistöd regleras i 4 kap. 29 – 32 §§ kommunallagen.

    Fullmäktige antog den 31 maj 2022, § 200, ”Reglemente om ekonomiska förutsättningar för partier” som reglerar partistödets omfattning och formerna av det.

     

    I reglementet anges bl.a. att utbetalning av partistöd görs i förskott i januari. Beslut om utbetalning ska fattas av regionfullmäktige minst en gång per år och betalas endast ut till de politiska partier som är representerade i regionfullmäktige.

     

    Mottagare av partistödet ska årligen lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för sitt huvudsakliga ändamål. Redovisningen ska avse perioden den 1 januari – 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter räkenskapsårets utgång.

     

    Redovisning görs vid regionfullmäktiges sammanträde som infaller före den 30 september.

     

    En särskild granskare, som utses av mottagaren av partistödet, ska granska om mottagarens redovisning ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport ska bifogas redovisningen.

     

    Partistöd kommer inte att betalas ut till parti som inte lämnar redovisning.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-09-11, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.

    Bilagor

  8. Förslag på sammanträdesdatum för regionfullmäktige har tagits fram enligt förslag till beslut. Beslut om datum för regionstyrelsen, nämnder och utskott beslutas i respektive instans.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-09-11, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.

    Bilagor

  9. I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Yvonne Oscarsson (V) följande:

     

    • Att mobila sjukvårdsteam införs i Region Gävleborg.

     

    Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 124:

    Återremissyrkande:

    Denna motion har varken bemötts eller besvarats, därför yrkar vi att motionen ska återremitteras för att beredas och besvaras eller bifallas om det finns en samsyn kring vårt förslag.

     

    Svar på återremissyrkande:

    Motionen är beredd och besvarat utifrån att satsen – ” Att mobila sjukvårdsteam införs i Region Gävleborg.” Då detta är någonting som redan är infört och implementerat i Region Gävleborgs verksamhet.  Önskas beredning kring ett annat förslag hänvisas motionären att lämna in ett sådant.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 100, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Ledamöter tillhörande Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Jan Lahenkorva (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut.

     

    Votering begärs och genomförs. Regionfullmäktige godkänner följande propositionsordning:

    • Ja-röst bifall till regionstyrelsens förslag till beslut.
    • Nej-röst avslag till regionstyrelsens förslag till beslut.

    Omröstningen utfaller så att 38 ledamöter röstar ja och 36 ledamöter röstar nej. Regionfullmäktige har därmed beslutat i enlighet med regionstyrelsens förslag till beslut.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07 och 2025-06-03.

    Bilagor

  10. Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens åtgärder för en ekonomi i balans. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023 och 2024.

    Revisionsrapporten anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23, § 170, och överlämnades till regionstyrelsen för beredande av svar. 

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades nedan rekommendationer.

     

    Regionstyrelsen rekommenderas att:

    • Se över fördelningsprinciperna avseende hälso- och sjukvårdsnämndens budgetram i syfte att tydligare koppla densamma till nämndens faktiska behov, beslutade prioriteringar och verksamhetsförändringar.

     

    Hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:

    • Fastställa nämndens fördelningsprinciper för budgetramen med en tydlig koppling till nämndens prioriterade mål och eventuella satsningar, då denna fördelning är av sådan vikt för nämndens möjlighet att styra och prioritera.
    • Komplettera upprättade åtgärdsplaner med uppgifter om dess beräknade effekt och när i tiden de bedöms ha effekt. Det är särskilt viktigt med en löpande uppföljning för att säkerställa att nämnden ges möjlighet att fatta beslut och följa upp om genomförda effektiviseringar får avsedd effekt och om dessa är tillräckliga eller ytterligare beslut om verksamhetsförändringar måste fattas.

     

    Hållbarhetsnämnden rekommenderas att:

    • Fastställa nämndens fördelningsprinciper för budgetramen inklusive koppling till nämndens prioriterade mål och eventuella satsningar.

     

    Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2024-12-04, § 121, och vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2024-12-04, § 230, se bifogade protokollsutdrag. Ärendet behandlas därefter vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 19, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Jan Lahenkorva (S) avstår från att delta i beslutet.

     

    Reservationer

    Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande och har inkommit med en skriftlig reservation:

     

    Rekommendationerna som lämnats av revisorerna till hälso- och sjukvårdsnämnden är rimliga och bör svaras upp mot. Även om kostnaderna för hyrpersonal följs upp är det på en övergripande nivå och det saknas konsekvensanalyser samt uppföljningar när det gäller andra beslutade besparingsåtgärder. Det finns inga skriftliga underlag från verksamheterna över vad de har äskat, vilka konsekvenserna blir och vad som behövs för att nå fastställda mål. Detta är ett arbetssätt som försvårar möjligheten att förstå verksamheternas behov för att därefter kunna lägga rimliga och relevanta budgetar.

     

     

    Yrkanden

    Ulla Andersson (V) yrkar på att ärendet ska återremitteras till hälso- och sjukvårdsnämnden med följande motivering:

     

    Vi menar att de rekommendationer som lämnats till hälso- och sjukvårdsnämnden är rimliga och bör svaras upp mot. Istället går hälso- och sjukvårdsnämnden i försvar för att behålla det arbetssätt och de fördelningsprinciper som nu gäller. Även om hälso- och sjukvårdsnämnden följer upp kostnaderna för hyrpersonal så är det på en övergripande nivå och utan konsekvensanalyser. Dessutom saknas uppföljningar på andra beslutade besparingsåtgärder liksom tidplan. Budgeten styr inte utifrån de mål som fastställs och är redan från början underbudgeterade i väsentliga delar vilket gör rättvisande uppföljning svår. När budgetramar fastställs och sedan fördelas i hälso- och sjukvårdsnämndens budgetramar finns inga skriftliga underlag från verksamheterna över vad de har äskat, vilka konsekvenserna blir och vad som behövs för att nå fastställda mål.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på Ulla Anderssons (V) återremissyrkande och finner att regionfullmäktige avslår detta.

    Ulla Andersson (V) avstår då från att delta i beslutet.

     

     

    Ordförande (SD) ställer proposition på Ulla Andersson (V) återremissyrkande och finner att återremissyrkandet avslås.

    Votering begärs och genomförs. Regionfullmäktige godkänner följande propositionsordning:

    • Ja-röst för avslag till Ulla Andersson (V) yrkande om återremiss.

    • Nej-röst för bifall till Ulla Andersson (V) yrkande om återremiss.

    Omröstningen utfaller så att 38 ledamöter röstar ja och 37 ledamöter röstar nej. Regionfullmäktige har därmed beslutat att ärendet återremitteras genom minoritetsåterremiss.

     

    Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-02-19, 2025-03-25--26, 2025-05-06--07 och 2025-06-03.

    Bilagor

  11. Revisorerna genomförde under 2024 en uppföljande granskning av Region Gävleborgs lönehantering och löneutbetalningsprocess.

     

    Syftet med granskningen är att bedöma om regionstyrelsen vidtagit tillräckliga åtgärder med anledning av den bedömning och de åtgärdsförslag som lämnats i genomförda granskningar.

     

    Granskningen har sin utgångspunkt i följande revisionsfrågor:

    • om revisorernas synpunkter och förslag till åtgärder besvarats av regionstyrelsen.
    • om synpunkterna och förslagen åtgärdats.

     

    Utifrån granskningens resultat rekommenderar revisorerna Regionstyrelsen:

    1. Säkerställa att påbörjat arbete med utveckling av det systematiska arbetet med intern kontroll fortlöper och färdigställs som planerat. Detta arbete innefattar fortsatt utveckling av processkartan, upprättande av risk- och väsentlighetsanalys samt dokumentation och kategorisering av inkomna ärenden för att identifiera problemområden.
    2. Säkerställa att nämnderna beaktar lönehanteringen i sina internkontrollplaner med tillhörande riskbedömningar
    3. Säkerställa att upprättande av rutinbeskrivningar sker inom de områden där sådana saknas och att uppstartat arbete med utveckling av kontrollarbetet fortlöper. Som en del i det arbetet bör regionstyrelsen se över behovet av att uppföljning sker av checklista för lönekörningen i syfte att stärka den interna kontrollen.
    4. Tillse att det arbete som har påbörjats med utveckling och systematisering av löneprocessen fortsätter. Detta i syfte att säkerställa att ett systematiskt arbetssätt inrättas där bland annat utförda kontroller dokumenteras. Dokumentation av utförda kontroller ökar spårbarheten av kontrollarbetet och kan i sin tur även utgöra underlag för kommande risk- och väsentlighetsanalyser
    5. Ge löneenheten förutsättningar att fortsätta sitt arbete med att effektivisera och digitalisera lönehanteringen för att på så sätt minska arbetsbelastningen.
    6. Ställa krav på regionens verksamheter och chefer att direktiv för utlägg efterlevs och införa rutiner där alla chefer och medarbetare löpande informeras om rutinen för resebokningar och vikten av korrekta underlag avseende reseräkningar, utlägg mm.
    7. Säkerställa att regionstyrelsen och nämnderna tillser att tid- och avvikelserapportering samt attest av underlag sker korrekt och i tid. Då det åligger styrelse och nämnder ett ansvar enligt 6 kap 6§ Kommunallagen att inom sitt verksamhetsområde tillse att den interna kontrollen är tillräcklig, är det väsentligt att regionstyrelsen säkerställer att inte bara styrelsen utan även nämnderna tillser att det finns fullständiga och korrekta underlag till samtliga lönetransaktioner.

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-20, § 51, se bifogat protokollsutdrag. Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 20, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Yrkanden

    Lena Emanuelsson (SD) yrkar på att regionstyrelsen för egen del beslutar att det ska återrapporteras i personalutskottet hur arbetet med revisionens förslag till åtgärder förflyter.

     

    Regionstyrelsen beslutar för egen del att det ska återrapporteras i personalutskottet hur arbetet med revisionens förslag till åtgärder förflyter.

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Jan Lahenkorva (S) avstår från att delta i beslutet.

     

    Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07 och 2025-06-03.

    Bilagor

  12. Jan-Eric Andersson (KD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.

    Bilagor

  13. Kristoffer Hansson (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.

    Bilagor

  14. Andreas Sandsgård (KD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas. 

    Bilagor

  15. Birgitta Brannestål (SD) har entledigats från uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas.

    Bilagor

  16. Mattias Lindblom (M) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas. 

    Bilagor

  17. Lars Öberg (S) frågar:

    1. Har antalet sjukresor ökat eller minskat sedan införandet av det nya planeringssystemet?
    2. Har regionens utgifter för sjukresor ökat eller minskat sedan införandet av det nya planeringssystemet? Med viket belopp?
    3. Har antalet övriga färdtjänstresor ökat eller minskat sedan införandet av det nya planeringssystemet?
    4. Har faktureringen till länet kommuner för färdtjänstresor ökat eller minskat sedan införandet av det nya planeringssystemet? Med viket belopp?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 146, 2025-05-06--07, § 217 och 2025-06-03, § 279.

    Bilagor

  18. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Anser hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande att det är ansvarsfullt att fatta beslut i fel ordning, gentemot primärvårdens verksamhet, patienter och anställda?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 150, 2025-05-06--07, § 219 och 2025-06-03, § 280.

    Bilagor

  19. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Varför är inte en sådan stor förändring av missbruksvården uppe för politiskt beslut i ansvarig nämnd?
    2. Vad är anledningen till centraliseringen?
    3. Vilka risk- och konsekvensanalyser är gjorda? 4. Har denna stora förändring varit ute på remiss?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 153, 2025-05-06--07, § 221 och 2025-06-03, § 281.

    Bilagor

  20. Magnus Svensson (C) frågar:

    1. Hur stor del av läkarkåren i Region Gävleborg är involverad i sjukvårdens beredskapsarbete?
    2. Hur utbredd är den Gävleborgska läkarkårens kännedom om existerande beredskapslager och deras roll vid kris eller krig?
    3. Hur utbredd är region Gävleborgs medarbetarkårs kännedom om existerande beredskapsplanering och deras roll vid kris eller krig?
    4. Hur ser du på Region Gävleborgs beredskap när det gäller kompetensförsörjningen inom hälso- och sjukvården?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 154, 2025-05-06--07, § 222 och 2025-06-03, § 282.

    Bilagor

  21. Kristina Sjöström (V) frågar:

    • Avser ni att omedelbart att tillföra mer resurser till primärvården för att korta vårdköerna och minska medarbetarnas stress och dåliga arbetsmiljö?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 156, 2025-05-06--07, § 224 och 2025-06-03, § 283.

    Bilagor

  22. Lars Öberg (S) frågar:

    1. Om syftet med bolagiseringen bl.a. var att minska kostnaderna, hur kan styret då motivera att de första1 beslutade utgifterna går till höga politiska arvoden istället för till vården?
    2. Vilket budskap skickar styret till vårdpersonalen angående deras löner och arbetsvillkor samtidigt som styret beviljar sig höga ersättningar?
    3. Vilken garanti finns för att de resurser som nu omfördelas från vården till arvoden och administration någonsin kommer att generera de påstådda besparingarna?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 225 och 2025-06-03, § 284.

    Bilagor

  23. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Hur mycket beräknas de tillkommande momskostnaderna bli för regionen?
    2. Hur mycket beräknas framtagandet av primärvårdsbolagets logotyp kosta?
    3. Vad beräknas de nya arbetskläderna att kosta?
    4. Vad beräknas primärvårdsbolagets nya ledning kosta - VD inklusive stab?
    5. Vad beräknas eventuella nya lokaler kosta?
    6. Vad blir den totala kostnaden för den nu anställda konsultens arbete?
    7. Vad beräknas den ökade interndebiteringen och tillkommande administrationen kosta?
    8. Hur kommer samordningen av vården att påverkas?
    9. Finns det någon backup-plan ifall inte all personal följer med över till det nya primärvårdsbolaget?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 226 och 2025-06-03, § 285.

    Bilagor

  24. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

    1. Hur långt gångna är planerna på att förändra Region Gävleborgs folkhögskolor till att driva fler yrkesutbildningar och färre estetiska kurser?
    2. Vilka av de estetiska utbildningarna vid Region Gävleborgs folkhögskolor hotade?
    3. Anser kultur- och kompetensnämndens ordförande inte att folkhögskolans särart är värd att bevara?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 228 och 2025-06-03, § 286.

    Bilagor

  25. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur ställer sig hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande till den planerade centraliseringen av beroendemottagningarna?
    2. Vilka brukarorganisationer som företräder människor med beroendesjukdom och som har erfarenhet av beroendevården har man talat med i processen?
    3. Ser hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande några risker med att stänga ner mottagningarna i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall för dem som behöver beroendevård?
    4. Är primärvården i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall förberedd på att ta omhand akuta situationer som kommer att uppstå då denna patientgrupp behöver adekvat hjälp och vård och det saknas beroendesjuksköterskor på orten?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 229 och 2025-06-03, § 287.

    Bilagor

  26. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Varför har nedskärningar av tjänster skett i regionens beroendeverksamhet?
    2. Varför har inte hälso- och sjukvårdsnämnden fått information om nedskärningarna?
    3. Varför fick inte hälso- och sjukvårdsnämnden information om de planerade nedläggningarna förrän oppositionen krävde ett extra insatt nämndsmöte?
    4. Varför sker informationsmöten om nedläggningarna med brukare enbart i Hudiksvall?
    5. Arbetet med att söka nya lokaler i Iggesund har sedan länge inletts trots att inga politiska beslut har fattats gällande nedläggningar i Söderhamn, Hudiksvall och Ljusdal. Varför då?
    6. Vilka konsekvenser skulle nedläggningen av beroendemottagningar kunna bli för brukarna, menar ordförande?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 230 och 2025-06-03, § 288.

    Bilagor

  27. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Hur stort har produktionsbortfallet varit i primärvården under införandet av journalsystemet Cosmic?
    2. Har telefontillgängligheten påverkats av införandet av journalsystemet Cosmic och i så fall hur?
    3. Hur har sjukfrånvaron i primärvården sett ut under januari till mars 2025 - har den ökat jämfört med samma period 2024?
    4. Har personalomsättningen i primärvården ökat jämfört med samma period föregående år?
    5. Hur mycket har mertid och övertid utvecklats i primärvården under samma period?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 231 och 2025-06-03, § 289.

    Bilagor

  28. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av systematiskt patientsäkerhetsarbete. Granskningens syfte har varit att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer ett ändamålsenligt patientsäkerhetsarbete som bygger på analyser, lärande och utveckling av säker vård.

     

    Utifrån genomförd granskning är vår samlade bedömning att hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del säkerställer ett ändamålsenligt patientsäkerhetsarbete som bygger på analyser, lärande och utveckling av säker vård.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-04-02, §44, se bifogat protokollsutdrag. Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 95, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Mona Davik (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmånför eget yrkanden.

     

    Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Mona Davik (S) har inkommit med en skriftlig reservation som biläggs ärendet.

     

    Yrkanden

    Jan Lahenkorva (S) yrkar, med instämmande Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C):

    1. Att anta föreliggande (bifogat) svar som styrelsens eget och överlämna det till regionfullmäktige.
    2. Att styrelsen säkerställer att de åtgärder som anges i svaret genomförs enligt fastställd tidsplan och att en uppföljningsrapport om genomförandet av dessa åtgärder redovisas till styrelsen under hösten 2025.

     

    Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Jan Lahenkorva (S) och Magnus Svensson (C) att regionstyrelsen uppmanar hälso- och sjukvårdsnämnden att besluta om patientsäkerhetsberättelsen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på regionstyrelsens förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas yrkande och finner att regionfullmäktige beslutar enligt regionfullmäktiges förslag till beslut.

     

    Ordförande ställer proposition på Jan Lahenkorvas (S) tilläggsyrkande och finner att regionfullmäktige avslår detta.

     

    Ordförande ställer proposition på Ulla Anderssons (V) tilläggsyrkande och finner att regionfullmäktige avslår detta.

     

    Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-06-03.

    Bilagor

  29. De förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg har genomfört en granskning av styrprocesser utifrån mål och andra styrdokument. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen säkerställt en ändamålsenlig struktur för styrning och uppföljning av de styrdokument som finns i regionen samt om styrelsen och nämnderna följer denna struktur.

     

    Revisorerna har angett att regionstyrelsen bör:

    • följa reglementet för uppföljning avseende att årligen följa upp fullmäktiges beslut, återrapportera tillämpningen av policyer, föreskrifter, strategier och direktiv samt utvecklingen inom beslutade planer och program. Om styrelsen inte anser att reglementet är ändamålsenligt bör styrelsen initiera en justering av reglementet.
       
    • följa implementeringen av den nya dokumentstyrningen så att alla gamla styrdokument hanteras utifrån de nya reglerna och kommande förvaltningsvisa rutiner.

     

    Regionstyrelsen har getts tillfälle av regionfullmäktige att kommentera revisorernas rekommendationer.

     

    Ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-27, § 161, se bifogat protokollsutdrag.

    Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-06-03.

    Bilagor

  30. I en motion yrkar Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

     

    1. Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att utreda hur kostnader och antal tjänster som åtgår för att hantera upphandlingar och administration av inhyrd personal utvecklas.
    2. Att sådana kostnader (ovan) tas med i kalkyler och rapporter som avser kostnader för inhyrd personal inom Region Gävleborg.

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-20, § 52, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2024-11-28, § 310, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Mona Davik (S) och Lars Öberg (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Magnus Svensson (C) avstår från att delta i beslutet.

     

    Yrkanden

    Jan Lahenkorva (S) yrkar bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-01-29, 2025-02-19, 2025-03-25--26, 2025-05-06--07 och 2025-06-03.

    Bilagor

  31. I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:

    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att inleda försök med en ”svart låda” vid operationer för att öka patientsäkerheten och förbättra uppföljningen för personalen.

     

    Regionfullmäktige beslutade 2021-02-25 § 104 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-01-28, § 7, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 21, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Magnus Svensson (C) och Jan Lahenkorva (S) avslag på motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Ulla Anderssons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07 och 2025-06-03.

    Bilagor

  32. I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) följande:

    • Att jämställdhetsperspektivet integreras i hälso- och sjukvårdens styrsystem.
    • Att vårdpersonalen utbildas i jämställdhet inom vården på ett strukturerat sätt.
    • Att regionens ledningsgrupp ska genomgå utbildning i jämställd vård. Motion Fullmäktige i Region Gävleborg 2023-02-27 Jämställd vård
    • Att Samhällsmedicin tillsammans med ett antal verksamhetsområden (tex kardiologin och ögon) tar fram en arbetsmetod för att komma tillrätta med de strukturella skillnaderna i vård mellan kvinnor och män.
    • Att all vårdstatistik ska vara könsuppdelad.
    • Att det varje år väljs ut verksamheter som det görs strukturella genomgångar av ur ett jämställdhetsperspektiv av den vård som givits. Genomgångarna redovisas för regionstyrelsen.
    • Att en genomgång görs ur ett jämställdhetsperspektiv av förskrivning av läkemedel.

     

    Återremiss

    Ärendet återremitterades genom minoritetsåterremiss på regionfullmäktige 12 december 2024 med följande motivering:

     

    Kvinnor har samma rätt till individanpassad vård som män, könet ska inte avgöra vårdens bemötande eller kvaliteten på vården som erbjuds. Trots det får män oftare nyare och dyrare mediciner. Kvinnor har längre väntetider till operation av grå starr (kataraktoperation) och ser sämre än män när de väl opereras. Kvinnor får också vänta längre på akutsjukvård och får kortare sjukskrivningar.

     

    Svar på återremiss:

    Den politiska ledningen delar problembilden som beskrivs i återremissyrkandet, det är därför vi har ett särskilt fokus på kvinno- och förlossningsvården i budget 2025. Ett stort fokus på denna fråga läggs också från regeringens håll, där en rad förbättringar är på gång.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-03-13, § 57, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Yrkanden

    Kristina Sjöström (V) yrkar på att ärendet i första hand ska remitteras till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning och i andra hand bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på att ärendet ska avgöras idag mot att ärendet ska återremitteras och finner att ärendet ska avgöras idag. Votering begärs och genomförs.

    Regionstyrelsen godkänner följande propositionsordning:

    • Ja-röst för att ärendet ska avgöras idag.
    • Nej-röst för att ärendet ska återremitteras.

    Omröstningen utfaller så att sju ledamöter röstar ja och sex ledamöter röstar nej. Regionstyrelsen har därmed beslutat att ärendet ska avgöras idag.

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Kristina Sjöströms (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07 och 2025-06-03.

    Bilagor

  33. I en motion yrkar Magnus Svensson och Elisabeth Carlson-Cederholm (C) följande:

    • Att Region Gävleborg börjar göra mer av det texten ovan beskriver
    • Att Region Gävleborg inför personaldriven verksamheter och vårdenheter.

     

    Återremiss

    Ärendet återremitterades genom minoritetsåterremiss på regionfullmäktige 12 december 2024 med följande motivering:

     

    Det saknas svar på motionens 2 att satser.

     

    Svar på återremiss:

    Det är svårt att svara på en att-sats som lyder ” Att Region Gävleborg börjar göra mer av det texten ovan beskriver” . Vad gäller att-sats 2 är den politiska ledningen tydlig med att vi ser positivt på personaldrivna enheter och inte kommer att stå i vägen om sådana initiativ kommer från medarbetarna. Den pågående bolagiseringen är vidare ett steg i riktningen mot att ge medarbetarna ett större inflytande över sin arbetsplats.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-03-13, § 58, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

    Reservationer

    Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Robert Sten (S), Kenneth Nilshem (C) och Kristina Sjöström (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Kenneth Nilshem (C) yrkar med instämmande av Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Robert Sten (S) och Kristina Sjöström (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Kenneth Nilshems (C) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07 och 2025-06-03.

    Bilagor

  34. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg, (S) har lämna in en motion med följande yrkande:

    • Att Region Gävleborg systematiskt integrerar barns och ungas rättigheter och behov i planeringen och organiseringen av hälso- och sjukvården

     

    Regionfullmäktige beslutade 2023-04-27, §8 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-01-28, §197, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 22, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07 och 2025-06-03.

    Bilagor

  35. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson, Kristina Michelson och Marcus Gard (S) föreslår:

    • Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att undersöka om det finns ett mörkertal i psykisk ohälsa i familjer med låg socioekonomisk status och ställning i länet.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 23, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07 och 2025-06-03.

    Bilagor

  36. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie- Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard, alla (S), föreslår:

    • Att Region Gävleborg erbjuder likvärdiga möjligheter till specialistutbildning för bland annat sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter.
    • Att Region Gävleborg säkerställer att strukturerat erbjuda annan personal än anställda i sjukvården vidare- och specialiseringsutbildning.

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2025-02-06, § 13, se bifogat protokollsutdrag. 

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 24, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Jan Lahenkorva (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

    Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslut avseende beslutspunkt ett.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar bifall till motionen. Ulla Andersson (V) yrkar bifall till första punkten i motionen och avstår från att delta i andra punkten.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande, första beslutspunkten och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande, andra beslutspunkten och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07 och 2025-06-03.

    Bilagor

  37. I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

    • Att alla elever som slutför vård- och omsorgsprogrammet som undersköterskor med godkända betyg i länet erbjuds en anställning på heltid inom Region Gävleborgs verksamheter.

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2025-02-06, § 14, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 25, se nedan samt bifogat protokollsutdrag

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07 och 2025-06-03.

    Bilagor

  38. I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

    1. Att Region Gävleborg utvecklar nya och vidareutvecklar befintliga metoder för att förebygga ohälsa och sjukskrivningar bland medarbetarna.
    2. Att Region Gävleborg utvecklar och förstärker rehabilitering, arbetsträning och myndighetssamverkan för att underlätta tillbakagång arbetslivet.

     

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-06, § 197, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-06, § 7, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07 och 2025-06-03.

    Bilagor

  39. Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört granskning i syfte att bedöma om regionstyrelsen har en tillräcklig intern kontroll avseende Framtidsbyggets kostnadsutveckling. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC augusti 2024.

     

    Ett antal kontrollfrågor var styrande för granskningen:

     

    • Har tillräckliga kalkylunderlag legat till grund för upphandlingen av byggnationer?
    • Har kontroller genomförts för att säkerställa att en lämplig konstandskontrollrutin har upprättats?
    • Finns tydliga rutiner för hantering av beställning av tillägg, ändringar och avgående arbete (s.k. ÄTA) och har dessa följts?
    • Görs analys av orsaker till ev. kostnadsökning?
    • Har regionstyrelsen säkerställt att en tillräcklig ekonomisk uppföljning och rapportering (inkluderat slutkostnadsprognoser för enskilda genomförandebeslut samt för Framtidsbygget som helhet)?

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-06-17, §179 se bifogat protokollsutdrag. 

    Bilagor

  40. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av tillgänglighet och produktionsplanering.

     

    Vi konstaterar att granskningen visar att det finns förbättringsområden inom både styrning, uppföljning och planering av hälso- och sjukvårdens kapacitet. Samtidigt noteras att flera åtgärder redan vidtagits och att det finns en pågående utveckling av produktions- och kapacitetsstyrning.

     

    Ärendet behandlas vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-06-08, §91, se bifogat protokollsutdrag. Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelse sammanträde 2025-09-11, kallelsen komplettera med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.

    Bilagor

  41. PWC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning. Granskningens syfte är att bedöma om hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och om den interna kontrollen är tillräcklig. Syftet med granskningen är även att bedöma om redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförligt till privata utförare är ändamålsenliga. Granskningen resulterade i en revisionsrapport som översänts till hållbarhetsnämnden för kommentarer.

     

    Den samlande bedömningen efter genomförd granskning är att hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare till övervägande del bedrivs på ett ändamålsenligt sätt, samt att den interna kontrollen i sammanhanget i begränsad utsträckning är tillräcklig. Redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförlig till privata utförare bedöms till övervägande del ändamålsenliga.

     

    Ärendet behandlas vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2025-08-26, §78, se bifogat protokollsutdrag. Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelse sammanträde 2025-09-11, kallelsen komplettera med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.

    Bilagor

  42. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Hur säkerställs att personalens anställningstrygghet inte försvagas när anställningen övergår från Region Gävleborg till ett affärsdrivande bolag vars framtida ekonomiska förutsättningar och organisationsstruktur ännu är oklara?
    2. Kan regionstyrelsens ordförande förtydliga hur företrädesrätten till anställning kommer att tillämpas för medarbetare i det nya bolaget i de fall verksamheter avvecklas eller om bolaget i sin helhet tvingas till konkurs?
    3. Vilka konkreta åtgärder har särskilt vidtagits för att säkerställa att bolagiseringens ekonomiska styrning inte leder till att mindre hälsocentraler, som i dagsläget har begränsade ekonomiska marginaler, stängs ner eller avvecklas?
    4. Vilka garantier kan ges personalen att de inte kommer att försättas i en situation där deras anställningstrygghet hänger på enskilda hälsocentralers ekonomiska resultat, snarare än på det gemensamma regionala uppdraget att tillhandahålla vård?

    Bilagor

  43. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur kan ordf HSN samtidigt hävda att det är svårt att förstå läkarföreningens synpunkter och i samma uttalande själv beskriva exakt den konsekvens föreningen varnar för?
    2. Gäller styrets beslut att inte pausa/justera målet om två procent hyrpersonal oavsett konsekvenser för vårdens tillgänglighet, och vilka överväganden ligger i så fall bakom?
    3. Hur säkerställer styret att patientsäkerheten och kontinuiteten i vården inte undermineras när takten avseende måltalets uppnående prioriteras framför de yrkesprofessionellas bedömningar av verksamhetens behov?

    Bilagor

  44. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Avser du/ni att se över regelverket för föreningsbidragen så att Afasiföreningen kan behålla sina anställda på Mötesplatserna och därmed upprätthålla den där så viktiga verksamheten i vårt län för personer med afasi och deras anhöriga?

    Bilagor

  45. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Varför bryter bolaget mot ägarens (regionfullmäktiges) uttryckliga direktiv avseende beslut om och offentliggörande av budget i september månad?

    Bilagor

  46. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Har regionstyret SD, M, KD och Sjukvårdspartiet utfört någon ekonomisk beräkning avseende kostnaderna för bolagiseringen?
    2. Om såväl engångskostnaden (12 mnkr) som de årligen tillkommande kostnaderna (120 mnkr) är felaktiga, vilken är den korrekta kostnaden?
    3. Hur mycket dyrare blir driften av den bolagiserade verksamheten?

    Bilagor

  47. Joakim Westlund (C) frågar:

    1. Är en upphandling av Bollnäs sjukhus helt avskriven av nuvarande regionstyre?
    2.  Har det nuvarande regionstyret några planer/idéer för hur inslagen av privat/alternativ drift ska kunna öka inom regionens specialistvård?

    Bilagor

  48. Anna Evaldsson har lämnat in ett medborgarförslag där hon föreslår att gång- och cykelvägen längs riksväg 84 mellan Kläppa och Snäre förlängs. Sträckan saknar idag en säker gång- och cykellösning, trots att många barnfamiljer bor längs vägen.

    Bilagor

  49. Stig Brodin har lämnat in ett medborgarförslag där han föreslår att regionaltåg återigen ska börja köra mellan Storvik och Ockelbo med stopp i Åshammar och i Järbo.

    Bilagor

  50. Paula Wikman m.fl. har lämnat in ett medborgarförslag där de föreslår att beroendemottagningarna i Söderhamn och Ljusdal inte stängs ned. 

    Bilagor

  51. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Lars-Göran Langeborg, Petra Modée, Alf Norberg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    1. att uppdra åt regionstyrelsen att utforma och implementera en etisk offentlig upphandlingspolicy som exkluderar företag involverade i allvarliga brott mot mänskliga rättigheter och internationell rätt från Region Gävleborgs upphandlingar.
       
    2. att uppdra åt regionstyrelsen att utforma och implementera en etisk inköpspolicy som förhindrar produktinköp från företag involverade i allvarliga brott mot mänskliga rättigheter och internationell rätt.

    Bilagor

  52. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att – ett mål om 1100 invånare /specialistläkare införs i primärvården.
    2. Att – en handlingsplan arbetas fram tillsammans med berörda fackliga organisationer.
    3. Att – handledning av utbildningsläkare ska ge kännbara lönetillägg samt avsatt tid för regelbunden handledarutbildning.
    4. Att – införa ett lönelyft för ST-läkare som väljer allmänmedicin som specialitet under utbildningstiden.
    5. Att – en satsning görs för att rekrytera läkare som också kan arbeta som handledare.
    6. Att – en satsning på att utbilda handledare genomförs.
    7. Att – seniora handledare blir en del av lösningen för handledning.
    8. Att – antalet utbildningstjänster kraftigt utökas.
    9. Att – regionfullmäktige beslutar att nedskrivning av studielån ska bli ett medel för att kunna rekrytera läkare.
    10. Att – regionfullmäktige uppdrar till regionstyrelsen att omedelbart ta fram en modell för nedskrivning av studielån för läkare.
    11. Att – modellen i nästa steg också ska omfatta annan svårrekryterad vårdpersonal.
    12. Att –modellen i nästa steg också ska omfatta annan svårrekryterad vårdpersonal.

    Bilagor

  53. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 207, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

    Bilagor

  54. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 208, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning. 

    Bilagor

  55. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 212, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning. 

    Bilagor

  56. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 213, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning. 

    Bilagor

  57. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 214, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning. 

    Bilagor

  58. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 217, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

    Bilagor

  59. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 218, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

    Bilagor

  60. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 219, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

    Bilagor

  1. § 301

    Val av justerare

  2. Inga anmälningar till dagens sammanträde.

     

  3. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Revisionen har genomfört en granskning avseende styrning, uppföljning och måluppfyllelse inom kulturområdet.

     

    Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att kultur- och kompetensnämnden genom styrning, uppföljning och intern kontroll endast delvis har säkerställt att prioriteringarna avseende vidgat deltagande och jämlikhet genomförs.

     

    Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi kultur- och kompetensnämnden att:

    • Säkerställa en ändamålsenlig styrning av kulturverksamheten genom att säkerställa att den av fullmäktige beslutade kulturplanen tillsammans med övriga mål, uppdrag och riktlinjer bryts ner till egna mål och aktiviteter i hela styrkedjan.
    • Säkerställa att det sker en dokumenterad uppföljning av prioriteringarna i kulturplanen och att denna återrapporteras till nämnden.
    • Säkerställa att det finns ändamålsenliga rutiner för vidtagande av åtgärder vid avvikelser mot kulturplanen samt för uppföljning av att beslutade åtgärder vidtas.
    • Säkerställa en systematisk och strukturerad uppföljning av uppdragsöverenskommelserna för att säkerställa att kulturaktörernas uppdrag följs upp på ett ändamålsenligt sätt.

     

    Bilagor

  4. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Revisionen har genomfört en granskning avseende regionens hantering av fastighetsförvaltning och underhåll.

     

    Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden endast delvis hanterar fastighetsförvaltningen och underhållet inom Region Gävleborg på ett ändamålsenligt sätt.

     

    Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi regionstyrelsen och hälso-och sjukvårdsnämnden att:

    • Tillse att de åtgärdsförslag som föreslagits i regionens GAP-analys avseende samverkan mellan fastighetsavdelningen och hälso- och sjukvården genomförs

     

    Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi regionstyrelsen att:

    • Tillse att ändamålsenliga målsättningar tas fram avseende arbetet med fastighetsförvaltning och underhåll
    • Tillse att en fastighetsstrategi tas fram och beslutas
    • Tillse att en lokalförsörjningsstrategi tas fram och beslutas
    • Tillse att ändamålsenliga underhållsplaner tas fram och beslutas
    • Säkerställa systematisk och regelbunden uppföljning samt rapportering avseende arbetet med fastighetsförvaltning och underhåll. Uppföljningen kan med fördel inkludera jämförande nyckeltalsanalyser avseende underhållsarbetet.

     

    Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi hälso-och sjukvårdsnämnden att:

    • Inkludera lokalfrågor i arbetet med riskanalyser
    • Säkerställa systematisk och regelbunden uppföljning och rapportering av lokalfrågor

     

    Bilagor

  5. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.

     

    Revisionen har genomfört en uppföljande granskning avseende följsamhet till den nationella vårdgarantin inom primärvården.

     

    Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att regionstyrelsen samt hälso- och sjukvårdsnämnden endast delvis beaktat 2021 års rekommendationer samt endast delvis vidtagit ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa följsamhet till den nationella vårdgarantin inom primärvården.

     

    Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi regionstyrelsen att:

    • Utvärdera målrelaterad ersättning och om det ger de incitament och effekter som låg till grund för införandet
    • Återuppta och slutföra arbetet med att samordna en gemensam struktur för telefoningångar via TeleQ.
    • Säkerställa förutsättningar för att löpande följa tillgänglighetsdata vårdgaranti 3

     

    Utifrån våra iakttagelser och bedömningar rekommenderar vi regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden att:

    • Säkerställa att det finns tydliga rutiner för uppföljning av vårdgarantin avseende medicinsk bedömning inom tre dagar (Vårdgaranti 3).
    • Tydliggöra om, och i så fall när, åtgärdsplaner ska vara ett verktyg för ökad tillgänglighet, samt i så fall säkerställa ett systematiskt arbete samt uppföljning av sådan sker 

     

    Bilagor

  6. Region Gävleborg föreslås överlåta RegNet till kommunerna i nätet vederlagsfritt. Nätet har inget bokfört värde och stora investeringsbehov bedöms framöver, vilket skulle kräva en organisation kring ägandet och drivandet av nätet.

     

    Bilagor

  7. Kommuner och regioner får ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin (partistöd). Grunderna för partistöd regleras i 4 kap. 29 – 32 §§ kommunallagen.

    Fullmäktige antog den 31 maj 2022, § 200, ”Reglemente om ekonomiska förutsättningar för partier” som reglerar partistödets omfattning och formerna av det.

     

    I reglementet anges bl.a. att utbetalning av partistöd görs i förskott i januari. Beslut om utbetalning ska fattas av regionfullmäktige minst en gång per år och betalas endast ut till de politiska partier som är representerade i regionfullmäktige.

     

    Mottagare av partistödet ska årligen lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för sitt huvudsakliga ändamål. Redovisningen ska avse perioden den 1 januari – 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter räkenskapsårets utgång.

     

    Redovisning görs vid regionfullmäktiges sammanträde som infaller före den 30 september.

     

    En särskild granskare, som utses av mottagaren av partistödet, ska granska om mottagarens redovisning ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport ska bifogas redovisningen.

     

    Partistöd kommer inte att betalas ut till parti som inte lämnar redovisning.

     

    Bilagor

  8. Förslag på sammanträdesdatum för regionfullmäktige har tagits fram enligt förslag till beslut. Beslut om datum för regionstyrelsen, nämnder och utskott beslutas i respektive instans.

     

    Bilagor

  9. Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens åtgärder för en ekonomi i balans. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023 och 2024.

    Revisionsrapporten anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-04-23, § 170, och överlämnades till regionstyrelsen för beredande av svar. 

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades nedan rekommendationer.

     

    Regionstyrelsen rekommenderas att:

    • Se över fördelningsprinciperna avseende hälso- och sjukvårdsnämndens budgetram i syfte att tydligare koppla densamma till nämndens faktiska behov, beslutade prioriteringar och verksamhetsförändringar.

     

    Hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:

    • Fastställa nämndens fördelningsprinciper för budgetramen med en tydlig koppling till nämndens prioriterade mål och eventuella satsningar, då denna fördelning är av sådan vikt för nämndens möjlighet att styra och prioritera.
    • Komplettera upprättade åtgärdsplaner med uppgifter om dess beräknade effekt och när i tiden de bedöms ha effekt. Det är särskilt viktigt med en löpande uppföljning för att säkerställa att nämnden ges möjlighet att fatta beslut och följa upp om genomförda effektiviseringar får avsedd effekt och om dessa är tillräckliga eller ytterligare beslut om verksamhetsförändringar måste fattas.

     

    Hållbarhetsnämnden rekommenderas att:

    • Fastställa nämndens fördelningsprinciper för budgetramen inklusive koppling till nämndens prioriterade mål och eventuella satsningar.

     

    Bilagor

  10. Jan-Eric Andersson (KD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.

     

    Bilagor

  11. Kristoffer Hansson (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.

     

    Bilagor

  12. Andreas Sandsgård (KD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas. 

     

    Bilagor

  13. Birgitta Brannestål (SD) har entledigats från uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas.

     

    Bilagor

  14. Mattias Lindblom (M) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas. 

     

    Bilagor

  15. Anna Evaldsson har lämnat in ett medborgarförslag där hon föreslår att gång- och cykelvägen längs riksväg 84 mellan Kläppa och Snäre förlängs. Sträckan saknar idag en säker gång- och cykellösning, trots att många barnfamiljer bor längs vägen.

     

    Bilagor

  16. Stig Brodin har lämnat in ett medborgarförslag där han föreslår att regionaltåg återigen ska börja köra mellan Storvik och Ockelbo med stopp i Åshammar och i Järbo.

     

    Bilagor

  17. Paula Wikman m.fl. har lämnat in ett medborgarförslag där de föreslår att beroendemottagningarna i Söderhamn och Ljusdal inte stängs ned. 

     

    Bilagor

  18. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Lars-Göran Langeborg, Petra Modée, Alf Norberg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    1. att uppdra åt regionstyrelsen att utforma och implementera en etisk offentlig upphandlingspolicy som exkluderar företag involverade i allvarliga brott mot mänskliga rättigheter och internationell rätt från Region Gävleborgs upphandlingar.
       
    2. att uppdra åt regionstyrelsen att utforma och implementera en etisk inköpspolicy som förhindrar produktinköp från företag involverade i allvarliga brott mot mänskliga rättigheter och internationell rätt.

     

    Bilagor

  19. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att – ett mål om 1100 invånare /specialistläkare införs i primärvården.
    2. Att – en handlingsplan arbetas fram tillsammans med berörda fackliga organisationer.
    3. Att – handledning av utbildningsläkare ska ge kännbara lönetillägg samt avsatt tid för regelbunden handledarutbildning.
    4. Att – införa ett lönelyft för ST-läkare som väljer allmänmedicin som specialitet under utbildningstiden.
    5. Att – en satsning görs för att rekrytera läkare som också kan arbeta som handledare.
    6. Att – en satsning på att utbilda handledare genomförs.
    7. Att – seniora handledare blir en del av lösningen för handledning.
    8. Att – antalet utbildningstjänster kraftigt utökas.
    9. Att – regionfullmäktige beslutar att nedskrivning av studielån ska bli ett medel för att kunna rekrytera läkare.
    10. Att – regionfullmäktige uppdrar till regionstyrelsen att omedelbart ta fram en modell för nedskrivning av studielån för läkare.
    11. Att – modellen i nästa steg också ska omfatta annan svårrekryterad vårdpersonal.
    12. Att –modellen i nästa steg också ska omfatta annan svårrekryterad vårdpersonal.

     

    Bilagor

  20. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 207, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

     

    Bilagor

  21. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 208, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning. 

     

    Bilagor

  22. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 212, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning. 

     

    Bilagor

  23. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 213, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning. 

     

    Bilagor

  24. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 214, och överlämnades till kultur- och kompetensnämnden för beredning. 

     

    Bilagor

  25. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 217, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

     

    Bilagor

  26. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 218, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

     

    Bilagor

  27. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 219, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

     

    Bilagor

  28. Revisorerna genomförde under 2024 en uppföljande granskning av Region Gävleborgs lönehantering och löneutbetalningsprocess.

     

    Syftet med granskningen är att bedöma om regionstyrelsen vidtagit tillräckliga åtgärder med anledning av den bedömning och de åtgärdsförslag som lämnats i genomförda granskningar.

     

    Granskningen har sin utgångspunkt i följande revisionsfrågor:

    • om revisorernas synpunkter och förslag till åtgärder besvarats av regionstyrelsen.
    • om synpunkterna och förslagen åtgärdats.

     

    Utifrån granskningens resultat rekommenderar revisorerna Regionstyrelsen:

    1. Säkerställa att påbörjat arbete med utveckling av det systematiska arbetet med intern kontroll fortlöper och färdigställs som planerat. Detta arbete innefattar fortsatt utveckling av processkartan, upprättande av risk- och väsentlighetsanalys samt dokumentation och kategorisering av inkomna ärenden för att identifiera problemområden.
    2. Säkerställa att nämnderna beaktar lönehanteringen i sina internkontrollplaner med tillhörande riskbedömningar
    3. Säkerställa att upprättande av rutinbeskrivningar sker inom de områden där sådana saknas och att uppstartat arbete med utveckling av kontrollarbetet fortlöper. Som en del i det arbetet bör regionstyrelsen se över behovet av att uppföljning sker av checklista för lönekörningen i syfte att stärka den interna kontrollen.
    4. Tillse att det arbete som har påbörjats med utveckling och systematisering av löneprocessen fortsätter. Detta i syfte att säkerställa att ett systematiskt arbetssätt inrättas där bland annat utförda kontroller dokumenteras. Dokumentation av utförda kontroller ökar spårbarheten av kontrollarbetet och kan i sin tur även utgöra underlag för kommande risk- och väsentlighetsanalyser
    5. Ge löneenheten förutsättningar att fortsätta sitt arbete med att effektivisera och digitalisera lönehanteringen för att på så sätt minska arbetsbelastningen.
    6. Ställa krav på regionens verksamheter och chefer att direktiv för utlägg efterlevs och införa rutiner där alla chefer och medarbetare löpande informeras om rutinen för resebokningar och vikten av korrekta underlag avseende reseräkningar, utlägg mm.
    7. Säkerställa att regionstyrelsen och nämnderna tillser att tid- och avvikelserapportering samt attest av underlag sker korrekt och i tid. Då det åligger styrelse och nämnder ett ansvar enligt 6 kap 6§ Kommunallagen att inom sitt verksamhetsområde tillse att den interna kontrollen är tillräcklig, är det väsentligt att regionstyrelsen säkerställer att inte bara styrelsen utan även nämnderna tillser att det finns fullständiga och korrekta underlag till samtliga lönetransaktioner.

     

    Bilagor

  29. Lars Öberg (S) frågar:

    1. Har antalet sjukresor ökat eller minskat sedan införandet av det nya planeringssystemet?
    2. Har regionens utgifter för sjukresor ökat eller minskat sedan införandet av det nya planeringssystemet? Med viket belopp?
    3. Har antalet övriga färdtjänstresor ökat eller minskat sedan införandet av det nya planeringssystemet?
    4. Har faktureringen till länet kommuner för färdtjänstresor ökat eller minskat sedan införandet av det nya planeringssystemet? Med viket belopp?

     

    Bilagor

  30. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Anser hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande att det är ansvarsfullt att fatta beslut i fel ordning, gentemot primärvårdens verksamhet, patienter och anställda?

     

    Bilagor

  31. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Varför är inte en sådan stor förändring av missbruksvården uppe för politiskt beslut i ansvarig nämnd?
    2. Vad är anledningen till centraliseringen?
    3. Vilka risk- och konsekvensanalyser är gjorda? 4. Har denna stora förändring varit ute på remiss?

     

    Bilagor

  32. Kristina Sjöström (V) frågar:

    • Avser ni att omedelbart att tillföra mer resurser till primärvården för att korta vårdköerna och minska medarbetarnas stress och dåliga arbetsmiljö?

     

    Bilagor

  33. Magnus Svensson (C) frågar:

    1. Hur stor del av läkarkåren i Region Gävleborg är involverad i sjukvårdens beredskapsarbete?
    2. Hur utbredd är den Gävleborgska läkarkårens kännedom om existerande beredskapslager och deras roll vid kris eller krig?
    3. Hur utbredd är region Gävleborgs medarbetarkårs kännedom om existerande beredskapsplanering och deras roll vid kris eller krig?
    4. Hur ser du på Region Gävleborgs beredskap när det gäller kompetensförsörjningen inom hälso- och sjukvården?

     

    Bilagor

  34. Lars Öberg (S) frågar:

    1. Om syftet med bolagiseringen bl.a. var att minska kostnaderna, hur kan styret då motivera att de första1 beslutade utgifterna går till höga politiska arvoden istället för till vården?
    2. Vilket budskap skickar styret till vårdpersonalen angående deras löner och arbetsvillkor samtidigt som styret beviljar sig höga ersättningar?
    3. Vilken garanti finns för att de resurser som nu omfördelas från vården till arvoden och administration någonsin kommer att generera de påstådda besparingarna?

     

    Bilagor

  35. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Hur mycket beräknas de tillkommande momskostnaderna bli för regionen?
    2. Hur mycket beräknas framtagandet av primärvårdsbolagets logotyp kosta?
    3. Vad beräknas de nya arbetskläderna att kosta?
    4. Vad beräknas primärvårdsbolagets nya ledning kosta - VD inklusive stab?
    5. Vad beräknas eventuella nya lokaler kosta?
    6. Vad blir den totala kostnaden för den nu anställda konsultens arbete?
    7. Vad beräknas den ökade interndebiteringen och tillkommande administrationen kosta?
    8. Hur kommer samordningen av vården att påverkas?
    9. Finns det någon backup-plan ifall inte all personal följer med över till det nya primärvårdsbolaget?

     

    Bilagor

  36. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

    1. Hur långt gångna är planerna på att förändra Region Gävleborgs folkhögskolor till att driva fler yrkesutbildningar och färre estetiska kurser?
    2. Vilka av de estetiska utbildningarna vid Region Gävleborgs folkhögskolor hotade?
    3. Anser kultur- och kompetensnämndens ordförande inte att folkhögskolans särart är värd att bevara?

     

    Bilagor

  37. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur ställer sig hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande till den planerade centraliseringen av beroendemottagningarna?
    2. Vilka brukarorganisationer som företräder människor med beroendesjukdom och som har erfarenhet av beroendevården har man talat med i processen?
    3. Ser hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande några risker med att stänga ner mottagningarna i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall för dem som behöver beroendevård?
    4. Är primärvården i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall förberedd på att ta omhand akuta situationer som kommer att uppstå då denna patientgrupp behöver adekvat hjälp och vård och det saknas beroendesjuksköterskor på orten?

     

    Bilagor

  38. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Varför har nedskärningar av tjänster skett i regionens beroendeverksamhet?
    2. Varför har inte hälso- och sjukvårdsnämnden fått information om nedskärningarna?
    3. Varför fick inte hälso- och sjukvårdsnämnden information om de planerade nedläggningarna förrän oppositionen krävde ett extra insatt nämndsmöte?
    4. Varför sker informationsmöten om nedläggningarna med brukare enbart i Hudiksvall?
    5. Arbetet med att söka nya lokaler i Iggesund har sedan länge inletts trots att inga politiska beslut har fattats gällande nedläggningar i Söderhamn, Hudiksvall och Ljusdal. Varför då?
    6. Vilka konsekvenser skulle nedläggningen av beroendemottagningar kunna bli för brukarna, menar ordförande?

     

     

    Bilagor

  39. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Hur stort har produktionsbortfallet varit i primärvården under införandet av journalsystemet Cosmic?
    2. Har telefontillgängligheten påverkats av införandet av journalsystemet Cosmic och i så fall hur?
    3. Hur har sjukfrånvaron i primärvården sett ut under januari till mars 2025 - har den ökat jämfört med samma period 2024?
    4. Har personalomsättningen i primärvården ökat jämfört med samma period föregående år?
    5. Hur mycket har mertid och övertid utvecklats i primärvården under samma period?

     

    Bilagor

  40. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av systematiskt patientsäkerhetsarbete. Granskningens syfte har varit att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer ett ändamålsenligt patientsäkerhetsarbete som bygger på analyser, lärande och utveckling av säker vård.

     

    Utifrån genomförd granskning är vår samlade bedömning att hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del säkerställer ett ändamålsenligt patientsäkerhetsarbete som bygger på analyser, lärande och utveckling av säker vård.

     

    Bilagor

  41. De förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg har genomfört en granskning av styrprocesser utifrån mål och andra styrdokument. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen säkerställt en ändamålsenlig struktur för styrning och uppföljning av de styrdokument som finns i regionen samt om styrelsen och nämnderna följer denna struktur.

     

    Revisorerna har angett att regionstyrelsen bör:

    • följa reglementet för uppföljning avseende att årligen följa upp fullmäktiges beslut, återrapportera tillämpningen av policyer, föreskrifter, strategier och direktiv samt utvecklingen inom beslutade planer och program. Om styrelsen inte anser att reglementet är ändamålsenligt bör styrelsen initiera en justering av reglementet.
       
    • följa implementeringen av den nya dokumentstyrningen så att alla gamla styrdokument hanteras utifrån de nya reglerna och kommande förvaltningsvisa rutiner.

     

    Regionstyrelsen har getts tillfälle av regionfullmäktige att kommentera revisorernas rekommendationer.

    Bilagor

  42. I en motion yrkar Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

     

    1. Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att utreda hur kostnader och antal tjänster som åtgår för att hantera upphandlingar och administration av inhyrd personal utvecklas.
    2. Att sådana kostnader (ovan) tas med i kalkyler och rapporter som avser kostnader för inhyrd personal inom Region Gävleborg.

     

    Bilagor

  43. I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:

    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att inleda försök med en ”svart låda” vid operationer för att öka patientsäkerheten och förbättra uppföljningen för personalen.

     

    Bilagor

  44. I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) följande:

    • Att jämställdhetsperspektivet integreras i hälso- och sjukvårdens styrsystem.
    • Att vårdpersonalen utbildas i jämställdhet inom vården på ett strukturerat sätt.
    • Att regionens ledningsgrupp ska genomgå utbildning i jämställd vård. Motion Fullmäktige i Region Gävleborg 2023-02-27 Jämställd vård
    • Att Samhällsmedicin tillsammans med ett antal verksamhetsområden (tex kardiologin och ögon) tar fram en arbetsmetod för att komma tillrätta med de strukturella skillnaderna i vård mellan kvinnor och män.
    • Att all vårdstatistik ska vara könsuppdelad.
    • Att det varje år väljs ut verksamheter som det görs strukturella genomgångar av ur ett jämställdhetsperspektiv av den vård som givits. Genomgångarna redovisas för regionstyrelsen.
    • Att en genomgång görs ur ett jämställdhetsperspektiv av förskrivning av läkemedel.

     

    Bilagor

  45. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie- Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard, alla (S), föreslår:

    • Att Region Gävleborg erbjuder likvärdiga möjligheter till specialistutbildning för bland annat sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter.
    • Att Region Gävleborg säkerställer att strukturerat erbjuda annan personal än anställda i sjukvården vidare- och specialiseringsutbildning.

     

    Bilagor

  46. I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

    1. Att Region Gävleborg utvecklar nya och vidareutvecklar befintliga metoder för att förebygga ohälsa och sjukskrivningar bland medarbetarna.
    2. Att Region Gävleborg utvecklar och förstärker rehabilitering, arbetsträning och myndighetssamverkan för att underlätta tillbakagång arbetslivet.

     

    Bilagor

  47. Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört granskning i syfte att bedöma om regionstyrelsen har en tillräcklig intern kontroll avseende Framtidsbyggets kostnadsutveckling. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC augusti 2024.

     

    Ett antal kontrollfrågor var styrande för granskningen:

     

    • Har tillräckliga kalkylunderlag legat till grund för upphandlingen av byggnationer?
    • Har kontroller genomförts för att säkerställa att en lämplig konstandskontrollrutin har upprättats?
    • Finns tydliga rutiner för hantering av beställning av tillägg, ändringar och avgående arbete (s.k. ÄTA) och har dessa följts?
    • Görs analys av orsaker till ev. kostnadsökning?
    • Har regionstyrelsen säkerställt att en tillräcklig ekonomisk uppföljning och rapportering (inkluderat slutkostnadsprognoser för enskilda genomförandebeslut samt för Framtidsbygget som helhet)?

     

    Bilagor

  48. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av tillgänglighet och produktionsplanering.

     

    Vi konstaterar att granskningen visar att det finns förbättringsområden inom både styrning, uppföljning och planering av hälso- och sjukvårdens kapacitet. Samtidigt noteras att flera åtgärder redan vidtagits och att det finns en pågående utveckling av produktions- och kapacitetsstyrning.

     

    Bilagor

  49. PWC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning. Granskningens syfte är att bedöma om hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och om den interna kontrollen är tillräcklig. Syftet med granskningen är även att bedöma om redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförligt till privata utförare är ändamålsenliga. Granskningen resulterade i en revisionsrapport som översänts till hållbarhetsnämnden för kommentarer.

     

    Den samlande bedömningen efter genomförd granskning är att hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare till övervägande del bedrivs på ett ändamålsenligt sätt, samt att den interna kontrollen i sammanhanget i begränsad utsträckning är tillräcklig. Redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförlig till privata utförare bedöms till övervägande del ändamålsenliga.

     

    Bilagor

  50. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Hur säkerställs att personalens anställningstrygghet inte försvagas när anställningen övergår från Region Gävleborg till ett affärsdrivande bolag vars framtida ekonomiska förutsättningar och organisationsstruktur ännu är oklara?
    2. Kan regionstyrelsens ordförande förtydliga hur företrädesrätten till anställning kommer att tillämpas för medarbetare i det nya bolaget i de fall verksamheter avvecklas eller om bolaget i sin helhet tvingas till konkurs?
    3. Vilka konkreta åtgärder har särskilt vidtagits för att säkerställa att bolagiseringens ekonomiska styrning inte leder till att mindre hälsocentraler, som i dagsläget har begränsade ekonomiska marginaler, stängs ner eller avvecklas?
    4. Vilka garantier kan ges personalen att de inte kommer att försättas i en situation där deras anställningstrygghet hänger på enskilda hälsocentralers ekonomiska resultat, snarare än på det gemensamma regionala uppdraget att tillhandahålla vård?

     

    Bilagor

  51. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur kan ordf HSN samtidigt hävda att det är svårt att förstå läkarföreningens synpunkter och i samma uttalande själv beskriva exakt den konsekvens föreningen varnar för?
    2. Gäller styrets beslut att inte pausa/justera målet om två procent hyrpersonal oavsett konsekvenser för vårdens tillgänglighet, och vilka överväganden ligger i så fall bakom?
    3. Hur säkerställer styret att patientsäkerheten och kontinuiteten i vården inte undermineras när takten avseende måltalets uppnående prioriteras framför de yrkesprofessionellas bedömningar av verksamhetens behov?

     

    Bilagor

  52. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Avser du/ni att se över regelverket för föreningsbidragen så att Afasiföreningen kan behålla sina anställda på Mötesplatserna och därmed upprätthålla den där så viktiga verksamheten i vårt län för personer med afasi och deras anhöriga?

     

    Bilagor

  53. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Varför bryter bolaget mot ägarens (regionfullmäktiges) uttryckliga direktiv avseende beslut om och offentliggörande av budget i september månad?

     

    Bilagor

  54. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Har regionstyret SD, M, KD och Sjukvårdspartiet utfört någon ekonomisk beräkning avseende kostnaderna för bolagiseringen?
    2. Om såväl engångskostnaden (12 mnkr) som de årligen tillkommande kostnaderna (120 mnkr) är felaktiga, vilken är den korrekta kostnaden?
    3. Hur mycket dyrare blir driften av den bolagiserade verksamheten?

     

    Bilagor

  55. Joakim Westlund (C) frågar:

    1. Är en upphandling av Bollnäs sjukhus helt avskriven av nuvarande regionstyre?
    2.  Har det nuvarande regionstyret några planer/idéer för hur inslagen av privat/alternativ drift ska kunna öka inom regionens specialistvård?

     

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.