Hoppa över navigering
  1.   3

    Val av protokollsjusterare

  2.   4

    Aktuellt från regionstyrelsen

  3.   5

    Ledamöternas allmänna frågestund

  4.   6

    Anmälan av medborgarförslag

  5. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredande av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som har framkommit i den uppföljande granskningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen:

     

    - Säkerställa att det arbete som pågår kopplat till att få bort makuleringar av

       leverantörsfakturor i huvudboken, som inkommit i Proceedo, för vidare

       i Agresso fortgår.

    Bilagor

  6. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredande av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer:

     

    - Genomför en inventering av befintliga styrdokument som är beslutade av

       regionfullmäktige samt säkerställa att det finns en intern samlingsplats

       för de styrande dokumenten.

    - Tydliggör ansvar och ägarskap för den övergripande rutinen kring

       dokumentstyrning.

    - Beakta ytterligare området, styrdokument, vid den årliga riskanalysen

       samt vid upprättande av internkontrollplan.

    - Se över möjligheten att använda befintliga kontrollsystem för att exempelvis

       verifiera att medarbetare tagit del av de styrande dokument som är av

       relevans för denne samt kvittens för genomförda e-utbildningar etc.

     

     

    Bilagor

  7. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredande av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer:

     

    - Att aktiva åtgärder vidtas för att säkerställa en tydlig styrning för

       införande och användning av 1177 vårdguidens tjänster inom regionen.

    - Att aktiva åtgärder vidtas för att säkerställa en systematisk uppföljning

       och utvärdering av 1177 vårdguidens tjänster inom regionen.

    - Att analys genomförs över vilka åtgärder som kan vidtas för att säkerställa

       en ökad grad av följsamhet till implementering av 1177 vårdguidens

       e-tjänster i vårdverksamheterna. En framtida aktiv styrning kan även

       behöva kompletteras med en viss förändringsledning inom berörda

       verksamheter.

    - Att analys genomförs över vilka åtgärder som kan vidtas för att öka graden

       av kunskap och kännedom om 1177 vårdguidens tjänster ändamålsenligheter

       ur ett medborgarperspektiv.

     

     

    Bilagor

  8. Maria Molin (M) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Region Gävleborg skall följa de nationella vårdprogrammen för

        cancerrehabilitering.

     

    2. Ge kontaktsjuksköterskan ansvaret för att ge information om seneffekter

        och vilken möjlighet till rehab som finns och vad man har rätt till.

     

    3. Lägg ut information om detta på Region Gävleborgs hemsida. T.ex. om

        kirurgiska ingrepp vid lymfödem. Lymfdränage, kuratorskontakt eller

        annan diagnosspecifik möjlighet till rehabilitering. 

    Bilagor

  9. Hans Backman (L) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    - att Region Gävleborg tillsammans med Gävleborgs idrottsförbund

       och Gävleborgs kommuner ska se över förutsättningarna att som

       en del av folkhälsoarbetet stärka barn- och ungdomars möjligheter

       att röra på sig och idrotta i Gävleborg.

    Bilagor

  10.  

    Ärendet återremitterades vid fullmäktiges sammanträde 24-25 februari 2021, § 117 med se bifogat protokollsutdrag samt nedan motiveringar:

     

    "Det förslag till hälsovalshandbok som ligger för beslut idag är illa utformat och dåligt förankrad hos verksamheterna de berör angående krav på närvaro av distriktssköterska och läkare som är specialist inom allmänmedicin. Kritik har kommit från distriktläkarkåren, privata aktörer, patientföreningar och regionens egen profession. Det är heller inte förhandlat med facken.

    Vi anser därför att hälsovalshandboken ska återremitteras för att ta in synpunkter från ovan nämnda aktörer och att förslaget omarbetas utifrån de synpunkter som inkommit. Förslaget ska även gå på remiss till pensionärsrådet och tillgänglighetsrådet och dess synpunkter ska tas i beaktande i det fortsatta arbetet"

    samt

    "att förslag till beslut rimligen inte kan vara partipolitiskt skiljande till sitt innehåll och att styrelsen därför i all sin samlade klokskap bör kunna bli överens i dessa frågeställningar".

     

    Ärendet behandlas efter återremiss vid regionstyrelsens sammanträde 17 mars 2021, se längre ner i texten.

     

    Handboken för hälsovalssystemet reglerar tillämpningen av valfrihetssystemet i Region Gävleborg. Basuppdraget för hälsocentralerna och ersättningen är lika för alla hälsocentraler oavsett driftsform.

     

    Regionstyrelsen föreslog den 15 oktober 2020 regionfullmäktige att besluta en ny handbok för hälsovalssystemet. Den 26 februari 2021 beslutade en minoritet i regionfullmäktige att återremittera ärendet för ny beredning i regionstyrelsen.

     

    Förslaget till en ny handbok för hälsovalssystemet vilar, i högre grad än nu gällande handbok, på personcentrering och vilka tjänster som ska tillhandahållas. Avsikten med handboken, som föreslås träda i kraft den 1 oktober 2021, är att den ska vara en hävstång i arbetet med god och nära vård.

     

    Översynen av hälsovalshandboken

    Den nuvarande hälsovalshandboken har kontinuerligt genomgått årliga uppdateringarna. I handboken finns en lång rad specifika krav på vad hälsocentralerna ska upprätthålla, vad gäller öppettider, specifika kompetenser, kontroller med mera. Successivt under de senaste åren, inte minst utifrån det utvecklingsarbete som bedrivs i Sverige mot en god och nära vård, har det inom Regionen identifierats ett behov av en större översyn.

     

    Förändringarna i handboken har i korthet beskrivits i handlingarna som hör till regionstyrelsens beslut den 15 oktober 2020.

     

    Processen för framtagandet av förslaget

    Arbetet har letts av en styrgrupp som har utsetts av regionstyrelsen. I denna har ingått presidierna i hälso- och sjukvårdsnämnden och hälsovalsutskottet. Ordförande i hälsovalsutskottet har varit sammankallande i styrgruppen.

     

    Det operativa översynsarbetet har genomförts inom Hälsovals- och tandvårdsavdelningen, med stöd av en extern processledare (konsult). Arbetet har löpande stämts av med Hälso- och sjukvårdsförvaltningens ledning, som både har det verkställande utvecklingsansvaret för hälso- och sjukvården i Region Gävleborg och förutsättningar för att företräda helheten inom vården.

     

    Förslaget till handbok omfattar cirka 70 sidor upphandlingsunderlag. Det fullständiga förslaget är tekniskt till sin karaktär. Det har inte bedömts meningsfullt att skicka hela underlaget till fler än de mest berörda, det vill säga de partier som finns representerade i regionfullmäktige och de nuvarande vårdgivarna.

     

    Synpunkter som har lämnats i samband med yrkande om återremiss

    I underlaget till beslutet om återremiss har det framställts frågor om varför inte fler har fått möjlighet att lämna synpunkter på förslaget till ny hälsovalshandbok. I yrkandet räknas bland annat upp vårdgivarna (både privata och offentliga) och vissa specifika professioner. Vårdgivarna har haft möjlighet att lämna synpunkter under processen.

     

    I yrkandet har även påtalats att handboken inte har förhandlats med de fackliga organisationerna. Handboken är ett upphandlingsdokument; någon skyldighet att förhandla finns därför inte innan regionstyrelsen kan besluta om handboken. Någon förhandlingsskyldighet enligt medbestämmandelagen finns det inte heller för Regionen i rollen som utförare, eftersom konsekvenserna av handboken inte medför något krav på någon organisatorisk förändring eller något som medför förändringar för enskilda arbetstagare.

     

    I yrkandet räknas även upp Pensionärsrådet i Regionen. Under processen, våren-sommaren 2020, har Pensionärsrådet informerats två gånger om de fem större förändringar som finns i förslaget, jämfört med den gällande handboken. I samband med detta har det skett diskussion och aktuella frågor har besvarats.

     

    I yrkandet räknas även ”tillgänglighetsrådet” upp som en tänkbar remissinstans. Tillgänglighetsråd finns i vissa av länets kommuner och fungerar som ett rådgivande organ i funktionsrättsfrågorna. Verksamheten riktas dock främst mot primärkommunernas interna processer. Frågan har diskuterats i rådet.

     

    Sammanfattningsvis har relevanta parter getts möjlighet att lämna synpunkter på förslaget till ny hälsovalshandbok. I projektet har deltagit presidierna för både hälsovalsutskottet, det vill säga beställaren, och hälso- och sjukvårdsnämnden, det vill säga företrädare för utförarna och med ansvar för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Gävleborg. Detta har gett en bred ingång till de aktuella frågorna. Utöver det har primärt hälso- och sjukvårdsledningen kunnat ge en samlad bild av konsekvenserna av förslaget.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 17 mars 2021, § 68, se nedan och bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Patrik Stenvard (M), Henrik Olofsson (SVG), Jennie Forsblom (KD) och Hans Backman (L) inkommer med en skriftlig reservation med följande lydelse ”Det är beklagligt att de styrande partierna inte har använt möjligheten som återremissen av förslaget till ny hälsovalshandbok innebar för att lyssna in de distanser som berörs. Vi står fast vid vår kritik att det är ett förslag som är dåligt utformat och att man ignorerar viktiga inspel från våra olika råd. Vi vidhåller även att förslaget ska MBL-förhandlas med facken".


    Richard Carlsson (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt yrkande.

     

    Yrkanden

    Patrik Stenvard (M) yrkar i första hand att ärendet remitteras till pensionärsråd och tillgänglighetsråd samt att ärendet förhandlas med facken och yrkar i andra hand enligt tidigare yrkande, se RF §


    Jennie Forsblom (KD), Henrik Olofsson (SVG) och Hans Backman (L) stödjer Stenvards yrkande.

    Richard Carlsson (SD) stödjer Stenvards yrkande med tillägget att i tredje hand att
    ärendet avslås.

    Bilagor

  11. Region Gävleborg har som regionalt utvecklingsansvarig uppdraget att ta fram och samordna insatser för genomförandet av den regionala utvecklingsstrategin (RUS). Regionstyrelsen uppdrog (2017-11-29, §323) till regiondirektören att ta fram en ny regional utvecklingsstrategi. Arbetet med att ta fram en ny RUS har skett i en inkluderande process med berörda aktörer, såsom kommuner, länsstyrelser, statliga myndigheter, civila organisationer och näringslivet. Regionstyrelsen beslutade (2019-06-19, §118) att godkänna förslag till Regional utvecklingsstrategi för Gävleborgs län 2020-2030 för utskick till remissinstanserna. 52 remissvar inkom som utgjort underlag för revidering av remissförslaget. RUS-processen är ett halvår försenat på grund av att coronapandemin gjort att samverkansmöten inte kunnat genomföras som planerat.

     

    Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 24-25 februari 2021.

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 4 november 2020, § 177, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.

     

    Reservationer

    Patrik Stenvard (M), Henrik Olofsson (SVG) Jennie Forsblom (KD) och Hans Backman (L) reserverar sig mot beslutet med följande lydelse: "Vi reserverar oss till förmån för vårt tilläggsyrkande med tillägg och ändringar. Den regionala utvecklingsstrategin är i det stora hela bra, men vi hade önskat några ytterligare kompletteringar som avser hälso- och sjukvårdens betydelse för den regionala utvecklingen och tillväxten. Vi saknar även skrivningar som lyfter fram kollektivtrafikens betydelse, civilsamhällets insatser samt industrins roll för länets utveckling".

     

    Richard Carlsson och Liz Zachariasson (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för Stenvards m.fls ändringsyrkanden.

     

    Yrkanden

    Patrik Stenvard (M), Henrik Olofsson (SVG) Jennie Forsblom (KD) och Hans Backman (L) inlämnar följande förslag till ändringar och tillägg.

    Tillägg: Målområden

    Under 3.1 Attraktiva platser och livsmiljöer

    Tillägg under - Tillgängligt och hållbart transportsystem - Gävleborg är ett stort län med stora avstånd där många människor behöver resa för att ta sig till jobb och utbildning. Många av dessa resor genomförs via kollektivtrafiken som tillhandahålls av Region Gävleborg. Kollektivtrafiken ska vara enkel, pålitlig och smidig för att göra Gävleborg tillgängligt för alla. Du kan lita på att bussen eller tåget avgår och ankommer på angivna tider och kan därför lätt planera din resa till olika destinationer.

    Tillägg under - Attraktiva platser och livsmiljöer - Gävleborg har förmånen att vara ett kustlän som dessutom innehåller många insjöar. Strandnäralägen är attraktiva miljöer där många önskar bosätta sig. Genom uppluckring av strandskyddet och tillskapandet av LIS-områden möjliggör det för flera att bosätta sig på strandnära. Det i sin tur ökar Gävleborgs attraktionskraft vad gäller vart människor väljer att bo och leva.

    Tillägg under - Attraktiva platser och livsmiljöer - I Gävleborg finns ett rikt kulturutbud och aktivt föreningsliv som engagerar invånarna. Idrotts- och föreningslivet skapar ett stort mervärde i Gävleborg och fångar också upp och engagerar många unga. Kulturevenemang berikar mångas vardag och utmanar våra sinnen att tänka nytt. Kulturutbudet i Gävleborg ska tillhandahållas av en mångfald av utförare och tillgängligheten för barn och unga ska vara prioriterade i den offentliga finansierade konsten. Kultur- och idrottsrörelserna lockar många till Gävleborg som tar del av kultur och idrottsaktiviteterna vilket bidrar positivt till turismnäringen.

    Under 3.2 Samhällsnyttig, cirkulär och biobaserad ekonomi

    Tillägg under - Näringslivets omställning - Gävleborg har en lång och stolt historia som ett av Sveriges främsta industrilän. Vår industri är en stor och viktig aktör som står för innovation och utveckling och som hjälper till att sätta Gävleborg inte bara på Sverigekartan utan även världskartan. Våra industrier skapar tillväxt och arbetstillfällen i hela regionen och är att betrakta som förebilder vad gäller att ställa om sin produktion till en mer hållbar produktion. Här finns många goda exempel att hämta och inspireras av.

     

    Nytt målområde - Sjukvård och välfärd i världsklass

    En viktig del i den regionala utvecklingen är att säkerställa att regionen är robust och kan ta hand om de invånare som är i behov av vård och/eller omsorg. I Gävleborg ska det finnas en plats för alla. Välfärden följer invånarna i Gävleborg genom hela livet, från barnets födelse, vidare genom livet då denne är i behov av vård och avslutningsvis finns omsorgen där för att stötta på ålderns höst. Att välvärden är en del av samhällsutvecklingen råder det således ingen tvekan om och Gävleborg ska sträva efter en välfärd i världsklass.

    Gävleborg har socioekonomiska utmaningar som till stor del påverkar och påverkas av regionens välfärd. Elevernas skolresultat följer och påverkar dem hela livet och möjliggör eller omöjliggör framtidens arbetsmarknad för dem på samma sätt som hela regionen påverkas av den utbildningsnivå vi har i länet. Den psykiska ohälsan är hög i hela landet och främst i Gävleborg. För att fler ska känna välmående och ta del av ett rikt fritidsliv och en meningsfullsysselsättning som bidrar till vår gemensamma välfärd behövs utveckling inom de psykosociala verksamheterna. Vi har också en befolkning som blir allt äldre, detta ställer krav på så väl vården som på de kommunala omsorgen. Huruvida det finns en god och trygg vård och omsorg är också avgörande för vart man väljer att bosätta sig.

    Region Gävleborg bör driva ett hälsofrämjande arbete för en välmående befolkning med en god folkhälsa, en vård, skola och omsorg som håller hög kvalité och bidrar till en välmående befolkning.

    Önskat läge 2030 – effektmål:

    Gävleborgarna anser att de har god tillgång till välfärdstjänster så som bra skola, god hälso- och sjukvård samt en bra äldreomsorg

    God och nära vård finns tillgänglig i hela länet

    Prioriteringar: Insatser för att förbättra tillgänglighet genomförs.

    Samarbetet mellan region och kommunerna förstärks

    Vidare förslår vi följande ändringar: - ”samhandling” byts mot ”samarbete.

     

    Richard Carlsson (SD) och Liz Zachariasson (SD) stödjer Stenvards m.fl. yrkande.

     

    Ajournering - Patrik Stenvard (M) begär ajournering som verkställs mellan kl 11.00-11.10.

    Efter ajournering stryker Patrik Stenvard (M) ändringen som berör Hälsingegårdarna och Biosfärområde.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på bifall till ordförandens förslag mot Stenvards m.fl. yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar att bifalla ordförandens förslag.

    Bilagor

  12. Region Gävleborg är regional kollektivtrafikmyndighet i Gävleborgs län och ansvarar för den regionala kollektivtrafiken. Region Gävleborg har bestämt att en Trafikplan ska upprättas som beskriver kollektivtrafiken i Gävleborgs län och de trafikutvecklingsåtgärder som planeras för kommande verksamhetsår. Trafikplanen ska beslutas av Regionfullmäktige. De förslag till trafikutvecklingsåtgärder som föreslås i Trafikplanen grundar sig på de viljeinriktningar, ambitioner och prioriteringar som beslutats i Trafikförsörjningsprogrammet för perioden 2016-2030 samt den politiska inriktningen för Region Gävleborg 2019-2023. En väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för en hållbar utveckling i hela Gävleborg. Kollektivtrafiken möjliggör på ett klimatsmart sätt studier och arbete på andra orter, bättre matchning på arbetsmarknaden samt ett större utbud av rekreation. Länets kommuner har via de dialogmöten som hållits kunnat påverka innehållet och utformningen av Trafikplanen. Synpunkter och förslag från trafikföretagen, resenärer och allmänheten har också varit en viktig förutsättning i framtagandet av Trafikplanen.

     

    Hållbarhetsnämnden behandlade ärendet 11 november 2020, § 106, se bifogat protokollsutdrag.

    Regionstyrelsen behandlade ärendet 9 december 2020, § 209, se nedan och bifogat protokollsutdrag:

     

    Yrkanden

    Richard Carlsson (SD) yrkar med anledning av att de utbudsjusteringar som ska verkställas under 2021, har redan fått en viss kritik från de orter som drabbats mest. Samt att de principer som Hållbarhetsnämnden beslutat om är väsentliga att genomföra, vilket det råder ett visst tvivel om principer är uppfyllda vid kommande utbudjustering.

     

    Gällande principerna ”För alla förändringar ska likvärdiga alternativ säkerställas” samt ”Möjlighet till arbets- och studiependling ska inte tas bort genom linje- och Turförändringarna” är det väsentligt att vi arbetar med lösningar för att upprätthålla beslutade principer och Sverigedemokraterna yrkar på följande förändring i förslaget till Trafikplan 2022:

     

    Trafikutveckling i närtid efter 2022

    Arbete pågår med att utreda omfattande trafiksatsningar. Delar av dessa satsningar planerades för att vara med i Trafikplan 2022 men på grund av det ekonomiska läget anges tills vidare ingen tidsplan. Satsningarna innefattar bland annat följande större objekt:

    Utbyggnad av flextrafik/Närtrafik, med fokus på landsbygdens perifera och mer lantliga områden som finns i regionen.

    Ny stadstrafik Sandviken

    Ny stadstrafik Bollnäs

    Utveckla stadstrafiken i Gävle stad i flera steg

    Förtätning av tågavgångar på sträckan Gävle – Ljusdal under eftermiddagar

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på bifall till ordförandens förslag mot Carlssons förslag och finner att styrelsen beslutar enligt ordförandens liggande förslag.

    Bilagor

  13. Kommunallagen, 11 kap 14 §, ger regioner och kommuner möjligheter att jämna ut resultatet över en konjunkturcykel genom en resultatutjämningsreserv (RUR). Om regionen inrättar en resultatutjämningsreserv ska de riktlinjer för god ekonomisk hushållning som fullmäktige har beslutat om även omfatta hantering av reserven. I Region Gävleborg beslutas riktlinjerna i samband med budget och ekonomisk plan. Resultatutjämningsreserv (RUR) i Region Gävleborg hanteras enligt följande:

     

    Reservering till RUR:

    • Reservering till RUR får göras med högst ett belopp som motsvarar det lägsta av antingen den del av årets resultat eller den del av årets resultat efter balanskravsjusteringar som överstiger 1 procent av summan av skatteintäkter, generella statsbidrag och kommunalekonomisk utjämning. Detta gäller om det egna kapitalet, inklusive ansvarsförbindelsen för pensionsförpliktelser, är positivt.
    • Om det egna kapitalet är negativt, inklusive ansvarsförbindelsen för pensionsförpliktelser, ska gränsen för när reservering får ske istället uppgå till 2 procent.
    • Resultatutjämningsreserven får uppgå till högst 10 procent av skatteintäkter, generella statsbidrag och kommunalekonomisk utjämning.
    • Regionfullmäktige beslutar i samband med att årsredovisningen behandlas om reservering till RUR.

    Användning av RUR:

    • Användning av RUR får ske om den prognos från Sveriges Kommuner och Regioner över det årliga underliggande skatteunderlaget för riket, som årsredovisningen upprättas utifrån, understiger den genomsnittliga utvecklingen de senaste tio åren.
    • Användning förutsätter att resultatet efter balanskravsjusteringar är negativt.
    • RUR får användas för att balanskravsresultatet ska komma upp till noll eller så långt som reserven räcker.
    • Regionfullmäktige beslutar i samband med att årsredovisningen behandlas om användning av RUR.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 16 februari 2021, § 35, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  14. För att kunna påbörja de ny- och tillbyggnationer som planeras på vid Gävle sjukhus (inkl Framtidsbygget) krävs en ny detaljplan. Regionen har tillsammans med Gävle kommun tagit fram de underlag som krävs för den nya detaljplanen, bland annat markprover på olika platser på sjukhusområdet. Underlag till detaljplanen lämnades in till kommunen av regionen under hösten 2020, och därefter sker dialog mellan kommunen och Länsstyrelsen (myndighet).

     

    Regionen har efter kommunens dialog med Länsstyrelsen fått återkoppling att erosionsskydd måste vara genomfört utmed Gavleån, innan bygglov/startbesked kan lämnas för planerade ny- och tillbyggnationer på sjukhusområdet (planerade byggnationer är framför allt påbyggnad av entréhuset, nya logistiklokaler samt nytt vårdblock).

     

    Efter dialog har regionen och kommunen enats om att ansvar för finansiering och genomförande av erosionsskydd ska formaliseras inom ramen för det exploateringsavtal som ska tecknas mellan kommunen och regionen inför nämndens (kommunen) beslut om ny detaljplan i april 2021 (enligt innevarande tidplan för detaljplaneprocessen). Detta förutsätter en inom regionen godkänd investering avseende genomförande av erosionsskydd.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 17 mars 2021, § 55, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  15. Ventilationsaggregatet i hus 08 är av äldre årgång och planeras att bytas i sista etappen av Framtidsbygget, då resterande delar av hus 08 ska moderniseras och byggas om. Aggregatet behöver dock bytas tidigare, efter ett haveri nyligen, som innebar att huset blev utan tilluft. Haveriet har åtgärdats men aggregatet beräknas inte att kunna avvakta den kommande ombyggnationen om några år.

     

    Ett nytt aggregat placeras på vindsplanet, där ett nytt fläktrum byggs för ändamålet. Nuvarande aggregat (som är placerat på plan 03) upprätthåller funktionen under den tid som ombyggnad och installation genomförs på vindsplanet, men tas ur drift när det nya aggregaten är på plats. Att installera det nya aggregatet på samma plats som det nuvarande skulle innebära ett driftstopp under flera veckor.

     

    Lösningen är långsiktig och påverkas inte av kommande ombyggnation av huset.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 17 mars 2021, § 56, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  16. Patienter inom Region Gävleborg kan idag använda kallelse till sjukvården som biljett inom kollektivtrafiken. I de fall egen bil används eller att taxi nyttjas för sjukresor tas en egenavgift ut. Avgiften är beslutad av regionfullmäktige.

     

    Den 25 februari 2021 beslutade regionfullmäktige att tillfälligt ta bort egenavgifterna vid sjukresor för personer från och med det år de fyller 70 år samt för personer som ingår i riskgrupper enligt Folkhälsomyndighetens rekommendation.

     

    Eftersom smittspridningen i Gävleborgs län fortsätter vara på en hög nivå finns det skäl att förlänga det gällande beslutet till den 30 juni 2021.

     

    Kostnaden för detta förslag beräknas till 6 mnkr, det vill säga en fördubbling av den kostnad som fullmäktige förutsåg vid beslutet i februari. Osäkerheten i beräkningarna är dock stor varför den tillkommande kostnaden kan förväntas hamna i intervallet 5-10 mnkr. Kostnaden för de uteblivna egenavgifterna finansieras med riktade statsbidrag. Beroende på utvecklingen av pandemin kan ett nytt beslut med förlängning av perioden med avgiftsfrihet bli aktuellt.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 17 mars 2021, § 72, se nedan och bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Patrik Stenvard (M), Hans Backman (L), Jennie Forsblom (KD) och Henrik Olofsson (SVG) reserverar sig mot beslutet med följande lydelse: ”Det är anmärkningsvärt att de styrande partierna i Region Gävleborg med berått mod fortsätter att uppmana patienter att resa med kollektivtrafik till vården trots att myndigheternas avrådan är att undvika kollektivtrafik på grund av pandemin. Det är än mer anmärkningsvärt att vårt förslag att ändra kallelserna till vården och avråda patienter att åka med tåg och buss möts av totalt tystnad. För oss är det självklart att alla ska kunna ta sig till vården utan att vara rädda att bli smittade på vägen dit, därför är det också självklart att patienter ska få resor med bil ersatta och att kallelserna till vården ändras. Läget är just nu mycket allvarligt, alla – inklusive Region Gävleborg – behöver göra vad de kan för att bidra till minskad smittspridning”.


    Liz Zachariasson (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för Stenvards yrkande.

     

    Yrkanden

    Patrik Stenvard (M) hänvisar till tidigare yrkande på så sätt att till och med den 1 juli 2021 ta bort egenavgifter vid sjukresor samt tillägget: -Att sjukresor ska ske så smittsäkert som möjligt och att avrådande av kollektivtrafik även ska gälla vid dessa resor,

    - Att krav på särskilt intyg för att få ersättning för sjukresa med bil tillfälligt tas bort,

    - Att vid kallelser till vården ska patienter informeras om att undvika kollektivtrafiken

      och att man råder patienter till annat mer smittsäkert färdmedel.

     

    Henrik Olofsson (SVG), Jennie Forsblom (KD), Hans Backman (L) och Liz Zachariasson (SD) stödjer Stenvards yrkande.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandens liggande mot Stenvards yrkande och finner att styrelsen beslutar enligt ordförande förslag.

    Bilagor

  17. Nu gällande revisionsreglemente för Region Gävleborgs revisorer antogs av Landstingsfullmäktige 2006-11- 28-29, § 190.

     

    En revidering har gjorts av regionens revisorer och regionens chefsjurist har konsulterats i ärendet.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 17 mars 2021, § 67, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  18. Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten "Nämndernas arbete med intern kontroll" till regionfullmäktige. Regionfullmäktige beslutade den 21 april 2020 att remittera revisionsrapporten till regionstyrelsen för beredande av svar.

    Svaret ska behandlas i regionfullmäktige 25-26 november 2020.

     

    Ett förslag till svar på revisionsrapporten har upprättats.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 4 november 2020, § 187, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.

     

    - Särskilt yttrande:

    Patrik Stenvard (M), Jennie Forsblom (KD), Henrik Olofsson (SVG) och Hans Backman (L) inlämnar särskilt yttrande med följande lydelse: "Enligt svaret till revisorerna innehåller rapporten en del faktafel och är svårläst på grund av bland annat språkliga misstag. Vi delar inte den uppfattningen och anser att svaret till revisionen har en ton och en attityd som är opassande. Det vore på sin plats att vara mer ödmjuk till revisorernas arbete framöver".

    Bilagor

  19. Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten "Uppföljande kris- och katastrofberedskap" till regionfullmäktige. Regionfullmäktige beslutade den 21 april 2020 att remittera revisionsrapporten till regionstyrelsen för beredande av svar.

    Svaret ska behandlas i regionfullmäktige 5 november 2020.

     

    Ett förslag till svar på revisionsrapporten har upprättats.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 4 november 2020, § 188, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.

     

    - Särskilt yttrande:

    Patrik Stenvard (M), Jennie Forsblom (KD), Henrik Olofsson (SVG) och Hans Backman (L) inlämnar särskilt yttrande med följande lydelse: "Vi instämmer i revisorernas analys och slutsatser som trots pandemin fortfarande är relevant. Under pandemin har krisledningsnämnden varit aktiverad men inte fattat några beslut. Den har istället haft en mer kommunikativ roll. Krisledningsnämndens roll och funktion behöver ses över och tydliggöras. Kommunikation är viktigt och det är viktigt att den rollen tydliggörs. Hela regionstyrelsen, både ledamöter och ersättare har ingått i krisledningsnämnden. Vi ser gärna att en mindre krisledningsnämnd tillsätts. Krisledningsnämnden har inte genomgått någon utbildning vilket behövs. En övningsplan behöver också tas fram och övningar genomföras".

    Bilagor

  20. Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten "Hälso- och sjukvårdsnämndens arbete för en ekonomi i balans" till regionfullmäktige. Regionfullmäktige beslutade den 21 april 2020 att remittera revisionsrapporten till regionstyrelsen för beredande av svar.

     

    Ett förslag till svar på revisionsrapporten har upprättats. Från M, SVG, KD och L har ett alternativt revisionssvar inkommit.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 21 september 2020, § 127, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 4 november 2020, § 188, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.

     

    Reservationer

    Patrik Stenvard (M), Henrik Olofsson (SVG), Hans Backman (L) och Jennie Forsblom (KD) reserverar med följande lydelse: "Vi reserverar oss till förmån för vårt alternativa svar. Det är anmärkningsvärt att inte majoriteten tar till sig av det revisorerna påpekar om de brister som gäller den politiska styrningen av arbetet med att få en ekonomi i balans. Vi ser med stor oro på det ointresse majoriteten visar för revisorernas viktiga arbete och att majoriteten inte är beredd att på allvar ta tag i de ekonomiska utmaningarna som hälso- och sjukvårdensnämnden står inför".

     

    Richard Carlsson (SD) och Liz Zakariasson (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för Stenvards yrkande.

     

    Yrkanden

    Patrik Stenvard (M) yrkar bifall till inlämnade alternativa revisionssvaret. Henrik Olofsson (SVG), Hans Backman (L), Jennie Forsblom (KD), Richard Carlsson (SD) och Liz Zachariasson (SD) stödjer Stenvards yrkande.

     

    Jan Lahenkorva (S) yrkar avslag till Stenvards (M) m.fl´s yrkande och bifall till majoritetens förslag.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på bifall eller avslag till Stenvards m.fl yrkande och finner att Regionstyrelsen beslutar att avslå Stenvards m.fl´s yrkande och regionstyrelsens beslutar att bifalla majoritetens förslag till beslut.

    Bilagor

  21. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning avseende regionstyrelsens styrning, interna kontroll och uppföljning av fastighetsinvesteringar.

    Regionstyrelsens Fastighets- Teknik- och miljöutskott har behandlat revisionsrapporten på sitt sammanträde 2020-11-24 och lämnat kommentarer till revisionsrapporten i bilagda handling ”Svar på revisionsrapport".

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 9 december 2020, § 211, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.

     

    - Särskilt yttrande:

    Patrik Stenvard (M), Henrik Olofsson (SVG), Jennie Forsblom (KD) och Hans Backman (L) inkommer med ett särskilt yttrande med följande lydelse:

    "Vi delar revisionens kritik och synpunkter. Den lokalförsörjningsplan som finns idag är inte heltäckande utan behöver utvecklas. Vidare instämmer vi i att den regionövergripande planen för sjukvårdens utveckling inte är tillräcklig, att hänvisa till arbetet med God och Nära vård är inte fullgott. Det behövs ett mer heltäckande och genomgripande arbete. Vi ställer oss vidare frågande till vilka fakta man menar saknas i revisionens rapport vilket inte heller kunde redovisas under styrelsesammanträdet.

    Till sist vill vi påpeka att Revisionen utgör en oerhört viktig del i den demokratiska församlingen, de styrande partierna bör ta tillvara på de förslag som revisionen lämnar och ta åt sig av den kritik de framför".

    Bilagor

  22. På uppdrag av Region Gävleborgs revisorer har PwC genomfört en granskning av läkemedelsförskrivning i primärvården. Granskningen har sammanställts i en rapport som godkänts av revisorerna. Rapporten har anmälts till Regionfullmäktige som beslutat överlämna den till Hälso- och sjukvårdsnämnden för beredande av svar.

     

    Revisorerna bedömde att regionstyrelsen i begränsad utsträckning har säkerställt att arbetet med styrning och uppföljning av läkemedelsförskrivning i primärvården sker på ett ändamålsenligt sätt. Förvaltningen delar inte alla rekommendationer som framkommer i rapporten fullt ut.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 14 oktober 2020, § 146, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 9 december 2020, § 213, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.

     

    Reservationer

    Richard Carlsson (SD) och Liz Zachariasson (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för Stenvards avslagsyrkande.

     

    Patrik Stenvard (M), Hans Backman (L), Henrik Olofsson (SVG) och Jennie Forsblom (KD) reserverar sig mot beslutet till förmån för Stenvards avslagsyrkande och inkommer med en skriftlig reservation med följande lydelse:

    "Det är anmärkningsvärt av de styrande partierna att bemöta revisionen på det sätt man gör i detta svar. Vi kan inte ställa oss bakom svaret då det är en alltför raljant och respektlös ton som används mot regionfullmäktiges revision. Vi vill istället framhäva vikten av en oberoende revision inom demokratiska organ och anser att styrande partier borde ta till sig av den kritik och de råd som framkommer i revisionsrapporten. Våra revisorer förtjänar inte att bli bemötta på detta sätt".

     

    Yrkanden

    Patrik Stenvard (M) yrkar avslag till svaret på revisionsrapporten. Hans Backman (L), Henrik Olofsson (SVG) och Jennie Forsblom (KD), Richard Carlsson (SD) och Liz Zachariasson (SD) stödjer Stenvards yrkande.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandens förslag mot Stenvards avslagsyrkande och finner att styrelsen beslutar enligt ordförandens förslag.

    Bilagor

  23. På uppdrag av Region Gävleborgs revisorer har PwC genomfört en granskning inom området fastighetsförvaltning med särskilt fokus på fastighetsunderhåll. Granskningen inkluderar översiktligt även intern hyressättning för verksamhetslokaler.

     

    Regionstyrelsens Fastighets- Teknik- och miljöutskott har behandlat revisionsrapporten på sitt sammanträde 2020-11-24 och lämnat kommentarer till revisionsrapporten i bilagda handling ”Svar på revisionsrapport".

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 9 december 2020, § 212, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  24. Hans Backman och Per-Ola Grönberg (L) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    - Att en utredning görs i samband med Framtidsbygget för att lösa

       parkeringssituationen både för patienter och personal på bästa

       och smidigaste sätt vid de båda sjukhusen.

     

    Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 25 september 2019, § 169, med följande motivering, se även bifogat protokollsutdrag:

    " I samband med Framtidsbygget har flödesanalyser och behovsanalyser gjorts.
    Vi yrkar därför återremiss på ärendet så att dessa analyser kan biläggas till motionssvaret."

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 16 februari 2021, § 45, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Motionen har behandlats i regionstyrelsens Fastighets-, Teknik-och Miljöutskott 2020-11-24 som föreslår att motionen avslås med följande kompletteringar:

     

    Gävle sjukhusområde:
    - 2013 har genomförts trafikmätningar för att identifiera biltrafikströmmar, och skapa

       förutsättningar för viss styrning av strömmar och behov av utökade parkeringsytor.

    - 2016 genomförts inledande förstudier avseende yttre logistik, därefter påbörjades

       programarbete som dock avbröts 2017.

    - 2019 – 2020 har genomförts utredningar avseende markförhållanden, kopplat till ny

       detaljplan för Gävle sjukhus, som planeras att fastställas av Gävle kommun innan

       sommaren 2021.

    - Ett långsiktigt programarbete för sjukhusets yttre logistik, inklusive parkeringar,

       ska genomföras efter fastställande av ny detaljplan (se ovan).

     

    Hudiksvalls sjukhusområde:
    - 2020 påbörjades programarbete avseende parkeringshus på nuvarande

       personalparkering (markparkering).

    - Ett långsiktigt programarbete för sjukhusets yttre logistik, inklusive parkeringar,

       ska genomföras.

     

    Yrkanden

    Hans Backman (L) yrkar bifall till motionen. Patrik Stenvard (M), Jennie Forsblom (KD), Henrik Olofsson (SVG) och Richard Carlsson (SD) stödjer Backmans yrkande.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandens förslag att avslå motionen mot Backman m.fl. yrkande att bifalla motionen och finner att styrelsen beslutar enligt ordförandens förslag att avslå motionen.

    Bilagor

  25. I en motion föreslår Lili André, Bertil Eriksson och Margareta Sidenvall (KD):

     

    1. att ge Ekocenter i uppdrag att göra en kunskapssammanställning över

        lokala källor som sprider mikroplaster till våra vatten.

     

    2. att Ekocenter efter genomförd kunskapssammanställning återkommer till

        regionfullmäktige med förslag på åtgärder på hur regionen kan minska

        spridningen av mikroplaster i våra vatten.

     

    Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 14 oktober 2020, § 96, se bifogat protokollsutdrag.

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 9 december 2020, § 214, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Richard Carlsson (SD) och Liz Zachariasson (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för bifallsyrkande.

     

    Yrkanden

    Patrik Stenvard (M) yrkar bifall till motionen. Jennie Forsblom (KD), Henrik Olofsson (SVG), Hans Backman (L) och Richard Carlsson (SD) stödjer bifallsyrkandet.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandens förslag att avslå motionen mot Stenvards bifallsyrkande och finner att styrelsen beslutar enligt ordförandens förslag.

    Bilagor

  26. I en motion föreslår Maria Molin (M):

     

    - Att Region Gävleborg under en försöksperiod inrättar ett

       eller flera antibyråkratiseringsråd, med inspiration av den danska

       meningssamlingen, dit medarbetare kan lämna förslag på regler

       som bör avskaffas.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 20 januari 2021, § 21, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Patrik Stenvard, Jennie Forsblom och Richard Carlsson (SD) reserverar sig mot beslutet till förmån för Stenvards yrkande.

     

    Yrkanden

    Patrik Stenvard (M) yrkar bifall till motionen. Jennie Forsblom (KD) och Richard Carlsson (SD) stödjer Stenvards yrkande.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandens förslag mot Stenvards yrkande och finner att styrelsen beslutar att motionen avslås.

    Bilagor

  27. I en motion föreslår Henrik Olofsson (SVG):

     

    1. Att regionfullmäktige anordnar en temadag om

        multiresistenta bakterier.

     

    2. Att man genomför dagen blandat med information, föredragningar

        och gruppaktiviteter med målet att öka kunskapen om multiresistenta

        bakterier i vården.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 20 januari 2021, § 20, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Henrik Olofsson (SVG), Hans Backman (L), Patrik Stenvard (M) och Jennie Forsblom (KD) reserverar sig mot beslutet till förmån för Olofssons yrkande.

     

    Yrkanden

    Henrik Olofsson (SVG) yrkar bifall till motionen. Patrik Stenvard (M), Hans Backman (L), Jennie Forsblom (KD) stödjer Olofssons yrkande.

    Bilagor

  28. Henrik Olofsson (SVG) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att regionen möjliggör så att vi kan återbetala 10 % av vårt partistöd för 2020.

     

    2. Att motionen behandlas så den kan beslutas snarast. 

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 16 februari 2021, § 43, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Henrik Olofsson (SVG) reserverar sig mot beslutet till förmån för sitt yrkande.

     

    Yrkanden

    Henrik Olofsson (SVG) yrkar bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandens förslag att motionen anses besvarad mot Olofssons bifallsyrkande och finner att styrelsen beslutar enligt ordförandens förslag att motionen anses besvarad.

    Bilagor

  29. Maria Molin (M) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att Region Gävleborg ser över rutiner för att upptäcka den här

        typen av brott.

     

    2. Att Region Gävleborg inför programvara eller motsvarande som

        beskrivs ovan under 2019.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde  16 februari 2021, § 44, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Patrik Stenvard (M), Jennie Forsblom (KD). Richard Carlsson (SD) , Hans Backman (L) och Henrik Olofsson (SVG) reserverar sig mot beslutet till förmån för respektives yrkanden.

     

    Yrkanden

    Patrik Stenvard (M) yrkar bifall till motionen. Jennie Forsblom (KD) stödjer Stenvards yrkande.

    Richard Carlsson (SD) yrkar att motionen ska anses besvarad.

    Hans Backman (L) yrkar bifall till första attsatsen och avslag på andra attsatsen.

    Henrik Olofsson (SVG) yrkar att motionen ska anses besvarad.

    Marie-Louise Dangardt yrkar avslag till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer först proposition på ordförandens förslag att motionen avslås. Därefter proposition om motionen ska bifallas eller anses besvarad och finner att styrelsen beslutar enligt ordförandens förslag att motionen avslås.

    Bilagor

  30. Revisorerna i Region Gävleborg har låtit genomföra en granskning av processen vårdplatsutnyttjande. Revisorernas bedömning är att Hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del säkerställer att processen för vårdplatsutnyttjande är ändamålsenlig.

     

    Hälso- och sjukvårdsnämnden har behandlat revisionsrapporten på sitt sammanträde 2 februari 2021, § 20, och lämnat kommentarer till revisionsrapporten i bilagda handling ”Svar på revisionsrapport".

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 16 februari 2021, § 42, se bifogat protokollsutdrag.

     

    Bilagor

  31. Carina Halfvars (V) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige. 

    Bilagor

  32. Magdalena Fagerhov (KD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.

    Bilagor

  33. Britt-Inger Ljungberg Willing (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun och ny nämndeman behöver väljas.

    Bilagor

  34. Peter Arnell (SD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Hovrätten för Nedre Norrland och ny nämndeman behöver väljas.

  35. Daniel Persson (SD) frågar:

    - När kommer passagerare kunna blippa/betala med sina kort

       vid påstigning i annan dörr än framme vid chauffören?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-05, 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  36. Henrik Olofsson (SVG) frågar:

    - Hur har man löst det problem som finns med bristande samverkan

      och långa köer inom psykiatrin då det gäller både barn, unga och

      vuxna och finns det tillräckligt med personal?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  37. Henrik Olofsson (SVG) frågar:

    - Hur ser man på detta mycket allvarliga problem mitt

      under en pågående pandemi?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  38. Mattias Eriksson Falk (SD) frågar:

    1. Är du beredd att inleda dialog med Vy buss som kör stadstrafiken

        i Gävle om att återigen ha reklam på bussarna?

     

    2. Vilken inställning har majoriteten till reklam på bussar och tåg på

        trafik som körs i Gävleborg på regionens uppdrag?

     

    3. Avser majoriteten att möjliggöra för reklam på bussarna och således

        få intäkter även om viss trafik skulle återgå i Region Gävleborgs egen

        regi och inte längre köras av privata operatörer?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  39. Mattias Eriksson Falk (SD) frågar:

    1. Hur ser rutinerna ut för patienter som ska genomföra EKG-test

        innan operation och vart ska detta göras?

     

    2. Hur ska hälsocentralerna (både regionens egna samt privata) förhålla sig

        till att sjukhusen lämnar information till patienter som i deras ögon är felaktiga?

     

    3. Vilka risker ser du med att patienter hamnar i det här moment 22 läget som

        beskrivits ovan?

     

    4. Hur ser du på att patienter som ska genomföra en operation och på grund av

        nya rutiner inom regionen också ska genomföra ett EKG-test får betala ytterligare

        en patientavgift för detta?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  40. Richard Carlsson (SD) frågar:

    1. Vilket ekonomiskt stöd har Region Gävleborg erbjudit föreningslivet

        i Gävleborg för att lindra deras påverkan av coronapandemin?

     

    2. Vilket ekonomiskt stöd har Region Gävleborg erbjudit civilsamhället i

        Gävleborg för att lindra deras påverkan av coronapandemin?

     

    3. Vilka insatser i övrigt har Region Gävleborg erbjudit föreningsliv och

        civilsamhället för att lindra deras påverkan av coronapandemin?

     

    4. Om Region Gävleborg har erbjudit insatser, hur har responsen och

        nyttjandet av dessa varit?

     

    5. Vilka ytterligare insatser planerar Region Gävleborg för framöver i det fall

        att coronapandemin kommer fortgå ytterligare ett flertal månader?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  41. Mattias Eriksson Falk (SD) frågar:

    1. Vilka rutiner gäller för biljettkontrollanterna när man stöter

        på passagerare som avsett att betala kontant men som av

        olika anledningar haft svårigheter att så göra?

     

    2. Ska passagerare som inte har andra möjligheter än att betala

        kontant på bussen inte resa med kollektivtrafiken så länge som

        problematiken att inte kunna betala med kontanter kvarstår?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  42. Hans Backman (L) frågar:

    - Planeras det från majoritetspartierna att vidta åtgärder som innebär

       att Region Gävleborg återtar ansvaret för att utföra dyslexiutredningar?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  43. Hans Olsson (M) frågar:

    1. Anser regionrådet att regionen ska betala ut bidrag till

        studieorganisationer som har kopplingar till Muslimska

        brödraskapet?

     

    2. Är regionrådet beredd att göra en översyn av bidragen till

        studieförbunden och en genomlysning och kontroll av ansökningarna?

     

    3. Är regionrådet beredd att se över och revidera reglementet för

        bidrag till studieförbunden?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  44. Henrik Olofsson (SVG) frågar:

    1. Hur allvarligt är det att våra backup system krånglar

        då det verkligen behövs?

     

    2. På vilket sätt säkerställer man att tekniken verkligen

        fungerar när den behövs?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2021-02-24--25.

    Bilagor

  45. Patrik Stenvard (M) frågar:

    1. Hur kommer det sig att den styrande majoriteten inte

        krävde att en vaccinationsplan togs fram?

     

    2. Är majoriteten nöjd över hur vaccineringen går

        till i Gävleborg?

     

    3. Vad har majoriteten lärt sig av denna hantering av

        massvaccineringen?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2021-02-24--25.

    Bilagor

  46. Patrik Stenvard (M) frågar:

    1. Hur kommer det sig att smittan tog sig in på våra

        särskilda boenden i länet?

     

    2. Vad är anledningen till att vi i Gävleborg blev en region

        som drabbades värst?

     

    3. Varför anser inte regionstyrelsens ordförande att en extern

      oberoende utvärdering tillför nytta för oss?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2021-02-24--25.

    Bilagor

  47. EwaMarja Andersson (M) frågar:

    1. Hur ser förutsättningarna ut för Regionens anställda för att

        arbeta inom de viktiga arbetet i familjecentralerna?

     

    2. Samverkansarbetet med de samverkanspartners man har idag och

        bedriver verksamhet tillsammans med hur fungerar det?

     

    3. Finns det förutsättningar för utveckling av Regionens uppdragsdel

        med exempelvis psykologi i de familjecentraler som bedrivs i dag och

        startar framöver?

     

    4. Har Regionens hälsoarbete gällande barn och mödravård utvecklats

        där familjecentraler finns?

    Bilagor

  48. EwaMarja Andersson (M) frågar:

    1. Har Regionen stärkt upp sin information om samtal och hantering

        till anställda för att möta upp dessa ärenden under pandemin och

        för att möte upp en eventuell anstormning vid normaliseringsläge?

     

    2. Är Regionens akutingångar rustade för hur man möter upp patienter

        som inkommer till vård tillsammans med sin förövare?

    Bilagor

  49. Lars Österberg (KD) frågar:

    1. Upplever ungdomsmottagningarna i Region Gävleborg en ökande

        psykisk ohälsa bland unga, och i så fall hur märker man av detta?

     

    2. Hur planerar Region Gävleborg för att ta hand om den

        psykiska ohälsan bland våra unga?

     

    3. Hur ser personalläget, bemanningen ut på våra

        ungdomsmottagningar i länet?

     

    4. På vilket sätt tar de unga kontakt, använder unga exempelvis

        En väg in-numret?

    Bilagor

  50. Maria Molin (M) frågar:

    1. Har Region Gävleborg några planer på att anpassa sina

        hjälpmedelsregler till de regler som finns i övriga regioner?

     

    2. Personer som väljer att köpa hjälpmedel själva får inte

        någon hjälp med service till dessa hjälpmedel från regionen.

        Är detta någon man kan tänka sig att ändra på?

     

    3. Har Region Gävleborg numera service för de som får problem

        med sina hjälpmedel på helgerna, t.ex. en lyft som inte fungerar.

    Bilagor

  51. Patrik Stenvard (M) frågar:

    1. Hur kommer det sig att det tagit så lång tid att breddinföra

        snabbtester i våra verksamheter?


    2. Är majoriteten beredd att prioritera snabbtester för att

        möjliggöra testning av vår personal?


    3. Hur kommer det sig att majoriteten inte har tagit initiativta

        till mer utökad testning?

    Bilagor

  52. Alexander Hägg (M) frågar:

    1. Vilka prioriteringar gör majoriteten för att förbättra

        vägstandarden i Gävleborgs län?

     

    2. När kommer länsplanen att revideras?

    Bilagor

  53. AnnCharlotte Granath (M) frågar:

    1. Vad har smittskydd i Region Gävleborg för upprättade

        kommunikationsstrategier gentemot länets kommuner

        gällande just att förhindra smittspridning?


    2. Har man kommunicerat till länets kommuner att det krävs

        ett uttryckligt direktiv från smittskydd innan, t. ex. föräldrar,

        får informeras om smitta på förskola?


    3. Anser regionrådet att kommunikationen mellan regionen och

        kommunerna fungerar tillfredsställande?

    Bilagor

  54. Jennie Forsblom (KD) frågar:

    1. Hur ser personalläget, bemanningen ut på våra mottagningar i

        länet? Vilka yrkesgrupper saknas och var?


    2. Hur planerar Folktandvården Gävleborg för att vara en attraktiv

        arbetsgivare – att rekrytera ny personal och att hålla kvar redan

        anställda?

    Bilagor

  55. Patrik Stenvard (M) frågar:

    1. Hur ser dessa uppdrag och krav ut och vilka

        beslut har fattats av vilken politisk församling?

    Bilagor

  1. Upprop genomförs med digital närvaromarkering och muntligt upprop.

     

    Ledamöterna tillhörande Moderaterna lämnar följande skriftliga yttrande:

    "Vi är nu i en speciell tid och prövar oss fram med nya metoder, en omställning är nödvändigt just nu men det är viktigt att vi återgår till fysiska fullmäktigemöten så snart det är möjligt.  Vi kan inte ställa oss bakom det som sker när ledamöter som har tekniska problem med att ansluta till mötet anses som besvärliga och skambeläggs. Detta leder till att ledamöter som faller ifrån mötet inte vågar säga till, vilket är ett demokratiskt problem. Det är ordförande som beslutat om mötesformen och också dennes ansvar att i dessa fall pausa mötet och säkerställa att alla kan delta på lika och demokratiska villkor. Den tekniska lösning som används idag fungerar inte optimalt, det finns dock andra tekniska lösningar som på bättre sätt uppfyller lagkraven. Vi moderater är angelägna om att hitta tekniska lösningar som fungerar och säkerställer det lagen säger; att alla ska se och höra varandra i realtid. Vidare tillämpas inte arbetsordningen som fullmäktige beslutat om."

  2. § 148

    Val av protokollsjusterare

  3. Hälso-och sjukvårdsdirektör Johan Kaarme ger en lägesrapport om Covid-19 med bland annat

    - belastningen på sjukvården

    - test- och smittspårningsverksamheten

    - uppfyllelse av vårdgarantin, och

    - tillgången på vaccin.

     

    Ledamöterna ges möjlighet att ställa frågor.

  4. - Jennie Forsblom frågar om prioritering av riskgrupper inför vaccinering mot Covid-19.

    - Henrik Olofsson frågar om utbildning i digitala möten genomförts för tjänstemän under 2020.

  5. Inga nya medborgarförslag aktuella.

  6. Maria Molin (M) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Region Gävleborg skall följa de nationella vårdprogrammen för

        cancerrehabilitering.

     

    2. Ge kontaktsjuksköterskan ansvaret för att ge information om seneffekter

        och vilken möjlighet till rehab som finns och vad man har rätt till.

     

    3. Lägg ut information om detta på Region Gävleborgs hemsida. T.ex. om

        kirurgiska ingrepp vid lymfödem. Lymfdränage, kuratorskontakt eller

        annan diagnosspecifik möjlighet till rehabilitering. 

    Bilagor

  7. Hans Backman (L) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    - att Region Gävleborg tillsammans med Gävleborgs idrottsförbund

       och Gävleborgs kommuner ska se över förutsättningarna att som

       en del av folkhälsoarbetet stärka barn- och ungdomars möjligheter

       att röra på sig och idrotta i Gävleborg.

    Bilagor

  8. Henrik Olofsson (SVG) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    - att regionfullmäktige ger Regionstyrelsen i uppdrag att

      sälja de två vindkraftverken.

    - att regionstyrelsen får i uppdrag att bilda en personalfond.

    - att de intäkter som försäljningen ger avsätts i denna personalfond.

    - att regionstyrelsen får i uppdrag att årligen till fullmäktige

      redovisa vilka projekt som fått ta del av denna personalfond.

  9. Henrik Olofsson (SVG) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    - att region Gävleborg inför denna form av ”vårdssluss" på sjukhus

       och hälsocentraler och andra verksamheter där det är patientbesök.

    - att region Gävleborg inför samma form av system som

       Folktandvården Gävleborg infört där alla besökare får svara på

       frågor där man letar efter symtom på Covid- 19.

    - att detta ska göras på regionens hälsocentraler och

       via sjukhusens huvudingångar.

    - att detta införs med omedelbar verkan och så länge som

       regionen anser det behövs för att skapa trygghet för både

       personal och besökare.

  10. Henrik Olofsson (SVG) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    - att regionstyrelsen får i uppdrag att göra en översyn av administrationen i region Gävleborg med syfte att hitta effektiviseringar på 2% årligen under fem år.
    - att regionstyrelsen får i uppdrag att hitta effektiviseringar som ej gör att sjukvården blir drabbad.
    - att de besparingar som görs förs över i en sjukvårdsutvecklingsfond för att kunna genomföra satsningar på sjukvården.
    - att regionstyrelsen redovisar till fullmäktige årligen tills man når målet om 10 % effektivisering av administrationen i Region Gävleborg.

  11. Handboken för hälsovalssystemet reglerar tillämpningen av valfrihetssystemet i Region Gävleborg. Basuppdraget för hälsocentralerna och ersättningen är lika för alla hälsocentraler oavsett driftsform.

    Regionstyrelsen föreslog den 15 oktober 2020 regionfullmäktige att besluta en ny handbok för hälsovalssystemet. Den 26 februari 2021 beslutade en minoritet i regionfullmäktige att återremittera ärendet för ny beredning i regionstyrelsen.

    Förslaget till en ny handbok för hälsovalssystemet vilar, i högre grad än nu gällande handbok, på personcentrering och vilka tjänster som ska tillhandahållas. Avsikten med handboken, som föreslås träda i kraft den 1 oktober 2021, är att den ska vara en hävstång i arbetet med god och nära vård.

    Översynen av hälsovalshandboken

    Den nuvarande hälsovalshandboken har kontinuerligt genomgått årliga uppdateringarna. I handboken finns en lång rad specifika krav på vad hälsocentralerna ska upprätthålla, vad gäller öppettider, specifika kompetenser, kontroller med mera. Successivt under de senaste åren, inte minst utifrån det utvecklingsarbete som bedrivs i Sverige mot en god och nära vård, har det inom Regionen identifierats ett behov av en större översyn.

    Förändringarna i handboken har i korthet beskrivits i handlingarna som hör till regionstyrelsens beslut den 15 oktober 2020.

    Processen för framtagandet av förslaget

    Arbetet har letts av en styrgrupp som har utsetts av regionstyrelsen. I denna har ingått presidierna i hälso- och sjukvårdsnämnden och hälsovalsutskottet. Ordförande i hälsovalsutskottet har varit sammankallande i styrgruppen.

    Det operativa översynsarbetet har genomförts inom Hälsovals- och tandvårdsavdelningen, med stöd av en extern processledare (konsult). Arbetet har löpande stämts av med Hälso- och sjukvårdsförvaltningens ledning, som både har det verkställande utvecklingsansvaret för hälso- och sjukvården i Region Gävleborg och förutsättningar för att företräda helheten inom vården.

    Förslaget till handbok omfattar cirka 70 sidor upphandlingsunderlag. Det fullständiga förslaget är tekniskt till sin karaktär. Det har inte bedömts meningsfullt att skicka hela underlaget till fler än de mest berörda, det vill säga de partier som finns representerade i regionfullmäktige och de nuvarande vårdgivarna.

     

    Ärendet återremitterades vid fullmäktiges sammanträde 24-25 februari 2021, § 117 med följande motiveringar:

    "Det förslag till hälsovalshandbok som ligger för beslut idag är illa utformat och dåligt förankrad hos verksamheterna de berör angående krav på närvaro av distriktssköterska och läkare som är specialist inom allmänmedicin. Kritik har kommit från distriktläkarkåren, privata aktörer, patientföreningar och regionens egen profession. Det är heller inte förhandlat med facken.

    Vi anser därför att hälsovalshandboken ska återremitteras för att ta in synpunkter från ovan nämnda aktörer och att förslaget omarbetas utifrån de synpunkter som inkommit. Förslaget ska även gå på remiss till pensionärsrådet och tillgänglighetsrådet och dess synpunkter ska tas i beaktande i det fortsatta arbetet"

    samt

    "att förslag till beslut rimligen inte kan vara partipolitiskt skiljande till sitt innehåll och att styrelsen därför i all sin samlade klokskap bör kunna bli överens i dessa frågeställningar".

     

    Ärendet behandlades efter återremiss vid regionstyrelsens sammanträde 17 mars 2021varvid följande framkom:

    Synpunkter som har lämnats i samband med yrkande om återremiss

    I underlaget till beslutet om återremiss har det framställts frågor om varför inte fler har fått möjlighet att lämna synpunkter på förslaget till ny hälsovalshandbok. I yrkandet räknas bland annat upp vårdgivarna (både privata och offentliga) och vissa specifika professioner. Vårdgivarna har haft möjlighet att lämna synpunkter under processen.

    I yrkandet har även påtalats att handboken inte har förhandlats med de fackliga organisationerna. Handboken är ett upphandlingsdokument; någon skyldighet att förhandla finns därför inte innan regionstyrelsen kan besluta om handboken. Någon förhandlingsskyldighet enligt medbestämmandelagen finns det inte heller för Regionen i rollen som utförare, eftersom konsekvenserna av handboken inte medför något krav på någon organisatorisk förändring eller något som medför förändringar för enskilda arbetstagare.

    I yrkandet räknas även upp Pensionärsrådet i Regionen. Under processen, våren-sommaren 2020, har Pensionärsrådet informerats två gånger om de fem större förändringar som finns i förslaget, jämfört med den gällande handboken. I samband med detta har det skett diskussion och aktuella frågor har besvarats.

    I yrkandet räknas även ”tillgänglighetsrådet” upp som en tänkbar remissinstans. Tillgänglighetsråd finns i vissa av länets kommuner och fungerar som ett rådgivande organ i funktionsrättsfrågorna. Verksamheten riktas dock främst mot primärkommunernas interna processer. Frågan har diskuterats i rådet.

    Sammanfattningsvis har relevanta parter getts möjlighet att lämna synpunkter på förslaget till ny hälsovalshandbok. I projektet har deltagit presidierna för både hälsovalsutskottet, det vill säga beställaren, och hälso- och sjukvårdsnämnden, det vill säga företrädare för utförarna och med ansvar för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Gävleborg. Detta har gett en bred ingång till de aktuella frågorna. Utöver det har primärt hälso- och sjukvårdsledningen kunnat ge en samlad bild av konsekvenserna av förslaget.

    Bilagor

  12. Region Gävleborg är regional kollektivtrafikmyndighet i Gävleborgs län och ansvarar för den regionala kollektivtrafiken. Region Gävleborg har bestämt att en Trafikplan ska upprättas som beskriver kollektivtrafiken i Gävleborgs län och de trafikutvecklingsåtgärder som planeras för kommande verksamhetsår. Trafikplanen ska beslutas av Regionfullmäktige. De förslag till trafikutvecklingsåtgärder som föreslås i Trafikplanen grundar sig på de viljeinriktningar, ambitioner och prioriteringar som beslutats i Trafikförsörjningsprogrammet för perioden 2016-2030 samt den politiska inriktningen för Region Gävleborg 2019-2023. En väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för en hållbar utveckling i hela Gävleborg. Kollektivtrafiken möjliggör på ett klimatsmart sätt studier och arbete på andra orter, bättre matchning på arbetsmarknaden samt ett större utbud av rekreation. Länets kommuner har via de dialogmöten som hållits kunnat påverka innehållet och utformningen av Trafikplanen. Synpunkter och förslag från trafikföretagen, resenärer och allmänheten har också varit en viktig förutsättning i framtagandet av Trafikplanen.

    Hållbarhetsnämnden behandlade ärendet 11 november 2020, § 106, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  13. Kommunallagen, 11 kap 14 §, ger regioner och kommuner möjligheter att jämna ut resultatet över en konjunkturcykel genom en resultatutjämningsreserv (RUR). Om regionen inrättar en resultatutjämningsreserv ska de riktlinjer för god ekonomisk hushållning som fullmäktige har beslutat om även omfatta hantering av reserven. I Region Gävleborg beslutas riktlinjerna i samband med budget och ekonomisk plan. Resultatutjämningsreserv (RUR) i Region Gävleborg hanteras enligt följande:

     

    Reservering till RUR:

    • Reservering till RUR får göras med högst ett belopp som motsvarar det lägsta av antingen den del av årets resultat eller den del av årets resultat efter balanskravsjusteringar som överstiger 1 procent av summan av skatteintäkter, generella statsbidrag och kommunalekonomisk utjämning. Detta gäller om det egna kapitalet, inklusive ansvarsförbindelsen för pensionsförpliktelser, är positivt.
    • Om det egna kapitalet är negativt, inklusive ansvarsförbindelsen för pensionsförpliktelser, ska gränsen för när reservering får ske istället uppgå till 2 procent.
    • Resultatutjämningsreserven får uppgå till högst 10 procent av skatteintäkter, generella statsbidrag och kommunalekonomisk utjämning.
    • Regionfullmäktige beslutar i samband med att årsredovisningen behandlas om reservering till RUR.

    Användning av RUR:

    • Användning av RUR får ske om den prognos från Sveriges Kommuner och Regioner över det årliga underliggande skatteunderlaget för riket, som årsredovisningen upprättas utifrån, understiger den genomsnittliga utvecklingen de senaste tio åren.
    • Användning förutsätter att resultatet efter balanskravsjusteringar är negativt.
    • RUR får användas för att balanskravsresultatet ska komma upp till noll eller så långt som reserven räcker.
    • Regionfullmäktige beslutar i samband med att årsredovisningen behandlas om användning av RUR.

    Bilagor

  14. Henrik Olofsson (SVG) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    - att Region Gävleborg tar kontakt med alla kommuner i region Gävleborg för samtal om skapandet av ett beredskapslager för sjukvården i regionen.
    - att Region Gävleborg i samarbete med kommunerna kartlägger vilka produkter som kan behövas i ett beredskapslager för sjukvård och vård.
    - att Regionstyrelsen får i uppdrag att arbeta fram en finansiering i samarbete med regionens kommuner och andra aktörer.
    - att beredskapslager för sjukvård placeras i vår region .
    - att beredskapslagret för sjukvård ska täcka ev behov för regionen och alla kommuner vid kriser
    - att motionen behandlas så att den kan beslutas av regionfullmäktige senast våren 2022

     

     

  15. Region Gävleborg har som regionalt utvecklingsansvarig uppdraget att ta fram och samordna insatser för genomförandet av den regionala utvecklingsstrategin (RUS). Regionstyrelsen uppdrog (2017-11-29, §323) till regiondirektören att ta fram en ny regional utvecklingsstrategi. Arbetet med att ta fram en ny RUS har skett i en inkluderande process med berörda aktörer, såsom kommuner, länsstyrelser, statliga myndigheter, civila organisationer och näringslivet. Regionstyrelsen beslutade (2019-06-19, §118) att godkänna förslag till Regional utvecklingsstrategi för Gävleborgs län 2020-2030 för utskick till remissinstanserna. 52 remissvar inkom som utgjort underlag för revidering av remissförslaget. RUS-processen är ett halvår försenat på grund av att coronapandemin gjort att samverkansmöten inte kunnat genomföras som planerat.

     

     

    Bilagor

  16. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredande av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som har framkommit i den uppföljande granskningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen:

     

    - Säkerställa att det arbete som pågår kopplat till att få bort makuleringar av

       leverantörsfakturor i huvudboken, som inkommit i Proceedo, för vidare

       i Agresso fortgår.

    Bilagor

  17. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredande av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer:

     

    - Genomför en inventering av befintliga styrdokument som är beslutade av

       regionfullmäktige samt säkerställa att det finns en intern samlingsplats

       för de styrande dokumenten.

    - Tydliggör ansvar och ägarskap för den övergripande rutinen kring

       dokumentstyrning.

    - Beakta ytterligare området, styrdokument, vid den årliga riskanalysen

       samt vid upprättande av internkontrollplan.

    - Se över möjligheten att använda befintliga kontrollsystem för att exempelvis

       verifiera att medarbetare tagit del av de styrande dokument som är av

       relevans för denne samt kvittens för genomförda e-utbildningar etc.

     

     

    Bilagor

  18. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredande av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer:

     

    - Att aktiva åtgärder vidtas för att säkerställa en tydlig styrning för

       införande och användning av 1177 vårdguidens tjänster inom regionen.

    - Att aktiva åtgärder vidtas för att säkerställa en systematisk uppföljning

       och utvärdering av 1177 vårdguidens tjänster inom regionen.

    - Att analys genomförs över vilka åtgärder som kan vidtas för att säkerställa

       en ökad grad av följsamhet till implementering av 1177 vårdguidens

       e-tjänster i vårdverksamheterna. En framtida aktiv styrning kan även

       behöva kompletteras med en viss förändringsledning inom berörda

       verksamheter.

    - Att analys genomförs över vilka åtgärder som kan vidtas för att öka graden

       av kunskap och kännedom om 1177 vårdguidens tjänster ändamålsenligheter

       ur ett medborgarperspektiv.

     

     

    Bilagor

  19. För att kunna påbörja de ny- och tillbyggnationer som planeras på vid Gävle sjukhus (inkl Framtidsbygget) krävs en ny detaljplan. Regionen har tillsammans med Gävle kommun tagit fram de underlag som krävs för den nya detaljplanen, bland annat markprover på olika platser på sjukhusområdet. Underlag till detaljplanen lämnades in till kommunen av regionen under hösten 2020, och därefter sker dialog mellan kommunen och Länsstyrelsen (myndighet).

     

    Regionen har efter kommunens dialog med Länsstyrelsen fått återkoppling att erosionsskydd måste vara genomfört utmed Gavleån, innan bygglov/startbesked kan lämnas för planerade ny- och tillbyggnationer på sjukhusområdet (planerade byggnationer är framför allt påbyggnad av entréhuset, nya logistiklokaler samt nytt vårdblock).

     

    Efter dialog har regionen och kommunen enats om att ansvar för finansiering och genomförande av erosionsskydd ska formaliseras inom ramen för det exploateringsavtal som ska tecknas mellan kommunen och regionen inför nämndens (kommunen) beslut om ny detaljplan i april 2021 (enligt innevarande tidplan för detaljplaneprocessen). Detta förutsätter en inom regionen godkänd investering avseende genomförande av erosionsskydd.

    Bilagor

  20. Ventilationsaggregatet i hus 08 är av äldre årgång och planeras att bytas i sista etappen av Framtidsbygget, då resterande delar av hus 08 ska moderniseras och byggas om. Aggregatet behöver dock bytas tidigare, efter ett haveri nyligen, som innebar att huset blev utan tilluft. Haveriet har åtgärdats men aggregatet beräknas inte att kunna avvakta den kommande ombyggnationen om några år.

     

    Ett nytt aggregat placeras på vindsplanet, där ett nytt fläktrum byggs för ändamålet. Nuvarande aggregat (som är placerat på plan 03) upprätthåller funktionen under den tid som ombyggnad och installation genomförs på vindsplanet, men tas ur drift när det nya aggregaten är på plats. Att installera det nya aggregatet på samma plats som det nuvarande skulle innebära ett driftstopp under flera veckor.

     

    Lösningen är långsiktig och påverkas inte av kommande ombyggnation av huset.

    Bilagor

  21. Patienter inom Region Gävleborg kan idag använda kallelse till sjukvården som biljett inom kollektivtrafiken. I de fall egen bil används eller att taxi nyttjas för sjukresor tas en egenavgift ut. Avgiften är beslutad av regionfullmäktige.

     

    Den 25 februari 2021 beslutade regionfullmäktige att tillfälligt ta bort egenavgifterna vid sjukresor för personer från och med det år de fyller 70 år samt för personer som ingår i riskgrupper enligt Folkhälsomyndighetens rekommendation.

     

    Eftersom smittspridningen i Gävleborgs län fortsätter vara på en hög nivå finns det skäl att förlänga det gällande beslutet till den 30 juni 2021.

     

    Kostnaden för detta förslag beräknas till 6 mnkr, det vill säga en fördubbling av den kostnad som fullmäktige förutsåg vid beslutet i februari. Osäkerheten i beräkningarna är dock stor varför den tillkommande kostnaden kan förväntas hamna i intervallet 5-10 mnkr. Kostnaden för de uteblivna egenavgifterna finansieras med riktade statsbidrag. Beroende på utvecklingen av pandemin kan ett nytt beslut med förlängning av perioden med avgiftsfrihet bli aktuellt.

    Bilagor

  22. Nu gällande revisionsreglemente för Region Gävleborgs revisorer antogs av Landstingsfullmäktige 2006-11- 28-29, § 190.

     

    En revidering har gjorts av regionens revisorer och regionens chefsjurist har konsulterats i ärendet.

     

    Bilagor

  23. Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten "Nämndernas arbete med intern kontroll" till regionfullmäktige. Regionfullmäktige beslutade den 21 april 2020 att remittera revisionsrapporten till regionstyrelsen för beredande av svar.

    Svaret ska behandlas i regionfullmäktige 25-26 november 2020.

     

    Ett förslag till svar på revisionsrapporten har upprättats.

    Bilagor

  24. Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten "Uppföljande kris- och katastrofberedskap" till regionfullmäktige. Regionfullmäktige beslutade den 21 april 2020 att remittera revisionsrapporten till regionstyrelsen för beredande av svar.

    Svaret ska behandlas i regionfullmäktige 5 november 2020.

     

    Ett förslag till svar på revisionsrapporten har upprättats.

     

    Bilagor

  25. Regionens revisorer har överlämnat revisionsrapporten "Hälso- och sjukvårdsnämndens arbete för en ekonomi i balans" till regionfullmäktige. Regionfullmäktige beslutade den 21 april 2020 att remittera revisionsrapporten till regionstyrelsen för beredande av svar.

     

    Ett förslag till svar på revisionsrapporten har upprättats. Från M, SVG, KD och L har ett alternativt revisionssvar inkommit.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 21 september 2020, § 127, se bifogat protokollsutdrag.

     

     

    Bilagor

  26. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning avseende regionstyrelsens styrning, interna kontroll och uppföljning av fastighetsinvesteringar.

    Regionstyrelsens Fastighets- Teknik- och miljöutskott har behandlat revisionsrapporten på sitt sammanträde 2020-11-24 och lämnat kommentarer till revisionsrapporten i bilagda handling ”Svar på revisionsrapport".

    Bilagor

  27. På uppdrag av Region Gävleborgs revisorer har PwC genomfört en granskning av läkemedelsförskrivning i primärvården. Granskningen har sammanställts i en rapport som godkänts av revisorerna. Rapporten har anmälts till Regionfullmäktige som beslutat överlämna den till Hälso- och sjukvårdsnämnden för beredande av svar.

     

    Revisorerna bedömde att regionstyrelsen i begränsad utsträckning har säkerställt att arbetet med styrning och uppföljning av läkemedelsförskrivning i primärvården sker på ett ändamålsenligt sätt. Förvaltningen delar inte alla rekommendationer som framkommer i rapporten fullt ut.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 14 oktober 2020, § 146, se bifogat protokollsutdrag.

     

     

    Bilagor

  28. På uppdrag av Region Gävleborgs revisorer har PwC genomfört en granskning inom området fastighetsförvaltning med särskilt fokus på fastighetsunderhåll. Granskningen inkluderar översiktligt även intern hyressättning för verksamhetslokaler.

    Regionstyrelsens Fastighets- Teknik- och miljöutskott har behandlat revisionsrapporten på sitt sammanträde 2020-11-24 och lämnat kommentarer till revisionsrapporten i bilagda handling ”Svar på revisionsrapport".

    Bilagor

  29. Carina Halfvars (V) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige. 

    Bilagor

  30. Magdalena Fagerhov (KD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.

    Bilagor

  31. Markus Evensson (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionfullmäktige. 

    Bilagor

  32. Britt-Inger Ljungberg Willing (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun och ny nämndeman behöver väljas.

    Bilagor

  33. Peter Arnell (SD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Hovrätten för Nedre Norrland och ny nämndeman behöver väljas.

  34. Hans Backman och Per-Ola Grönberg (L) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    - Att en utredning görs i samband med Framtidsbygget för att lösa

       parkeringssituationen både för patienter och personal på bästa

       och smidigaste sätt vid de båda sjukhusen.

     

    Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 25 september 2019, § 169, med följande motivering, se även bifogat protokollsutdrag:

    " I samband med Framtidsbygget har flödesanalyser och behovsanalyser gjorts.
    Vi yrkar därför återremiss på ärendet så att dessa analyser kan biläggas till motionssvaret."

    Motionen har behandlats i regionstyrelsens Fastighets-, Teknik-och Miljöutskott 2020-11-24 och regionstyrelsens sammanträde den 16 februari 2021, § 45, som föreslår att motionen avslås med följande kompletteringar:

    Gävle sjukhusområde:
    - 2013 har genomförts trafikmätningar för att identifiera biltrafikströmmar, och skapa

       förutsättningar för viss styrning av strömmar och behov av utökade parkeringsytor.

    - 2016 genomförts inledande förstudier avseende yttre logistik, därefter påbörjades

       programarbete som dock avbröts 2017.

    - 2019 – 2020 har genomförts utredningar avseende markförhållanden, kopplat till ny

       detaljplan för Gävle sjukhus, som planeras att fastställas av Gävle kommun innan

       sommaren 2021.

    - Ett långsiktigt programarbete för sjukhusets yttre logistik, inklusive parkeringar,

       ska genomföras efter fastställande av ny detaljplan (se ovan).

    Hudiksvalls sjukhusområde:
    - 2020 påbörjades programarbete avseende parkeringshus på nuvarande

       personalparkering (markparkering).

    - Ett långsiktigt programarbete för sjukhusets yttre logistik, inklusive parkeringar,

       ska genomföras.

    Bilagor

  35. I en motion föreslår Lili André, Bertil Eriksson och Margareta Sidenvall (KD):

     

    1. att ge Ekocenter i uppdrag att göra en kunskapssammanställning över

        lokala källor som sprider mikroplaster till våra vatten.

     

    2. att Ekocenter efter genomförd kunskapssammanställning återkommer till

        regionfullmäktige med förslag på åtgärder på hur regionen kan minska

        spridningen av mikroplaster i våra vatten.

     

    Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 14 oktober 2020, § 96, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  36. I en motion föreslår Maria Molin (M):

     

    - Att Region Gävleborg under en försöksperiod inrättar ett

       eller flera antibyråkratiseringsråd, med inspiration av den danska

       meningssamlingen, dit medarbetare kan lämna förslag på regler

       som bör avskaffas.

    Bilagor

  37. I en motion föreslår Henrik Olofsson (SVG):

     

    1. Att regionfullmäktige anordnar en temadag om

        multiresistenta bakterier.

     

    2. Att man genomför dagen blandat med information, föredragningar

        och gruppaktiviteter med målet att öka kunskapen om multiresistenta

        bakterier i vården.

    Bilagor

  38. Henrik Olofsson (SVG) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att regionen möjliggör så att vi kan återbetala 10 % av vårt partistöd för 2020.

     

    2. Att motionen behandlas så den kan beslutas snarast. 

    Bilagor

  39. Maria Molin (M) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att Region Gävleborg ser över rutiner för att upptäcka den här

        typen av brott.

     

    2. Att Region Gävleborg inför programvara eller motsvarande som

        beskrivs ovan under 2019.

    Bilagor

  40. Revisorerna i Region Gävleborg har låtit genomföra en granskning av processen vårdplatsutnyttjande. Revisorernas bedömning är att Hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del säkerställer att processen för vårdplatsutnyttjande är ändamålsenlig.

    Hälso- och sjukvårdsnämnden har behandlat revisionsrapporten på sitt sammanträde 2 februari 2021, § 20, och lämnat kommentarer till revisionsrapporten i bilagda handling ”Svar på revisionsrapport".

    Bilagor

  41. Daniel Persson (SD) frågar:

    - När kommer passagerare kunna blippa/betala med sina kort

       vid påstigning i annan dörr än framme vid chauffören?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-05, 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  42. Henrik Olofsson (SVG) frågar:

    - Hur har man löst det problem som finns med bristande samverkan

      och långa köer inom psykiatrin då det gäller både barn, unga och

      vuxna och finns det tillräckligt med personal?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  43. Henrik Olofsson (SVG) frågar:

    - Hur ser man på detta mycket allvarliga problem mitt

      under en pågående pandemi?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  44. Mattias Eriksson Falk (SD) frågar:

    1. Är du beredd att inleda dialog med Vy buss som kör stadstrafiken

        i Gävle om att återigen ha reklam på bussarna?

     

    2. Vilken inställning har majoriteten till reklam på bussar och tåg på

        trafik som körs i Gävleborg på regionens uppdrag?

     

    3. Avser majoriteten att möjliggöra för reklam på bussarna och således

        få intäkter även om viss trafik skulle återgå i Region Gävleborgs egen

        regi och inte längre köras av privata operatörer?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  45. Mattias Eriksson Falk (SD) frågar:

    1. Hur ser rutinerna ut för patienter som ska genomföra EKG-test

        innan operation och vart ska detta göras?

     

    2. Hur ska hälsocentralerna (både regionens egna samt privata) förhålla sig

        till att sjukhusen lämnar information till patienter som i deras ögon är felaktiga?

     

    3. Vilka risker ser du med att patienter hamnar i det här moment 22 läget som

        beskrivits ovan?

     

    4. Hur ser du på att patienter som ska genomföra en operation och på grund av

        nya rutiner inom regionen också ska genomföra ett EKG-test får betala ytterligare

        en patientavgift för detta?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  46. Richard Carlsson (SD) frågar:

    1. Vilket ekonomiskt stöd har Region Gävleborg erbjudit föreningslivet

        i Gävleborg för att lindra deras påverkan av coronapandemin?

     

    2. Vilket ekonomiskt stöd har Region Gävleborg erbjudit civilsamhället i

        Gävleborg för att lindra deras påverkan av coronapandemin?

     

    3. Vilka insatser i övrigt har Region Gävleborg erbjudit föreningsliv och

        civilsamhället för att lindra deras påverkan av coronapandemin?

     

    4. Om Region Gävleborg har erbjudit insatser, hur har responsen och

        nyttjandet av dessa varit?

     

    5. Vilka ytterligare insatser planerar Region Gävleborg för framöver i det fall

        att coronapandemin kommer fortgå ytterligare ett flertal månader?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  47. Mattias Eriksson Falk (SD) frågar:

    1. Vilka rutiner gäller för biljettkontrollanterna när man stöter

        på passagerare som avsett att betala kontant men som av

        olika anledningar haft svårigheter att så göra?

     

    2. Ska passagerare som inte har andra möjligheter än att betala

        kontant på bussen inte resa med kollektivtrafiken så länge som

        problematiken att inte kunna betala med kontanter kvarstår?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  48. Hans Backman (L) frågar:

    - Planeras det från majoritetspartierna att vidta åtgärder som innebär

       att Region Gävleborg återtar ansvaret för att utföra dyslexiutredningar?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  49. Hans Olsson (M) frågar:

    1. Anser regionrådet att regionen ska betala ut bidrag till

        studieorganisationer som har kopplingar till Muslimska

        brödraskapet?

     

    2. Är regionrådet beredd att göra en översyn av bidragen till

        studieförbunden och en genomlysning och kontroll av ansökningarna?

     

    3. Är regionrådet beredd att se över och revidera reglementet för

        bidrag till studieförbunden?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträden 2020-11-25, 2021-01-29 och 2021-02-24--25.

    Bilagor

  50. Henrik Olofsson (SVG) frågar:

    1. Hur allvarligt är det att våra backup system krånglar

        då det verkligen behövs?

     

    2. På vilket sätt säkerställer man att tekniken verkligen

        fungerar när den behövs?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2021-02-24--25.

    Bilagor

  51. Patrik Stenvard (M) frågar:

    1. Hur kommer det sig att den styrande majoriteten inte

        krävde att en vaccinationsplan togs fram?

     

    2. Är majoriteten nöjd över hur vaccineringen går

        till i Gävleborg?

     

    3. Vad har majoriteten lärt sig av denna hantering av

        massvaccineringen?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2021-02-24--25.

    Bilagor

  52. Patrik Stenvard (M) frågar:

    1. Hur kommer det sig att smittan tog sig in på våra

        särskilda boenden i länet?

     

    2. Vad är anledningen till att vi i Gävleborg blev en region

        som drabbades värst?

     

    3. Varför anser inte regionstyrelsens ordförande att en extern

      oberoende utvärdering tillför nytta för oss?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2021-02-24--25.

    Bilagor

  53. EwaMarja Andersson (M) frågar:

    1. Hur ser förutsättningarna ut för Regionens anställda för att

        arbeta inom de viktiga arbetet i familjecentralerna?

     

    2. Samverkansarbetet med de samverkanspartners man har idag och

        bedriver verksamhet tillsammans med hur fungerar det?

     

    3. Finns det förutsättningar för utveckling av Regionens uppdragsdel

        med exempelvis psykologi i de familjecentraler som bedrivs i dag och

        startar framöver?

     

    4. Har Regionens hälsoarbete gällande barn och mödravård utvecklats

        där familjecentraler finns?

    Bilagor

  54. EwaMarja Andersson (M) frågar:

    1. Har Regionen stärkt upp sin information om samtal och hantering

        till anställda för att möta upp dessa ärenden under pandemin och

        för att möte upp en eventuell anstormning vid normaliseringsläge?

     

    2. Är Regionens akutingångar rustade för hur man möter upp patienter

        som inkommer till vård tillsammans med sin förövare?

    Bilagor

  55. Lars Österberg (KD) frågar:

    1. Upplever ungdomsmottagningarna i Region Gävleborg en ökande

        psykisk ohälsa bland unga, och i så fall hur märker man av detta?

     

    2. Hur planerar Region Gävleborg för att ta hand om den

        psykiska ohälsan bland våra unga?

     

    3. Hur ser personalläget, bemanningen ut på våra

        ungdomsmottagningar i länet?

     

    4. På vilket sätt tar de unga kontakt, använder unga exempelvis

        En väg in-numret?

    Bilagor

  56. Maria Molin (M) frågar:

    1. Har Region Gävleborg några planer på att anpassa sina

        hjälpmedelsregler till de regler som finns i övriga regioner?

     

    2. Personer som väljer att köpa hjälpmedel själva får inte

        någon hjälp med service till dessa hjälpmedel från regionen.

        Är detta någon man kan tänka sig att ändra på?

     

    3. Har Region Gävleborg numera service för de som får problem

        med sina hjälpmedel på helgerna, t.ex. en lyft som inte fungerar.

    Bilagor

  57. Patrik Stenvard (M) frågar:

    1. Hur kommer det sig att det tagit så lång tid att breddinföra

        snabbtester i våra verksamheter?


    2. Är majoriteten beredd att prioritera snabbtester för att

        möjliggöra testning av vår personal?


    3. Hur kommer det sig att majoriteten inte har tagit initiativta

        till mer utökad testning?

    Bilagor

  58. Alexander Hägg (M) frågar:

    1. Vilka prioriteringar gör majoriteten för att förbättra

        vägstandarden i Gävleborgs län?

     

    2. När kommer länsplanen att revideras?

    Bilagor

  59. AnnCharlotte Granath (M) frågar:

    1. Vad har smittskydd i Region Gävleborg för upprättade

        kommunikationsstrategier gentemot länets kommuner

        gällande just att förhindra smittspridning?


    2. Har man kommunicerat till länets kommuner att det krävs

        ett uttryckligt direktiv från smittskydd innan, t. ex. föräldrar,

        får informeras om smitta på förskola?


    3. Anser regionrådet att kommunikationen mellan regionen och

        kommunerna fungerar tillfredsställande?

    Bilagor

  60. Jennie Forsblom (KD) frågar:

    1. Hur ser personalläget, bemanningen ut på våra mottagningar i

        länet? Vilka yrkesgrupper saknas och var?


    2. Hur planerar Folktandvården Gävleborg för att vara en attraktiv

        arbetsgivare – att rekrytera ny personal och att hålla kvar redan

        anställda?

    Bilagor

  61. Patrik Stenvard (M) frågar:

    1. Hur ser dessa uppdrag och krav ut och vilka

        beslut har fattats av vilken politisk församling?

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.