Hoppa över navigering
  1.   3

    Val av justerare

  2.   4

    Anmälningar för kännedom

  3. Föreslagen avgiftshandbok för 2026 innehåller höjda avgifter för intyg utifrån en rekommendation ifrån samverkansnämnden i Mellansvenska sjukvårdsregionen. Utöver dessa förändringar av intygsnivåer föreslås inga justeringar av avgifterna i avgiftshandboken inför 2026.

     

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-09-17, § 114, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-10-07, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.

     

     

    Bilagor

  4. Enligt lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för de privatanställda har arbetstagarorganisationer rätt att utse styrelseledamöter med rösträtt i bolag med minst 25 anställda. Då har de anställda rätt till två personalrepresentanter. Region Gävleborg kan dock välja att inte tillämpa denna lag, och istället avtala med arbetstagarorganisationerna om representation utan rösträtt.

    Region Gävleborg Din Hälsocentral AB avser att träffa avtal med berörda arbetstagarorganisationer om att dessa får utse representanter till styrelsen utan rösträtt, med rätt att närvara, yttra sig och ta del av styrelsehandlingar.

    Detta säkerställer insyn och delaktighet för arbetstagarna utan att påverka bolagets beslutsstruktur och möjliggör en flexibel form av representation som kan anpassas efter bolagets behov. Det följer även regionens principer för bolagsstyrning enligt SKR:s rekommendationer.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-09-11, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Anteckning

     

    Socialdemokraterna deltar ej i beslutet.

     

    Särskilt yttrande

    Ulla Andersson (V) deltar inte i beslutet och inkommer med följande särskilda yttrande

     

    Jag deltar inte i beslutet då inte tillräckliga underlag bifogats ärendet för att kunna fatta ett väl övervägt beslut. Vi har inte fått ta del av vad de fackliga organisationerna har för åsikter.

     

    Reservationer

    Magnus Svensson (C) reserverar sig till fördel för återremissyrkandet.

     

     

    Yrkanden

    Jan Lahenkorva (S) yrkar i första hand, med instämmande av Ulla Andersson (V), återremiss. I det fall som återremissyrkandet faller, deltar ej socialdemokraterna i beslutet.

     

    Magnus Svensson (C) yrkar återremiss i första hand och i andra hand bifall.

     

     

    Bilagor

  5. Yvonne Oscarsson (V) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.

  6. Kristoffer Hansson (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kultur- och kompetensnämnden så ny ledamot behöver väljas.

    Bilagor

  7. Hiwa Kasem (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Kammarrätten i Sundsvall så ny nämndeman behöver väljas.

    Bilagor

  8. Yvonne Oscarsson (V) har avsagt sig uppdraget som ledamot i patientnämnden så ny ledamot behöver väljas.

     

    Bilagor

  9. Yvonne Oscarsson (V) har avsagt sig uppdraget som ledamot i demokratiberedningen så ny ledamot behöver väljas.

     

    Bilagor

  10. Stefan Embretsén (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i Stiftelsen Hälsinglands Museum så ny ersättare behöver väljas.

    Bilagor

  11. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av systematiskt patientsäkerhetsarbete. Granskningens syfte har varit att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer ett ändamålsenligt patientsäkerhetsarbete som bygger på analyser, lärande och utveckling av säker vård.

     

    Utifrån genomförd granskning är vår samlade bedömning att hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del säkerställer ett ändamålsenligt patientsäkerhetsarbete som bygger på analyser, lärande och utveckling av säker vård.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-04-02, §44, se bifogat protokollsutdrag. Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-04-15, § 95, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Mona Davik (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmånför eget yrkanden.

     

    Jan Lahenkorva (S), Eva Lindberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Mona Davik (S) har inkommit med en skriftlig reservation som biläggs ärendet.

     

    Yrkanden

    Jan Lahenkorva (S) yrkar, med instämmande Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C):

    1. Att anta föreliggande (bifogat) svar som styrelsens eget och överlämna det till regionfullmäktige.
    2. Att styrelsen säkerställer att de åtgärder som anges i svaret genomförs enligt fastställd tidsplan och att en uppföljningsrapport om genomförandet av dessa åtgärder redovisas till styrelsen under hösten 2025.

     

    Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Jan Lahenkorva (S) och Magnus Svensson (C) att regionstyrelsen uppmanar hälso- och sjukvårdsnämnden att besluta om patientsäkerhetsberättelsen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på regionstyrelsens förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas yrkande och finner att regionfullmäktige beslutar enligt regionfullmäktiges förslag till beslut.

     

    Ordförande ställer proposition på Jan Lahenkorvas (S) tilläggsyrkande och finner att regionfullmäktige avslår detta.

     

    Ordförande ställer proposition på Ulla Anderssons (V) tilläggsyrkande och finner att regionfullmäktige avslår detta.

     

    Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-06-03 och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  12. De förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg har genomfört en granskning av styrprocesser utifrån mål och andra styrdokument. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen säkerställt en ändamålsenlig struktur för styrning och uppföljning av de styrdokument som finns i regionen samt om styrelsen och nämnderna följer denna struktur.

     

    Revisorerna har angett att regionstyrelsen bör:

    • följa reglementet för uppföljning avseende att årligen följa upp fullmäktiges beslut, återrapportera tillämpningen av policyer, föreskrifter, strategier och direktiv samt utvecklingen inom beslutade planer och program. Om styrelsen inte anser att reglementet är ändamålsenligt bör styrelsen initiera en justering av reglementet.
       
    • följa implementeringen av den nya dokumentstyrningen så att alla gamla styrdokument hanteras utifrån de nya reglerna och kommande förvaltningsvisa rutiner.

     

    Regionstyrelsen har getts tillfälle av regionfullmäktige att kommentera revisorernas rekommendationer.

     

    Ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2025-05-27, § 161, se bifogat protokollsutdrag.

    Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-06-03 och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  13. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Revisionen har genomfört en uppföljande granskning av 1177 och regionens arbete med digitala invånartjänster.

     

    Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att hälso- och sjukvårdsnämnden endast delvis har säkerställt att 1177:s respektive Min vård Gävleborgs tjänster bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och med tillräcklig intern kontroll.

     

    Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi hälso- och sjukvårdsnämnden att:

    • Säkerställa att det finns en tydlig planering och samordning avseende förflyttningen från 1177 till Min vård Gävleborg
    • Säkerställa att det genomförs systematisk uppföljning av Min vård Gävleborgs tjänster avseende vilka funktioner som används och hur triageringsverktyget fungerar ur hälso- och sjukvårdsverksamhetens perspektiv.
    • Säkerställa att det finns tydliga rutiner för återkoppling från hälsovalskontoret till hälsocentralerna avseende patienternas/invånarnas användande av Min vård Gävleborgs tjänster.
    • Tillse att åtgärder vidtas för att öka invånarnas förtroende för, och kunskap om, tjänsterna som erbjuds via Min vård Gävleborg.
    • Utvärdera om Min vård Gävleborg fungerar ur ett medborgarperspektiv och säkerställa att MVG är användarvänligt för invånare.

     

     

    Bilagor

  14. Magnus Svensson (C) frågar:

    1. Hur stor del av läkarkåren i Region Gävleborg är involverad i sjukvårdens beredskapsarbete?
    2. Hur utbredd är den Gävleborgska läkarkårens kännedom om existerande beredskapslager och deras roll vid kris eller krig?
    3. Hur utbredd är region Gävleborgs medarbetarkårs kännedom om existerande beredskapsplanering och deras roll vid kris eller krig?
    4. Hur ser du på Region Gävleborgs beredskap när det gäller kompetensförsörjningen inom hälso- och sjukvården?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, § 154, 2025-05-06--07, § 222, 2025-06-03, § 282 och 2025-09-24 §334.

     

    Bilagor

  15. Lars Öberg (S) frågar:

    1. Om syftet med bolagiseringen bl.a. var att minska kostnaderna, hur kan styret då motivera att de första1 beslutade utgifterna går till höga politiska arvoden istället för till vården?
    2. Vilket budskap skickar styret till vårdpersonalen angående deras löner och arbetsvillkor samtidigt som styret beviljar sig höga ersättningar?
    3. Vilken garanti finns för att de resurser som nu omfördelas från vården till arvoden och administration någonsin kommer att generera de påstådda besparingarna?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 225, 2025-06-03, § 284 och 2025-09-24, §335.

     

    Bilagor

  16. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Hur mycket beräknas de tillkommande momskostnaderna bli för regionen?
    2. Hur mycket beräknas framtagandet av primärvårdsbolagets logotyp kosta?
    3. Vad beräknas de nya arbetskläderna att kosta?
    4. Vad beräknas primärvårdsbolagets nya ledning kosta - VD inklusive stab?
    5. Vad beräknas eventuella nya lokaler kosta?
    6. Vad blir den totala kostnaden för den nu anställda konsultens arbete?
    7. Vad beräknas den ökade interndebiteringen och tillkommande administrationen kosta?
    8. Hur kommer samordningen av vården att påverkas?
    9. Finns det någon backup-plan ifall inte all personal följer med över till det nya primärvårdsbolaget?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 226, 2025-06-03, § 285 och 2025-09-24, §336.

     

    Bilagor

  17. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

    1. Hur långt gångna är planerna på att förändra Region Gävleborgs folkhögskolor till att driva fler yrkesutbildningar och färre estetiska kurser?
    2. Vilka av de estetiska utbildningarna vid Region Gävleborgs folkhögskolor hotade?
    3. Anser kultur- och kompetensnämndens ordförande inte att folkhögskolans särart är värd att bevara?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 228, 2025-06-03, § 286 och 2025-09-24, §337.

     

    Bilagor

  18. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur ställer sig hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande till den planerade centraliseringen av beroendemottagningarna?
    2. Vilka brukarorganisationer som företräder människor med beroendesjukdom och som har erfarenhet av beroendevården har man talat med i processen?
    3. Ser hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande några risker med att stänga ner mottagningarna i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall för dem som behöver beroendevård?
    4. Är primärvården i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall förberedd på att ta omhand akuta situationer som kommer att uppstå då denna patientgrupp behöver adekvat hjälp och vård och det saknas beroendesjuksköterskor på orten?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 229, 2025-06-03, § 287 och 2025-09-24, §338.

     

    Bilagor

  19. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Varför har nedskärningar av tjänster skett i regionens beroendeverksamhet?
    2. Varför har inte hälso- och sjukvårdsnämnden fått information om nedskärningarna?
    3. Varför fick inte hälso- och sjukvårdsnämnden information om de planerade nedläggningarna förrän oppositionen krävde ett extra insatt nämndsmöte?
    4. Varför sker informationsmöten om nedläggningarna med brukare enbart i Hudiksvall?
    5. Arbetet med att söka nya lokaler i Iggesund har sedan länge inletts trots att inga politiska beslut har fattats gällande nedläggningar i Söderhamn, Hudiksvall och Ljusdal. Varför då?
    6. Vilka konsekvenser skulle nedläggningen av beroendemottagningar kunna bli för brukarna, menar ordförande?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 230, 2025-06-03, § 288 och 2025-09-24, §339.

     

    Bilagor

  20. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Hur stort har produktionsbortfallet varit i primärvården under införandet av journalsystemet Cosmic?
    2. Har telefontillgängligheten påverkats av införandet av journalsystemet Cosmic och i så fall hur?
    3. Hur har sjukfrånvaron i primärvården sett ut under januari till mars 2025 - har den ökat jämfört med samma period 2024?
    4. Har personalomsättningen i primärvården ökat jämfört med samma period föregående år?
    5. Hur mycket har mertid och övertid utvecklats i primärvården under samma period?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-05-06--07, § 231, 2025-06-03, § 289 och 2025-09-24, §340.

     

    Bilagor

  21. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Hur säkerställs att personalens anställningstrygghet inte försvagas när anställningen övergår från Region Gävleborg till ett affärsdrivande bolag vars framtida ekonomiska förutsättningar och organisationsstruktur ännu är oklara?
    2. Kan regionstyrelsens ordförande förtydliga hur företrädesrätten till anställning kommer att tillämpas för medarbetare i det nya bolaget i de fall verksamheter avvecklas eller om bolaget i sin helhet tvingas till konkurs?
    3. Vilka konkreta åtgärder har särskilt vidtagits för att säkerställa att bolagiseringens ekonomiska styrning inte leder till att mindre hälsocentraler, som i dagsläget har begränsade ekonomiska marginaler, stängs ner eller avvecklas?
    4. Vilka garantier kan ges personalen att de inte kommer att försättas i en situation där deras anställningstrygghet hänger på enskilda hälsocentralers ekonomiska resultat, snarare än på det gemensamma regionala uppdraget att tillhandahålla vård?

     

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, §355.

     

    Bilagor

  22. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur kan ordf HSN samtidigt hävda att det är svårt att förstå läkarföreningens synpunkter och i samma uttalande själv beskriva exakt den konsekvens föreningen varnar för?
    2. Gäller styrets beslut att inte pausa/justera målet om två procent hyrpersonal oavsett konsekvenser för vårdens tillgänglighet, och vilka överväganden ligger i så fall bakom?
    3. Hur säkerställer styret att patientsäkerheten och kontinuiteten i vården inte undermineras när takten avseende måltalets uppnående prioriteras framför de yrkesprofessionellas bedömningar av verksamhetens behov?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, §356.

    Bilagor

  23. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Avser du/ni att se över regelverket för föreningsbidragen så att Afasiföreningen kan behålla sina anställda på Mötesplatserna och därmed upprätthålla den där så viktiga verksamheten i vårt län för personer med afasi och deras anhöriga?

     

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, §357.

    Bilagor

  24. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Varför bryter bolaget mot ägarens (regionfullmäktiges) uttryckliga direktiv avseende beslut om och offentliggörande av budget i september månad?

     

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, §358.

    Bilagor

  25. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Har regionstyret SD, M, KD och Sjukvårdspartiet utfört någon ekonomisk beräkning avseende kostnaderna för bolagiseringen?
    2. Om såväl engångskostnaden (12 mnkr) som de årligen tillkommande kostnaderna (120 mnkr) är felaktiga, vilken är den korrekta kostnaden?
    3. Hur mycket dyrare blir driften av den bolagiserade verksamheten?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, §359.

     

    Bilagor

  26. Joakim Westlund (C) frågar:

    1. Är en upphandling av Bollnäs sjukhus helt avskriven av nuvarande regionstyre?
    2.  Har det nuvarande regionstyret några planer/idéer för hur inslagen av privat/alternativ drift ska kunna öka inom regionens specialistvård?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, §360.

     

    Bilagor

  27. Ulla Andersson (V) frågar:

    • avser du kontakta regeringen om de konsekvenser som rådande lagstiftning har fått i vårt län för kvinnojourer och deras möjlighet att stötta våldsutsatta kvinnor?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-09-24, §361.

    Bilagor

  28. I en motion yrkar Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

     

    1. Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att utreda hur kostnader och antal tjänster som åtgår för att hantera upphandlingar och administration av inhyrd personal utvecklas.
    2. Att sådana kostnader (ovan) tas med i kalkyler och rapporter som avser kostnader för inhyrd personal inom Region Gävleborg.

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-20, § 52, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2024-11-28, § 310, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Mona Davik (S) och Lars Öberg (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Magnus Svensson (C) avstår från att delta i beslutet.

     

    Yrkanden

    Jan Lahenkorva (S) yrkar bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Jan Lahenkorvas (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-01-29, 2025-02-19, 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03 och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  29. I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:

    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att inleda försök med en ”svart låda” vid operationer för att öka patientsäkerheten och förbättra uppföljningen för personalen.

     

    Regionfullmäktige beslutade 2021-02-25 § 104 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-01-28, § 7, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 21, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S), Magnus Svensson (C) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Ulla Andersson (V) yrkar, med instämmande av Magnus Svensson (C) och Jan Lahenkorva (S) avslag på motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Ulla Anderssons (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03 och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  30. I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) följande:

    • Att jämställdhetsperspektivet integreras i hälso- och sjukvårdens styrsystem.
    • Att vårdpersonalen utbildas i jämställdhet inom vården på ett strukturerat sätt.
    • Att regionens ledningsgrupp ska genomgå utbildning i jämställd vård. Motion Fullmäktige i Region Gävleborg 2023-02-27 Jämställd vård
    • Att Samhällsmedicin tillsammans med ett antal verksamhetsområden (tex kardiologin och ögon) tar fram en arbetsmetod för att komma tillrätta med de strukturella skillnaderna i vård mellan kvinnor och män.
    • Att all vårdstatistik ska vara könsuppdelad.
    • Att det varje år väljs ut verksamheter som det görs strukturella genomgångar av ur ett jämställdhetsperspektiv av den vård som givits. Genomgångarna redovisas för regionstyrelsen.
    • Att en genomgång görs ur ett jämställdhetsperspektiv av förskrivning av läkemedel.

     

    Återremiss

    Ärendet återremitterades genom minoritetsåterremiss på regionfullmäktige 12 december 2024 med följande motivering:

     

    Kvinnor har samma rätt till individanpassad vård som män, könet ska inte avgöra vårdens bemötande eller kvaliteten på vården som erbjuds. Trots det får män oftare nyare och dyrare mediciner. Kvinnor har längre väntetider till operation av grå starr (kataraktoperation) och ser sämre än män när de väl opereras. Kvinnor får också vänta längre på akutsjukvård och får kortare sjukskrivningar.

     

    Svar på återremiss:

    Den politiska ledningen delar problembilden som beskrivs i återremissyrkandet, det är därför vi har ett särskilt fokus på kvinno- och förlossningsvården i budget 2025. Ett stort fokus på denna fråga läggs också från regeringens håll, där en rad förbättringar är på gång.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-03-13, § 57, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Yrkanden

    Kristina Sjöström (V) yrkar på att ärendet i första hand ska remitteras till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning och i andra hand bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på att ärendet ska avgöras idag mot att ärendet ska återremitteras och finner att ärendet ska avgöras idag. Votering begärs och genomförs.

    Regionstyrelsen godkänner följande propositionsordning:

    • Ja-röst för att ärendet ska avgöras idag.
    • Nej-röst för att ärendet ska återremitteras.

    Omröstningen utfaller så att sju ledamöter röstar ja och sex ledamöter röstar nej. Regionstyrelsen har därmed beslutat att ärendet ska avgöras idag.

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Kristina Sjöströms (V) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03 och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  31. I en motion yrkar Magnus Svensson och Elisabeth Carlson-Cederholm (C) följande:

    • Att Region Gävleborg börjar göra mer av det texten ovan beskriver
    • Att Region Gävleborg inför personaldriven verksamheter och vårdenheter.

     

    Återremiss

    Ärendet återremitterades genom minoritetsåterremiss på regionfullmäktige 12 december 2024 med följande motivering:

     

    Det saknas svar på motionens 2 att satser.

     

    Svar på återremiss:

    Det är svårt att svara på en att-sats som lyder ” Att Region Gävleborg börjar göra mer av det texten ovan beskriver” . Vad gäller att-sats 2 är den politiska ledningen tydlig med att vi ser positivt på personaldrivna enheter och inte kommer att stå i vägen om sådana initiativ kommer från medarbetarna. Den pågående bolagiseringen är vidare ett steg i riktningen mot att ge medarbetarna ett större inflytande över sin arbetsplats.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-03-13, § 58, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

    Reservationer

    Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Robert Sten (S), Kenneth Nilshem (C) och Kristina Sjöström (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Kenneth Nilshem (C) yrkar med instämmande av Mona Davik (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Robert Sten (S) och Kristina Sjöström (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Kenneth Nilshems (C) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03 och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  32. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg, (S) har lämna in en motion med följande yrkande:

    • Att Region Gävleborg systematiskt integrerar barns och ungas rättigheter och behov i planeringen och organiseringen av hälso- och sjukvården

     

    Regionfullmäktige beslutade 2023-04-27, §8 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-01-28, §197, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 22, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen ska anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03 och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  33. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson, Kristina Michelson och Marcus Gard (S) föreslår:

    • Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att undersöka om det finns ett mörkertal i psykisk ohälsa i familjer med låg socioekonomisk status och ställning i länet.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 23, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03 och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  34. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie- Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard, alla (S), föreslår:

    • Att Region Gävleborg erbjuder likvärdiga möjligheter till specialistutbildning för bland annat sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter.
    • Att Region Gävleborg säkerställer att strukturerat erbjuda annan personal än anställda i sjukvården vidare- och specialiseringsutbildning.

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2025-02-06, § 13, se bifogat protokollsutdrag. 

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 24, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S) och Jan Lahenkorva (S) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

    Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslut avseende beslutspunkt ett.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar bifall till motionen. Ulla Andersson (V) yrkar bifall till första punkten i motionen och avstår från att delta i andra punkten.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande, första beslutspunkten och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande, andra beslutspunkten och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03 och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  35. I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

    • Att alla elever som slutför vård- och omsorgsprogrammet som undersköterskor med godkända betyg i länet erbjuds en anställning på heltid inom Region Gävleborgs verksamheter.

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2025-02-06, § 14, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-13, § 25, se nedan samt bifogat protokollsutdrag

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen avslås.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03 och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  36. I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

    1. Att Region Gävleborg utvecklar nya och vidareutvecklar befintliga metoder för att förebygga ohälsa och sjukskrivningar bland medarbetarna.
    2. Att Region Gävleborg utvecklar och förstärker rehabilitering, arbetsträning och myndighetssamverkan för att underlätta tillbakagång arbetslivet.

     

     

    Ärendet behandlades vid personalutskottets sammanträde 2024-11-06, § 197, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2025-02-06, § 7, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

     

    Magnus Svensson (C) deltar inte i beslutet.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Lars Öberg (S), Marie-Louise Dangardt (S), Jan Lahenkorva (S) och Ulla Andersson (V) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.

     

    Yrkanden

    Marie-Louise Dangardt (S) yrkar, med instämmande av Ulla Andersson (V), bifall till motionen.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på ordförandes förslag till beslut mot Marie-Louise Dangardts (S) yrkande och finner att regionstyrelsen beslutar enligt ordförandes förslag till beslut att motionen anses besvarad.

     

    Behandlingen av motionen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-03-25--26, 2025-05-06--07, 2025-06-03 och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  37. Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört granskning i syfte att bedöma om regionstyrelsen har en tillräcklig intern kontroll avseende Framtidsbyggets kostnadsutveckling. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC augusti 2024.

     

    Ett antal kontrollfrågor var styrande för granskningen:

     

    • Har tillräckliga kalkylunderlag legat till grund för upphandlingen av byggnationer?
    • Har kontroller genomförts för att säkerställa att en lämplig konstandskontrollrutin har upprättats?
    • Finns tydliga rutiner för hantering av beställning av tillägg, ändringar och avgående arbete (s.k. ÄTA) och har dessa följts?
    • Görs analys av orsaker till ev. kostnadsökning?
    • Har regionstyrelsen säkerställt att en tillräcklig ekonomisk uppföljning och rapportering (inkluderat slutkostnadsprognoser för enskilda genomförandebeslut samt för Framtidsbygget som helhet)?

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2025-06-17, §179 se bifogat protokollsutdrag. 

     

    Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  38. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av tillgänglighet och produktionsplanering.

     

    Vi konstaterar att granskningen visar att det finns förbättringsområden inom både styrning, uppföljning och planering av hälso- och sjukvårdens kapacitet. Samtidigt noteras att flera åtgärder redan vidtagits och att det finns en pågående utveckling av produktions- och kapacitetsstyrning.

     

    Ärendet behandlas vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2025-06-08, §91, se bifogat protokollsutdrag. Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelse sammanträde 2025-09-11, se bifogat protokollsutdrag.

     

    Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  39. PWC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning. Granskningens syfte är att bedöma om hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och om den interna kontrollen är tillräcklig. Syftet med granskningen är även att bedöma om redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförligt till privata utförare är ändamålsenliga. Granskningen resulterade i en revisionsrapport som översänts till hållbarhetsnämnden för kommentarer.

     

    Den samlande bedömningen efter genomförd granskning är att hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare till övervägande del bedrivs på ett ändamålsenligt sätt, samt att den interna kontrollen i sammanhanget i begränsad utsträckning är tillräcklig. Redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförlig till privata utförare bedöms till övervägande del ändamålsenliga.

     

    Ärendet behandlas vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2025-08-26, §78, se bifogat protokollsutdrag. Ärendet behandlades därefter vid regionstyrelse sammanträde 2025-09-11, se bifogat protokollsutdrag.

     

    Behandlingen av revisionsrapporten bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde och 2025-09-24.

     

    Bilagor

  40. Agneta Brinne m.fl. har lämnat in ett medborgarförslag med följande yrkande:

    • att region Gävleborg inrättar två hälsocentraler som centra för demens, en i Gästrikland och en i Hälsingland.

    Bilagor

  41. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modeé, Lars-Göran Langeborg, Anna-Lena Vestin (V) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    1. att mobila sjukvårdsteam inom specialistvården införs i Region Gävleborg

    Bilagor

  42. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modeé, Lars-Göran Langeborg, Anna-Lena Vestin (V) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. att Region Gävleborg kartlägger verksamheter som riskerar att vara särskilt utsatta för påverkan, så kallad lobbying.
    2. att Region Gävleborg inför ett register över det påverkansarbete som utövas mot såväl förtroendevalda som tjänstepersoner, med mandat att fatta beslut. Kontakter med dessa ska redovisas öppet i registret.
    3. att registret för påverkansarbete ska redovisas för regionstyrelsen minst två gånger per år.

    Bilagor

  43. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, §280, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning. 

     

    Bilagor

  44. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, §281, och överlämnades till regionfullmäktiges presidium för beredning.

     

    Bilagor

  45. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, §282, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  46. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, §283, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  47. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, §284, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  48. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-09-24, §347, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  49. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-09-24, §348, och överlämnades till hållbarhetsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  50. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-09-24, §349, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

     

    Bilagor

  51. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-09-24, §350, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

     

    Bilagor

  52. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-10-22, §408, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

     

     

    Bilagor

  53. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-10-22, §409, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  1. § 363

    Val av justerare

  2. Inga anmälningar till dagens sammanträde.

     

  3. Enligt lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för de privatanställda har arbetstagarorganisationer rätt att utse styrelseledamöter med rösträtt i bolag med minst 25 anställda. Då har de anställda rätt till två personalrepresentanter. Region Gävleborg kan dock välja att inte tillämpa denna lag, och istället avtala med arbetstagarorganisationerna om representation utan rösträtt.

     

    Region Gävleborg Din Hälsocentral AB avser att träffa avtal med berörda arbetstagarorganisationer om att dessa får utse representanter till styrelsen utan rösträtt, med rätt att närvara, yttra sig och ta del av styrelsehandlingar.

     

    Detta säkerställer insyn och delaktighet för arbetstagarna utan att påverka bolagets beslutsstruktur och möjliggör en flexibel form av representation som kan anpassas efter bolagets behov. Det följer även regionens principer för bolagsstyrning enligt SKR:s rekommendationer.

     

    Bilagor

  4. Yvonne Oscarsson (V) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.

     

  5. Kristoffer Hansson (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kultur- och kompetensnämnden så ny ledamot behöver väljas.

     

    Bilagor

  6. Hiwa Kasem (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Kammarrätten i Sundsvall så ny nämndeman behöver väljas.

     

    Bilagor

  7. Yvonne Oscarsson (V) har avsagt sig uppdraget som ledamot i patientnämnden så ny ledamot behöver väljas.

     

    Bilagor

  8. Yvonne Oscarsson (V) har avsagt sig uppdraget som ledamot i demokratiberedningen så ny ledamot behöver väljas.

     

    Bilagor

  9. Stefan Embretsén (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i Stiftelsen Hälsinglands Museum så ny ersättare behöver väljas.

     

    Bilagor

  10. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av systematiskt patientsäkerhetsarbete. Granskningens syfte har varit att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer ett ändamålsenligt patientsäkerhetsarbete som bygger på analyser, lärande och utveckling av säker vård.

     

    Utifrån genomförd granskning är vår samlade bedömning att hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del säkerställer ett ändamålsenligt patientsäkerhetsarbete som bygger på analyser, lärande och utveckling av säker vård.

     

    Bilagor

  11. De förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg har genomfört en granskning av styrprocesser utifrån mål och andra styrdokument. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen säkerställt en ändamålsenlig struktur för styrning och uppföljning av de styrdokument som finns i regionen samt om styrelsen och nämnderna följer denna struktur.

     

    Revisorerna har angett att regionstyrelsen bör:

    • följa reglementet för uppföljning avseende att årligen följa upp fullmäktiges beslut, återrapportera tillämpningen av policyer, föreskrifter, strategier och direktiv samt utvecklingen inom beslutade planer och program. Om styrelsen inte anser att reglementet är ändamålsenligt bör styrelsen initiera en justering av reglementet.
       
    • följa implementeringen av den nya dokumentstyrningen så att alla gamla styrdokument hanteras utifrån de nya reglerna och kommande förvaltningsvisa rutiner.

     

    Regionstyrelsen har getts tillfälle av regionfullmäktige att kommentera revisorernas rekommendationer.

     

    Bilagor

  12. Magnus Svensson (C) frågar:

    1. Hur stor del av läkarkåren i Region Gävleborg är involverad i sjukvårdens beredskapsarbete?
    2. Hur utbredd är den Gävleborgska läkarkårens kännedom om existerande beredskapslager och deras roll vid kris eller krig?
    3. Hur utbredd är region Gävleborgs medarbetarkårs kännedom om existerande beredskapsplanering och deras roll vid kris eller krig?
    4. Hur ser du på Region Gävleborgs beredskap när det gäller kompetensförsörjningen inom hälso- och sjukvården?

     

    Bilagor

  13. Lars Öberg (S) frågar:

    1. Om syftet med bolagiseringen bl.a. var att minska kostnaderna, hur kan styret då motivera att de första1 beslutade utgifterna går till höga politiska arvoden istället för till vården?
    2. Vilket budskap skickar styret till vårdpersonalen angående deras löner och arbetsvillkor samtidigt som styret beviljar sig höga ersättningar?
    3. Vilken garanti finns för att de resurser som nu omfördelas från vården till arvoden och administration någonsin kommer att generera de påstådda besparingarna?

     

    Bilagor

  14. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Hur mycket beräknas de tillkommande momskostnaderna bli för regionen?
    2. Hur mycket beräknas framtagandet av primärvårdsbolagets logotyp kosta?
    3. Vad beräknas de nya arbetskläderna att kosta?
    4. Vad beräknas primärvårdsbolagets nya ledning kosta - VD inklusive stab?
    5. Vad beräknas eventuella nya lokaler kosta?
    6. Vad blir den totala kostnaden för den nu anställda konsultens arbete?
    7. Vad beräknas den ökade interndebiteringen och tillkommande administrationen kosta?
    8. Hur kommer samordningen av vården att påverkas?
    9. Finns det någon backup-plan ifall inte all personal följer med över till det nya primärvårdsbolaget?

     

    Bilagor

  15. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Revisionen har genomfört en uppföljande granskning av 1177 och regionens arbete med digitala invånartjänster.

     

    Vår samlade bedömning utifrån granskningens syfte är att hälso- och sjukvårdsnämnden endast delvis har säkerställt att 1177:s respektive Min vård Gävleborgs tjänster bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och med tillräcklig intern kontroll.

     

    Utifrån resultatet av vår granskning rekommenderar vi hälso- och sjukvårdsnämnden att:

    • Säkerställa att det finns en tydlig planering och samordning avseende förflyttningen från 1177 till Min vård Gävleborg
    • Säkerställa att det genomförs systematisk uppföljning av Min vård Gävleborgs tjänster avseende vilka funktioner som används och hur triageringsverktyget fungerar ur hälso- och sjukvårdsverksamhetens perspektiv.
    • Säkerställa att det finns tydliga rutiner för återkoppling från hälsovalskontoret till hälsocentralerna avseende patienternas/invånarnas användande av Min vård Gävleborgs tjänster.
    • Tillse att åtgärder vidtas för att öka invånarnas förtroende för, och kunskap om, tjänsterna som erbjuds via Min vård Gävleborg.
    • Utvärdera om Min vård Gävleborg fungerar ur ett medborgarperspektiv och säkerställa att MVG är användarvänligt för invånare.

     

    Bilagor

  16. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

    1. Hur långt gångna är planerna på att förändra Region Gävleborgs folkhögskolor till att driva fler yrkesutbildningar och färre estetiska kurser?
    2. Vilka av de estetiska utbildningarna vid Region Gävleborgs folkhögskolor hotade?
    3. Anser kultur- och kompetensnämndens ordförande inte att folkhögskolans särart är värd att bevara?

     

    Bilagor

  17. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur ställer sig hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande till den planerade centraliseringen av beroendemottagningarna?
    2. Vilka brukarorganisationer som företräder människor med beroendesjukdom och som har erfarenhet av beroendevården har man talat med i processen?
    3. Ser hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande några risker med att stänga ner mottagningarna i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall för dem som behöver beroendevård?
    4. Är primärvården i Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall förberedd på att ta omhand akuta situationer som kommer att uppstå då denna patientgrupp behöver adekvat hjälp och vård och det saknas beroendesjuksköterskor på orten?

     

    Bilagor

  18. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Varför har nedskärningar av tjänster skett i regionens beroendeverksamhet?
    2. Varför har inte hälso- och sjukvårdsnämnden fått information om nedskärningarna?
    3. Varför fick inte hälso- och sjukvårdsnämnden information om de planerade nedläggningarna förrän oppositionen krävde ett extra insatt nämndsmöte?
    4. Varför sker informationsmöten om nedläggningarna med brukare enbart i Hudiksvall?
    5. Arbetet med att söka nya lokaler i Iggesund har sedan länge inletts trots att inga politiska beslut har fattats gällande nedläggningar i Söderhamn, Hudiksvall och Ljusdal. Varför då?
    6. Vilka konsekvenser skulle nedläggningen av beroendemottagningar kunna bli för brukarna, menar ordförande?

     

     

    Bilagor

  19. Agneta Brinne m.fl. har lämnat in ett medborgarförslag med följande yrkande:

    • att region Gävleborg inrättar två hälsocentraler som centra för demens, en i Gästrikland och en i Hälsingland.

    Bilagor

  20. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modeé, Lars-Göran Langeborg, Anna-Lena Vestin (V) har lämnat in en motion med följande yrkande:

    1. att mobila sjukvårdsteam inom specialistvården införs i Region Gävleborg

    Bilagor

  21. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modeé, Lars-Göran Langeborg, Anna-Lena Vestin (V) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. att Region Gävleborg kartlägger verksamheter som riskerar att vara särskilt utsatta för påverkan, så kallad lobbying.
    2. att Region Gävleborg inför ett register över det påverkansarbete som utövas mot såväl förtroendevalda som tjänstepersoner, med mandat att fatta beslut. Kontakter med dessa ska redovisas öppet i registret.
    3. att registret för påverkansarbete ska redovisas för regionstyrelsen minst två gånger per år.

    Bilagor

  22. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, §280, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning. 

     

    Bilagor

  23. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, §281, och överlämnades till regionfullmäktiges presidium för beredning.

     

    Bilagor

  24. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, §282, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  25. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, §283, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  26. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, §284, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  27. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-09-24, §347, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  28. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-10-22, §409, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  29. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-09-24, §348, och överlämnades till hållbarhetsnämnden för beredning.

     

    Bilagor

  30. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-09-24, §349, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

     

    Bilagor

  31. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-09-24, §350, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

     

    Bilagor

  32. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-10-22, §408, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.

     

     

    Bilagor

  33. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Hur stort har produktionsbortfallet varit i primärvården under införandet av journalsystemet Cosmic?
    2. Har telefontillgängligheten påverkats av införandet av journalsystemet Cosmic och i så fall hur?
    3. Hur har sjukfrånvaron i primärvården sett ut under januari till mars 2025 - har den ökat jämfört med samma period 2024?
    4. Har personalomsättningen i primärvården ökat jämfört med samma period föregående år?
    5. Hur mycket har mertid och övertid utvecklats i primärvården under samma period?

     

    Bilagor

  34. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Hur säkerställs att personalens anställningstrygghet inte försvagas när anställningen övergår från Region Gävleborg till ett affärsdrivande bolag vars framtida ekonomiska förutsättningar och organisationsstruktur ännu är oklara?
    2. Kan regionstyrelsens ordförande förtydliga hur företrädesrätten till anställning kommer att tillämpas för medarbetare i det nya bolaget i de fall verksamheter avvecklas eller om bolaget i sin helhet tvingas till konkurs?
    3. Vilka konkreta åtgärder har särskilt vidtagits för att säkerställa att bolagiseringens ekonomiska styrning inte leder till att mindre hälsocentraler, som i dagsläget har begränsade ekonomiska marginaler, stängs ner eller avvecklas?
    4. Vilka garantier kan ges personalen att de inte kommer att försättas i en situation där deras anställningstrygghet hänger på enskilda hälsocentralers ekonomiska resultat, snarare än på det gemensamma regionala uppdraget att tillhandahålla vård?

     

     

    Bilagor

  35. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Hur kan ordf HSN samtidigt hävda att det är svårt att förstå läkarföreningens synpunkter och i samma uttalande själv beskriva exakt den konsekvens föreningen varnar för?
    2. Gäller styrets beslut att inte pausa/justera målet om två procent hyrpersonal oavsett konsekvenser för vårdens tillgänglighet, och vilka överväganden ligger i så fall bakom?
    3. Hur säkerställer styret att patientsäkerheten och kontinuiteten i vården inte undermineras när takten avseende måltalets uppnående prioriteras framför de yrkesprofessionellas bedömningar av verksamhetens behov?

     

    Bilagor

  36. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Avser du/ni att se över regelverket för föreningsbidragen så att Afasiföreningen kan behålla sina anställda på Mötesplatserna och därmed upprätthålla den där så viktiga verksamheten i vårt län för personer med afasi och deras anhöriga?

     

    Bilagor

  37. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Varför bryter bolaget mot ägarens (regionfullmäktiges) uttryckliga direktiv avseende beslut om och offentliggörande av budget i september månad?

     

    Bilagor

  38. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Har regionstyret SD, M, KD och Sjukvårdspartiet utfört någon ekonomisk beräkning avseende kostnaderna för bolagiseringen?
    2. Om såväl engångskostnaden (12 mnkr) som de årligen tillkommande kostnaderna (120 mnkr) är felaktiga, vilken är den korrekta kostnaden?
    3. Hur mycket dyrare blir driften av den bolagiserade verksamheten?

     

    Bilagor

  39. Joakim Westlund (C) frågar:

    1. Är en upphandling av Bollnäs sjukhus helt avskriven av nuvarande regionstyre?
    2.  Har det nuvarande regionstyret några planer/idéer för hur inslagen av privat/alternativ drift ska kunna öka inom regionens specialistvård?

     

    Bilagor

  40. I en motion yrkar Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

     

    1. Att Region Gävleborgs analys- och uppföljningsavdelning Samhällsmedicin uppdras att utreda hur kostnader och antal tjänster som åtgår för att hantera upphandlingar och administration av inhyrd personal utvecklas.
    2. Att sådana kostnader (ovan) tas med i kalkyler och rapporter som avser kostnader för inhyrd personal inom Region Gävleborg.

     

    Bilagor

  41. I en motion föreslår Richard Carlsson och Daniel Persson (SD) följande:

    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att inleda försök med en ”svart låda” vid operationer för att öka patientsäkerheten och förbättra uppföljningen för personalen.

     

    Bilagor

  42. I en motion yrkar Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) följande:

    • Att jämställdhetsperspektivet integreras i hälso- och sjukvårdens styrsystem.
    • Att vårdpersonalen utbildas i jämställdhet inom vården på ett strukturerat sätt.
    • Att regionens ledningsgrupp ska genomgå utbildning i jämställd vård. Motion Fullmäktige i Region Gävleborg 2023-02-27 Jämställd vård
    • Att Samhällsmedicin tillsammans med ett antal verksamhetsområden (tex kardiologin och ögon) tar fram en arbetsmetod för att komma tillrätta med de strukturella skillnaderna i vård mellan kvinnor och män.
    • Att all vårdstatistik ska vara könsuppdelad.
    • Att det varje år väljs ut verksamheter som det görs strukturella genomgångar av ur ett jämställdhetsperspektiv av den vård som givits. Genomgångarna redovisas för regionstyrelsen.
    • Att en genomgång görs ur ett jämställdhetsperspektiv av förskrivning av läkemedel.

     

    Bilagor

  43. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie- Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Daniel Johansson och Marcus Gard, alla (S), föreslår:

    • Att Region Gävleborg erbjuder likvärdiga möjligheter till specialistutbildning för bland annat sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter.
    • Att Region Gävleborg säkerställer att strukturerat erbjuda annan personal än anställda i sjukvården vidare- och specialiseringsutbildning.

     

    Bilagor

  44. I en motion föreslår Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Daniel Johansson och Marcus Gard (S) följande:

    1. Att Region Gävleborg utvecklar nya och vidareutvecklar befintliga metoder för att förebygga ohälsa och sjukskrivningar bland medarbetarna.
    2. Att Region Gävleborg utvecklar och förstärker rehabilitering, arbetsträning och myndighetssamverkan för att underlätta tillbakagång arbetslivet.

     

    Bilagor

  45. Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört granskning i syfte att bedöma om regionstyrelsen har en tillräcklig intern kontroll avseende Framtidsbyggets kostnadsutveckling. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC augusti 2024.

     

    Ett antal kontrollfrågor var styrande för granskningen:

     

    • Har tillräckliga kalkylunderlag legat till grund för upphandlingen av byggnationer?
    • Har kontroller genomförts för att säkerställa att en lämplig konstandskontrollrutin har upprättats?
    • Finns tydliga rutiner för hantering av beställning av tillägg, ändringar och avgående arbete (s.k. ÄTA) och har dessa följts?
    • Görs analys av orsaker till ev. kostnadsökning?
    • Har regionstyrelsen säkerställt att en tillräcklig ekonomisk uppföljning och rapportering (inkluderat slutkostnadsprognoser för enskilda genomförandebeslut samt för Framtidsbygget som helhet)?

     

    Bilagor

  46. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av tillgänglighet och produktionsplanering.

     

    Vi konstaterar att granskningen visar att det finns förbättringsområden inom både styrning, uppföljning och planering av hälso- och sjukvårdens kapacitet. Samtidigt noteras att flera åtgärder redan vidtagits och att det finns en pågående utveckling av produktions- och kapacitetsstyrning.

     

    Bilagor

  47. PWC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning. Granskningens syfte är att bedöma om hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och om den interna kontrollen är tillräcklig. Syftet med granskningen är även att bedöma om redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförligt till privata utförare är ändamålsenliga. Granskningen resulterade i en revisionsrapport som översänts till hållbarhetsnämnden för kommentarer.

     

    Den samlande bedömningen efter genomförd granskning är att hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare till övervägande del bedrivs på ett ändamålsenligt sätt, samt att den interna kontrollen i sammanhanget i begränsad utsträckning är tillräcklig. Redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförlig till privata utförare bedöms till övervägande del ändamålsenliga.

     

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.