Val av protokollsjusterare
Lena Karlsson, Bollnäs, har lämnat in ett medborgarförslag med följande yrkande:
Bilagor
Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lasse Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion där de föreslår att en omfattande inventering för att kartlägga ev. behov av ytterligare solcellsanläggningar, energieffektiviseringar samt minskning av vattenförbrukningen med följande yrkanden:
Bilagor
Hans Hellström (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:
Bilagor
Lars Öberg (S) har lämna in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Mona Davik (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Lars Öberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Marcus Gard och Jan Lahenkorva (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:
Bilagor
Jan Lahenkorva och Lars Öberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Magnus Svensson och Elisabeth Carlson Cederholm (C) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Therese Johansson (SD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.
Bilagor
Katja Samuelsson (SD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver utses.
Bilagor
Sten-Erik Nilsson (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Hovrätten för nedre Norrland så ny nämndeman behöver utses.
Bilagor
Fyllnadsval av ordförande, vice ordförande, ledamot och ersättare i regionfullmäktiges valberedning
Vid regionfullmäktiges sammanträde 26 oktober 2022 förrättades val till regionfullmäktiges valberedning för mandatperioden. Uppdragen som ordförande och vice ordförande valdes endast till och med 31 december 2022 varför fyllnadsval nu behöver förrättas.
Yvonne Oscarsson (V) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktiges valberedning så fyllnadsval behöver förrättas.
Bilagor
Bertil Eriksson (KD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
Mattias Eriksson Falk (SD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i fullmäktiges valberedning så ny ledamot behöver väljas.
Bilagor
Mottagandet av akut sjuka barn behöver förbättras. Före pandemin identifierades behovet av separat barnflöde för att råda bot på brister i patientsäkerheten. Det ledde till att man justerade lokalerna för att anpassas såväl patientsäkerhetsmässigt som för att möta behovet av ett särskilt mottagande av barn i enlighet med FN’s barnkonvention.
I samband med pandemin blev behovet av separata smittflöden för vuxna och barn vid akutmottagningen en fråga som skyndsamt behövde hanteras. Konsekvensen blev att barnflödet delvis separerades. I kombination med att antalet barn som söker vård med infektionssymtom har ökat, framförallt barn med misstänkt eller konstaterad RS-smitta finns det idag ett stort behov att skyndsamt lösa frågan om separerade flöden.
Akutmottagningen planeras byggas om och utökas, inom ramen för Framtidsbygget, och stå klar under 2028, enligt nuvarande tidplan.
I avvaktan på planerade ombyggnationer (ovan), har en interimslösning tagits fram, som innebär att lokaler för ett nytt barnflöde byggs mellan hus 29 och hus 4 på innergården, med hjälp av sjukvårdsmoduler.
Genomförande av interimslösningen planeras ske i två etapper, som beslutas var för sig, men som tillsammans behövs för ett komplett genomförande av ett separat barnflöde på akutmottagningen.
Uppdelningen i två etapper i varsitt ärende utgår från hälso- och sjukvårdens höga prioritering att få en lösning på plats.
Etapp 2 avser markarbeten inför etablering, anslutningar, om- och tillbyggnationer av sjukvårdsmodulerna, samt yttre miljö.
Etapp 1 avser de sjukvårdsmoduler som köps in, och som behöver transporteras innan kyla, slask och vägsalt riskerar att skada de begagnade modulerna. Inköp och transport av modulerna utgör därför ett inledande ärende (etapp 1) som faller inom regiondirektörens beslutsdelegation. Modulerna kommer att ställas upp på annan plats på området i avvaktan på markarbeten och förberedande av anslutningar (sker inom ramen för etapp 2).
Detta ärende avser genomförande av etapp 2. Etapp 1 utgör separat ärende.
Ärendet behandlades vid fastighets-, teknik- och miljöutskottets sammanträde 18 oktober 2022, § 77, se bifogat protokollsutdrag.
Ärendet kommer att behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 7 december 2022, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Prioriteringarna är resultat av biblioteksplanedialogerna och ligger i linje med bibliotekslagen, kulturplanen, de regionala kulturpolitiska målen, Regional utvecklingsstrategi Gävleborg 2020-2030 och Förenta Nationernas Agenda 2030 för hållbar utveckling.
Den regionala biblioteksplanen 2023-2026 identifierar fem fokusområden:
Bibliotek som arena och aktör
- för en stärkt demokrati
- i det digitaliserade samhället
- i ett kontinuerligt lärande
- för litteraturens ställning, stärkt språkutveckling och ökad lust till läsning
- för miljömässig hållbarhet
Dessa fokusområden genomsyras med särskild hänsyn till de prioriterade målgrupperna, ökad samverkan och hållbar utveckling. För varje fokusområde identifieras ett antal prioriteringar.
Dokumentet var ute på remiss 25 mars-31 maj 2022. Remissupplagan av den regionala biblioteksplanen har bearbetats utifrån inlämnade remissvar.
Ärendet kommer att behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 7 december 2022. Kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Prioriteringarna ligger i linje med de regionala och nationella kulturpolitiska målen, Regional utvecklingsstrategi Gävleborg 2020-2030 och Förenta Nationernas Agenda 2030 för hållbar utveckling. De är resultat av kulturplanedialogerna.
Den regionala kulturplanen 2023-2026 identifierar bland annat tre utvecklingsområden som har hållbarhet som röd tråd, i linje med Regional utvecklingsstrategi Gävleborg 2020-2030. Hållbarhetens tre dimensioner (ekonomisk, social och miljömässig) präglar utvecklingsområdena:
• stärkt interaktion
• vidgat deltagande
• miljömässig hållbarhet
På så sätt främjar den regionala kulturplanen ett engagerat konst- och kulturliv för hållbar utveckling.
Dokumentet var ute på remiss 25 mars-31 maj 2022. Remissupplagan av den regionala kulturplanen har bearbetats utifrån inlämnade remissvar.
Ärendet kommer att behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 7 december 2022. Kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet har upprättat förslag till budget 2023 och ekonomisk plan 2024–2025. Budgetförslaget är upprättat utifrån oförändrad skattesats på 11,51 kronor. Budgeterat resultat 2023 uppgår till -540 mnkr och planerat resultat för 2024 till -475 mnkr samt för 2025 till 229 mnkr.
Bilagor
Syftet med det regionala cykelprogrammet är en strategisk samordning av arbetet med cykelfrågor såväl regionalt som mellankommunalt, för att ta tillvara på samordningsvinster men även stötta aktörer i regionen för att maximera arbetet med olika typer av cykelfrågor.
Genom att skapa förutsättningar för ökad och säker cykling kan trafikens negativa påverkan på miljön minska samtidigt som folkhälsan förbättras. Dessutom bidrar ökad cykling till goda förutsättningar för att nå ett mer hållbart samhälle såväl ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Gävleborg och dess invånare har mycket att vinna på att det investeras i insatser för ökad och säker cykling, men det ställer samtidigt höga krav inom samhälls- och infrastrukturplaneringen. För att uppnå en ökad och säker cykling i Gävleborg är följande insatsområden utpekade:
Ärendet återremitterades vid regionfullmäktiges sammanträde 12 oktober 2022, § 246, se bifogat protokollsutdrag.
Ärendet kommer att behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 7 december 2022, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Granskning av barnkonventionen genomfördes under 2021 och utifrån granskningens resultat lämnade revisorerna följande rekommendationer:
Regionstyrelsen lämnar följande kommentarer till revisionsrapporten:
Revisionsrapporten kommer att behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 7 december 2022, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av följsamhet till den nationella vårdgarantin inom primärvården. Syftet med granskningen har varit att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden samt regionstyrelsen vidtagit ändamålsenliga åtgärder för att uppnå målet om att ha en god tillgänglighet i verksamheten. Granskningsresultatet har bedömts utifrån skalan ”inte säkerställt”, ”i begränsad utsträckning säkerställt”, ”till övervägande del säkerställt” eller ”helt säkerställt”.
Efter genomförd granskning är revisionens sammanfattande bedömning att hälso- och sjukvårdsnämnden till en övervägande del vidtagit ändamålsenliga åtgärder för att uppnå målet om en god tillgänglighet i verksamheten. Vidare är revisionens bedömning att regionstyrelsen i begränsad utsträckning vidtagit ändamålsenliga åtgärder för att uppnå målet om en god tillgänglighet i verksamheten.
Hälso- och sjukvårdsnämnden konstaterar att två av de områden som varit föremål för granskning bedöms vara på den nivå som kan förväntas och således är helt säkerställda.
Revisionsrapporten överlämnades av regionfullmäktige till hälso- och sjukvårdsnämnden och till regionstyrelsen för beredande av svar. Hälsoval- och tandvårdsavdelningen har berett svar gällande fråga 1 – 3.
Revisionsrapporten behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 9 november 2022, § 112, se bifogat protokollsutdrag.
Revisionsrapporten kommer att behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 7 december 2022, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Marcus Gard (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Val av protokollsjusterare
Lena Karlsson, Bollnäs, har lämnat in ett medborgarförslag med följande yrkande:
Bilagor
Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lasse Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion där de föreslår att en omfattande inventering för att kartlägga ev. behov av ytterligare solcellsanläggningar, energieffektiviseringar samt minskning av vattenförbrukningen med följande yrkanden:
Bilagor
Hans Hellström (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:
Bilagor
Lars Öberg (S) har lämna in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Mona Davik (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Lars Öberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Marcus Gard och Jan Lahenkorva (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:
Bilagor
Jan Lahenkorva och Lars Öberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Magnus Svensson och Elisabeth Carlson Cederholm (C) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Therese Johansson (SD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.
Bilagor
Katja Samuelsson (SD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver utses.
Bilagor
Sten-Erik Nilsson (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Hovrätten för nedre Norrland så ny nämndeman behöver utses.
Bilagor
Mattias Eriksson Falk (SD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i fullmäktiges valberedning så ny ledamot behöver väljas.
Bilagor
Fyllnadsval av ordförande, vice ordförande, ledamot och ersättare i regionfullmäktiges valberedning
Vid regionfullmäktiges sammanträde 26 oktober 2022 förrättades val till regionfullmäktiges valberedning för mandatperioden. Uppdragen som ordförande och vice ordförande valdes endast till och med 31 december 2022 varför fyllnadsval nu behöver förrättas.
Yvonne Oscarsson (V) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktiges valberedning så fyllnadsval behöver förrättas.
Bilagor
Bertil Eriksson (KD) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Förvaltningsrätten i Falun så ny nämndeman behöver väljas.
Bilagor
Mottagandet av akut sjuka barn behöver förbättras. Före pandemin identifierades behovet av separat barnflöde för att råda bot på brister i patientsäkerheten. Det ledde till att man justerade lokalerna för att anpassas såväl patientsäkerhetsmässigt som för att möta behovet av ett särskilt mottagande av barn i enlighet med FN’s barnkonvention.
I samband med pandemin blev behovet av separata smittflöden för vuxna och barn vid akutmottagningen en fråga som skyndsamt behövde hanteras. Konsekvensen blev att barnflödet delvis separerades. I kombination med att antalet barn som söker vård med infektionssymtom har ökat, framförallt barn med misstänkt eller konstaterad RS-smitta finns det idag ett stort behov att skyndsamt lösa frågan om separerade flöden.
Akutmottagningen planeras byggas om och utökas, inom ramen för Framtidsbygget, och stå klar under 2028, enligt nuvarande tidplan.
I avvaktan på planerade ombyggnationer (ovan), har en interimslösning tagits fram, som innebär att lokaler för ett nytt barnflöde byggs mellan hus 29 och hus 4 på innergården, med hjälp av sjukvårdsmoduler.
Genomförande av interimslösningen planeras ske i två etapper, som beslutas var för sig, men som tillsammans behövs för ett komplett genomförande av ett separat barnflöde på akutmottagningen.
Uppdelningen i två etapper i varsitt ärende utgår från hälso- och sjukvårdens höga prioritering att få en lösning på plats.
Etapp 2 avser markarbeten inför etablering, anslutningar, om- och tillbyggnationer av sjukvårdsmodulerna, samt yttre miljö.
Etapp 1 avser de sjukvårdsmoduler som köps in, och som behöver transporteras innan kyla, slask och vägsalt riskerar att skada de begagnade modulerna. Inköp och transport av modulerna utgör därför ett inledande ärende (etapp 1) som faller inom regiondirektörens beslutsdelegation. Modulerna kommer att ställas upp på annan plats på området i avvaktan på markarbeten och förberedande av anslutningar (sker inom ramen för etapp 2).
Detta ärende avser genomförande av etapp 2. Etapp 1 utgör separat ärende.
Bilagor
Prioriteringarna är resultat av biblioteksplanedialogerna och ligger i linje med bibliotekslagen, kulturplanen, de regionala kulturpolitiska målen, Regional utvecklingsstrategi Gävleborg 2020-2030 och Förenta Nationernas Agenda 2030 för hållbar utveckling.
Den regionala biblioteksplanen 2023-2026 identifierar fem fokusområden:
Bibliotek som arena och aktör
- för en stärkt demokrati
- i det digitaliserade samhället
- i ett kontinuerligt lärande
- för litteraturens ställning, stärkt språkutveckling och ökad lust till läsning
- för miljömässig hållbarhet
Dessa fokusområden genomsyras med särskild hänsyn till de prioriterade målgrupperna, ökad samverkan och hållbar utveckling. För varje fokusområde identifieras ett antal prioriteringar.
Dokumentet var ute på remiss 25 mars-31 maj 2022. Remissupplagan av den regionala biblioteksplanen har bearbetats utifrån inlämnade remissvar.
Bilagor
Prioriteringarna ligger i linje med de regionala och nationella kulturpolitiska målen, Regional utvecklingsstrategi Gävleborg 2020-2030 och Förenta Nationernas Agenda 2030 för hållbar utveckling. De är resultat av kulturplanedialogerna.
Den regionala kulturplanen 2023-2026 identifierar bland annat tre utvecklingsområden som har hållbarhet som röd tråd, i linje med Regional utvecklingsstrategi Gävleborg 2020-2030. Hållbarhetens tre dimensioner (ekonomisk, social och miljömässig) präglar utvecklingsområdena:
• stärkt interaktion
• vidgat deltagande
• miljömässig hållbarhet
På så sätt främjar den regionala kulturplanen ett engagerat konst- och kulturliv för hållbar utveckling.
Dokumentet var ute på remiss 25 mars-31 maj 2022. Remissupplagan av den regionala kulturplanen har bearbetats utifrån inlämnade remissvar.
Bilagor
Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet har upprättat förslag till budget 2023 och ekonomisk plan 2024–2025. Budgetförslaget är upprättat utifrån oförändrad skattesats på 11,51 kronor. Budgeterat resultat 2023 uppgår till -540 mnkr och planerat resultat för 2024 till -475 mnkr samt för 2025 till 229 mnkr.
Bilagor
Granskning av barnkonventionen genomfördes under 2021 och utifrån granskningens resultat lämnade revisorerna följande rekommendationer:
Regionstyrelsen lämnar följande kommentarer till revisionsrapporten:
Bilagor
Revisionsrapport - Granskning av följsamhet till den nationella vårdgarantin inom primärvården
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av följsamhet till den nationella vårdgarantin inom primärvården. Syftet med granskningen har varit att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden samt regionstyrelsen vidtagit ändamålsenliga åtgärder för att uppnå målet om att ha en god tillgänglighet i verksamheten. Granskningsresultatet har bedömts utifrån skalan ”inte säkerställt”, ”i begränsad utsträckning säkerställt”, ”till övervägande del säkerställt” eller ”helt säkerställt”.
Efter genomförd granskning är revisionens sammanfattande bedömning att hälso- och sjukvårdsnämnden till en övervägande del vidtagit ändamålsenliga åtgärder för att uppnå målet om en god tillgänglighet i verksamheten. Vidare är revisionens bedömning att regionstyrelsen i begränsad utsträckning vidtagit ändamålsenliga åtgärder för att uppnå målet om en god tillgänglighet i verksamheten.
Hälso- och sjukvårdsnämnden konstaterar att två av de områden som varit föremål för granskning bedöms vara på den nivå som kan förväntas och således är helt säkerställda.
Revisionsrapporten överlämnades av regionfullmäktige till hälso- och sjukvårdsnämnden och till regionstyrelsen för beredande av svar. Hälsoval- och tandvårdsavdelningen har berett svar gällande fråga 1 – 3.
Bilagor
Syftet med det regionala cykelprogrammet är en strategisk samordning av arbetet med cykelfrågor såväl regionalt som mellankommunalt, för att ta tillvara på samordningsvinster men även stötta aktörer i regionen för att maximera arbetet med olika typer av cykelfrågor.
Genom att skapa förutsättningar för ökad och säker cykling kan trafikens negativa påverkan på miljön minska samtidigt som folkhälsan förbättras. Dessutom bidrar ökad cykling till goda förutsättningar för att nå ett mer hållbart samhälle såväl ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Gävleborg och dess invånare har mycket att vinna på att det investeras i insatser för ökad och säker cykling, men det ställer samtidigt höga krav inom samhälls- och infrastrukturplaneringen. För att uppnå en ökad och säker cykling i Gävleborg är följande insatsområden utpekade:
Bilagor
Marcus Gard (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor