Val av justerare och justeringstid
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer:
Regionstyrelsen rekommenderas att:
Hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:
Hållbarhetsnämnden rekommenderas att:
Bilagor
Anmälan av revisionsrapport - Granskning av införandet av Min Vård Gävleborg avseende dataskydd och informationssäkerhet
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
Bilagor
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Med utgångspunkt från de iakttagelser som har framkommit i kartläggningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen:
Bilagor
En revidering av fördelningsmodellen i förbundsordningen för KSA föreslås. För Region Gävleborg bedöms det innebära marginellt lägre kostnader.
Beslut om revidering av fördelningsmodellen (del av KSA Förbundsordningen) fattades av förbundsfullmäktige februari 2022. Under processen har styrelsen därutöver bedömt ett behov av revidering av förbundets ändamål och uppgift.
KSA Förbundsordning 3.0 har behandlats i sin helhet av förbundets styrelse som lade fram förslaget till förbundsfullmäktige för beslut den 8e februari 2024.
Vid sammanträde den 8 februari 2024 har Förbundsfullmäktige för Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg beslutat att anta KSA Förbundsordning 3.0 med reviderad fördelningsmodell och att föreslå medlemsregionerna att göra detsamma.
Förbundsordningen är förbundets överordnade styrande dokument och är gällande efter beslut i respektive medlemsregions fullmäktigeförsamling vunnit laga kraft.
Reviderad förbundsordning föreslås tillämpas vid förbundets budgetbeslut inför 2025.
Fördelningsmodellen anger hur medlemsregionerna sinsemellan fördelar förbundets kostnader. Revideringen handlar i huvudsak om fördelning av beredskapsavgiften, vilket fortsatt ska utgöra 30 procent av förbundets intäkt. I delen som kallas beredskapsavgift är en nyhet, att tidigare nyttjande, används som faktor, utöver geografi och befolkning. Förändringen uppfattas uppfylla uppsatta kriterier, att vara enkel, transparent, förutsägbar, rättvis, styra mot effektiv verksamhet och ge incitament att använda KSA.
Förbundsordningen innehåller även tillägg under 3 § Ändamål och uppgift i att förbundet kan samverka och teckna avtal för regionernas räkning, med andra parter.
Därutöver även smärre justeringar till följd av reviderad fördelningsmodell och förtydliganden angående valprocessen.
Ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2024-04-10, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Allmänhetens möjlighet att ställa frågor om årsredovisningen
Årsredovisningen ger en övergripande bild av Region Gävleborgs verksamhet, hållbarhet och ekonomi det gångna året. Den ger återkoppling till fullmäktige och länets invånare om hur mål har uppnåtts och hur uppdrag har utförts.
Årsredovisningen är i allt väsentligt upprättad i enlighet med Lagen om kommunal bokföring och redovisning och rekommendationer utgivna av Rådet för kommunal redovisning.
För att beskriva Region Gävleborgs miljö- och hållbarhetsarbete kompletteras årsredovisningen med en hållbarhetsredovisning. Redovisningens utformning utgår från FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Hållbarhetsredovisningen är upprättad enligt GRI standard 2016, tillämpningsnivå core.
Regionen redovisade ett resultat på -314 mnkr, jämfört med budgeterade -192 mnkr. Det negativa resultatet förklaras till stor del av minskade statsbidrag,
ökade kostnader för inhyrd personal och inflationseffekter. Verksamhetens resultat uppgick till -392 mnkr vilket var 854 mnkr lägre jämfört med föregående år och 535 mnkr lägre än budget. Skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning ökade jämfört med budget. Ökningen av skatteintäkterna berodde främst på ökat skatteunderlag med anledning av en fortsatt stark arbetsmarknad.
Årets resultat efter balanskravsjusteringar uppgick till -680 mnkr. Region Gävleborg hävdar synnerliga skäl med hänvisning till stark finansiell ställning att återställa den del av det negativa resultatet som beror på överinflation på pensionskostnader, 540 mnkr, på längre tid än de tre år som kommunallagen anger. Överinflation avser den del av inflationsuppräkningen som överstiger Riksbankens inflationsmål på 2,0 procent. Återställande kommer att ske under 20 år vilket är den ungefärliga takten för utbetalning av pensionsåtagandet. Förarbeten till kommunallagen (proposition 2003/04:105) säger att om det finns kapital som täcker hela pensionsåtagandet, även den del som redovisas som en ansvarsförbindelse, kan detta innebära stark finansiell ställning. Enligt årsredovisning 2023 beräknas soliditet inklusive ansvarsförbindelse för pensioner till 4,2 procent. Region Gävleborgs soliditet exklusive ansvarsförbindelse uppgick till 41,2 procent. Därutöver ska det enligt förarbetena finnas en buffert med realiserbara tillgångar som kan användas för delfinansiering av framtida investeringar. Region Gävleborgs pensionsfond, som per den 31 december 2023 hade ett bokfört värde på 6 533 mnkr, utgör sådana realiserbara tillgångar. Vid ingången av 2023 fanns en ackumulerad resultatutjämningsreserv uppgående till 920 mnkr. Enligt upprättad balanskravsutredning täcks det resterande negativa resultatet, 140 mnkr, av resultatutjämningsreserven.
I samband med beslut om delårsrapporten i augusti godkände regionfullmäktige ett underskott för Hälso- och sjukvårdsnämnden med 650,0 mnkr, för Hållbarhetsnämnden med 60,0 mnkr, för Kultur- och Kompetensnämnden med 2,4 mnkr samt för Patientnämnden med 0,3 mnkr. Regionfullmäktige föreslås godkänna ytterligare underskott för Hälso- och sjukvårdsnämnden med 19,0 mnkr samt för Patientnämnden med 0,1 mnkr.
I december 2023 beslutade Regionstyrelsens om regler för Regionstyrelsens uppsiktplikt. Enligt reglerna ska Regionstyrelsen genom ett beslut om nämndernas medelsförvaltningar för perioden januari till december pröva om uppsiktsplikten är uppfylld.
Ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2024-04-10, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Region Gävleborgs revisorer har efter verkställd granskning av Region Gävleborgs räkenskaper och förvaltning för 2023 tillstyrkt att regionstyrelsen, nämnderna, demokratiberedningen och de enskilda förtroendevalda i dessa organ beviljas ansvarsfrihet.
De tillstyrker även att regionfullmäktige godkänner regionens årsredovisning för 2023.
Bilagor
Region Gävleborgs revisorer har lämnat en redogörelse för verksamheten år 2023 och för användningen av anslaget för år 2023.
För 2023 redovisar revisorerna ett överskott om 23 360 kronor.
Revisorerna hemställer att regionfullmäktige ska godkänna redogörelsen för verksamheten 2023.
Regionfullmäktige har utsett fullmäktiges presidium att utgöra en särskild beredning för revisorernas budget och verksamhetsberättelse.
Bilagor
Under hösten 2023 och vintern 2024 har arbetet med att revidera Hälsovalshandboken inför 2025 pågått. I Hälsovalsutskottet har diskussioner förts som ledde till tre ändringar. Dessa tre ändringar har skickats på remiss till samtliga politiska partier i Regionfullmäktige, pensionärsorganisationer, funktionsrättsorganisationer, samtliga utförare inom Hälsoval, Hälso-och sjukvårdsförvaltningen och länets kommuner.
De tre ändringar som skickades på remiss gäller:
Det har inte framkommit något i svaren på remissen som går emot ovan förslag.
Utöver dessa ändringar så har även ändringar i skrivningar i Hälsovalshandboken av språklig karaktär beretts i Hälsovalsutskottet.
Samtliga ändringar i Hälsovalshandboken för 2025 finns i dokumentet ändringsdokument Hälsovalshandbok 2025.
Ärendet behandlades vid hälsovalsutskottets sammanträde 2024-03-21, § 19, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter kommer ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2024-04-10, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Interpellation - Är SD, M, KD och SVG beredd att återinföra bordsservering, helgtid, vid RGs Folkhögskolor?
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 158.
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 160.
Bilagor
Alf Norberg (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 156.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 159.
Bilagor
Interpellation – Finns det risk för att ekonomiska besparingar på hyrpersonal går ut över vårdkvalitet som tillgänglighet, trygghet och säkerhet?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 151.
Bilagor
Mona Davik (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 152.
Bilagor
Interpellation – Varför försvarar SD, M, KD och SVG byråkrati och paragrafrytteri på bekostnad av de regionala föreningarnas viktiga arbete för ökad jämlikhet?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 153.
Bilagor
Interpellation – Hur stora intäkter alternativt besparingar beräknar SD, M, KD och SVG att avgifter för tolk vid sent avbokat vårdbesök ska ge?
Eva Lindberg (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 154.
Bilagor
Lars Öberg (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 157.
Bilagor
Interpellation – Är regionstyrelsens ordförande (M) beredd att agera när byråkrati ställer till det för medborgarna?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 161.
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 162.
Bilagor
Carina Ohlson (C) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 163.
Bilagor
Fråga - Finns det ett samband mellan stängning av avd 10b Hudiksvalls sjukhus och införande av mobilt arbetssätt och psykakut?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 164.
Bilagor
Fråga - Oförmåga till beslutsfattande och ovilja till ansvarstagande: SD, M, KD och SVGs passivitet ett växande problem?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 165.
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 166.
Bilagor
Fråga – Förnyat försök att testa löftet att personalstyrkan i RG inte kommer att minskas under den förestående ekonomiska krishanteringen
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 167.
Bilagor
Forskning och samhällsmedicin informerar om pågående forskning i Region Gävleborg
En översyn av fastighetens behov och verksamhetens behov genomfördes 2022, och ett programarbete genomfördes och resulterade i programhandlingar, vilka låg till grund för kalkylering av ombyggnationer ur både fastighetsperspektiv och verksamhetsperspektiv, samt installation av solcellsanläggning på byggnadens tak. Genomförandebeslut på totalt 19 500 tkr (inklusive solcellsanläggning 700 tkr) fattades av regionfullmäktige i mars 2023 (RS 2022/2846).
Efter marknadsutsättning av ombyggnationerna har framkommit att kostnaderna för ombyggnationerna överstiger beslutet. För att inte överskrida det beslutade beloppet har fastighetsförvaltningen och hälso- och sjukvårdsförvaltningen gemensamt arbetat igenom ursprungliga behovsanalyser, och gemensamt prioriterat nya förutsättningar som ligger till grund för ett reviderat ärende.
Ärendet behandlades vid fastighets-, teknik- och miljöutskottet sammanträde 2024-03-21, § 25, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter kommer ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2024-04-10, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Demokratiberedningen har lämnat sin verksamhetsberättelse för 2023.
Ärendet behandlades vid demokratiberedningens sammanträde 2024-03-06, § 5, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2024-03-12, § 79, se bifogat protokollsutdrag.
Bilagor
Hälsinglands museum har lämnat sin årsredovisning för 2023.
Ärendet behandlades vid kultur- och kompetensnämndens sammanträde 2024-03-19, § 32, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter kommer ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2024-04-10, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Stiftelsen Folkteatern Gävleborg har lämnat sin årsredovisning för 2023.
Ärendet behandlades vid kultur- och kompetensnämndens sammanträde 2024-03-19, § 33, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter kommer ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2024-04-10, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Länsmuseet Gävleborg har lämnat sin årsredovisning för 2023.
Ärendet behandlades vid kultur- och kompetensnämndens sammanträde 2024-03-19, § 31, se bifogat protokollsutdrag.
Därefter kommer ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2024-04-10, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Petri Ekorre (M) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Gerd Olsson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i patientnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Gerd Olssons avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 28--29 november 2023.
Bilagor
Daniel Hermansson (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kultur- och kompetensnämnden så ny ledamot behöver väljas.
Daniel Hermanssons avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 120.
Bilagor
Daniel Hermansson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionstyrelsen så ny ersättare behöver väljas.
Daniel Hermanssons avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-03-26--27, § 121.
Bilagor
Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört en granskning av regionstyrelsens och nämndernas protokoll. Syftet med granskningen är att bedöma om hantering av protokoll sker på ett ändamålsenligt sätt.
Granskningen som genomfördes av revisionsbiträdet PwC under hösten 2023 har besvarat följande revisionsfrågor:
Revisionsrapporten överlämnades av regionfullmäktige den 12 december 2023 till regionstyrelsen för beredande av svar. Enligt beslutet ska svar senast ha inkommit till regionfullmäktiges sammanträde i april 2024.
Ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2024-04-10, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när deras protokoll är justerat.
Bilagor
Motion - Se över förutsättningarna att som en del av folkhälsoarbetet stärka barn och ungdomars möjligheter att röra på sig och idrotta i Gävleborg efter att Coronapandemin är över
Hans Backman (L) föreslår i en motion:
Regionstyrelsen svarar:
Coronapandemin må vara överspelad sedan en tid tillbaka, men denna fråga är otroligt viktig än idag- både ur ett hälsoperspektiv som ett socialt sådant. Deltagande i idrottsaktiviteter ger viktiga möjligheter och förutsättningar för hälsa, välbefinnande, delaktighet och alla delar som Hans Backman beskriver i sin motion.
Inom Region Gävleborg och hälso- och sjukvården pågår ett fortlöpande arbete med att stärka och systematisera hälso- och sjukvårdens sjukdomsförebyggande insatser som stödjer goda levnadsvanor hos patienter och i befolkningen. Det finns nationella riktlinjer och inom kort även ett vårdprogram för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor där otillräcklig fysisk aktivitet inkluderas. Barn och unga är en målgrupp. Metoden fysisk aktivitet på recept (FaR) ger hälso- och sjukvården möjligheter att förskriva fysisk aktivitet till barn och unga som behöver öka sin fysiska aktivitet. Även här sker samverkan med idrottsrörelsen. Familjestödprogram är en annan insats.
Det finns många aktörer som tillsammans redan nu arbetar för att underlätta och ge befolkningen möjligheter att vara fysiskt aktiva, motionera och att idrotta. Det finns flera etablerade samarbeten mellan aktörer i länet. Det finns också insatser som pågår inom kommunerna och de skräddarsys utifrån lokala förutsättningar och behov. Det finns idrottspolitiska program i alla kommuner i länet där barn och unga är en viktig målgrupp.
Regeringen har som ett ytterligare steg i främjandet av ungdomars tillgång till aktiviteter, valt att satsa särskilt på ungdomarnas aktivitetsutbud inom idrott, kultur och föreningsliv. Det så kallade Fritidskortet, som just nu är under planering/uppförande, kommer ge fler barn ekonomisk möjlighet att ta del av det rika utbud av kultur och föreningsliv som finns, och det kan därför bidra till en minskad ojämlikhet.
Även vi i majoriteten ser att ungdomars deras behov och möjligheter till aktiviteter särskilt behöver beaktas. Regionen kommer därför fortsätta fokusera på att alla barn ska ges likvärdiga möjligheter till att ta del av den kultur regionen tillhandahåller samt att stärka civilsamhällets förutsättningar.
Sammanfattningsvis pågår ett stort antal samarbeten på olika nivåer både nationellt, regionalt och lokalt kring barn och ungas möjligheter att vara fysiskt aktiva.
Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 2024-03-20, § 25, se bifogat protokollsutdrag.
Ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2024-04-10, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när regionstyrelsens protokoll är justerat.
Bilagor
I en motion föreslår Hans Backman (L)
Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:
Ungdomsmottagningen västra Gästrikland (Sandviken, Hofors och Ockelbo) är en sedan länge väl etablerad verksamhet och vänder sig till ungdomar och unga vuxna i åldersgruppen 13-23 år, med syfte att erbjuda tidiga och riktade insatser för att förebygga och möta ohälsa hos barn och unga. Det övergripande målet är att främja fysisk, psykisk, social och sexuell utveckling och hälsa bland barn och unga. Ett hälsofrämjande, sjukdomsförebyggande, genus- jämställdhets- samt HBTQ-perspektiv skall genomsyra verksamheten.
Insatser kan bestå av individuella besök, par- familjesamtal, gruppverksamhet, utåtriktat arbete och samverkan/nätverksträffar med andra aktörer. Verksamheten erbjuder besök både fysiskt, digitalt, enskilt och/eller i grupp, och vi ser gärna att föräldrar eller vårdnadshavare är involverade i vården av ungdomen.
Verksamheten håller en mycket hög tillgänglighet och vi ser att vi möter en hög andel av de ungdomar som finns i vårt upptagningsområde. Ungdomsmottagningen i västra Gästrikland arbetar utåtriktat mot högstadieskolor och gymnasieskolor i området, med stor variation beroende på behov och det som efterfrågas från skolorna. Sedan många år har verksamheten en barnmorska placerad på gymnasieskolan i Sandviken en dag/vecka.
Verksamheten är mycket uppskattad och välbesökt och sker i nära samarbete med Elevhälsan på skolan. Verksamheten möjliggör närhet och tillgänglighet för många ungdomar i området, då ungdomar från både Hofors och Ockelbo går i gymnasieskolor utanför hemkommunen. På Ungdomsmottagningen västra Gästrikland erbjuds kontakt med barnmorska, kurator, dietist och läkare.
Nuvarande verksamhet tillgodoser behovet av Ungdomsmottagningens tjänster även för ungdomar boende i Hofors. Verksamheten är tillgänglig veckans alla dagar via telefon, Mina vårdkontakter, digitalt via MVG (Min vård Gävleborg) och webbokade besök. Detta är lättillgängliga plattformar som passar våra ungdomar bra.
Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2024-03-19, § 63, se bifogat protokollsutdrag.
Ärendet behandlas vid regionstyrelsens sammanträde 2024-04-10, kallelsen kompletteras med protokollsutdrag när regionstyrelsens protokoll är justerat.
Bilagor
Joakim Westlund (C) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Interpellation – Angående SD, M, KD och SGVs privatiseringsutredning 1: Är utredningens arbetsmetod och resultat förankrade?
Eva Lindberg (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Angående SD, M, KD och SGVs privatiseringsutredning 2: Är bedömningen av chefskapet i egenregi rättvisande
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Angående SD, M, KD och SGVs privatiseringsutredning 3: Kunskaper och kostnader som en följd av privatiseringsutredningen?
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Angående SD, M, KD och SGVs privatiseringsutredning 4 Medborgarnas förlust av kontroll, inflytande och delaktighet när primärvården privatiseras
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Varför saknas plan att uppfylla vårdgarantin angående rätten till tillgänglighet i Region Gävleborg
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Den omfattande bemanningskrisen i primärvården 2: Vilka hälsocentraler i länet hotas av nedläggning?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Yvonne Oscarsson (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Petra Modée (V) frågar:
Bilagor
Elisabeth Westring, Gävle, har lämnat in ett medborgarförslag som föreslår att personer med rullator får stiga på bussen genom mittdörrarna för att direkt hitta en sittplats då framkomligheten inne i bussen är begränsad.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-02-16, § 9, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Motionen anmäldes för fortsatt beredning vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-02-15, § 13.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-03-30, § 48, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-03-30, § 49, och överlämnades till regionfullmäktiges presidium för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-03-30, § 50, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-03-30, § 51, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-03-30, § 52, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Anmälan av motion för fortsatt beredning - Jämlikhetsmotion 1: Det tidiga livet - Vård och stöd under graviditet och förlossning
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-03-30, § 53, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Anmälan av motion för fortsatt beredning - Jämlikhetsmotion 2: Det tidiga livet - En sammanhållen barn-, elev- och ungdomshälsovård
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-03-30, § 54, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Anmälan av motion för fortsatt beredning - Jämlikhetsmotion 3: Det tidiga livet - Integrera jämlikhetsperspektiv i barnsjukvården i Region Gävleborg
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-03-30, § 55, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Anmälan av motion för fortsatt beredning - Inför personaldrivna verksamheter/vårdenheter i Gävleborg
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-03-30, § 56, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
Bilagor
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Marcus Gard och Kristina Michelson (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Anmälan av motion – För demokratins och kulturens ställning 4: Främja ett mer jämlikt demokratisk deltagande
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt och Iréne Jonsson (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Val av justerare och justeringstid
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer:
Regionstyrelsen rekommenderas att:
Hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:
Hållbarhetsnämnden rekommenderas att:
Bilagor
Anmälan av revisionsrapport - Granskning av införandet av Min Vård Gävleborg avseende dataskydd och informationssäkerhet
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
Bilagor
Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt.
Med utgångspunkt från de iakttagelser som har framkommit i kartläggningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen:
Bilagor
En revidering av fördelningsmodellen i förbundsordningen för KSA föreslås. För Region Gävleborg bedöms det innebära marginellt lägre kostnader.
Beslut om revidering av fördelningsmodellen (del av KSA Förbundsordningen) fattades av förbundsfullmäktige februari 2022. Under processen har styrelsen därutöver bedömt ett behov av revidering av förbundets ändamål och uppgift.
KSA Förbundsordning 3.0 har behandlats i sin helhet av förbundets styrelse som lade fram förslaget till förbundsfullmäktige för beslut den 8e februari 2024.
Vid sammanträde den 8 februari 2024 har Förbundsfullmäktige för Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg beslutat att anta KSA Förbundsordning 3.0 med reviderad fördelningsmodell och att föreslå medlemsregionerna att göra detsamma.
Förbundsordningen är förbundets överordnade styrande dokument och är gällande efter beslut i respektive medlemsregions fullmäktigeförsamling vunnit laga kraft.
Reviderad förbundsordning föreslås tillämpas vid förbundets budgetbeslut inför 2025.
Fördelningsmodellen anger hur medlemsregionerna sinsemellan fördelar förbundets kostnader. Revideringen handlar i huvudsak om fördelning av beredskapsavgiften, vilket fortsatt ska utgöra 30 procent av förbundets intäkt. I delen som kallas beredskapsavgift är en nyhet, att tidigare nyttjande, används som faktor, utöver geografi och befolkning. Förändringen uppfattas uppfylla uppsatta kriterier, att vara enkel, transparent, förutsägbar, rättvis, styra mot effektiv verksamhet och ge incitament att använda KSA.
Förbundsordningen innehåller även tillägg under 3 § Ändamål och uppgift i att förbundet kan samverka och teckna avtal för regionernas räkning, med andra parter.
Därutöver även smärre justeringar till följd av reviderad fördelningsmodell och förtydliganden angående valprocessen.
Bilagor
Inga frågor ställdes om årsredovisningen från allmänheten.
Årsredovisningen ger en övergripande bild av Region Gävleborgs verksamhet, hållbarhet och ekonomi det gångna året. Den ger återkoppling till fullmäktige och länets invånare om hur mål har uppnåtts och hur uppdrag har utförts.
Årsredovisningen är i allt väsentligt upprättad i enlighet med Lagen om kommunal bokföring och redovisning och rekommendationer utgivna av Rådet för kommunal redovisning.
För att beskriva Region Gävleborgs miljö- och hållbarhetsarbete kompletteras årsredovisningen med en hållbarhetsredovisning. Redovisningens utformning utgår från FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Hållbarhetsredovisningen är upprättad enligt GRI standard 2016, tillämpningsnivå core.
Regionen redovisade ett resultat på -314 mnkr, jämfört med budgeterade -192 mnkr. Det negativa resultatet förklaras till stor del av minskade statsbidrag,
ökade kostnader för inhyrd personal och inflationseffekter. Verksamhetens resultat uppgick till -392 mnkr vilket var 854 mnkr lägre jämfört med föregående år och 535 mnkr lägre än budget. Skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning ökade jämfört med budget. Ökningen av skatteintäkterna berodde främst på ökat skatteunderlag med anledning av en fortsatt stark arbetsmarknad.
Årets resultat efter balanskravsjusteringar uppgick till -680 mnkr. Region Gävleborg hävdar synnerliga skäl med hänvisning till stark finansiell ställning att återställa den del av det negativa resultatet som beror på överinflation på pensionskostnader, 540 mnkr, på längre tid än de tre år som kommunallagen anger. Överinflation avser den del av inflationsuppräkningen som överstiger Riksbankens inflationsmål på 2,0 procent. Återställande kommer att ske under 20 år vilket är den ungefärliga takten för utbetalning av pensionsåtagandet. Förarbeten till kommunallagen (proposition 2003/04:105) säger att om det finns kapital som täcker hela pensionsåtagandet, även den del som redovisas som en ansvarsförbindelse, kan detta innebära stark finansiell ställning. Enligt årsredovisning 2023 beräknas soliditet inklusive ansvarsförbindelse för pensioner till 4,2 procent. Region Gävleborgs soliditet exklusive ansvarsförbindelse uppgick till 41,2 procent. Därutöver ska det enligt förarbetena finnas en buffert med realiserbara tillgångar som kan användas för delfinansiering av framtida investeringar. Region Gävleborgs pensionsfond, som per den 31 december 2023 hade ett bokfört värde på 6 533 mnkr, utgör sådana realiserbara tillgångar. Vid ingången av 2023 fanns en ackumulerad resultatutjämningsreserv uppgående till 920 mnkr. Enligt upprättad balanskravsutredning täcks det resterande negativa resultatet, 140 mnkr, av resultatutjämningsreserven.
I samband med beslut om delårsrapporten i augusti godkände regionfullmäktige ett underskott för Hälso- och sjukvårdsnämnden med 650,0 mnkr, för Hållbarhetsnämnden med 60,0 mnkr, för Kultur- och Kompetensnämnden med 2,4 mnkr samt för Patientnämnden med 0,3 mnkr. Regionfullmäktige föreslås godkänna ytterligare underskott för Hälso- och sjukvårdsnämnden med 19,0 mnkr samt för Patientnämnden med 0,1 mnkr.
I december 2023 beslutade Regionstyrelsens om regler för Regionstyrelsens uppsiktplikt. Enligt reglerna ska Regionstyrelsen genom ett beslut om nämndernas medelsförvaltningar för perioden januari till december pröva om uppsiktsplikten är uppfylld.
Bilagor
Region Gävleborgs revisorer har efter verkställd granskning av Region Gävleborgs räkenskaper och förvaltning för 2023 tillstyrkt att regionstyrelsen, nämnderna, demokratiberedningen och de enskilda förtroendevalda i dessa organ beviljas ansvarsfrihet.
De tillstyrker även att regionfullmäktige godkänner regionens årsredovisning för 2023.
Bilagor
Region Gävleborgs revisorer har lämnat en redogörelse för verksamheten år 2023 och för användningen av anslaget för år 2023.
För 2023 redovisar revisorerna ett överskott om 23 360 kronor.
Revisorerna hemställer att regionfullmäktige ska godkänna redogörelsen för verksamheten 2023.
Regionfullmäktige har utsett fullmäktiges presidium att utgöra en särskild beredning för revisorernas budget och verksamhetsberättelse.
Bilagor
Under hösten 2023 och vintern 2024 har arbetet med att revidera Hälsovalshandboken inför 2025 pågått. I Hälsovalsutskottet har diskussioner förts som ledde till tre ändringar. Dessa tre ändringar har skickats på remiss till samtliga politiska partier i Regionfullmäktige, pensionärsorganisationer, funktionsrättsorganisationer, samtliga utförare inom Hälsoval, Hälso-och sjukvårdsförvaltningen och länets kommuner.
De tre ändringar som skickades på remiss gäller:
Det har inte framkommit något i svaren på remissen som går emot ovan förslag.
Utöver dessa ändringar så har även ändringar i skrivningar i Hälsovalshandboken av språklig karaktär beretts i Hälsovalsutskottet.
Samtliga ändringar i Hälsovalshandboken för 2025 finns i dokumentet ändringsdokument Hälsovalshandbok 2025.
Bilagor
Interpellation - Är SD, M, KD och SVG beredd att återinföra bordsservering, helgtid, vid RGs Folkhögskolor?
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Alf Norberg (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Interpellation – Finns det risk för att ekonomiska besparingar på hyrpersonal går ut över vårdkvalitet som tillgänglighet, trygghet och säkerhet?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Mona Davik (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Varför försvarar SD, M, KD och SVG byråkrati och paragrafrytteri på bekostnad av de regionala föreningarnas viktiga arbete för ökad jämlikhet?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Hur stora intäkter alternativt besparingar beräknar SD, M, KD och SVG att avgifter för tolk vid sent avbokat vårdbesök ska ge?
Eva Lindberg (S) frågar:
Bilagor
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Är regionstyrelsens ordförande (M) beredd att agera när byråkrati ställer till det för medborgarna?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Bilagor
Carina Ohlson (C) frågar:
Bilagor
Fråga - Finns det ett samband mellan stängning av avd 10b Hudiksvalls sjukhus och införande av mobilt arbetssätt och psykakut?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Fråga - Oförmåga till beslutsfattande och ovilja till ansvarstagande: SD, M, KD och SVGs passivitet ett växande problem?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Information från Forskning och samhällsmedicin om pågående forskning i Region Gävleborg.
En översyn av fastighetens behov och verksamhetens behov genomfördes 2022, och ett programarbete genomfördes och resulterade i programhandlingar, vilka låg till grund för kalkylering av ombyggnationer ur både fastighetsperspektiv och verksamhetsperspektiv, samt installation av solcellsanläggning på byggnadens tak. Genomförandebeslut på totalt 19 500 tkr (inklusive solcellsanläggning 700 tkr) fattades av regionfullmäktige i mars 2023 (RS 2022/2846).
Efter marknadsutsättning av ombyggnationerna har framkommit att kostnaderna för ombyggnationerna överstiger beslutet. För att inte överskrida det beslutade beloppet har fastighetsförvaltningen och hälso- och sjukvårdsförvaltningen gemensamt arbetat igenom ursprungliga behovsanalyser, och gemensamt prioriterat nya förutsättningar som ligger till grund för ett reviderat ärende.
Bilagor
Demokratiberedningen har lämnat sin verksamhetsberättelse för 2023.
Bilagor
Hälsinglands museum har lämnat sin årsredovisning för 2023.
Bilagor
Stiftelsen Folkteatern Gävleborg har lämnat sin årsredovisning för 2023.
Bilagor
Länsmuseet Gävleborg har lämnat sin årsredovisning för 2023.
Bilagor
Petri Ekorre (M) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Gerd Olsson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i patientnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Gerd Olssons avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 28--29 november 2023.
Bilagor
Daniel Hermansson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionstyrelsen så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Daniel Hermansson (S) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kultur- och kompetensnämnden så ny ledamot behöver väljas.
Bilagor
Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört en granskning av regionstyrelsens och nämndernas protokoll. Syftet med granskningen är att bedöma om hantering av protokoll sker på ett ändamålsenligt sätt.
Granskningen som genomfördes av revisionsbiträdet PwC under hösten 2023 har besvarat följande revisionsfrågor:
Revisionsrapporten överlämnades av regionfullmäktige den 12 december 2023 till regionstyrelsen för beredande av svar. Enligt beslutet ska svar senast ha inkommit till regionfullmäktiges sammanträde i april 2024.
Bilagor
Motion - Se över förutsättningarna att som en del av folkhälsoarbetet stärka barn och ungdomars möjligheter att röra på sig och idrotta i Gävleborg efter att Coronapandemin är över
Hans Backman (L) föreslår i en motion:
Regionstyrelsen svarar:
Coronapandemin må vara överspelad sedan en tid tillbaka, men denna fråga är otroligt viktig än idag- både ur ett hälsoperspektiv som ett socialt sådant. Deltagande i idrottsaktiviteter ger viktiga möjligheter och förutsättningar för hälsa, välbefinnande, delaktighet och alla delar som Hans Backman beskriver i sin motion.
Inom Region Gävleborg och hälso- och sjukvården pågår ett fortlöpande arbete med att stärka och systematisera hälso- och sjukvårdens sjukdomsförebyggande insatser som stödjer goda levnadsvanor hos patienter och i befolkningen. Det finns nationella riktlinjer och inom kort även ett vårdprogram för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor där otillräcklig fysisk aktivitet inkluderas. Barn och unga är en målgrupp. Metoden fysisk aktivitet på recept (FaR) ger hälso- och sjukvården möjligheter att förskriva fysisk aktivitet till barn och unga som behöver öka sin fysiska aktivitet. Även här sker samverkan med idrottsrörelsen. Familjestödprogram är en annan insats.
Det finns många aktörer som tillsammans redan nu arbetar för att underlätta och ge befolkningen möjligheter att vara fysiskt aktiva, motionera och att idrotta. Det finns flera etablerade samarbeten mellan aktörer i länet. Det finns också insatser som pågår inom kommunerna och de skräddarsys utifrån lokala förutsättningar och behov. Det finns idrottspolitiska program i alla kommuner i länet där barn och unga är en viktig målgrupp.
Regeringen har som ett ytterligare steg i främjandet av ungdomars tillgång till aktiviteter, valt att satsa särskilt på ungdomarnas aktivitetsutbud inom idrott, kultur och föreningsliv. Det så kallade Fritidskortet, som just nu är under planering/uppförande, kommer ge fler barn ekonomisk möjlighet att ta del av det rika utbud av kultur och föreningsliv som finns, och det kan därför bidra till en minskad ojämlikhet.
Även vi i majoriteten ser att ungdomars deras behov och möjligheter till aktiviteter särskilt behöver beaktas. Regionen kommer därför fortsätta fokusera på att alla barn ska ges likvärdiga möjligheter till att ta del av den kultur regionen tillhandahåller samt att stärka civilsamhällets förutsättningar.
Sammanfattningsvis pågår ett stort antal samarbeten på olika nivåer både nationellt, regionalt och lokalt kring barn och ungas möjligheter att vara fysiskt aktiva.
Bilagor
I en motion föreslår Hans Backman (L)
Hälso- och sjukvårdsnämnden svarar:
Ungdomsmottagningen västra Gästrikland (Sandviken, Hofors och Ockelbo) är en sedan länge väl etablerad verksamhet och vänder sig till ungdomar och unga vuxna i åldersgruppen 13-23 år, med syfte att erbjuda tidiga och riktade insatser för att förebygga och möta ohälsa hos barn och unga. Det övergripande målet är att främja fysisk, psykisk, social och sexuell utveckling och hälsa bland barn och unga. Ett hälsofrämjande, sjukdomsförebyggande, genus- jämställdhets- samt HBTQ-perspektiv skall genomsyra verksamheten.
Insatser kan bestå av individuella besök, par- familjesamtal, gruppverksamhet, utåtriktat arbete och samverkan/nätverksträffar med andra aktörer. Verksamheten erbjuder besök både fysiskt, digitalt, enskilt och/eller i grupp, och vi ser gärna att föräldrar eller vårdnadshavare är involverade i vården av ungdomen.
Verksamheten håller en mycket hög tillgänglighet och vi ser att vi möter en hög andel av de ungdomar som finns i vårt upptagningsområde. Ungdomsmottagningen i västra Gästrikland arbetar utåtriktat mot högstadieskolor och gymnasieskolor i området, med stor variation beroende på behov och det som efterfrågas från skolorna. Sedan många år har verksamheten en barnmorska placerad på gymnasieskolan i Sandviken en dag/vecka.
Verksamheten är mycket uppskattad och välbesökt och sker i nära samarbete med Elevhälsan på skolan. Verksamheten möjliggör närhet och tillgänglighet för många ungdomar i området, då ungdomar från både Hofors och Ockelbo går i gymnasieskolor utanför hemkommunen. På Ungdomsmottagningen västra Gästrikland erbjuds kontakt med barnmorska, kurator, dietist och läkare.
Nuvarande verksamhet tillgodoser behovet av Ungdomsmottagningens tjänster även för ungdomar boende i Hofors. Verksamheten är tillgänglig veckans alla dagar via telefon, Mina vårdkontakter, digitalt via MVG (Min vård Gävleborg) och webbokade besök. Detta är lättillgängliga plattformar som passar våra ungdomar bra.
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Bilagor
Fråga – Förnyat försök att testa löftet att personalstyrkan i RG inte kommer att minskas under den förestående ekonomiska krishanteringen
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Joakim Westlund (C) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Interpellation – Angående SD, M, KD och SGVs privatiseringsutredning 1: Är utredningens arbetsmetod och resultat förankrade?
Eva Lindberg (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Angående SD, M, KD och SGVs privatiseringsutredning 2: Är bedömningen av chefskapet i egenregi rättvisande
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Angående SD, M, KD och SGVs privatiseringsutredning 3: Kunskaper och kostnader som en följd av privatiseringsutredningen?
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Angående SD, M, KD och SGVs privatiseringsutredning 4 Medborgarnas förlust av kontroll, inflytande och delaktighet när primärvården privatiseras
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Varför saknas plan att uppfylla vårdgarantin angående rätten till tillgänglighet i Region Gävleborg
Lars Öberg (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Den omfattande bemanningskrisen i primärvården 2: Vilka hälsocentraler i länet hotas av nedläggning?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Yvonne Oscarsson (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Elisabeth Westring, Gävle, har lämnat in ett medborgarförslag som föreslår att personer med rullator får stiga på bussen genom mittdörrarna för att direkt hitta en sittplats då framkomligheten inne i bussen är begränsad.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Anmälan av motion för fortsatt beredning - Jämlikhetsmotion 1: Det tidiga livet - Vård och stöd under graviditet och förlossning
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Anmälan av motion för fortsatt beredning - Jämlikhetsmotion 2: Det tidiga livet - En sammanhållen barn-, elev- och ungdomshälsovård
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Anmälan av motion för fortsatt beredning - Jämlikhetsmotion 3: Det tidiga livet - Integrera jämlikhetsperspektiv i barnsjukvården i Region Gävleborg
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Anmälan av motion för fortsatt beredning - Inför personaldrivna verksamheter/vårdenheter i Gävleborg
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige.
Bilagor
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg, Mona Davik, Marcus Gard och Kristina Michelson (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Anmälan av motion – För demokratins och kulturens ställning 4: Främja ett mer jämlikt demokratisk deltagande
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt och Iréne Jonsson (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Magnus Svensson (C) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Petra Modée (V) frågar:
Bilagor