Hoppa över navigering
  1.   3

    Val av justerare och justeringstid

  2. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är vice ordf HSN beredd att hemställa till revisorerna om en genomlysning av hälso- och sjukvårdsnämndens hantering av medelsförvaltning och prognoserna under 2023, syftande till ökad handlingsberedskap inför åren 2024-2025?
    2. Har det från Samstyrets sida uppdragits åt verksamheter inom sjukvården att utarbeta konkreta besparingsförslag för enskilda verksamhetsområden, utöver det generella besparingsbeting som beslutats?
    3. Vilka besparingsförslag har i förekommande fall presenterats?
    4. Varför har sådana besparingsförslag i så fall ej verkställts?
    5. Hur ser den långsiktiga planen ut för att nå en ekonomi i balans för hälso- och sjukvårdsnämnden, vilket enligt uppgift ska vara fallet redan 2025?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 237.

    Bilagor

  3. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är ordf HU beredd att ge Ljusne samma möjlighet till åtminstone viss primärvårdsverksamhet enligt lösning som erbjuds centrala Bollnäs?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 240.

    Bilagor

  4. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Hur ser planen ut för att minska köerna till magnetröntgen?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 242.

    Bilagor

  5. Kristina Sjöström (V) frågar:

     

    1. Varför har det tagit så lång tid från beslut till verkställande?
    2. Vad kostar konsulten?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 244.

    Bilagor

  6. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Hur stor del av det prognosticerade underskottet för region Gävleborg täcks upp av planerade besparingar/effektiviseringar?
    2. Finns fler förslag på besparingar/effektiviseringar som kan påverka det prognosticerade underskottet till det bättre? I så fal vilka och hur stora är de besparingarna/effektiviseringarna?
    3. Har det gjorts några politiska prioriteringar för att komma till rätta med underskottet? I så fall vilka, och viken ekonomisk effekt har dessa fått?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 245.

    Bilagor

  7. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    1. Avser X-trafik införa ett sådant VIP-nummer åt vårdpersonal på hälsocentraler?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 246.

    Bilagor

  8. Petra Modée (V) frågar:

     

    1. Kommer ni införa gratis resa med kollektivtrafik till och från sjukhus/blodgivarcentral för blodgivare inom Region Gävleborg?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 247.

    Bilagor

  9. Magnus Svensson (C) frågar:

     

    • Min fråga till hållbarhetsnämndens ordförande är huruvida det har skickats in något remissvar från region Gävleborg?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 248.

     

    Bilagor

  10. Magnus Svensson (C) frågar:

     

    • Min fråga till regionstyrelsens ordförande är huruvida det har skickats in något remissvar från region Gävleborg?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 249.

    Bilagor

  11. Magnus Svensson (C) frågar:

    • Min fråga till personalutskottets ordförande är om det förts någon dialog med några av de fackliga organisationerna som företräder regionens yrkesgrupper?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 250.

    Bilagor

  12. Carina Ohlson (C) frågar:

     

    • Min fråga till regionstyrelsens ordförande är om det tagits fram några analyser eller utredningar i Region Gävleborg om hur en angiverilagstiftning skulle påverka våra anställdas arbete utifrån dessa föreslagna administrativa uppgifter?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 251.

    Bilagor

  13. Joakim Westlund (C) frågar:

     

    • Min fråga till hälsovalsutskottets ordförande är om han kan redogöra för tidsplanenen för arbetet med hälsovalshandboken och om det finns någon synkning med arbete kring ”Framtidens primärvård”?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-09-20, § 252.

    Bilagor

  14. Regionstyrelsen lämnar en delårsrapport för perioden januari – augusti 2023.

     

    Periodens resultat uppgick till -108 mnkr jämfört med budgeterade -32 mnkr. Den negativa budgetavvikelsen uppgående till 76 mnkr utgjordes av verksamhetens nettokostnader -545 mnkr, skatteintäkter och generella statsbidrag +136 mnkr samt finansnetto +333 mnkr. I periodens resultat ingår orealiserade vinster/förluster i finansiella placeringar med +424 mnkr. Per den 31 augusti uppgick soliditeten till 43,7 procent. Soliditet inklusive ansvarsförbindelse uppgick till 5,3 procent.

     

    Hälso- och sjukvårdsnämnden, Hållbarhetsnämnden, Kultur- och kompetensnämnden samt Patientnämnden redovisade negativ budgetavvikelse medan övriga nämnder redovisade en ekonomi i balans eller positiv budgetavvikelse.

     

    Prognos 2023

    Resultatprognosen för året uppgår till -294 mnkr jämfört med budgeterade

    192 mnkr. Resultatmarginalen (Prognostiserat resultat i procent av verksamhetens nettokostnader) är negativ. I de finansiella målen beslutade av regionfullmäktige för budget 2023 anges att det långsiktiga resultatmålet uppgår till 2 procent, inklusive värdeförändring av kortfristiga finansiella placeringar, av verksamhetens nettokostnad. Detta har bedömts vara förenligt med god ekonomisk hushållning. Med anledning av överinflationen under 2023 och 2024 kan resultatet tillåtas understiga 0 procent under dessa år. Prognostiserat resultat indikerar ett negativt balanskravsresultat uppgående till 718 mnkr varav 178 mnkr kommer att täckas av medel från resultatutjämningsreserven. Resterande -540 mnkr kan hänföras till överinflation för pensionskostnaderna varför Region Gävleborg har för avsikt att hävda synnerliga skäl att återställa på längre tid än de tre år kommunallagen anger. Återställande kommer att ske i takt med utbetalning av pensionsåtagandet vilket är cirka 20 år. 

     

    Hälso- och sjukvårdsnämnden beräknar ett underskott med 650,0 mnkr, Hållbarhetsnämnden med 60,0 mnkr, Kultur- och kompetensnämnden med 2,4 mnkr och Patientnämnden 0,3 mnkr. Regionstyrelsen och övriga nämnder prognostiserar en ekonomi i balans eller överskott.

     

    Hantering av prognostiserade underskott

    Hälso- och sjukvårdsnämndens underskott kan huvudsakligen hänföras till kostnader för egen och inhyrd personal. Hållbarhetsnämndens underskott är främst hänförlig till drivmedelsindex som påverkar avtal för kollektivtrafik. Kultur- och kompetensnämndens underskott förklaras framför allt av uteblivet statsbidrag för folkhögskolorna. Patientnämndens prognostiserade underskott beror på att budgetuppräkningen var lägre än de ökade lönekostnaderna och de ökade kostnaderna för stödpersoner.

     

    Åtgärder för att minska kostnaderna pågår men kommer inte att få full effekt under 2023. Regionstyrelsen anser därför att underskott med maximalt 650 mnkr för Hälso- och sjukvårdsnämnden, 60 mnkr för Hållbarhetsnämnden, 2,4 mnkr för Kultur- och kompetensnämnden samt 0,3 mnkr för Patientnämnden ska godkännas under 2023.

     

    Regionstyrelsen uppdrar till de nämnder som prognostiserar underskott att redovisa åtgärder för en ekonomi i balans 2025. Hälso- och sjukvårdsnämnden, Hållbarhetsnämnden och Kultur- och kompetensnämnden skall återkomma till Regionstyrelsen 6 december 2023 med en åtgärdsplan. Åtgärderna ska återrapporteras och redovisas för regionstyrelsen i samband med delårsboksluten 2024.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 17 oktober 2023, § 209, se nedan samt bifogat protokollsutdrag:

    Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Marie-Louise Dangardt (S), Lars Öberg (S), Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C) deltar inte i den del av beslutet som föreslås till regionfullmäktige.

     

    Reservationer

    Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Marie-Louise Dangardt (S), Lars Öberg (S), Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C) reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande och har inkommit med en skriftlig reservation.


    Underskottet för Region Gävleborg ser ut att nå rekordnivåer, kanske uppemot 1 mdkr i årsprognos. Inför sådana prognoser måste regionstyrelsen skyndsamt vidta åtgärder för att få kontroll över utvecklingen. Dröjsmål och passivitet kommer endast att försämra möjligheterna att komma till rätta med underskotten samt därmed mer än nödvändigt skada organisationens ekonomiska ställning.

    Styrelsens majoritet är passiv och har inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att styra verksamheten mot uppsatta mål. Misslyckandet att vidta åtgärder samt styra mot uppsatta mål understryks ytterligare av styrelsens begäran att först i december begära åtgärdsplaner från de nämnder som prognosticerar underskott. Det kan alltså göras gällande att styrelsen inte har tagit en tillräckligt tydlig och kraftfull samordnande roll i det interna arbetet.

    Det är enligt undertecknade anmärkningsvärt att SD, M, KD och SVG i det rådande läget inte klarar av att agera mer proaktivt och bestämt. Vi inser allvaret och vägrar att passivt stå på sidan när ekonomin har stora problem. Vi hänvisar därför till tidigare yrkanden i regionstyrelsen och i hälso- och sjukvårdsnämnden.

     

    Yrkanden

    Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Marie-Louise Dangardt (S), Lars Öberg (S), Ulla Andersson (V) och Magnus Svensson (C) yrkar:

    1. Att regiondirektören uppdras att utarbeta förslag till åtgärder som kräver politiska beslut.
    2. Att regiondirektören uppdras att löpande genomföra och återrapportera effektiviseringar i verksamheterna samt att sådana effektiviseringar ej får genomföras utan konsekvensanalyser avseende tillgänglighet och jämlikhet.
    3. Att hemställa till revisorerna om en genomlysning av hur regionstyrelsen hanterat medelsförvaltningen och prognoserna under 2023. Syftet med genomlysningen är att i framtiden vara bättre förberedd och därmed kunna besluta om och vidta åtgärder tidigare.
    4. Regionstyrelsen uppdrar till de nämnder som prognostiserar underskott att redovisa en flerårig plan för en ekonomi i balans.

     

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på förslag till beslut mot Eva Lindberg (S), Jan Lahenkorva (S), Marie-Louise Dangardt (S), Lars Öberg (S), Ulla Andersson (V) och Magnus Svenssons (C) yrkanden och finner att regionstyrelsen beslutar enligt förslag till beslut.

    Bilagor

  15. År 2022 beslutade årsmötet för Central Sweden ideell förening att genomföra en verksamhetsöversyn. Syftet med översynen var att aktualitetspröva föreningens uppdrag samt att utreda om föreningens styrning och ledning är effektiv samt ändamålsenlig. Målet med översynen var att utgöra underlag för beslut om hur föreningens verksamhet ska bedrivas efter år 2023.

     

    WSP har genomfört en utredning, som omfattar intervjuer genomförda under hösten 2022. Intervjuer har gjorts med fokusgrupper, enskilda tjänstepersoner samt förtroendevalda i föreningens medlemsregioner och kontoret i Bryssel.

     

    En styrgrupp bildades för att ansvara för översynen och har bestått av medlemmarnas regionala utvecklingsdirektörer eller motsvarande. Styrgruppen har behandlat resultatet från utredningen och föreslår stadgeändringar med syfte att göra föreningens styrning och ledning mer effektiv och ändamålsenlig.

     

    Stadgeändringarna utgörs av följande fyra övergripande åtgärder:

    1. Inrätta en gemensam prioriteringsprocess
    2. Inrätta ett forum för dialog om EU-frågor och beredning av medlemmarnas inriktningsbeslut för verksamheten
    3. Renodla styrelsens uppdrag
    4. Anta ny uppdragsbeskrivning för kontoret i Bryssel

     

    Förslaget antas slutgiltigt av föreningens årsmöte.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsen sammanträde 26 september 2023, § 195, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  16. Hasse Backman, Liberalerna, föreslår i sin motion följande:

    • att Region Gävleborg, till vårdpersonalen i Region Gävleborg som jobbar i frontlinjen med Coronapatienter, utbetalar en extra ekonomisk ersättning på 500 kronor per arbetspass.
    • att motionen snabbehandlas vid regionfullmäktiges första sammanträde 2021.

     

    Motionen behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2023-09-26, § 196, se bifogat protokollsutdrag. 

    Bilagor

  17. I en motion föreslår Henrik Olofsson (SVG) följande:

    • att regiondirektören får i uppdrag att ta fram förutsättningarna för att bilda en personalnämnd utifrån den modell man har i region Skåne
    • att regiondirektören får lägga fram ett förslag till regionfullmäktige senast maj 2022
    • att personalutskottets frågor ses över och överförs till en ny personalnämnd
    • att personalnämnden ska bestå av alla partier
    • att målet för personalnämnden ska vara att få en utvecklande personalpolitik
    • att personalnämnden kan införas från 2023

     

    Motionen behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2023-09-26, § 197, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  18. I en motion föreslår Henrik Olofsson, Yvonne de Winter och Bernt Larsson (SVG) följande:

    • Att kravet på minst en specialist i allmänmedicin (allmänläkare) ska finnas fysiskt på plats när hälsocentralen är öppen åter skrivs in i Hälsovalshandboken.

     

    Motionen behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 2023-09-26, § 198, se nedan samt bifogat protokollsutdrag.

     

    Yrkanden

    Jan Lahenkorva (S) och Magnus Svensson (C) yrkar avslag på motionen.

    Propositionsordning

    Ordförande ställer proposition på om motionen ska anses besvarad mot att motionen ska avslås och finner att regionstyrelsen beslutar att motionen ska anses besvarad.

    Bilagor

  19. Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört granskning av löpande intern kontroll i redovisningsrutiner – manuella utbetalningar. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2022 där syftet var att bedöma om regionstyrelsen och nämnderna säkerställer en tillräcklig intern kontroll avseende rutiner för manuella utbetalningar.


    Utifrån genomförd granskning är den sammanvägda bedömningen att regionstyrelsen och nämnderna i allt väsentligt säkerställer en tillräcklig intern kontroll avseende rutiner för manuella utbetalningar.

     

    Revisionsrapporten behandlades vid regionstyrelsen sammanträde 2023-09-26, § 188, se bifogat protokollsutdrag. 

    Bilagor

  20. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av Region Gävleborgs planering för omställning till Nära vård. Revisionsobjekt är hälso- och sjukvårdsnämnden. Granskningen ingår i revisionsplanen för år 2022 och syftar till att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden har säkerställt att planeringen för omställning till Nära vård styrs och följs upp på ett ändamålsenligt vis.


    Utifrån genomförd granskning är den sammanvägda bedömningen att hälso- och sjukvårdsnämnden till en övervägande del säkerställt att planeringen för omställning till Nära vård styrs och följs upp på ett ändamålsenligt vis.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2023-08-30, § 81, se bifogat protokollsutdrag. 

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2023-09-26, § 190, se bifogat protokollsutdrag. 

    Bilagor

  21. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av Region Gävleborgs arbete med att upptäcka, behandla och förebygga depression och ångestsyndrom bland barn och unga. Granskningen syftar till att bedöma huruvida regionen bedriver ett ändamålsenligt arbete med att upptäcka, behandla och förebygga depression och ångestsyndrom bland barn och unga.

    Den sammanfattande bedömningen efter genomförd granskning är att hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del bedriver ett ändamålsenligt arbete med att upptäcka, behandla och förebygga depression och ångestsyndrom bland barn och unga.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2023-08-30, § 80, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 2023-09-26, § 191, se bifogat protokollsutdrag. 

    Bilagor

  22. Regionfullmäktige genomförde den 30-31 maj 2023 , § 155, val av jurymän till 1:a och 2:a gruppen för tryckfrihetsmål för perioden 1 januari 2024 till och med 31 december 2027.
    Sjukvårdspartiet har en vakant plats i 1:a gruppen till vilken val behöver förrättas. 

    Bilagor

  23. Andreas Kvarnström (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hällbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas. 

    Bilagor

  24. Birgitta Hildingsson (SVG) har avsagt sig uppdraget som ledamot till Stiftelsen Folkteatern Gävleborgs styrelse så ny ledamot behöver väljas. 

    Bilagor

  25. Andy Pallin (SVG) har avlidit så ny ledamot i Riksteatern Gävleborg behöver väljas. 

  26. Madelene Eklund (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas. 

    Bilagor

  27. Fredrik Hellberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i kultur- och kompetensnämnden så ny ersättare behöver väljas. 

    Bilagor

  28. Joakim Westlund (C) frågar:

     

    1. Har det gjorts någon utvärdering av utbildningen för all ambulanspersonal och visar den i sådana fall på förbättrat omhändertagande av människor med behov av akut psykiatrisk hjälp?
    2. Har Jennie Forsblom som ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden för avsikt att ta initiativ till införandet av en eller fler psykiatriambulanser i Gävleborg?

    Bilagor

  29. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Har eleverna vid Bollnäs folkhögskola erbjudits att fira Lucia i samband med regionfullmäktiges sammanträde i december 2023 och åren därpå?
    2. Har ordf RS agerat för att tillförsäkra eleverna en ursäkt och i så fall hur har ordf agerat?

    Bilagor

  30. Marcus Gard (S) frågar:

     

    1. Var ordf RS på förhand medveten om att befattningshavare ska ha klargjort för elever och personal vid Region Gävleborgs folkhögskolor, att manifestationen inte får innehålla något som kan stöta eller misshaga den politiska ledningen, med därpå följande risk för att negativt påverka framtida kursutbud?
    2. Delar ordf RS lärarnas fackliga företrädares oro inför påverkansförsöken?
    3. Vilka åtgärder har ordf RS initierat för att något motsvarande ovan nämnda händelser ej kan inträffa igen?
    4. Vilka åtgärder avser ordf RS initiera för att något motsvarande ovan nämnda händelser ej kan inträffa igen?

    Bilagor

  31. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Har ordf HSN uppmärksammat kritiken från sjukvårdpersonalens egna organisationer mot att införa angiverilagstiftning?
    2. Vad tror ordf HSN att den omfattande kritiken från sjukvårdpersonalens egna organisationer beror på?
    3. Delar ordf H SN den omfattande kritiken från sjukvårdpersonalens egna organisationer?
    4. Är ordf HSN beredd att omhänderta samt å sjukvårdspersonalens vägnar agera för att hindra en kommande angiverilagstiftning?

    Bilagor

  32. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Delar ordförande för kultur- och kompetensnämnden uppfattningen att det är viktigt att uppmuntra och medverka till återväxten av unga konst- och kulturskapare i länet?
    2. Kommer kultur- och kompetensnämndens ordförande se till att man utreder förutsättningarna för att instifta ett årligt regionalt kulturpris för unga? Om inte, varför?

    Bilagor

  33. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Vilka värden ser ordf KKN med att Region Gävleborg ordnar kostnadsfria kulturaktiviteter för barn och unga på sommarloven 2024-2026?
    2. Anser ordf KKN att Region Gävleborg ska möjliggöra för barn och unga i Gävleborg att ta del av kostnadsfria kulturaktiviteter med lunch på sommarloven 2024 – 2026? Om nej, varför inte?

    Bilagor

  34. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Har ni gjort någon konsekvensanalys angående frågan vad ökade kostnader för deltagande i kulturverksamheter får för jämlikheten i länet?
    2. Har ni gjort någon konsekvensanalys angående frågan vad ökade kostnader för deltagande i kulturverksamheter får för folkhälsan i länet?
    3. Har ni gjort någon konsekvensanalys angående frågan vad ökade kostnader för deltagande i kulturverksamheter får för den regionala utvecklingen med tanke på kulturens roll som grogrund för innovation, arbetstillfällen och framtida kreativa lösningar på komplexa utmaningar vi står inför i länet?
    4. Hur ämnar ni säkerställa att deltagande i kulturverksamheter och eget aktivt skapande även fortsättningsvis blir möjligt för barn och unga vars föräldrar inte har råd med dyrare kostnader för kultur?

    Bilagor

  35. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Har Region Gävleborg som vårdhuvudman i länet kunskaper om vilka barn som i lägre grad än andra uppsöker hälso- och sjukvården, både vid behov och vid förebyggande insatser, och vad uteblivna besöken beror på?
    2. Anser ordf HSN att sådana kunskaper är viktiga för att stärka jämlikheten i sjukvården?
    3. Är ordf HSN beredd att ställa sig bakom Socialdemokraternas önskemål om att Region Gävleborg genomför fördjupade analyser kring vilka barn som i lägre grad än andra uppsöker hälso- och sjukvården, både vid behov och vid förebyggande insatser, och vad uteblivna besöken beror på?

    Bilagor

  36. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är ordf HSN beredd att uppdra till analys- och uppföljningsavdelningen Samhällsmedicin att analysera vilka informationsåtgärder före graviditet som kan vara verkningsfulla för att minimera risken att fostret utsätts för påverkan av ohälsosamma levnadsvanor innan konstaterad graviditet? Om inte, varför?
    2. Anser ordf HSN att ett stärkt föräldraskapsstöd, med mer riktade insatser mot familjer med förhöjd risk för ohälsa i samverkan mellan berörda verksamheter i Region Gävleborg och kommuner i länet, bör utarbetas och förberedas för införande? Om inte, varför?

    Bilagor

  37. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Delar ordf HSN Socialdemokraternas bedömning om vikten av en sammanhängande barn-, elev- och ungdomshälsovård i Gävleborgs län?
    2. Är ordf HSN beredd att tillsätta en utredning för att undersöka hur en sammanhängande barn-, elev- och ungdomshälsovård skulle kunna skapas i Gävleborgs län?
    3. Är ordf HSN beredd att uttryckligen basera utredningen på ett barnrättsperspektiv?

    Bilagor

  38. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Vilka åtgärder kommer regionstyrelsens ordförande att vidta i syfte att stävja den tystnadskultur som brutit ut sedan SD, M, KD och Sjukvårdspartiet övertog makten i Region Gävleborg?

    Bilagor

  39. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Vidhåller ordf hälso- och sjukvårdsnämnden löftet att personalstyrkan i RG inte kommer att minskas under den förestående ekonomiska krishanteringen innevarande mandatperiod?

    Bilagor

  40. Lars Öberg (S) frågar:

     

    • Kommer folkhögskolans elever att erbjudas fira Lucia i samband med regionfullmäktiges sammanträden i december under återstoden av mandatperioden?

    Bilagor

  41. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Är ordf hälso och sjukvårdsnämnden beredd att justera målet om en ekonomi i balans 2025 till det mer rimliga perspektivet 2027?

    Bilagor

  42. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    • att en särskild enhet inrättas i Region Gävleborg i syfte att stoppa ekonomisk brottslighet.
    • att samarbetet med andra myndigheter och kommuner, i regionen, förstärks för att kunna stoppa ekonomisk brottslighet.
    • att det omedelbart inleds ett arbete med risk- och konsekvensanalyser av verksamheten.

    Bilagor

  43. Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg och Marcus Gard (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. Att Demokratiberedningen uppdras att genomföra en översyn av arbetsordningens § 62-70 i syfte att möjliggöra ansvarsprövning och ansvarsutkrävande av regionfullmäktiges, nämnders och styrelsers presidium utifrån interpellationen och frågan.

    Bilagor

  44. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marcus Gard, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. Att Region Gävleborg utvecklar och erbjuder en förstärkt utrednings- och uppföljningsverksamhet för barn med allergier.

    Bilagor

  45. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marcus Gard, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. Att Region Gävleborg inför avgiftsfri TBE-vaccinering för barn och unga, med start 2024.

    Bilagor

  46. Mona Davik och Jan Lahenkorva (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    • Att Region Gävleborg undersöker möjligheten och agera för att återupprätta familjeläkarjouren i Sandviken så snart som möjligt.
    • Att uppmana Region Gävleborg att återöppna familjeläkarjouren i Sandviken så snart som möjligt.

    Bilagor

  47. Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige. 

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-10-12, § 231, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning. 

    Bilagor

  1. § 253

    Val av justerare och justeringstid

  2. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är vice ordf HSN beredd att hemställa till revisorerna om en genomlysning av hälso- och sjukvårdsnämndens hantering av medelsförvaltning och prognoserna under 2023, syftande till ökad handlingsberedskap inför åren 2024-2025?
    2. Har det från Samstyrets sida uppdragits åt verksamheter inom sjukvården att utarbeta konkreta besparingsförslag för enskilda verksamhetsområden, utöver det generella besparingsbeting som beslutats?
    3. Vilka besparingsförslag har i förekommande fall presenterats?
    4. Varför har sådana besparingsförslag i så fall ej verkställts?
    5. Hur ser den långsiktiga planen ut för att nå en ekonomi i balans för hälso- och sjukvårdsnämnden, vilket enligt uppgift ska vara fallet redan 2025?

     

    Bilagor

  3. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är ordf HU beredd att ge Ljusne samma möjlighet till åtminstone viss primärvårdsverksamhet enligt lösning som erbjuds centrala Bollnäs?

     

    Bilagor

  4. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Hur ser planen ut för att minska köerna till magnetröntgen?

     

    Bilagor

  5. Kristina Sjöström (V) frågar:

     

    1. Varför har det tagit så lång tid från beslut till verkställande?
    2. Vad kostar konsulten?

     

    Bilagor

  6. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Hur stor del av det prognosticerade underskottet för region Gävleborg täcks upp av planerade besparingar/effektiviseringar?
    2. Finns fler förslag på besparingar/effektiviseringar som kan påverka det prognosticerade underskottet till det bättre? I så fal vilka och hur stora är de besparingarna/effektiviseringarna?
    3. Har det gjorts några politiska prioriteringar för att komma till rätta med underskottet? I så fall vilka, och viken ekonomisk effekt har dessa fått?

     

    Bilagor

  7. År 2022 beslutade årsmötet för Central Sweden ideell förening att genomföra en verksamhetsöversyn. Syftet med översynen var att aktualitetspröva föreningens uppdrag samt att utreda om föreningens styrning och ledning är effektiv samt ändamålsenlig. Målet med översynen var att utgöra underlag för beslut om hur föreningens verksamhet ska bedrivas efter år 2023.

     

    WSP har genomfört en utredning, som omfattar intervjuer genomförda under hösten 2022. Intervjuer har gjorts med fokusgrupper, enskilda tjänstepersoner samt förtroendevalda i föreningens medlemsregioner och kontoret i Bryssel.

     

    En styrgrupp bildades för att ansvara för översynen och har bestått av medlemmarnas regionala utvecklingsdirektörer eller motsvarande. Styrgruppen har behandlat resultatet från utredningen och föreslår stadgeändringar med syfte att göra föreningens styrning och ledning mer effektiv och ändamålsenlig.

     

    Stadgeändringarna utgörs av följande fyra övergripande åtgärder:

     

    1. Inrätta en gemensam prioriteringsprocess
    2. Inrätta ett forum för dialog om EU-frågor och beredning av medlemmarnas inriktningsbeslut för verksamheten
    3. Renodla styrelsens uppdrag
    4. Anta ny uppdragsbeskrivning för kontoret i Bryssel

     

    Förslaget antas slutgiltigt av föreningens årsmöte.

     

     

    Bilagor

  8. Regionstyrelsen lämnar en delårsrapport för perioden januari – augusti 2023.

     

    Periodens resultat uppgick till -108 mnkr jämfört med budgeterade -32 mnkr. Den negativa budgetavvikelsen uppgående till 76 mnkr utgjordes av verksamhetens nettokostnader -545 mnkr, skatteintäkter och generella statsbidrag +136 mnkr samt finansnetto +333 mnkr. I periodens resultat ingår orealiserade vinster/förluster i finansiella placeringar med +424 mnkr. Per den 31 augusti uppgick soliditeten till 43,7 procent. Soliditet inklusive ansvarsförbindelse uppgick till 5,3 procent.

     

    Hälso- och sjukvårdsnämnden, Hållbarhetsnämnden, Kultur- och kompetensnämnden samt Patientnämnden redovisade negativ budgetavvikelse medan övriga nämnder redovisade en ekonomi i balans eller positiv budgetavvikelse.

     

    Prognos 2023

    Resultatprognosen för året uppgår till -294 mnkr jämfört med budgeterade 192 mnkr. Resultatmarginalen (Prognostiserat resultat i procent av verksamhetens nettokostnader) är negativ. I de finansiella målen beslutade av regionfullmäktige för budget 2023 anges att det långsiktiga resultatmålet uppgår till 2 procent, inklusive värdeförändring av kortfristiga finansiella placeringar, av verksamhetens nettokostnad. Detta har bedömts vara förenligt med god ekonomisk hushållning. Med anledning av överinflationen under 2023 och 2024 kan resultatet tillåtas understiga 0 procent under dessa år. Prognostiserat resultat indikerar ett negativt balanskravsresultat uppgående till 718 mnkr varav 178 mnkr kommer att täckas av medel från resultatutjämningsreserven. Resterande -540 mnkr kan hänföras till överinflation för pensionskostnaderna varför Region Gävleborg har för avsikt att hävda synnerliga skäl att återställa på längre tid än de tre år kommunallagen anger. Återställande kommer att ske i takt med utbetalning av pensionsåtagandet vilket är cirka 20 år. 

     

    Hälso- och sjukvårdsnämnden beräknar ett underskott med 650,0 mnkr, Hållbarhetsnämnden med 60,0 mnkr, Kultur- och kompetensnämnden med 2,4 mnkr och Patientnämnden 0,3 mnkr. Regionstyrelsen och övriga nämnder prognostiserar en ekonomi i balans eller överskott.

     

    Hantering av prognostiserade underskott

    Hälso- och sjukvårdsnämndens underskott kan huvudsakligen hänföras till kostnader för egen och inhyrd personal. Hållbarhetsnämndens underskott är främst hänförlig till drivmedelsindex som påverkar avtal för kollektivtrafik. Kultur- och kompetensnämndens underskott förklaras framför allt av uteblivet statsbidrag för folkhögskolorna. Patientnämndens prognostiserade underskott beror på att budgetuppräkningen var lägre än de ökade lönekostnaderna och de ökade kostnaderna för stödpersoner.

     

    Åtgärder för att minska kostnaderna pågår men kommer inte att få full effekt under 2023. Regionstyrelsen anser därför att underskott med maximalt 650 mnkr för Hälso- och sjukvårdsnämnden, 60 mnkr för Hållbarhetsnämnden, 2,4 mnkr för Kultur- och kompetensnämnden samt 0,3 mnkr för Patientnämnden ska godkännas under 2023.

     

    Regionstyrelsen uppdrar till de nämnder som prognostiserar underskott att redovisa åtgärder för en ekonomi i balans 2025. Hälso- och sjukvårdsnämnden, Hållbarhetsnämnden och Kultur- och kompetensnämnden skall återkomma till Regionstyrelsen 6 december 2023 med en åtgärdsplan. Åtgärderna ska återrapporteras och redovisas för regionstyrelsen i samband med delårsboksluten 2024.

     

    Bilagor

  9. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    1. Avser X-trafik införa ett sådant VIP-nummer åt vårdpersonal på hälsocentraler?

     

    Bilagor

  10. Petra Modée (V) frågar:

     

    1. Kommer ni införa gratis resa med kollektivtrafik till och från sjukhus/blodgivarcentral för blodgivare inom Region Gävleborg?

     

    Bilagor

  11. Carina Ohlson (C) frågar:

     

    • Min fråga till regionstyrelsens ordförande är om det tagits fram några analyser eller utredningar i Region Gävleborg om hur en angiverilagstiftning skulle påverka våra anställdas arbete utifrån dessa föreslagna administrativa uppgifter?

     

    Bilagor

  12. Joakim Westlund (C) frågar:

     

    • Min fråga till hälsovalsutskottets ordförande är om han kan redogöra för tidsplanenen för arbetet med hälsovalshandboken och om det finns någon synkning med arbete kring ”Framtidens primärvård”?

     

    Bilagor

  13. Hasse Backman, Liberalerna, föreslår i sin motion följande:

     

    • att Region Gävleborg, till vårdpersonalen i Region Gävleborg som jobbar i frontlinjen med Coronapatienter, utbetalar en extra ekonomisk ersättning på 500 kronor per arbetspass.
    • att motionen snabbehandlas vid regionfullmäktiges första sammanträde 2021.

     

    Bilagor

  14. I en motion föreslår Henrik Olofsson (SVG) följande:

     

    • att regiondirektören får i uppdrag att ta fram förutsättningarna för att bilda en personalnämnd utifrån den modell man har i region Skåne
    • att regiondirektören får lägga fram ett förslag till regionfullmäktige senast maj 2022
    • att personalutskottets frågor ses över och överförs till en ny personalnämnd
    • att personalnämnden ska bestå av alla partier
    • att målet för personalnämnden ska vara att få en utvecklande personalpolitik
    • att personalnämnden kan införas från 2023

     

    Bilagor

  15. I en motion föreslår Henrik Olofsson, Yvonne de Winter och Bernt Larsson (SVG) följande:

     

    • Att kravet på minst en specialist i allmänmedicin (allmänläkare) ska finnas fysiskt på plats när hälsocentralen är öppen åter skrivs in i Hälsovalshandboken.

     

    Bilagor

  16. Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört granskning av löpande intern kontroll i redovisningsrutiner – manuella utbetalningar. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2022 där syftet var att bedöma om regionstyrelsen och nämnderna säkerställer en tillräcklig intern kontroll avseende rutiner för manuella utbetalningar.


    Utifrån genomförd granskning är den sammanvägda bedömningen att regionstyrelsen och nämnderna i allt väsentligt säkerställer en tillräcklig intern kontroll avseende rutiner för manuella utbetalningar.

     

    Bilagor

  17. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av Region Gävleborgs planering för omställning till Nära vård. Revisionsobjekt är hälso- och sjukvårdsnämnden. Granskningen ingår i revisionsplanen för år 2022 och syftar till att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden har säkerställt att planeringen för omställning till Nära vård styrs och följs upp på ett ändamålsenligt vis.


    Utifrån genomförd granskning är den sammanvägda bedömningen att hälso- och sjukvårdsnämnden till en övervägande del säkerställt att planeringen för omställning till Nära vård styrs och följs upp på ett ändamålsenligt vis.

     

    Bilagor

  18. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av Region Gävleborgs arbete med att upptäcka, behandla och förebygga depression och ångestsyndrom bland barn och unga. Granskningen syftar till att bedöma huruvida regionen bedriver ett ändamålsenligt arbete med att upptäcka, behandla och förebygga depression och ångestsyndrom bland barn och unga.

     

    Den sammanfattande bedömningen efter genomförd granskning är att hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del bedriver ett ändamålsenligt arbete med att upptäcka, behandla och förebygga depression och ångestsyndrom bland barn och unga.

     

    Bilagor

  19. Regionfullmäktige genomförde den 30-31 maj 2023 , § 155, val av jurymän till 1:a och 2:a gruppen för tryckfrihetsmål för perioden 1 januari 2024 till och med 31 december 2027.
    Sjukvårdspartiet har en vakant plats i 1:a gruppen till vilken val behöver förrättas. 

     

    Bilagor

  20. Andreas Kvarnström (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hällbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas. 

     

    Bilagor

  21. Birgitta Hildingsson (SVG) har avsagt sig uppdraget som ledamot till Stiftelsen Folkteatern Gävleborgs styrelse så ny ledamot behöver väljas. 

     

    Bilagor

  22. Andy Pallin (SVG) har avlidit så ny ledamot i Riksteatern Gävleborg behöver väljas. 

     

  23. Madelene Eklund (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas. 

     

    Bilagor

  24. Fredrik Hellberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i kultur- och kompetensnämnden så ny ersättare behöver väljas. 

     

    Bilagor

  25. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    • att en särskild enhet inrättas i Region Gävleborg i syfte att stoppa ekonomisk brottslighet.
    • att samarbetet med andra myndigheter och kommuner, i regionen, förstärks för att kunna stoppa ekonomisk brottslighet.
    • att det omedelbart inleds ett arbete med risk- och konsekvensanalyser av verksamheten.

     

    Bilagor

  26. Jan Lahenkorva, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg och Marcus Gard (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. Att Demokratiberedningen uppdras att genomföra en översyn av arbetsordningens § 62-70 i syfte att möjliggöra ansvarsprövning och ansvarsutkrävande av regionfullmäktiges, nämnders och styrelsers presidium utifrån interpellationen och frågan.

     

    Bilagor

  27. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marcus Gard, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. Att Region Gävleborg utvecklar och erbjuder en förstärkt utrednings- och uppföljningsverksamhet för barn med allergier.

     

    Bilagor

  28. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Marcus Gard, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson och Elisabeth di Paolo-Sandberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkande:

     

    1. Att Region Gävleborg inför avgiftsfri TBE-vaccinering för barn och unga, med start 2024.

     

    Bilagor

  29. Mona Davik och Jan Lahenkorva (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    • Att Region Gävleborg undersöker möjligheten och agera för att återupprätta familjeläkarjouren i Sandviken så snart som möjligt.
    • Att uppmana Region Gävleborg att återöppna familjeläkarjouren i Sandviken så snart som möjligt.

     

    Bilagor

  30. Enligt 5 kap 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige. 

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-10-12, § 231, och överlämnades till regionstyrelsen för beredning. 

     

    Bilagor

  31. Joakim Westlund (C) frågar:

     

    1. Har det gjorts någon utvärdering av utbildningen för all ambulanspersonal och visar den i sådana fall på förbättrat omhändertagande av människor med behov av akut psykiatrisk hjälp?
    2. Har Jennie Forsblom som ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden för avsikt att ta initiativ till införandet av en eller fler psykiatriambulanser i Gävleborg?

     

    Bilagor

  32. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Har eleverna vid Bollnäs folkhögskola erbjudits att fira Lucia i samband med regionfullmäktiges sammanträde i december 2023 och åren därpå?
    2. Har ordf RS agerat för att tillförsäkra eleverna en ursäkt och i så fall hur har ordf agerat?

     

    Bilagor

  33. Marcus Gard (S) frågar:

     

    1. Var ordf RS på förhand medveten om att befattningshavare ska ha klargjort för elever och personal vid Region Gävleborgs folkhögskolor, att manifestationen inte får innehålla något som kan stöta eller misshaga den politiska ledningen, med därpå följande risk för att negativt påverka framtida kursutbud?
    2. Delar ordf RS lärarnas fackliga företrädares oro inför påverkansförsöken?
    3. Vilka åtgärder har ordf RS initierat för att något motsvarande ovan nämnda händelser ej kan inträffa igen?
    4. Vilka åtgärder avser ordf RS initiera för att något motsvarande ovan nämnda händelser ej kan inträffa igen?

     

    Bilagor

  34. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Har ordf HSN uppmärksammat kritiken från sjukvårdpersonalens egna organisationer mot att införa angiverilagstiftning?
    2. Vad tror ordf HSN att den omfattande kritiken från sjukvårdpersonalens egna organisationer beror på?
    3. Delar ordf H SN den omfattande kritiken från sjukvårdpersonalens egna organisationer?
    4. Är ordf HSN beredd att omhänderta samt å sjukvårdspersonalens vägnar agera för att hindra en kommande angiverilagstiftning?

     

    Bilagor

  35. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Delar ordförande för kultur- och kompetensnämnden uppfattningen att det är viktigt att uppmuntra och medverka till återväxten av unga konst- och kulturskapare i länet?
    2. Kommer kultur- och kompetensnämndens ordförande se till att man utreder förutsättningarna för att instifta ett årligt regionalt kulturpris för unga? Om inte, varför?

     

    Bilagor

  36. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Vilka värden ser ordf KKN med att Region Gävleborg ordnar kostnadsfria kulturaktiviteter för barn och unga på sommarloven 2024-2026?
    2. Anser ordf KKN att Region Gävleborg ska möjliggöra för barn och unga i Gävleborg att ta del av kostnadsfria kulturaktiviteter med lunch på sommarloven 2024 – 2026? Om nej, varför inte?

     

    Bilagor

  37. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Har ni gjort någon konsekvensanalys angående frågan vad ökade kostnader för deltagande i kulturverksamheter får för jämlikheten i länet?
    2. Har ni gjort någon konsekvensanalys angående frågan vad ökade kostnader för deltagande i kulturverksamheter får för folkhälsan i länet?
    3. Har ni gjort någon konsekvensanalys angående frågan vad ökade kostnader för deltagande i kulturverksamheter får för den regionala utvecklingen med tanke på kulturens roll som grogrund för innovation, arbetstillfällen och framtida kreativa lösningar på komplexa utmaningar vi står inför i länet?
    4. Hur ämnar ni säkerställa att deltagande i kulturverksamheter och eget aktivt skapande även fortsättningsvis blir möjligt för barn och unga vars föräldrar inte har råd med dyrare kostnader för kultur?

     

    Bilagor

  38. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Har Region Gävleborg som vårdhuvudman i länet kunskaper om vilka barn som i lägre grad än andra uppsöker hälso- och sjukvården, både vid behov och vid förebyggande insatser, och vad uteblivna besöken beror på?
    2. Anser ordf HSN att sådana kunskaper är viktiga för att stärka jämlikheten i sjukvården?
    3. Är ordf HSN beredd att ställa sig bakom Socialdemokraternas önskemål om att Region Gävleborg genomför fördjupade analyser kring vilka barn som i lägre grad än andra uppsöker hälso- och sjukvården, både vid behov och vid förebyggande insatser, och vad uteblivna besöken beror på?

     

    Bilagor

  39. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är ordf HSN beredd att uppdra till analys- och uppföljningsavdelningen Samhällsmedicin att analysera vilka informationsåtgärder före graviditet som kan vara verkningsfulla för att minimera risken att fostret utsätts för påverkan av ohälsosamma levnadsvanor innan konstaterad graviditet? Om inte, varför?
    2. Anser ordf HSN att ett stärkt föräldraskapsstöd, med mer riktade insatser mot familjer med förhöjd risk för ohälsa i samverkan mellan berörda verksamheter i Region Gävleborg och kommuner i länet, bör utarbetas och förberedas för införande? Om inte, varför?

     

    Bilagor

  40. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Delar ordf HSN Socialdemokraternas bedömning om vikten av en sammanhängande barn-, elev- och ungdomshälsovård i Gävleborgs län?
    2. Är ordf HSN beredd att tillsätta en utredning för att undersöka hur en sammanhängande barn-, elev- och ungdomshälsovård skulle kunna skapas i Gävleborgs län?
    3. Är ordf HSN beredd att uttryckligen basera utredningen på ett barnrättsperspektiv?

     

    Bilagor

  41. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Vilka åtgärder kommer regionstyrelsens ordförande att vidta i syfte att stävja den tystnadskultur som brutit ut sedan SD, M, KD och Sjukvårdspartiet övertog makten i Region Gävleborg?

     

    Bilagor

  42. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Vidhåller ordf hälso- och sjukvårdsnämnden löftet att personalstyrkan i RG inte kommer att minskas under den förestående ekonomiska krishanteringen innevarande mandatperiod?

     

    Bilagor

  43. Lars Öberg (S) frågar:

     

    • Kommer folkhögskolans elever att erbjudas fira Lucia i samband med regionfullmäktiges sammanträden i december under återstoden av mandatperioden?

     

    Bilagor

  44. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Är ordf hälso och sjukvårdsnämnden beredd att justera målet om en ekonomi i balans 2025 till det mer rimliga perspektivet 2027?

     

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.