Hoppa över navigering
  1.   3

    Val av protokollsjusterare

  2. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen samt hälso- och sjukvårdsnämnden att hantera utifrån respektive roll och ansvar:

    • Att följa arbetet med indikatorer för att säkerställa att dessa mäter att regionen utvecklas med en god och nära vård.
    • Att säkerställa tillgängligheten till specialister i allmänmedicin och distriktssköterskor så att förutsättningarna för att transformera mot en god och nära värd där primärvården är basen i omställningen.

    Bilagor

  3. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Mot bakgrund av de iakttagelser som gjorts i granskningen lämnas följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden och regionstyrelsen:

    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer att dokumenterad roll- och ansvarsfördelning vad gäller vård av psykisk ohälsa för vuxna/äldre är förankrad i organisationen och i samverkan med kommunerna. 
    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer att systematisk verksamhetsutveckling för området sker.
    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden skapar strukturer som möjliggör uppföljning/analys för att säkerställa att det upprättas samordnad individuell plan för de individer som har ett behov av, och själva godkänner, upprättande av plan. 
    • Att regionstyrelsen säkerställer en systematik för att följa upp att förebyggande och behandlande insatser avseende psykisk ohälsa genomförs i regionen. 

    Bilagor

  4. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Utifrån genomförd granskning lämnar vi följande rekommendationer:

    • Patientnämnden och hälso- och sjukvårdsnämnden bör säkerställa att det finns en tydlig och likvärdig information som lämnas avseende medborgarnas väg för att lämna synpunkter och klagomål. I denna information bör det klargöras om det finns eventuella skillnader i hantering som följer av olika kontaktvägar eller former för överlämnanden av synpunkter och klagomål.
    • Hälso- och sjukvårdsnämnden bör säkerställa att information om kontaktvägar, och skillnaden i dessa, görs känd i hälso- och sjukvårdsverksamheten. 
    • Hälso- och sjukvårdsnämnden bör säkerställa att de övergripande riktlinjerna för synpunkts- och klagomålshantering revideras. Bland annat för att tydliggöra huruvida registrering av synpunkter och klagomål enbart gäller i de avseende dessa gäller vårdskada eller risk för vårdskada. 
    • Hälso- och sjukvårdnämnden bör säkerställa tillgången till en samlad bild av inkomna synpunkter och klagomål för hälso- och sjukvårdsverksamheten som underlag för beslut och åtgärder. 
    • Hälso- och sjukvårdsnämnden samt patientnämnden bör se över möjligheten att finna ett gemensamt verksamhetsstöd för hantering av inkomna synpunkter och klagomål för att skapa en ändamålsenlig process samt undvika att handlingar skickas med internpost. 

    Bilagor

  5. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen:

    • Se över behovet att upprätta dokumenterade rutiner av den löpande kontrollen av leverantörer för att minimera risken att betalning sker till fel leverantör.
    • Se över möjligheten att tillämpa dualitetsprincipen vid upplägg av nya leverantörer.
    • Se över möjligheten att inför systemmässigt krav på att kommentar lämnas vid upplägg och ändring av leverantörer i leverantörsregistret.
    • Se över möjligheten att ändra omfattning och utformning av förändringsloggar av leverantörsregister. Detta i syfte att underlätta arbetet vid loggkontroller och uppföljning genom att kunna söka på vissa typer av ändringar där risk för fel bedöms vara större. Exempelvis systematiska kontroller av ändring som avser betalningsuppgifter på befintliga leverantörer. 
    • Säkerställa att leverantörsregistret löpande hålls aktuellt och att de rutiner och kontroller som finns fungerar på ett tillfredställande sätt. 
    • Se över möjligheten att inför ett IT-stöd i syfte att ha ett sammanhållet och aktuellt register/förteckning över alla behöriga attestanter. 
    • Införa rutiner där utbetalningskontroller dokumenteras. Dokumentation av utförda kontrollaktiviteter är en nyckelförutsättning för att göra uppoffringar att regionens system för intern kontroll fungerar. 

    Bilagor

  6. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Utifrån genomförd granskning lämnar vi följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:

    • Säkerställ att det finns en systematisk uppföljning av kvaliteten i arbetet kring barn och unga med depression och ångest. Detta kan med fördel ske i enlighet med Socialstyrelsens allmänna råd om att använda kvalitetsregister. 
    • Säkerställ att det finns rutiner och etablerade arbetssätt kring det preventiva arbetet och framförallt ungdomsmottagningarnas utåtriktade verksamhet. 
    • Säkerställ att patienter som behandlas för depressioner och/eller ångest också utreds för somatiska symptom och beroendeproblematik.

    Bilagor

  7. Jan Lahenkorva och Lars Öberg (S) har lämnat en motion med följande yrkanden:

    • Att regionfullmäktige beslutar att erbjuda folkhögskolans elever att fira Lucia i samband med regionfullmäktiges sammanträden i december. 
    • Att regionfullmäktige eller enskild ledamot inte ska styra eller påverka vare sig innehåll eller sammansättning av luciatåget eller framförandet. 
    • Att regionfullmäktiges ordförande uttalar en offentlig ursäkt för sitt beslut att avlysa luciafirandet i Baldursalen 2022-12-13 i samband med fullmäktiges sammanträde. 

    Bilagor

  8. Carina Ohlson (C) har lämnat en motion med följande yrkanden:

    • Att en översyn av hjälpmedelsförskrivningen görs i syfte att fler typer av hjälpmedel ska kunna förskrivas.
    • Att en utredning genomförs om förskrivna hjälpmedel kan ingå i det ordinarie högkostnadsskyddet.

    Bilagor

  9. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

    • att Region Gävleborg ska anta det nationella riktvärdet; 1100 invånare per specialistläkare i primärvården, som ett verksamhetsmål.
    • att hälso- och sjukvårdsförvaltningen uppdras att ta fram resultatindikatorer för att nå måluppfyllelse för det nationella riktvärdet på 1100 invånare per specialistläkare.
    • att det tas fram en handlingsplan kopplat till verksamhetsmålet, vilken ska utvärderas och revideras minst en gång om året.

    Bilagor

  10. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige. 

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 16 februari 2022, § 8, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

    Bilagor

  11. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige. 

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 16 februari 2022, § 9, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

    Bilagor

  12. Region Gävleborg är regional kollektivtrafikmyndighet i Gävleborgs län och ansvarar för den regionala kollektivtrafiken. Region Gävleborg har bestämt att en Trafikplan ska upprättas som beskriver kollektivtrafiken i Gävleborgs län och de trafikutvecklingsåtgärder som planeras för kommande verksamhetsår. Trafikplanen ska beslutas av Regionfullmäktige.

     

    De förslag till trafikutvecklingsåtgärder som föreslås i Trafikplanen grundar sig på de viljeinriktningar, ambitioner och prioriteringar som beslutats i Trafikförsörjningsprogrammet för perioden 2022-2032 samt den politiska inriktningen för Region Gävleborg 2019-2023.

     

    En väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för en hållbar utveckling i hela Gävleborg. Kollektivtrafiken möjliggör på ett klimatsmart sätt studier och arbete på andra orter, bättre matchning på arbetsmarknaden samt ett större utbud av rekreation. Länets kommuner har via de dialogmöten som hållits kunnat påverka innehållet och utformningen av Trafikplanen. Synpunkter och förslag från trafikföretagen, resenärer och allmänheten har också varit en viktig förutsättning i framtagandet av Trafikplanen.

     

    Ärendet behandlades vid hållbarhetsnämndens sammanträde 8 december 2022, § 114, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 24 januari 2023, § 14, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  13. I början av 2000 talet gjordes den första större anskaffning av nya fordon till Transitio. Det var Reginafordon på uppdrag av bla regionerna runt Mälardalen, Bergslagen och Värmland. Fordonen leasefinansierades genom ett antal leasekontrakt med Handelsbanken Finans allt eftersom de levererades.

     

    Aktuella leasekontrakt har löpt på under snart 20 år inklusive en första förlängningsperiod om 4 år och till årsskiftet 2022/2023 är det dags för en sista möjlig förlängningsperiod på åtta år. I samband med detta har Handelsbanken meddelat att man önskar avsluta leasefinansieringarna och ej acceptera den sista förlängningsperioden. För Transito och hyrestagarna innebär den sista leaseperioden mindre förmånliga villkor vad gäller räntemarginal och amorteringsprofil varför det även ur detta perspektiv är aktuellt att refinansiera fordonen på annat sätt.

     

    Ärendet behandlades vid regionstyrelsens sammanträde 24 januari 2023, § 8, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  14. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av hantering av den uppskjutna vården. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har säkerställt att ändamålsenliga åtgärder har vidtagits för att uppnå målet om att ha en god tillgänglighet i verksamheten samt hanterat uppskjuten vård. 

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 6 december 2022, § 121, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 24 januari 2023, § 10, se bifogat protokollsutdrag. 

    Bilagor

  15. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av regionens arbete med 1177. Syftet med granskningen har varit att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer att de 1177 vårdguidens tjänster bedrivs på ett ändamålsenligt sätt samt med tillräcklig internkontroll.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 6 december 2023, § 118, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 24 januari 2023, § 11, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  16. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av samverkan inom hemsjukvården. Granskningens syfte är att säkerställa att nämnder hos respektive berörd kommun och Region Gävleborg har en ändamålsenlig samverkan mellan hemsjukvården och regionens verksamheter. Granskningsresultatet har bedömts utifrån skalan ”inte säkerställt”, ”i begränsad utsträckning säkerställt”, ”till övervägande del säkerställt” eller ”helt säkerställt”.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 6 december 2023, § 120, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 24 januari 2023, § 12, se bifogat protokollsutdrag.

     

     

    Bilagor

  17. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en uppföljande granskning av den tidigare granskningen Införande av standardiserade vårdförlopp år 2016. Den uppföljande granskningen har genomförts under perioden februari till mars 2020 genom intervjuer och dokumentgranskning. Syftet med den uppföljande granskningen var att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden har säkerställt att det vidtagits åtgärder med anledning av den tidigare granskningens resultat.


    Revisorerna gör bedömningen att hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del har säkerställt att åtgärder vidtagits med anledning av den tidigare granskningen avseende införande av standardiserade vårdförlopp inom cancervården.

     

    Ärendet behandlades vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 6 december 2023, § 119, se bifogat protokollsutdrag.

    Därefter behandlades ärendet vid regionstyrelsens sammanträde 24 januari 2023, § 13, se bifogat protokollsutdrag.

    Bilagor

  18. Vid regionfullmäktiges sammanträde 22 november 2022, § 301, förrättades val till styrelse, nämnden mm men vissa vakanser uppstod. Följande fyllnadsval behöver därför genomföras:

    • Vice ordförande till Region Gävleborgs revisorer (SD)
    • Revisor till Stiftelsen Folkteatern Gävleborg (C)
  19. Sten-Erik Nilsson (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Hovrätten för nedre Norrland så ny nämndeman behöver utses. 

     

    Bilagor

  20. Mats Runefelt (V) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Kammarrätten i Sundsvall så ny nämndeman behöver utses. 

    Bilagor

  21. Sven-Åke Toresen (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas.

    Bilagor

  22. Vid regionfullmäktiges sammanträde 22 november 2022, § 301, förrättades val av ordförande och ersättare till gemensamma nämnden för hjälpmedelsverksam. Kommunerna nominerar till posten som vice ordförande som nu behöver fastställas av regionfullmäktige.  

     

    Ärendet bereddes vid gemensamma nämnden för hjälpmedelsverksamhets sammanträde 2 februari 2023, § 10, se bifogat protokollsutdrag.

  23. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Har Region Gävleborg påbörjat åtminstone utredning och planering för

       genomförandet av nedan prioriterade vallöften, avgivna av

       SVG i VALPROGRAM 2022-2026?

    1. ”en rejäl satsning lönemässigt genomföres för vårdens schemalagda dygnet runt personal 24/7 med upp till 10.000 kronor mer/månad”
    2. ”akut- och förlossningsvård bedrivs vid akutsjukhus i Bollnäs, Hudiksvall och Gävle”
    3. ”särskild hospiceverksamhet (vårdenhet för vård i livets slutskede) etableras i Gävleborg”

    2. Vilken befattningshavare inom Region Gävleborg är ansvarig för att vallöftena

        1a-1c ovan utreds, planeras samt genomförs under innevarande mandatperiod?

    3. Bedömer Region Gävleborg, som offentlig organisation, att vallöfte 1a-1c ovan är

        genomförda och i funktion inom Region Gävleborg vid mandatperiodens slut?

    Bilagor

  24. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    • Anser KD och Jennie Forsblom att behandlande läkare och annan sjukvårdspersonal ska tvingas att sortera människor utifrån andra principer än ovan nämnda och i så fall vilka?

    Bilagor

  25. Lars Öberg (S) frågar:

    • Kommer SD att genomföra sina prioriterade vallöften och upphäva rätten till planerad vård och tandvård för personer som vistas i länet utan tillstånd?

    Bilagor

  26. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

    1. Är nämndens ordförande beredd att avveckla eller utreda avvecklingen av Region Gävleborgs/KKNs verksamhetsstöd till studieförbunden i Gävleborg under innevarande valperiod?
    2. Är nämndens ordförande beredd att avsluta eller utreda avslutandet av Region Gävleborgs/KKNs bidragsgivning till Gävle symfoniorkester, Folkteatern Gävleborg och Kulturutveckling under innevarande valperiod?

    Bilagor

  27. Kristina Sjöström (V) frågar:

    • Hur ser du och Sverigedemokraterna på det arbete med HBTQI-cerifiering av regionens verksamheter som pågår?
    • Hur resonerar du när du, mot regionens grundvärderingar, avbokar ett luciatåg i sista stund med hänvisning till att det inte är traditionellt nog.
    • Hur ser Sverigedemokraterna till att alla; personal, patienter, studenter och anhöriga känner sig trygga i närheten av politiker när ni beter er på det sättet?

    Bilagor

  28. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. På vilka principiella/värderingsmässiga grunder tar SVG avstånd från ordförandes beslut att förhindra luciafirandet vid Bollnäs folkhögskola?
    2. Får avståndstagandet någon reell, praktisk betydelse för SVGs samarbete och samverkan med SD inom ramen för partiernas gemensamma koalition?
    3. Vilka särskilda åtgärder planerar dels Samstyret som kollektiv aktör, dels SVG enskilt, att vidta för att återställa det förtroende som nu är skadat?
    4. Har SVG fullt förtroende för att nuvarande ordförande med gott anseende kan leda regionfullmäktige samt företräda organisationen Region Gävleborg inför omvärlden?

    Bilagor

  29. Lars Öberg (S) frågar:

    1. På vilka principiella/värderingsmässiga grunder tar KD avstånd från ordförandes beslut att förhindra luciafirandet vid Bollnäs folkhögskola?
    2. Får avståndstagandet någon reell, praktisk betydelse för KDs samarbete och samverkan med SD inom ramen för partiernas gemensamma koalition?
    3. Vilka särskilda åtgärder planerar dels Samstyret som kollektiv aktör, dels KD enskilt, att vidta för att återställa det förtroende som nu är skadat?
    4. Har KD fullt förtroende för att nuvarande ordförande med gott anseende kan leda regionfullmäktige samt företräda organisationen Region Gävleborg inför omvärlden?

    Bilagor

  30. Eva Lindberg (S) frågar:

    1. Anser Stenvard att regionfullmäktiges ordförandes agerande ligger väl i linje med RGs värdegrund?
    2. Anser Stenvard att regionfullmäktiges ordförandes agerande ligger väl i linje med RGs vision?
    3. Delar Stenvard regiondirektörens bedömning att regionfullmäktiges ordförandes agerande har skadat RGs anseende?
    4. Anser Stenvard att nuvarande ordförande för regionfullmäktige kan företräda RG som organisation och dess anställda personal på ett förtroendeväckande och respektingivande sätt?
    5. Har Stenvard, som regionstyrelsens ordförande, fullt och uppriktigt förtroende för nuvarande ordförande för regionfullmäktige?

    Bilagor

  31. Ulla Andersson (V) frågar:

    1. Varför har inte regionstyrelsens ordförande tagit avstånd från det som inträffade under fullmäktige 22-12-13?
    2. Vilka andra lagstadgade, mänskliga rättigheter ska Sverigedemokraterna Gävleborg tillåtas åsidosätta utan att ni agerar?
    3. Avser regionstyrelsens ordförande vidta några åtgärder för att försöka återupprätta regionens nu skamfilade rykte, i så fall vilka?

    Bilagor

  32. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Avser Moderaterna under innevarande valperiod att förvalta och följa den ovan beskrivna politiska inriktningen/strategin för ökad tillgänglighet?
    2. Om inte, vilka är Moderaternas motiv för att avvika från den ovan beskrivna politiska inriktningen/strategin för ökad tillgänglighet i tre steg?
    3. Om inte, vilken är Moderaternas alternativa metod för att bättre uppnå ökad tillgänglighet?

    Bilagor

  33. Yvonne Oscarsson (V) frågar:

    • Avser hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande, Jennie Forsblom (KD) vidta några åtgärder för att få apoteksservice i Ljusne?

    Bilagor

  34. Eva Lindberg (S) frågar:

    • Är ordförande för HN beredd att verka för att återskapa den viktiga samsyn och beslutsamhet som tidigare förelåg mellan SK, LST-X och RG, att förorda Söderhamns flygplats som beredskapsflygplats i Gävleborg.

    Bilagor

  35. Magnus Svensson (C) frågar:

    • Har Du som ansvarigt Regionråd för infrastruktur i Regionen Gävleborg för avsikt att övertala Gävle kommun att detaljplanera Rörbergsområdet till att åter bli en flygplats samt lägga regionala pengar på att rusta Rörberg?  

    Bilagor

  36. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

    • Tänker du undersöka möjligheterna för att kunna behålla den viktiga folkhögskolan i Söderhamn?

    Bilagor

  37. Jan Lahenkorva (S) frågar:

    1. Om man utifrån fasta och rörliga kostnader inte kan nå ett positivt ekonomiskt resultat med 4000 listade patienter, hur många patienter krävs då baserat på att de fasta kostnaderna per patient blir lägre ju fler listade patienter man har.

    Hur många patienter krävs för att nå ett positivt ekonomiskt resultat; och hur många hälsocentraler i Gävleborg är i så fall hotade?

    Bilagor

  38. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

    1. Är också ordförande KKN, likt Socialdemokraterna, beredd att dels ta otvetydigt avstånd från sådana uttalanden som tillträdande ordförande för Länsmuseet gjort samt därvid dels motarbeta SDs politiska ambition att påverka utställningarna/verksamheten vid Länsmuseet avseende konkret utformning och innehåll?

    Bilagor

  39. Lars Öberg (S) frågar:

    1. Är också 1:e vice ordförande, likt Socialdemokraterna, beredd att dels ta otvetydigt avstånd från sådana uttalanden som tillträdande ordförande för Länsmuseet gjort samt därvid dels motarbeta SDs politiska ambition att påverka utställningarna/verksamheten vid Länsmuseet avseende konkret utformning och innehåll?

    Bilagor

  1. § 3

    Val av protokollsjusterare

  2. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen samt hälso- och sjukvårdsnämnden att hantera utifrån respektive roll och ansvar:

     

    • Att följa arbetet med indikatorer för att säkerställa att dessa mäter att regionen utvecklas med en god och nära vård.
    • Att säkerställa tillgängligheten till specialister i allmänmedicin och distriktssköterskor så att förutsättningarna för att transformera mot en god och nära värd där primärvården är basen i omställningen.

     

    Bilagor

  3. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Mot bakgrund av de iakttagelser som gjorts i granskningen lämnas följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden och regionstyrelsen:

     

    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer att dokumenterad roll- och ansvarsfördelning vad gäller vård av psykisk ohälsa för vuxna/äldre är förankrad i organisationen och i samverkan med kommunerna. 
    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer att systematisk verksamhetsutveckling för området sker.
    • Att hälso- och sjukvårdsnämnden skapar strukturer som möjliggör uppföljning/analys för att säkerställa att det upprättas samordnad individuell plan för de individer som har ett behov av, och själva godkänner, upprättande av plan. 
    • Att regionstyrelsen säkerställer en systematik för att följa upp att förebyggande och behandlande insatser avseende psykisk ohälsa genomförs i regionen. 

     

    Bilagor

  4. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Utifrån genomförd granskning lämnar vi följande rekommendationer:

     

    • Patientnämnden och hälso- och sjukvårdsnämnden bör säkerställa att det finns en tydlig och likvärdig information som lämnas avseende medborgarnas väg för att lämna synpunkter och klagomål. I denna information bör det klargöras om det finns eventuella skillnader i hantering som följer av olika kontaktvägar eller former för överlämnanden av synpunkter och klagomål.
    • Hälso- och sjukvårdsnämnden bör säkerställa att information om kontaktvägar, och skillnaden i dessa, görs känd i hälso- och sjukvårdsverksamheten. 
    • Hälso- och sjukvårdsnämnden bör säkerställa att de övergripande riktlinjerna för synpunkts- och klagomålshantering revideras. Bland annat för att tydliggöra huruvida registrering av synpunkter och klagomål enbart gäller i de avseende dessa gäller vårdskada eller risk för vårdskada. 
    • Hälso- och sjukvårdnämnden bör säkerställa tillgången till en samlad bild av inkomna synpunkter och klagomål för hälso- och sjukvårdsverksamheten som underlag för beslut och åtgärder. 
    • Hälso- och sjukvårdsnämnden samt patientnämnden bör se över möjligheten att finna ett gemensamt verksamhetsstöd för hantering av inkomna synpunkter och klagomål för att skapa en ändamålsenlig process samt undvika att handlingar skickas med internpost. 

     

    Bilagor

  5. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen:

     

    • Se över behovet att upprätta dokumenterade rutiner av den löpande kontrollen av leverantörer för att minimera risken att betalning sker till fel leverantör.
    • Se över möjligheten att tillämpa dualitetsprincipen vid upplägg av nya leverantörer.
    • Se över möjligheten att inför systemmässigt krav på att kommentar lämnas vid upplägg och ändring av leverantörer i leverantörsregistret.
    • Se över möjligheten att ändra omfattning och utformning av förändringsloggar av leverantörsregister. Detta i syfte att underlätta arbetet vid loggkontroller och uppföljning genom att kunna söka på vissa typer av ändringar där risk för fel bedöms vara större. Exempelvis systematiska kontroller av ändring som avser betalningsuppgifter på befintliga leverantörer. 
    • Säkerställa att leverantörsregistret löpande hålls aktuellt och att de rutiner och kontroller som finns fungerar på ett tillfredställande sätt. 
    • Se över möjligheten att inför ett IT-stöd i syfte att ha ett sammanhållet och aktuellt register/förteckning över alla behöriga attestanter. 
    • Införa rutiner där utbetalningskontroller dokumenteras. Dokumentation av utförda kontrollaktiviteter är en nyckelförutsättning för att göra uppoffringar att regionens system för intern kontroll fungerar. 

     

    Bilagor

  6. Revisionsrapporter anmäls till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige och följs av debatt. 

     

    Utifrån genomförd granskning lämnar vi följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:

     

    • Säkerställ att det finns en systematisk uppföljning av kvaliteten i arbetet kring barn och unga med depression och ångest. Detta kan med fördel ske i enlighet med Socialstyrelsens allmänna råd om att använda kvalitetsregister. 
    • Säkerställ att det finns rutiner och etablerade arbetssätt kring det preventiva arbetet och framförallt ungdomsmottagningarnas utåtriktade verksamhet. 
    • Säkerställ att patienter som behandlas för depressioner och/eller ångest också utreds för somatiska symptom och beroendeproblematik.

     

    Bilagor

  7. Jan Lahenkorva och Lars Öberg (S) har lämnat en motion med följande yrkanden:

     

    • Att regionfullmäktige beslutar att erbjuda folkhögskolans elever att fira Lucia i samband med regionfullmäktiges sammanträden i december. 
    • Att regionfullmäktige eller enskild ledamot inte ska styra eller påverka vare sig innehåll eller sammansättning av luciatåget eller framförandet. 
    • Att regionfullmäktiges ordförande uttalar en offentlig ursäkt för sitt beslut att avlysa luciafirandet i Baldursalen 2022-12-13 i samband med fullmäktiges sammanträde. 

     

    Bilagor

  8. Carina Ohlson (C) har lämnat en motion med följande yrkanden:

     

    • Att en översyn av hjälpmedelsförskrivningen görs i syfte att fler typer av hjälpmedel ska kunna förskrivas.
    • Att en utredning genomförs om förskrivna hjälpmedel kan ingå i det ordinarie högkostnadsskyddet.

     

    Bilagor

  9. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    • att Region Gävleborg ska anta det nationella riktvärdet; 1100 invånare per specialistläkare i primärvården, som ett verksamhetsmål.
    • att hälso- och sjukvårdsförvaltningen uppdras att ta fram resultatindikatorer för att nå måluppfyllelse för det nationella riktvärdet på 1100 invånare per specialistläkare.
    • att det tas fram en handlingsplan kopplat till verksamhetsmålet, vilken ska utvärderas och revideras minst en gång om året.

     

    Bilagor

  10. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige. 

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 16 februari 2022, § 8, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

     

    Bilagor

  11. Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen bör en motion beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det motionen väckts. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta anmälas till fullmäktige. 

     

    Motionen anmäldes vid regionfullmäktiges sammanträde 16 februari 2022, § 9, och överlämnades till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. 

     

    Bilagor

  12. Region Gävleborg är regional kollektivtrafikmyndighet i Gävleborgs län och ansvarar för den regionala kollektivtrafiken. Region Gävleborg har bestämt att en Trafikplan ska upprättas som beskriver kollektivtrafiken i Gävleborgs län och de trafikutvecklingsåtgärder som planeras för kommande verksamhetsår. Trafikplanen ska beslutas av Regionfullmäktige.

     

    De förslag till trafikutvecklingsåtgärder som föreslås i Trafikplanen grundar sig på de viljeinriktningar, ambitioner och prioriteringar som beslutats i Trafikförsörjningsprogrammet för perioden 2022-2032 samt den politiska inriktningen för Region Gävleborg 2019-2023.

     

    En väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för en hållbar utveckling i hela Gävleborg. Kollektivtrafiken möjliggör på ett klimatsmart sätt studier och arbete på andra orter, bättre matchning på arbetsmarknaden samt ett större utbud av rekreation. Länets kommuner har via de dialogmöten som hållits kunnat påverka innehållet och utformningen av Trafikplanen. Synpunkter och förslag från trafikföretagen, resenärer och allmänheten har också varit en viktig förutsättning i framtagandet av Trafikplanen.

     

    Bilagor

  13. I början av 2000 talet gjordes den första större anskaffning av nya fordon till Transitio. Det var Reginafordon på uppdrag av bla regionerna runt Mälardalen, Bergslagen och Värmland. Fordonen leasefinansierades genom ett antal leasekontrakt med Handelsbanken Finans allt eftersom de levererades.

     

    Aktuella leasekontrakt har löpt på under snart 20 år inklusive en första förlängningsperiod om 4 år och till årsskiftet 2022/2023 är det dags för en sista möjlig förlängningsperiod på åtta år. I samband med detta har Handelsbanken meddelat att man önskar avsluta leasefinansieringarna och ej acceptera den sista förlängningsperioden. För Transito och hyrestagarna innebär den sista leaseperioden mindre förmånliga villkor vad gäller räntemarginal och amorteringsprofil varför det även ur detta perspektiv är aktuellt att refinansiera fordonen på annat sätt.

     

    Bilagor

  14. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av hantering av den uppskjutna vården. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har säkerställt att ändamålsenliga åtgärder har vidtagits för att uppnå målet om att ha en god tillgänglighet i verksamheten samt hanterat uppskjuten vård. 

     

    Bilagor

  15. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av regionens arbete med 1177. Syftet med granskningen har varit att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer att de 1177 vårdguidens tjänster bedrivs på ett ändamålsenligt sätt samt med tillräcklig internkontroll.

     

    Bilagor

  16. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av samverkan inom hemsjukvården. Granskningens syfte är att säkerställa att nämnder hos respektive berörd kommun och Region Gävleborg har en ändamålsenlig samverkan mellan hemsjukvården och regionens verksamheter. Granskningsresultatet har bedömts utifrån skalan ”inte säkerställt”, ”i begränsad utsträckning säkerställt”, ”till övervägande del säkerställt” eller ”helt säkerställt”.

     

    Bilagor

  17. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en uppföljande granskning av den tidigare granskningen Införande av standardiserade vårdförlopp år 2016. Den uppföljande granskningen har genomförts under perioden februari till mars 2020 genom intervjuer och dokumentgranskning. Syftet med den uppföljande granskningen var att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden har säkerställt att det vidtagits åtgärder med anledning av den tidigare granskningens resultat.


    Revisorerna gör bedömningen att hälso- och sjukvårdsnämnden till övervägande del har säkerställt att åtgärder vidtagits med anledning av den tidigare granskningen avseende införande av standardiserade vårdförlopp inom cancervården.

     

    Bilagor

  18. Vid regionfullmäktiges sammanträde 22 november 2022, § 301, förrättades val till styrelse, nämnden mm men vissa vakanser uppstod. Följande fyllnadsval behöver därför genomföras:

     

    • Vice ordförande till Region Gävleborgs revisorer (SD)
    • Revisor till Stiftelsen Folkteatern Gävleborg (C)

     

    De ledamöter som är jäviga deltar inte i beslutet. 

     

  19. Sten-Erik Nilsson (S) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Hovrätten för nedre Norrland så ny nämndeman behöver utses. 

     

    Bilagor

  20. Mats Runefelt (V) har entledigats från uppdraget som nämndeman i Kammarrätten i Sundsvall så ny nämndeman behöver utses. 

     

    Bilagor

  21. Sven-Åke Toresen (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i hållbarhetsnämnden så ny ersättare behöver väljas.

     

    Bilagor

  22. Vid regionfullmäktiges sammanträde 22 november 2022, § 301, förrättades val av ordförande och ersättare till gemensamma nämnden för hjälpmedelsverksam. Kommunerna nominerar till posten som vice ordförande som nu behöver fastställas av regionfullmäktige.  

     

  23. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Har Region Gävleborg påbörjat åtminstone utredning och planering för genomförandet av nedan prioriterade vallöften, avgivna av SVG i VALPROGRAM 2022-2026?

    1. ”en rejäl satsning lönemässigt genomföres för vårdens schemalagda dygnet runt personal 24/7 med upp till 10.000 kronor mer/månad”
    2. ”akut- och förlossningsvård bedrivs vid akutsjukhus i Bollnäs, Hudiksvall och Gävle”
    3. ”särskild hospiceverksamhet (vårdenhet för vård i livets slutskede) etableras i Gävleborg”

     

    2. Vilken befattningshavare inom Region Gävleborg är ansvarig för att vallöftena 1a-1c ovan utreds, planeras samt genomförs under innevarande mandatperiod?

     

    3. Bedömer Region Gävleborg, som offentlig organisation, att vallöfte 1a-1c ovan är genomförda och i funktion inom Region Gävleborg vid mandatperiodens slut?

     

    Bilagor

  24. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Anser KD och Jennie Forsblom att behandlande läkare och annan sjukvårdspersonal ska tvingas att sortera människor utifrån andra principer än ovan nämnda och i så fall vilka?

     

    Bilagor

  25. Lars Öberg (S) frågar:

     

    • Kommer SD att genomföra sina prioriterade vallöften och upphäva rätten till planerad vård och tandvård för personer som vistas i länet utan tillstånd?

    Bilagor

  26. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Är nämndens ordförande beredd att avveckla eller utreda avvecklingen av Region Gävleborgs/KKNs verksamhetsstöd till studieförbunden i Gävleborg under innevarande valperiod?
    2. Är nämndens ordförande beredd att avsluta eller utreda avslutandet av Region Gävleborgs/KKNs bidragsgivning till Gävle symfoniorkester, Folkteatern Gävleborg och Kulturutveckling under innevarande valperiod?

     

    Bilagor

  27. Kristina Sjöström (V) frågar:

     

    • Hur ser du och Sverigedemokraterna på det arbete med HBTQI-cerifiering av regionens verksamheter som pågår?
    • Hur resonerar du när du, mot regionens grundvärderingar, avbokar ett luciatåg i sista stund med hänvisning till att det inte är traditionellt nog.
    • Hur ser Sverigedemokraterna till att alla; personal, patienter, studenter och anhöriga känner sig trygga i närheten av politiker när ni beter er på det sättet?

     

    Bilagor

  28. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    1. Varför har inte regionstyrelsens ordförande tagit avstånd från det som inträffade under fullmäktige 22-12-13?
    2. Vilka andra lagstadgade, mänskliga rättigheter ska Sverigedemokraterna Gävleborg tillåtas åsidosätta utan att ni agerar?
    3. Avser regionstyrelsens ordförande vidta några åtgärder för att försöka återupprätta regionens nu skamfilade rykte, i så fall vilka?

     

    Bilagor

  29. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. På vilka principiella/värderingsmässiga grunder tar SVG avstånd från ordförandes beslut att förhindra luciafirandet vid Bollnäs folkhögskola?
    2. Får avståndstagandet någon reell, praktisk betydelse för SVGs samarbete och samverkan med SD inom ramen för partiernas gemensamma koalition?
    3. Vilka särskilda åtgärder planerar dels Samstyret som kollektiv aktör, dels SVG enskilt, att vidta för att återställa det förtroende som nu är skadat?
    4. Har SVG fullt förtroende för att nuvarande ordförande med gott anseende kan leda regionfullmäktige samt företräda organisationen Region Gävleborg inför omvärlden?

     

    Bilagor

  30. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. På vilka principiella/värderingsmässiga grunder tar KD avstånd från ordförandes beslut att förhindra luciafirandet vid Bollnäs folkhögskola?
    2. Får avståndstagandet någon reell, praktisk betydelse för KDs samarbete och samverkan med SD inom ramen för partiernas gemensamma koalition?
    3. Vilka särskilda åtgärder planerar dels Samstyret som kollektiv aktör, dels KD enskilt, att vidta för att återställa det förtroende som nu är skadat?
    4. Har KD fullt förtroende för att nuvarande ordförande med gott anseende kan leda regionfullmäktige samt företräda organisationen Region Gävleborg inför omvärlden?

     

    Bilagor

  31. Eva Lindberg (S) frågar:

     

    1. Anser Stenvard att regionfullmäktiges ordförandes agerande ligger väl i linje med RGs värdegrund?
    2. Anser Stenvard att regionfullmäktiges ordförandes agerande ligger väl i linje med RGs vision?
    3. Delar Stenvard regiondirektörens bedömning att regionfullmäktiges ordförandes agerande har skadat RGs anseende?
    4. Anser Stenvard att nuvarande ordförande för regionfullmäktige kan företräda RG som organisation och dess anställda personal på ett förtroendeväckande och respektingivande sätt?
    5. Har Stenvard, som regionstyrelsens ordförande, fullt och uppriktigt förtroende för nuvarande ordförande för regionfullmäktige?

     

    Bilagor

  32. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Avser Moderaterna under innevarande valperiod att förvalta och följa den ovan beskrivna politiska inriktningen/strategin för ökad tillgänglighet?
    2. Om inte, vilka är Moderaternas motiv för att avvika från den ovan beskrivna politiska inriktningen/strategin för ökad tillgänglighet i tre steg?
    3. Om inte, vilken är Moderaternas alternativa metod för att bättre uppnå ökad tillgänglighet?

     

    Bilagor

  33. Yvonne Oscarsson (V) frågar:

     

    • Avser hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande, Jennie Forsblom (KD) vidta några åtgärder för att få apoteksservice i Ljusne?

     

    Bilagor

  34. Eva Lindberg (S) frågar:

     

    • Är ordförande för HN beredd att verka för att återskapa den viktiga samsyn och beslutsamhet som tidigare förelåg mellan SK, LST-X och RG, att förorda Söderhamns flygplats som beredskapsflygplats i Gävleborg.

     

    Bilagor

  35. Magnus Svensson (C) frågar:

     

    • Har Du som ansvarigt Regionråd för infrastruktur i Regionen Gävleborg för avsikt att övertala Gävle kommun att detaljplanera Rörbergsområdet till att åter bli en flygplats samt lägga regionala pengar på att rusta Rörberg?  

     

    Bilagor

  36. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    • Tänker du undersöka möjligheterna för att kunna behålla den viktiga folkhögskolan i Söderhamn?

     

    Bilagor

  37. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Om man utifrån fasta och rörliga kostnader inte kan nå ett positivt ekonomiskt resultat med 4000 listade patienter, hur många patienter krävs då baserat på att de fasta kostnaderna per patient blir lägre ju fler listade patienter man har.

    Hur många patienter krävs för att nå ett positivt ekonomiskt resultat; och hur många hälsocentraler i Gävleborg är i så fall hotade?

     

    Bilagor

  38. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Är också ordförande KKN, likt Socialdemokraterna, beredd att dels ta otvetydigt avstånd från sådana uttalanden som tillträdande ordförande för Länsmuseet gjort samt därvid dels motarbeta SDs politiska ambition att påverka utställningarna/verksamheten vid Länsmuseet avseende konkret utformning och innehåll?

     

    Bilagor

  39. Lars Öberg (S) frågar:

     

    1. Är också 1:e vice ordförande, likt Socialdemokraterna, beredd att dels ta otvetydigt avstånd från sådana uttalanden som tillträdande ordförande för Länsmuseet gjort samt därvid dels motarbeta SDs politiska ambition att påverka utställningarna/verksamheten vid Länsmuseet avseende konkret utformning och innehåll?

     

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.