Hoppa över navigering
  1.   3

    Val av justerare och justeringstid

  2. Revisionsrapporter anmälas till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige som följs av debatt. 

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen samt nämnder:

    • Att regionstyrelsen och nämnder ser till att justering och anslag av mötesprotokoll fullt ut sker enligt kommunallagen. 
    • Att regionstyrelsen, tillsammans med dess kanslienhet, vidareutvecklar anvisning/mall för mötesprotokoll. Genom att göra protokollen med informativa säkerställs allmänhetens insyn och förståelse för vad som beslutas. 
    • Att regionstyrelsen beaktar noterade utvecklingsområden avseende styrelsens  och nämndernas arbetsformer i kommande revidering av regioninterna styrdokument (reglementen respektive handbok för ärendehantering).

    Bilagor

  3. X-trafik har fått i uppdrag att genomföra besparings- samt intäktsökande åtgärder.

     

    I syfte att minska kostnaderna samt öka intäkterna och få en budget i balans föreslås att trafikreduceringar, drivmedelsförändringar samt prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter och biljettutbudsförändring genomförs. De ekonomiska effekterna sammanfattas enligt nedan (under år 2024 erhålls inte en helårseffekt därav redovisas även helårseffekten år 2025).

     

                                                                                             2024             2025
                                                                                           (mnkr)          (mnkr)

    1.      Trafikreduceringar (minskad nettokostnad)      ca +1,8          ca +2,81

    2.      Prisjustering samt borttag av tilläggsbiljett
    (ökade intäkter)                                                  ca +4             ca +5,71

    3.      Övergång till fossilfri drivmotorström X-tåg   

    (minskad kostnad)                                             ca +0,7          ca +0,71

    4.      Drivmedelsbyte busstrafik Hälsingland            
    (minskad kostnad)                                             ca +7-12        ca + 4,5-82

    __________________________________________________________________

          Summa (cirka)                                                    +13,5-18,5      +13,7-17,2


    1 Avser helår
    2 Avser endast perioden 1 januari 2025 – 15 juni 2025

     

    Bilagor

  4. En minoritet i regionfullmäktige beslutade den 28 november 2023 att återremittera regionstyrelsens beslut från den 9 november att föreslå en budget. Budgeten återremitteras för ny handläggning.

     

    Med hänvisning till tidigare beslutsunderlag (se bilagor) förblir regionstyrelsen förslag desamma som tidigare.

     

    Beslutet om återremiss innebär att inte heller några av de andra förslag som regionstyrelsen hade lämnat slutligt avgjordes. Det medför följande konsekvenser: Regionens likviditet har varit god under många år till följd av positiva resultat i verksamheten och lägre investeringsnivåer. Det tidigare pensionssystemet där intjänad pension utbetalades när den togs ut 30 år senare har också haft en positiv inverkan på likviditeten. De senaste åren har investeringarna ökat markant och pensionssystemet delvis förändrats vilket fått negativ likvidpåverkan redan under intjänande året.

     

    Under 2023 har Regionen ett negativt resultat i verksamheten och markant ökade investeringar. Dessa faktorer har haft en kraftigt negativ påverkan på likviditeten som minskat under året med ca 610 mnkr fram till oktober.

     

    Regionstyrelsens förslag till budget för 2024 innefattade också beslut om låneramar och en utökad checkräkningskredit, där upplåning om 200 miljoner kronor föreslogs godkännas redan för innevarande år och där utökning av checkräkningskrediten inte var begränsad till att börja förrän 2024. Ett budgetbeslut i november hade möjliggjort tillgång till likviditet för slutet av december och inledningen av januari.

     

    Redan idag har avsaknad av låneramar eller beslut om utökning av checkräkningskrediten tillsammans med en ökad investeringsnivå och underskott i verksamheten medfört att försäljning av placeringar genomförts. I november såldes en räntefond för att kortsiktigt skapa ytterligare likviditet om 270 mnkr.

     

    Konsekvens

    Återremissen av budgeten hindrar att Region Gävleborg har erforderliga beslut om ökade kreditramar i tid inför betalningar i slutet av december och inledningen av januari.

     

    I avsaknad av beslut i november om att låna medel för investeringar och att utöka nuvarande checkräkningskredit om behöver likviditet säkras för betalningar i slutet december och januari. Regionens utbetalningar kan klassas som samhällskritiska transaktioner, till följd av mängden individer och företag de påverkar, och behöver säkerställas med god marginal.

     

    Hantering av den uppkomna situationen

    Regionstyrelseförvaltningen föreslår av regionen ska sälja av ytterligare placeringar för att skapa en buffert för betalningar i slutet av december och början av januari. Andra alternativ skulle kunna vara att senarelägga betalningar i december även in i januari.

     

    Att avyttra placeringar medför dock en ekonomisk risk då det kan bli aktuellt att avyttra aktiefonder i ett i dagsläget ogynnsamt läge. Region Gävleborg riskerar genom detta att tvingas till förhastade åtgärder samt att gå miste om värdeökningar i placeringsverksamheten.

     

    Regionen har idag inom pensionsmedelsförvaltningen likviditet för att täcka åtaganden som ännu inte betalats av Region Gävleborg. Dessa medel kan med kort varsel bli föremål för utbetalningar då de helt styrs av förvaltarna och de investeringar som löpande sker inom fonderna, varför dessa medel inte kan utgöra en buffert.

     

    Återremissen av budgeten medför att redan vidtagna åtgärder inte är tillräckliga. En marginal på cirka 50 miljoner kronor i december är för lite för en löneutbetalning om över 200 miljoner kronor samt övriga betalningar som sker i slutet av december och början av januari. Ytterligare avyttringar av placeringar inom pensionsmedelsförvaltningen blir nödvändiga för att skapa en säkerhetsmarginal i avvaktan på lagakraftvunna beslut och därefter en administrativ hantering av finansiering. Administrationen riskerar att dra ut på tiden då hantering ska ske runt jul samt sent i julhelgerna. I och med avyttringar i pensionsmedelsförvaltningen för att frigöra likviditet har regionen redan idag utsatts sig för en potentiell finansiell risk och gått miste om en ytterligare vinst på räntemarknaden.  

     

    Återremissyrkande:

    Motivering ” att ärendet återremitteras till regionstyrelsen med uppdraget att inarbeta nämndernas åtgärdsplaner för en ekonomi i balans i budgetdokumentet, i enlighet med regionstyrelsens uppdrag.”

     

    Svar på återremissyrkande:

    Budget för 2024 är en återhållsam budget där besparingar görs , i form av minskad uppräkning, inom de flesta nämnder förutom Hälso- och sjukvårdsnämnden. På grund av det ekonomiska läget budgeterar vi för ett minusresultat 2024 med ambitionen att ha en ekonomi balans 2025. Parallellt med budget arbetar nämnderna med sina planer för att nå ekonomi i balans, dessa kommer att följas upp av regionstyrelsen i linje med regionstyrelsens uppsiktsplikt.

    Bilagor

  5. Föreslagen avgiftshandbok för 2024 innehåller, utöver justeringar som är en konsekvens utav regeringsbeslut, höjd patientavgift på öppenvårdsbesök samt en tillhörande justerad avgift för uteblivna- eller sent avbokade besök. 

     

    Den föreslagna avgiftshandboken för 2024 innehåller även följande förändringar;

     

    • Införande av en avgift för sammanställning av uppgifter ur en upptagning för automatiserad behandling som inte utgör allmän handling
    • Tillägg i avgiften för utlämnande av allmänna handlingar
    • Förändring i befintlig avgift för internetbaserad kognitiv beteende terapi (IKBT)
    • Införande av avgift för asylsökande vid ambulanstransport eller vård av ambulanspersonal på hämtplats.

     

    Ärendet återremitterades på regionfullmäktige den 28 november. 

     

    Återremissyrkande:

    ”Majoriteten i Region Gävleborg föreslår att ny text ska införas som avhumaniserar människor utan tillstånd. Majoriteten vill även stryka en hänvisning till fullmäktigebeslut 2016-02-03, om rätten till vård som kan anstå - för personer utan tillstånd.  Under den tid som ärendet har beretts i HSN har majoritetspartierna, var för sig, varit ute i media och gett olika versioner av vad strykningarna innebär; dessa olika versioner lämnar utrymme för tolkning och därför krävs det förtydligandet”

     

    Marcus Gard (S) yrkar på att ”ärendet återremitteras till regionstyrelsen med uppdraget att avhjälpa de oklarheter som avser förutsättningar för vård som kan anstå gällande s.k. papperslösa patienter i Gävleborgs län.”

     

    Svar på återremissyrkande:

    Avgiftshandboken reglerar vilka avgifter Region Gävleborg tar ut för den vård som ges, avgiftshandboken revideras årligen. I år har ett stort arbete utförts med fokus på att förtydliga skrivningarna och göra handboken mer lättöverskådlig. Som en följd av kostnadsläget i samhället har också vissa avgifter justerats för att följa kostnadsutvecklingen.

     

    Bilagor

  6. Cina Olsson (C) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige. 

    Bilagor

  7. Gerd Olsson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i patientnämnden så ny ersättare behöver väljas.

    Gerd Olssons avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 28--29 november 2023.

    Bilagor

  8. Moa Dahlberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktiges valberedning så ny ersättare behöver väljas. 

    Moa Dahlbergs avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 28--29 november 2023.

     

    Bilagor

  9. Cina Olsson (C) har avsagt sig uppdraget som ersättare i demokratiberedningen så ny ersättare behöver väljas. 

    Bilagor

  10. Joakim Westlund (C) frågar:

     

    1. Har det gjorts någon utvärdering av utbildningen för all ambulanspersonal och visar den i sådana fall på förbättrat omhändertagande av människor med behov av akut psykiatrisk hjälp?
    2. Har Jennie Forsblom som ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden för avsikt att ta initiativ till införandet av en eller fler psykiatriambulanser i Gävleborg?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 286 och 2023-11-28--29.

    Bilagor

  11. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Har ordf HSN uppmärksammat kritiken från sjukvårdpersonalens egna organisationer mot att införa angiverilagstiftning?
    2. Vad tror ordf HSN att den omfattande kritiken från sjukvårdpersonalens egna organisationer beror på?
    3. Delar ordf H SN den omfattande kritiken från sjukvårdpersonalens egna organisationer?
    4. Är ordf HSN beredd att omhänderta samt å sjukvårdspersonalens vägnar agera för att hindra en kommande angiverilagstiftning?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 289 och 2023-11-28--29.

     

    Bilagor

  12. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Delar ordförande för kultur- och kompetensnämnden uppfattningen att det är viktigt att uppmuntra och medverka till återväxten av unga konst- och kulturskapare i länet?
    2. Kommer kultur- och kompetensnämndens ordförande se till att man utreder förutsättningarna för att instifta ett årligt regionalt kulturpris för unga? Om inte, varför?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 290 och 2023-11-28--29.

     

    Bilagor

  13. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Vilka värden ser ordf KKN med att Region Gävleborg ordnar kostnadsfria kulturaktiviteter för barn och unga på sommarloven 2024-2026?
    2. Anser ordf KKN att Region Gävleborg ska möjliggöra för barn och unga i Gävleborg att ta del av kostnadsfria kulturaktiviteter med lunch på sommarloven 2024 – 2026? Om nej, varför inte?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 291 och 2023-11-28--29.

     

    Bilagor

  14. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Har ni gjort någon konsekvensanalys angående frågan vad ökade kostnader för deltagande i kulturverksamheter får för jämlikheten i länet?
    2. Har ni gjort någon konsekvensanalys angående frågan vad ökade kostnader för deltagande i kulturverksamheter får för folkhälsan i länet?
    3. Har ni gjort någon konsekvensanalys angående frågan vad ökade kostnader för deltagande i kulturverksamheter får för den regionala utvecklingen med tanke på kulturens roll som grogrund för innovation, arbetstillfällen och framtida kreativa lösningar på komplexa utmaningar vi står inför i länet?
    4. Hur ämnar ni säkerställa att deltagande i kulturverksamheter och eget aktivt skapande även fortsättningsvis blir möjligt för barn och unga vars föräldrar inte har råd med dyrare kostnader för kultur?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 292 och 2023-11-28--29.

     

    Bilagor

  15. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är de långa väntetiderna ovan en prioriterad fråga för Samstyret SD, M, KD och Sjukvårdspartiet?
    2. Hur ser i så fall planen ut för att korta väntetiderna ovan?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 293 och 2023-11-28--29.

     

    Bilagor

  16. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Har Region Gävleborg som vårdhuvudman i länet kunskaper om vilka barn som i lägre grad än andra uppsöker hälso- och sjukvården, både vid behov och vid förebyggande insatser, och vad uteblivna besöken beror på?
    2. Anser ordf HSN att sådana kunskaper är viktiga för att stärka jämlikheten i sjukvården?
    3. Är ordf HSN beredd att ställa sig bakom Socialdemokraternas önskemål om att Region Gävleborg genomför fördjupade analyser kring vilka barn som i lägre grad än andra uppsöker hälso- och sjukvården, både vid behov och vid förebyggande insatser, och vad uteblivna besöken beror på?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 294 och 2023-11-28--29.

     

    Bilagor

  17. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är ordf HSN beredd att uppdra till analys- och uppföljningsavdelningen Samhällsmedicin att analysera vilka informationsåtgärder före graviditet som kan vara verkningsfulla för att minimera risken att fostret utsätts för påverkan av ohälsosamma levnadsvanor innan konstaterad graviditet? Om inte, varför?
    2. Anser ordf HSN att ett stärkt föräldraskapsstöd, med mer riktade insatser mot familjer med förhöjd risk för ohälsa i samverkan mellan berörda verksamheter i Region Gävleborg och kommuner i länet, bör utarbetas och förberedas för införande? Om inte, varför?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 295 och 2023-11-28--29.

     

    Bilagor

  18. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Delar ordf HSN Socialdemokraternas bedömning om vikten av en sammanhängande barn-, elev- och ungdomshälsovård i Gävleborgs län?
    2. Är ordf HSN beredd att tillsätta en utredning för att undersöka hur en sammanhängande barn-, elev- och ungdomshälsovård skulle kunna skapas i Gävleborgs län?
    3. Är ordf HSN beredd att uttryckligen basera utredningen på ett barnrättsperspektiv?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 296 och 2023-11-28--29.

     

    Bilagor

  19. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Vilka åtgärder kommer regionstyrelsens ordförande att vidta i syfte att stävja den tystnadskultur som brutit ut sedan SD, M, KD och Sjukvårdspartiet övertog makten i Region Gävleborg?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 297 och 2023-11-28--29.

     

    Bilagor

  20. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Vidhåller ordf hälso- och sjukvårdsnämnden löftet att personalstyrkan i RG inte kommer att minskas under den förestående ekonomiska krishanteringen innevarande mandatperiod?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 298 och 2023-11-28--29.

     

    Bilagor

  21. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Är ordf hälso och sjukvårdsnämnden beredd att justera målet om en ekonomi i balans 2025 till det mer rimliga perspektivet 2027?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 300 och 2023-11-28--29.

     

    Bilagor

  22. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    1. Hur ser tidplanen ut för underhållsarbetet på Kilafors Din hälsocentral?
    2. När kommer ventilationen, problemen med värmen, belysning och takplattor att åtgärdas?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.

    Bilagor

  23. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Har SD, M, KD och Sjukvårdspartiet gjort en konsekvensanalys avseende ökade kostnader för hyrläkare vid framtagandet av den nya hälsovalshandboken?
    2. Om någon konsekvensanalys inte genomförts: Varför?
    3. Tänker ordf HSN prioritera sänkta kostnader för hyrpersonal prioriteras eller ska tillgänglighet för patienterna prioriteras?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.

    Bilagor

  24. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Hur tänker sig ordf HSN att det modifierade vårdutbudet ska se ut: Vilken nuvarande verksamhet ska läggas ned? Vilken ska flyttas? Vart ska verksamhet flyttas?
    2. När och hur ska dialog ske med patient- och brukarorganisationerna och med länets kommuner?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.

    Bilagor

  25. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är målet med den strategiska planen om förändrat vårdutbud i Region Gävleborg att nå en ekonomi i balans år 2025 eller 2027?
    2. Hur har denna bristande samordning mellan HSN och RS kunnat uppstå och vilka åtgärder är vidtagna för att dels nå full samordning mellan styrelsens och nämndens planering och arbete, dels undvika liknande misstag i framtiden?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.

    Bilagor

  26. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Anser regionstyrelsens ordförande att hemställan till regionstyrelsen från utskott och nämnder inte behöver behandlas i regionstyrelsen?

     

    Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.

    Bilagor

  27. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    • Ska döva, äldre, personer med olika funktionsnedsättningar och personer med svårigheter i svenska språket behöva själva bekosta tolk vid uteblivet eller sent avbokat besök?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.

    Bilagor

  28. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    • Har några nya åtgärder vidtagits, efter att de larmrapporter från statliga myndigheter kommit, såsom utbildnings- och fortbildningsinsatser eller arbete med risk- och konsekvensanalyser, förstärkta kontakter med andra kommuner och myndigheter, för att stärka arbetet för att stoppa välfärdsbrottsligheten i Region Gävleborg?

     

    Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.

    Bilagor

  29. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Delar ordf KKN uppfattningen att de stoppade ekonomiska stöden till studieförbundens regionala verksamhet beror på ekobrottslighet och/eller regelöverträdelser från studieförbundens sida?
    2. Om inte, kommer en dementi att uttalas/publiceras för att klarlägga orsakerna bakom de stoppade ekonomiska stöden till studieförbundens regionala verksamhet?
    3. Om det inte stämmer att de stoppade ekonomiska stöden till studieförbundens regionala verksamhet vilar på misstankar om ekobrottslighet och/eller regelöverträdelser, hur kan det komma sig att ledningen för KKN uttrycker sådana felaktigheter och vad har ordf KKN lärt av detta fall så att liknande inte inträffar igen?

    Bilagor

  30. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    1. Vilka åtgärder avser ni vidta för att få en mer hållbar situation för patienter och personal på akutmottagningarna, i synnerhet vid Gävle sjukhus akutmottagning?
    2. Vilka tidplaner finns för öppnande av fler vårdplatser och för införandet av fler mobila team på och vid Gävle sjukhus?
    3. Kommer särskilda arbetsvillkor användas för att rekrytera personal till avdelningar med stängda vårdplatser och till akutmottagningar?
    4. Varför tas inte vikarier in på akutmottagningen i Gävle vid hög arbetsbelastning?

    Bilagor

  31. Kristina Sjöström (V) frågar:

     

    1. Hur ser planen ut för att förbättra kontinuiteten i diabetesvården?
    2. Får diabetiker den utbildning som är nödvändig för att klara egenvården?
    3. Hur kommer hälso- och sjukvården säkerställa att kontinuiteten i vården förbättras och att patienterna får den utbildning de behöver för att klara egenvården?

    Bilagor

  32. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Kommer ordförande göra något för att säkerställa att personer med diabetes får träffa vården två gånger per år?
    2. Avser ordförande vidta några åtgärder för att diabetespatienter får kontinuitet vad gäller att få träffa samma vårdkontakt vid sina primärvårdsbesök?

    Bilagor

  33. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson, Elisabeth di Paolo-Sandberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att Region Gävleborg kartlägger och ökar kunskaperna om förlopp, utfall, prognos och behandling avseende ätstörningar hos barn och unga i Gävleborg.
    2. Att hälso- och sjukvårdsnämnden anslår ekonomiska medel för kvalitetssäkring, kliniskt förbättringsarbete och verksamhetsstyrning i enlighet med ovan kartläggning.

    Bilagor

  34. Eva Lindberg, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att Region Gävleborg (RG) förbereder för att starta polisförberedande inriktning på allmän kurs 1-3 år samt polispreparand, dvs intensivkurs inriktad på polishögskolans tester för personer som redan är behöriga, vid någon av RGs folkhögskolor.
    2. Att samverkan sonderas med Polismyndigheten och Polishögskolan samt Arbetsförmedlingen.
    3. Att utbildningen förslagsvis förläggs till Söderhamns kommun.

    Bilagor

  35. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att snabbspår för äldre införs på regionens akutmottagningar.
    2. Att det görs en översyn av på vilka övriga sätt äldres vårdbehov kan underlättas för att förhindra att de behöver komma in via akutmottagning och hur man kan förkorta eventuella väntetider på akuten.

    Bilagor

  1. § 359

    Val av justerare och justeringstid

  2. Revisionsrapporter anmälas till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige som följs av debatt. 

     

    Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen samt nämnder:

     

    • Att regionstyrelsen och nämnder ser till att justering och anslag av mötesprotokoll fullt ut sker enligt kommunallagen. 
    • Att regionstyrelsen, tillsammans med dess kanslienhet, vidareutvecklar anvisning/mall för mötesprotokoll. Genom att göra protokollen med informativa säkerställs allmänhetens insyn och förståelse för vad som beslutas. 
    • Att regionstyrelsen beaktar noterade utvecklingsområden avseende styrelsens  och nämndernas arbetsformer i kommande revidering av regioninterna styrdokument (reglementen respektive handbok för ärendehantering).

     

    Bilagor

  3. X-trafik har fått i uppdrag att genomföra besparings- samt intäktsökande åtgärder.

     

    I syfte att minska kostnaderna samt öka intäkterna och få en budget i balans föreslås att trafikreduceringar, drivmedelsförändringar samt prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter och biljettutbudsförändring genomförs. De ekonomiska effekterna sammanfattas enligt nedan (under år 2024 erhålls inte en helårseffekt därav redovisas även helårseffekten år 2025).

     

                                                                                             2024             2025
                                                                                           (mnkr)          (mnkr)

    1.      Trafikreduceringar (minskad nettokostnad)      ca +1,8          ca +2,81

    2.      Prisjustering samt borttag av tilläggsbiljett
    (ökade intäkter)                                                  ca +4             ca +5,71

    3.      Övergång till fossilfri drivmotorström X-tåg   

    (minskad kostnad)                                             ca +0,7          ca +0,71

    4.      Drivmedelsbyte busstrafik Hälsingland            
    (minskad kostnad)                                             ca +7-12        ca + 4,5-82

    __________________________________________________________________

          Summa (cirka)                                                    +13,5-18,5      +13,7-17,2


    1 Avser helår
    2 Avser endast perioden 1 januari 2025 – 15 juni 2025

     

    Bilagor

  4. En minoritet i regionfullmäktige beslutade den 28 november 2023 att återremittera regionstyrelsens beslut från den 9 november att föreslå en budget. Budgeten återremitteras för ny handläggning.

     

    Med hänvisning till tidigare beslutsunderlag (se bilagor) förblir regionstyrelsen förslag detsamma som tidigare.

     

    Beslutet om återremiss innebär att inte heller några av de andra förslag som regionstyrelsen hade lämnat slutligt avgjordes. Det medför följande konsekvenser: Regionens likviditet har varit god under många år till följd av positiva resultat i verksamheten och lägre investeringsnivåer. Det tidigare pensionssystemet där intjänad pension utbetalades när den togs ut 30 år senare har också haft en positiv inverkan på likviditeten. De senaste åren har investeringarna ökat markant och pensionssystemet delvis förändrats vilket fått negativ likvidpåverkan redan under intjänande året.

     

    Under 2023 har Regionen ett negativt resultat i verksamheten och markant ökade investeringar. Dessa faktorer har haft en kraftigt negativ påverkan på likviditeten som minskat under året med ca 610 mnkr fram till oktober.

     

    Regionstyrelsens förslag till budget för 2024 innefattade också beslut om låneramar och en utökad checkräkningskredit, där upplåning om 200 miljoner kronor föreslogs godkännas redan för innevarande år och där utökning av checkräkningskrediten inte var begränsad till att börja förrän 2024. Ett budgetbeslut i november hade möjliggjort tillgång till likviditet för slutet av december och inledningen av januari.

     

    Redan idag har avsaknad av låneramar eller beslut om utökning av checkräkningskrediten tillsammans med en ökad investeringsnivå och underskott i verksamheten medfört att försäljning av placeringar genomförts. I november såldes en räntefond för att kortsiktigt skapa ytterligare likviditet om 270 mnkr.

     

    Konsekvens

    Återremissen av budgeten hindrar att Region Gävleborg har erforderliga beslut om ökade kreditramar i tid inför betalningar i slutet av december och inledningen av januari.

     

    I avsaknad av beslut i november om att låna medel för investeringar och att utöka nuvarande checkräkningskredit om behöver likviditet säkras för betalningar i slutet december och januari. Regionens utbetalningar kan klassas som samhällskritiska transaktioner, till följd av mängden individer och företag de påverkar, och behöver säkerställas med god marginal.

     

    Hantering av den uppkomna situationen

    Regionstyrelseförvaltningen föreslår av regionen ska sälja av ytterligare placeringar för att skapa en buffert för betalningar i slutet av december och början av januari. Andra alternativ skulle kunna vara att senarelägga betalningar i december även in i januari.

     

    Att avyttra placeringar medför dock en ekonomisk risk då det kan bli aktuellt att avyttra aktiefonder i ett i dagsläget ogynnsamt läge. Region Gävleborg riskerar genom detta att tvingas till förhastade åtgärder samt att gå miste om värdeökningar i placeringsverksamheten.

     

    Regionen har idag inom pensionsmedelsförvaltningen likviditet för att täcka åtaganden som ännu inte betalats av Region Gävleborg. Dessa medel kan med kort varsel bli föremål för utbetalningar då de helt styrs av förvaltarna och de investeringar som löpande sker inom fonderna, varför dessa medel inte kan utgöra en buffert.

     

    Återremissen av budgeten medför att redan vidtagna åtgärder inte är tillräckliga. En marginal på cirka 50 miljoner kronor i december är för lite för en löneutbetalning om över 200 miljoner kronor samt övriga betalningar som sker i slutet av december och början av januari. Ytterligare avyttringar av placeringar inom pensionsmedelsförvaltningen blir nödvändiga för att skapa en säkerhetsmarginal i avvaktan på lagakraftvunna beslut och därefter en administrativ hantering av finansiering. Administrationen riskerar att dra ut på tiden då hantering ska ske runt jul samt sent i julhelgerna. I och med avyttringar i pensionsmedelsförvaltningen för att frigöra likviditet har regionen redan idag utsatts sig för en potentiell finansiell risk och gått miste om en ytterligare vinst på räntemarknaden.  

     

    Återremissyrkande:

    Motivering ” att ärendet återremitteras till regionstyrelsen med uppdraget att inarbeta nämndernas åtgärdsplaner för en ekonomi i balans i budgetdokumentet, i enlighet med regionstyrelsens uppdrag.”

     

    Svar på återremissyrkande:

    Budget för 2024 är en återhållsam budget där besparingar görs , i form av minskad uppräkning, inom de flesta nämnder förutom Hälso- och sjukvårdsnämnden. På grund av det ekonomiska läget budgeterar vi för ett minusresultat 2024 med ambitionen att ha en ekonomi balans 2025. Parallellt med budget arbetar nämnderna med sina planer för att nå ekonomi i balans, dessa kommer att följas upp av regionstyrelsen i linje med regionstyrelsens uppsiktsplikt.

     

    Bilagor

  5. Föreslagen avgiftshandbok för 2024 innehåller, utöver justeringar som är en konsekvens utav regeringsbeslut, höjd patientavgift på öppenvårdsbesök samt en tillhörande justerad avgift för uteblivna- eller sent avbokade besök. 

     

    Den föreslagna avgiftshandboken för 2024 innehåller även följande förändringar;

     

    • Införande av en avgift för sammanställning av uppgifter ur en upptagning för automatiserad behandling som inte utgör allmän handling
    • Tillägg i avgiften för utlämnande av allmänna handlingar
    • Förändring i befintlig avgift för internetbaserad kognitiv beteende terapi (IKBT)
    • Införande av avgift för asylsökande vid ambulanstransport eller vård av ambulanspersonal på hämtplats.

     

    Ärendet återremitterades på regionfullmäktige den 28 november. 

     

    Återremissyrkande:

    ”Majoriteten i Region Gävleborg föreslår att ny text ska införas som avhumaniserar människor utan tillstånd. Majoriteten vill även stryka en hänvisning till fullmäktigebeslut 2016-02-03, om rätten till vård som kan anstå - för personer utan tillstånd.  Under den tid som ärendet har beretts i HSN har majoritetspartierna, var för sig, varit ute i media och gett olika versioner av vad strykningarna innebär; dessa olika versioner lämnar utrymme för tolkning och därför krävs det förtydligandet”

     

    Marcus Gard (S) yrkar på att ”ärendet återremitteras till regionstyrelsen med uppdraget att avhjälpa de oklarheter som avser förutsättningar för vård som kan anstå gällande s.k. papperslösa patienter i Gävleborgs län.”

     

    Svar på återremissyrkande:

    Avgiftshandboken reglerar vilka avgifter Region Gävleborg tar ut för den vård som ges, avgiftshandboken revideras årligen. I år har ett stort arbete utförts med fokus på att förtydliga skrivningarna och göra handboken mer lättöverskådlig. Som en följd av kostnadsläget i samhället har också vissa avgifter justerats för att följa kostnadsutvecklingen.

     

    Bilagor

  6. Cina Olsson (C) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige. 

     

    Bilagor

  7. Gerd Olsson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i patientnämnden så ny ersättare behöver väljas.

     

    Gerd Olssons avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 28--29 november 2023.

     

    Bilagor

  8. Moa Dahlberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktiges valberedning så ny ersättare behöver väljas. 

     

    Moa Dahlbergs avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 28--29 november 2023.

     

    Bilagor

  9. Cina Olsson (C) har avsagt sig uppdraget som ersättare i demokratiberedningen så ny ersättare behöver väljas. 

     

    Bilagor

  10. Joakim Westlund (C) frågar:

     

    1. Har det gjorts någon utvärdering av utbildningen för all ambulanspersonal och visar den i sådana fall på förbättrat omhändertagande av människor med behov av akut psykiatrisk hjälp?
    2. Har Jennie Forsblom som ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden för avsikt att ta initiativ till införandet av en eller fler psykiatriambulanser i Gävleborg?

     

    Bilagor

  11. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Har ordf HSN uppmärksammat kritiken från sjukvårdpersonalens egna organisationer mot att införa angiverilagstiftning?
    2. Vad tror ordf HSN att den omfattande kritiken från sjukvårdpersonalens egna organisationer beror på?
    3. Delar ordf H SN den omfattande kritiken från sjukvårdpersonalens egna organisationer?
    4. Är ordf HSN beredd att omhänderta samt å sjukvårdspersonalens vägnar agera för att hindra en kommande angiverilagstiftning?

     

     

    Bilagor

  12. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Delar ordförande för kultur- och kompetensnämnden uppfattningen att det är viktigt att uppmuntra och medverka till återväxten av unga konst- och kulturskapare i länet?
    2. Kommer kultur- och kompetensnämndens ordförande se till att man utreder förutsättningarna för att instifta ett årligt regionalt kulturpris för unga? Om inte, varför?

     

    Bilagor

  13. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Vilka värden ser ordf KKN med att Region Gävleborg ordnar kostnadsfria kulturaktiviteter för barn och unga på sommarloven 2024-2026?
    2. Anser ordf KKN att Region Gävleborg ska möjliggöra för barn och unga i Gävleborg att ta del av kostnadsfria kulturaktiviteter med lunch på sommarloven 2024 – 2026? Om nej, varför inte?

     

     

     

    Bilagor

  14. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Har ni gjort någon konsekvensanalys angående frågan vad ökade kostnader för deltagande i kulturverksamheter får för jämlikheten i länet?
    2. Har ni gjort någon konsekvensanalys angående frågan vad ökade kostnader för deltagande i kulturverksamheter får för folkhälsan i länet?
    3. Har ni gjort någon konsekvensanalys angående frågan vad ökade kostnader för deltagande i kulturverksamheter får för den regionala utvecklingen med tanke på kulturens roll som grogrund för innovation, arbetstillfällen och framtida kreativa lösningar på komplexa utmaningar vi står inför i länet?
    4. Hur ämnar ni säkerställa att deltagande i kulturverksamheter och eget aktivt skapande även fortsättningsvis blir möjligt för barn och unga vars föräldrar inte har råd med dyrare kostnader för kultur?

     

    Bilagor

  15. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Har Region Gävleborg som vårdhuvudman i länet kunskaper om vilka barn som i lägre grad än andra uppsöker hälso- och sjukvården, både vid behov och vid förebyggande insatser, och vad uteblivna besöken beror på?
    2. Anser ordf HSN att sådana kunskaper är viktiga för att stärka jämlikheten i sjukvården?
    3. Är ordf HSN beredd att ställa sig bakom Socialdemokraternas önskemål om att Region Gävleborg genomför fördjupade analyser kring vilka barn som i lägre grad än andra uppsöker hälso- och sjukvården, både vid behov och vid förebyggande insatser, och vad uteblivna besöken beror på?

     

    Bilagor

  16. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är ordf HSN beredd att uppdra till analys- och uppföljningsavdelningen Samhällsmedicin att analysera vilka informationsåtgärder före graviditet som kan vara verkningsfulla för att minimera risken att fostret utsätts för påverkan av ohälsosamma levnadsvanor innan konstaterad graviditet? Om inte, varför?
    2. Anser ordf HSN att ett stärkt föräldraskapsstöd, med mer riktade insatser mot familjer med förhöjd risk för ohälsa i samverkan mellan berörda verksamheter i Region Gävleborg och kommuner i länet, bör utarbetas och förberedas för införande? Om inte, varför?

     

    Bilagor

  17. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Delar ordf HSN Socialdemokraternas bedömning om vikten av en sammanhängande barn-, elev- och ungdomshälsovård i Gävleborgs län?
    2. Är ordf HSN beredd att tillsätta en utredning för att undersöka hur en sammanhängande barn-, elev- och ungdomshälsovård skulle kunna skapas i Gävleborgs län?
    3. Är ordf HSN beredd att uttryckligen basera utredningen på ett barnrättsperspektiv?

     

    Bilagor

  18. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Vilka åtgärder kommer regionstyrelsens ordförande att vidta i syfte att stävja den tystnadskultur som brutit ut sedan SD, M, KD och Sjukvårdspartiet övertog makten i Region Gävleborg?

     

    Bilagor

  19. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Vidhåller ordf hälso- och sjukvårdsnämnden löftet att personalstyrkan i RG inte kommer att minskas under den förestående ekonomiska krishanteringen innevarande mandatperiod?

     

    Bilagor

  20. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    • Är ordf hälso och sjukvårdsnämnden beredd att justera målet om en ekonomi i balans 2025 till det mer rimliga perspektivet 2027?

     

    Bilagor

  21. Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson, Elisabeth di Paolo-Sandberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att Region Gävleborg kartlägger och ökar kunskaperna om förlopp, utfall, prognos och behandling avseende ätstörningar hos barn och unga i Gävleborg.
    2. Att hälso- och sjukvårdsnämnden anslår ekonomiska medel för kvalitetssäkring, kliniskt förbättringsarbete och verksamhetsstyrning i enlighet med ovan kartläggning.

     

    Bilagor

  22. Eva Lindberg, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att Region Gävleborg (RG) förbereder för att starta polisförberedande inriktning på allmän kurs 1-3 år samt polispreparand, dvs intensivkurs inriktad på polishögskolans tester för personer som redan är behöriga, vid någon av RGs folkhögskolor.
    2. Att samverkan sonderas med Polismyndigheten och Polishögskolan samt Arbetsförmedlingen.
    3. Att utbildningen förslagsvis förläggs till Söderhamns kommun.

     

    Bilagor

  23. Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:

     

    1. Att snabbspår för äldre införs på regionens akutmottagningar.
    2. Att det görs en översyn av på vilka övriga sätt äldres vårdbehov kan underlättas för att förhindra att de behöver komma in via akutmottagning och hur man kan förkorta eventuella väntetider på akuten.

     

    Bilagor

  24. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    1. Hur ser tidplanen ut för underhållsarbetet på Kilafors Din hälsocentral?
    2. När kommer ventilationen, problemen med värmen, belysning och takplattor att åtgärdas?

     

    Bilagor

  25. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Har SD, M, KD och Sjukvårdspartiet gjort en konsekvensanalys avseende ökade kostnader för hyrläkare vid framtagandet av den nya hälsovalshandboken?
    2. Om någon konsekvensanalys inte genomförts: Varför?
    3. Tänker ordf HSN prioritera sänkta kostnader för hyrpersonal prioriteras eller ska tillgänglighet för patienterna prioriteras?

     

    Bilagor

  26. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Hur tänker sig ordf HSN att det modifierade vårdutbudet ska se ut: Vilken nuvarande verksamhet ska läggas ned? Vilken ska flyttas? Vart ska verksamhet flyttas?
    2. När och hur ska dialog ske med patient- och brukarorganisationerna och med länets kommuner?

     

    Bilagor

  27. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Är målet med den strategiska planen om förändrat vårdutbud i Region Gävleborg att nå en ekonomi i balans år 2025 eller 2027?
    2. Hur har denna bristande samordning mellan HSN och RS kunnat uppstå och vilka åtgärder är vidtagna för att dels nå full samordning mellan styrelsens och nämndens planering och arbete, dels undvika liknande misstag i framtiden?

     

    Bilagor

  28. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Anser regionstyrelsens ordförande att hemställan till regionstyrelsen från utskott och nämnder inte behöver behandlas i regionstyrelsen?

     

    Bilagor

  29. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    • Ska döva, äldre, personer med olika funktionsnedsättningar och personer med svårigheter i svenska språket behöva själva bekosta tolk vid uteblivet eller sent avbokat besök?

     

    Bilagor

  30. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    • Har några nya åtgärder vidtagits, efter att de larmrapporter från statliga myndigheter kommit, såsom utbildnings- och fortbildningsinsatser eller arbete med risk- och konsekvensanalyser, förstärkta kontakter med andra kommuner och myndigheter, för att stärka arbetet för att stoppa välfärdsbrottsligheten i Region Gävleborg?

     

    Bilagor

  31. Marie-Louise Dangardt (S) frågar:

     

    1. Delar ordf KKN uppfattningen att de stoppade ekonomiska stöden till studieförbundens regionala verksamhet beror på ekobrottslighet och/eller regelöverträdelser från studieförbundens sida?
    2. Om inte, kommer en dementi att uttalas/publiceras för att klarlägga orsakerna bakom de stoppade ekonomiska stöden till studieförbundens regionala verksamhet?
    3. Om det inte stämmer att de stoppade ekonomiska stöden till studieförbundens regionala verksamhet vilar på misstankar om ekobrottslighet och/eller regelöverträdelser, hur kan det komma sig att ledningen för KKN uttrycker sådana felaktigheter och vad har ordf KKN lärt av detta fall så att liknande inte inträffar igen?

     

    Bilagor

  32. Ulla Andersson (V) frågar:

     

    1. Vilka åtgärder avser ni vidta för att få en mer hållbar situation för patienter och personal på akutmottagningarna, i synnerhet vid Gävle sjukhus akutmottagning?
    2. Vilka tidplaner finns för öppnande av fler vårdplatser och för införandet av fler mobila team på och vid Gävle sjukhus?
    3. Kommer särskilda arbetsvillkor användas för att rekrytera personal till avdelningar med stängda vårdplatser och till akutmottagningar?
    4. Varför tas inte vikarier in på akutmottagningen i Gävle vid hög arbetsbelastning?

     

    Bilagor

  33. Kristina Sjöström (V) frågar:

     

    1. Hur ser planen ut för att förbättra kontinuiteten i diabetesvården?
    2. Får diabetiker den utbildning som är nödvändig för att klara egenvården?
    3. Hur kommer hälso- och sjukvården säkerställa att kontinuiteten i vården förbättras och att patienterna får den utbildning de behöver för att klara egenvården?

     

    Bilagor

  34. Jan Lahenkorva (S) frågar:

     

    1. Kommer ordförande göra något för att säkerställa att personer med diabetes får träffa vården två gånger per år?
    2. Avser ordförande vidta några åtgärder för att diabetespatienter får kontinuitet vad gäller att få träffa samma vårdkontakt vid sina primärvårdsbesök?

     

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.