Val av justerare och justeringstid
Revisionsrapporter anmälas till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige som följs av debatt.
Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen samt nämnder:
Bilagor
X-trafik har fått i uppdrag att genomföra besparings- samt intäktsökande åtgärder.
I syfte att minska kostnaderna samt öka intäkterna och få en budget i balans föreslås att trafikreduceringar, drivmedelsförändringar samt prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter och biljettutbudsförändring genomförs. De ekonomiska effekterna sammanfattas enligt nedan (under år 2024 erhålls inte en helårseffekt därav redovisas även helårseffekten år 2025).
2024 2025
(mnkr) (mnkr)
1. Trafikreduceringar (minskad nettokostnad) ca +1,8 ca +2,81
2. Prisjustering samt borttag av tilläggsbiljett
(ökade intäkter) ca +4 ca +5,71
3. Övergång till fossilfri drivmotorström X-tåg
(minskad kostnad) ca +0,7 ca +0,71
4. Drivmedelsbyte busstrafik Hälsingland
(minskad kostnad) ca +7-12 ca + 4,5-82
__________________________________________________________________
Summa (cirka) +13,5-18,5 +13,7-17,2
1 Avser helår
2 Avser endast perioden 1 januari 2025 – 15 juni 2025
Bilagor
En minoritet i regionfullmäktige beslutade den 28 november 2023 att återremittera regionstyrelsens beslut från den 9 november att föreslå en budget. Budgeten återremitteras för ny handläggning.
Med hänvisning till tidigare beslutsunderlag (se bilagor) förblir regionstyrelsen förslag desamma som tidigare.
Beslutet om återremiss innebär att inte heller några av de andra förslag som regionstyrelsen hade lämnat slutligt avgjordes. Det medför följande konsekvenser: Regionens likviditet har varit god under många år till följd av positiva resultat i verksamheten och lägre investeringsnivåer. Det tidigare pensionssystemet där intjänad pension utbetalades när den togs ut 30 år senare har också haft en positiv inverkan på likviditeten. De senaste åren har investeringarna ökat markant och pensionssystemet delvis förändrats vilket fått negativ likvidpåverkan redan under intjänande året.
Under 2023 har Regionen ett negativt resultat i verksamheten och markant ökade investeringar. Dessa faktorer har haft en kraftigt negativ påverkan på likviditeten som minskat under året med ca 610 mnkr fram till oktober.
Regionstyrelsens förslag till budget för 2024 innefattade också beslut om låneramar och en utökad checkräkningskredit, där upplåning om 200 miljoner kronor föreslogs godkännas redan för innevarande år och där utökning av checkräkningskrediten inte var begränsad till att börja förrän 2024. Ett budgetbeslut i november hade möjliggjort tillgång till likviditet för slutet av december och inledningen av januari.
Redan idag har avsaknad av låneramar eller beslut om utökning av checkräkningskrediten tillsammans med en ökad investeringsnivå och underskott i verksamheten medfört att försäljning av placeringar genomförts. I november såldes en räntefond för att kortsiktigt skapa ytterligare likviditet om 270 mnkr.
Konsekvens
Återremissen av budgeten hindrar att Region Gävleborg har erforderliga beslut om ökade kreditramar i tid inför betalningar i slutet av december och inledningen av januari.
I avsaknad av beslut i november om att låna medel för investeringar och att utöka nuvarande checkräkningskredit om behöver likviditet säkras för betalningar i slutet december och januari. Regionens utbetalningar kan klassas som samhällskritiska transaktioner, till följd av mängden individer och företag de påverkar, och behöver säkerställas med god marginal.
Hantering av den uppkomna situationen
Regionstyrelseförvaltningen föreslår av regionen ska sälja av ytterligare placeringar för att skapa en buffert för betalningar i slutet av december och början av januari. Andra alternativ skulle kunna vara att senarelägga betalningar i december även in i januari.
Att avyttra placeringar medför dock en ekonomisk risk då det kan bli aktuellt att avyttra aktiefonder i ett i dagsläget ogynnsamt läge. Region Gävleborg riskerar genom detta att tvingas till förhastade åtgärder samt att gå miste om värdeökningar i placeringsverksamheten.
Regionen har idag inom pensionsmedelsförvaltningen likviditet för att täcka åtaganden som ännu inte betalats av Region Gävleborg. Dessa medel kan med kort varsel bli föremål för utbetalningar då de helt styrs av förvaltarna och de investeringar som löpande sker inom fonderna, varför dessa medel inte kan utgöra en buffert.
Återremissen av budgeten medför att redan vidtagna åtgärder inte är tillräckliga. En marginal på cirka 50 miljoner kronor i december är för lite för en löneutbetalning om över 200 miljoner kronor samt övriga betalningar som sker i slutet av december och början av januari. Ytterligare avyttringar av placeringar inom pensionsmedelsförvaltningen blir nödvändiga för att skapa en säkerhetsmarginal i avvaktan på lagakraftvunna beslut och därefter en administrativ hantering av finansiering. Administrationen riskerar att dra ut på tiden då hantering ska ske runt jul samt sent i julhelgerna. I och med avyttringar i pensionsmedelsförvaltningen för att frigöra likviditet har regionen redan idag utsatts sig för en potentiell finansiell risk och gått miste om en ytterligare vinst på räntemarknaden.
Återremissyrkande:
Motivering ” att ärendet återremitteras till regionstyrelsen med uppdraget att inarbeta nämndernas åtgärdsplaner för en ekonomi i balans i budgetdokumentet, i enlighet med regionstyrelsens uppdrag.”
Svar på återremissyrkande:
Budget för 2024 är en återhållsam budget där besparingar görs , i form av minskad uppräkning, inom de flesta nämnder förutom Hälso- och sjukvårdsnämnden. På grund av det ekonomiska läget budgeterar vi för ett minusresultat 2024 med ambitionen att ha en ekonomi balans 2025. Parallellt med budget arbetar nämnderna med sina planer för att nå ekonomi i balans, dessa kommer att följas upp av regionstyrelsen i linje med regionstyrelsens uppsiktsplikt.
Bilagor
Föreslagen avgiftshandbok för 2024 innehåller, utöver justeringar som är en konsekvens utav regeringsbeslut, höjd patientavgift på öppenvårdsbesök samt en tillhörande justerad avgift för uteblivna- eller sent avbokade besök.
Den föreslagna avgiftshandboken för 2024 innehåller även följande förändringar;
Ärendet återremitterades på regionfullmäktige den 28 november.
Återremissyrkande:
”Majoriteten i Region Gävleborg föreslår att ny text ska införas som avhumaniserar människor utan tillstånd. Majoriteten vill även stryka en hänvisning till fullmäktigebeslut 2016-02-03, om rätten till vård som kan anstå - för personer utan tillstånd. Under den tid som ärendet har beretts i HSN har majoritetspartierna, var för sig, varit ute i media och gett olika versioner av vad strykningarna innebär; dessa olika versioner lämnar utrymme för tolkning och därför krävs det förtydligandet”
Marcus Gard (S) yrkar på att ”ärendet återremitteras till regionstyrelsen med uppdraget att avhjälpa de oklarheter som avser förutsättningar för vård som kan anstå gällande s.k. papperslösa patienter i Gävleborgs län.”
Svar på återremissyrkande:
Avgiftshandboken reglerar vilka avgifter Region Gävleborg tar ut för den vård som ges, avgiftshandboken revideras årligen. I år har ett stort arbete utförts med fokus på att förtydliga skrivningarna och göra handboken mer lättöverskådlig. Som en följd av kostnadsläget i samhället har också vissa avgifter justerats för att följa kostnadsutvecklingen.
Bilagor
Cina Olsson (C) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Gerd Olsson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i patientnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Gerd Olssons avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 28--29 november 2023.
Bilagor
Moa Dahlberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktiges valberedning så ny ersättare behöver väljas.
Moa Dahlbergs avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 28--29 november 2023.
Bilagor
Cina Olsson (C) har avsagt sig uppdraget som ersättare i demokratiberedningen så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Joakim Westlund (C) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 286 och 2023-11-28--29.
Bilagor
Interpellation - Vad anser Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Jennie Forsblom, KD, om angiverilagstiftning i sjukvården och varför?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 289 och 2023-11-28--29.
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 290 och 2023-11-28--29.
Bilagor
Interpellation – Kommer barnen i Gävleborg få kostnadsfria kulturaktiviteter med lunch på sommarlovet?
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 291 och 2023-11-28--29.
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 292 och 2023-11-28--29.
Bilagor
Interpellation - Vad gör ordförande för hälso- och sjukvårdsnämnden åt att barn i Gävleborg får vänta längst i landet på glasögon?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 293 och 2023-11-28--29.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 294 och 2023-11-28--29.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 295 och 2023-11-28--29.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 296 och 2023-11-28--29.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 297 och 2023-11-28--29.
Bilagor
Fråga - Minskad personalstyrka i mer än hälften av Sveriges regioner men inte i Region Gävleborg?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 298 och 2023-11-28--29.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-10-24, § 300 och 2023-11-28--29.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.
Bilagor
Interpellation - En ny strategisk plan för nedläggningar men regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden arbetar med olika tidsplanering
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Interpellationen bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Frågan bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-28--29.
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Anmälan av motion - Jämlikhetsmotion 21: Lära för livet - Öka kunskaperna om förlopp, utfall, prognos och behandling avseende ätstörningar hos barn och unga i Gävleborg
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson, Elisabeth di Paolo-Sandberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Eva Lindberg, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Val av justerare och justeringstid
Revisionsrapporter anmälas till regionfullmäktige som beslutar att överlämna dessa till regionstyrelsen eller nämnderna för beredning av svar. Svaret presenteras sedan i regionfullmäktige som följs av debatt.
Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömningar som har framkommit i granskningen lämnar vi följande rekommendationer till regionstyrelsen samt nämnder:
Bilagor
X-trafik har fått i uppdrag att genomföra besparings- samt intäktsökande åtgärder.
I syfte att minska kostnaderna samt öka intäkterna och få en budget i balans föreslås att trafikreduceringar, drivmedelsförändringar samt prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter och biljettutbudsförändring genomförs. De ekonomiska effekterna sammanfattas enligt nedan (under år 2024 erhålls inte en helårseffekt därav redovisas även helårseffekten år 2025).
2024 2025
(mnkr) (mnkr)
1. Trafikreduceringar (minskad nettokostnad) ca +1,8 ca +2,81
2. Prisjustering samt borttag av tilläggsbiljett
(ökade intäkter) ca +4 ca +5,71
3. Övergång till fossilfri drivmotorström X-tåg
(minskad kostnad) ca +0,7 ca +0,71
4. Drivmedelsbyte busstrafik Hälsingland
(minskad kostnad) ca +7-12 ca + 4,5-82
__________________________________________________________________
Summa (cirka) +13,5-18,5 +13,7-17,2
1 Avser helår
2 Avser endast perioden 1 januari 2025 – 15 juni 2025
Bilagor
En minoritet i regionfullmäktige beslutade den 28 november 2023 att återremittera regionstyrelsens beslut från den 9 november att föreslå en budget. Budgeten återremitteras för ny handläggning.
Med hänvisning till tidigare beslutsunderlag (se bilagor) förblir regionstyrelsen förslag detsamma som tidigare.
Beslutet om återremiss innebär att inte heller några av de andra förslag som regionstyrelsen hade lämnat slutligt avgjordes. Det medför följande konsekvenser: Regionens likviditet har varit god under många år till följd av positiva resultat i verksamheten och lägre investeringsnivåer. Det tidigare pensionssystemet där intjänad pension utbetalades när den togs ut 30 år senare har också haft en positiv inverkan på likviditeten. De senaste åren har investeringarna ökat markant och pensionssystemet delvis förändrats vilket fått negativ likvidpåverkan redan under intjänande året.
Under 2023 har Regionen ett negativt resultat i verksamheten och markant ökade investeringar. Dessa faktorer har haft en kraftigt negativ påverkan på likviditeten som minskat under året med ca 610 mnkr fram till oktober.
Regionstyrelsens förslag till budget för 2024 innefattade också beslut om låneramar och en utökad checkräkningskredit, där upplåning om 200 miljoner kronor föreslogs godkännas redan för innevarande år och där utökning av checkräkningskrediten inte var begränsad till att börja förrän 2024. Ett budgetbeslut i november hade möjliggjort tillgång till likviditet för slutet av december och inledningen av januari.
Redan idag har avsaknad av låneramar eller beslut om utökning av checkräkningskrediten tillsammans med en ökad investeringsnivå och underskott i verksamheten medfört att försäljning av placeringar genomförts. I november såldes en räntefond för att kortsiktigt skapa ytterligare likviditet om 270 mnkr.
Konsekvens
Återremissen av budgeten hindrar att Region Gävleborg har erforderliga beslut om ökade kreditramar i tid inför betalningar i slutet av december och inledningen av januari.
I avsaknad av beslut i november om att låna medel för investeringar och att utöka nuvarande checkräkningskredit om behöver likviditet säkras för betalningar i slutet december och januari. Regionens utbetalningar kan klassas som samhällskritiska transaktioner, till följd av mängden individer och företag de påverkar, och behöver säkerställas med god marginal.
Hantering av den uppkomna situationen
Regionstyrelseförvaltningen föreslår av regionen ska sälja av ytterligare placeringar för att skapa en buffert för betalningar i slutet av december och början av januari. Andra alternativ skulle kunna vara att senarelägga betalningar i december även in i januari.
Att avyttra placeringar medför dock en ekonomisk risk då det kan bli aktuellt att avyttra aktiefonder i ett i dagsläget ogynnsamt läge. Region Gävleborg riskerar genom detta att tvingas till förhastade åtgärder samt att gå miste om värdeökningar i placeringsverksamheten.
Regionen har idag inom pensionsmedelsförvaltningen likviditet för att täcka åtaganden som ännu inte betalats av Region Gävleborg. Dessa medel kan med kort varsel bli föremål för utbetalningar då de helt styrs av förvaltarna och de investeringar som löpande sker inom fonderna, varför dessa medel inte kan utgöra en buffert.
Återremissen av budgeten medför att redan vidtagna åtgärder inte är tillräckliga. En marginal på cirka 50 miljoner kronor i december är för lite för en löneutbetalning om över 200 miljoner kronor samt övriga betalningar som sker i slutet av december och början av januari. Ytterligare avyttringar av placeringar inom pensionsmedelsförvaltningen blir nödvändiga för att skapa en säkerhetsmarginal i avvaktan på lagakraftvunna beslut och därefter en administrativ hantering av finansiering. Administrationen riskerar att dra ut på tiden då hantering ska ske runt jul samt sent i julhelgerna. I och med avyttringar i pensionsmedelsförvaltningen för att frigöra likviditet har regionen redan idag utsatts sig för en potentiell finansiell risk och gått miste om en ytterligare vinst på räntemarknaden.
Återremissyrkande:
Motivering ” att ärendet återremitteras till regionstyrelsen med uppdraget att inarbeta nämndernas åtgärdsplaner för en ekonomi i balans i budgetdokumentet, i enlighet med regionstyrelsens uppdrag.”
Svar på återremissyrkande:
Budget för 2024 är en återhållsam budget där besparingar görs , i form av minskad uppräkning, inom de flesta nämnder förutom Hälso- och sjukvårdsnämnden. På grund av det ekonomiska läget budgeterar vi för ett minusresultat 2024 med ambitionen att ha en ekonomi balans 2025. Parallellt med budget arbetar nämnderna med sina planer för att nå ekonomi i balans, dessa kommer att följas upp av regionstyrelsen i linje med regionstyrelsens uppsiktsplikt.
Bilagor
Föreslagen avgiftshandbok för 2024 innehåller, utöver justeringar som är en konsekvens utav regeringsbeslut, höjd patientavgift på öppenvårdsbesök samt en tillhörande justerad avgift för uteblivna- eller sent avbokade besök.
Den föreslagna avgiftshandboken för 2024 innehåller även följande förändringar;
Ärendet återremitterades på regionfullmäktige den 28 november.
Återremissyrkande:
”Majoriteten i Region Gävleborg föreslår att ny text ska införas som avhumaniserar människor utan tillstånd. Majoriteten vill även stryka en hänvisning till fullmäktigebeslut 2016-02-03, om rätten till vård som kan anstå - för personer utan tillstånd. Under den tid som ärendet har beretts i HSN har majoritetspartierna, var för sig, varit ute i media och gett olika versioner av vad strykningarna innebär; dessa olika versioner lämnar utrymme för tolkning och därför krävs det förtydligandet”
Marcus Gard (S) yrkar på att ”ärendet återremitteras till regionstyrelsen med uppdraget att avhjälpa de oklarheter som avser förutsättningar för vård som kan anstå gällande s.k. papperslösa patienter i Gävleborgs län.”
Svar på återremissyrkande:
Avgiftshandboken reglerar vilka avgifter Region Gävleborg tar ut för den vård som ges, avgiftshandboken revideras årligen. I år har ett stort arbete utförts med fokus på att förtydliga skrivningarna och göra handboken mer lättöverskådlig. Som en följd av kostnadsläget i samhället har också vissa avgifter justerats för att följa kostnadsutvecklingen.
Bilagor
Cina Olsson (C) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Bilagor
Gerd Olsson (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i patientnämnden så ny ersättare behöver väljas.
Gerd Olssons avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 28--29 november 2023.
Bilagor
Moa Dahlberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionfullmäktiges valberedning så ny ersättare behöver väljas.
Moa Dahlbergs avsägelse godkändes vid regionfullmäktiges sammanträde 28--29 november 2023.
Bilagor
Cina Olsson (C) har avsagt sig uppdraget som ersättare i demokratiberedningen så ny ersättare behöver väljas.
Bilagor
Joakim Westlund (C) frågar:
Bilagor
Interpellation - Vad anser Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Jennie Forsblom, KD, om angiverilagstiftning i sjukvården och varför?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Interpellation – Kommer barnen i Gävleborg få kostnadsfria kulturaktiviteter med lunch på sommarlovet?
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Interpellation - Vad gör ordförande för hälso- och sjukvårdsnämnden åt att barn i Gävleborg får vänta längst i landet på glasögon?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Fråga - Minskad personalstyrka i mer än hälften av Sveriges regioner men inte i Region Gävleborg?
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Anmälan av motion - Jämlikhetsmotion 21: Lära för livet - Öka kunskaperna om förlopp, utfall, prognos och behandling avseende ätstörningar hos barn och unga i Gävleborg
Eva Lindberg, Jan Lahenkorva, Mona Davik, Henrik Berglund Persson, Shida Kinuka Karlsson, Elisabeth di Paolo-Sandberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Eva Lindberg, Marie-Louise Dangardt, Lars Öberg (S) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Ulla Andersson, Kristina Sjöström, Alf Norberg, Petra Modée, Lars-Göran Langeborg och Yvonne Oscarsson (V) har lämnat in en motion med följande yrkanden:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Interpellation - En ny strategisk plan för nedläggningar men regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden arbetar med olika tidsplanering
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Marie-Louise Dangardt (S) frågar:
Bilagor
Ulla Andersson (V) frågar:
Bilagor
Kristina Sjöström (V) frågar:
Bilagor
Jan Lahenkorva (S) frågar:
Bilagor