Möte 2024-12-04
-
1
Val av justerare
-
2
Fastställande av dagordningen
-
3
Anmälningar för kännedom
-
4
Redovisning av delegeringsbeslut
-
X-trafik
- Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson (20 min)
- Extra insatser till utveckling av kontrollverksamheten - Andréas Eriksson, (15 min)
Folkhälsa och hållbarhet
- Utvecklingsmedel God och jämlik hälsa, beviljade insatser - Maria Sundman (20 min)
-
6
Ekonomisk månadsrapport per oktober 2024
-
Enligt regionstyrelsens förslag till fullmäktige om Budget 2025 och ekonomisk plan 2026 – 2027, uppgår budgetramen 2025 för hållbarhetsnämnden till 698,0 mnkr. Denna fördelas på Kollektivtrafik och Förvaltningsstab hållbarhet.
-
Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.
Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.
Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom hållbarhetsnämnden varit betryggande
-
9
Ansökan om ekonomiskt stöd för miljösatsningar/ Miljöpengar 2025
-
Hållbarhetsnämnden lämnar verksamhetsbidrag till ideella idéburna organisationer inom det civila samhället, inom området folkhälsa.
De ideella idéburna organisationerna i Gävleborg står för en unik och betydelsefull del av utvecklingen i länet. Genom ideella idéburna organisationer får länets invånare möjlighet att utveckla sina intressen och att driva sina frågor. Ett engagerat organisationsliv är en viktig demokratifråga och stimulerar till en positiv utveckling inom många olika områden i samhället.
Bidraget syftar till att stärka den idéburna sektorns roll i samhället samt att stimulerat till utveckling och verksamhet inom hållbar tillväxt och folkhälsa. Verksamhet för barn och unga är prioriterad.
Bidraget kan sökas av de ideella och idéburna organisationer som:
• driver verksamhet i minst fyra av länets kommuner,
• är demokratiskt uppbyggda och har egen styrelse,
• är öppna för alla och har ett frivilligt medlemskap.
Ansökan om verksamhetsbidrag inom området folkhälsa prövas mot Region Gävleborgs styrande dokument: Program för god och jämlik hälsa: God och jämlik hälsa för alla för ett hållbart Gävleborg, 2022-2030.
-
Hjärnkoll Gävleborg har under ett år arbetat med att starta upp samtalsgrupper för äldre män i länet. Syftet är att förebygga ensamhet, psykisk ohälsa och i slutändan suicid. Äldre män är en riskgrupp för suicid i Gävleborg. Samtalsgrupper har startat upp i flera kommuner i länet och vid ett eventuellt ytterligare avtalsår vill föreningen utvidga verksamheten till att omfatta både kvinnor och män från åldern 65 år.
-
12
Sveriges bussföretag
-
Delegationsbeslut till Hållbarhetsnämnden finns (HN 2023/45) för att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna. Delegationsbeslutet lyder enligt följande:
”Godkänna delegation till Hållbarhetsnämnden att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna inom spannet 2-5 procent. Om förändringen av konsumentprisindex (KPI), inför beslut om årlig uppräkning av biljettpriserna, varit högre än 5 procent under den senast kända tolvmånadersperioden ska den maximala nivån på spannet för uppräkning utgöras av den faktiska procentuella förändringen av KPI. Spannet för den årliga uppräkningen av biljettpriserna avser priset för:- Enkelbiljett vuxen förköp i en zon och kan sedan variera mellan olika typer av biljetter utifrån prismodellens uppbyggnad
- Övriga biljetter för privat kund vilka inte ingår i prismodellen. Den första årliga uppräkningen av biljettpriserna verkställs under 2025.”
För att ha en budget i balans år 2025 föreslås att prisjustering av enkel- och periodbiljetter genomförs den 4 februari 2025. Förväntad intäktsökning per helår är cirka 12 000 000 SEK förutsatt oförändrat köpbeteende.
Priset för en enkelbiljett vuxen förköp i en zon ökar med 1 SEK till 33 SEK vilket är en procentuell prisökning med cirka 3,1 procent. Den genomsnittliga prisökningen för alla biljetter är cirka 4,2 procent.
Se även bilaga ”Prislista från 4 februari 2025”.
-
X-trafik och UL erbjuder gemensamma biljetter som gör det enklare att resa över länsgräns samt inom Gävleborgs län och Upplands län på en och samma biljett.
Biljetterna gäller på X-trafiks bussar, X-tåg, ULs bussar, Mälartåg (till/från Gävle-Uppsala samt till/från Uppsala, Västerås, Strängnäs och Sala) samt med SJ inom Gävleborgs län med SJ-tågtillägg.
Region Uppsala/UL har den 25 november 2024 beslutat att genomföra en prisjustering.
Region Gävleborg har i HN 2024/131 ett förslag till beslut gällande årlig prisjustering av kollektivtrafikbiljetter med genomförande den 4 februari 2025. De priser som ligger till grund för Region Gävleborgs del av biljettpriset i kombinationsbiljetterna utgörs av prisnivån i ärende HN 2024/131. Om beslut ej fattas i ärende HN 2024/131 behöver bifogad bilaga till ärendet ”Bilaga 2.1 Aktuell biljettprislista för gemensamma biljetter” justeras. Bilagan är en del av Samverkansavtalet mellan Region Gävleborg/X-trafik och Region Uppsala/UL.
-
Region Gävleborg är regional kollektivtrafikmyndighet i Gävleborgs län och ansvarar för den regionala kollektivtrafiken. Region Gävleborg har bestämt att en Trafikplan ska upprättas som beskriver kollektivtrafiken i Gävleborgs län och de trafikutvecklingsåtgärder som planeras för kommande verksamhetsår. Trafikplanen ska beslutas av Regionfullmäktige.
De förslag till trafikutvecklingsåtgärder som föreslås i Trafikplanen grundar sig på de viljeinriktningar, ambitioner och prioriteringar som beslutats i Trafikförsörjningsprogrammet för perioden 2022-2032 samt den politiska inriktningen för Region Gävleborg 2022-2026.
En väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för en hållbar utveckling i hela Gävleborg. Kollektivtrafiken möjliggör på ett klimatsmart sätt studier och arbete på andra orter, bättre matchning på arbetsmarknaden samt ett större utbud av rekreation. Länets kommuner har via de dialogmöten som hållits kunnat påverka innehållet och utformningen av Trafikplanen. Synpunkter och förslag från trafikföretagen, resenärer och allmänheten har också varit en viktig förutsättning i framtagandet av Trafikplanen. -
Väderskydd på det statliga vägnätet ägs och underhålls av respektive kommun som hållplatsen är placerad i. Detta har dock under längre tid varit föremål för diskussion då kommunernas personal oftast inte har rätt utbildning för att arbeta längs statliga vägar samt att kommunerna arbetar väldigt olika med väderskydden.
Det har under senare tid även blivit påtagligt att Trafikverket önskar en samtalspart i frågan om väderskydd, vilket har bidragit till att Region Gävleborg nu har tagit fram en genomförandemodell i syfte att kunna ta över ägandeskapet för länets samtliga väderskydd på statliga vägar.
Förslaget innebär att Region Gävleborg tar över samtliga väderskydd på det statliga vägnätet – cirka 600 stycken. Som motprestation för detta behöver samtliga kommuner ta över kostnaderna för sina respektive bussterminaler och således upphör intäkten gällande markhyra från Region Gävleborg att gälla.
Vad gäller väderskydd på det kommunala vägnätet så hanterar detta dokument inte dessa, utan de ska även i fortsättningen ägas och underhållas av respektive kommun. -
17
Översyn rabattstruktur och zonindelning
-
Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens åtgärder för en ekonomi i balans. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023 och 2024. Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades följande rekommendationer för Hållbarhetsnämnden:
· Fastställa nämndens fördelningsprinciper för budgetramen inklusive koppling till nämndens prioriterade mål och eventuella satsningar.
-
§ 107
Val av justerare
-
§ 108
Fastställande av dagordningen
-
§ 109
Anmälningar för kännedom
-
§ 110
Redovisning av delegeringsbeslut
-
X-trafik
Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, avdelningschef, ger statusrapport för den allmänna och särskilda kollektivtrafiken.
Extra insatser till utveckling av kontrollverksamheten - Andréas Eriksson informerar om utökade biljettkontroller under september.
Folkhälsa och hållbarhet
Utvecklingsmedel God och jämlik hälsa, beviljade insatser - Maria Sundman, strateg, informerar om utvecklingsmedlen för God och jämlik hälsa och vilka som har beviljats medel i år.
-
Katarina Nilsson, controller, redovisar den ekonomiska månadsrapporten per oktober.
-
Enligt regionstyrelsens förslag till fullmäktige om Budget 2025 och ekonomisk plan 2026 – 2027, uppgår budgetramen 2025 för hållbarhetsnämnden till 698,0 mnkr. Denna fördelas på Kollektivtrafik och Förvaltningsstab hållbarhet.
-
Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.
Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.
Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom hållbarhetsnämnden varit betryggande
-
Christine Sisell, strateg, informerar om ansökningar till miljöpengarna för 2025.
-
Hållbarhetsnämnden lämnar verksamhetsbidrag till ideella idéburna organisationer inom det civila samhället, inom området folkhälsa.
De ideella idéburna organisationerna i Gävleborg står för en unik och betydelsefull del av utvecklingen i länet. Genom ideella idéburna organisationer får länets invånare möjlighet att utveckla sina intressen och att driva sina frågor. Ett engagerat organisationsliv är en viktig demokratifråga och stimulerar till en positiv utveckling inom många olika områden i samhället.
Bidraget syftar till att stärka den idéburna sektorns roll i samhället samt att stimulerat till utveckling och verksamhet inom hållbar tillväxt och folkhälsa. Verksamhet för barn och unga är prioriterad.
Bidraget kan sökas av de ideella och idéburna organisationer som:
• driver verksamhet i minst fyra av länets kommuner,
• är demokratiskt uppbyggda och har egen styrelse,
• är öppna för alla och har ett frivilligt medlemskap.
Ansökan om verksamhetsbidrag inom området folkhälsa prövas mot Region Gävleborgs styrande dokument: Program för god och jämlik hälsa: God och jämlik hälsa för alla för ett hållbart Gävleborg, 2022-2030.
-
Hjärnkoll Gävleborg har under ett år arbetat med att starta upp samtalsgrupper för äldre män i länet. Syftet är att förebygga ensamhet, psykisk ohälsa och i slutändan suicid. Äldre män är en riskgrupp för suicid i Gävleborg. Samtalsgrupper har startat upp i flera kommuner i länet och vid ett eventuellt ytterligare avtalsår vill föreningen utvidga verksamheten till att omfatta både kvinnor och män från åldern 65 år.
-
Delegationsbeslut till Hållbarhetsnämnden finns (HN 2023/45) för att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna. Delegationsbeslutet lyder enligt följande:
”Godkänna delegation till Hållbarhetsnämnden att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna inom spannet 2-5 procent. Om förändringen av konsumentprisindex (KPI), inför beslut om årlig uppräkning av biljettpriserna, varit högre än 5 procent under den senast kända tolvmånadersperioden ska den maximala nivån på spannet för uppräkning utgöras av den faktiska procentuella förändringen av KPI. Spannet för den årliga uppräkningen av biljettpriserna avser priset för:- Enkelbiljett vuxen förköp i en zon och kan sedan variera mellan olika typer av biljetter utifrån prismodellens uppbyggnad
- Övriga biljetter för privat kund vilka inte ingår i prismodellen. Den första årliga uppräkningen av biljettpriserna verkställs under 2025.”
För att ha en budget i balans år 2025 föreslås att prisjustering av enkel- och periodbiljetter genomförs den 4 februari 2025. Förväntad intäktsökning per helår är cirka 12 000 000 SEK förutsatt oförändrat köpbeteende.
Priset för en enkelbiljett vuxen förköp i en zon ökar med 1 SEK till 33 SEK vilket är en procentuell prisökning med cirka 3,1 procent. Den genomsnittliga prisökningen för alla biljetter är cirka 4,2 procent.
Se även bilaga ”Prislista från 4 februari 2025”.
-
X-trafik och UL erbjuder gemensamma biljetter som gör det enklare att resa över länsgräns samt inom Gävleborgs län och Upplands län på en och samma biljett.
Biljetterna gäller på X-trafiks bussar, X-tåg, ULs bussar, Mälartåg (till/från Gävle-Uppsala samt till/från Uppsala, Västerås, Strängnäs och Sala) samt med SJ inom Gävleborgs län med SJ-tågtillägg.
Region Uppsala/UL har den 25 november 2024 beslutat att genomföra en prisjustering.
Region Gävleborg har i HN 2024/131 ett förslag till beslut gällande årlig prisjustering av kollektivtrafikbiljetter med genomförande den 4 februari 2025. De priser som ligger till grund för Region Gävleborgs del av biljettpriset i kombinationsbiljetterna utgörs av prisnivån i ärende HN 2024/131. Om beslut ej fattas i ärende HN 2024/131 behöver bifogad bilaga till ärendet ”Bilaga 2.1 Aktuell biljettprislista för gemensamma biljetter” justeras. Bilagan är en del av Samverkansavtalet mellan Region Gävleborg/X-trafik och Region Uppsala/UL.
-
Region Gävleborg är regional kollektivtrafikmyndighet i Gävleborgs län och ansvarar för den regionala kollektivtrafiken. Region Gävleborg har bestämt att en Trafikplan ska upprättas som beskriver kollektivtrafiken i Gävleborgs län och de trafikutvecklingsåtgärder som planeras för kommande verksamhetsår. Trafikplanen ska beslutas av Regionfullmäktige.
De förslag till trafikutvecklingsåtgärder som föreslås i Trafikplanen grundar sig på de viljeinriktningar, ambitioner och prioriteringar som beslutats i Trafikförsörjningsprogrammet för perioden 2022-2032 samt den politiska inriktningen för Region Gävleborg 2022-2026.
En väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för en hållbar utveckling i hela Gävleborg. Kollektivtrafiken möjliggör på ett klimatsmart sätt studier och arbete på andra orter, bättre matchning på arbetsmarknaden samt ett större utbud av rekreation. Länets kommuner har via de dialogmöten som hållits kunnat påverka innehållet och utformningen av Trafikplanen. Synpunkter och förslag från trafikföretagen, resenärer och allmänheten har också varit en viktig förutsättning i framtagandet av Trafikplanen. -
Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens åtgärder för en ekonomi i balans. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023 och 2024. Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades följande rekommendationer för Hållbarhetsnämnden:
· Fastställa nämndens fördelningsprinciper för budgetramen inklusive koppling till nämndens prioriterade mål och eventuella satsningar.
-
Väderskydd på det statliga vägnätet ägs och underhålls av respektive kommun som hållplatsen är placerad i. Detta har dock under längre tid varit föremål för diskussion då kommunernas personal oftast inte har rätt utbildning för att arbeta längs statliga vägar samt att kommunerna arbetar väldigt olika med väderskydden.
Det har under senare tid även blivit påtagligt att Trafikverket önskar en samtalspart i frågan om väderskydd, vilket har bidragit till att Region Gävleborg nu har tagit fram en genomförandemodell i syfte att kunna ta över ägandeskapet för länets samtliga väderskydd på statliga vägar.
Förslaget innebär att Region Gävleborg tar över samtliga väderskydd på det statliga vägnätet – cirka 600 stycken. Som motprestation för detta behöver samtliga kommuner ta över kostnaderna för sina respektive bussterminaler och således upphör intäkten gällande markhyra från Region Gävleborg att gälla.
Vad gäller väderskydd på det kommunala vägnätet så hanterar detta dokument inte dessa, utan de ska även i fortsättningen ägas och underhållas av respektive kommun. -
Anna Grönlund, Berit Johansson, Gustav Jansson, Peter Söderlund, Mattias Dahlström och Krister Larsson från Sveriges Bussföretag informerar bland annat om förbundet och dess medlemmar, bussbranschens betydelse för kollektivtrafiken och samhället samt aktuella frågor som påverkar branschen nationellt och regionalt.
-
Andréas Eriksson, avdelningschef, informerar. Hållbarhetsnämnden har gett X-trafik i uppdrag att se över rabattstrukturen och zonindelningen. X-trafik har tagit fram fyra olika räkneexempel i syfte att beskriva olika utfall och konsekvenser.