Val av justerare
Fastställande av dagordningen
Anmälningar för kännedom
Delegationsbeslut
X-trafik
Infrastruktur och samhällsplanering
Information från Förvaltningschef
Budget- och planeringsförutsättningar 2022-2024
Budget 2022 och ekonomisk plan 2023-2024
Folkhälsa och Hållbarhet
Verksamhetsplan 2021 - Swiftley
Inriktning - Regional infrastrukturplan (länsplan) 2022 – 2033
Syftet med en regional cykelplan är en strategisk samordning av arbetet med cykelfrågor såväl regionalt som mellankommunalt, för att ta tillvara på samordningsvinster men även stötta aktörer i regionen för att maximera arbetet med olika typer av cykelfrågor.
Det finns två mål i planen ”Cykla i Gävleborg”. Målen utgår ifrån nationella och regionala mål med syfte att nå ett hållbart och trafiksäkert samhälle år 2030.
Målen för ökad och säker cykling i Gävleborg år 2030 är:
Genom att skapa förutsättningar för ökad och säker cykling kan trafikens negativa påverkan på miljön minska samtidigt som folkhälsan förbättras. Dessutom bidrar ökad cykling till goda förutsättningar för att nå ett mer hållbart samhälle såväl ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Gävleborg och dess invånare har mycket att vinna på att det investeras i insatser för ökad och säker cykling, men det ställer samtidigt höga krav inom samhälls- och infrastrukturplaneringen. För att uppnå en ökad och säker cykling i Gävleborg behöver Region Gävleborg arbeta på olika sätt bland annat fokusera på insatsområden.
Det finns sex insatsområden i planen, vilka är:
För att cykeln ska kunna bidra till hållbar utveckling genom de tre hållbarhetsperspektiven ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet och därmed till en hållbar framtid i Gävleborg krävs samverkan mellan aktörer i länet och ett fortsatt arbete med nytänkande och innovationer. De viktigaste aktörerna är länets kommuner, Trafikverket Region Mitt, NTF och Svenska cykelstäder.
För att följa upp de regionala och kommunala insatser som gjorts inom de sex områdena kommer ett regionalt cykelbokslut genomföras vartannat år.
Cykelplanen ska även revideras i samband med framtagande av ny länstransportplan, det vill säga vart fjärde år.
Peter Åkerström (KD) har inkommit med följande frågor
Val av justerare
Fastställande av dagordningen
Anmälningar för kännedom
Delegationsbeslut
Covid-19 och kollektivtrafiken
Andréas Eriksson ger en lägesrapport inom kollektivtrafiken med anledning av Covid-19. Från 1 juni 2021 gäller nya rekommendationer inom kollektivtrafiken som innebär att användandet av munskydd ska ske i rusningstrafik istället för alltid som tidigare. I mitten av juli kan ytterligare lättnader komma att aviseras. Kvarvarande fordon inom förstärkningstrafiken kommer att fasas ut under sommaren. I augusti kommer förstärkningsfordon endast att finnas kvar i beredskap i det fall behov uppstår.
Andelen resor ökar något och den största ökningen i länet sker i Norra Hälsingland. Inom särskild kollektivtrafik och Covid-19 transporter sker ca. 20 resor per vecka och antalet sjukresor ligger på en normalnivå. Inom färdtjänst råder ett uppdämt behov och antal resor ökar igen (ca. 2000 st per vecka). Vaccinationstransporter hade en toppnotering vecka 10 på 1200 stycken, men efterfrågan sjunker och vecka 22 var antalet 200 stycken.
Av ledamöter väckta frågor
Peter Åkerström (KD) har inkommit med följande frågor till dagens sammanträde
Andréas Eriksson svarar enligt nedan:
Särskild kollektivtrafik
Monica Westlund föredrar en lägesrapport för den särskilda kollektivtrafiken, Serviceresor.
Covidtransporter
Nya förutsättningar - Sjukresa
Nya förutsättningar - Färdtjänst och riksfärdtjänst
Upphandling - Anropsstyrd trafik
Infrastruktur och samhällsplanering
Uppföljning - Systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM
Åsa Hannus presenterar en uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbete (SAM). Arbetet är en kontinuerlig process och utgörs av undersökning, riskbedömning, åtgärder samt kontroll. Undersökningen består av information om både risker och styrkor, exempelvis genom medarbetarenkäter, sjukfrånvaro och arbetsmiljöavvikelser. Riskbedömning genomförs för att fastställa huruvida risker anses allvarliga eller mindre allvarliga. I nästa steg sker åtgärder utifrån förebyggande och rehabiliterande perspektiv, åtgärder som kan appliceras på individ-, grupp- och/eller organisationsnivå. Åtgärder kontrolleras sedermera för att se om önskad effekt uppnåtts eller ej.
I Stratsys finns en arbetsmiljömodul som syftar till att ge ett samlat digitalt stöd för SAM. Målet är att chefer sak känna en trygghet i arbetsmiljöarbetet och att det är systematiskt och tydligt. I enlighet med föreskrift om SAM sker en årlig uppföljning i samverkan. Med anledning av tidigare organisationsförändring utgörs Uppföljning 2020 delvis av Hållbarhetsförvaltningen respektive Kultur- och kompetensförvaltningen och delvis i Stratsys.
Ekonomisk månadsrapport
Katarina Nilsson föredrar ekonomisk månadsrapport per april 2021. Den största avvikelsen mot budget är främst kopplat till effekterna av Covid-19 och minskat resande med kollektivtrafik och förlorade trafikintäkter.
Program för God och jämlik hälsa, Region Gävleborg
Linnéa Humble informerar om arbetet med att ta fram det nya programmet. Syftet är att säkerställa att Region Gävleborgs verksamheter tillsammans bidrar till en god och jämlik hälsa. Det är ett internt dokument men syftar även till att minska skillnader i hälsa för länets invånare ur ett långsiktigt perspektiv. Programmet ska visa riktning för Regionens arbete inom området samt ge vägledning till verksamheterna och deras arbete med fastställda nationella och regionala mål och inriktningar. Det ska beskriva Regionens uppdrag inom jämlik hälsa, målsättningar och vem som bidrar till den interna måluppfyllelsen. Vidare förklaras länets olika samverkansstrukturer inom området.
Målområden såsom politiska målsättningar, lagar, strategier och inhämtat kunskapsunderlag har resulterat i olika teman för att uppnå en god och jämlik hälsa, exempelvis jämlika livsvillkor, inkluderande och individcentrerade arbetssätt och stärkt förebyggande och hälsofrämjande arbete.
För närvarande inväntas resultat från genomförd Jämlikhetsutredning samt underlag från Välfärdsstrategin för att inkluderas i programmet. Under hösten kommer ett internt remissförfarande att ske och enligt plan ska Regionfullmäktige fatta beslut om programmet under våren 2022.
Folkhälsoeffekter av Covid-19
Emma Mårtensson föredrar tänkbara effekter av pandemin utifrån folkhälsopolitikens åtta målområden. En negativ effekt som framkommer inom samtliga målområden är risken för en ökad ojämlikhet genom exempelvis varsel, otrygga hemförhållanden, oro och stress. Det resulterar i att de som redan var sårbara innan pandemins utbrott, riskerar att bli än mer sårbara och utanförskapet ökar. Med anledning av att vi fortfarande befinner oss i pandemin, så är det för tidigt att avgöra exakt hur samhället och dess invånare kommer att påverkas, men det stärker betydelsen av ett förebyggande och hälsofrämjande arbete.
Tilläggsuppdrag - Jämlikhetsutredningen
Med anledning av pandemin utvidgades avdelningens uppdrag gällande Jämlikhetsutredningen i beslutad Årsplan 2021-2023 för Regionstyrelsen samt förlängde utredningstiden. Tilläggsuppdraget innebär att utöver tidigare direktiv särskilt betrakta pandemins (efter-)verkningar på samhällsnivå samt beskriva hur en eventuell ojämlikhet kan kopplas till exempelvis sociala och ekonomiska konsekvenser. Återrapportering och resultat av genomförd Jämlikhetsutredning kommer att ske under hösten 2021.
Robert Eriksson informerar om det webbaserade verktyget Swiftly som ger X-trafik möjlighet att;
Verktyget är enkelt att använda och ger en visuellt bra och överskådlig bild av exempelvis dataflöde i realtid. Plattformen består av sex olika moduler;
En fördel med verktyget är möjligheten att både analysera realtids- och historiska flöden, samt kombinera data från de olika modulerna. Analyser har exempelvis bidragit till att X-trafik har minskat körtiden med 15 timmar per vecka på linje 41 genom att justera tidtabellen. Verktyget har bidragit till resurseffektivitet och utgör en viktig del i uppdateringar av tidtabeller genom att använda de olika modulerna.
Julia Cederstrand ger en lägesrapport av arbetet med den nya Länstransportplanen. Sedan föregående information till Hållbarhetsnämnden har bland annat Infrastrukturpropositionen presenterats och en avsiktsförklaring för Gävle Västra har tagits fram. Vidare har det genomförts dels en remissrunda för att upptäcka eventuella brister och behov, dels en granskning av den ekonomiska fördelningen.
Den regionala beslutsprocessen för Länstransportplanen förutsätter initialt ett regeringsdirektiv om revidering av länsplanen, inväntas inkomma 23 juni 2021. I slutet av september kommer information till nämnden inför beslut i oktober om samråd. Under december 2021 och januari 2022 sekr revidering inför beslut i Regionfullmäktige under våren.
Av den totala summan 953 mnkr är den ekonomiska fördelningen i nuvarande plan är enligt följande;
Syftet med en regional cykelplan är en strategisk samordning av arbetet med cykelfrågor såväl regionalt som mellankommunalt, för att ta tillvara på samordningsvinster men även stötta aktörer i regionen för att maximera arbetet med olika typer av cykelfrågor.
Det finns två mål i planen ”Cykla i Gävleborg”. Målen utgår ifrån nationella och regionala mål med syfte att nå ett hållbart och trafiksäkert samhälle år 2030.
Målen för ökad och säker cykling i Gävleborg år 2030 är:
Genom att skapa förutsättningar för ökad och säker cykling kan trafikens negativa påverkan på miljön minska samtidigt som folkhälsan förbättras. Dessutom bidrar ökad cykling till goda förutsättningar för att nå ett mer hållbart samhälle såväl ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Gävleborg och dess invånare har mycket att vinna på att det investeras i insatser för ökad och säker cykling, men det ställer samtidigt höga krav inom samhälls- och infrastrukturplaneringen. För att uppnå en ökad och säker cykling i Gävleborg behöver Region Gävleborg arbeta på olika sätt bland annat fokusera på insatsområden.
Det finns sex insatsområden i planen, vilka är:
För att cykeln ska kunna bidra till hållbar utveckling genom de tre hållbarhetsperspektiven ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet och därmed till en hållbar framtid i Gävleborg krävs samverkan mellan aktörer i länet och ett fortsatt arbete med nytänkande och innovationer. De viktigaste aktörerna är länets kommuner, Trafikverket Region Mitt, NTF och Svenska cykelstäder.
För att följa upp de regionala och kommunala insatser som gjorts inom de sex områdena kommer ett regionalt cykelbokslut genomföras vartannat år.
Cykelplanen ska även revideras i samband med framtagande av ny länstransportplan, det vill säga vart fjärde år.
Katarina Nilsson föredrar budget- och planeringsförutsättningar 2022-2024 samt tidplan för budgetprocess 2022.
Ärendet informerades tillsammans med Budget- och planeringsförutsättningar 2022-2024 (§45).
Inkomna frågor från Peter Åkerström (KD) besvarades under § 40.