Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik

    Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson

     

    Utfall sommarkampanjen - Andréas Eriksson

     

    Behov av upphandling av framtidens biljettsystem - Andréas Eriksson

     

    Kommande upphandling av ramavtalsfordon för tågtrafik - Andréas Eriksson

     

    Samhällsplanering och infrastruktur

    Energifrågor - Anders Lundell och Malin Lidov Heneryd (45 min)

     

    Digital uppkoppling längs väg och järnväg i Gävleborg 2024-2028 - Annica Aneklev (30 min)

     

    Övrigt 

    Strategi och handlingsplan mot välfärdsbrott - Tommy Stokka (15 min) 

  •   6

    Hållbarhetsnämndens medelsförvaltning januari - augusti 2025

  • I förslaget till hållbarhets årsplan 2026 - 2028 beskrivs viktiga förutsättningar för den kommande planeringsperioden utifrån nämndens roll.

     

    Dokumentet innehåller nämndens mål inom de olika övergripande målområdena samt anger indikatorer för uppföljning.

     

    Hållbarhetsnämnden lämnar ett förslag till driftbudget netto för 2026 som uppgår till 719,6 mnkr samt en investeringsplan för verksamheten 2026 och ekonomisk plan för 2027–2028.

  • Hållbarhetsnämndens uppföljning av internkontrollplan januari-augusti 2025

  • Föreningen Läkare för framtiden har inkommit med en ansökan om samarbetsformen IOP med syfte att utbilda och motivera medarbetare, patienter och medborgare till att övergå till en mer växtbaserad kost. Sökta medel är 423 000 kr från Region Gävleborg för planerade omkostnader.

     

    Region Gävleborg utgår från Livsmedelsverket, som under 2025 kommit med uppdaterade kostråd som inte enbart har fokus på växtbaserad kost utan omfattar hela kostpyramiden.

     

    Region Gävleborg har egna förutsättningar att genom sina Hälsotorg ge stöd och inspiration, till de som bor i Gävleborgs län, att förbättra sina levnadsvanor. Även på 1177 (för befolkningen) finns ny information om hälsosamma levnadsvanor som bygger på Livsmedelverkets riktlinjer.

     

    Vid behov finns dietist att tillgå för patienter som behöver stöd att förändra sina ohälsosamma levnadsvanor eller utifrån sjukdom behöver anpassa sin kost.

     

    För medarbetare finns kompetenshöjande insatser inom området som utgår från Nationellt vårdprogram för prevention och behandling av ohälsosamma levnadsvanor.

     

    Region Gävleborg har inte möjlighet att bidra med lokaler för matlagningskurser samt tillgång till teknisk utrustning för digitala möten samt webbinarium vilket föreningen Läkare för framtiden enligt ansökan vill att Region Gävleborg bidrar med.

  • Civilsamhällets ideella engagemang bidrar positivt till folkhälsan i länet. Att engagera sig i föreningsliv kan kräva mycket tid och resurser. För att visa sin uppskattning till idrottsrörelsens arbete inrättar Hållbarhetsnämnden ett Idrottspris.

     

    Från och med år 2026 kommer Hållbarhetsnämnden årligen att dela ut Idrottspriset till två föreningar, en från Hälsingland och en från Gästrikland:

     

    · vars verksamhet bidrar positivt till folkhälsan i länet

    · som arbetar för en aktiv och meningsfull fritid för barn och unga

    · som arbetar strukturerat med att rekrytera och behålla unga ledare

    · som arbetar aktivt för att stärka föreningens unga ledare i sin ledarroll

  • Det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen utgör en grund för planeringen av tågtrafiken i Dalarna, Gävleborgs, Västmanlands och Örebro län. Det är Tåg i Bergslagens ägare som uppdragit att ta fram programmet. Programmet har tagits fram gemensamt av de förvaltningar inom respektive region som har ansvar för kollektivtrafik, med stöd av Tåg i Bergslagen. Programmet tar sikte på fyra olika tidpunkter, 2024, som utgör en nulägesbeskrivning, samt planerade förändringar till årtalen 2027, 2030 och 2035.

     

    Påverkan på Gävleborgs län

     

    Utifrån det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 är det följande förändringar som kommer att påverka Gävleborg:
     

    · Linje 54, Godsstråket: En dubbeltur på vardagar Gävle - Örebro tas bort från och med tågplanen 2027 (T27). Tåg i Bergslagen har efter detta endast kvar helgtrafik på Godsstråket genom Bergslagen, som utökas från två till tre dubbelturer. Helgtrafiken har i nuläget en balans mellan kostnader och intäkter, och även en utökning bedöms kunna finansieras i sin helhet med ökade biljettintäkter. Genom att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 tas beslut om att genomföra denna förändring.
     

    · Linje 53, Bergslagsbanan: Från år 2030 beskrivs en möjlighet till utökad turtäthet i peaktid under vardagar på sträckan Gävle – Falun. Trafikutbudet skulle då utökas från dagens 17 dubbelturer till 23 dubbelturer. Grunden för en sådan trafikutökning skulle vara att förstärka möjligheterna till studie- och arbetspendling. Den utökade turtätheten förutsätter även att tillgång till fler dimensionerande fordon finns, för Region Gävleborg skulle det innebära en utökning från 2,4 fordon T27 till 3,6 fordon T30. Det korta tidsperspektivet förutsätter således att det finns ändamålsenliga begagnade fordon tillgängliga då nyanskaffning inte utgör ett rimligt alternativ.
     
    Region Gävleborgs eventuella beslut huruvida en utökning av trafiken ska ske kommer att tas i kommande trafikplaner i enlighet med ordinarie beslutsprocess. Att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 utgör därmed inte ett beslut om denna trafikutökning.
     

    · Linje 53, Bergslagsbanan: Mellan år 2030 till 2035 läggs Gävle västra till som ny station för trafiken på Bergslagsbanan i syfte att stärka tillgängligheten till viktiga målpunkter i Gävle.

     

    Kostnad

     

    En förändring av trafikutbudet från och med tågplanen 2027 på linje 54, Godsstråket kommer att innebära en kostnadsbesparing på cirka 2 mnkr för Region Gävleborg. Detaljerad information finns under avsnittet ”Kostnader och finansiering”.

  • X-trafik och Dalatrafik erbjuder gemensamma biljetter som gör det enklare att resa både i Gävleborgs län och Dalarnas län på en och samma biljett.

     

    Kombinationsbiljetterna som finns är 30-dagarsbiljett och årsbiljett för kundkategorierna vuxen, 7-19 år, studerande samt seniorbiljett (endast som årsbiljett). 

     

    Biljetterna gäller på X-trafiks bussar, X-tåg, Dalatrafiks bussar, Tåg i Bergslagen (TiB) samt med SJ inom Gävleborgs län med SJ-tågtillägg. 

     

    En passiv prisjustering av dessa biljetter genomfördes den 1 maj 2025. Region Dalarna/Dalatrafik har efter detta, i juni, erhållit ett domstolsbeslut gällande att de inte får ha kvar sin nuvarande pris- och zonmodell. Kammarrätten slog fast att personer bosatta i Borlänge kommun, men också andra som behöver passera Borlänges kommungräns, särbehandlas negativt. En ny pris- och zonmodell kommer därmed att införas den 1 oktober 2025 vilket påverkar Dalatrafiks del av biljettpriset i kombinationsbiljetterna. Biljettpriserna kommer därmed att sänkas i olika omfattning beroende på typ av biljett.

     

    På grund av ovan behöver en så kallad passiv prisjustering genomföras och Bilaga 2.1 – Prissättning och intäktsfördelning i befintligt samverkansavtal mellan X-trafik och Dalatrafik behöver justeras. För beslut om passiva prisjusteringar finns delegation till Hållbarhetsnämnden (RS 2021/1925).

     

    Följande handling bifogas till ärendet:

    · Bilaga 2.1 – Prissättning och intäktsfördelning

  • Hållbarhetsnämnden ska inför varje nytt kalenderår upprätta plan över sammanträdesdagar. Sammanträdesplanen har koordinerats med övriga sammanträden för att skapa ett bra flöde för ärende i olika instanser.

  • För att avlasta hållbarhetsnämnden rutinärenden och möjliggöra en effektiv och rättssäker förvaltning har nämnden möjlighet att delegera beslutanderätt i visst ärende eller en viss grupp av ärenden till ledarmötet eller anställda inom Region Gävleborg.

     

    Hållbarhetsnämndens nuvarande delegationsordning antogs 2022. Tidigare har de flesta delegationer getts till Trafik- kultur och folkhögskoledirektör med möjlighet till vidaredelegationer. Detta har över tid lett till ett svåröverblickat regelverk. Ambitionen med denna delegationsordning är att istället övergå till en ordning med direkta delegationer där beslutanderätten kan utläsas i ett samlat dokument. Innehållsmässigt har innehållet standardiserats för att vara likalydande med övriga delegationsordningar inom regionen. Delegationerna om att återkalla tillstånd för färdtjänst och riksfärdtjänst har strukits då dessa beslut utgör den typ av myndighetsutövning mot enskild som ej får delegeras.

  • Infrastruktur och Trafik 2025 – mötesplats för politiker och tjänstepersoner

    Datum: 5-6 november

    Plats: Cirkeln Stockholm, Sveavägen 41

    Anmälan: Infrastruktur och Trafik 2025 – mötesplats för politiker och tjänstepersoner | SKR

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.