Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  • Inga aktuella anmälningar.

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik  

    • Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson (25 min)
    • Marknadsaktiviteter 2024/2025 - Therese Nilsson (10 min)
  •   6

    Sommarerbjudande 2025

  • Kommunens uppgifter för färdtjänst och riksfärdtjänst kan överlåtas till den regionala kollektivtrafikmyndigheten som enligt lagen om kollektivtrafik (2010:1065) ansvarar för kollektivtrafiken i länet. Den regionala kollektivtrafikmyndigheten tar då över kommunens ansvar för färdtjänst och riksfärdtjänst.

     

    Landstinget/Regionen har sedan 2003 beslutat om färdtjänst och riksfärdtjänst åt Söderhamns kommun men resor till och från daglig verksamhet har varit undantagna. I tillämpningsanvisningarna för färdtjänst i Gävleborgs län finns beskrivet att dessa resor inte ingår utan är ett kommunalt ansvar. Tillämpningsanvisningar kommer att revideras under året för att bland annat tydliggöra att avsteg kan göras efter särskild överenskommelse.

     

    Överlåtelsen för tillståndsgivningen för färdtjänst till och från daglig verksamhet för Söderhamns kommun ska gälla från den 1 april 2025 och tillsvidare.

     

  • Region Gävleborg hyr 9 fordon av typ Regina av fordonsägaren AB Transitio.

     

    AB Transitio har tillsammans med andra berörda parter genomfört en omfattande utredning gällande Reginaflottans status och framtid. Denna utredning samt ett sedan fortsatt genomfört arbete har resulterat i en rekommendation att genomföra livslängdssäkrande aktiviteter för att säkerställa att Reginafordonen kan vara i drift under hela den planerade tekniska livslängden, vilket för X-trafiks fordon är till åren 2031-2034 beroende på när fordonen togs i drift.

     

    Nedan område med tillhörande aktiviteter har identifierats för att säkra livslängden. Mer utförliga beskrivningar av respektive område och aktivitet finns under avsnitt ”Ärendet”.
     

    1. Tekniska uppgraderingar

    2. Serviceavtal

    3. Underhållsåtgärder

    4. Fördjupade utredningar

    5. Förvaltning

    6. Övriga aktiviteter

     

    Av de identifierade områdena så innebär område ”1. Tekniska uppgraderingar” investeringar, vilka detta investeringsbeslut avser. Kostnader kopplade till övriga områden (2. - 6.) utgörs av projekt- och förvaltningkostnader, alternativt regleras inom X-trafik ABs trafikavtal.  

     

    Ett genomförande av identifierade aktiviteter möjliggör även för ett eventuellt senare beslut om livslängdsförlängning alternativt anskaffning av nya fordon. Att anskaffa nya fordon utgör dock inte ett ersättande alternativ till de livslängdssäkrande aktiviteterna.

     

    Uppskattad hyrespåverkande kostnad av redan beslutade - samt nu tillkommande livslängdssäkrande investeringar inklusive tre procents ränta uppgår för X-trafiks Reginafordon till cirka 118 miljoner SEK. Beräknat över återstående teknisk livslängd.

     

    Detta beslut avseende livslängdssäkrande investeringar omfattar cirka 56 miljoner SEK för X-trafiks Reginaflotta eller motsvarande 6,2 miljoner SEK per fordon. Inräknat relativ kostnad för andel av reservfordon samt ett riskpåslag om 5% blir den totala hyrespåverkande kostnaden för den livslängdssäkrande investeringen cirka 61 miljoner SEK för X-trafiks Regina flotta.

     

    De 61 miljoner SEK utgör ett takbelopp inom vilket beslut om genomförande av olika investeringar/aktiviteter sedan kan tas på tjänstemannanivå efter rekommendation från AB Transitios styrgrupp fordon.

     

  • Tåg i Bergslagen AB hyr 23 stycken fordon av typ Regina av fordonsägaren AB Transitio.

     

    AB Transitio har tillsammans med andra berörda parter genomfört en omfattande utredning gällande Reginaflottans status och framtid. Denna utredning samt ett sedan fortsatt genomfört arbete har resulterat i en rekommendation att genomföra livslängdssäkrande aktiviteter för att säkerställa att Reginafordonen kan vara i drift under hela den planerade tekniska livslängden vilket är till åren 2031-2034 beroende på när fordonen togs i drift.

     

    Nedan område med tillhörande aktiviteter har identifierats för att säkra livslängden. Mer utförliga beskrivningar av respektive område och aktivitet finns under avsnitt ”Ärendet”.
     

    1. Tekniska uppgraderingar

    2. Serviceavtal

    3. Underhållsåtgärder

    4. Fördjupade utredningar

    5. Förvaltning

    6. Övriga aktiviteter

     

    Av de identifierade områdena så innebär område ”1. Tekniska uppgraderingar” investeringar, vilka detta investeringsbeslut avser. Kostnader kopplade till övriga områden (2. - 6.) utgörs av projekt- och förvaltningkostnader, alternativt regleras inom Tåg i Bergslagens trafikavtal.

     

    Ett genomförande av dessa aktiviteter möjliggör även för ett eventuellt senare beslut om livslängdsförlängning alternativt anskaffning av nya fordon. Att anskaffa nya fordon utgör dock inte ett ersättande alternativ till de livslängdssäkrande aktiviteterna.

     

    Uppskattad hyrespåverkande kostnad av redan beslutade - samt nu tillkommande livslängdssäkrande investeringar inklusive tre procents ränta uppgår för Tåg i Bergslagens 23 Reginafordon till cirka 334 miljoner SEK. Beräknat över återstående teknisk livslängd. Detta beslut avseende livslängdssäkrande investeringar omfattar cirka 145,5 miljoner SEK eller motsvarande 6,3 miljoner SEK per fordon. Inräknat relativ kostnad för andel av reservfordon samt ett riskpåslag om 5% blir den totala hyrespåverkande kostnaden för den livslängdssäkrande investeringen cirka 158 miljoner SEK.

     

    De 158 miljoner SEK utgör ett takbelopp inom vilket beslut om genomförande av olika investeringar/aktiviteter sedan kan tas på tjänstemannanivå efter rekommendation från AB Transitios styrgrupp fordon.

  •   10

    Ekonomisk månadsrapport per januari 2025

  • Samhällsplanering och infrastruktur

    • Sustainability hackaton - Alexandra Lindström (20 min)
  • Syftet med bidraget, Miljöpengarna, är att främja hållbar utveckling i Gävleborg. Bidraget kan sökas av föreningar, företag och organisationer som vill göra insatser som främjar en miljömässigt hållbar utveckling i Gävleborg. Bidraget kan beviljas till insatser som:

     

    · stärker och utvecklar barn och ungas medvetande och kompetens inom miljöområdet

    · minskar miljöpåverkan från resor och transporter

     

  •   13

    Regional strategi - Stärkt tillgänglighet och effektiva transportsystem

  •   14

    Energi- och klimatstrategi för Gävleborgs län 2025-2030

  • De Profundis Teater har inkommit med en ansökan om samverkan via IOP. Syftet är att via teaterföreställningar och tillhörande samtal/workshops i länet skapa möjligheter för att prata om svåra ämnen i livet. Målgruppen är unga och äldre. Kostnaderna beräknas till 120 000 kr och finansieras via statsbidrag för psykisk hälsa.

  • I maj 2025 står Sverige och Göteborg som värd för den 14e Nordiska folkhälsokonferensen. Mötesplats social hållbarhet medverkar som SKR:s och Folkhälsomyndighetens gemensamma arena för hållbarhet och jämlik hälsa. Detta är den enda aktivitet som är planerad för den nationella mötesplatsen under 2025: Mötesplats social hållbarhet

     

    Konferensen hålls den 13-15 maj i Göteborg.

    Temat är: Public Health in a changing world; challenges, opportunities and collaboration in the Nordic countries

     

    Läs mer om konferensens teman här: Conference Theme – NPHC2025

    Avgiften är 5200 kr, om anmälan görs i februari.

  • § 12

    Val av justerare

  • § 13

    Fastställande av dagordningen

  • Inga aktuella anmälningar.

  • § 15

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik  

    Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, avdelningschef, ger statusrapport om den särskilda och allmänna kollektivtrafiken samt redovisning av priserna inom kollektivtrafiken i jämförelse med övriga län i Sverige. 

     

    Johnny Olofsson, enhetschef, informerar om förutsättningarna för linje 64 i Stråtjära. Trafikföretaget har kontaktat X-trafik om att vägen inte går att köra på grund av dess dåliga skick. Trafikverket planerar att rusta upp vägen under senare delen av 2026. Fram tills dess har X-trafik kommit fram tillsammans med skolskjutshandläggaren på kommunen om en tillfällig lösning. Trafikändringen gäller från och med den 15 december 2025.

     

    Marknadsaktiviteter 2024/2025 - Therese Nilsson, enhetschef, redovisar om X-trafiks marknadsaktiviteter under 2025. Tillexempel har nyinflyttade i Gävle stad chans att prova på kollektivtrafiken under 21 dagar. 

  • Therese Nilsson, enhetschef, redovisar förslag på sommarerbjudande under 2025 för X-trafiks resenärer. Förslaget gäller 50 % rabatt för 30-dagarsbiljetter mellan 16 juni till 15 juli. 

  • Kommunens uppgifter för färdtjänst och riksfärdtjänst kan överlåtas till den regionala kollektivtrafikmyndigheten som enligt lagen om kollektivtrafik (2010:1065) ansvarar för kollektivtrafiken i länet. Den regionala kollektivtrafikmyndigheten tar då över kommunens ansvar för färdtjänst och riksfärdtjänst.

     

    Landstinget/Regionen har sedan 2003 beslutat om färdtjänst och riksfärdtjänst åt Söderhamns kommun men resor till och från daglig verksamhet har varit undantagna. I tillämpningsanvisningarna för färdtjänst i Gävleborgs län finns beskrivet att dessa resor inte ingår utan är ett kommunalt ansvar. Tillämpningsanvisningar kommer att revideras under året för att bland annat tydliggöra att avsteg kan göras efter särskild överenskommelse.

     

    Överlåtelsen för tillståndsgivningen för färdtjänst till och från daglig verksamhet för Söderhamns kommun ska gälla från den 1 april 2025 och tillsvidare.

     

  • Region Gävleborg hyr 9 fordon av typ Regina av fordonsägaren AB Transitio.

     

    AB Transitio har tillsammans med andra berörda parter genomfört en omfattande utredning gällande Reginaflottans status och framtid. Denna utredning samt ett sedan fortsatt genomfört arbete har resulterat i en rekommendation att genomföra livslängdssäkrande aktiviteter för att säkerställa att Reginafordonen kan vara i drift under hela den planerade tekniska livslängden, vilket för X-trafiks fordon är till åren 2031-2034 beroende på när fordonen togs i drift.

     

    Nedan område med tillhörande aktiviteter har identifierats för att säkra livslängden. Mer utförliga beskrivningar av respektive område och aktivitet finns under avsnitt ”Ärendet”.
     

    1. Tekniska uppgraderingar

    2. Serviceavtal

    3. Underhållsåtgärder

    4. Fördjupade utredningar

    5. Förvaltning

    6. Övriga aktiviteter

     

    Av de identifierade områdena så innebär område ”1. Tekniska uppgraderingar” investeringar, vilka detta investeringsbeslut avser. Kostnader kopplade till övriga områden (2. - 6.) utgörs av projekt- och förvaltningkostnader, alternativt regleras inom X-trafik ABs trafikavtal.  

     

    Ett genomförande av identifierade aktiviteter möjliggör även för ett eventuellt senare beslut om livslängdsförlängning alternativt anskaffning av nya fordon. Att anskaffa nya fordon utgör dock inte ett ersättande alternativ till de livslängdssäkrande aktiviteterna.

     

    Uppskattad hyrespåverkande kostnad av redan beslutade - samt nu tillkommande livslängdssäkrande investeringar inklusive tre procents ränta uppgår för X-trafiks Reginafordon till cirka 118 miljoner SEK. Beräknat över återstående teknisk livslängd.

     

    Detta beslut avseende livslängdssäkrande investeringar omfattar cirka 56 miljoner SEK för X-trafiks Reginaflotta eller motsvarande 6,2 miljoner SEK per fordon. Inräknat relativ kostnad för andel av reservfordon samt ett riskpåslag om 5% blir den totala hyrespåverkande kostnaden för den livslängdssäkrande investeringen cirka 61 miljoner SEK för X-trafiks Regina flotta.

     

    De 61 miljoner SEK utgör ett takbelopp inom vilket beslut om genomförande av olika investeringar/aktiviteter sedan kan tas på tjänstemannanivå efter rekommendation från AB Transitios styrgrupp fordon.

     

  • Tåg i Bergslagen AB hyr 23 stycken fordon av typ Regina av fordonsägaren AB Transitio.

     

    AB Transitio har tillsammans med andra berörda parter genomfört en omfattande utredning gällande Reginaflottans status och framtid. Denna utredning samt ett sedan fortsatt genomfört arbete har resulterat i en rekommendation att genomföra livslängdssäkrande aktiviteter för att säkerställa att Reginafordonen kan vara i drift under hela den planerade tekniska livslängden vilket är till åren 2031-2034 beroende på när fordonen togs i drift.

     

    Nedan område med tillhörande aktiviteter har identifierats för att säkra livslängden. Mer utförliga beskrivningar av respektive område och aktivitet finns under avsnitt ”Ärendet”.
     

    1. Tekniska uppgraderingar

    2. Serviceavtal

    3. Underhållsåtgärder

    4. Fördjupade utredningar

    5. Förvaltning

    6. Övriga aktiviteter

     

    Av de identifierade områdena så innebär område ”1. Tekniska uppgraderingar” investeringar, vilka detta investeringsbeslut avser. Kostnader kopplade till övriga områden (2. - 6.) utgörs av projekt- och förvaltningkostnader, alternativt regleras inom Tåg i Bergslagens trafikavtal.

     

    Ett genomförande av dessa aktiviteter möjliggör även för ett eventuellt senare beslut om livslängdsförlängning alternativt anskaffning av nya fordon. Att anskaffa nya fordon utgör dock inte ett ersättande alternativ till de livslängdssäkrande aktiviteterna.

     

    Uppskattad hyrespåverkande kostnad av redan beslutade - samt nu tillkommande livslängdssäkrande investeringar inklusive tre procents ränta uppgår för Tåg i Bergslagens 23 Reginafordon till cirka 334 miljoner SEK. Beräknat över återstående teknisk livslängd. Detta beslut avseende livslängdssäkrande investeringar omfattar cirka 145,5 miljoner SEK eller motsvarande 6,3 miljoner SEK per fordon. Inräknat relativ kostnad för andel av reservfordon samt ett riskpåslag om 5% blir den totala hyrespåverkande kostnaden för den livslängdssäkrande investeringen cirka 158 miljoner SEK.

     

    De 158 miljoner SEK utgör ett takbelopp inom vilket beslut om genomförande av olika investeringar/aktiviteter sedan kan tas på tjänstemannanivå efter rekommendation från AB Transitios styrgrupp fordon.

  • Katarina Nilsson, controller, redovisar den ekonomiska månadsrapporten per januari 2025.

  • Samhällsplanering och infrastruktur

    Sustainability hackathon - Alexandra Lindström, strateg, återrapporterar om den regionala hackathonturnén som länets gymnasieskolor har erbjudits att delta i. Sustainability hackathon är en lösningsinriktad innovationstävling där eleverna arbetar gruppvis med ett case och tävlar med sina idéer.

  • Syftet med bidraget, Miljöpengarna, är att främja hållbar utveckling i Gävleborg. Bidraget kan sökas av föreningar, företag och organisationer som vill göra insatser som främjar en miljömässigt hållbar utveckling i Gävleborg. Bidraget kan beviljas till insatser som:

     

    · stärker och utvecklar barn och ungas medvetande och kompetens inom miljöområdet

    · minskar miljöpåverkan från resor och transporter

     

  • Malin Heneryd, avdelningschef, informerar om förslag till Strategi för ett tillgängligt Gävleborg – rumslig närhet, digital tillgänglighet och fysisk mobilitet. Syftet är att vägleda och styra länets gemensamma arbete mot en god och hållbar tillgänglighet i Gävleborg.

  • Marie Asplind, strateg, informerar om Länsstyrelsens remiss gällande reviderad Energi- och klimatstrategi för Gävleborgs län. 

  • De Profundis Teater har inkommit med en ansökan om samverkan via IOP. Syftet är att via teaterföreställningar och tillhörande samtal/workshops i länet skapa möjligheter för att prata om svåra ämnen i livet. Målgruppen är unga och äldre. Kostnaderna beräknas till 120 000 kr och finansieras via statsbidrag för psykisk hälsa.

  • I maj 2025 står Sverige och Göteborg som värd för den 14e Nordiska folkhälsokonferensen. Mötesplats social hållbarhet medverkar som SKR:s och Folkhälsomyndighetens gemensamma arena för hållbarhet och jämlik hälsa. Detta är den enda aktivitet som är planerad för den nationella mötesplatsen under 2025: Mötesplats social hållbarhet

     

    Konferensen hålls den 13-15 maj i Göteborg.

    Temat är: Public Health in a changing world; challenges, opportunities and collaboration in the Nordic countries

     

    Läs mer om konferensens teman här: Conference Theme – NPHC2025

    Avgiften är 5200 kr, om anmälan görs i februari.

  • Carina Ohlson (C) inkommer med en fråga om revisionsrapporten. 

     

    Ordförande (M) informerar om att beredning pågår och kommer att behandlas av Hållbarhetsnämnden efter att fullmäktiges protokoll har justerats. 

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.