Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  • Inga aktuella anmälningar.

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik  

    • Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, (10 min)

     

    Samhällsplanering och infrastruktur

    • Info om TEN-T - Anna Skytt, (30 min)
    • Information om Länsplanprocess - Niklas Hermansson, (20 min)
    • Info Cykelbokslut - Christine Sisell, (20 min)

     

     

  • Hållbarhetsnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari-augusti 2024.

  •   7

    Internkontrollplan januari-augusti 2024

  • I förslaget till hållbarhetsnämndens årsplan 2025-2027 beskrivs viktiga förutsättningar för den kommande planeringsperioden utifrån nämndens roll.

     

    Dokumentet innehåller nämndens mål inom de olika övergripande målområdena samt anger indikatorer för uppföljning.

     

    Hållbarhetsnämnden lämnar ett förslag till driftbudget netto för 2025 som uppgår till 697,8 mnkr samt en investeringsplan för verksamheten 2025 och ekonomisk plan för 2026-2027.

  • Hållbarhetsnämnden ska inför varje nytt kalenderår upprätta plan över sammanträdesdagar. Sammanträdesplanen har koordinerats med övriga sammanträden för att skapa ett bra flöde för ärende i olika instanser.

  • I en motion yrkar Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Ulla Andersson, Kristina Sjöström samt Alf Norberg (V) följande: 

     

    • Att X-trafik får i uppdrag att utreda och utveckla organiserad samåkning som en del av den allmänna kollektivtrafiken. 

     

    • att det finansieras inom ramen.

     

    Regionfullmäktige beslutade 2023-04-27 § 99 att överlämna motionen till Hållbarhetsnämnden för beredning.

  • Under åren 2025-2028 vill RG göra mätningar av mobiloperatörernas signal längs större vägar och järnväg i länet. Vi vill mäta både utomhus- och inomhustäckning. För detta behöver vi upphandla en konsulttjänst för mätning och analys samt hyra ett specialdesignat tågset från Trafikverket. Mobiloperatörerna anger att de kommer att bygga ut täckningen men det finns många farhågor kring när och i vilken omfattning detta kommer att ske. Genom att mäta nuläget och därefter en gång per år göra en ny mätning kommer vi kunna följa den faktiska utvecklingen. Vi får då ett konkret underlag att för dialog om, med mobilaktörerna och nationella aktörer, för att tillsammans hitta lösningar för att få uppkopplingen längs järnväg o väg att fungera.

     

    Förutom att mäta operatörernas mobilsignal kommer vi också se över X-trafiks wifi-lösning - tekniken, gällande avtal, möjlig uppgradering inklusive uppskattad kostnad. Även möjligheten och kostnaden för radiotransparanta fönster ska utredas.

     

    För att det ska vara attraktivt att leva, bo och verka i Gävleborg och för att vi ska få en sammanhållen, fungerande arbetsmarknadsregion måste det vara möjligt att arbeta och surfa obehindrat ombord på tågen.

     

  • Transporter av gods och varor har stor miljö- och klimatpåverkan i Gävleborg. Gävleborg är stort till ytan och relativt glest befolkat. Transporter sker ofta med få varor över långa avstånd, vilket blir kostsamt och påverkar även serviceutbudet på mindre orter. Parallellt utvecklas drönare snabbt och kommer inom snar framtid att kunna ersätta och komplettera vissa vägtransporter genom att vara billigare, snabbare och miljövänligare. Drönare kan på så vis skapa viktiga värden genom att avlasta vägnät, minska kostnader och samtidigt stärka serviceutbudet i länet. 2023 gjordes en studie om drönare av Region Gävleborg som påvisade möjligheterna. I detta projekt tas nästa steg att utreda verkliga behov och förutsättningar inom tre sektorer (Hälso- och sjukvård, Kommunal verksamhet och Näringsliv) att ersätta vissa befintliga leveranser med drönare. Kunskapsbyggande om drönares inverkan på lokal miljö liksom för fysisk planering ingår som en parallell del i projektet.

     

    Projektet ingår som insats i Gävleborgs Territoriella strategi (prioriterad av Tillväxtverket våren 2024) som möjliggör att söka medel från ERUF nationella fond ’Hållbar urban utveckling’. Projektet kommer att drivs av Region Gävleborg i samverkan med Gävle kommun, Söderhamns kommun och Ljusdals kommun, samt i nära samarbete med övriga kommuner, Länsstyrelsen, Högskolan i Gävle och Trafikverket.

     

    Ansökan om projektmedel görs hösten 2024 och projektet genomförs under 2025 och ska ge validerad grund att möjliggöra tester med drönare i ett påföljande projekt.

     

    Projektets förändringslogik finns med som separat bilaga.

     

  •   13

    Årlig prisjustering av kollektivtrafikbiljetter för år 2025

  • § 81

    Val av justerare

  • Ordförande (M) informerar att ärende Årlig prisjustering av kollektivtrafikbiljetter för år 2025 utgår till dagens sammanträde.

     

    Petra Modées (V) yrkande på föregående möte den 29 augusti om den systematiska arbetsmiljön utgår till dagens sammanträde. Rapportering sker så fort föredragande finns tillgänglig.

  • Inga aktuella anmälningar.

  • Inga delegeringsbeslut. 

  • X-trafik  

    Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, avdelningschef, ger statusrapport om kollektivtrafiken, bland annat om det nedstängda stationshuset i Hudiksvall och stormötet i Bollnäs med transportarbetarförbundet.

     

    Samhällsplanering och infrastruktur

    Info om TEN-T - Anna Skytt, strateg, informerar om det transeuropeiska transportnätet.

     

    Information om Länsplanprocess - Niklas Hermansson, strateg, informerar om länsplanprocessen för regional transportinfrastruktur 2026-2037.

     

    Info Cykelbokslut - Christine Sisell, strateg, informerar om den nationella och regionala cykelbokslutet för 2023. 

     

     

  • Hållbarhetsnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari-augusti 2024.

  • Lotta Skärberg, handläggare, redovisar internkontrollplanen för januari-augusti 2024.

  • I förslaget till hållbarhetsnämndens årsplan 2025-2027 beskrivs viktiga förutsättningar för den kommande planeringsperioden utifrån nämndens roll.

     

    Dokumentet innehåller nämndens mål inom de olika övergripande målområdena samt anger indikatorer för uppföljning.

     

    Hållbarhetsnämnden lämnar ett förslag till driftbudget netto för 2025 som uppgår till 697,8 mnkr samt en investeringsplan för verksamheten 2025 och ekonomisk plan för 2026-2027.

  • Hållbarhetsnämnden ska inför varje nytt kalenderår upprätta plan över sammanträdesdagar. Sammanträdesplanen har koordinerats med övriga sammanträden för att skapa ett bra flöde för ärende i olika instanser.

  • I en motion yrkar Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Ulla Andersson, Kristina Sjöström samt Alf Norberg (V) följande: 

     

    • Att X-trafik får i uppdrag att utreda och utveckla organiserad samåkning som en del av den allmänna kollektivtrafiken. 
    • att det finansieras inom ramen.

     

    Regionfullmäktige beslutade 2023-04-27 § 99 att överlämna motionen till Hållbarhetsnämnden för beredning.

  • Under åren 2025-2028 vill RG göra mätningar av mobiloperatörernas signal längs större vägar och järnväg i länet. Vi vill mäta både utomhus- och inomhustäckning. För detta behöver vi upphandla en konsulttjänst för mätning och analys samt hyra ett specialdesignat tågset från Trafikverket. Mobiloperatörerna anger att de kommer att bygga ut täckningen men det finns många farhågor kring när och i vilken omfattning detta kommer att ske. Genom att mäta nuläget och därefter en gång per år göra en ny mätning kommer vi kunna följa den faktiska utvecklingen. Vi får då ett konkret underlag att för dialog om, med mobilaktörerna och nationella aktörer, för att tillsammans hitta lösningar för att få uppkopplingen längs järnväg o väg att fungera.

     

    Förutom att mäta operatörernas mobilsignal kommer vi också se över X-trafiks wifi-lösning - tekniken, gällande avtal, möjlig uppgradering inklusive uppskattad kostnad. Även möjligheten och kostnaden för radiotransparanta fönster ska utredas.

     

    För att det ska vara attraktivt att leva, bo och verka i Gävleborg och för att vi ska få en sammanhållen, fungerande arbetsmarknadsregion måste det vara möjligt att arbeta och surfa obehindrat ombord på tågen.

     

  • Transporter av gods och varor har stor miljö- och klimatpåverkan i Gävleborg. Gävleborg är stort till ytan och relativt glest befolkat. Transporter sker ofta med få varor över långa avstånd, vilket blir kostsamt och påverkar även serviceutbudet på mindre orter. Parallellt utvecklas drönare snabbt och kommer inom snar framtid att kunna ersätta och komplettera vissa vägtransporter genom att vara billigare, snabbare och miljövänligare. Drönare kan på så vis skapa viktiga värden genom att avlasta vägnät, minska kostnader och samtidigt stärka serviceutbudet i länet. 2023 gjordes en studie om drönare av Region Gävleborg som påvisade möjligheterna. I detta projekt tas nästa steg att utreda verkliga behov och förutsättningar inom tre sektorer (Hälso- och sjukvård, Kommunal verksamhet och Näringsliv) att ersätta vissa befintliga leveranser med drönare. Kunskapsbyggande om drönares inverkan på lokal miljö liksom för fysisk planering ingår som en parallell del i projektet.

     

    Projektet ingår som insats i Gävleborgs Territoriella strategi (prioriterad av Tillväxtverket våren 2024) som möjliggör att söka medel från ERUF nationella fond ’Hållbar urban utveckling’. Projektet kommer att drivs av Region Gävleborg i samverkan med Gävle kommun, Söderhamns kommun och Ljusdals kommun, samt i nära samarbete med övriga kommuner, Länsstyrelsen, Högskolan i Gävle och Trafikverket.

     

    Ansökan om projektmedel görs hösten 2024 och projektet genomförs under 2025 och ska ge validerad grund att möjliggöra tester med drönare i ett påföljande projekt.

     

    Projektets förändringslogik finns med som separat bilaga.

     

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.