Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • Hållbarhetsnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari-mars 2023.

     

  •   6

    Uppföljning - Internkontrollplan, januari - mars 2023

  • Regionfullmäktige beslutade den 13 december 2022 i budgeten för 2023 att ge hållbarhetsnämnden i uppdrag att förbättra tryggheten i kollektivtrafiken. Hållbarhetsnämnden beslutar den 8 juni 2023 att genomföra detta.

     

    Denna översyn syftar till att resande med kollektivtrafiken ska kunna ske på ett tryggt sätt. Tryggheten för passagerarna och medarbetarna inom kollektivtrafiken behöver förstärkas. Uppdraget är att genomföra trygghetsskapande åtgärder, det kan röra sig om genomföra pilotprojekt för trygga nattstopp och att fordonen utrustas med fler möjligheter till kameraövervakning med tillhörande ljudupptagning.

     

    Översynen innehåller följande sju delar:

     

    • Utveckla samarbetet mellan Region Gävleborg, fastighetsägare, Trafikverket och kommuner för att vidta åtgärder mot exempelvis klotter, nedskräpning och krossade rutor vid stationer och hållplatser
    • Utreda införande av ljudupptagning på samtliga bussar och tåg för förare och tågvärdar
    • Undersöka om man från förarhåll vill ha plexiglas
    • Införa kameraövervakning på bussar och tåg
    • Utreda anslag på alla hållplatser
    • Utreda om möjlighet att särskilja ytor för rullstolar och barnvagnar på bussarna
    • Utreda konsekvenser av nattstopp på bussar

     

    Uppdraget ska genomföras av Trafik-, kultur och folkhögskoledirektören och redovisas så att kritiska tidpunkter för beslut hinns med.

  • X-trafik har fått ett politiskt uppdrag att genomföra besparings- samt intäktsökande åtgärder motsvarande 40 mnkr.

     

    I syfte att minska kostnaderna samt öka intäkterna och få en budget i balans föreslås följande åtgärder:

     

    Trafikutbudsjusteringar (minskad nettokostnad per helår cirka 3 mnkr)

     

    I förslaget till trafikutbudsjusteringar har hänsyn tagits till trafikförsörjningsprogrammets fyra prioriterade mål.

    En större andel resor sker med kollektivtrafik

    • Kollektivtrafiken ska utgöra en växande andel av det motoriserade resandet. Målet är att kollektivtrafikens andel ska fördubblas från år 2009 till år 2030

    Större funktionella studie- och arbetsmarknader i starka stråk

    • Kollektivtrafiken skapar och förstärker möjligheterna till större funktionella studie- och arbetsmarknader i starka stråk och områden, framförallt där kollektivtrafiken kan vara ett förstahandsval

     

    Förnybara drivmedel och minskad energiåtgång

    • Kollektivtrafiken ska använda förnybara och prioritera utsläppsfria drivmedel, minska energiåtgången och därmed minska klimat- och miljöpåverkan

     

    Ett tillgängligt samhälle

    • Kollektivtrafiken ska möjliggöra för människor att bo, verka och leva i hela länet. Kollektivtrafiken ska vara tillgänglighetsanpassad så att så många som möjligt kan använda den. Den ska även vara bekväm, enkel och billig.

     

    Med utgångspunkt från ovan föreslås följande trafikutbudsjusteringar vilka beräknas ge en minskad nettokostnad per helår på cirka 3 mnkr.

     

    Linje

    Sträckning

    Åtgärd

    Medel/tur

    Besparing

    141

    Sandviken - Hofors

    Glesa ut trafik från 30 till 60 minuter i lågtrafik på vardagar och från 40 till 60 minuter på lördag och söndag

    7,0

    2,0 mnkr

    9

    Hudiksvall

    Linjen läggs ned

    2,0

    0,2 mnkr

    SJ Tåg

    Sandviken – Gävle – söderut

    Inom ramen för vårt samarbete med SJ tas det tidiga morgontåget kl. 05.45 från Sandviken till Gävle bort

    2,0

    0,4 mnkr

    Övrigt

     

    Allmänna tidtabellsjusteringar

    NA1

    0,4 mnkr

     

    3,0 mnkr

    1 NA = inte tillämpbar

     

    Trafikutbudsjusteringarna verkställs vid tidtabellskiftet den 10 december 2023.

     

    Prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter samt biljettutbudsförändringar

     

    I arbetet med justeringar av biljettpriser krävs en avvägning gällande risken att justeringen skapar förändringar i resmönster. En avvägning i förslaget har också gjorts utifrån nationella jämförelser av biljettpriser. De senaste jämförelserna, som kan ses under avsnitt ”Ärendet”, visar att X-trafiks biljettpriser är förhållandevis låga i jämförelse med resten av Sverige. Trafikutbudet samt storleken på zoner varierar dock mycket mellan olika Regionala kollektivtrafikmyndigheter.

     

    Sammanfattningsvis har följande tre huvudprinciper legat till grund för förslagen avseende prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter samt biljettutbudsförändringar:

     

    • Öka intäkterna – Prisjusteringar
    • Förenkla – Möta kundernas önskemål om att köpa rätt biljett i olika kanaler
    • Följa försäljningsstrategin – Fler ska köpa biljett i förväg innan resan för att minska tiden för ombordstigning

    I förslaget från förvaltningen föreslås att förändringarna genomförs i två steg. Den totala intäktsökningen per helår beräknas för steg 1 bli cirka 32 mnkr. Efter beaktande av minskat resande med 3 procent på grund av prisjusteringar beräknas intäkter minska med cirka 7 mnkr till 25 mnkr. För steg 2 beräknas intäktsökningen bli cirka 10 mnkr. Inget beaktande av minskat resande har tagits för steg 2 utifrån att denna prisjustering är av mindre karaktär. Nedan beskrivs steg 1 och 2 mer detaljerat.

     

    • Steg 1 – förväntad intäktsökning per helår cirka 25 mnkr:
    • Prisjustering av enkelbiljett vuxen förköp i en zon från 26 kr till 30 kr, övriga enkel- och periodbiljetter justeras enligt gällande prismodell, med undantag av seniorbiljetten (verkställs 21 augusti 2023)
    • Fritidsbiljetten tas bort (verkställs 21 augusti 2023)
    • Rabatten för ”vuxen+barn” tas bort (verkställs 21 augusti 2023)
    • Uppsalatillägget tas bort (verkställs 10 december 2023)
       
    • Steg 2 – förväntad intäktsökning per helår cirka 10 mnkr:
    • Prisjustering av enkelbiljett vuxen förköp i en zon från 30 kr till 31 kr, övriga enkel- och periodbiljetter justeras enligt gällande prismodell. De biljetter för privat kund vilka inte ingår i prismodellen kan justeras enligt samma princip (verkställs 5 februari 2024)
    • Rabatten vid betalning med reskassa ombord tas bort (verkställs 5 februari 2024)
    • 24-timmarsbiljetten utökas till att kunna köpas för alla zonsteg (verkställs under 2024)

     

    För prislista se bilaga; Prislista.

     

    Delegation till Hållbarhetsnämnden för årlig uppräkning av biljettpriser

     

    Flertalet Regionala kollektivtrafikmyndigheter genomför årliga prisjusteringar, detta för att bland annat följa konsumentprisindex (KPI) och undvika ett behov av att genomföra mer omfattande prisjusteringar vid enstaka tillfällen. En sådan hantering påverkar kunderna i en mindre omfattning än om mer omfattande prisjusteringar behöver genomföras.

     

    Utifrån ovan föreslås att Hållbarhetsnämnden får delegation att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna inom spannet 2-5 procent. Om förändringen av konsumentprisindex (KPI), inför beslut om årlig uppräkning av biljettpriserna, varit högre än 5 procent under den senast kända tolvmånadersperioden ska den maximala nivån på spannet för uppräkning utgöras av den faktiska procentuella förändringen av KPI.

    Spannet för den årliga uppräkningen av biljettpriserna avser priset för:

    • Enkelbiljett vuxen förköp i en zon och kan sedan variera mellan olika typer av biljetter utifrån prismodellens uppbyggnad
    • Övriga biljetter för privat kund vilka inte ingår i prismodellen

    Den första årliga uppräkningen av biljettpriserna verkställs under 2025.


     

    Justering av förseningsersättning för resor med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg)

     

    Kund som drabbas av försening vid resa kan ansöka om förseningsersättning enlig gällande Lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter samt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/2007 av den 23 oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.

     

    Den 1 oktober 2019 sänktes förseningsersättningen för X-trafiks kunder kraftigt till nuvarande ersättningsnivåer enligt gällande lag och förordning där kunder som reser med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) inte får ta del av ersättning i samma utsträckning som dem som reser med buss eller med tåg under 150 km (korta tåg). Detta skapar en orättvis behandling av kunderna. För att skapa en mer rättvis och kundvänlig förseningsersättning föreslås att förseningsersättningen tillämpas på samma sätt för resor med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) som för resor med buss samt tåg som kör under 150 km (korta tåg).

     

    Detta innebär att kunderna som reser med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) skulle ha rätt att få ersättning med 50 procent av biljettpriset vid 20-39 minuters försening, 75 procent av biljettpriset vid 40-59 minuters försening och 100 procent av biljettpriset vid försening på 60 minuter eller mer.

     

    Kostnaden för justeringen av förseningsersättningen är beroende av hur många ärenden som inkommer men förväntas inte öka med mer än 150 tkr årligen.

     

    Delegation till Hållbarhetsnämnden avseende beslut gällande ersättningsnivåer för förseningsersättning

     

    Att som Regional kollektivtrafikmyndighet kunna kompensera kunder vid förseningar i kollektivtrafiken är en viktig del för att kunna behålla samt rekrytera nya kunder. Nivåerna på förseningsersättningen spelar en viktig roll gällande huruvida en kund upplever sig ha blivit kompenserad eller ej. För att kunna möta kommande kundbehov föreslås därför att delegation ges till Hållbarhetsnämnden avseende beslut gällande ersättningsnivåer för förseningsersättning.

     

    Tillfälliga drivmedelsförändringar

    För att bidra till en budget i balans för år 2023 föreslås ett tillfälligt drivmedelsbyte från biodiesel (HVO) till reduktionspliktig diesel för busstrafik i Gästrikland och Hälsingland på de bussdepåer där detta går att genomföra. Drivmedelsbytet verkställs när det är praktiskt genomförbart för trafikföretagen och gäller under år 2023. Kostnadsminskningen för år 2023 uppskattas till cirka 6-9 mnkr.

     

    Organisation

     

    Förvaltningen har undersökt möjligheten att genomföra interna effektiviseringar, resultatet av detta är att personella neddragningar inte kan genomföras utan att arbetsuppgifter inom verksamheten tas bort. Vid besparingsbeslutet 2019 togs tjänster bort från avdelningen vilket ännu idag påverkar verksamheten.

  • Detta ärende redogör för förslag att Tåg i Bergslagen AB blir delägare i Samtrafiken i Sverige AB.

     

    De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Gävleborg, Dalarna, Örebro och Västmanland, är gemensamma ägare av Tåg i Bergslagen AB.

     

    Samtrafiken i Sverige AB bedriver en branschgemensam utvecklingsverksamhet inom områden som är strategiskt viktiga för att öka det kollektiva resandet och dess marknadsandel. Bolagets syfte är att genom samverkan mellan ägarföretag och övriga trafikföretag knyta ihop kollektivtrafiken och på affärsmässiga grunder utveckla och erbjuda produkter och tjänster till trafikföretag och resenärer.

     

    Tåg i Bergslagen AB:s samtliga ägarregioner är delägare i Samtrafiken i Sverige AB.

     

    Vid Tåg i Bergslagen AB:s styrelses sammanträde den 14 december 2022 beslutades att Tåg i Bergslagen AB ska ingå partneravtal med Samtrafiken i Sverige AB. Detta genomförs under våren 2023 då Samtrafiken i Sverige AB:s nya partneravtal SPA-11 är på plats.

     

    I samband med att trafikavtalet som Tåg i Bergslagen AB ingått med VR Sverige AB träder i kraft vid tidtabellsskiftet i december 2023 (T24) förändras avtalsformen från tjänstekoncession till bruttoavtal. Som följd av detta flyttas ansvaret för bland annat biljettförsäljning, prissättning och produktsortiment från trafikföretaget till beställaren, det vill säga Tåg i Bergslagen AB.

     

    Inför den nya affärsmodellen hos Tåg i Bergslagen AB är bedömningen att det även är nödvändigt för Tåg i Bergslagen AB att bli delägare i Samtrafiken i Sverige AB. Som aktieägare i Samtrafiken i Sverige AB kan Tåg i Bergslagen AB ta aktiv del i Samtrafiken i Sverige AB:s arbete.

  • Detta ärende redogör för förslag till ny intäkts- och underskottsfördelning för Tåg i Bergslagen AB.

     

    I nuvarande underskottsfördelning finns tre fördelningskomponenter där Tåg i Bergslagen AB:s underskott hanteras genom 1) ersättning för RKM resor, 2) kostnader för dimensionerande fordon och 3) antal km och tågstopp inom respektive län.

     

    Med punkt 1 avses resor som görs med de biljetter som ställs ut av respektive RKM (i Gävleborgs län resor med X-trafiks periodbiljetter och skolkort). För detta ersätts trafikföretaget med drygt 30 kr per resa. Det underskott som återstår för Tåg i Bergslagen AB efter punkt 1 och 2 fördelas mellan ägarna utifrån trafikproduktion (km) och antal stopp.

     

    I arbetet gällande intäkts- och underskottsfördelning för Tåg i Bergslagen AB har det konsekvensbeskrivits effekter av att fortsätta med nuvarande underskottsfördelning samt att återföra intäkter helt eller delvis till ägarlänen. Utifrån arbetet är rekommendationen från ägarrepresentanter att lägga till en komponent som hanterar intäktsfördelning.

     

    Intäkterna från biljettförsäljningen föreslås delas upp i en del som gäller försäljning från relationer inom respektive län (inomlänsintäkter) från vilka intäkterna tillfaller berörd ägarregion medan övriga biljettintäkter tillfaller Tåg i Bergslagen AB och räknas av från det underskott som fördelas mellan ägarna.

     

    Som följd av att inomlänsintäkter föreslås tillfalla respektive ägarlän kan nuvarande komponent med ersättning för RKM-resor (punkt 1 ovan) utgå från aktieägaravtalet.

     

    Förslaget innebär att bilaga 1 till aktieägaravtalet (Fördelning av underskott i Tåg i Bergslagen AB) uppdateras genom att även hantera fördelning av intäkter enligt följande punkter:

    1. Inomlänsintäkter - Biljettintäkter från Tåg i Bergslagens biljettprodukter, som säljs av Tåg i Bergslagen eller dess återförsäljare, för relationer där resan helt sker inom ett ägarlän tillfaller berörd ägare.
       
    2. Övriga biljettintäkter – Resterande biljettintäkter (som inte omfattas av punkt 1) från Tåg i Bergslagens biljettprodukter, som säljs av Tåg i Bergslagen eller dess återförsäljare, tillfaller Tåg i Bergslagen och räknas av från underskottet.

    Nuvarande punkt 1 Periodbiljetter i aktieägaravtalet utgår som följd av förslaget.

     

    Förslaget förväntas bidra till att ge ägarregionerna incitament att öka resandet med Tåg i Bergslagen AB och att i större utsträckning integrera Tåg i Bergslagen AB:s trafik som en del av det lokala trafiksystemet.

  • Detta ärende redogör för förslag till övergripande resevillkor, produkter och priser samt ett antal övriga förutsättningar exempelvis hantering av prisjustering, kampanjer och ombordförsäljning för Tåg i Bergslagen AB i enlighet med bilaga ”PM - Bergslagstaxan Priser, Produkter och villkor”.

     

    Tåg i Bergslagen AB:s styrelse har vid styrelsemöte 2022-11-18 samt 2022-12-14 beslutat att rekommendera ägarregionerna att godkänna förslaget. Förslaget ska beslutas av samtliga berörda ägarregioner.

     

    Summering av principer för Bergslagstaxan

    Den föreslagna prissättningen av Bergslagstaxan innebär för enkelbiljetter en relationsbaserad prissättning ”station till station”, där priset i grunden styrs av avståndet för en given färdväg. Därutöver föreslås ett golvpris. Utöver enkelbiljetter omfattar Bergslagstaxan försäljning av periodbiljett som omfattar samtliga avgångar med Tåg i Bergslagen AB oavsett sträcka.

     

    Biljetterna i Bergslagstaxan föreslås säljas till helt respektive reducerat pris. Reducerat pris skall gälla för följande resenärskategorier:

    • Ungdom som ej fyllt 20 år
    • Student med minst 50 % studietakt

     

    Rabattnivå för reducerad prisnivå föreslås vara 25 % för samtliga biljettprodukter. Avrundningseffekter exkluderade.

     

    Två barn, 0-6 år, reser alltid avgiftsfritt i sällskap med resenär med giltig biljett oavsett biljettutställare eller biljettyp. Därutöver föreslås ett familjeerbjudande gälla där två barn upp till och med 12 år reser avgiftsfritt på Tåg i Bergslagen AB i sällskap med resenär med giltig biljett ur Tåg i Bergslagen AB:s biljettsortiment.

     

    Respektive ägarregion har enligt förslaget möjlighet att upprätta avtal med Tåg i Bergslagen AB gällande giltighet för respektive RKM:s egna biljettsortiment att gälla på Tåg i Bergslagen AB. Därutöver föreslås respektive ägarregion kunna fatta beslut om avsteg från Bergslagstaxans prissättning inom dess respektive trafikområde.

  • Länets samrådsgrupp för färdtjänst har tagit fram förslag på reviderade tillämpningsanvisningar för färdtjänst.

     

    Region Gävleborg ska fatta beslut för de kommuner som överlämnat sina uppgifter gällande färdtjänst till den regionala kollektivtrafikmyndigheten. Dessa kommuner (Bollnäs, Hofors, Nordanstig, Ockelbo och Söderhamn) får underlagen och föreslås även fatta egna beslut.

     

    Övriga kommuner hanterar sin egen beslutsprocess. Införandet planeras ske 1 oktober 2023.

  • Region Gävleborgs nuvarande Infrastrukturprogram antogs i Regionfullmäktige 2013. De utgångspunkter och data som programmet vilar på är nu mer än tio år gamla, och upplevs i stora delar daterade. Programmet har därmed förlorat i  relevans och utgör inte ett fullgott stöd i regionens arbete med länets infrastruktur och transportsystem.

     

    Gävleborg har utvecklats och förändrats. Vi har nya verkligheter, mål och strategier att förhålla oss till, däribland en ny regional utvecklingsstrategi från 2020 med sikte mot 2030. Till detta har också omvärlden runt oss förändrats gällande befolkning, demografi och teknisk utveckling, samt politiska mål och perspektiv inte minst gällande transportsystemets roll och synen på tillgänglighet och mobilitet.

     

    Allt detta gör sammantaget att Region Gävleborg, i likhet med många andra regioner, behöver ha en aktuell och framåtriktad strategi för hur vi uppnår en stärkt tillgänglighet och effektiva transportsystem i hela Gävleborg.

  • Hållbarhetsnämnden fattade beslut om att ingå avtal om samverkan inom IOP tillsammans med Kvinnojouren Blåklockan 2002-04-28 § 36.

     

    Avtalet med Kvinnojouren Blåklockan handlar om att utbilda elever i högstadier och gymnasier i länet enligt metoden Machofabriken. Målet är att förebygga psykisk ohälsa, suicid och våld i nära relationer. Arbetet kopplas samman med det stödpaket som tagits fram som en del i arbetet med ”Sammanhållet och personcentrart vårdförlopp för suicidprevention” som arbetats fram i samverkan mellan Region Gävleborg och länets kommuner. 

  • § 33

    Val av justerare

  • § 34

    Fastställande av dagordningen

  • § 35

    Anmälningar för kännedom

  • § 36

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • Hållbarhetsnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari-mars 2023.

     

  • Katarina Nilsson föredrar en uppföljning av förvaltningens internkontrollplan jan-mars 2023 och tillhörande process. Utifrån tidigare genomförd riskanalys och resultat, arbetar förvaltningen i enlighet med framtagen aktivitetsplan för att åtgärda de mest kritiska riskerna. Återredovisning och uppföljning av internkontrollplan sker i samband med redovisning av medelsförvaltningen och skriftlig återkoppling sker från samtliga nämnder till Regionstyrelsen vid årsslut.

     

  • Regionfullmäktige beslutade den 13 december 2022 i budgeten för 2023 att ge hållbarhetsnämnden i uppdrag att förbättra tryggheten i kollektivtrafiken. Hållbarhetsnämnden beslutar den 8 juni 2023 att genomföra detta.

     

    Denna översyn syftar till att resande med kollektivtrafiken ska kunna ske på ett tryggt sätt. Tryggheten för passagerarna och medarbetarna inom kollektivtrafiken behöver förstärkas. Uppdraget är att genomföra trygghetsskapande åtgärder, det kan röra sig om genomföra pilotprojekt för trygga nattstopp och att fordonen utrustas med fler möjligheter till kameraövervakning med tillhörande ljudupptagning.

     

    Översynen innehåller följande sju delar:

     

    • Utveckla samarbetet mellan Region Gävleborg, fastighetsägare, Trafikverket och kommuner för att vidta åtgärder mot exempelvis klotter, nedskräpning och krossade rutor vid stationer och hållplatser
    • Utreda införande av ljudupptagning på samtliga bussar och tåg för förare och tågvärdar
    • Undersöka om man från förarhåll vill ha plexiglas
    • Införa kameraövervakning på bussar och tåg
    • Utreda anslag på alla hållplatser
    • Utreda om möjlighet att särskilja ytor för rullstolar och barnvagnar på bussarna
    • Utreda konsekvenser av nattstopp på bussar

     

    Uppdraget ska genomföras av Trafik-, kultur och folkhögskoledirektören och redovisas så att kritiska tidpunkter för beslut hinns med.

  • X-trafik har fått ett politiskt uppdrag att genomföra besparings- samt intäktsökande åtgärder motsvarande 40 mnkr. I syfte att minska kostnaderna samt öka intäkterna och få en budget i balans föreslås följande åtgärder:

     

    Trafikutbudsjusteringar (minskad nettokostnad per helår cirka 3 mnkr)

    I förslaget till trafikutbudsjusteringar har hänsyn tagits till trafikförsörjningsprogrammets fyra prioriterade mål.

    En större andel resor sker med kollektivtrafik

    • Kollektivtrafiken ska utgöra en växande andel av det motoriserade resandet. Målet är att kollektivtrafikens andel ska fördubblas från år 2009 till år 2030

    Större funktionella studie- och arbetsmarknader i starka stråk

    • Kollektivtrafiken skapar och förstärker möjligheterna till större funktionella studie- och arbetsmarknader i starka stråk och områden, framförallt där kollektivtrafiken kan vara ett förstahandsval

    Förnybara drivmedel och minskad energiåtgång

    • Kollektivtrafiken ska använda förnybara och prioritera utsläppsfria drivmedel, minska energiåtgången och därmed minska klimat- och miljöpåverkan

    Ett tillgängligt samhälle

    • Kollektivtrafiken ska möjliggöra för människor att bo, verka och leva i hela länet. Kollektivtrafiken ska vara tillgänglighetsanpassad så att så många som möjligt kan använda den. Den ska även vara bekväm, enkel och billig.

     

    Med utgångspunkt från ovan föreslås följande trafikutbudsjusteringar vilka beräknas ge en minskad nettokostnad per helår på cirka 3 mnkr.

     

    Linje

    Sträckning

    Åtgärd

    Medel/tur

    Besparing

    141

    Sandviken - Hofors

    Glesa ut trafik från 30 till 60 minuter i lågtrafik på vardagar och från 40 till 60 minuter på lördag och söndag

    7,0

    2,0 mnkr

    9

    Hudiksvall

    Linjen läggs ned

    2,0

    0,2 mnkr

    SJ Tåg

    Sandviken – Gävle – söderut

    Inom ramen för vårt samarbete med SJ tas det tidiga morgontåget kl. 05.45 från Sandviken till Gävle bort

    2,0

    0,4 mnkr

    Övrigt

     

    Allmänna tidtabellsjusteringar

    NA1

    0,4 mnkr

     

    3,0 mnkr

    1 NA = inte tillämpbar

     

    Trafikutbudsjusteringarna verkställs vid tidtabellskiftet den 10 december 2023.

     

    Prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter samt biljettutbudsförändringar

    I arbetet med justeringar av biljettpriser krävs en avvägning gällande risken att justeringen skapar förändringar i resmönster. En avvägning i förslaget har också gjorts utifrån nationella jämförelser av biljettpriser. De senaste jämförelserna, som kan ses under avsnitt ”Ärendet”, visar att X-trafiks biljettpriser är förhållandevis låga i jämförelse med resten av Sverige. Trafikutbudet samt storleken på zoner varierar dock mycket mellan olika Regionala kollektivtrafikmyndigheter.

    Sammanfattningsvis har följande tre huvudprinciper legat till grund för förslagen avseende prisjusteringar av enkel- och periodbiljetter samt biljettutbudsförändringar:

    • Öka intäkterna – Prisjusteringar
    • Förenkla – Möta kundernas önskemål om att köpa rätt biljett i olika kanaler
    • Följa försäljningsstrategin – Fler ska köpa biljett i förväg innan resan för att minska tiden för ombordstigning

    I förslaget från förvaltningen föreslås att förändringarna genomförs i två steg. Den totala intäktsökningen per helår beräknas för steg 1 bli cirka 32 mnkr. Efter beaktande av minskat resande med 3 procent på grund av prisjusteringar beräknas intäkter minska med cirka 7 mnkr till 25 mnkr. För steg 2 beräknas intäktsökningen bli cirka 10 mnkr. Inget beaktande av minskat resande har tagits för steg 2 utifrån att denna prisjustering är av mindre karaktär. Nedan beskrivs steg 1 och 2 mer detaljerat.

    Steg 1 – förväntad intäktsökning per helår cirka 25 mnkr:

    • Prisjustering av enkelbiljett vuxen förköp i en zon från 26 kr till 30 kr, övriga enkel- och periodbiljetter justeras enligt gällande prismodell, med undantag av seniorbiljetten (verkställs 21 augusti 2023)
    • Fritidsbiljetten tas bort (verkställs 21 augusti 2023)
    • Rabatten för ”vuxen+barn” tas bort (verkställs 21 augusti 2023)
    • Uppsalatillägget tas bort (verkställs 10 december 2023)
       

    Steg 2 – förväntad intäktsökning per helår cirka 10 mnkr:

    • Prisjustering av enkelbiljett vuxen förköp i en zon från 30 kr till 31 kr, övriga enkel- och periodbiljetter justeras enligt gällande prismodell. De biljetter för privat kund vilka inte ingår i prismodellen kan justeras enligt samma princip (verkställs 5 februari 2024)
    • Rabatten vid betalning med reskassa ombord tas bort (verkställs 5 februari 2024)
    • 24-timmarsbiljetten utökas till att kunna köpas för alla zonsteg (verkställs under 2024)

     

    För prislista se bilaga; Prislista.

     

    Delegation till Hållbarhetsnämnden för årlig uppräkning av biljettpriser

    Flertalet Regionala kollektivtrafikmyndigheter genomför årliga prisjusteringar, detta för att bland annat följa konsumentprisindex (KPI) och undvika ett behov av att genomföra mer omfattande prisjusteringar vid enstaka tillfällen. En sådan hantering påverkar kunderna i en mindre omfattning än om mer omfattande prisjusteringar behöver genomföras.

    Utifrån ovan föreslås att Hållbarhetsnämnden får delegation att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna inom spannet 2-5 procent. Om förändringen av konsumentprisindex (KPI), inför beslut om årlig uppräkning av biljettpriserna, varit högre än 5 procent under den senast kända tolvmånadersperioden ska den maximala nivån på spannet för uppräkning utgöras av den faktiska procentuella förändringen av KPI.

    Spannet för den årliga uppräkningen av biljettpriserna avser priset för:

    • Enkelbiljett vuxen förköp i en zon och kan sedan variera mellan olika typer av biljetter utifrån prismodellens uppbyggnad
    • Övriga biljetter för privat kund vilka inte ingår i prismodellen

    Den första årliga uppräkningen av biljettpriserna verkställs under 2025.

     

    Justering av förseningsersättning för resor med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg)

    Kund som drabbas av försening vid resa kan ansöka om förseningsersättning enlig gällande Lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter samt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/2007 av den 23 oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.

    Den 1 oktober 2019 sänktes förseningsersättningen för X-trafiks kunder kraftigt till nuvarande ersättningsnivåer enligt gällande lag och förordning där kunder som reser med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) inte får ta del av ersättning i samma utsträckning som dem som reser med buss eller med tåg under 150 km (korta tåg). Detta skapar en orättvis behandling av kunderna. För att skapa en mer rättvis och kundvänlig förseningsersättning föreslås att förseningsersättningen tillämpas på samma sätt för resor med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) som för resor med buss samt tåg som kör under 150 km (korta tåg).

    Detta innebär att kunderna som reser med tåg som kör längre än 150 km (långa tåg) skulle ha rätt att få ersättning med 50 procent av biljettpriset vid 20-39 minuters försening, 75 procent av biljettpriset vid 40-59 minuters försening och 100 procent av biljettpriset vid försening på 60 minuter eller mer.

    Kostnaden för justeringen av förseningsersättningen är beroende av hur många ärenden som inkommer men förväntas inte öka med mer än 150 tkr årligen.

     

    Delegation till Hållbarhetsnämnden avseende beslut gällande ersättningsnivåer för förseningsersättning

    Att som Regional kollektivtrafikmyndighet kunna kompensera kunder vid förseningar i kollektivtrafiken är en viktig del för att kunna behålla samt rekrytera nya kunder. Nivåerna på förseningsersättningen spelar en viktig roll gällande huruvida en kund upplever sig ha blivit kompenserad eller ej. För att kunna möta kommande kundbehov föreslås därför att delegation ges till Hållbarhetsnämnden avseende beslut gällande ersättningsnivåer för förseningsersättning.

     

    Tillfälliga drivmedelsförändringar

    För att bidra till en budget i balans för år 2023 föreslås ett tillfälligt drivmedelsbyte från biodiesel (HVO) till reduktionspliktig diesel för busstrafik i Gästrikland och Hälsingland på de bussdepåer där detta går att genomföra. Drivmedelsbytet verkställs när det är praktiskt genomförbart för trafikföretagen och gäller under år 2023. Kostnadsminskningen för år 2023 uppskattas till cirka 6-9 mnkr.

     

    Organisation

    Förvaltningen har undersökt möjligheten att genomföra interna effektiviseringar, resultatet av detta är att personella neddragningar inte kan genomföras utan att arbetsuppgifter inom verksamheten tas bort. Vid besparingsbeslutet 2019 togs tjänster bort från avdelningen vilket ännu idag påverkar verksamheten.

  • Detta ärende redogör för förslag att Tåg i Bergslagen AB blir delägare i Samtrafiken i Sverige AB.

     

    De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Gävleborg, Dalarna, Örebro och Västmanland, är gemensamma ägare av Tåg i Bergslagen AB.

     

    Samtrafiken i Sverige AB bedriver en branschgemensam utvecklingsverksamhet inom områden som är strategiskt viktiga för att öka det kollektiva resandet och dess marknadsandel. Bolagets syfte är att genom samverkan mellan ägarföretag och övriga trafikföretag knyta ihop kollektivtrafiken och på affärsmässiga grunder utveckla och erbjuda produkter och tjänster till trafikföretag och resenärer.

     

    Tåg i Bergslagen AB:s samtliga ägarregioner är delägare i Samtrafiken i Sverige AB.

     

    Vid Tåg i Bergslagen AB:s styrelses sammanträde den 14 december 2022 beslutades att Tåg i Bergslagen AB ska ingå partneravtal med Samtrafiken i Sverige AB. Detta genomförs under våren 2023 då Samtrafiken i Sverige AB:s nya partneravtal SPA-11 är på plats.

     

    I samband med att trafikavtalet som Tåg i Bergslagen AB ingått med VR Sverige AB träder i kraft vid tidtabellsskiftet i december 2023 (T24) förändras avtalsformen från tjänstekoncession till bruttoavtal. Som följd av detta flyttas ansvaret för bland annat biljettförsäljning, prissättning och produktsortiment från trafikföretaget till beställaren, det vill säga Tåg i Bergslagen AB.

     

    Inför den nya affärsmodellen hos Tåg i Bergslagen AB är bedömningen att det även är nödvändigt för Tåg i Bergslagen AB att bli delägare i Samtrafiken i Sverige AB. Som aktieägare i Samtrafiken i Sverige AB kan Tåg i Bergslagen AB ta aktiv del i Samtrafiken i Sverige AB:s arbete.

  • Detta ärende redogör för förslag till ny intäkts- och underskottsfördelning för Tåg i Bergslagen AB.

     

    I nuvarande underskottsfördelning finns tre fördelningskomponenter där Tåg i Bergslagen AB:s underskott hanteras genom 1) ersättning för RKM resor, 2) kostnader för dimensionerande fordon och 3) antal km och tågstopp inom respektive län.

     

    Med punkt 1 avses resor som görs med de biljetter som ställs ut av respektive RKM (i Gävleborgs län resor med X-trafiks periodbiljetter och skolkort). För detta ersätts trafikföretaget med drygt 30 kr per resa. Det underskott som återstår för Tåg i Bergslagen AB efter punkt 1 och 2 fördelas mellan ägarna utifrån trafikproduktion (km) och antal stopp.

     

    I arbetet gällande intäkts- och underskottsfördelning för Tåg i Bergslagen AB har det konsekvensbeskrivits effekter av att fortsätta med nuvarande underskottsfördelning samt att återföra intäkter helt eller delvis till ägarlänen. Utifrån arbetet är rekommendationen från ägarrepresentanter att lägga till en komponent som hanterar intäktsfördelning.

     

    Intäkterna från biljettförsäljningen föreslås delas upp i en del som gäller försäljning från relationer inom respektive län (inomlänsintäkter) från vilka intäkterna tillfaller berörd ägarregion medan övriga biljettintäkter tillfaller Tåg i Bergslagen AB och räknas av från det underskott som fördelas mellan ägarna.

     

    Som följd av att inomlänsintäkter föreslås tillfalla respektive ägarlän kan nuvarande komponent med ersättning för RKM-resor (punkt 1 ovan) utgå från aktieägaravtalet.

     

    Förslaget innebär att bilaga 1 till aktieägaravtalet (Fördelning av underskott i Tåg i Bergslagen AB) uppdateras genom att även hantera fördelning av intäkter enligt följande punkter:

    1. Inomlänsintäkter - Biljettintäkter från Tåg i Bergslagens biljettprodukter, som säljs av Tåg i Bergslagen eller dess återförsäljare, för relationer där resan helt sker inom ett ägarlän tillfaller berörd ägare.
       
    2. Övriga biljettintäkter – Resterande biljettintäkter (som inte omfattas av punkt 1) från Tåg i Bergslagens biljettprodukter, som säljs av Tåg i Bergslagen eller dess återförsäljare, tillfaller Tåg i Bergslagen och räknas av från underskottet.

    Nuvarande punkt 1 Periodbiljetter i aktieägaravtalet utgår som följd av förslaget.

     

    Förslaget förväntas bidra till att ge ägarregionerna incitament att öka resandet med Tåg i Bergslagen AB och att i större utsträckning integrera Tåg i Bergslagen AB:s trafik som en del av det lokala trafiksystemet.

  • Detta ärende redogör för förslag till övergripande resevillkor, produkter och priser samt ett antal övriga förutsättningar exempelvis hantering av prisjustering, kampanjer och ombordförsäljning för Tåg i Bergslagen AB i enlighet med bilaga ”PM - Bergslagstaxan Priser, Produkter och villkor”.

     

    Tåg i Bergslagen AB:s styrelse har vid styrelsemöte 2022-11-18 samt 2022-12-14 beslutat att rekommendera ägarregionerna att godkänna förslaget. Förslaget ska beslutas av samtliga berörda ägarregioner.

     

    Summering av principer för Bergslagstaxan

    Den föreslagna prissättningen av Bergslagstaxan innebär för enkelbiljetter en relationsbaserad prissättning ”station till station”, där priset i grunden styrs av avståndet för en given färdväg. Därutöver föreslås ett golvpris. Utöver enkelbiljetter omfattar Bergslagstaxan försäljning av periodbiljett som omfattar samtliga avgångar med Tåg i Bergslagen AB oavsett sträcka.

     

    Biljetterna i Bergslagstaxan föreslås säljas till helt respektive reducerat pris. Reducerat pris skall gälla för följande resenärskategorier:

    • Ungdom som ej fyllt 20 år
    • Student med minst 50 % studietakt

     

    Rabattnivå för reducerad prisnivå föreslås vara 25 % för samtliga biljettprodukter. Avrundningseffekter exkluderade.

     

    Två barn, 0-6 år, reser alltid avgiftsfritt i sällskap med resenär med giltig biljett oavsett biljettutställare eller biljettyp. Därutöver föreslås ett familjeerbjudande gälla där två barn upp till och med 12 år reser avgiftsfritt på Tåg i Bergslagen AB i sällskap med resenär med giltig biljett ur Tåg i Bergslagen AB:s biljettsortiment.

     

    Respektive ägarregion har enligt förslaget möjlighet att upprätta avtal med Tåg i Bergslagen AB gällande giltighet för respektive RKM:s egna biljettsortiment att gälla på Tåg i Bergslagen AB. Därutöver föreslås respektive ägarregion kunna fatta beslut om avsteg från Bergslagstaxans prissättning inom dess respektive trafikområde.

  • Länets samrådsgrupp för färdtjänst har tagit fram förslag på reviderade tillämpningsanvisningar för färdtjänst.

     

    Region Gävleborg ska fatta beslut för de kommuner som överlämnat sina uppgifter gällande färdtjänst till den regionala kollektivtrafikmyndigheten. Dessa kommuner (Bollnäs, Hofors, Nordanstig, Ockelbo och Söderhamn) får underlagen och föreslås även fatta egna beslut.

     

    Övriga kommuner hanterar sin egen beslutsprocess. Införandet planeras ske 1 oktober 2023.

  • Region Gävleborgs nuvarande Infrastrukturprogram antogs i Regionfullmäktige 2013. De utgångspunkter och data som programmet vilar på är nu mer än tio år gamla, och upplevs i stora delar daterade. Programmet har därmed förlorat i  relevans och utgör inte ett fullgott stöd i regionens arbete med länets infrastruktur och transportsystem.

     

    Gävleborg har utvecklats och förändrats. Vi har nya verkligheter, mål och strategier att förhålla oss till, däribland en ny regional utvecklingsstrategi från 2020 med sikte mot 2030. Till detta har också omvärlden runt oss förändrats gällande befolkning, demografi och teknisk utveckling, samt politiska mål och perspektiv inte minst gällande transportsystemets roll och synen på tillgänglighet och mobilitet.

     

    Allt detta gör sammantaget att Region Gävleborg, i likhet med många andra regioner, behöver ha en aktuell och framåtriktad strategi för hur vi uppnår en stärkt tillgänglighet och effektiva transportsystem i hela Gävleborg.

  • Hållbarhetsnämnden fattade beslut om att ingå avtal om samverkan inom IOP tillsammans med Kvinnojouren Blåklockan 2002-04-28 § 36.

     

    Avtalet med Kvinnojouren Blåklockan handlar om att utbilda elever i högstadier och gymnasier i länet enligt metoden Machofabriken. Målet är att förebygga psykisk ohälsa, suicid och våld i nära relationer. Arbetet kopplas samman med det stödpaket som tagits fram som en del i arbetet med ”Sammanhållet och personcentrart vårdförlopp för suicidprevention” som arbetats fram i samverkan mellan Region Gävleborg och länets kommuner. 

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.