Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Fastställande av dagordningen

  3.   3

    Anmälningar för kännedom

  4.   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  5. X-trafik

    Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, (10 min)

     

    Samhällsplanering och infrastruktur

    Innovativ luftmobilitet - Drönare som nytt hållbart trafikslag i Gävleborg – information om förstudie - Annica Aneklev, (30 min)

     

    Folkhälsa och hållbarhet

    Resultat av årets alkohol och drogvaneundersökning Gävleborg (årskurs 2 gymnasiet) - Ulrika Olsson och Johanna Alfredsson, (20 min)

  6.   6

    Ekonomisk månadsrapport per november 2025

  7. Enligt regionstyrelsens förslag till fullmäktige om Budget 2026 och ekonomisk plan 2027 – 2028, uppgår budgetramen 2026 för hållbarhetsnämnden till 719,6 mnkr. Denna fördelas på Kollektivtrafik och Förvaltningsstab hållbarhet.

  8. Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.

     

    Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.

     

    Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom hållbarhetsnämnden varit betryggande.

     

  9. Region Gävleborg jobbar tillsammans med olika organisationer för att påverka förutsättningarna för att alla invånare i Gävleborg ska ha en god och jämlik hälsa. Hållbarhetsnämnden lämnar verksamhetsbidrag till regionala ideella idéburna organisationer inom området folkhälsa.

     

    Bidragets syfte är att stödja föreningar och organisationer på länsnivå så att de självständigt och med kontinuitet kan arbeta för att aktivera och stimulera medlemmar att delta i samhällsutvecklingen i Gävleborg.

     

    Bidraget kan sökas av regionala ideella idéburna organisationer vars verksamhet bedöms bidra till visionen God och jämlik hälsa för alla, för ett hållbart Gävleborg, från Region Gävleborgs program för god och jämlik hälsa. Organisationer med verksamhet för barn och unga är prioriterade.

     

    Bidraget omfattas av Region Gävleborgs övergripande regler (Bidrag - Regel - Region Gävleborg, Dokument-ID: 01-858695) och dessa villkor:

     

    • Bidraget kan endast lämnas till organisationer som drivs utan vinstsyfte och som har ett ideellt ändamål. Det är för organisationens ideella ändamål, och verksamhetens förväntade effekter för en god och jämlik hälsa för medborgare i Gävleborgs län, som bidraget lämnas.
    • Bidraget kan endast lämnas till organisationer med redan pågående regional verksamhet.

     

  10.   10

    Länsplan för regional transportinfrastruktur i Gävleborgs län 2026-2037

  11. Ett medborgarförslag har inkommit med följande förslag: 

     

    • Att Region Gävleborg erbjuder fri resa med kollektivtrafik, till och från sjukhus/blodgivarcentral för blodgivare.

     

    Regionfullmäktige beslutade 2024-01-31 §14 att överlämna medborgarförslaget till hållbarhetsnämnden för beslut. 

  12. Region Gävleborg är regional kollektivtrafikmyndighet i Gävleborgs län och ansvarar för den regionala kollektivtrafiken. Region Gävleborg har bestämt att en Trafikplan ska upprättas som beskriver kollektivtrafiken i Gävleborgs län och de trafikutvecklingsåtgärder som planeras för kommande verksamhetsår. Trafikplanen ska beslutas av Regionfullmäktige.

    Planen bygger på:
    Trafikförsörjningsprogrammet 2022–2032, som anger mål och inriktning för
    kollektivtrafiken, och Region Gävleborgs politiska inriktning 2022–2026, som betonar hållbarhet, tillgänglighet och jämlikhet.

  13. X-trafik och UL erbjuder gemensamma biljetter som gör det enklare att resa över länsgräns samt inom Gävleborgs län och Upplands län på en och samma biljett.
     

    Biljetterna gäller på X-trafiks bussar, X-tåg, ULs bussar, Mälartåg (till/från Gävle-Uppsala samt till/från Uppsala, Västerås, Strängnäs och Sala) samt med SJ inom Gävleborgs län med SJ-tågtillägg.

     

    Region Uppsala/UL har den 23 oktober 2025 beslutat att genomföra en prisjustering.

     

    De priser som ligger till grund för Region Gävleborgs del av biljettpriset i kombinationsbiljetterna utgörs av prisnivån i ärende HN 2025/144 där beslut togs den 13 november 2025.

     

    På grund av ovan behöver en så kallad passiv prisjustering genomföras, för beslut om passiva prisjusteringar finns delegation till Hållbarhetsnämnden (RS 2021/1925).

     

    Vid prisjusteringar behöver ”Bilaga 2.1 Aktuell biljettprislista för gemensamma biljetter” justeras. Bilagan är en del av Samverkansavtalet mellan Region Gävleborg/X-trafik och Region Uppsala/UL. Bilagan bifogas till ärendet.

  14. Under sommaren är det normalt färre personer som reser med kollektivtrafiken, det innebär att det finns ledig kapacitet på X-trafiks bussar och X-tåg.

     

    Att erbjuda 50 procents rabatt på 30-dagarsbiljetter blir en form av prova på-erbjudande som riktar sig både till invånare och turister vilka under sommaren kan resa till olika besöksmål i länet med hjälp av kollektivtrafiken. 

     

    Erbjudandet gäller 30-dagarsbiljetter som köps i X-trafiks app, på ett kundcenter, ombord på X-tågen samt vid beställning mot faktura via X-trafik (gäller företag och organisationer). Det gäller för alla kategorier och i alla zoner under perioden 15 juni till 15 augusti, biljetten måste startas/aktiveras inom 30 dagar från inköpsdatum. Erbjudandet omfattar ej SJ-tågtillägg.

     

    Det viktigaste målet med erbjudandet är att öka resandet med kollektivtrafiken. Verksamheten har även en förhoppning om att fler personer ska upptäcka appen och köpa sin biljett i den, men även använda övriga tjänster som att söka resor, se bussen i realtid på karta etcetera.

  15. Alla som reser med kollektivtrafiken ska kunna uppvisa en giltig biljett. Enligt Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik har den regionala kollektivtrafikmyndighet rätt att ställa ut en tilläggsavgift till resenär i kollektivtrafiken som saknar giltig biljett vid särskild biljettkontroll.

     

    Andelen resenärer som reser utan eller med felaktig biljett har ökat. De mest vanligt förekommande felen är att resenären har fel ålderskategori på sin biljett eller att resenären reser som förmånstagare eller studerande men inte är berättigad till denna rabatt.

     

    X-trafik har arbetat med att förstärka biljettkontrollverksamheten. För att ytterligare motverka systematiskt användande av felaktiga biljetter föreslås att tilläggsavgiften för resenärer som är 18 år eller äldre och som saknar giltig biljett justeras från nuvarande 1 200 SEK till 1500 SEK. Ytterligare föreslås att tilläggsavgift införs med beloppet 750 SEK för resenärer som är 15-17 år.

     

    Beslut från Transportstyrelsen finns avseende möjligheten att justera tilläggsavgiften.

  16. Återrapportering - Regional miljömålskonferens

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.