Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik 

     

    • Status i kollektivtrafiken - Andreas Eriksson, (15 min)
    • Info om marknadsaktiviteter - Therese Nilsson, (15 min)
    • Info/genomgång av x-trafiks app - Therese Nilsson och Maria Hammarlund, (30 min) 

     

    Folkhälsa och hållbarhet

     

    • Sociala investeringar - Emma Mårtensson, (30 min)
    • Psykisk hälsa och suicidprevention - Jennie Palmberg, (30 min)
  •   6

    Ekonomisk månadsrapport per april 2024

  •   7

    Budget- och planeringsförutsättningar 2025-2027

  • De geografiska förutsättningarna i Gävleborg medför att länet är beroende av en välfungerande och hållbar infrastruktur. Ambitionen med den regionala infrastrukturplanen är att verka för en helhet i det regionala transportnätet, där koppling mot det lokala och nationella transportnätet ska möjliggöra hållbara transportvanor och ökad tillgänglighet. Det kommande dubbelspåret på Ostkustbanan skapar nya möjligheter för Gävleborgs utveckling.

     

    Gävle Västra innebär anläggande av ett nytt stationsläge, där samordning mellan stat, region och kommun är av stor vikt för en fungerande helhetslösning för järnvägsspår och stationsområdet. Det geografiska läget vid Gävle sjukhus innebär att det kollektiva resandet förenklas och tillgängligheten ökar för både sjukvårdspersonal och patienter. Region Gävleborg avsätter finansiering i den regionala infrastrukturplanen för detta stationsläge.

     

    Enligt avtalet mellan Region Gävleborg, Trafikverket och Gävle kommun ska Region Gävleborg:

     

    · finansiera den nya stationen, vilket innebär plattformar, hissar, väntytor inomhus, plattformsförbindelse, trappor mm.

     

    · via särskild överenskommelse upplåta mark från Region Gävleborgs fastighet i anslutning till det nya stationsområdet till Gävle kommun. Gäller en del av marken norr om helikopterplattan. Fastighetsavdelningen har detta ansvar.

  • Innehållet i denna tjänsteskrivelse utgör förvaltningens förslag till beslut för införande av reklam i kollektivtrafiken i Gävleborg utifrån uppdraget i ärende RS 2023/1395.

     

    Förslaget till beslut i detta ärende bygger på den utredning för reklam i kollektivtrafik som genomfördes av Sirona och som redovisades på Hållbarhetsnämndens möte den 8 juni 2023 samt vad som är praktiskt genomförbart och ger en hållbar löpande hantering av reklamen.

     

    Förslaget är att Region Gävleborg ingår tilläggsavtal med trafikföretaget som bedriver Gävle stadstrafik, Vy Buss AB, och att trafikföretaget ingår avtal med ett reklamföretag. Innan trafikföretaget ingår avtal med ett reklamföretag ska samråd ske med Region Gävleborg.

     

    För att trafikföretaget Vy Buss AB ska kunna ta på sig ansvaret för reklam i kollektivtrafiken i Gävle stad behöver följande beaktas, vilket även kommer ligga till grund för den policy som reklamföretaget behöver förhålla sig till vid försäljning av reklam samt vid skapande av reklambudskap:

     

    Vy Buss ABs värdegrund gör att följande reklam inte kan accepteras på fordonen:

    - Alkohol och tobak

    - Spel och dobbel

    - Sexistisk reklam

    - Diskriminering mot kön, sexualitet, religion eller etnisk härkomst

    - Reklam riktad mot barn

    - Annan typ av provocerande reklam som skapar otrygghet i och kring bussarna

     

    Reklamen ska följa svensk lagstiftning och Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam.

     

    Vidare menar Vy Buss AB att politisk reklam enbart ska förekomma från etablerade partier som antingen sitter i riksdag, region eller kommun.

     

    Vy Buss ABs grundinställning är att reklamen inte ska göra att kollektivtrafiken uppfattas som negativ.

     

    Trafikföretaget ska gentemot reklamföretaget tillse att X-trafik äger rätt att utan kostnad nyttja de informationsytor vilka X-trafik idag förfogar över ombord på fordonen.

     

    Enligt den utredning som genomfördes av Sirona uppskattades nettointäkten för reklamen i kollektivtrafiken i hela Gävleborg till cirka 1 100 000 – 2 700 000 kronor. Gävle stads marknad uppskattas stå för större delen av dessa intäkter, ca 75 – 85 procent. Det ger ett nettointäktsspann på cirka 825 000 kronor till cirka 2 295 000 kronor för Gävle stad. Den uppskattade nettointäkten är innan reglering av ersättning till trafikföretaget för upplåtande av fordon samt kostnad för administration. Vad den kommande intäkten för Region Gävleborg blir beror, förutom på ersättningen till Vy Buss AB, även bland annat på konjunktur, avtalets längd och ersättningsmodell med reklamföretaget.

     

    Utifrån dialog med trafikföretaget ska det vara möjligt att starta införandet av reklam i kollektivtrafiken i Gävle stad under hösten 2024.

  •   10

    Regionalt miljöpris 2024

  • Enligt prognos finns överskott från sociala investeringsmedel år 2024 och ev. 2025. Förslaget är att dessa medel får användas till: Utvecklingsmedel för god och jämlik hälsa samt avtal för Idéburet offentligt partnerskap (IOP).

  • § 48

    Val av justerare

  • § 49

    Fastställande av dagordningen

  • § 50

    Anmälningar för kännedom

  • § 51

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik 

     

    Status i kollektivtrafiken - Andreas Eriksson, avdelningschef, ger statusrapport av kollektivtrafiken. Bland annat har ett nytt system för planering och bokning av serviceresor lanserats samt ett nytt avtal för busstrafiken i Hälsingland tecknats. Avtalet gäller från 2025-2035. 

     

    Info om marknadsaktiviteter - Therese Nilsson, enhetschef och Maria Hammarlund, strateg, informerar om aktuella marknadsaktiviteter, bland annat lansering av ny stadstrafik i Sandviken och utvecklingen av x-trafiksappen. 

     

    Info/genomgång av x-trafiks app - Therese Nilsson och Maria Hammarlund informerar om x-trafiks app.

     

    Folkhälsa och hållbarhet

     

    Sociala investeringar - Emma Mårtensson, strateg, föredrar om regionens arbete med sociala investeringar. De sociala investeringsmedlen kan ansökas av verksamheter inom Region Gävleborg, länets kommuner och civilsamhället med målgruppen barn och unga eller personer som riskerar att hamna i utanförskap. 

     

    Psykisk hälsa och suicidprevention - Jennie Palmberg, strateg, föredrar om aktuell suicidstatistik, samverkansarbetet Vårdförlopp suicidprevention, exempel på preventiva åtgärder, framgångsfaktorer samt förslag till nationell strategi. 

  • Katarina Nilsson, controller, föredrar om den ekonomiska månadsrapporter per april 2024.

  • Katarina Nilsson, controller, informerar om tidplanen för arbetet med budget 2025 och ekonomisk plan 2026-2027. Mer information redovisas till nämndens nästa sammanträde den 11 juni 2024.

  • De geografiska förutsättningarna i Gävleborg medför att länet är beroende av en välfungerande och hållbar infrastruktur. Ambitionen med den regionala infrastrukturplanen är att verka för en helhet i det regionala transportnätet, där koppling mot det lokala och nationella transportnätet ska möjliggöra hållbara transportvanor och ökad tillgänglighet. Det kommande dubbelspåret på Ostkustbanan skapar nya möjligheter för Gävleborgs utveckling.

     

    Gävle Västra innebär anläggande av ett nytt stationsläge, där samordning mellan stat, region och kommun är av stor vikt för en fungerande helhetslösning för järnvägsspår och stationsområdet. Det geografiska läget vid Gävle sjukhus innebär att det kollektiva resandet förenklas och tillgängligheten ökar för både sjukvårdspersonal och patienter. Region Gävleborg avsätter finansiering i den regionala infrastrukturplanen för detta stationsläge.

     

    Enligt avtalet mellan Region Gävleborg, Trafikverket och Gävle kommun ska Region Gävleborg:

     

    · finansiera den nya stationen, vilket innebär plattformar, hissar, väntytor inomhus, plattformsförbindelse, trappor mm.

     

    · via särskild överenskommelse upplåta mark från Region Gävleborgs fastighet i anslutning till det nya stationsområdet till Gävle kommun. Gäller en del av marken norr om helikopterplattan. Fastighetsavdelningen har detta ansvar.

  • Innehållet i denna tjänsteskrivelse utgör förvaltningens förslag till beslut för införande av reklam i kollektivtrafiken i Gävleborg utifrån uppdraget i ärende RS 2023/1395.

     

    Förslaget till beslut i detta ärende bygger på den utredning för reklam i kollektivtrafik som genomfördes av Sirona och som redovisades på Hållbarhetsnämndens möte den 8 juni 2023 samt vad som är praktiskt genomförbart och ger en hållbar löpande hantering av reklamen.

     

    Förslaget är att Region Gävleborg ingår tilläggsavtal med trafikföretaget som bedriver Gävle stadstrafik, Vy Buss AB, och att trafikföretaget ingår avtal med ett reklamföretag. Innan trafikföretaget ingår avtal med ett reklamföretag ska samråd ske med Region Gävleborg.

     

    För att trafikföretaget Vy Buss AB ska kunna ta på sig ansvaret för reklam i kollektivtrafiken i Gävle stad behöver följande beaktas, vilket även kommer ligga till grund för den policy som reklamföretaget behöver förhålla sig till vid försäljning av reklam samt vid skapande av reklambudskap:

     

    Vy Buss ABs värdegrund gör att följande reklam inte kan accepteras på fordonen:

    - Alkohol och tobak

    - Spel och dobbel

    - Sexistisk reklam

    - Diskriminering mot kön, sexualitet, religion eller etnisk härkomst

    - Reklam riktad mot barn

    - Annan typ av provocerande reklam som skapar otrygghet i och kring bussarna

     

    Reklamen ska följa svensk lagstiftning och Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam.

     

    Vidare menar Vy Buss AB att politisk reklam enbart ska förekomma från etablerade partier som antingen sitter i riksdag, region eller kommun.

     

    Vy Buss ABs grundinställning är att reklamen inte ska göra att kollektivtrafiken uppfattas som negativ.

     

    Trafikföretaget ska gentemot reklamföretaget tillse att X-trafik äger rätt att utan kostnad nyttja de informationsytor vilka X-trafik idag förfogar över ombord på fordonen.

     

    Enligt den utredning som genomfördes av Sirona uppskattades nettointäkten för reklamen i kollektivtrafiken i hela Gävleborg till cirka 1 100 000 – 2 700 000 kronor. Gävle stads marknad uppskattas stå för större delen av dessa intäkter, ca 75 – 85 procent. Det ger ett nettointäktsspann på cirka 825 000 kronor till cirka 2 295 000 kronor för Gävle stad. Den uppskattade nettointäkten är innan reglering av ersättning till trafikföretaget för upplåtande av fordon samt kostnad för administration. Vad den kommande intäkten för Region Gävleborg blir beror, förutom på ersättningen till Vy Buss AB, även bland annat på konjunktur, avtalets längd och ersättningsmodell med reklamföretaget.

     

    Utifrån dialog med trafikföretaget ska det vara möjligt att starta införandet av reklam i kollektivtrafiken i Gävle stad under hösten 2024.

  • Christine Sisell, strateg, informerar om det regionala miljöpriset. Sista nomineringsdagen är den 16 juni 2024. 

  • Enligt prognos finns överskott från sociala investeringsmedel år 2024 och ev. 2025. Förslaget är att dessa medel får användas till: Utvecklingsmedel för god och jämlik hälsa samt avtal för Idéburet offentligt partnerskap (IOP).

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.