Ärendelista
Val av justerare
Meddelande
Fastställande av dagordning
Delgivningar
Delegationsbeslut
Uppföljning och information
Hållbarhetsförvaltningen – Budget och planeringsförutsättningar 2021-2023
Utbudsjustering
Remiss - Cykelplan 2020, Gävle kommun
Kurser och konferenser
Av ledamöter väckta frågor
Uppdragsbeslut 2020
Val av justerare
Meddelanden
Fastställande av dagordningen
Inga delgivningar har inkommit.
Delegationsbeslut
Folkhälsa och hållbarhet
Hållbarhetsintegrering (Hanna Höghielm, Maria Sundman, Rickard Eklund, Jennie Palmberg och Emma Mårtensson, 60 min)
X-trafik
Upphandling - Gästrikland (Henrik Strömberg, 20 min)
Uppföljning - Prisjusteringar (Therese Nilsson, 10 min)
Infrastruktur och samhällsplanering
Presentation av ny avdelningschef, Malin Lidov Heneryd
Ekonomi
Månadsrapport (Sofia Pettersson och Katarina Nilsson, 5 min)
Information från förvaltningschef och ordförande
Villkorsbrev 2020 och Villkorsrapportering 2019 (15 min)
Status - Tåg i Bergslagen (10 min)
Information från hearing (17/2) angående Bottniska korridoren och satsningar inom godstrafik på järnväg (Vice ordförande)
INFORMATION - Hållbarhetsförvaltningen - Budget- och planeringsförutsättningar 2021-2023
Under 2019 har ett omfattande arbete genomförts med att ta fram ett underlag till förslag gällande justeringar i trafikutbudet i syftet att minska kostnaderna och få budget i balans. Förslaget till justeringar i trafikutbudet och den inbördes prioriteringen har processats fram i dialog med länets kommuner, där en balansering mellan nedanstående perspektiv har varit en viktig förutsättning:
Undvika förändringar som innebär att motsvarande kostnad uppstår hos en eller flera kommuner
Bevara en levande landsbygd, hela länet ska leva
Ta hänsyn till kommunernas utvecklingstankar/strategier
De starka stråkens betydelse för kommunal och regional utveckling
Gävle kommun har inkommit remiss om förslag på cykelplan för Gävle kommun 2020. Gävle kommuns Cykelplan 2020 är en ambitiös satsning för att öka cyklingen i kommunen och stärka cyklisternas position i trafiksystemet. Åtgärderna som finns i planen bidrar till trygga, säkra och sammanhängande cykelbanor. För att stärka cyklingen i Gävleborg är Gävle kommun en god förebild som inspirerar övriga kommuner i länet. Ett av målen i planen är att fördubbla antal cykelresor till år 2025. Ett annat mål är att bli en av Sveriges bästa cykelstäder 2025 vilket mäts genom Cykelbarometern som Cykelfrämjandet ansvarar för.
Region Gävleborg ser positivt på Cykelplan 2020 eftersom åtgärderna bla bidrar till klimatsmarta transporter och ökad folkhälsa.
Inga kurser och konferenser finns anmälda till dagens sammanträde.
Vid Hållbarhetsnämndens sammanträde 26 november 2019 inkom följande frågor från Peter Åkerström (KD):
I en artikel i HT framkommer att resenärer tvingas att stå i mittgången på grund av överfulla bussar (linje 53). Med anledning av artikeln önskas svar från X-trafik med en lösning på problematiken tillika hur X-trafik avser åtgärda den säkerhetsrisk som uppstår då resenärer ej kan använda säkerhetsbälte.
Uppdragsbeslut 2020
Val av justerare
Inga meddelanden vid dagens sammanträde.
Ordförande meddelar att information i ärende Uppföljning - Prisjusteringar utgår vid dagens sammanträde.
Anders Fogeus (M) anmäler en fråga angående kollektivtrafikens finansiering. Frågan kommer att tas upp under ärende
Av ledamöter väckta frågor.
Inga delgivningar har inkommit.
Delegationsbeslut
Social hållbarhetsintegrering
Maria Sundman, Rickard Eklund och Jennie Palmberg informerar om deras uppdrag inom hållbarhetsintegrering. Uppdraget utgår från både externa respektive interna krav;
Agenda 2030
Förordning (2017:583) om regionalt tillväxtarbete
Jämställdhetspolitiska mål
CEMR (Council of European Municipalities and Regions)
Årsplan - Hållbarhetsnämnden
Jämställdhet
Arbetet med jämställdhetsintegrering görs i vardagen och kan bidra till att resursfördelning, behandling och bemötande utgår ifrån individen utan att snedvridas av fördomar, okunskap eller slentrian. Jämställdhet handlar om rättvisa för män och kvinnor, men också om effektivitet och kvalitet. Förutom jämställdhet mellan könen och samma makt att forma sina egna liv, finns ytterligare parametrar att ta hänsyn till inom jämställdhetsarbetet;
Ålder
Etnicitet
Funktionsnedsättning
Sexuell läggning
Könsidentitet
Trosuppfattning
Personlig tränare (PT) - Jämställdhet
Det finns fem utbildade PT i jämställdhet på avdelningen Folkhälsa och hållbarhet. Syftet är att bistå verksamheter med att omvandla teoretisk kunskap till praktik och en naturlig del av utvecklingsarbetet inom jämställdhetsintegrering. Den uppföljning som har genomförts visar att konceptet upplevs som positivt.
Upphandling - Gästrikland
Henrik Strömberg informerar om kommande upphandling av busstrafiken i Gästrikland, Gävle Stadstrafik undantaget. Syftet är att få nämndens synpunkter på förvaltningens förslag på fortsatt process utifrån följande parametrar;
Arbetsrättsliga villkor
Personaltillgång
Kollektivavtalstäckning
Kommande EU-regleringar
Delade pass
Utvärdera arbetssätt istället för krav
Drivmedel - Fossilfritt och energieffektivt
Skatt - Drivmedel
Krav
Incitament
Nuläge respektive förändrat resandeincitament
Avtalslängd
Risker respektive möjligheter för olika avtalslängd
Infrastruktur och samhällsplanering - Ny avdelningschef
Malin Lidov Heneryd presenterar sig för nämndens ledamöter.
Ekonomi - Månadsrapport
Katarina Nilsson redovisar den ekonomiska rapporten per januari 2020. Resultatet för årets första månad visar att vi ligger i fas med budget. Externa intäkter visar ett mindre underskott mot prognos, en avvikelse som balanseras av externa kostnader.
Villkorsbrev 2020 och Villkorsrapportering 2019
Förvaltningschefen informerar dels om Villkorsbrevet 2020 och de uppdrag som åligger inom Hållbarhetsnämndens ansvarsområden, dels Villkorsrapporteringen för 2019.
Status - Tåg i Bergslagen
Förvaltningschefen ger en lägesbeskrivning angående Tåg i Bergslagen. Ägarråd har genomförts och beslut från Region Örebro respektive Region Dalarna inväntas. Region Gävleborg bistår Region Dalarna med stöd i beredningsprocessen gällande det långsiktiga programmet.
Hearing - Bottniska korridoren
Vice ordförande informerar om deltagande vid hearing angående kommande revidering av förordningen gällande TEN-T (Transeuropeiskt transportnät). Med anledning av revideringen erbjuder Regeringen landets regioner att inkomma med synpunkter. Mål för TEN-T är att stärka den europeiska (territoriella) sammanhållningen, förbättrad användning av infrastruktur och skapa klimatsmarta transporter. Vid hearingen påtalas att Sverige bör stärka förordningen, lyfta upp de gränsöverskridande stråken inklusive alla transportslag och alternativa bränslen.
Förvaltningschefen ger en övergripande presentation av Hållbarhetsförvaltningens perspektiv gällande prognos 2020-2022 (scenario 1). Under 2021 finns tillkommande kostnader för exempelvis renoveringsarbetet tillika avstängningen på Ostkustbanan (OKB). Tillkommande kostnader kopplade till Tåg i Bergslagen och robusthet löper under 2021-2022.
Avdelning - Folkhälsa och hållbarhet
Arbetet sker utifrån långsiktiga övergripande mål utifrån den politiska viljeinriktningen, Samhällsbygget, Regional utvecklingsstrategi (RUS), Folkhälsoprogram samt Agenda 2030. Förverkligandet av politiska beslut och inriktningar sker genom ett strategiskt arbete som fokuserar på;
Stegvisa förflyttningar
Innovation
Strukturpåverkande insatser
Samhandling
Vidare kan arbetet inom hälsa och social hållbarhet ske genom påverkan genom ett deltagande i framtagande av exempelvis strategier och program. Främja metoder för social innovation och sociala investeringar och kunskapshöjande insatser. Inför arbetet med årsplan 2021 lyfter avdelningen följande viktiga områden att fokusera på;
Jämställdhetsutredningens resultat
Nytt Folkhälsoprogram/Social hållbarhet
Sociala investeringar/innovationer vidareutvecklas
Samhandling med aktörer i länet
Utveckla arbetssätt och metodstöd för hållbarhetintegrering
Agenda 2030 stödjer det regionala genomförandet
Avdelning - Infrastruktur och samhällsplanering
Avdelningens grundläggande uppdrag handlar om att skapa en hållbar regional tillväxt och utveckling inom samhällsplanering, infrastruktur tillika miljö och energi. Uppdraget styrs av Agenda 2030, nationella och regionpolitiska mål samt det statliga regionala utvecklingsuppdraget och årligt villkorsbrev. Inom ramen för Årsplan 2020-2022 arbetar avdelningen fortsatt med exempelvis;
Stärka länets cirkulära ekonomin tillika delningsekonomin
Länets självförsörjningsgrad inom livsmedelsproduktion ska öka
Produktion av fossilfritt bränsle ska öka och finnas tillgängligt i hela länet
Fortsatt utveckling av påverkansarbetet kring nationella medel och regelverk för bredband
De framtida behoven som lyfts handlar om fortsatt långsiktiga mål. Rekrytering, behålla och utveckla kompetenser samt ändamålsenliga arbetsredskap och system.
Avdelning - X-trafik
Avdelningens arbete utgår ifrån den politiska viljeinriktningen 2019-2022;
Arbete och hållbar tillväxt
Miljöansvar och hållbar utveckling
Kunskap och kultur
Välfärd och trygghet
X-trafiks pågående arbete som löper in i planering 2021 är exempelvis utveckling av robust tågtrafik och fortsatt planering av tågutveckling. Vidare sker översyn gällande förstärkning av trafik i områden med resandeökning, aktuella upphandlingar och bränslefrågor. Det pågår ständigt arbetet med att se över åtgärder för budget i balans. Avdelningens framtidsspaning innebär även att följa utvecklingen inom;
Självkörande fordon
mobilitetstjänster
Kulturförändringar
Anpassade fordon
Miljöteknik och ekonomiska förutsättningar
Resandemönster
Under 2019 har ett omfattande arbete genomförts med att ta fram ett underlag till förslag gällande justeringar i trafikutbudet i syftet att minska kostnaderna och få budget i balans. Förslaget till justeringar i trafikutbudet och den inbördes prioriteringen har processats fram i dialog med länets kommuner, där en balansering mellan nedanstående perspektiv har varit en viktig förutsättning:
Undvika förändringar som innebär att motsvarande kostnad uppstår hos en eller flera kommuner
Bevara en levande landsbygd, hela länet ska leva
Ta hänsyn till kommunernas utvecklingstankar/strategier
De starka stråkens betydelse för kommunal och regional utveckling
Gävle kommun har inkommit remiss om förslag på cykelplan för Gävle kommun 2020. Gävle kommuns Cykelplan 2020 är en ambitiös satsning för att öka cyklingen i kommunen och stärka cyklisternas position i trafiksystemet. Åtgärderna som finns i planen bidrar till trygga, säkra och sammanhängande cykelbanor. För att stärka cyklingen i Gävleborg är Gävle kommun en god förebild som inspirerar övriga kommuner i länet. Ett av målen i planen är att fördubbla antal cykelresor till år 2025. Ett annat mål är att bli en av Sveriges bästa cykelstäder 2025 vilket mäts genom Cykelbarometern som Cykelfrämjandet ansvarar för. Region Gävleborg ser positivt på Cykelplan 2020 eftersom åtgärderna bla bidrar till klimatsmarta transporter och ökad folkhälsa.
Inga kurser och konferenser finns anmälda till dagens sammanträde.
Vid Hållbarhetsnämndens sammanträde 26 november 2019 inkom följande frågor från Peter Åkerström (KD):
I en artikel i HT framkommer att resenärer tvingas att stå i mittgången på grund av överfulla bussar (linje 53). Med anledning av artikeln önskas svar från X-trafik med en lösning på problematiken tillika hur X-trafik avser åtgärda den säkerhetsrisk som uppstår då resenärer ej kan använda säkerhetsbälte.
Anders Fogeus (M) - Kollektivtrafikens finansiering
I länet finns 10 kommuner med varierande behov av kollektivtrafik (linjetrafik).
Betalar varje kommun för sin egen linjetrafik inom kommunen i relation till behovet?
Är det samma kilometertaxa i hela länet?
I Gävle gjordes för några år sedan skatteväxling när regionen tog över. Var Gävle ensam om det i länet?
Vice ordförande svarar:
Sedan 1 januari 2012 är Region Gävleborg, tidigare Landstinget Gävleborg, regional kollektivtrafikmyndighet. Vid övertagandet av kostnadsansvaret för länets kollektivtrafik genomfördes en likalydig skatteväxling med länets samtliga kommuner. Respektive kommun kan själv sedan bekosta tillköp.
Förvaltningschefen informerar om aktuella uppdragsbeslut.