Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik 

    • Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, (15 min) 

     

    Folkhälsa och hållbarhet

    • Psykisk hälsa, handlingsplan - Jennie Palmberg, (30 min)

     

    Övrigt

    • Återrapportering från Järnvägsforum, (15 min)
  • Hållbarhetsnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari - mars 2025

  • Hållbarhetsnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari - mars 2025

  •   7

    Internkontrollplan 2025

  •   7

    Internkontrollplan 2025

  • Vid Regionfullmäktige 6-7 maj är ärendet Regler för bidrag inom Region Gävleborg på dagordningen. Ärendet möter organisationens behov av ett övergripande och mer tydligt regeldokument för bidrag till organisationer och föreningar. Regeldokumentet omfattar alla bidragsformer där formerna för bidragsgivandet bestäms av Region Gävleborg. Se ”Bidrag - Regel - Region Gävleborg”, Platina-ID: 01-858695, Diarienummer: RS 2024/3149.

     

    Hållbarhetsnämndens styrdokument behöver därför uppdateras - för att på ett logiskt sätt hänga ihop med det regionövergripande styrdokumentet.

  • Vid Regionfullmäktige 6-7 maj är ärendet Regler för bidrag inom Region Gävleborg på dagordningen. Ärendet möter organisationens behov av ett övergripande och mer tydligt regeldokument för bidrag till organisationer och föreningar. Regeldokumentet omfattar alla bidragsformer där formerna för bidragsgivandet bestäms av Region Gävleborg. Se ”Bidrag - Regel - Region Gävleborg”, Platina-ID: 01-858695, Diarienummer: RS 2024/3149.

     

    Hållbarhetsnämndens styrdokument behöver därför uppdateras - för att på ett logiskt sätt hänga ihop med det regionövergripande styrdokumentet.

  • KF Heros har inkommit med en ansökan om samverkan via Idéburet offentligt partnerskap (IOP).

     

    Syftet är att ta fram en modell för att rekrytera samt bibehålla och vidareutveckla ledare inom idrotts- och kulturaktiviteter för personer med funktionsnedsättningar i Gävleborgs län.

     

    Att rekrytera samt utbilda ledare som kan anta ideella eller arvoderade uppdrag har blivit allt svårare. Så även inom paraidrotten. KF Heros menar att kraven på kunskaper och kompetenser är ännu högre för ledare för denna målgrupp men att det idag inte finns någon riktad arbetsmodell för rekrytering, utbildning och bibehållande av ledare för målgruppen.

     

    Kostnaderna beräknas till 315 000 kr och finansieras via statsbidrag för psykisk hälsa.

  • KF Heros har inkommit med en ansökan om samverkan via Idéburet offentligt partnerskap (IOP).

     

    Syftet är att ta fram en modell för att rekrytera samt bibehålla och vidareutveckla ledare inom idrotts- och kulturaktiviteter för personer med funktionsnedsättningar i Gävleborgs län.

     

    Att rekrytera samt utbilda ledare som kan anta ideella eller arvoderade uppdrag har blivit allt svårare. Så även inom paraidrotten. KF Heros menar att kraven på kunskaper och kompetenser är ännu högre för ledare för denna målgrupp men att det idag inte finns någon riktad arbetsmodell för rekrytering, utbildning och bibehållande av ledare för målgruppen.

     

    Kostnaderna beräknas till 315 000 kr och finansieras via statsbidrag för psykisk hälsa.

  • Hållbarhetsnämnden fattade 2018-02-08 beslut om att två bränslecellsfordon i Sandvikens trafikområde (HN 2017/22-17) skulle införas. Enligt plan skulle fordonen tankas vid den publika tankstationen för vätgas i Sandviken. Tester av fordonen skulle ske under det tidigare trafikavtalets giltighetstid där även eventuella brister hos fordonen skulle ha åtgärdats.

     

    Fordonen levererades under slutet av 2021 dock kunde tester av fordonen inte påbörjas förrän under hösten 2023 på grund av brister i den publika tankstationen samt att fordonen har haft, samt fortfarande har, omfattande driftsproblem som krävt service och reparation. Tester har främst kunnat ske i befintligt trafikavtal.

     

    Trots omfattande reparationer samt löpande underhåll har fordonen en låg tillförlitlighetsgrad. Detta i kombination med svårigheterna till kompetens avseende service och underhåll samt osäkerheten avseende de långsiktiga möjligheterna till att tanka fordonen gör att verksamheten efter dialog med trafikföretaget rekommenderar att testet av bränslecellsfordonen avslutas. Testet har dock givit verksamheten värdefulla insikter vilket beskrivs mer under ”Ärendet”.

     

    Vid ett avyttrande av bränslecellsfordonen uppskattas detta kunna ge totala kostnadsbesparingar under resterande avtalstid, fram till december 2033, på cirka 10 mnkr till 14 mnkr. Det faktiska utfallet kommer dock att påverkas av fordonens försäljningsbelopp, när i tid försäljningen sker samt valutakursen för EUR mot SEK vid betalningstidpunkten för försäljningen av fordonen.

  • Hållbarhetsnämnden fattade 2018-02-08 beslut om att två bränslecellsfordon i Sandvikens trafikområde (HN 2017/22-17) skulle införas. Enligt plan skulle fordonen tankas vid den publika tankstationen för vätgas i Sandviken. Tester av fordonen skulle ske under det tidigare trafikavtalets giltighetstid där även eventuella brister hos fordonen skulle ha åtgärdats.

     

    Fordonen levererades under slutet av 2021 dock kunde tester av fordonen inte påbörjas förrän under hösten 2023 på grund av brister i den publika tankstationen samt att fordonen har haft, samt fortfarande har, omfattande driftsproblem som krävt service och reparation. Tester har främst kunnat ske i befintligt trafikavtal.

     

    Trots omfattande reparationer samt löpande underhåll har fordonen en låg tillförlitlighetsgrad. Detta i kombination med svårigheterna till kompetens avseende service och underhåll samt osäkerheten avseende de långsiktiga möjligheterna till att tanka fordonen gör att verksamheten efter dialog med trafikföretaget rekommenderar att testet av bränslecellsfordonen avslutas. Testet har dock givit verksamheten värdefulla insikter vilket beskrivs mer under ”Ärendet”.

     

    Vid ett avyttrande av bränslecellsfordonen uppskattas detta kunna ge totala kostnadsbesparingar under resterande avtalstid, fram till december 2033, på cirka 10 mnkr till 14 mnkr. Det faktiska utfallet kommer dock att påverkas av fordonens försäljningsbelopp, när i tid försäljningen sker samt valutakursen för EUR mot SEK vid betalningstidpunkten för försäljningen av fordonen.

  •   11

    Långsiktigt program Tåg i Bergslagen 2025-2035

  •   11

    Långsiktigt program Tåg i Bergslagen 2025-2035

  •   12

    Information och dialog gällande upphandling av särskild kollektivtrafik 2028

  •   12

    Information och dialog gällande upphandling av särskild kollektivtrafik 2028

  • § 45

    Val av justerare

  • § 46

    Fastställande av dagordningen

  • § 47

    Anmälningar för kännedom

  • § 48

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik 

    Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, avdelningschef, ger statusrapport om den särskilda och allmänna kollektivtrafiken, bland annat pågår banarbete på stambanan. 

     

    Folkhälsa och hållbarhet

    Psykisk hälsa, handlingsplan - Jennie Palmberg och Emma Mårtensson, strateger, ger lägesbild av den psykiska hälsan i länet samt informerar om nationella och regionala insatser. Bland annat har en nationell strategi inom området psykisk hälsa och suicidprevention tagits fram.

     

    Övrigt

    Återrapportering från Järnvägsforum Norr. Ordförande (M) och Lars Öberg (S) som deltog på konferensen återrapporterar. 

  • Hållbarhetsnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari - mars 2025

  • Lotta Skärberg, handläggare, ger uppföljning av internkontrollplan för januari-mars 2025.

  • Vid Regionfullmäktige 6-7 maj är ärendet Regler för bidrag inom Region Gävleborg på dagordningen. Ärendet möter organisationens behov av ett övergripande och mer tydligt regeldokument för bidrag till organisationer och föreningar. Regeldokumentet omfattar alla bidragsformer där formerna för bidragsgivandet bestäms av Region Gävleborg. Se ”Bidrag - Regel - Region Gävleborg”, Platina-ID: 01-858695, Diarienummer: RS 2024/3149.

     

    Hållbarhetsnämndens styrdokument behöver därför uppdateras - för att på ett logiskt sätt hänga ihop med det regionövergripande styrdokumentet.

  • KF Heros har inkommit med en ansökan om samverkan via Idéburet offentligt partnerskap (IOP).

     

    Syftet är att ta fram en modell för att rekrytera samt bibehålla och vidareutveckla ledare inom idrotts- och kulturaktiviteter för personer med funktionsnedsättningar i Gävleborgs län.

     

    Att rekrytera samt utbilda ledare som kan anta ideella eller arvoderade uppdrag har blivit allt svårare. Så även inom paraidrotten. KF Heros menar att kraven på kunskaper och kompetenser är ännu högre för ledare för denna målgrupp men att det idag inte finns någon riktad arbetsmodell för rekrytering, utbildning och bibehållande av ledare för målgruppen.

     

    Kostnaderna beräknas till 315 000 kr och finansieras via statsbidrag för psykisk hälsa.

  • Hållbarhetsnämnden fattade 2018-02-08 beslut om att två bränslecellsfordon i Sandvikens trafikområde (HN 2017/22-17) skulle införas. Enligt plan skulle fordonen tankas vid den publika tankstationen för vätgas i Sandviken. Tester av fordonen skulle ske under det tidigare trafikavtalets giltighetstid där även eventuella brister hos fordonen skulle ha åtgärdats.

     

    Fordonen levererades under slutet av 2021 dock kunde tester av fordonen inte påbörjas förrän under hösten 2023 på grund av brister i den publika tankstationen samt att fordonen har haft, samt fortfarande har, omfattande driftsproblem som krävt service och reparation. Tester har främst kunnat ske i befintligt trafikavtal.

     

    Trots omfattande reparationer samt löpande underhåll har fordonen en låg tillförlitlighetsgrad. Detta i kombination med svårigheterna till kompetens avseende service och underhåll samt osäkerheten avseende de långsiktiga möjligheterna till att tanka fordonen gör att verksamheten efter dialog med trafikföretaget rekommenderar att testet av bränslecellsfordonen avslutas. Testet har dock givit verksamheten värdefulla insikter vilket beskrivs mer under ”Ärendet”.

     

    Vid ett avyttrande av bränslecellsfordonen uppskattas detta kunna ge totala kostnadsbesparingar under resterande avtalstid, fram till december 2033, på cirka 10 mnkr till 14 mnkr. Det faktiska utfallet kommer dock att påverkas av fordonens försäljningsbelopp, när i tid försäljningen sker samt valutakursen för EUR mot SEK vid betalningstidpunkten för försäljningen av fordonen.

  • Det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen utgör en grund för planeringen av tågtrafiken i Dalarna, Gävleborgs, Västmanlands och Örebro län. Det är Tåg i Bergslagens ägare som uppdragit att ta fram programmet. Programmet har tagits fram gemensamt av de förvaltningar inom respektive region som har ansvar för kollektivtrafik, med stöd av Tåg i Bergslagen.

     

    Region Gävleborg har givits möjlighet att lämna synpunkter på innehållet i remissversionen av programmet.

     

    Utifrån det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 är det följande förändringar som främst kommer att påverka Gävleborg:

     

    • Linje 54, Godsstråket: En dubbeltur på vardagar Gävle - Örebro tas bort från och med tågplanen 2027 (T27). Tåg i Bergslagen har efter detta endast kvar helgtrafik på Godsstråket genom Bergslagen, som utökas från två till tre dubbelturer. Helgtrafiken har i nuläget en balans mellan kostnader och intäkter, och även en utökning bedöms kunna finansieras i sin helhet med ökade biljettintäkter.
    • Linje 53, Bergslagsbanan: Från år 2030 beskrivs en möjlighet till utökad turtäthet i peaktid under vardagar på sträckan Gävle – Falun. Trafikutbudet skulle då utökas från dagens 17 dubbelturer till 23 dubbelturer. Grunden för en sådan trafikutökning skulle vara att förstärka möjligheterna till studie- och arbetspendling. Den utökade turtätheten förutsätter även att tillgång till fler dimensionerande fordon finns, för Region Gävleborg skulle det innebära en utökning från 2,4 fordon T27 till 3,6 fordon T30. Det korta tidsperspektivet förutsätter således att det finns ändamålsenliga begagnade fordon tillgängliga då nyanskaffning inte utgör ett rimligt alternativ.
    • Linje 53, Bergslagsbanan: Mellan år 2030 till 2035 läggs Gävle västra till som ny station för trafiken på Bergslagsbanan i syfte att stärka tillgängligheten till viktiga målpunkter i Gävle.

     

    Region Gävleborg ställer sig positiv till innehållet i ”Långsiktigt program Tåg i Bergslagen 2025-2035” och ser att programmet bidrar till att möjliggöra en långsiktig utveckling av Tåg i Bergslagens trafiksystem.

     

    Region Gävleborg ställer sig även bakom förslaget gällande förändringen av Linje 54, Godsstråket utifrån det låga antalet resor under vardagar. Redan till T24 genomfördes en reducering av trafikutbudet på grund av lågt antal resor och det trafikutbud som kvarstår skapar inte förutsättningar till ett ökat resande. På grund av det begränsade resandeunderlaget ses heller inte en utökning av trafikutbudet vara motiverat utifrån kostnad-nytta-perspektivet. Då resandet är högre under lördagar och söndagar än vad det totala resandet är under vardagar instämmer Region Gävleborg i förslaget att omfördela utbudet så att fler turer går under helger. Region Gävleborg ställer sig positiv till att beslutet att genomföra denna förändring tas vid det politiska beslutet om att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035.

     

    Avseende den möjliga framtida förändringen på Linje 53, Bergslagsbanan från år 2030 framhåller Region Gävleborg vikten av att eventuella beslut huruvida en utökning av trafiken ska ske tas i kommande trafikplaner i enlighet med ordinarie beslutsprocess. Det vill säga ett politiskt beslut om att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 utgör inte ett beslut om att genomföra denna trafikutökning.


    Region Gävleborg ser även att vissa textmässiga justeringar av programmet bör genomföras inför den kommande beslutsversionen, bland annat har följande identifierats:

    • Rubrikerna i tabellerna i avsnitten ”7. Plan 2027”, ”8. Plan 2030” samt ”9. Plan 2035” bör ses över så att dessa överensstämmer mellan avsnitten samt att förklaringar läggs till att dessa avser antal avgångar.
    • Summeringar i tabeller avseende ”Antal dimensionerande fordon” samt ”Hyreskostnad” bör ses över.
    • Tabeller avseende kostnader bör även beskriva att dessa avser ”tkr”.
    • Se över avsnittet ”Godsstråket (54)” på sidan 16 i programmet då ordet ”högre” saknas i en mening.
  • Andréas Eriksson, Jimmy Hallström och Monica Westlund från X-trafik samt Sofia Bäckström och Ulrika Gustafsson från inköpsavdelningen informerar om den kommande upphandlingen av den särskilda kollektivtrafiken och bjuder in Hållbarhetsnämnden till dialog. 

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.