Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare
Val av justerare
Fastställande av dagordningen
Anmälningar för kännedom
Redovisning av delegeringsbeslut
X-trafik
Folkhälsa och hållbarhet
Övrigt
Hållbarhetsnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari - mars 2025
Hållbarhetsnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari - mars 2025
Internkontrollplan 2025
Internkontrollplan 2025
Vid Regionfullmäktige 6-7 maj är ärendet Regler för bidrag inom Region Gävleborg på dagordningen. Ärendet möter organisationens behov av ett övergripande och mer tydligt regeldokument för bidrag till organisationer och föreningar. Regeldokumentet omfattar alla bidragsformer där formerna för bidragsgivandet bestäms av Region Gävleborg. Se ”Bidrag - Regel - Region Gävleborg”, Platina-ID: 01-858695, Diarienummer: RS 2024/3149.
Hållbarhetsnämndens styrdokument behöver därför uppdateras - för att på ett logiskt sätt hänga ihop med det regionövergripande styrdokumentet.
Vid Regionfullmäktige 6-7 maj är ärendet Regler för bidrag inom Region Gävleborg på dagordningen. Ärendet möter organisationens behov av ett övergripande och mer tydligt regeldokument för bidrag till organisationer och föreningar. Regeldokumentet omfattar alla bidragsformer där formerna för bidragsgivandet bestäms av Region Gävleborg. Se ”Bidrag - Regel - Region Gävleborg”, Platina-ID: 01-858695, Diarienummer: RS 2024/3149.
Hållbarhetsnämndens styrdokument behöver därför uppdateras - för att på ett logiskt sätt hänga ihop med det regionövergripande styrdokumentet.
KF Heros har inkommit med en ansökan om samverkan via Idéburet offentligt partnerskap (IOP).
Syftet är att ta fram en modell för att rekrytera samt bibehålla och vidareutveckla ledare inom idrotts- och kulturaktiviteter för personer med funktionsnedsättningar i Gävleborgs län.
Att rekrytera samt utbilda ledare som kan anta ideella eller arvoderade uppdrag har blivit allt svårare. Så även inom paraidrotten. KF Heros menar att kraven på kunskaper och kompetenser är ännu högre för ledare för denna målgrupp men att det idag inte finns någon riktad arbetsmodell för rekrytering, utbildning och bibehållande av ledare för målgruppen.
Kostnaderna beräknas till 315 000 kr och finansieras via statsbidrag för psykisk hälsa.
KF Heros har inkommit med en ansökan om samverkan via Idéburet offentligt partnerskap (IOP).
Syftet är att ta fram en modell för att rekrytera samt bibehålla och vidareutveckla ledare inom idrotts- och kulturaktiviteter för personer med funktionsnedsättningar i Gävleborgs län.
Att rekrytera samt utbilda ledare som kan anta ideella eller arvoderade uppdrag har blivit allt svårare. Så även inom paraidrotten. KF Heros menar att kraven på kunskaper och kompetenser är ännu högre för ledare för denna målgrupp men att det idag inte finns någon riktad arbetsmodell för rekrytering, utbildning och bibehållande av ledare för målgruppen.
Kostnaderna beräknas till 315 000 kr och finansieras via statsbidrag för psykisk hälsa.
Hållbarhetsnämnden fattade 2018-02-08 beslut om att två bränslecellsfordon i Sandvikens trafikområde (HN 2017/22-17) skulle införas. Enligt plan skulle fordonen tankas vid den publika tankstationen för vätgas i Sandviken. Tester av fordonen skulle ske under det tidigare trafikavtalets giltighetstid där även eventuella brister hos fordonen skulle ha åtgärdats.
Fordonen levererades under slutet av 2021 dock kunde tester av fordonen inte påbörjas förrän under hösten 2023 på grund av brister i den publika tankstationen samt att fordonen har haft, samt fortfarande har, omfattande driftsproblem som krävt service och reparation. Tester har främst kunnat ske i befintligt trafikavtal.
Trots omfattande reparationer samt löpande underhåll har fordonen en låg tillförlitlighetsgrad. Detta i kombination med svårigheterna till kompetens avseende service och underhåll samt osäkerheten avseende de långsiktiga möjligheterna till att tanka fordonen gör att verksamheten efter dialog med trafikföretaget rekommenderar att testet av bränslecellsfordonen avslutas. Testet har dock givit verksamheten värdefulla insikter vilket beskrivs mer under ”Ärendet”.
Vid ett avyttrande av bränslecellsfordonen uppskattas detta kunna ge totala kostnadsbesparingar under resterande avtalstid, fram till december 2033, på cirka 10 mnkr till 14 mnkr. Det faktiska utfallet kommer dock att påverkas av fordonens försäljningsbelopp, när i tid försäljningen sker samt valutakursen för EUR mot SEK vid betalningstidpunkten för försäljningen av fordonen.
Hållbarhetsnämnden fattade 2018-02-08 beslut om att två bränslecellsfordon i Sandvikens trafikområde (HN 2017/22-17) skulle införas. Enligt plan skulle fordonen tankas vid den publika tankstationen för vätgas i Sandviken. Tester av fordonen skulle ske under det tidigare trafikavtalets giltighetstid där även eventuella brister hos fordonen skulle ha åtgärdats.
Fordonen levererades under slutet av 2021 dock kunde tester av fordonen inte påbörjas förrän under hösten 2023 på grund av brister i den publika tankstationen samt att fordonen har haft, samt fortfarande har, omfattande driftsproblem som krävt service och reparation. Tester har främst kunnat ske i befintligt trafikavtal.
Trots omfattande reparationer samt löpande underhåll har fordonen en låg tillförlitlighetsgrad. Detta i kombination med svårigheterna till kompetens avseende service och underhåll samt osäkerheten avseende de långsiktiga möjligheterna till att tanka fordonen gör att verksamheten efter dialog med trafikföretaget rekommenderar att testet av bränslecellsfordonen avslutas. Testet har dock givit verksamheten värdefulla insikter vilket beskrivs mer under ”Ärendet”.
Vid ett avyttrande av bränslecellsfordonen uppskattas detta kunna ge totala kostnadsbesparingar under resterande avtalstid, fram till december 2033, på cirka 10 mnkr till 14 mnkr. Det faktiska utfallet kommer dock att påverkas av fordonens försäljningsbelopp, när i tid försäljningen sker samt valutakursen för EUR mot SEK vid betalningstidpunkten för försäljningen av fordonen.
Långsiktigt program Tåg i Bergslagen 2025-2035
Långsiktigt program Tåg i Bergslagen 2025-2035
Information och dialog gällande upphandling av särskild kollektivtrafik 2028
Information och dialog gällande upphandling av särskild kollektivtrafik 2028