Val av justerare
Fastställande av dagordningen
Anmälningar för kännedom
Redovisning av delegeringsbeslut
X-trafik
Folkhälsa och hållbarhet
Övrigt
Hållbarhetsnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari - mars 2025
Internkontrollplan 2025
Vid Regionfullmäktige 6-7 maj är ärendet Regler för bidrag inom Region Gävleborg på dagordningen. Ärendet möter organisationens behov av ett övergripande och mer tydligt regeldokument för bidrag till organisationer och föreningar. Regeldokumentet omfattar alla bidragsformer där formerna för bidragsgivandet bestäms av Region Gävleborg. Se ”Bidrag - Regel - Region Gävleborg”, Platina-ID: 01-858695, Diarienummer: RS 2024/3149.
Hållbarhetsnämndens styrdokument behöver därför uppdateras - för att på ett logiskt sätt hänga ihop med det regionövergripande styrdokumentet.
KF Heros har inkommit med en ansökan om samverkan via Idéburet offentligt partnerskap (IOP).
Syftet är att ta fram en modell för att rekrytera samt bibehålla och vidareutveckla ledare inom idrotts- och kulturaktiviteter för personer med funktionsnedsättningar i Gävleborgs län.
Att rekrytera samt utbilda ledare som kan anta ideella eller arvoderade uppdrag har blivit allt svårare. Så även inom paraidrotten. KF Heros menar att kraven på kunskaper och kompetenser är ännu högre för ledare för denna målgrupp men att det idag inte finns någon riktad arbetsmodell för rekrytering, utbildning och bibehållande av ledare för målgruppen.
Kostnaderna beräknas till 315 000 kr och finansieras via statsbidrag för psykisk hälsa.
Hållbarhetsnämnden fattade 2018-02-08 beslut om att två bränslecellsfordon i Sandvikens trafikområde (HN 2017/22-17) skulle införas. Enligt plan skulle fordonen tankas vid den publika tankstationen för vätgas i Sandviken. Tester av fordonen skulle ske under det tidigare trafikavtalets giltighetstid där även eventuella brister hos fordonen skulle ha åtgärdats.
Fordonen levererades under slutet av 2021 dock kunde tester av fordonen inte påbörjas förrän under hösten 2023 på grund av brister i den publika tankstationen samt att fordonen har haft, samt fortfarande har, omfattande driftsproblem som krävt service och reparation. Tester har främst kunnat ske i befintligt trafikavtal.
Trots omfattande reparationer samt löpande underhåll har fordonen en låg tillförlitlighetsgrad. Detta i kombination med svårigheterna till kompetens avseende service och underhåll samt osäkerheten avseende de långsiktiga möjligheterna till att tanka fordonen gör att verksamheten efter dialog med trafikföretaget rekommenderar att testet av bränslecellsfordonen avslutas. Testet har dock givit verksamheten värdefulla insikter vilket beskrivs mer under ”Ärendet”.
Vid ett avyttrande av bränslecellsfordonen uppskattas detta kunna ge totala kostnadsbesparingar under resterande avtalstid, fram till december 2033, på cirka 10 mnkr till 14 mnkr. Det faktiska utfallet kommer dock att påverkas av fordonens försäljningsbelopp, när i tid försäljningen sker samt valutakursen för EUR mot SEK vid betalningstidpunkten för försäljningen av fordonen.
Det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen utgör en grund för planeringen av tågtrafiken i Dalarna, Gävleborgs, Västmanlands och Örebro län. Det är Tåg i Bergslagens ägare som uppdragit att ta fram programmet. Programmet har tagits fram gemensamt av de förvaltningar inom respektive region som har ansvar för kollektivtrafik, med stöd av Tåg i Bergslagen.
Region Gävleborg har givits möjlighet att lämna synpunkter på innehållet i remissversionen av programmet.
Utifrån det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 är det följande förändringar som främst kommer att påverka Gävleborg:
Region Gävleborg ställer sig positiv till innehållet i ”Långsiktigt program Tåg i Bergslagen 2025-2035” och ser att programmet bidrar till att möjliggöra en långsiktig utveckling av Tåg i Bergslagens trafiksystem.
Region Gävleborg ställer sig även bakom förslaget gällande förändringen av Linje 54, Godsstråket utifrån det låga antalet resor under vardagar. Redan till T24 genomfördes en reducering av trafikutbudet på grund av lågt antal resor och det trafikutbud som kvarstår skapar inte förutsättningar till ett ökat resande. På grund av det begränsade resandeunderlaget ses heller inte en utökning av trafikutbudet vara motiverat utifrån kostnad-nytta-perspektivet. Då resandet är högre under lördagar och söndagar än vad det totala resandet är under vardagar instämmer Region Gävleborg i förslaget att omfördela utbudet så att fler turer går under helger. Region Gävleborg ställer sig positiv till att beslutet att genomföra denna förändring tas vid det politiska beslutet om att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035.
Avseende den möjliga framtida förändringen på Linje 53, Bergslagsbanan från år 2030 framhåller Region Gävleborg vikten av att eventuella beslut huruvida en utökning av trafiken ska ske tas i kommande trafikplaner i enlighet med ordinarie beslutsprocess. Det vill säga ett politiskt beslut om att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 utgör inte ett beslut om att genomföra denna trafikutökning.
Region Gävleborg ser även att vissa textmässiga justeringar av programmet bör genomföras inför den kommande beslutsversionen, bland annat har följande identifierats:
Information och dialog gällande upphandling av särskild kollektivtrafik 2028
Val av justerare
Fastställande av dagordningen
Anmälningar för kännedom
Redovisning av delegeringsbeslut
X-trafik
Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, avdelningschef, ger statusrapport om den särskilda och allmänna kollektivtrafiken, bland annat pågår banarbete på stambanan.
Folkhälsa och hållbarhet
Psykisk hälsa, handlingsplan - Jennie Palmberg och Emma Mårtensson, strateger, ger lägesbild av den psykiska hälsan i länet samt informerar om nationella och regionala insatser. Bland annat har en nationell strategi inom området psykisk hälsa och suicidprevention tagits fram.
Övrigt
Återrapportering från Järnvägsforum Norr. Ordförande (M) och Lars Öberg (S) som deltog på konferensen återrapporterar.
Hållbarhetsnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari - mars 2025
Lotta Skärberg, handläggare, ger uppföljning av internkontrollplan för januari-mars 2025.
Vid Regionfullmäktige 6-7 maj är ärendet Regler för bidrag inom Region Gävleborg på dagordningen. Ärendet möter organisationens behov av ett övergripande och mer tydligt regeldokument för bidrag till organisationer och föreningar. Regeldokumentet omfattar alla bidragsformer där formerna för bidragsgivandet bestäms av Region Gävleborg. Se ”Bidrag - Regel - Region Gävleborg”, Platina-ID: 01-858695, Diarienummer: RS 2024/3149.
Hållbarhetsnämndens styrdokument behöver därför uppdateras - för att på ett logiskt sätt hänga ihop med det regionövergripande styrdokumentet.
KF Heros har inkommit med en ansökan om samverkan via Idéburet offentligt partnerskap (IOP).
Syftet är att ta fram en modell för att rekrytera samt bibehålla och vidareutveckla ledare inom idrotts- och kulturaktiviteter för personer med funktionsnedsättningar i Gävleborgs län.
Att rekrytera samt utbilda ledare som kan anta ideella eller arvoderade uppdrag har blivit allt svårare. Så även inom paraidrotten. KF Heros menar att kraven på kunskaper och kompetenser är ännu högre för ledare för denna målgrupp men att det idag inte finns någon riktad arbetsmodell för rekrytering, utbildning och bibehållande av ledare för målgruppen.
Kostnaderna beräknas till 315 000 kr och finansieras via statsbidrag för psykisk hälsa.
Hållbarhetsnämnden fattade 2018-02-08 beslut om att två bränslecellsfordon i Sandvikens trafikområde (HN 2017/22-17) skulle införas. Enligt plan skulle fordonen tankas vid den publika tankstationen för vätgas i Sandviken. Tester av fordonen skulle ske under det tidigare trafikavtalets giltighetstid där även eventuella brister hos fordonen skulle ha åtgärdats.
Fordonen levererades under slutet av 2021 dock kunde tester av fordonen inte påbörjas förrän under hösten 2023 på grund av brister i den publika tankstationen samt att fordonen har haft, samt fortfarande har, omfattande driftsproblem som krävt service och reparation. Tester har främst kunnat ske i befintligt trafikavtal.
Trots omfattande reparationer samt löpande underhåll har fordonen en låg tillförlitlighetsgrad. Detta i kombination med svårigheterna till kompetens avseende service och underhåll samt osäkerheten avseende de långsiktiga möjligheterna till att tanka fordonen gör att verksamheten efter dialog med trafikföretaget rekommenderar att testet av bränslecellsfordonen avslutas. Testet har dock givit verksamheten värdefulla insikter vilket beskrivs mer under ”Ärendet”.
Vid ett avyttrande av bränslecellsfordonen uppskattas detta kunna ge totala kostnadsbesparingar under resterande avtalstid, fram till december 2033, på cirka 10 mnkr till 14 mnkr. Det faktiska utfallet kommer dock att påverkas av fordonens försäljningsbelopp, när i tid försäljningen sker samt valutakursen för EUR mot SEK vid betalningstidpunkten för försäljningen av fordonen.
Det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen utgör en grund för planeringen av tågtrafiken i Dalarna, Gävleborgs, Västmanlands och Örebro län. Det är Tåg i Bergslagens ägare som uppdragit att ta fram programmet. Programmet har tagits fram gemensamt av de förvaltningar inom respektive region som har ansvar för kollektivtrafik, med stöd av Tåg i Bergslagen.
Region Gävleborg har givits möjlighet att lämna synpunkter på innehållet i remissversionen av programmet.
Utifrån det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 är det följande förändringar som främst kommer att påverka Gävleborg:
Region Gävleborg ställer sig positiv till innehållet i ”Långsiktigt program Tåg i Bergslagen 2025-2035” och ser att programmet bidrar till att möjliggöra en långsiktig utveckling av Tåg i Bergslagens trafiksystem.
Region Gävleborg ställer sig även bakom förslaget gällande förändringen av Linje 54, Godsstråket utifrån det låga antalet resor under vardagar. Redan till T24 genomfördes en reducering av trafikutbudet på grund av lågt antal resor och det trafikutbud som kvarstår skapar inte förutsättningar till ett ökat resande. På grund av det begränsade resandeunderlaget ses heller inte en utökning av trafikutbudet vara motiverat utifrån kostnad-nytta-perspektivet. Då resandet är högre under lördagar och söndagar än vad det totala resandet är under vardagar instämmer Region Gävleborg i förslaget att omfördela utbudet så att fler turer går under helger. Region Gävleborg ställer sig positiv till att beslutet att genomföra denna förändring tas vid det politiska beslutet om att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035.
Avseende den möjliga framtida förändringen på Linje 53, Bergslagsbanan från år 2030 framhåller Region Gävleborg vikten av att eventuella beslut huruvida en utökning av trafiken ska ske tas i kommande trafikplaner i enlighet med ordinarie beslutsprocess. Det vill säga ett politiskt beslut om att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 utgör inte ett beslut om att genomföra denna trafikutökning.
Region Gävleborg ser även att vissa textmässiga justeringar av programmet bör genomföras inför den kommande beslutsversionen, bland annat har följande identifierats:
Andréas Eriksson, Jimmy Hallström och Monica Westlund från X-trafik samt Sofia Bäckström och Ulrika Gustafsson från inköpsavdelningen informerar om den kommande upphandlingen av den särskilda kollektivtrafiken och bjuder in Hållbarhetsnämnden till dialog.