Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  • X-trafik

    Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, (20 min)

  •   6

    Ekonomisk månadsrapport per april 2025

  •   7

    Budget- och planeringsförutsättningar 2026-2028

  • KF Heros har inkommit med en ansökan om samverkan via Idéburet offentligt partnerskap (IOP).

     

    Syftet är att ta fram en modell för att rekrytera samt bibehålla och vidareutveckla ledare inom idrotts- och kulturaktiviteter för personer med funktionsnedsättningar i Gävleborgs län.

     

    Att rekrytera samt utbilda ledare som kan anta ideella eller arvoderade uppdrag har blivit allt svårare. Så även inom paraidrotten. KF Heros menar att kraven på kunskaper och kompetenser är ännu högre för ledare för denna målgrupp men att det idag inte finns någon riktad arbetsmodell för rekrytering, utbildning och bibehållande av ledare för målgruppen.

     

    Kostnaderna beräknas till 315 000 kr och finansieras via statsbidrag för psykisk hälsa.

     

    Bilagor

  • Det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen utgör en grund för planeringen av tågtrafiken i Dalarna, Gävleborgs, Västmanlands och Örebro län. Det är Tåg i Bergslagens ägare som uppdragit att ta fram programmet. Programmet har tagits fram gemensamt av de förvaltningar inom respektive region som har ansvar för kollektivtrafik, med stöd av Tåg i Bergslagen.

     

    Region Gävleborg har givits möjlighet att lämna synpunkter på innehållet i remissversionen av programmet.

     

    Utifrån det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 är det följande förändringar som främst kommer att påverka Gävleborg:

     

    • Linje 54, Godsstråket: En dubbeltur på vardagar Gävle - Örebro tas bort från och med tågplanen 2027 (T27). Tåg i Bergslagen har efter detta endast kvar helgtrafik på Godsstråket genom Bergslagen, som utökas från två till tre dubbelturer. Helgtrafiken har i nuläget en balans mellan kostnader och intäkter, och även en utökning bedöms kunna finansieras i sin helhet med ökade biljettintäkter.
    • Linje 53, Bergslagsbanan: Från år 2030 beskrivs en möjlighet till utökad turtäthet i peaktid under vardagar på sträckan Gävle – Falun. Trafikutbudet skulle då utökas från dagens 17 dubbelturer till 23 dubbelturer. Grunden för en sådan trafikutökning skulle vara att förstärka möjligheterna till studie- och arbetspendling. Den utökade turtätheten förutsätter även att tillgång till fler dimensionerande fordon finns, för Region Gävleborg skulle det innebära en utökning från 2,4 fordon T27 till 3,6 fordon T30. Det korta tidsperspektivet förutsätter således att det finns ändamålsenliga begagnade fordon tillgängliga då nyanskaffning inte utgör ett rimligt alternativ.
    • Linje 53, Bergslagsbanan: Mellan år 2030 till 2035 läggs Gävle västra till som ny station för trafiken på Bergslagsbanan i syfte att stärka tillgängligheten till viktiga målpunkter i Gävle.

     

    Region Gävleborg ställer sig positiv till innehållet i ”Långsiktigt program Tåg i Bergslagen 2025-2035” och ser att programmet bidrar till att möjliggöra en långsiktig utveckling av Tåg i Bergslagens trafiksystem.

     

    Region Gävleborg ställer sig även bakom förslaget gällande förändringen av Linje 54, Godsstråket utifrån det låga antalet resor under vardagar. Redan till T24 genomfördes en reducering av trafikutbudet på grund av lågt antal resor och det trafikutbud som kvarstår skapar inte förutsättningar till ett ökat resande. På grund av det begränsade resandeunderlaget ses heller inte en utökning av trafikutbudet vara motiverat utifrån kostnad-nytta-perspektivet. Då resandet är högre under lördagar och söndagar än vad det totala resandet är under vardagar instämmer Region Gävleborg i förslaget att omfördela utbudet så att fler turer går under helger. Region Gävleborg ställer sig positiv till att beslutet att genomföra denna förändring tas vid det politiska beslutet om att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035.

     

    Avseende den möjliga framtida förändringen på Linje 53, Bergslagsbanan från år 2030 framhåller Region Gävleborg vikten av att eventuella beslut huruvida en utökning av trafiken ska ske tas i kommande trafikplaner i enlighet med ordinarie beslutsprocess. Det vill säga ett politiskt beslut om att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 utgör inte ett beslut om att genomföra denna trafikutökning.


    Region Gävleborg ser även att vissa textmässiga justeringar av programmet bör genomföras inför den kommande beslutsversionen, bland annat har följande identifierats:

    • Rubrikerna i tabellerna i avsnitten ”7. Plan 2027”, ”8. Plan 2030” samt ”9. Plan 2035” bör ses över så att dessa överensstämmer mellan avsnitten samt att förklaringar läggs till att dessa avser antal avgångar.
    • Summeringar i tabeller avseende ”Antal dimensionerande fordon” samt ”Hyreskostnad” bör ses över.
    • Tabeller avseende kostnader bör även beskriva att dessa avser ”tkr”.
    • Se över avsnittet ”Godsstråket (54)” på sidan 16 i programmet då ordet ”högre” saknas i en mening.
  •   10

    Återkoppling från dialog gällande upphandling av särskild kollektivtrafik 2028

  •   11

    Länsplan för regional transportinfrastruktur i Gävleborgs län 2026-2037

  • Återkoppling från Folkhälsokonferensen

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.