Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare
Fastställande av dagordningen
Bilagor
X-trafik
Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, (20 min)
Ekonomisk månadsrapport per april 2025
Budget- och planeringsförutsättningar 2026-2028
KF Heros har inkommit med en ansökan om samverkan via Idéburet offentligt partnerskap (IOP).
Syftet är att ta fram en modell för att rekrytera samt bibehålla och vidareutveckla ledare inom idrotts- och kulturaktiviteter för personer med funktionsnedsättningar i Gävleborgs län.
Att rekrytera samt utbilda ledare som kan anta ideella eller arvoderade uppdrag har blivit allt svårare. Så även inom paraidrotten. KF Heros menar att kraven på kunskaper och kompetenser är ännu högre för ledare för denna målgrupp men att det idag inte finns någon riktad arbetsmodell för rekrytering, utbildning och bibehållande av ledare för målgruppen.
Kostnaderna beräknas till 315 000 kr och finansieras via statsbidrag för psykisk hälsa.
Bilagor
Det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen utgör en grund för planeringen av tågtrafiken i Dalarna, Gävleborgs, Västmanlands och Örebro län. Det är Tåg i Bergslagens ägare som uppdragit att ta fram programmet. Programmet har tagits fram gemensamt av de förvaltningar inom respektive region som har ansvar för kollektivtrafik, med stöd av Tåg i Bergslagen.
Region Gävleborg har givits möjlighet att lämna synpunkter på innehållet i remissversionen av programmet.
Utifrån det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 är det följande förändringar som främst kommer att påverka Gävleborg:
Region Gävleborg ställer sig positiv till innehållet i ”Långsiktigt program Tåg i Bergslagen 2025-2035” och ser att programmet bidrar till att möjliggöra en långsiktig utveckling av Tåg i Bergslagens trafiksystem.
Region Gävleborg ställer sig även bakom förslaget gällande förändringen av Linje 54, Godsstråket utifrån det låga antalet resor under vardagar. Redan till T24 genomfördes en reducering av trafikutbudet på grund av lågt antal resor och det trafikutbud som kvarstår skapar inte förutsättningar till ett ökat resande. På grund av det begränsade resandeunderlaget ses heller inte en utökning av trafikutbudet vara motiverat utifrån kostnad-nytta-perspektivet. Då resandet är högre under lördagar och söndagar än vad det totala resandet är under vardagar instämmer Region Gävleborg i förslaget att omfördela utbudet så att fler turer går under helger. Region Gävleborg ställer sig positiv till att beslutet att genomföra denna förändring tas vid det politiska beslutet om att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035.
Avseende den möjliga framtida förändringen på Linje 53, Bergslagsbanan från år 2030 framhåller Region Gävleborg vikten av att eventuella beslut huruvida en utökning av trafiken ska ske tas i kommande trafikplaner i enlighet med ordinarie beslutsprocess. Det vill säga ett politiskt beslut om att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 utgör inte ett beslut om att genomföra denna trafikutökning.
Region Gävleborg ser även att vissa textmässiga justeringar av programmet bör genomföras inför den kommande beslutsversionen, bland annat har följande identifierats:
Återkoppling från dialog gällande upphandling av särskild kollektivtrafik 2028
Länsplan för regional transportinfrastruktur i Gävleborgs län 2026-2037
Återkoppling från Folkhälsokonferensen