Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik  

    • Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, (30 min)
    • Avtalsuppföljning särskild kollektivtrafik - Andréas Eriksson, (45 min)

     

    Staben

    • Systematiskt arbetsmiljöarbete - Jan-Olof Friman och Malin Englund, (20 min)
  •   6

    Ekonomisk månadsrapport 2024

  •   7

    Internkontrollplan 2025

  • Hållbarhetsnämnden lämnar verksamhetsbidrag till ideella idéburna organisationer inom det civila samhället, inom området folkhälsa.

     

    De ideella idéburna organisationerna i Gävleborg står för en unik och betydelsefull del av utvecklingen i länet. Genom ideella idéburna organisationer får länets invånare möjlighet att utveckla sina intressen och att driva sina frågor. Ett engagerat organisationsliv är en viktig demokratifråga och stimulerar till en positiv utveckling inom många olika områden i samhället.

     

    Bidraget syftar till att stärka den idéburna sektorns roll i samhället samt att stimulerat till utveckling och verksamhet inom hållbar tillväxt och folkhälsa. Verksamhet för barn och unga är prioriterad.

     

    Bidraget kan sökas av de ideella och idéburna organisationer som:

     

    • driver verksamhet i minst fyra av länets kommuner,

    • är demokratiskt uppbyggda och har egen styrelse,

    • är öppna för alla och har ett frivilligt medlemskap.

     

    Ansökan om verksamhetsbidrag inom området folkhälsa prövas mot Region Gävleborgs styrande dokument: Program för god och jämlik hälsa: God och jämlik hälsa för alla för ett hållbart Gävleborg, 2022-2030.

  • Hjärnkoll Gävleborg har under ett år arbetat med att starta upp samtalsgrupper för äldre män i länet. Syftet är att förebygga ensamhet, psykisk ohälsa och i slutändan suicid. Äldre män är en riskgrupp för suicid i Gävleborg. Samtalsgrupper har startat upp i flera kommuner i länet och vid ett eventuellt ytterligare avtalsår vill föreningen utvidga verksamheten till att omfatta både kvinnor och män från åldern 65 år.

  • Mälardalstrafik MÄLAB AB (nedan kallat Mälardalstrafik) ägs gemensamt av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro Län samt Region Östergötland och har sedan tidigare upphandlat avtal om allmän trafik för Stockholm-Mälardalsregionen. Då avtalet avslutats i förtid behöver Mälardalstrafik upphandla ett nytt avtal om allmän trafik med planerad trafikstart under år 2026. Ett nytt trafikavtal får inte ingås utan att ett nytt beslut om allmän trafikplikt har fattats.

     

    Trafiken som berörs är regionaltågstrafik i Stockholm – Mälardalsregionen, i dagsläget avser detta regionala tåglinjer på sträckorna Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala, Norrköping-Nyköping-Stockholm, Hallsberg-Katrineholm-Stockholm, Uppsala-Sala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping-Linköping, Uppsala-Tierp-Gävle samt i övrigt beskriven trafik och trafikutbud som framgår av Mälardalstrafiks Samverkansavtal med ägarregionerna.

     

    Region Gävleborg är inte delägare av Mälardalstrafik men på grund av att trafik bedrivs in i Gävleborgs län behöver Region Gävleborg vara delaktig i beslutet om allmän trafikplikt.

     

    Med stöd av 3 kap. 1 § kollektivtrafiklagen (2010:1065) har Mälardalstrafik tagit beslut om att föreslå delägarna i Mälardalstrafik samt Region Gävleborg att överlåta behörigheten till Region Stockholm att fatta beslut om allmän trafikplikt för regional tågtrafik i Stockholm-Mälardalsregionen samt att ingå överenskommelse avseende detta.

     

     

    Bifogad handling

    Bilaga 84.01 - Överenskommelse avseende behörighet för Region Stockholm att fatta beslut om allmän trafikplikt

     

  • Delegationsbeslut till Hållbarhetsnämnden finns (HN 2023/45) för att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna. Delegationsbeslutet lyder enligt följande:

    ”Godkänna delegation till Hållbarhetsnämnden att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna inom spannet 2-5 procent. Om förändringen av konsumentprisindex (KPI), inför beslut om årlig uppräkning av biljettpriserna, varit högre än 5 procent under den senast kända tolvmånadersperioden ska den maximala nivån på spannet för uppräkning utgöras av den faktiska procentuella förändringen av KPI. Spannet för den årliga uppräkningen av biljettpriserna avser priset för:

     

    • Enkelbiljett vuxen förköp i en zon och kan sedan variera mellan olika typer av biljetter utifrån prismodellens uppbyggnad
    • Övriga biljetter för privat kund vilka inte ingår i prismodellen. Den första årliga uppräkningen av biljettpriserna verkställs under 2025.”

     

    För att ha en budget i balans år 2025 föreslås att prisjustering av enkel- och periodbiljetter genomförs den 4 februari 2025. Förväntad intäktsökning per helår är cirka 12 000 000 SEK förutsatt oförändrat köpbeteende.

     

    Priset för en enkelbiljett vuxen förköp i en zon ökar med 1 SEK till 33 SEK vilket är en procentuell prisökning med cirka 3,1 procent. Den genomsnittliga prisökningen för alla biljetter är cirka 4,2 procent.

     

    Se även bilaga ”Prislista från 4 februari 2025”.

  • Region Gävleborg är regional kollektivtrafikmyndighet i Gävleborgs län och ansvarar för den regionala kollektivtrafiken. Region Gävleborg har bestämt att en Trafikplan ska upprättas som beskriver kollektivtrafiken i Gävleborgs län och de trafikutvecklingsåtgärder som planeras för kommande verksamhetsår. Trafikplanen ska beslutas av Regionfullmäktige.

    De förslag till trafikutvecklingsåtgärder som föreslås i Trafikplanen grundar sig på de viljeinriktningar, ambitioner och prioriteringar som beslutats i Trafikförsörjningsprogrammet för perioden 2022-2032 samt den politiska inriktningen för Region Gävleborg 2022-2026.

    En väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för en hållbar utveckling i hela Gävleborg. Kollektivtrafiken möjliggör på ett klimatsmart sätt studier och arbete på andra orter, bättre matchning på arbetsmarknaden samt ett större utbud av rekreation. Länets kommuner har via de dialogmöten som hållits kunnat påverka innehållet och utformningen av Trafikplanen. Synpunkter och förslag från trafikföretagen, resenärer och allmänheten har också varit en viktig förutsättning i framtagandet av Trafikplanen.

  • Väderskydd på det statliga vägnätet ägs och underhålls av respektive kommun som hållplatsen är placerad i. Detta har dock under längre tid varit föremål för diskussion då kommunernas personal oftast inte har rätt utbildning för att arbeta längs statliga vägar samt att kommunerna arbetar väldigt olika med väderskydden.

    Det har under senare tid även blivit påtagligt att Trafikverket önskar en samtalspart i frågan om väderskydd, vilket har bidragit till att Region Gävleborg nu har tagit fram en genomförandemodell i syfte att kunna ta över ägandeskapet för länets samtliga väderskydd på statliga vägar.

    Förslaget innebär att Region Gävleborg tar över samtliga väderskydd på det statliga vägnätet – cirka 600 stycken. Som motprestation för detta behöver samtliga kommuner ta över kostnaderna för sina respektive bussterminaler och således upphör intäkten gällande markhyra från Region Gävleborg att gälla.

    Vad gäller väderskydd på det kommunala vägnätet så hanterar detta dokument inte dessa, utan de ska även i fortsättningen ägas och underhållas av respektive kommun.

  • I en motion yrkar Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Ulla Andersson, Kristina Sjöström samt Alf Norberg (V) följande: 

     

    • Att X-trafik får i uppdrag att utreda och utveckla organiserad samåkning som en del av den allmänna kollektivtrafiken. 
    • att det finansieras inom ramen.

     

    Regionfullmäktige beslutade 2023-04-27 § 99 att överlämna motionen till Hållbarhetsnämnden för beredning.

     

    Svar: 

    X-trafiks uppdrag är att utveckla och samordna kollektivtrafik för så många människor som möjligt för ett hållbart resande. Utvecklingen av kollektivtrafiken sker i samarbete med kommunerna i Gävleborgs län och Trafikverket.

     

    Under 2016-2017 genomfördes projektet Samåkning i Gävleborg med hjälp av ett externt konsultföretag. I slutrapporten för projektet går att läsa att intresset för samåkningen ute i kommunerna var lågt, att det var svårt att rekrytera personer till de lokala arbetsgrupperna och att en av de deltagande kommunerna hoppade av projektet i förtid på grund av personell resursbrist.


    Den politiska ledningen bedömer att det inte är aktuellt att utveckla en organiserad samåkning med personbilar inom den allmänna kollektivtrafiken. Detta beror främst på att det skulle innebära en drastiskt ökad administration för X-trafik utan möjlighet att generera några intäkter, snarare skulle det leda till intäktsbortfall i en redan ansträngd ekonomi. Vi ställer även idag krav på fossilfrihet inom vår kollektivtrafik, vilket är svårt att kräva av privata bilister samtidigt som det skulle bli motsägelsefullt att frångå detta krav om samåkning organiseras som en del av den allmänna kollektivtrafiken.


    Med hänsyn till tidigare erfarenheter, där intresset var lågt och det var svårt att organisera logistiken, anser den politiska ledningen att motionärernas förslag är svårmotiverat. Vi anser det prioriterat att fortsätta arbetet för en ekonomi i balans och att utveckla den befintliga kollektivtrafiken i Region Gävleborg.

     

  • § 93

    Val av justerare

  • § 94

    Fastställande av dagordningen

  • § 95

    Anmälningar för kännedom

  • § 96

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik  

    Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, avdelningschef, ger statusrapport för kollektivtrafiken, bland annat om ofredanden i den särskilda kollektivtrafiken och X-trafiks rutiner kring hantering av sådana avvikelser.

     

    Avtalsuppföljning särskild kollektivtrafik - Andréas Eriksson återrapporterar om avtalsuppföljningen med trafikföretagen. X-trafik har träffat ett antal av företagen enskilt och kommer att fortsätta med resten. Behov finns av regelbundna kontakter. 

     

    Thomas Larsson, projektansvarig, återrapporterar om införandet av systemet Alfa som används vid planering och utförande av sjuk- och skolresor, färdtjänst samt vid andra restyper. 

     

    Staben

    Systematiskt arbetsmiljöarbete - Jan-Olof Friman, Trafik-, kultur- och folkhögskoledirektör samt Malin Englund, HR-konsult, föredrar om det systematiska arbetsmiljöarbetet i regionen samt hur arbetsmiljön i Hållbarhetsförvaltningen ser ut just nu. 

  • Katarina Nilsson, controller, redovisar den ekonomiska månadsrapporten per september 2024.

  • Lotta Skärberg, handläggare, redovisar internkontrollplanen 2025. 

  • Hållbarhetsnämnden lämnar verksamhetsbidrag till ideella idéburna organisationer inom det civila samhället, inom området folkhälsa.

     

    De ideella idéburna organisationerna i Gävleborg står för en unik och betydelsefull del av utvecklingen i länet. Genom ideella idéburna organisationer får länets invånare möjlighet att utveckla sina intressen och att driva sina frågor. Ett engagerat organisationsliv är en viktig demokratifråga och stimulerar till en positiv utveckling inom många olika områden i samhället.

     

    Bidraget syftar till att stärka den idéburna sektorns roll i samhället samt att stimulerat till utveckling och verksamhet inom hållbar tillväxt och folkhälsa. Verksamhet för barn och unga är prioriterad.

     

    Bidraget kan sökas av de ideella och idéburna organisationer som:

    • driver verksamhet i minst fyra av länets kommuner,

    • är demokratiskt uppbyggda och har egen styrelse,

    • är öppna för alla och har ett frivilligt medlemskap.

     

    Ansökan om verksamhetsbidrag inom området folkhälsa prövas mot Region Gävleborgs styrande dokument: Program för god och jämlik hälsa: God och jämlik hälsa för alla för ett hållbart Gävleborg, 2022-2030.

  • Hjärnkoll Gävleborg har under ett år arbetat med att starta upp samtalsgrupper för äldre män i länet. Syftet är att förebygga ensamhet, psykisk ohälsa och i slutändan suicid. Äldre män är en riskgrupp för suicid i Gävleborg. Samtalsgrupper har startat upp i flera kommuner i länet och vid ett eventuellt ytterligare avtalsår vill föreningen utvidga verksamheten till att omfatta både kvinnor och män från åldern 65 år.

  • Mälardalstrafik MÄLAB AB (nedan kallat Mälardalstrafik) ägs gemensamt av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro Län samt Region Östergötland och har sedan tidigare upphandlat avtal om allmän trafik för Stockholm-Mälardalsregionen. Då avtalet avslutats i förtid behöver Mälardalstrafik upphandla ett nytt avtal om allmän trafik med planerad trafikstart under år 2026. Ett nytt trafikavtal får inte ingås utan att ett nytt beslut om allmän trafikplikt har fattats.

     

    Trafiken som berörs är regionaltågstrafik i Stockholm – Mälardalsregionen, i dagsläget avser detta regionala tåglinjer på sträckorna Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala, Norrköping-Nyköping-Stockholm, Hallsberg-Katrineholm-Stockholm, Uppsala-Sala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping-Linköping, Uppsala-Tierp-Gävle samt i övrigt beskriven trafik och trafikutbud som framgår av Mälardalstrafiks Samverkansavtal med ägarregionerna.

     

    Region Gävleborg är inte delägare av Mälardalstrafik men på grund av att trafik bedrivs in i Gävleborgs län behöver Region Gävleborg vara delaktig i beslutet om allmän trafikplikt.

     

    Med stöd av 3 kap. 1 § kollektivtrafiklagen (2010:1065) har Mälardalstrafik tagit beslut om att föreslå delägarna i Mälardalstrafik samt Region Gävleborg att överlåta behörigheten till Region Stockholm att fatta beslut om allmän trafikplikt för regional tågtrafik i Stockholm-Mälardalsregionen samt att ingå överenskommelse avseende detta.

     

     

    Bifogad handling

    Bilaga 84.01 - Överenskommelse avseende behörighet för Region Stockholm att fatta beslut om allmän trafikplikt

     

  • Delegationsbeslut till Hållbarhetsnämnden finns (HN 2023/45) för att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna. Delegationsbeslutet lyder enligt följande:

    ”Godkänna delegation till Hållbarhetsnämnden att årligen genomföra uppräkning av biljettpriserna inom spannet 2-5 procent. Om förändringen av konsumentprisindex (KPI), inför beslut om årlig uppräkning av biljettpriserna, varit högre än 5 procent under den senast kända tolvmånadersperioden ska den maximala nivån på spannet för uppräkning utgöras av den faktiska procentuella förändringen av KPI. Spannet för den årliga uppräkningen av biljettpriserna avser priset för:

    • Enkelbiljett vuxen förköp i en zon och kan sedan variera mellan olika typer av biljetter utifrån prismodellens uppbyggnad
    • Övriga biljetter för privat kund vilka inte ingår i prismodellen. Den första årliga uppräkningen av biljettpriserna verkställs under 2025.”

     

    För att ha en budget i balans år 2025 föreslås att prisjustering av enkel- och periodbiljetter genomförs den 4 februari 2025. Förväntad intäktsökning per helår är cirka 12 000 000 SEK förutsatt oförändrat köpbeteende.

     

    Priset för en enkelbiljett vuxen förköp i en zon ökar med 1 SEK till 33 SEK vilket är en procentuell prisökning med cirka 3,1 procent. Den genomsnittliga prisökningen för alla biljetter är cirka 4,2 procent.

     

    Se även bilaga ”Prislista från 4 februari 2025”.

  • Region Gävleborg är regional kollektivtrafikmyndighet i Gävleborgs län och ansvarar för den regionala kollektivtrafiken. Region Gävleborg har bestämt att en Trafikplan ska upprättas som beskriver kollektivtrafiken i Gävleborgs län och de trafikutvecklingsåtgärder som planeras för kommande verksamhetsår. Trafikplanen ska beslutas av Regionfullmäktige.

    De förslag till trafikutvecklingsåtgärder som föreslås i Trafikplanen grundar sig på de viljeinriktningar, ambitioner och prioriteringar som beslutats i Trafikförsörjningsprogrammet för perioden 2022-2032 samt den politiska inriktningen för Region Gävleborg 2022-2026.

    En väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för en hållbar utveckling i hela Gävleborg. Kollektivtrafiken möjliggör på ett klimatsmart sätt studier och arbete på andra orter, bättre matchning på arbetsmarknaden samt ett större utbud av rekreation. Länets kommuner har via de dialogmöten som hållits kunnat påverka innehållet och utformningen av Trafikplanen. Synpunkter och förslag från trafikföretagen, resenärer och allmänheten har också varit en viktig förutsättning i framtagandet av Trafikplanen.

  • Väderskydd på det statliga vägnätet ägs och underhålls av respektive kommun som hållplatsen är placerad i. Detta har dock under längre tid varit föremål för diskussion då kommunernas personal oftast inte har rätt utbildning för att arbeta längs statliga vägar samt att kommunerna arbetar väldigt olika med väderskydden.

    Det har under senare tid även blivit påtagligt att Trafikverket önskar en samtalspart i frågan om väderskydd, vilket har bidragit till att Region Gävleborg nu har tagit fram en genomförandemodell i syfte att kunna ta över ägandeskapet för länets samtliga väderskydd på statliga vägar.

    Förslaget innebär att Region Gävleborg tar över samtliga väderskydd på det statliga vägnätet – cirka 600 stycken. Som motprestation för detta behöver samtliga kommuner ta över kostnaderna för sina respektive bussterminaler och således upphör intäkten gällande markhyra från Region Gävleborg att gälla.

    Vad gäller väderskydd på det kommunala vägnätet så hanterar detta dokument inte dessa, utan de ska även i fortsättningen ägas och underhållas av respektive kommun.

  • I en motion yrkar Petra Modée, Lars-Göran Langeborg, Ulla Andersson, Kristina Sjöström samt Alf Norberg (V) följande: 

     

    • Att X-trafik får i uppdrag att utreda och utveckla organiserad samåkning som en del av den allmänna kollektivtrafiken. 
    • att det finansieras inom ramen.

     

    Regionfullmäktige beslutade 2023-04-27 § 99 att överlämna motionen till Hållbarhetsnämnden för beredning.

     

    Svar: 

    X-trafiks uppdrag är att utveckla och samordna kollektivtrafik för så många människor som möjligt för ett hållbart resande. Utvecklingen av kollektivtrafiken sker i samarbete med kommunerna i Gävleborgs län och Trafikverket.

     

    Under 2016-2017 genomfördes projektet Samåkning i Gävleborg med hjälp av ett externt konsultföretag. I slutrapporten för projektet går att läsa att intresset för samåkningen ute i kommunerna var lågt, att det var svårt att rekrytera personer till de lokala arbetsgrupperna och att en av de deltagande kommunerna hoppade av projektet i förtid på grund av personell resursbrist.


    Den politiska ledningen bedömer att det inte är aktuellt att utveckla en organiserad samåkning med personbilar inom den allmänna kollektivtrafiken. Detta beror främst på att det skulle innebära en drastiskt ökad administration för X-trafik utan möjlighet att generera några intäkter, snarare skulle det leda till intäktsbortfall i en redan ansträngd ekonomi. Vi ställer även idag krav på fossilfrihet inom vår kollektivtrafik, vilket är svårt att kräva av privata bilister samtidigt som det skulle bli motsägelsefullt att frångå detta krav om samåkning organiseras som en del av den allmänna kollektivtrafiken.


    Med hänsyn till tidigare erfarenheter, där intresset var lågt och det var svårt att organisera logistiken, anser den politiska ledningen att motionärernas förslag är svårmotiverat. Vi anser det prioriterat att fortsätta arbetet för en ekonomi i balans och att utveckla den befintliga kollektivtrafiken i Region Gävleborg.

     

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.