Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik  

     

    • Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson (15 min)

     

    Folkhälsa och hållbarhet

     

    • Återrapportering - Avslutad IOP - Kvinnojouren Blåklockan (HN 2021/141) - Jennie Palmberg, (10 min)
  • Föreningen Frisk & Fri, lokalavdelningen Gävleborg, har inkommit med en ansökan om att ingå samverkansavtal med Hållbarhetsnämnden inom ramen för IOP. Samverkan ska omfatta 15 stycken föreläsningar i länet för olika målgrupper (tränare, yrkesverksamma samt barn och ungdomar). Målet är att förebygga ätstörningar och arbeta hälsofrämjande.

     

    Enligt Socialstyrelsen (2023) har det nationellt skett en ökning på 30 procent de senaste fem åren gällande personer som fått vård för ätstörningar inom åldrarna 15–29 år. Det har även skett en ökning av patienter med ätstörningsdiagnos inom specialiserad öppenvård i Gävleborg. De senaste fem åren har det skett en ökning på 152 procent gällande personer under 18 år som behandlats för ätstörning och en ökning på 63 procent gällande personer över 18 år.

  •   7

    Ekonomisk månadsrapport per juli 2024

  •   8

    Hållbarhetsnämndens årsplan 2025-2027

  • Mälardalstrafik MÄLAB AB (nedan kallat Mälardalstrafik) ägs gemensamt av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro Län samt Region Östergötland och har sedan tidigare upphandlat avtal om allmän trafik för Stockholm-Mälardalsregionen. Då avtalet avslutats i förtid behöver Mälardalstrafik upphandla ett nytt avtal om allmän trafik med planerad trafikstart under år 2026. Ett nytt trafikavtal får inte ingås utan att ett nytt beslut om allmän trafikplikt har fattats.

     

    Trafiken som berörs är regionaltågstrafik i Stockholm – Mälardalsregionen, i dagsläget avser detta regionala tåglinjer på sträckorna Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala, Norrköping-Nyköping-Stockholm, Hallsberg-Katrineholm-Stockholm, Uppsala-Sala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping-Linköping, Uppsala-Tierp-Gävle samt i övrigt beskriven trafik och trafikutbud som framgår av Mälardalstrafiks Samverkansavtal med ägarregionerna.

     

    Region Gävleborg är inte delägare av Mälardalstrafik men på grund av att trafik bedrivs in i Gävleborgs län behöver Region Gävleborg vara delaktig i beslutet om allmän trafikplikt.

     

    Med stöd av 3 kap. 1 § kollektivtrafiklagen (2010:1065) har Mälardalstrafik tagit beslut om att föreslå delägarna i Mälardalstrafik samt Region Gävleborg att överlåta behörigheten till Region Stockholm att fatta beslut om allmän trafikplikt för regional tågtrafik i Stockholm-Mälardalsregionen samt att ingå överenskommelse avseende detta.

     

     

    Bifogad handling

    Bilaga 31.01 - Överenskommelse avseende behörighet för Region Stockholm att fatta beslut om allmän trafikplikt

  • Reviderad TEN-T – introduktion och översikt för kommuner och regioner

    Datum: 5 september

    Plats: Webbsändning

    Anmälan: Reviderad TEN-T – introduktion och översikt för kommuner och regioner | SKR

  • § 70

    Val av justerare

  • § 71

    Fastställande av dagordningen

  • § 72

    Anmälningar för kännedom

  • § 73

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik  

    Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, avdelningschef, ger statusrapport av kollektivtrafiken, bland annat om hur resandet inom Sveriges regioner har utvecklats under 2023 jämfört med 2019. 

     

    Folkhälsa och hållbarhet

    Återrapportering - Avslutad IOP - Kvinnojouren Blåklockan (HN 2021/141) - Jennie Palmberg, strateg, återrapporterar om regionens samverkan med kvinnojouren Blåklockan vars syfte är att förebygga psykisk ohälsa, suicid och våld i nära relationer hos unga. 

  • Föreningen Frisk & Fri, lokalavdelningen Gävleborg, har inkommit med en ansökan om att ingå samverkansavtal med Hållbarhetsnämnden inom ramen för IOP. Samverkan ska omfatta 15 stycken föreläsningar i länet för olika målgrupper (tränare, yrkesverksamma samt barn och ungdomar). Målet är att förebygga ätstörningar och arbeta hälsofrämjande.

     

    Enligt Socialstyrelsen (2023) har det nationellt skett en ökning på 30 procent de senaste fem åren gällande personer som fått vård för ätstörningar inom åldrarna 15–29 år. Det har även skett en ökning av patienter med ätstörningsdiagnos inom specialiserad öppenvård i Gävleborg. De senaste fem åren har det skett en ökning på 152 procent gällande personer under 18 år som behandlats för ätstörning och en ökning på 63 procent gällande personer över 18 år.

  • Katarina Nilsson, controller, föredrar om månadsrapporten per juli 2024. 

  • Lotta Skärberg, handläggare, informerar. Beslut ska fattas på Hållbarhetsnämndens sammanträde den 26 september.

  • Linda Landström, utvecklingsstrateg, informerar. Beslut ska fattas på Hållbarhetsnämndens sammanträde den 26 september.

     

    Mälardalstrafik MÄLAB AB (nedan kallat Mälardalstrafik) ägs gemensamt av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro Län samt Region Östergötland och har sedan tidigare upphandlat avtal om allmän trafik för Stockholm-Mälardalsregionen. Då avtalet avslutats i förtid behöver Mälardalstrafik upphandla ett nytt avtal om allmän trafik med planerad trafikstart under år 2026. Ett nytt trafikavtal får inte ingås utan att ett nytt beslut om allmän trafikplikt har fattats.

     

    Trafiken som berörs är regionaltågstrafik i Stockholm – Mälardalsregionen, i dagsläget avser detta regionala tåglinjer på sträckorna Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala, Norrköping-Nyköping-Stockholm, Hallsberg-Katrineholm-Stockholm, Uppsala-Sala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping-Linköping, Uppsala-Tierp-Gävle samt i övrigt beskriven trafik och trafikutbud som framgår av Mälardalstrafiks Samverkansavtal med ägarregionerna.

     

    Region Gävleborg är inte delägare av Mälardalstrafik men på grund av att trafik bedrivs in i Gävleborgs län behöver Region Gävleborg vara delaktig i beslutet om allmän trafikplikt.

     

    Med stöd av 3 kap. 1 § kollektivtrafiklagen (2010:1065) har Mälardalstrafik tagit beslut om att föreslå delägarna i Mälardalstrafik samt Region Gävleborg att överlåta behörigheten till Region Stockholm att fatta beslut om allmän trafikplikt för regional tågtrafik i Stockholm-Mälardalsregionen samt att ingå överenskommelse avseende detta.

     

     

    Bifogad handling

    Bilaga 31.01 - Överenskommelse avseende behörighet för Region Stockholm att fatta beslut om allmän trafikplikt

  • Reviderad TEN-T – introduktion och översikt för kommuner och regioner

    Datum: 5 september

    Plats: Webbsändning

    Anmälan: Reviderad TEN-T – introduktion och översikt för kommuner och regioner | SKR

  • Petra Modée (V) yrkar på att det systematiska arbetsmiljöarbetet för Hållbarhetsnämndens förvaltning ska redovisas på kommande sammanträde.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.