Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • X-trafik

    Status i kollektivtrafiken - Andréas Eriksson, (20 min)

     

    Erfarenheter gällande 1-zon taxa i allmän kollektivtrafik - Andréas Eriksson (30 min)

     

    Övrigt

    Besök från NTF Gävleborg - Katarina Hedberg (30 min)

  • Det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen utgör en grund för planeringen av tågtrafiken i Dalarna, Gävleborgs, Västmanlands och Örebro län. Det är Tåg i Bergslagens ägare som uppdragit att ta fram programmet. Programmet har tagits fram gemensamt av de förvaltningar inom respektive region som har ansvar för kollektivtrafik, med stöd av Tåg i Bergslagen. Programmet tar sikte på fyra olika tidpunkter, 2024, som utgör en nulägesbeskrivning, samt planerade förändringar till årtalen 2027, 2030 och 2035.

     

    Påverkan på Gävleborgs län

     

    Utifrån det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 är det följande förändringar som kommer att påverka Gävleborg:
     

    · Linje 54, Godsstråket: En dubbeltur på vardagar Gävle - Örebro tas bort från och med tågplanen 2027 (T27). Tåg i Bergslagen har efter detta endast kvar helgtrafik på Godsstråket genom Bergslagen, som utökas från två till tre dubbelturer. Helgtrafiken har i nuläget en balans mellan kostnader och intäkter, och även en utökning bedöms kunna finansieras i sin helhet med ökade biljettintäkter. Genom att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 tas beslut om att genomföra denna förändring.
     

    · Linje 53, Bergslagsbanan: Från år 2030 beskrivs en möjlighet till utökad turtäthet i peaktid under vardagar på sträckan Gävle – Falun. Trafikutbudet skulle då utökas från dagens 17 dubbelturer till 23 dubbelturer. Grunden för en sådan trafikutökning skulle vara att förstärka möjligheterna till studie- och arbetspendling. Den utökade turtätheten förutsätter även att tillgång till fler dimensionerande fordon finns, för Region Gävleborg skulle det innebära en utökning från 2,4 fordon T27 till 3,6 fordon T30. Det korta tidsperspektivet förutsätter således att det finns ändamålsenliga begagnade fordon tillgängliga då nyanskaffning inte utgör ett rimligt alternativ.
     
    Region Gävleborgs eventuella beslut huruvida en utökning av trafiken ska ske kommer att tas i kommande trafikplaner i enlighet med ordinarie beslutsprocess. Att anta det Långsiktiga programmet för Tåg i Bergslagen 2025-2035 utgör därmed inte ett beslut om denna trafikutökning.
     

    · Linje 53, Bergslagsbanan: Mellan år 2030 till 2035 läggs Gävle västra till som ny station för trafiken på Bergslagsbanan i syfte att stärka tillgängligheten till viktiga målpunkter i Gävle.

  • X-trafik och Dalatrafik erbjuder gemensamma biljetter som gör det enklare att resa både i Gävleborgs län och Dalarnas län på en och samma biljett.

     

    Kombinationsbiljetterna som finns är 30-dagarsbiljett och årsbiljett för kundkategorierna vuxen, 7-19 år, studerande samt seniorbiljett (endast som årsbiljett). 

     

    Biljetterna gäller på X-trafiks bussar, X-tåg, Dalatrafiks bussar, Tåg i Bergslagen (TiB) samt med SJ inom Gävleborgs län med SJ-tågtillägg. 

     

    En passiv prisjustering av dessa biljetter genomfördes den 1 maj 2025. Region Dalarna/Dalatrafik har efter detta, i juni, erhållit ett domstolsbeslut gällande att de inte får ha kvar sin nuvarande pris- och zonmodell. Kammarrätten slog fast att personer bosatta i Borlänge kommun, men också andra som behöver passera Borlänges kommungräns, särbehandlas negativt. En ny pris- och zonmodell kommer därmed att införas den 1 oktober 2025 vilket påverkar Dalatrafiks del av biljettpriset i kombinationsbiljetterna. Biljettpriserna kommer därmed att sänkas i olika omfattning beroende på typ av biljett.

     

    På grund av ovan behöver en så kallad passiv prisjustering genomföras och Bilaga 2.1 – Prissättning och intäktsfördelning i befintligt samverkansavtal mellan X-trafik och Dalatrafik behöver justeras. För beslut om passiva prisjusteringar finns delegation till Hållbarhetsnämnden (RS 2021/1925).

     

    Följande handling bifogas till ärendet:

    · Bilaga 2.1 – Prissättning och intäktsfördelning

  •   8

    Ekonomisk månadsrapport per juli 2025

  •   9

    Hållbarhetsnämndens årsplan 2026-2028

  • För att avlasta hållbarhetsnämnden rutinärenden och möjliggöra en effektiv och rättssäker förvaltning har nämnden möjlighet att delegera beslutanderätt i visst ärende eller en viss grupp av ärenden till ledarmötet eller anställda inom Region Gävleborg.

     

    Hållbarhetsnämndens nuvarande delegationsordning antogs 2022. Tidigare har de flesta delegationer getts till Trafik- kultur och folkhögskoledirektör med möjlighet till vidaredelegationer. Detta har över tid lett till ett svåröverblickat regelverk. Ambitionen med denna delegationsordning är att istället övergå till en ordning med direkta delegationer där beslutanderätten kan utläsas i ett samlat dokument. Innehållsmässigt har innehållet standardiserats för att vara likalydande med övriga delegationsordningar inom regionen. Delegationerna om att återkalla tillstånd för färdtjänst och riksfärdtjänst har strukits då dessa beslut utgör den typ av myndighetsutövning mot enskild som ej får delegeras.

  • PWC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning. Granskningens syfte är att bedöma om hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och om den interna kontrollen är tillräcklig. Syftet med granskningen är även att bedöma om redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförligt till privata utförare är ändamålsenliga. Granskningen resulterade i en revisionsrapport som översänts till hållbarhetsnämnden för kommentarer.

     

    Den samlande bedömningen efter genomförd granskning är att hållbarhetsnämndens uppföljning och styrning av privata utförare till övervägande del bedrivs på ett ändamålsenligt sätt, samt att den interna kontrollen i sammanhanget i begränsad utsträckning är tillräcklig. Redovisningsrutinerna avseende intäkter och kostnader hänförlig till privata utförare bedöms till övervägande del ändamålsenliga.

     

  • mars 2025 fick Region Gävleborg regeringens direktiv om att ta fram en ny länsplan för planperioden 2026-2037. Direktivet innehöll en preliminär ekonomisk ram på 1 634 miljoner kronor och efter Trafikverkets avräkning utifrån redan upparbetade kostnader återstod en faktisk planeringsram om 1 578 miljoner kronor.

     

    Under revideringsarbetet och framtagandet av länsplanen för planperioden 2026-2037 har Region Gävleborg fört löpande dialoger med framförallt länets tio kommuner, Länsstyrelsen Gävleborg, Mellansvenska Handelskammaren och Trafikverket Mellersta regionen. Detta arbete har resulterat i ett planförslag, som efter beslut i Hållbarhetsnämnden kommer att skickas ut på samråd under perioden 1 september-31 oktober 2025.  

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.