Möte 2020-04-27
-
1
Hålltider
-
2
Val av justerare samt datum för justering
-
3
Fastställande av dagordningen
-
4
Anmälan av delegationsärenden
-
Bilagor
-
332kb Ladda ner dokument
-
388kb Ladda ner dokument
-
381kb Ladda ner dokument
-
363kb Ladda ner dokument
-
350kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
-
6
Kurser och konferenser
-
7
Beslutsuppföljning
-
8
Information från Hälso- och sjukvårdsdirektören
-
9
Resultatredovisning per mars
-
Resultatet för perioden uppgick till -119,1 mnkr jämfört med budgeterade -28,8 mnkr, d.v.s. en avvikelse med -90,3 mnkr. Verksamhetens intäkter uppgick till 1 975,3 mnkr och avvek positivt mot budget med 18,2 mnkr. Den främsta förklaringen bakom denna avvikelse är högre specialdestinerade statsbidrag (19 mnkr). Verksamhetens kostnader uppgick till 2 094,4 mnkr och avvek negativt mot budget med 108,5 mnkr. Främsta orsaker var att kostnader för inhyrd personal översteg budget med 57,4 mnkr samt kostnader för egen personal med 35,2 mnkr. Finansiella kostnader uppgick till 0,9 mnkr, 0,3 mnkr lägre än budget.
Resultatprognosen för året uppgår till -345,3 mnkr. Verksamhetens intäkter beräknas uppgå till 8 036,1 mnkr, vilket är 200,5 mnkr högre än budgeterat. Främsta anledning är ökade specialdestinerade statsbidrag. Verksamhetens kostnader förväntas uppgå till 8 381,3 mnkr, vilket är 545,8 mnkr högre än budgeterat. Ökningen finns främst inom inhyrd personal samt kostnader för egen personal.
Periodens investeringar uppgick till 13,2 mnkr och där genomförda investeringar under kvartalet främst var försenade investeringar ifrån 2019. Investeringsprognosen för året uppgår till 78,2 mnkr, d.v.s. 41,8 mnkr lägre än budgeterat. De största prognostiserade investeringarna är en linjäraccelerator till strålbehandlingen (24 mnkr) samt investeringar kopplat till inflyttningen i Tullhuset (5 mnkr).
Mål och satsningar inom nämndens prioriterade områden för 2020 bedöms helt eller delvis kunna uppnås under året förutom målen ”Undvikbara vårdskador ska minska mot föregående år”, ”Vården ska vara lätt att nå och ges i rimlig tid” samt ”Den nationella kunskapsstyrningen, som syftar till jämlik och jämställd hälsa och sjukvård, ska etableras och vara i drift inom alla programområden” -
11
Verksamhetsplan 2020 för hälso- och sjukvårdsförvaltningen
-
12
Ramfördelning - Information ny tidplan
-
I årets revidering ingår införande av en patientavgift för kvalificerade telefonkontakter för andra personalkategorier än läkare.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
14
Internkontrollplan 2020
-
15
Oberoende av inhyrd personal
-
16
Information från Samverkansnämnden Uppsala - Örebro sjukvårdsregion
-
Enligt lagen om merkostnadsersättning (kap 50, socialförsäkringsbalken, 2010:110) kan den som är sjuk eller funktionshindrad under vissa förutsättningar få behovsbaserad merkostnadsersättning från Försäkringskassan, från 19 års ålder, för att täcka de merkostnader som hemdialys innebär. Personer som startar sin hemdialys efter 65 års ålder har idag inte möjlighet att få statlig ersättning för sina merkostnader. Samverkansnämnden, Uppsala-Örebro sjukvårdsregion, rekommenderar samtliga regioner inom sjukvårdsregionen att införa ersättning till dessa patienter enligt schablon.
Rekommendationen syftar till att bidra en mer jämlik vård i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion.Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion föreslår Patrik Stenvard (M) och Annemari Bergström (M).
-
att Region Gävleborg förbättrar och utökar samarbetet med länets skolhälsovård för att möjliggöra tidigare insatser och åtgärder för våra barn och unga
-
att Region Gävleborg tilldelar primärvården ett ansvar och utökade resurser för att skapa en hållbar och långsiktig plattform för att tillsammans med skolhälsovården arbeta med att förebygga psykisk ohälsa hos våra barn och unga
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion föreslår Maria Molin (M):
-
Att en utredning ska tillsättas för att utreda för- och nackdelar med att ansluta ambulansen i Region Gävleborg till Region Uppsalas larmcentral samt deras beslutsstöd.
Bilagor
-
300kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-