Möte 2024-12-04
-
1
Upprop/Val av justerare/justeringstid
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Anmälningar för kännedom
-
4
Ev. Redovisning av delegeringsbeslut
-
5
Information från Patientnämnden
-
Den reviderade cancerplanen 2025–2027 syftar till att de aktiviteter som bör genomföras för att uppnå målen i den nationella cancerstrategin verkställs.
Den reviderade versionen av cancerplanen är uppbyggd på ett sätt som ska möjliggöra att den används i verksamheterna och i sjukvårdens ledningsgrupper.
Upptagna utvecklingsområden är utvalda utifrån sjukvårdsregionens nuvarande behov och planen syftar till att lyfta in nya aktiviteter inom dessa områden. Detta utesluter inte fortsatt utvecklingsarbete med aktiviteter som funnits med i tidigare utvecklingsplaner om behovet fortfarande kvarstår, utan avser att bredda perspektivet ytterligare.
Region Gävleborgs handlingsplan är uppbyggd för att användas praktiskt med mål och aktiviteter, följs upp kontinuerligt av styrgruppen för LPO Cancersjukdomar samt årligen av RCC Mellansverige.
Cancerplan 2025–2027 är antagen av Samverkansnämnden i sjukvårdsregion Mellansverige den 1 oktober 2024. Den nya versionen börjar gälla 1 januari 2025. -
Ett initiativärende från Ulla Andersson (V) och Kristina Sjöström (V) har inkommit med följande yrkanden
- Att Region Gävleborg går in som medfinansiär i Fontänhuset Sandviken.
- Att Region Gävleborg bör ta initiativ för stärka verksamheten i länets kommuner för personer med psykisk ohälsa.
-
Konceptet SPOT (Specialistpsykiatriskt Omvårdnadsteam) är ett arbetssätt som ska ses som ytterligare en förflyttning mot God och Nära vård och leda till de regiongemensamma målen för omställningen uppfylls, nämligen;
- Jag får rätt hjälp och stöd i rätt tid
- Jag får stöd i att främja min hälsa
- Min egen kraft tas till vara
- Sammanhållet och enkelt för mig
-
Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.
Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.
Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom Hälso- och sjukvårdsnämnden varit betryggande.
-
Sjukhushundar har länge använts inom vården, bland annat inom psykiatri, geriatrik och kriminalvården, för att stötta patienters välbefinnande. Det finns flera studier som visar på goda effekter av denna behandling vad gäller smärtupplevelser, rädsla, oro och tillfrisknande. Med denna pilot vill Region Gävleborg erbjuda en liknande möjlighet för barn och unga som vistas längre perioder på sjukhus.
Sjukhushundar är välutbildade och specialtränade hundar. En särskilt utbildad sjukhundsinstruktör ansvarar för hunden i sjukvårdsmiljön. Sjukhushundar tränas för att ta hänsyn till patientsäkerhet, infektionsrisker och vårdhygien i stort. Vårdhundar är således av en annan kategori och tillåts inte i sjukhusmiljö.
Under piloten kommer patienter som spenderar mycket eller lång tid på sjukhus att ges möjlighet att träffa sjukhushund. Patientens behov är det som ska styra hur denna behandling prioriteras. Hälso- och sjukvårdens mål är att med hög kvalitet, säkerhet, delaktighet och trygghet sätta människan i centrum, genom att utgå från dennes specifika behov. Vården ska tillhandahålla rehabilitering och utrustning som förbättrar patientens tillstånd och ger denne en högre livskvalitet.
Ett antal förebyggande åtgärder kommer att vidtas för att säkerställa god hygien, här kommer allergiaspekten att finnas med. Patienter med astma och allergi kan känna sig trygga med att de får en fortsatt god och säker vård. Information till aktuella patientföreningar kommer att ges och en utvärdering av piloten kommer att genomföras där patientföreningarnas synpunkter tas med.
Ytterligare information
Sveriges Radio, Vetenskapsradion 2015-01-16:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=415&artikel=6069765
Youtube 2018-06-04 ”Vårdhunden Livia hjälper cancersjuka barn”:
https://www.youtube.com/watch?v=Bekkwye43OM
Läkartidningen 2018-08-28:
-
Efter regionfullmäktiges beslut den 26-27 november 2024 om Budget 2025 och ekonomisk plan 2026 – 2027, uppgår hälso- och sjukvårdsnämndens budgetram 2025 till 8 179,9 mnkr.
Nämnden fördelar ramen till Intern produktion hälso- och sjukvård, Extern produktion hälso- och sjukvård, Smittskydd, Ledning hälso- och sjukvård samt Hälso- och sjukvårdsgemensamma resurser.
-
Vid regionstyrelsens sammanträde den 5/11 2024 avslogs ansökan om fortsatt avsteg från hälsovalet med tillägget; ”Som en konsekvens av avslagsbeslutet på avstegsansökan så inleds omlistningsprocessen av Baldersnäs patienter när detta beslut vunnit laga kraft förutsatt att inte Hälsocentralen uppfyller de grundläggande åtaganden i Hälsovalshandboken”.
Baldersnäs hälsocentral stängdes för ordinär verksamhet under pandemin och användes som vaccinationsställe. Under hösten 2023 öppnades hälsocentralen igen, dock inte i full omfattning utan med avsteg gällande kompetens och öppettider som beskrivs i Handbok Hälsoval. Att klara av bemanningen har varit en utmaning ända sedan hälsocentralen öppnades. Vi har under några år försökt på många olika sätt att rekrytera utan att lyckas med alla yrkeskategorier som det finns behov av samtidigt.
-
Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens åtgärder för en ekonomi i balans. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023 och 2024. Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden
- Fastställa nämndens fördelningsprinciper för budgetramen med en tydlig koppling till nämndens prioriterade mål och eventuella satsningar, då denna fördelning är av sådan vikt för nämndens möjlighet att styra och prioritera.
- Komplettera upprättade åtgärdsplaner med uppgifter om tidsplan och åtgärdernas beräknade effekt. Det är särskilt viktigt med en löpande uppföljning för att säkerställa att nämnden ges möjlighet att fatta beslut och följa upp om genomförda effektiviseringar får avsedd effekt och om dessa är tillräckliga eller ytterligare beslut om verksamhetsförändringar måste fattas.
-
14
Resultatredovisning per oktober 2024
-
15
Åtgärder för ekonomi i balans
-
16
Tillgänglighet inom hälso- och sjukvård
-
17
Framtidsbygget 2024 - Gävle och Hudiksvalls sjukhus
-
18
Information om Cosmic
-
Satsningar på kvinnors hälsa är ett område som budget och årsplanen fokuserar på, varav klimakterievård är ett specifikt område där man vill göra en tydlig förflyttning. Klimakteriet kan medföra en rad fysiska och psykiska symptom, inklusive värmevallningar, sömnsvårigheter och humörsvängningar Brist på adekvat vård riskerar att försämra livskvaliteten för en betydande del av befolkningen under flera år.
Det finns ett växande intresse och kunskap om klimakterievårdens betydelse, både inom forskningen och bland allmänheten. Sjukvården bör ligga i framkant och möta dessa behov med evidensbaserade insatser. Socialstyrelsens nya riktlinjer förväntas komma hösten 2025.
Vi ser att Min Vård Gävleborg kan utvecklas för att möta kvinnor med klimakteriebesvär och skapa en process där kvinnorna direkt lotsas till rätt kompetens/behandling utifrån sina besvär.
-
20
Remiss avseende förslag till nationell strategi inom området sällsynta hälsotillstånd
-
Samverkansnämnden beslutade på sitt möte den 27 september 2024 att rekommendera sjukvårdsregionens regioner att godkänna de reviderade bilagorna kopplade till avtal om samverkan inom Sjukvårdsregion Mellansverige som gäller från den 1 januari 2021 och tillsvidare.
De reviderade bilagorna är;
- 2a Avtal om vård vid universitetssjukhus i sjukvårdsregionen mellan regioner i Sjukvårdsregion Mellansverige 2025-2028
- 2b Appendix 1 Pris och ersättningsmodell Mellansverige
- 3 Avtal om vård vid sjukhus i sjukvårdsregionen mellan regioner i Sjukvårdsregion Mellansverige 2025-2028.Regionstyrelsen beslutade i ärendet vid sammanträdet 28 november 2024.
-
22
Hälso- och sjukvårdsdirektören informerar
-
I en motion föreslår Sverigedemokraterna följande
- Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att inleda försök med en ”svart låda” vid operationer för att öka patientsäkerheten och förbättra uppföljningen för personalen.
Regionfullmäktige beslutade 2021-02-25 §104 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
-
I en motion föreslår Socialdemokraterna följande
- Att Region Gävleborg systematiskt integrerar barns och ungas rättigheter och behov i planeringen och organiseringen av hälso- och sjukvården.
Regionfullmäktige beslutade 2023-04-27 §97 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
-
Ett initiativärende från Jan Lahenkorva (S) har inkommit med följande yrkanden
- Att en utredning som visar på nyttan i förhållande till kostnaden vid införande av en helgjour startas.
- Att resultatet av utredningen presenteras för hälso- och sjukvårdsnämnden senast maj 2025 för att möjliggöra ett eventuellt införande 2026.
-
Ett initiativärende från Ulla Andersson (V) och Kristina Sjöström (V) har inkommit med följande förslag
- Att en utredning tillsätts för att utreda hur och på vilket sätt en självstyrande verksamhet kan införas inom psykiatrin i Hudiksvall.
- Att utredningens resultat presenteras och involverar psykiatrins anställda för att därefter efterfråga personalens intresse för ett införande av en självstyrande verksamhet i Hudiksvall.
- Att Region Gävleborg inför självstyrande verksamhet, med börja på avdelning 10, inom psykiatrin i Hudiksvall för att därefter utvärderas och införas på fler enheter om utvärderingens resultat och införandet på avdelning 10 blivit lyckosamt.
-
Ett initiativärende från Jan Lahenkorva (S) har inkommit med följande yrkanden
- Att hälso- och sjukvårdsnämnden på dagens sammanträde fattar beslut om framtiden för Baldersnäs hälsocentral.
- Att hälso- och sjukvårdsnämnden snarast öppnar Baldersnäs hälsocentral i enlighet med kraven i hälsovalshandboken.
-
§ 218
Upprop/Val av justerare/justeringstid
-
§ 219
Fastställande av dagordning
-
§ 220
Anmälningar för kännedom
-
Inga delegeringsbeslut har inkommit till dagens sammanträde.
-
Anna Boman Sörebö informerar om det gångna året för Patientnämnden och dess arbete.
Under perioden januari - november 2024 har 1564 ärenden inkommit jämfört med 1537 stycken föregående år och period. För att möjliggöra jämförelse på nationell nivå används likalydande modell och huvudproblem av samtliga regioners patientnämnder, exempelvis vård och behandling, kommunikation och tillgänglighet. Det är främst klagomål gällande den somatiska vården (50%) som inkommer.
Utöver Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) årliga granskning av primärvården har politiska uppdrag genererat tre (3) analyser. Det har handlat om anmälarens nöjdhet gällande vårdens svar, delaktighet samt den kommunala hälso- och sjukvården.
Aktuellt inom förvaltningen är en digitalisering av ärendehandläggningen samt att en patientsäkerhetsrepresentant och medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) kommer att adjungeras i patientnämnden. Vidare har budgeten för stödpersonsverksamheten utökats. En viktig del av utvecklingsarbetet handlar om en möjlighet att få informera om patientnämnden vid nyanställdas introduktion för att ytterligare belysa nämndens arbete och ansvar.
-
Johanna Ågren och Carin Lundgren informerar om den reviderade cancerplanen 2025–2027 som syftar till att de aktiviteter som bör genomföras för att uppnå målen i den nationella cancerstrategin verkställs. Den reviderade versionen av cancerplanen är uppbyggd på ett sätt som ska möjliggöra att den används i verksamheterna och i sjukvårdens ledningsgrupper. Upptagna utvecklingsområden är utvalda utifrån sjukvårdsregionens nuvarande behov och planen syftar till att lyfta in nya aktiviteter inom dessa områden. Detta utesluter inte fortsatt utvecklingsarbete med aktiviteter som funnits med i tidigare utvecklingsplaner om behovet fortfarande kvarstår, utan avser att bredda perspektivet ytterligare.
Region Gävleborgs handlingsplan är uppbyggd för att användas praktiskt med mål och aktiviteter, följs upp kontinuerligt av styrgruppen för LPO Cancersjukdomar samt årligen av RCC Mellansverige. Cancerplan 2025–2027 är antagen av Samverkansnämnden i sjukvårdsregion Mellansverige den 1 oktober 2024. Den nya versionen börjar gälla 1 januari 2025. -
Ett initiativärende från Ulla Andersson (V) och Kristina Sjöström (V) har inkommit med följande yrkanden
- Att Region Gävleborg går in som medfinansiär i Fontänhuset Sandviken.
- Att Region Gävleborg bör ta initiativ för stärka verksamheten i länets kommuner för personer med psykisk ohälsa.
-
Konceptet SPOT (Specialistpsykiatriskt Omvårdnadsteam) är ett arbetssätt som ska ses som ytterligare en förflyttning mot God och Nära vård och leda till de regiongemensamma målen för omställningen uppfylls, nämligen;
- Jag får rätt hjälp och stöd i rätt tid
- Jag får stöd i att främja min hälsa
- Min egen kraft tas till vara
- Sammanhållet och enkelt för mig
-
Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.
Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.
Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom Hälso- och sjukvårdsnämnden varit betryggande.
-
Sjukhushundar har länge använts inom vården, bland annat inom psykiatri, geriatrik och kriminalvården, för att stötta patienters välbefinnande. Det finns flera studier som visar på goda effekter av denna behandling vad gäller smärtupplevelser, rädsla, oro och tillfrisknande. Med denna pilot vill Region Gävleborg erbjuda en liknande möjlighet för barn och unga som vistas längre perioder på sjukhus.
Sjukhushundar är välutbildade och specialtränade hundar. En särskilt utbildad sjukhundsinstruktör ansvarar för hunden i sjukvårdsmiljön. Sjukhushundar tränas för att ta hänsyn till patientsäkerhet, infektionsrisker och vårdhygien i stort. Vårdhundar är således av en annan kategori och tillåts inte i sjukhusmiljö.
Under piloten kommer patienter som spenderar mycket eller lång tid på sjukhus att ges möjlighet att träffa sjukhushund. Patientens behov är det som ska styra hur denna behandling prioriteras. Hälso- och sjukvårdens mål är att med hög kvalitet, säkerhet, delaktighet och trygghet sätta människan i centrum, genom att utgå från dennes specifika behov. Vården ska tillhandahålla rehabilitering och utrustning som förbättrar patientens tillstånd och ger denne en högre livskvalitet.
Ett antal förebyggande åtgärder kommer att vidtas för att säkerställa god hygien, här kommer allergiaspekten att finnas med. Patienter med astma och allergi kan känna sig trygga med att de får en fortsatt god och säker vård. Information till aktuella patientföreningar kommer att ges och en utvärdering av piloten kommer att genomföras där patientföreningarnas synpunkter tas med.
Ytterligare information
Sveriges Radio, Vetenskapsradion 2015-01-16:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=415&artikel=6069765
Youtube 2018-06-04 ”Vårdhunden Livia hjälper cancersjuka barn”:
https://www.youtube.com/watch?v=Bekkwye43OM
Läkartidningen 2018-08-28:
-
Efter regionfullmäktiges beslut den 26-27 november 2024 om Budget 2025 och ekonomisk plan 2026 – 2027, uppgår hälso- och sjukvårdsnämndens budgetram 2025 till 8 179,9 mnkr.
Nämnden fördelar ramen till Intern produktion hälso- och sjukvård, Extern produktion hälso- och sjukvård, Smittskydd, Ledning hälso- och sjukvård samt Hälso- och sjukvårdsgemensamma resurser.
-
Vid regionstyrelsens sammanträde den 5/11 2024 avslogs ansökan om fortsatt avsteg från hälsovalet med tillägget; ”Som en konsekvens av avslagsbeslutet på avstegsansökan så inleds omlistningsprocessen av Baldersnäs patienter när detta beslut vunnit laga kraft förutsatt att inte Hälsocentralen uppfyller de grundläggande åtaganden i Hälsovalshandboken”.
Baldersnäs hälsocentral stängdes för ordinär verksamhet under pandemin och användes som vaccinationsställe. Under hösten 2023 öppnades hälsocentralen igen, dock inte i full omfattning utan med avsteg gällande kompetens och öppettider som beskrivs i Handbok Hälsoval. Att klara av bemanningen har varit en utmaning ända sedan hälsocentralen öppnades. Vi har under några år försökt på många olika sätt att rekrytera utan att lyckas med alla yrkeskategorier som det finns behov av samtidigt.
-
Revisorerna i Region Gävleborg har genomfört Granskning av regionens åtgärder för en ekonomi i balans. Granskningen genomfördes av revisionsbiträdet PwC under 2023 och 2024. Med utgångspunkt från de iakttagelser och bedömning som framkom i den uppföljande granskningen lämnades följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden
- Fastställa nämndens fördelningsprinciper för budgetramen med en tydlig koppling till nämndens prioriterade mål och eventuella satsningar, då denna fördelning är av sådan vikt för nämndens möjlighet att styra och prioritera.
- Komplettera upprättade åtgärdsplaner med uppgifter om tidsplan och åtgärdernas beräknade effekt. Det är särskilt viktigt med en löpande uppföljning för att säkerställa att nämnden ges möjlighet att fatta beslut och följa upp om genomförda effektiviseringar får avsedd effekt och om dessa är tillräckliga eller ytterligare beslut om verksamhetsförändringar måste fattas.
-
Erik Lundgren föredrar resultatrapporten för perioden januari - oktober 2024. Avvikelsen mot budget är - 453 mnkr jämfört med - 561mnkr samma period föregående år (2023). I övrigt har det inte skett några större variationer under året, men intäkterna ökar fortsatt i högre grad än kostnaderna.
-
Martin Andersson och Erik Lundgren redogör för uppdraget med åtgärder för en ekonomi i balans och förvaltningens fortsatta arbete med utfasning av inhyrd personal. Till och med oktober 2024 har de totala kostnaderna minskat med 33% jämfört med föregående år (2023), varav en minskning med 52% för inhyrda sjuksköterskor respektive 20% för läkare.
Inom områdena för verksamhetseffektiviseringar och översyn av administration har över 200 aktiviteter med potentiella effektiviseringar respektive 40 specifika åtgärder identifierats. Uppföljning av verksamhetseffektiviseringarna redovisas i samband med delårsredovisningar och översynen är för närvarande under uppstart.
-
Tommy Stokka ger en övergripande tillgänglighetsrapport och en försiktig positiv utveckling gällande telefontillgängligheten har skett i Hudiksvall, dock behövs fler mättillfällen för att säkerställa ett trendbrott. Inom vårdgarantin har det inte skett några större förändringar jämfört med föregående år (2023), dock är det ett mindre antal patienter som får vänta längre innan ett första besök. Jämfört med riket så är det en högre andel patienter inom Region Gävleborg som dels har fått sitt första besök till barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), dels som fått utredning inom 30 dagar, dessvärre finns det de som får vänta längre.
Liselott Sjökvist informerar om ambulansverksamheten och dess arbete inklusive inställelsetid för ambulansen. Initialt vid larm sker en medicinsk bedömning och prioritering utifrån en 4-gradig skala, varav prio1-larm bedöms vara akuta och livshotande. I Region Gävleborg är det en relativt stor andel per 1000 invånare (ca. 58%) av ambulanslarm som utgör prio1-larm i jämförelse med övriga regioner (år 2023). Responstiden, det vill säga tiden mellan larmsamtal och ambulansens ankomst till patient, i länet är ca. 15 minuter.
Det råder ett bra rekryteringsläge i Gävle och Ljusdal i nuläget och inom verksamheten arbetas det bland annat med förändrade arbetssätt och kompetensutveckling för att behålla personalen. Införandet av rotationsmöjligheter ger personal en ökad inblick i andra klinikers specialistområden, vilket i sin tur blir en del i att upprätthålla en hög och bredare kompetens då ambulanssjukvården annars är väldigt smal. Exempel på utmaningar handlar dels om bemanning och att säkerställa och tillgodose invånarnas behov, dels en rätt dimensionerad och resurssatt ambulanssjukvård.
-
Simon Nilsson ger en statusrapport kring Framtidsbygget ur ett hälso- och sjukvårdsperspektiv.
För närvarande pågår ett inplaceringsarbete, det vill säga verksamheternas placering på Gävle respektive Hudiksvalls sjukhus. Det övergripande målet är att skapa förutsättningar för en mer sammanhållen och effektiv hälso- och sjukvårdsorganisation. Förutsättningar för arbetet sker utifrån exempelvis närhetsprincipen avseende akuta flöden, behovsinventeringar och bärande principer för samlokalisering där fasta installationer kan nyttjas av flera verksamheter.
Den preliminära tidsplanen för beslut och kommunikation om placeringen är jan-feb 2025 för Gävle sjukhus respektive juni 2025 för Hudiksvalls sjukhus.
-
Martin Andersson ger en statusrapport av införandet av det nya journalsystemet Cosmic. Trots vissa bekymmer hos leverantören är planen fortsatt att införandet kommer att ske 14/1 2025.
Det pågår en omfattande utbildningsinsats och snart har närmare 3000 medarbetare genomgått densamme, varav vissa får en djupare utbildning för att sedan inneha en roll som superuser och kunna vara kollegor behjälpliga i systemet. Cosmic kan sägas leda till ett hälso- och sjukvården kommer ett steg närmare patienten då det underlättar för en sammanhållen vårdkedja.
-
Satsningar på kvinnors hälsa är ett område som budget och årsplanen fokuserar på, varav klimakterievård är ett specifikt område där man vill göra en tydlig förflyttning. Klimakteriet kan medföra en rad fysiska och psykiska symptom, inklusive värmevallningar, sömnsvårigheter och humörsvängningar Brist på adekvat vård riskerar att försämra livskvaliteten för en betydande del av befolkningen under flera år.
Det finns ett växande intresse och kunskap om klimakterievårdens betydelse, både inom forskningen och bland allmänheten. Sjukvården bör ligga i framkant och möta dessa behov med evidensbaserade insatser. Socialstyrelsens nya riktlinjer förväntas komma hösten 2025.
Vi ser att Min Vård Gävleborg kan utvecklas för att möta kvinnor med klimakteriebesvär och skapa en process där kvinnorna direkt lotsas till rätt kompetens/behandling utifrån sina besvär.
-
Tommy Stokka informerar om Region Gävleborgs yttrande till Socialstyrelsen avseende förslag till nationell strategi inom området för sällsynta hälsotillstånd.
Region Gävleborg välkomnar möjligheten att få inkomma med synpunkter till myndigheten avseende Socialstyrelsens förslag till Nationell strategi sällsynta hälsotillstånd. Däremot anser Region Gävleborg att den tidsram (6 veckor) som Socialstyrelsen avsatt för huvudmännen att inkomma med synpunkter inte möjliggör för Region Gävleborg att inkomma med ett svar utifrån ett styrning- och ledningsperspektiv. Tidsramen är för knapp för att möjliggöra en väl underbyggd dialog i de forum hos huvudmannen som beslutar om resurser inom hälso- och sjukvården.
Särskilt viktigt blir de när myndigheten anger att strategins målgrupp är regeringen och beslutsfattare i regionernas ledning. Det kräver hos huvudmännen en politisk förankringsprocess. 6 veckor får anses vara en mycket kort tidsperiod i syfte att säkerställa en god demokratisk beredning, särskilt avseende ärenden med en hög komplexitet som exempelvis en nationell strategi får anses vara.
Region Gävleborg ser det som önskvärt att Socialstyrelsen vid kommande publiceringar informerar stödfunktionerna hos huvudmännen om förväntad tidplan för arbetet, inför publicering. Region Gävleborg ser även behov av att svarstiden för att inkomma med synpunkter efter publicering på ett annat sätt medger beredning och dialog i huvudmannens forum för resursfördelning, styrning- och ledning.
-
Samverkansnämnden beslutade på sitt möte den 27 september 2024 att rekommendera sjukvårdsregionens regioner att godkänna de reviderade bilagorna kopplade till avtal om samverkan inom Sjukvårdsregion Mellansverige som gäller från den 1 januari 2021 och tillsvidare.
Annica Johansson informerar om revideringar i form av främst förtydliganden som har gjorts i nedan bilagor:
- 2a Avtal om vård vid universitetssjukhus i sjukvårdsregionen mellan regioner i Sjukvårdsregion Mellansverige 2025-2028
- 2b Appendix 1 Pris och ersättningsmodell Mellansverige
- 3 Avtal om vård vid sjukhus i sjukvårdsregionen mellan regioner i Sjukvårdsregion Mellansverige 2025-2028.Regionstyrelsen beslutade i ärendet vid sammanträdet 28 november 2024 §306.
-
Martin Andersson informerar bland annat om året som gått och kan konstatera att Region Gävleborg har generellt sätt god tillgänglighet inom hälso- och sjukvården i jämförelse med riket. Vidare har en ny avdelning, intermediärvårdsavdelningen (IMA), öppnat på Gävle sjukhus.
Under första kvartalet 2025 kommer Tommy Stokka att tillträda som tillförordnad direktör för trafik-, kultur- och folkhögskoleförvaltningen efter Jan-Olof Friman som går i pension. Viktor Leander efterträder Tommy Stokka som stabschef.
Det finns fyra (4) bärande projekt för kommande år: införandet av Cosmic, arbetet med bolagiseringen av primärvården, fortsatta arbetet för att minska administrationen samt sträva efter en ekonomi i balans.
-
I en motion föreslår Sverigedemokraterna följande
- Att hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att inleda försök med en ”svart låda” vid operationer för att öka patientsäkerheten och förbättra uppföljningen för personalen.
Regionfullmäktige beslutade 2021-02-25 §104 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
-
I en motion föreslår Socialdemokraterna följande
- Att Region Gävleborg systematiskt integrerar barns och ungas rättigheter och behov i planeringen och organiseringen av hälso- och sjukvården.
Regionfullmäktige beslutade 2023-04-27 §97 att överlämna motionen till hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning.
-
Ett initiativärende från Jan Lahenkorva (S) har inkommit med följande yrkanden
- Att en utredning som visar på nyttan i förhållande till kostnaden vid införande av en helgjour startas.
- Att resultatet av utredningen presenteras för hälso- och sjukvårdsnämnden senast maj 2025 för att möjliggöra ett eventuellt införande 2026.
-
Ett initiativärende från Ulla Andersson (V) och Kristina Sjöström (V) har inkommit med följande förslag
- Att en utredning tillsätts för att utreda hur och på vilket sätt en självstyrande verksamhet kan införas inom psykiatrin i Hudiksvall.
- Att utredningens resultat presenteras och involverar psykiatrins anställda för att därefter efterfråga personalens intresse för ett införande av en självstyrande verksamhet i Hudiksvall.
- Att Region Gävleborg inför självstyrande verksamhet, med börja på avdelning 10, inom psykiatrin i Hudiksvall för att därefter utvärderas och införas på fler enheter om utvärderingens resultat och införandet på avdelning 10 blivit lyckosamt.
-
Ett initiativärende från Jan Lahenkorva (S) har inkommit med följande yrkanden
- Att hälso- och sjukvårdsnämnden på dagens sammanträde fattar beslut om framtiden för Baldersnäs hälsocentral.
- Att hälso- och sjukvårdsnämnden snarast öppnar Baldersnäs hälsocentral i enlighet med kraven i hälsovalshandboken.
Jan Lahenkorva (S) önskar dra tillbaka sitt initiativärende.