Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  • Österfärnebo Torv AB, Sandvikens kommun, ägs och drivs av Rolf Andersson. Söker stöd till förpackningsmaskiner för att packa den torv som företaget bryter på i Österfärnebo. Torven säljer företaget sedan vidare som jordförbättring. Investeringen möjliggör att fler efterfrågningar kan uppfyllas då företaget ser att efterfrågan ökar och kan ha verksamheten i drift året om. Österfärnebo Torv får då hela kedjan från skörd till packning och försäljning. Produktionen blir på så sätt nära och lokal utan onödiga frakter till mellanhänder. Investeringen bidrar till att företaget kan effektivisera sin verksamhet och få förbättrad konkurrenskraft vilket kan öka både omsättning och lönsamhet. Handläggningen har genomförts enligt gängse ordning och det finns inte något laglighetskrav som sätter stopp för företagets ansökan, ekonomin och finansiering är enligt bedömning godtagbar och investeringen bedöms därför kunna genomföras.

     

    Torvbrytning är en verksamhet med viss miljöbelastning och Region Gävleborg bedömer att ett tillväxtstöd till ett företag som bryter torv i förlängningen sannolikt leder till ökad torvbrytning. Investeringen leder till minskade transporter även om det ses som försumbart i proportion till miljökostnaden med en potentiellt ökad torvbrytning. Region Gävleborgs regionala utvecklingsstrategi innehåller ett mål som heter Gävleborg har ett näringsliv som ställt om till en cirkulär och mer biobaserad ekonomi där Region Gävleborg bedömer att företaget har bra förutsättningar för att utveckla sin verksamhet att blir mer cirkulär i sin affärsmodell vilket även är företagets ambition framåt för att förbättra verksamhetens hållbarhet. Sammantaget bedömer Region Gävleborg att den tänkta investeringen bidrar till länets utveckling i tillräckligt hög grad för att beviljas stöd. Investeringen förväntas ge tre heltids årsanställningar om utfallet med investeringen blir som Österfärnebo Torv förutser som är att jämföra med endast säsongsanställningar mellan april till september i dag. Investeringen innebär minskade transporter och mellanhänder då företaget har hela leveranskedjan från skörd till leverans till kund och bidrar till ett breddat och mer diversifierat näringsliv.

  •   4

    Uppföljning av det regionala utvecklingsarbetet

  •   5

    Omprogrammering Regionalfonden Norra Mellansverige

  • Region Gävleborg har beretts möjlighet att till Finansdepartementen yttra sig angående promemorian Ändring av kravet på befordringstid i den samhällsomfattande posttjänsten.

     

    I promemorian, som har tagits fram inom Regeringskansliet, finns ett förslag som innebär ändringar av kravet på befordringstid inom den samhällsomfattande posttjänsten. Förslaget innebär att minst 85 procent av de inrikes brev som lämnas in för tredagarsbefordran före angiven senaste inlämningstid ska ha delats ut inom tre påföljande arbetsdagar och minst 97 procent inom fem påföljande arbetsdagar. Tidigare var kravet att minst 95 procent av de inrikes brev som har lämnats in för tvådagarsbefordran före angiven senaste inlämningstid skulle ha delats ut inom två påföljande arbetsdagar, oavsett var i landet breven har lämnats in.

     

    Förordningsändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026 och görs i postförordningen (2010:1049).

     

    Promemorian har föredragits för länets kommuner och inga synpunkter har inkommit. Utvecklingsutskottet har (2025-10-02) fått information om ärendet.
     

    Den sammanvägda bedömningen är att Region Gävleborg inte har någon erinran på förslaget.

  • De regionalt utvecklingsansvariga i de sju länen Gävleborg, Uppsala, Västmanland, Stockholm, Södermanland, Östergötland och Örebro har, i samverkan med Mälardalsrådet, tagit fram en gemensam strategisk inriktning för den storregionala planeringen i östra Mellansverige. Syftet med inriktningen är att stärka den storregionala samordningen genom att samla regionerna kring en gemensam målbild och strategiska vägval. Det skapar bättre förutsättningar för att möta gemensamma utmaningar och ta tillvara storregionens möjligheter.

  • Region Gävleborg har getts möjlighet att yttra sig om Ljusdals kommuns förslag till ny Översiktsplan (2050), samt Energibruksplan. Bägge är ute på samråd perioden 1 juli – 30 september 2025. Region Gävleborg har fått förlängd svarstid till 10 oktober.

    Region Gävleborg yttrande görs med grund i det regionala utvecklingsuppdraget, RUS, och tillhörande sektorprogram.

    • Region Gävleborg ställer sig positiv till Ljusdal kommuns förslag till översiktsplan, som upplevs lättillgänglig, tydlig och välstrukturerad. Den har en ambitiös utvecklingsriktning gällande befolkning, ny bebyggelse, infrastruktur och näringsliv. Planen är samtidigt tydlig med att all utveckling ska ske med människan i centrum och med varsamhet för platsen och miljön.
    • Region Gävleborg är positiv till Ljusdals ställningstagande att kommunen alltid ska vara representerade och närvarande i frågor som rör den regionala utvecklingen. Den inställningen tar sig också tydliga uttryck i planen genom att Ljusdal i många fall utgår från regionala riktlinjer och perspektiv som utrycks i RUS och andra regionala strategier. Detta gäller inte minst synen på behovet av att främja täthet och rumslig närhet för att stärka funktionella samband och tillgänglighet inom länet och över länsgränser.
    • Region Gävleborg är positiv till Ljusdals huvudinriktning att prioritera ny bebyggelseutveckling främst genom förtätning av nya bostäder och verksamheter till de större orterna. Det ska också ske nära befintlig infrastruktur, samhällsservice, och kollektivtrafiknoder för att underlätta pendling och minskat bilberoende. Detta ligger väl i linje med regionala riktlinjer för ett tillgängligt och funktionellt sammanhållet Gävleborg.
    • Region Gävleborg är positiv till Ljusdals grundläggande inställning gällande behov av ökad produktion av energi och elkraft. Ljusdal ser att ökad energiproduktion bidrar till den lokala ekonomin, till att diversifiera arbetsmarknaden, samt att det stärker kommunens attraktivitet för elintensiv industri. Detta ligger väl i linje med Region Gävleborgs engagemang och insatser för hållbar och konkurrenskraftig elförsörjning i Gävleborg.
    • Region Gävleborg deltar gärna i fortsatta dialoger med Ljusdals kommun kring arbetet mot en slutlig översiktsplan, liksom i andra utvecklingsrelaterade frågor.

     

  • Region Gävleborg har fått möjlighet att fram till och med den 7 oktober 2025 lämna ett remissvar över delbetänkandet Ökad tydlighet, stärkt samverkan – förutsättningar för framtidens utvecklingspolitik (SOU 2025:85).

     

    Delbetänkandet redovisar pågående arbete och ska ge underlag till diskussion och inspel i utredningsarbetet. Utredningen har valt att ta fram ett delbetänkande för att redovisa centrala frågeställningar och utgångspunkter, samt för att ge möjlighet till reflektion och medskick till utredningen. Delbetänkandet fokuserar på grundläggande förutsättningar och analyserar bland annat regeringens centrala direktivfråga om den regionala utvecklingspolitiken och landsbygdspolitiken ska vara separata områden eller slås samman till ett gemensamt politikområde. Det innehåller även ett enskilt författningsförslag som syftar till att förtydliga det civila samhällets organisationers medverkan i det regionala utvecklingsarbetet.

     

    Vid utvecklingsutskottet den 4 september ges information och möjlighet till dialog. Vid utskottet den 2 oktober bereds ett förslag till yttrande inför beslut i regionstyrelsen den 7 oktober.

     

  • Utvecklingsutskottet ska inför varje nytt kalenderår upprätta plan över sina sammanträden. Sammanträdesplanen har koordinerats med övriga sammanträden för att skapa ett bra flöde för ärende i olika instanser.

     

  •   11

    Regionala utvecklingsdirektören informerar

  • Med anledning av frånvaro av ordförande och vice ordförande föreslås, med stöd av regionstyrelsens reglemente avdelning två §16, att Peter Weider (M) utses till ordförande för dagen sammanträde.

     

  • § 59

    Fastställande av dagordningen

  • Österfärnebo Torv AB, Sandvikens kommun, ägs och drivs av Rolf Andersson. Söker stöd till förpackningsmaskiner för att packa den torv som företaget bryter på i Österfärnebo. Torven säljer företaget sedan vidare som jordförbättring. Investeringen möjliggör att fler efterfrågningar kan uppfyllas då företaget ser att efterfrågan ökar och kan ha verksamheten i drift året om. Österfärnebo Torv får då hela kedjan från skörd till packning och försäljning. Produktionen blir på så sätt nära och lokal utan onödiga frakter till mellanhänder. Investeringen bidrar till att företaget kan effektivisera sin verksamhet och få förbättrad konkurrenskraft vilket kan öka både omsättning och lönsamhet. Handläggningen har genomförts enligt gängse ordning och det finns inte något laglighetskrav som sätter stopp för företagets ansökan, ekonomin och finansiering är enligt bedömning godtagbar och investeringen bedöms därför kunna genomföras.

     

    Torvbrytning är en verksamhet med viss miljöbelastning och Region Gävleborg bedömer att ett tillväxtstöd till ett företag som bryter torv i förlängningen sannolikt leder till ökad torvbrytning. Investeringen leder till minskade transporter även om det ses som försumbart i proportion till miljökostnaden med en potentiellt ökad torvbrytning. Region Gävleborgs regionala utvecklingsstrategi innehåller ett mål som heter Gävleborg har ett näringsliv som ställt om till en cirkulär och mer biobaserad ekonomi där Region Gävleborg bedömer att företaget har bra förutsättningar för att utveckla sin verksamhet att blir mer cirkulär i sin affärsmodell vilket även är företagets ambition framåt för att förbättra verksamhetens hållbarhet. Sammantaget bedömer Region Gävleborg att den tänkta investeringen bidrar till länets utveckling i tillräckligt hög grad för att beviljas stöd. Investeringen förväntas ge tre heltids årsanställningar om utfallet med investeringen blir som Österfärnebo Torv förutser som är att jämföra med endast säsongsanställningar mellan april till september i dag. Investeringen innebär minskade transporter och mellanhänder då företaget har hela leveranskedjan från skörd till leverans till kund och bidrar till ett breddat och mer diversifierat näringsliv.

  • § 61

    Uppföljning av det regionala utvecklingsarbetet

  • Magdalena Berglin, strateg, informerar om omprogrammering Regionalfonden Norra Mellansverige.

  • Region Gävleborg har beretts möjlighet att till Finansdepartementen yttra sig angående promemorian Ändring av kravet på befordringstid i den samhällsomfattande posttjänsten.

     

    I promemorian, som har tagits fram inom Regeringskansliet, finns ett förslag som innebär ändringar av kravet på befordringstid inom den samhällsomfattande posttjänsten. Förslaget innebär att minst 85 procent av de inrikes brev som lämnas in för tredagarsbefordran före angiven senaste inlämningstid ska ha delats ut inom tre påföljande arbetsdagar och minst 97 procent inom fem påföljande arbetsdagar. Tidigare var kravet att minst 95 procent av de inrikes brev som har lämnats in för tvådagarsbefordran före angiven senaste inlämningstid skulle ha delats ut inom två påföljande arbetsdagar, oavsett var i landet breven har lämnats in.

     

    Förordningsändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026 och görs i postförordningen (2010:1049).

     

    Promemorian har föredragits för länets kommuner och inga synpunkter har inkommit. Utvecklingsutskottet har (2025-10-02) fått information om ärendet.
     

    Den sammanvägda bedömningen är att Region Gävleborg inte har någon erinran på förslaget.

  • De regionalt utvecklingsansvariga i de sju länen Gävleborg, Uppsala, Västmanland, Stockholm, Södermanland, Östergötland och Örebro har, i samverkan med Mälardalsrådet, tagit fram en gemensam strategisk inriktning för den storregionala planeringen i östra Mellansverige. Syftet med inriktningen är att stärka den storregionala samordningen genom att samla regionerna kring en gemensam målbild och strategiska vägval. Det skapar bättre förutsättningar för att möta gemensamma utmaningar och ta tillvara storregionens möjligheter.

  • Region Gävleborg har getts möjlighet att yttra sig om Ljusdals kommuns förslag till ny Översiktsplan (2050), samt Energibruksplan. Bägge är ute på samråd perioden 1 juli – 30 september 2025. Region Gävleborg har fått förlängd svarstid till 10 oktober.

    Region Gävleborg yttrande görs med grund i det regionala utvecklingsuppdraget, RUS, och tillhörande sektorprogram.

    • Region Gävleborg ställer sig positiv till Ljusdal kommuns förslag till översiktsplan, som upplevs lättillgänglig, tydlig och välstrukturerad. Den har en ambitiös utvecklingsriktning gällande befolkning, ny bebyggelse, infrastruktur och näringsliv. Planen är samtidigt tydlig med att all utveckling ska ske med människan i centrum och med varsamhet för platsen och miljön.
    • Region Gävleborg är positiv till Ljusdals ställningstagande att kommunen alltid ska vara representerade och närvarande i frågor som rör den regionala utvecklingen. Den inställningen tar sig också tydliga uttryck i planen genom att Ljusdal i många fall utgår från regionala riktlinjer och perspektiv som utrycks i RUS och andra regionala strategier. Detta gäller inte minst synen på behovet av att främja täthet och rumslig närhet för att stärka funktionella samband och tillgänglighet inom länet och över länsgränser.
    • Region Gävleborg är positiv till Ljusdals huvudinriktning att prioritera ny bebyggelseutveckling främst genom förtätning av nya bostäder och verksamheter till de större orterna. Det ska också ske nära befintlig infrastruktur, samhällsservice, och kollektivtrafiknoder för att underlätta pendling och minskat bilberoende. Detta ligger väl i linje med regionala riktlinjer för ett tillgängligt och funktionellt sammanhållet Gävleborg.
    • Region Gävleborg är positiv till Ljusdals grundläggande inställning gällande behov av ökad produktion av energi och elkraft. Ljusdal ser att ökad energiproduktion bidrar till den lokala ekonomin, till att diversifiera arbetsmarknaden, samt att det stärker kommunens attraktivitet för elintensiv industri. Detta ligger väl i linje med Region Gävleborgs engagemang och insatser för hållbar och konkurrenskraftig elförsörjning i Gävleborg.
    • Region Gävleborg deltar gärna i fortsatta dialoger med Ljusdals kommun kring arbetet mot en slutlig översiktsplan, liksom i andra utvecklingsrelaterade frågor.

     

  • Region Gävleborg har fått möjlighet att fram till och med den 7 oktober 2025 lämna ett remissvar över delbetänkandet Ökad tydlighet, stärkt samverkan – förutsättningar för framtidens utvecklingspolitik (SOU 2025:85).

     

    Delbetänkandet redovisar pågående arbete och ska ge underlag till diskussion och inspel i utredningsarbetet. Utredningen har valt att ta fram ett delbetänkande för att redovisa centrala frågeställningar och utgångspunkter, samt för att ge möjlighet till reflektion och medskick till utredningen. Delbetänkandet fokuserar på grundläggande förutsättningar och analyserar bland annat regeringens centrala direktivfråga om den regionala utvecklingspolitiken och landsbygdspolitiken ska vara separata områden eller slås samman till ett gemensamt politikområde. Det innehåller även ett enskilt författningsförslag som syftar till att förtydliga det civila samhällets organisationers medverkan i det regionala utvecklingsarbetet.

     

    Vid utvecklingsutskottet den 4 september ges information och möjlighet till dialog. Vid utskottet den 2 oktober bereds ett förslag till yttrande inför beslut i regionstyrelsen den 7 oktober.

     

  • Utvecklingsutskottet ska inför varje nytt kalenderår upprätta plan över sina sammanträden. Sammanträdesplanen har koordinerats med övriga sammanträden för att skapa ett bra flöde för ärende i olika instanser.

     

  • Katrien Vanhaverbeke, regionala utvecklingsdirektören, informerar om:

    • Trafikverkets nationella infrastrukturplan.
    • Europaforum som äger rum 10/10.

     

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.