Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • Folkhögskolorna

    Ombyggnationerna av Forsa och Västerbergs folkhögskola - Tommy Stokka (5 min)

     

    Antagningsläget i folkhögskolorna – Frida Andersson (10 min)

     

    Förvaltningsstab

    Strategi och handlingsplan mot välfärdsbrott - Tommy Stokka (10 min) 

     

    Studiebesök SKR - Frida Andersson (5 min)

  • Kultur- och kompetensnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari-augusti 2025.

  • Trafik- kultur- och folkhögskoleförvaltningen har upprättat förslag till avgifter från och med läsåret 2026/2027 som innebär en oförändrad avgift på 1 100 kr jämfört med läsåret 2025/2026 avseende ungdomsorkestrarna Gävleborgs Ungdoms Folkband (GUF), Gävleborgs Ungdoms Big Band (GUBB) och Dansungdomskompaniet Gävleborg (DUG).


    Regionfullmäktige beslutade den 24 oktober 2024, § 390, att delegera beslut om avgifter för medlemmar i GUBB, GUF och DUG till Kultur- och kompetensnämnden förutsatt att avgifterna så länge höjningen inte överstiger utvecklingen av KPI, basmånad mars för det år som låg till grund för senaste höjningen och mars innevarande år då underlag ska tas fram inför beslut kommande läsår. Kultur- och kompetensnämnden föreslår också att Kultur Gävleborg kan reducera avgiften om verksamheten inte kan bedrivas i planerad omfattning, till exempel på grund av pandemi, ledaravhopp eller annat oförutsett.
    Verksamheterna GUBB, GUF och DUG bedrivs löpande.

  • I förslaget till kultur- och kompetensnämndens årsplan 2026 - 2028 beskrivs viktiga förutsättningar för den kommande planeringsperioden utifrån nämndens roll.

     

    Dokumentet innehåller nämndens mål inom de olika övergripande målområdena samt anger indikatorer för uppföljning.

     

    Kultur- och kompetensnämnden lämnar ett förslag till driftbudget netto för 2026 som uppgår till 207,0 mnkr samt en investeringsplan för verksamheten 2026 och ekonomisk plan för 2027–2028.

  • I villkoren för statsbidrag framgår att en folkhögskola ska ha dokumenterade system för risk och väsentlighetsanalyser. Folkbildningsrådet anger att styrelse och ledning vid samtliga folkhögskolor har i uppdrag att under 2025 genomföra en risk- och sårbarhetsanalys med fokus på ekonomi samt administrativ kapacitet.

    Med ekonomi avses hela folkhögskolans organisation, dvs inte bara statsbidraget utan alla ekonomiska processer som påverkar eller riskerar att påverka folkhögskoleverksamheten. Administrativ kapacitet innefattar i detta fall framför allt folkhögskolans förmåga att leva upp till krav utifrån, som rapportering till Folkbildningsrådet och SCB, intygsutfärdande kopplat till ordinarie utbildningssystem och ansökningar om bidrag från exempelvis SPSM.

     

    Syftet med analysen är att folkhögskolorna ska identifiera potentiella risker och sårbarheter inom ekonomi och administrativ kapacitet samt ta fram åtgärdsförslag för att stärka organisationens motståndskraft. I arbetet ska relevanta funktioner och kompetenser inom organisationen involveras, för att säkerställa en bred och djup analys. Arbetet är en del av det systematiska kvalitetsarbetet och ska bidra till en ökad beredskap på respektive folkhögskola inför framtida utmaningar. Resultatet av analysen ska sammanställas och kunna utgöra underlag för framtida planering och beslut. Under hösten kommer Folkbildningsrådet begära in sammanställningar av risk- och sårbarhetsanalysen, inklusive åtgärdsförslag, från ett urval av folkhögskolor, utifrån identifierade risker inom ekonomi och administrativ kapacitet.

     

    Kultur- och kompetensnämnden inom Region Gävleborg är styrelse för Bollnäs, Forsa och Västerbergs folkhögskolor. Skolornas organisation och arbetssätt är jämförbara och därför har riskanalysen kunnat genomföras gemensamt och dokumenteras på en gemensam matris, i enlighet med Region Gävleborgs rutiner för riskanalys.

     

    I processen med att ta fram underlag till riskanalysen har stabsfunktioner samt administrativ personal, biträdande rektorer och rektorer från folkhögskolorna deltagit.

  • Kultur- och kompetensnämndens uppföljning av internkontrollplan januari-augusti 2025.

  • Kultur- och kompetensnämnden ska inför varje nytt kalenderår upprätta plan över sammanträdesdagar. Sammanträdesplanen har koordinerats med övriga sammanträden för att skapa ett bra flöde för ärende i olika instanser.

  • För att avlasta kultur- och kompetensnämnden rutinärenden och möjliggöra en effektiv och rättssäker förvaltning har nämnden möjlighet att delegera beslutanderätt i visst ärende eller en viss grupp av ärenden till ledarmötet eller anställda inom Region Gävleborg.

     

    Kultur- och kompetensnämndens nuvarande delegationsordning antogs 2022. Tidigare har de flesta delegationer getts till Trafik- kultur och folkhögskoledirektör med möjlighet till vidaredelegationer. Detta har över tid lett till ett svåröverblickat regelverk. Ambitionen med denna delegationsordning är att istället övergå till en ordning med direkta delegationer där beslutanderätten kan utläsas i ett samlat dokument

    Innehållsmässigt har innehållet standardiserats för att vara likalydande med övriga delegationsordningar inom regionen. Delegationspunkterna rörande firmateckning utgår då firmateckningen regleras i regionstyrelsens delegationsordning

     

  • I en motion föreslår Socialdemokraterna följande: 

     

    · Att Region Gävleborg genomför sommarlovsaktiviteter med lunch för barn i Gävleborg enligt ovan beskrivning.

     

    · Att sådana aktiviteter planeras, förbereds och genomförs för åren 2024, 2025 och 2026

     

    Regionfullmäktige beslutade 2023-09-20 §209 att överlämna motionen till kultur- och kompetensnämnden för beredning.

  • Forum Konst 

    Datum: 23 oktober

    Plats: Hälsinglands museum

    Forum Konst - Region Gävleborg

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.