Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • Kultur Gävleborg

    Talangutvecklingstrappan för filmare i Gävleborg - Henrik Harrysson, (20 min)

     

    Arbetsmarknad och kompetens

    Modell- och metodutveckling för validering inom Komvux, ett stöd i arbetsgivares kompetensförsörjningsarbete - Marianne Andrén, (20 min) 

     

    Folkhögskolorna

    Textilutbildning, Västerbergs Folkhögskola - Bia Eriksson, (15 min) 

     

    Förvaltningsstab

    Systematiskt arbetsmiljöarbete - Jan-Olof Friman och Malin Englund, (20 min)

    Ibn Rushd - Jan-Olof Friman, (5 min)

  •   6

    Kreativa kuggar

  •   7

    Uppföljning av Coompanion, verksamhetsåret 2024

  •   8

    Ekonomisk månadsrapport per oktober 2024

  • Enligt fullmäktiges beslut om Budget 2025 och ekonomisk plan 2026 – 2027, uppgår budgetramen 2025 för Kultur- och kompetensnämnden till 202,9 mnkr.

    Nämnden fördelar ramen på Bollnäs folkhögskola, Forsa folkhögskola, Västerberg folkhögskola, externa folkhögskolor, studieförbund, Regional utveckling, kulturverksamheter, kultur- och organisationsbidrag samt Förvaltningsstab.

  • Regionfullmäktige beslutade den 13 december 2017, § 301, att delegera beslut om avgifter för studerande vid Region Gävleborgs folkhögskolor förutsatt att prisjusteringen inte översteg förändringen av konsumentprisindex (KPI).
    KPI förändrades 3,7% mellan maj 2023 och maj 2024.
    Föreslagna prisförändringar innebär uppräkning som är lägre än KPI.

    Förvaltningen har upprättat förslag till förändrade avgifter vid folkhögskolorna inför läsåret 2025/2026. Förändringen berör inackordering, kost och övriga avgifter. Föreslagna justeringar av kost och inackordering innebär prisjusteringar mellan 2,1%-2,9%.

  • För att i framtiden möta förändring i utbudet av externa folkhögskolor med verksamhet i länet, beslutade Kultur- och kompetensnämnden 2017 (Dnr KKN 2017/14) om en ny ersättningsmodell. Beslutet innebar att Region Gävleborg ska följa Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) rekommendationer för mobilitetsstöd, men med ett gemensamt kostnadstak som fastställs årligen. Ersättningen är rörlig och följer överenskommelsen så länge det totala bidraget är inom ramen. Därefter kommer värdet per deltagarvecka minska så att den totala kostnaden inte överstiger kostnadstaket. 2024 är kostnadstaket 2 320 000 kr.

    Förslaget för 2025 är att kostnadstaket förblir oförändrat 2 320 000 kr.

     

    SKRs rekommendation har 2022 ersatts av en överenskommelse mellan alla regioner.

  • Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.

     

    Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.

     

    Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom kultur- och kompetensnämnden varit betryggande.

  • Västerbergs folkhögskola har bjudits in att lämna synpunkter på förslagen i betänkandet Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildningspolitik i en ny tid (SOU 2024:42). Totalt har 194 remissinstanser blivit inbjudna att svara på remissen, däribland fem regioner och 30 folkhögskolor varav åtta av folkhögskolorna har region som huvudman. Remissvaren ska ha kommit in till Utbildningsdepartementet senast den 9 december 2024.

     

    Här är länk till betänkandet Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildningspolitik i en ny tid (SOU 2024:42)

    https://www.regeringen.se/contentassets/52e5cc8730574a7a8d01dec1674f79e4/bildning-utbildning-och-delaktighet--folkbildningspolitik-i-en-ny-tid-sou-202442.pdf.pdf

     

    Förslaget till remissyttrande behandlar bland annat målstrukturen. En lättöverskådlig bild över övergripande mål, delmål och indikatorer finns på sid 307 i betänkandet.

  •   14

    Handlingsplan

  • Region Gävleborg beviljar årligen verksamhetsbidrag till ideella och idéburna organisationer i Gävleborgs län (till exempel pensionärsorganisationer, ungdomsorganisationer, kulturorganisationer och organisationer för företagande) för att stödja föreningar och organisationer på länsnivå så att de självständigt och med kontinuitet kan arbeta för att aktivera och stimulera medlemmar att delta i samhällsutvecklingen i Gävleborg. De ideella idéburna organisationerna i Gävleborg står för en unik och betydelsefull del av utvecklingen i länet.

     

    Genom olika organisationer får länets invånare möjlighet att utveckla sina intressen och att driva sina frågor. Ett engagerat organisationsliv är en viktig demokratifråga och stimulerar till en positiv utveckling inom många olika områden i samhället.

     

    Alla ideella idéburna organisationer föreslås få samma verksamhetsbidrag 2025 som för 2024.

  • Ung Företagsamhet Gävleborg är en ideell förening som har till ändamål att ge ungdomar insikter i företagandets och arbetslivets villkor, att främja ett erfarenhetsutbyte mellan skola och näringsliv samt generationer.

     

    För att kunna möjliggöra ökat inflytande och styrning av de bidrag som Region Gävleborg beviljar till Ung Företagsamhet Gävleborg, så tilldelar Kultur- och kompetensnämnden 250 000 kronor till Regionala utvecklingsförvaltningen, som de i sin tur ska använda till ett stöd till Ung Företagsamhet Gävleborg under 2025. Summan motsvarar det verksamhetsbidrag som Ung Företagsamhet Gävleborg tidigare fått (KKN 2023/152).

     

    Handläggare inom Regionala utvecklingsförvaltningen, Region Gävleborg ansvarar för att avtala om stödet och begära in och granska redovisning av stödet till Ung Företagsamhet Gävleborg samt att återrapportera detta till nämnden.

     

    Regionala utvecklingsförvaltningen, Region Gävleborg ska även under första kvartalet 2025 planera för och kommunicera till sökande hur motsvarande stöd ska hanteras under kommande år. Det ska göras tillsammans med Trafik-, kultur- och folkhögskoleförvaltningen så att beslutet fattas senast 1 maj 2025 när ansökning för verksamhetsstöd 2026 öppnar.

  • Coompanion Gävleborgs ändamål är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att, på medlemmarnas uppdrag, bedriva rådgivning-, information- och utbildningsinsatser avseende den kooperativa verksamhetsformen samt annan därmed sammanhängande och förenlig verksamhet.

     

    För att kunna möjliggöra ökat inflytande och styrning av de bidrag som Region Gävleborg beviljar till Coompanion Gävleborg, så tilldelar Kultur- och kompetensnämnden 450 000 kronor till Regionala utvecklingsförvaltningen, som de i sin tur ska använda till ett stöd till Coompanion Gävleborg under 2025. Summan motsvarar det verksamhetsbidrag som Coompanion Gävleborg tidigare fått (KKN 2023/147).

     

    Handläggare inom Regionala utvecklingsförvaltningen, Region Gävleborg ansvarar för att avtala om stödet och begära in och granska redovisning av stödet till Coompanion Gävleborg samt att återrapportera detta till Kultur- och kompetensnämnden.

     

    Regionala utvecklingsförvaltningen, Region Gävleborg ska även under första kvartalet 2025 planera för och kommunicera till sökande hur motsvarande stöd ska hanteras under kommande år. Det ska göras tillsammans med Trafik-, kultur- och folkhögskoleförvaltningen så att beslutet fattas senast 1 maj 2025 när ansökning för verksamhetsstöd 2026 öppnar.

  • Syftet med detta verksamhetsbidrag är att stödja studieförbundens regionala verksamhet och att främja den regionala verksamhetens utveckling och därigenom bidra till människors självförverkligande och aktiva bidrag till samhällsutvecklingen.

    Studieförbunden är en mötesplats för bildning och kultur. Studiecirklar och kulturprogram ger människor möjlighet att lära och utvecklas tillsammans. Studieförbunden har starka band till folkrörelser och föreningar och är en viktig del av den idéburna sektorn.

  • Arkiv Gävleborg har tillsammans med Kultur- och kompetensförvaltningen utarbetat ett förslag till uppdragsöverenskommelse 2025-2026. Kultur- och kompetensnämndens beredning har skickat förslaget till styrelsen för Arkiv Gävleborg som har undertecknat uppdragsöverenskommelsen.

    Uppdragsöverenskommelsen träffas under förutsättning att Statens kulturråd fattar beslut i enlighet med Regional kulturplan Gävleborg 2023-2026 och regionens budget 2025 och 2026.

  • Folkteatern Gävleborg har tillsammans med Kultur- och kompetensförvaltningen utarbetat ett förslag till uppdragsöverenskommelse 2025-2026. Kultur- och kompetensnämndens beredning har skickat förslaget till styrelsen för Folkteatern Gävleborg som har undertecknat uppdragsöverenskommelsen.

    Uppdragsöverenskommelsen träffas under förutsättning att Statens kulturråd fattar beslut i enlighet med Regional kulturplan Gävleborg 2023-2026 och regionens budget 2025 och 2026.

  • Gävle Symfoniorkester har tillsammans med Kultur- och kompetensförvaltningen utarbetat ett förslag till uppdragsöverenskommelse 2025-2026. Kultur- och kompetensnämndens beredning har skickat förslaget till Kultur- och fritidsnämnden i Gävle kommun som har undertecknat uppdragsöverenskommelsen.

    Uppdragsöverenskommelsen träffas under förutsättning att Statens kulturråd fattar beslut i enlighet med Regional kulturplan Gävleborg 2023-2026 och regionens budget 2025 och 2026.

  • Hälsinglands museum har tillsammans med Kultur- och kompetensförvaltningen utarbetat ett förslag till uppdragsöverenskommelse 2025-2026. Kultur- och kompetensnämndens beredning har skickat förslaget till styrelsen för Hälsinglands museum som har undertecknat uppdragsöverenskommelsen.

    Uppdragsöverenskommelsen träffas under förutsättning att Statens kulturråd fattar beslut i enlighet med Regional kulturplan Gävleborg 2023-2026 och regionens budget 2025 och 2026.

  • Länsmuseet Gävleborg har tillsammans med Kultur- och kompetensförvaltningen utarbetat ett förslag till uppdragsöverenskommelse 2025-2026. Kultur- och kompetensnämndens beredning har skickat förslaget till styrelsen för Länsmuseet Gävleborg som har undertecknat uppdragsöverenskommelsen.

    Uppdragsöverenskommelsen träffas under förutsättning att Statens kulturråd fattar beslut i enlighet med Regional kulturplan Gävleborg 2023-2026 och regionens budget 2025 och 2026.

  • Riksteatern Gävleborg har tillsammans med Kultur- och kompetensförvaltningen utarbetat ett förslag till uppdragsöverenskommelse 2025-2026. Kultur- och kompetensnämndens beredning har skickat förslaget till styrelsen för Riksteatern Gävleborg som har undertecknat uppdragsöverenskommelsen.

    Uppdragsöverenskommelsen träffas under förutsättning att Statens kulturråd fattar beslut i enlighet med Regional kulturplan Gävleborg 2023-2026 och regionens budget 2025 och 2026.

  •   25

    Uppdragsöverenskommelse 2025-2026 - Kultur Gävleborg

  • Arkiv Gävleborg har skickat en ansökan om utvecklingsbidrag för att kunna utvidga befintliga arkivlokaler genom att införliva ledig lokal bredvid. Projektet innebär att avlasta föreningens klimatanpassade arkiv genom att flytta allt som inte har behov av denna miljö till den nya ytan och ger möjligheten till att bygga ny forskarsal och nytt konferensrum i den nya lokalen.

     

    Arkiv Gävleborg är ett fysiskt arkiv som i dagsläget förvarar ca 6000 olika arkiv från Gävleborgs län. Här finns cirka 5000 hyllmeter handlingar i en 600 kvadratmeter stor arkivlokal. Verksamhetslogiken i ett arkiv som förvarar enskilda arkiv (det vill säga inte handlingar som omfattas av arkivlagen) är ju att de bevaras, inte gallras. Detta innebär att Arkiv Gävleborgs lokalbehov bara blir större och större ju mer material deras medlemmar lämnar in och ju fler medlemmar de har.

     

    I dagsläget kan Arkiv Gävleborg vara kvar i sina befintliga lokaler i cirka 5-10 år, om de fortsätter att samla in handlingar i den takt de haft hittills. Då Arkiv Gävleborg har för avsikt att satsa på medlemsvärvning bland Gävleborgs föreningar, företag och övriga enskilda arkivbildare framöver, kan Arkiv Gävleborg sannolikt räkna med den kortare änden av detta tidsspann.

     

    Just nu står lokalen bredvid Arkiv Gävleborgs, en yta på 330 kvadratmeter, ledig. Den har tidigare varit mycket större då den funnits tillgänglig, men nu är den avdelad. Ombyggnad, standardhöjande reparationer och tillgänglighetsapassning skulle ge Arkiv Gävleborg följande:

     

    - en arkivsluss direkt in från parkering och lastkaj till arkivlokalen utan att passera publika ytor

     

    - möjligheten att flytta ut material motsvarande minst 800 hyllmeter ur Arkiv Gävleborgs arkivlokal, vilket skulle ge föreningen 10 år till, räknat i underkant

     

    - en större forskarsal. I dagsläget kan endast fem personer sitta samtidigt i föreningens forskarsal och Arkiv Gävleborg måste därför ibland avvisa förfrågningar

     

    - en mycket större undervisnings- och konferenslokal. Föreningens befintliga tar endast 16 personer. Arkiv Gävleborg skulle, som minst, kunna dubbla antalet besökare de skulle kunna ta emot för arkivlektioner, föredrag och möten. Arkiv Gävleborg skulle dessutom kunna hyra ut den nya delen utan att besökarna har tillgång till arkivlokalen, ett steg mot större självfinansiering i framtiden.

     

    Det regionala perspektivet finns med i föreningens framtidsplaner. Arkiv Gävleborg vill vara tillgängligt för hela länet, även om föreningen måste finnas på en fast geografisk plats. De nya lokalerna skulle till exempel innebära att en skola i en viss kommun inte behöver åka i omgångar för att ha sina arkivlektioner. Föreningen skulle kunna ta emot en hel klass på en gång. Det kommer också möjliggöra för föreningen att en arkivbildare kan köra in bilen på parkeringen och få hjälp att lasta in alla lådor direkt in i uppackningsrummet utan att en skolklass störs. Arkiv Gävleborg skulle också kunna försäkra alla nya medlemmar att föreningen kan förvara deras material i många år framöver.

     

    Själva grundbulten för projektet är ju att föreningens lokal ska få en ökad livslängd, och det är under 2030-talet som Arkiv Gävleborg kommer att kunna se utkomsten, utan att behöva flytta, pausa mottagningen av handlingar eller skära ner på sin offentliga verksamhet. Projektet syftar till att öppna upp en dörr in till lokalen bredvid och anpassa lokalen för Arkiv Gävleborgs behov. Sedan planerar föreningen att flytta över allt den kan från arkivlokalen och frigöra så mycket yta som möjligt i den. Den preliminära tidsplanen är att få tillgång till den nya delen 1 mars 2025 och direkt då dra igång med anpassningen av lokalen. Föreningen kommer att kunna ha fortsatt verksamhet i den nuvarande delen under byggnationen. Planen är att den nya helheten ska gå att använda från 1 januari 2026.

     

    De potentiella kopplingarna till kulturplanens prioriteringar är flera, bland annat barns och ungas rätt till kultur och vidgat deltagande.

  •   27

    Kurser och konferenser

  • § 117

    Val av justerare

  • § 118

    Fastställande av dagordningen

  • § 119

    Anmälningar för kännedom

  • § 120

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • Kultur Gävleborg

    Talangutvecklingstrappan för filmare i Gävleborg - Henrik Harrysson, verksamhetsutvecklare, föredrar om verksamheterna i Gävleborgs län som främjar utveckling av filmare. 

     

    Arbetsmarknad och kompetens

    Modell- och metodutveckling för validering inom Komvux, ett stöd i arbetsgivares kompetensförsörjningsarbete - Marianne Andrén, strateg, återrapporterar om resultatet från projektet ValiVuX, en modell- och metodutveckling för validering inom Komvux. Projektet finansieras av Tillväxtverket och regionala tillväxtmedel. 

     

    Folkhögskolorna

    Textilutbildning, Västerbergs Folkhögskola - Bia Eriksson, rektor, redovisar om utveckling av befintlig textilkurs, Skapa med lappteknik på Västerbergs Folkhögskola med kurstart den 8 januari 2025.

     

    Förvaltningsstab

    Systematiskt arbetsmiljöarbete - Jan-Olof Friman, förvaltningschef och Malin Englund, HR-konsult föredrar om det systematiska arbetsmiljöarbetet i regionen samt om arbetsmiljön inom Kultur- och kompetensnämndens förvaltning.

     

    Ibn Rushd - Jan-Olof Friman, informerar om regionens yttrande till förvaltningsrätten gällande studieförbundets Ibn Rushds överklagan. 

     

    Ersättare av förvaltningschef - Jan-Olof Friman informerar om att Tommy Stokka blir tillförordnad direktör efter Friman i början av 2025. 

  • Carina Löfgren, avdelningschef, Lena Lejerström, strateg och Henrik Harrysson, verksamhetsutvecklare, redovisar om projektet Kreativa kuggar. Projektets övergripande målsättning är att bidra till ett breddat, hållbart näringsliv i Gävleborg genom ökat företagande och fler innovationer inom bland annat kulturella och kreativa branscher, turism och besöksnäring. Förslag på beslut presenteras till nämnden i januari 2025. 

  • Lena Lejerström, strateg, återrapporterar om Coompanions verksamhetsår. Region Gävleborg tilldelade 450 000 kronor i verksamhetsbidrag till Coompanion för 2024.

  • Katarina Nilsson, controller, redovisar den ekonomiska månadsrapporten per oktober. 

  • Enligt fullmäktiges beslut om Budget 2025 och ekonomisk plan 2026 – 2027, uppgår budgetramen 2025 för Kultur- och kompetensnämnden till 202,9 mnkr.

    Nämnden fördelar ramen på Bollnäs folkhögskola, Forsa folkhögskola, Västerberg folkhögskola, externa folkhögskolor, studieförbund, Regional utveckling, kulturverksamheter, kultur- och organisationsbidrag samt Förvaltningsstab.

  • Regionfullmäktige beslutade den 13 december 2017, § 301, att delegera beslut om avgifter för studerande vid Region Gävleborgs folkhögskolor förutsatt att prisjusteringen inte översteg förändringen av konsumentprisindex (KPI).
    KPI förändrades 3,7% mellan maj 2023 och maj 2024.
    Föreslagna prisförändringar innebär uppräkning som är lägre än KPI.

    Förvaltningen har upprättat förslag till förändrade avgifter vid folkhögskolorna inför läsåret 2025/2026. Förändringen berör inackordering, kost och övriga avgifter. Föreslagna justeringar av kost och inackordering innebär prisjusteringar mellan 2,1%-2,9%.

  • För att i framtiden möta förändring i utbudet av externa folkhögskolor med verksamhet i länet, beslutade Kultur- och kompetensnämnden 2017 (Dnr KKN 2017/14) om en ny ersättningsmodell. Beslutet innebar att Region Gävleborg ska följa Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) rekommendationer för mobilitetsstöd, men med ett gemensamt kostnadstak som fastställs årligen. Ersättningen är rörlig och följer överenskommelsen så länge det totala bidraget är inom ramen. Därefter kommer värdet per deltagarvecka minska så att den totala kostnaden inte överstiger kostnadstaket. 2024 är kostnadstaket 2 320 000 kr.

    Förslaget för 2025 är att kostnadstaket förblir oförändrat 2 320 000 kr.

     

    SKRs rekommendation har 2022 ersatts av en överenskommelse mellan alla regioner.

  • Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.

     

    Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.

     

    Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom kultur- och kompetensnämnden varit betryggande.

  • Västerbergs folkhögskola har bjudits in att lämna synpunkter på förslagen i betänkandet Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildningspolitik i en ny tid (SOU 2024:42). Totalt har 194 remissinstanser blivit inbjudna att svara på remissen, däribland fem regioner och 30 folkhögskolor varav åtta av folkhögskolorna har region som huvudman. Remissvaren ska ha kommit in till Utbildningsdepartementet senast den 9 december 2024.

     

    Här är länk till betänkandet Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildningspolitik i en ny tid (SOU 2024:42)

    https://www.regeringen.se/contentassets/52e5cc8730574a7a8d01dec1674f79e4/bildning-utbildning-och-delaktighet--folkbildningspolitik-i-en-ny-tid-sou-202442.pdf.pdf

     

    Förslaget till remissyttrande behandlar bland annat målstrukturen. En lättöverskådlig bild över övergripande mål, delmål och indikatorer finns på sid 307 i betänkandet.

  • Carin Isaksson Palmqvist, avdelningschef, presenterar förslag på handlingsplan för regionens konst avseende avyttring, återbruk och inköp kopplat till inventering.

  • Region Gävleborg beviljar årligen verksamhetsbidrag till ideella och idéburna organisationer i Gävleborgs län (till exempel pensionärsorganisationer, ungdomsorganisationer, kulturorganisationer och organisationer för företagande) för att stödja föreningar och organisationer på länsnivå så att de självständigt och med kontinuitet kan arbeta för att aktivera och stimulera medlemmar att delta i samhällsutvecklingen i Gävleborg. De ideella idéburna organisationerna i Gävleborg står för en unik och betydelsefull del av utvecklingen i länet.

     

    Genom olika organisationer får länets invånare möjlighet att utveckla sina intressen och att driva sina frågor. Ett engagerat organisationsliv är en viktig demokratifråga och stimulerar till en positiv utveckling inom många olika områden i samhället.

     

    Alla ideella idéburna organisationer föreslås få samma verksamhetsbidrag 2025 som för 2024.

  • Ung Företagsamhet Gävleborg är en ideell förening som har till ändamål att ge ungdomar insikter i företagandets och arbetslivets villkor, att främja ett erfarenhetsutbyte mellan skola och näringsliv samt generationer.

     

    För att kunna möjliggöra ökat inflytande och styrning av de bidrag som Region Gävleborg beviljar till Ung Företagsamhet Gävleborg, så tilldelar Kultur- och kompetensnämnden 250 000 kronor till Regionala utvecklingsförvaltningen, som de i sin tur ska använda till ett stöd till Ung Företagsamhet Gävleborg under 2025. Summan motsvarar det verksamhetsbidrag som Ung Företagsamhet Gävleborg tidigare fått (KKN 2023/152).

     

    Handläggare inom Regionala utvecklingsförvaltningen, Region Gävleborg ansvarar för att avtala om stödet och begära in och granska redovisning av stödet till Ung Företagsamhet Gävleborg samt att återrapportera detta till nämnden.

     

    Regionala utvecklingsförvaltningen, Region Gävleborg ska även under första kvartalet 2025 planera för och kommunicera till sökande hur motsvarande stöd ska hanteras under kommande år. Det ska göras tillsammans med Trafik-, kultur- och folkhögskoleförvaltningen så att beslutet fattas senast 1 maj 2025 när ansökning för verksamhetsstöd 2026 öppnar.

  • Coompanion Gävleborgs ändamål är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att, på medlemmarnas uppdrag, bedriva rådgivning-, information- och utbildningsinsatser avseende den kooperativa verksamhetsformen samt annan därmed sammanhängande och förenlig verksamhet.

     

    För att kunna möjliggöra ökat inflytande och styrning av de bidrag som Region Gävleborg beviljar till Coompanion Gävleborg, så tilldelar Kultur- och kompetensnämnden 450 000 kronor till Regionala utvecklingsförvaltningen, som de i sin tur ska använda till ett stöd till Coompanion Gävleborg under 2025. Summan motsvarar det verksamhetsbidrag som Coompanion Gävleborg tidigare fått (KKN 2023/147).

     

    Handläggare inom Regionala utvecklingsförvaltningen, Region Gävleborg ansvarar för att avtala om stödet och begära in och granska redovisning av stödet till Coompanion Gävleborg samt att återrapportera detta till Kultur- och kompetensnämnden.

     

    Regionala utvecklingsförvaltningen, Region Gävleborg ska även under första kvartalet 2025 planera för och kommunicera till sökande hur motsvarande stöd ska hanteras under kommande år. Det ska göras tillsammans med Trafik-, kultur- och folkhögskoleförvaltningen så att beslutet fattas senast 1 maj 2025 när ansökning för verksamhetsstöd 2026 öppnar.

  • Syftet med detta verksamhetsbidrag är att stödja studieförbundens regionala verksamhet och att främja den regionala verksamhetens utveckling och därigenom bidra till människors självförverkligande och aktiva bidrag till samhällsutvecklingen.

    Studieförbunden är en mötesplats för bildning och kultur. Studiecirklar och kulturprogram ger människor möjlighet att lära och utvecklas tillsammans. Studieförbunden har starka band till folkrörelser och föreningar och är en viktig del av den idéburna sektorn.

  • Arkiv Gävleborg har tillsammans med Kultur- och kompetensförvaltningen utarbetat ett förslag till uppdragsöverenskommelse 2025-2026. Kultur- och kompetensnämndens beredning har skickat förslaget till styrelsen för Arkiv Gävleborg som har undertecknat uppdragsöverenskommelsen.

    Uppdragsöverenskommelsen träffas under förutsättning att Statens kulturråd fattar beslut i enlighet med Regional kulturplan Gävleborg 2023-2026 och regionens budget 2025 och 2026.

  • Folkteatern Gävleborg har tillsammans med Kultur- och kompetensförvaltningen utarbetat ett förslag till uppdragsöverenskommelse 2025-2026. Kultur- och kompetensnämndens beredning har skickat förslaget till styrelsen för Folkteatern Gävleborg som har undertecknat uppdragsöverenskommelsen.

    Uppdragsöverenskommelsen träffas under förutsättning att Statens kulturråd fattar beslut i enlighet med Regional kulturplan Gävleborg 2023-2026 och regionens budget 2025 och 2026.

  • Gävle Symfoniorkester har tillsammans med Kultur- och kompetensförvaltningen utarbetat ett förslag till uppdragsöverenskommelse 2025-2026. Kultur- och kompetensnämndens beredning har skickat förslaget till Kultur- och fritidsnämnden i Gävle kommun som har undertecknat uppdragsöverenskommelsen.

    Uppdragsöverenskommelsen träffas under förutsättning att Statens kulturråd fattar beslut i enlighet med Regional kulturplan Gävleborg 2023-2026 och regionens budget 2025 och 2026.

  • Hälsinglands museum har tillsammans med Kultur- och kompetensförvaltningen utarbetat ett förslag till uppdragsöverenskommelse 2025-2026. Kultur- och kompetensnämndens beredning har skickat förslaget till styrelsen för Hälsinglands museum som har undertecknat uppdragsöverenskommelsen.

    Uppdragsöverenskommelsen träffas under förutsättning att Statens kulturråd fattar beslut i enlighet med Regional kulturplan Gävleborg 2023-2026 och regionens budget 2025 och 2026.

  • Länsmuseet Gävleborg har tillsammans med Kultur- och kompetensförvaltningen utarbetat ett förslag till uppdragsöverenskommelse 2025-2026. Kultur- och kompetensnämndens beredning har skickat förslaget till styrelsen för Länsmuseet Gävleborg som har undertecknat uppdragsöverenskommelsen.

    Uppdragsöverenskommelsen träffas under förutsättning att Statens kulturråd fattar beslut i enlighet med Regional kulturplan Gävleborg 2023-2026 och regionens budget 2025 och 2026.

  • Riksteatern Gävleborg har tillsammans med Kultur- och kompetensförvaltningen utarbetat ett förslag till uppdragsöverenskommelse 2025-2026. Kultur- och kompetensnämndens beredning har skickat förslaget till styrelsen för Riksteatern Gävleborg som har undertecknat uppdragsöverenskommelsen.

    Uppdragsöverenskommelsen träffas under förutsättning att Statens kulturråd fattar beslut i enlighet med Regional kulturplan Gävleborg 2023-2026 och regionens budget 2025 och 2026.

  • § 141

    Uppdragsöverenskommelse 2025-2026 - Kultur Gävleborg

  • Arkiv Gävleborg har skickat en ansökan om utvecklingsbidrag för att kunna utvidga befintliga arkivlokaler genom att införliva ledig lokal bredvid. Projektet innebär att avlasta föreningens klimatanpassade arkiv genom att flytta allt som inte har behov av denna miljö till den nya ytan och ger möjligheten till att bygga ny forskarsal och nytt konferensrum i den nya lokalen.

     

    Arkiv Gävleborg är ett fysiskt arkiv som i dagsläget förvarar ca 6000 olika arkiv från Gävleborgs län. Här finns cirka 5000 hyllmeter handlingar i en 600 kvadratmeter stor arkivlokal. Verksamhetslogiken i ett arkiv som förvarar enskilda arkiv (det vill säga inte handlingar som omfattas av arkivlagen) är ju att de bevaras, inte gallras. Detta innebär att Arkiv Gävleborgs lokalbehov bara blir större och större ju mer material deras medlemmar lämnar in och ju fler medlemmar de har.

     

    I dagsläget kan Arkiv Gävleborg vara kvar i sina befintliga lokaler i cirka 5-10 år, om de fortsätter att samla in handlingar i den takt de haft hittills. Då Arkiv Gävleborg har för avsikt att satsa på medlemsvärvning bland Gävleborgs föreningar, företag och övriga enskilda arkivbildare framöver, kan Arkiv Gävleborg sannolikt räkna med den kortare änden av detta tidsspann.

     

    Just nu står lokalen bredvid Arkiv Gävleborgs, en yta på 330 kvadratmeter, ledig. Den har tidigare varit mycket större då den funnits tillgänglig, men nu är den avdelad. Ombyggnad, standardhöjande reparationer och tillgänglighetsapassning skulle ge Arkiv Gävleborg följande:

     

    - en arkivsluss direkt in från parkering och lastkaj till arkivlokalen utan att passera publika ytor

     

    - möjligheten att flytta ut material motsvarande minst 800 hyllmeter ur Arkiv Gävleborgs arkivlokal, vilket skulle ge föreningen 10 år till, räknat i underkant

     

    - en större forskarsal. I dagsläget kan endast fem personer sitta samtidigt i föreningens forskarsal och Arkiv Gävleborg måste därför ibland avvisa förfrågningar

     

    - en mycket större undervisnings- och konferenslokal. Föreningens befintliga tar endast 16 personer. Arkiv Gävleborg skulle, som minst, kunna dubbla antalet besökare de skulle kunna ta emot för arkivlektioner, föredrag och möten. Arkiv Gävleborg skulle dessutom kunna hyra ut den nya delen utan att besökarna har tillgång till arkivlokalen, ett steg mot större självfinansiering i framtiden.

     

    Det regionala perspektivet finns med i föreningens framtidsplaner. Arkiv Gävleborg vill vara tillgängligt för hela länet, även om föreningen måste finnas på en fast geografisk plats. De nya lokalerna skulle till exempel innebära att en skola i en viss kommun inte behöver åka i omgångar för att ha sina arkivlektioner. Föreningen skulle kunna ta emot en hel klass på en gång. Det kommer också möjliggöra för föreningen att en arkivbildare kan köra in bilen på parkeringen och få hjälp att lasta in alla lådor direkt in i uppackningsrummet utan att en skolklass störs. Arkiv Gävleborg skulle också kunna försäkra alla nya medlemmar att föreningen kan förvara deras material i många år framöver.

     

    Själva grundbulten för projektet är ju att föreningens lokal ska få en ökad livslängd, och det är under 2030-talet som Arkiv Gävleborg kommer att kunna se utkomsten, utan att behöva flytta, pausa mottagningen av handlingar eller skära ner på sin offentliga verksamhet. Projektet syftar till att öppna upp en dörr in till lokalen bredvid och anpassa lokalen för Arkiv Gävleborgs behov. Sedan planerar föreningen att flytta över allt den kan från arkivlokalen och frigöra så mycket yta som möjligt i den. Den preliminära tidsplanen är att få tillgång till den nya delen 1 mars 2025 och direkt då dra igång med anpassningen av lokalen. Föreningen kommer att kunna ha fortsatt verksamhet i den nuvarande delen under byggnationen. Planen är att den nya helheten ska gå att använda från 1 januari 2026.

     

    De potentiella kopplingarna till kulturplanens prioriteringar är flera, bland annat barns och ungas rätt till kultur och vidgat deltagande.

  • Inga aktuella kurser och konferenser till dagens sammanträde.

  • Ordförande (M) föreslår att kultursamrådet ska inträffa samma dag som nämndens sammanträde den 3 april 2025 samt att upplägget ändras jämfört med tidigare år. 

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.