Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •  

    • Prioriteringsmatris (Malin Wiklund, 30 min)

     

    • Teknikområde: Lås & Larm (Jonas Andersson och Johan Andersson, 30 min)
  •   5

    Statusrapport - Framtidsbygget 2025 - Gävle och Hudiksvalls sjukhus

  •  

    Nuvarande logistik- och serviceorganisation utgår från lokaler i hus 02, 05 och hus 10. Lokalerna är slitna och alltför små, och brister i arbetsmiljön föreligger. Det saknas vidare förutsättningar för att upp­fylla ett antal lagkrav kopplade till bl a avfallshantering.

     

    Ur ett helhetsperspektiv för sjukhusområdet behöver de nya logistiklokalerna vara färdigställda innan arbetet med planerat nytt vårdblock kan påbörjas, då grävarbeten, kulvertanslutningar och byggtrafik annars blir alltför omfattande och medför alltför stora risker för både projektens genomförande och för den ordinarie, pågående verksamheten på sjukhusområdet.

     

    Program och systemhandlingar har upprättats för ombyggnation av befintliga logistiklokaler i hus 05, samt för nybyggnation av hus 26 i syfte erhålla ett kalkylerbart underlag för en byggnadsinvestering, samt att utröna omfattning, form och yta som krävs för att tillgodose och uppfylla rådande krav och behov för att verksamheten ska kunna genomföras enligt uppställda krav.

     

    Nästa steg utgörs av framtagande av bygghandlingar, kostnaden för framtagande av bygghandlingar ryms inom den tidigare beviljade investeringen om 15 000 tkr. Om det fattas beslut att genomföra investeringen i nytt logistikcenter kommer utgiften för system och bygghandlingar att ingå i den. Om det beslutas att inte genomföra investeringen i nytt logistikcenter så är utgiften för system och bygghandlingar utan värde och behöver i sin helhet kostnadsföras på innevarande år.

     

    Genomförandet av projektet sker inom ett arbetsområde med svår bygglogistik, vilket ställer stora krav på både byggherre och entreprenör att förebygga störningar på verksamheten. 

  • Nya huvudförsörjnings ledningar med större och robustare konstruktion anses behövas för att säkerställa att försörjningen till vårdblocken inte äventyras. Från att förstudie genomfördes till att projektet fick startbesked pågick en pandemi där främst medicinska gaser blev ett stort fokusområde. Ledningssystemet dimensionerades upp för att uppfylla de nya krav som ställdes på anläggningen, mot de krav som planerats i förstudien.

    För ursprungs ärende; Huvudledningar för Gas, Gävle sjukhus, gjordes utredningar som resulterade i underlag för installation av nya huvudledningar, stammar och stabilisatorer, samt en total kostnadskalkyl. De mindre ledningar som går ut från huvudledningarna och vidare in på avdelningar och vårdrum skulle bytas ut löpande, i samband med planerade ombyggnationer i verksamheterna (inkl Framtidsbygget).

    Nya lagkrav har gjort att systemet har behövts byggts om, vilket lett till ändrad omfattning av projekt.

  • PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av avtalsuppföljning inom ramen för bygg- och anläggningsprojekt ur ett välfärdsbrottsperspektiv. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen har säkerställt ett ändamålsenligt arbete med att förebygga, upptäcka och motverka välfärdsbrott, ekonomisk brottslighet och andra oegentligheter inom ramen för bygg- och anläggningsprojekt.

     

    Revisionen har lämnat följande rekommendationer:

     

    •  Regionstyrelsen rekommenderas att ta fram riktlinjer för att underlätta det brottsförebyggande arbetet inom bygg- och anläggningsprojekt. Detta för att minimera risken för välfärdsbrott, ekonomisk brottslighet och oegentligheter.

     

    • Regionstyrelsen rekommenderas att säkerställa att internkontrollplanen omfattar systematiska riskanalyser som adresserar välfärdsbrott, ekonomisk brottslighet och oegentligheter, särskilt inom bygg- och anläggningsprojekt.

     

    •  Regionstyrelsen rekommenderas att ta fram en strategi som systematiskt identifierar och hanterar risker kopplade till upphandlingar, särskilt de med många underentreprenörer i syfte att minska risken för välfärdsbrott, ekonomisk brottslighet och oegentligheter.

     

    •  Regionstyrelsen rekommenderas att komplettera gällande rutiner för uppföljningsmöten med leverantörerna så att de innehåller direktiv för hur välfärdsbrott, ekonomisk brottslighet eller andra oegentligheter kan tas upp med byggentreprenörerna.

     

    •  Regionstyrelsen rekommenderas att klargöra och förbättra graden av kontroll över underleverantörer för att minimera risker för välfärdsbrott, ekonomisk brottslighet eller oegentligheter.

     

    •  Regionstyrelsen rekommenderas att införa regelbundna arbetsplatskontroller för att säkerställa att avtal efterlevs och att projekt genomförs enligt överenskomna standarder under hela kontraktets löptid.
  •  

    • Organiseringsfrågor gällande fastighetsförvaltningen.

     

    • Robusthet gällande fastighetsförvaltningen.
  • § 58

    Val av justerare

  • § 59

    Fastställande av dagordningen

  • § 60

    Anmälningar för kännedom

  •  

    • Prioriteringsmatris (Malin Wiklund)

    Malin Wiklund informerar om framtagen prioriteringsmatris och visar hur den ser ut för fastighetsverksamheten. Ca 150 ärenden i kö, som graderas på en skala från 1-5. Hälso- och sjukvården har även en egen priomatris där man prioriterat fram vissa områden.

     

     

    • Teknikområde: Lås & Larm (Jonas Andersson och Johan Andersson)

    Johan Andersson och Jonas Andersson informerar om säkerhet på regionens sjukhus och hur vi med tekniska lösningar som kameraövervakning, larm samt förstärkta dörrar och lås skapar trygga vårdmiljöer.

     

  •  

     

    Magnus Busk presenterar en långsiktig tidsplan för pågående och kommande större fastighetsprojekt på över 20 miljoner kr i Hälsingland och Gästrikland. Planen kommer att uppdateras med kommande projekt och sträcker sig till 2040.

     

    I övrigt tittar man i Hudiksvall på den kommande upphandlingen av Hus 23, där upphandlingen sker i början av november 2025 med ambitionen att tilldela före jul. Därefter tas en rivningsplan fram för de hus som står där Hus 23 ska byggas.

     

    I Gävle pågår en utredning kring ny plats för nya vårdblocket, där man undersöker om det kan byggas på norra sidan av sjukhusområdet.

     

     

  •  

    Nuvarande logistik- och serviceorganisation utgår från lokaler i hus 02, 05 och hus 10. Lokalerna är slitna och alltför små, och brister i arbetsmiljön föreligger. Det saknas vidare förutsättningar för att upp­fylla ett antal lagkrav kopplade till bl a avfallshantering.

     

    Ur ett helhetsperspektiv för sjukhusområdet behöver de nya logistiklokalerna vara färdigställda innan arbetet med planerat nytt vårdblock kan påbörjas, då grävarbeten, kulvertanslutningar och byggtrafik annars blir alltför omfattande och medför alltför stora risker för både projektens genomförande och för den ordinarie, pågående verksamheten på sjukhusområdet.

     

    Program och systemhandlingar har upprättats för ombyggnation av befintliga logistiklokaler i hus 05, samt för nybyggnation av hus 26 i syfte erhålla ett kalkylerbart underlag för en byggnadsinvestering, samt att utröna omfattning, form och yta som krävs för att tillgodose och uppfylla rådande krav och behov för att verksamheten ska kunna genomföras enligt uppställda krav.

     

    Nästa steg utgörs av framtagande av bygghandlingar, kostnaden för framtagande av bygghandlingar ryms inom den tidigare beviljade investeringen om 15 000 tkr. Om det fattas beslut att genomföra investeringen i nytt logistikcenter kommer utgiften för system och bygghandlingar att ingå i den. Om det beslutas att inte genomföra investeringen i nytt logistikcenter så är utgiften för system och bygghandlingar utan värde och behöver i sin helhet kostnadsföras på innevarande år.

    Genomförandet av projektet sker inom ett arbetsområde med svår bygglogistik, vilket ställer stora krav på både byggherre och entreprenör att förebygga störningar på verksamheten. 

  • Nya huvudförsörjnings ledningar med större och robustare konstruktion anses behövas för att säkerställa att försörjningen till vårdblocken inte äventyras. Från att förstudie genomfördes till att projektet fick startbesked pågick en pandemi där främst medicinska gaser blev ett stort fokusområde. Ledningssystemet dimensionerades upp för att uppfylla de nya krav som ställdes på anläggningen, mot de krav som planerats i förstudien.

     

    För ursprungs ärende; Huvudledningar för Gas, Gävle sjukhus, gjordes utredningar som resulterade i underlag för installation av nya huvudledningar, stammar och stabilisatorer, samt en total kostnadskalkyl. De mindre ledningar som går ut från huvudledningarna och vidare in på avdelningar och vårdrum skulle bytas ut löpande, i samband med planerade ombyggnationer i verksamheterna (inkl Framtidsbygget).

     

    Nya lagkrav har gjort att systemet har behövts byggts om, vilket lett till ändrad omfattning av projekt.

    Bilagor

  • PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Gävleborg genomfört en granskning av avtalsuppföljning inom ramen för bygg- och anläggningsprojekt ur ett välfärdsbrottsperspektiv. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen har säkerställt ett ändamålsenligt arbete med att förebygga, upptäcka och motverka välfärdsbrott, ekonomisk brottslighet och andra oegentligheter inom ramen för bygg- och anläggningsprojekt.

     

    Revisionen har lämnat följande rekommendationer:

     

    •  Regionstyrelsen rekommenderas att ta fram riktlinjer för att underlätta det brottsförebyggande arbetet inom bygg- och anläggningsprojekt. Detta för att minimera risken för välfärdsbrott, ekonomisk brottslighet och oegentligheter.

     

    • Regionstyrelsen rekommenderas att säkerställa att internkontrollplanen omfattar systematiska riskanalyser som adresserar välfärdsbrott, ekonomisk brottslighet och oegentligheter, särskilt inom bygg- och anläggningsprojekt.

     

    •  Regionstyrelsen rekommenderas att ta fram en strategi som systematiskt identifierar och hanterar risker kopplade till upphandlingar, särskilt de med många underentreprenörer i syfte att minska risken för välfärdsbrott, ekonomisk brottslighet och oegentligheter.

     

    •  Regionstyrelsen rekommenderas att komplettera gällande rutiner för uppföljningsmöten med leverantörerna så att de innehåller direktiv för hur välfärdsbrott, ekonomisk brottslighet eller andra oegentligheter kan tas upp med byggentreprenörerna.

     

    •  Regionstyrelsen rekommenderas att klargöra och förbättra graden av kontroll över underleverantörer för att minimera risker för välfärdsbrott, ekonomisk brottslighet eller oegentligheter.

     

    •  Regionstyrelsen rekommenderas att införa regelbundna arbetsplatskontroller för att säkerställa att avtal efterlevs och att projekt genomförs enligt överenskomna standarder under hela kontraktets löptid.
  •  

    • Organiseringsfrågor och robusthet gällande fastighet.

      Johan Sörensson informerar om fastighetsförvaltningens ansvar kring frågor rörande funktionalitet i kris och krig, robusthet i nya och befintliga fastigheter samt materiallager och försörjning av underhåll. Dessa frågor kring robusthet inom fastighet behöver tydliggöras.

     

    • IVA Gävle.

      Begäran om åtgärder enligt 6 kap 6 a § AML. Det arbetas nu med gaspendelsystemet och ventilation på IVA, och det finns förslag från medarbetare och fack att göra mer. Hälso- och sjukvårdsdirektören, som har arbetsmiljöansvaret, har inte gjort någon ytterligare behovsbeskrivning.

     

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.