Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare

  •   2

    Fastställande av dagordningen

  •   3

    Ev. Anmälningar för kännedom

  •  

    • Ekonomisk prognos (Anders Wallin, 10 min)
    • Föreläggande - Brand (Malin Wiklund, 10 min)
    • Beredskap (Fredrik Björk, 20 min)
  •   5

    Statusrapport - Framtidsbygget 2025 - Gävle och Hudiksvalls sjukhus

  • Nuvarande logistik- och serviceorganisation utgår från lokaler i hus 02, 05 och hus 10. Lokalerna är slitna och alltför små, och brister i arbetsmiljön föreligger. Det saknas vidare förutsättningar för att upp­fylla ett antal lagkrav kopplade till bl a avfallshantering.

     

    Ur ett helhetsperspektiv för sjukhusområdet behöver de nya logistiklokalerna vara färdigställda innan arbetet med planerat nytt vårdblock kan påbörjas, då grävarbeten, kulvertanslutningar och byggtrafik annars blir alltför omfattande och medför alltför stora risker för både projektens genomförande och för den ordinarie, pågående verksamheten på sjukhusområdet.

     

    Program och systemhandlingar har upprättats för ombyggnation av befintliga logistiklokaler i hus 05, samt för nybyggnation av hus 26 i syfte erhålla ett kalkylerbart underlag för en byggnadsinvestering, samt att utröna omfattning, form och yta som krävs för att tillgodose och uppfylla rådande krav och behov för att verksamheten ska kunna genomföras enligt uppställda krav.

     

    Nästa steg utgörs av framtagande av bygghandlingar, kostnaden för framtagande av bygghandlingar ryms inom den tidigare beviljade investeringen om 15 000 tkr. Om det fattas beslut att genomföra investeringen i nytt logistikcenter kommer utgiften för system och bygghandlingar att ingå i den. Om det beslutas att inte genomföra investeringen i nytt logistikcenter så är utgiften för system och bygghandlingar utan värde och behöver i sin helhet kostnadsföras på innevarande år.

    Genomförandet av projektet sker inom ett arbetsområde med svår bygglogistik, vilket ställer stora krav på både byggherre och entreprenör att förebygga störningar på verksamheten. 

  • Nya huvudförsörjnings ledningar med större och robustare konstruktion anses behövas för att säkerställa att försörjningen till vårdblocken inte äventyras. Från att förstudie genomfördes till att projektet fick startbesked pågick en pandemi där främst medicinska gaser blev ett stort fokusområde. Ledningssystemet dimensionerades upp för att uppfylla de nya krav som ställdes på anläggningen, mot de krav som planerats i förstudien.

    För ursprungs ärende; Huvudledningar för Gas, Gävle sjukhus, gjordes utredningar som resulterade i underlag för installation av nya huvudledningar, stammar och stabilisatorer, samt en total kostnadskalkyl. De mindre ledningar som går ut från huvudledningarna och vidare in på avdelningar och vårdrum skulle bytas ut löpande, i samband med planerade ombyggnationer i verksamheterna (inkl Framtidsbygget).

    Nya lagkrav har gjort att systemet har behövts byggts om, vilket lett till ändrad omfattning av projekt.

  • Region Gävleborg har identifierat ett behov av att uppföra en ny regionarkivbyggnad som uppfyller dagens krav på säker och effektiv arkivhantering. Målsättningen är att skapa en modern och hållbar anläggning som inte bara tillgodoser verksamhetens nuvarande och framtida behov, utan även erbjuder en attraktiv och funktionell arbetsmiljö för region Gävleborgs medarbetare. Den planerade verksamheten ligger i linje med Gävle kommuns vision för utvecklingen av tomten och bidrar till en långsiktig och hållbar exploatering av området.

  • Fastighets-, teknik- och miljöutskottet ska inför varje nytt kalenderår upprätta plan över sina sammanträden. Sammanträdesplanen har koordinerats med övriga sammanträden för att skapa ett bra flöde för ärende i olika instanser.

     

  •   10

    Information från fastighetsförvaltningen

  • § 47

    Val av justerare

  • Ordförande (M) informerar om ett tillägg i dagordningen angående ändring av sammanträdesdag i november 2025.

     

  • Inga anmälningar har inkommit till dagens sammanträde.

  •  

    • Anders Wallin, controller, informerar om ekonomisk prognos delår 2 2025.

     

     

    • Malin Wiklund, avdelningschef, informerar om förelägganden för Bollnäs sjukhus och Gävle sjukhus.

     

     

    • Fredrik Björk, avdelningschef, informerar om beredskap och hållbar försörjning.

     

     

  • Magnus Busk föredrar det ekonomiska utfallet per augusti år 2025 för Framtidsbygget samt ger en övergripande statusrapport.

     

    • Skede 1-4 i projektet är utfall per augusti 2025 334 mnkr av beslutade 525 mnkr.
    • Skede 5-6 i projektet är utfall per augusti 2025 1 826 mnkr av beslutade 3 251,5 mnkr.

     

    Hudiksvalls sjukhus

    Hus 22/25/98: Slutbesiktningar pågår. 

    Hus 23: Upphandling kommer att ske under Q4 2025. Evakueringsplanering H2.

     

    Gävle sjukhus

    Hus 60: Invändigt arbete samt uppstart markarbete.

    Hus 29 (blivande Hus 63): Upphandling av strategiska underentreprenörer.

    Hus 62: Asbetssanering inför kommande rivning.

     

    Anteckning

    Sammanträdet ajourneras mellan kl. 10.10 - 10.20.

  • Nuvarande logistik- och serviceorganisation utgår från lokaler i hus 02, 05 och hus 10. Lokalerna är slitna och alltför små, och brister i arbetsmiljön föreligger. Det saknas vidare förutsättningar för att upp­fylla ett antal lagkrav kopplade till bl a avfallshantering.

     

    Ur ett helhetsperspektiv för sjukhusområdet behöver de nya logistiklokalerna vara färdigställda innan arbetet med planerat nytt vårdblock kan påbörjas, då grävarbeten, kulvertanslutningar och byggtrafik annars blir alltför omfattande och medför alltför stora risker för både projektens genomförande och för den ordinarie, pågående verksamheten på sjukhusområdet.

     

    Program och systemhandlingar har upprättats för ombyggnation av befintliga logistiklokaler i hus 05, samt för nybyggnation av hus 26 i syfte erhålla ett kalkylerbart underlag för en byggnadsinvestering, samt att utröna omfattning, form och yta som krävs för att tillgodose och uppfylla rådande krav och behov för att verksamheten ska kunna genomföras enligt uppställda krav.

     

    Nästa steg utgörs av framtagande av bygghandlingar, kostnaden för framtagande av bygghandlingar ryms inom den tidigare beviljade investeringen om 15 000 tkr. Om det fattas beslut att genomföra investeringen i nytt logistikcenter kommer utgiften för system och bygghandlingar att ingå i den. Om det beslutas att inte genomföra investeringen i nytt logistikcenter så är utgiften för system och bygghandlingar utan värde och behöver i sin helhet kostnadsföras på innevarande år.

    Genomförandet av projektet sker inom ett arbetsområde med svår bygglogistik, vilket ställer stora krav på både byggherre och entreprenör att förebygga störningar på verksamheten. 

  • Nya huvudförsörjnings ledningar med större och robustare konstruktion anses behövas för att säkerställa att försörjningen till vårdblocken inte äventyras. Från att förstudie genomfördes till att projektet fick startbesked pågick en pandemi där främst medicinska gaser blev ett stort fokusområde. Ledningssystemet dimensionerades upp för att uppfylla de nya krav som ställdes på anläggningen, mot de krav som planerats i förstudien.

    För ursprungs ärende; Huvudledningar för Gas, Gävle sjukhus, gjordes utredningar som resulterade i underlag för installation av nya huvudledningar, stammar och stabilisatorer, samt en total kostnadskalkyl. De mindre ledningar som går ut från huvudledningarna och vidare in på avdelningar och vårdrum skulle bytas ut löpande, i samband med planerade ombyggnationer i verksamheterna (inkl Framtidsbygget).

    Nya lagkrav har gjort att systemet har behövts byggts om, vilket lett till ändrad omfattning av projekt.

  • Region Gävleborg har identifierat ett behov av att uppföra en ny regionarkivbyggnad som uppfyller dagens krav på säker och effektiv arkivhantering. Målsättningen är att skapa en modern och hållbar anläggning som inte bara tillgodoser verksamhetens nuvarande och framtida behov, utan även erbjuder en attraktiv och funktionell arbetsmiljö för region Gävleborgs medarbetare. Den planerade verksamheten ligger i linje med Gävle kommuns vision för utvecklingen av tomten och bidrar till en långsiktig och hållbar exploatering av området.

  • Fastighets-, teknik- och miljöutskottet ska inför varje nytt kalenderår upprätta plan över sina sammanträden. Sammanträdesplanen har koordinerats med övriga sammanträden för att skapa ett bra flöde för ärende i olika instanser.

  • Johan Sörensson, fastighetsdirektör, informerar om:

     

    • Inplaceringsarbetet i Gävle.
    • Digitalisering i våra fastigheter.
  • § 57

    Ändrad sammanträdesdag

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.