Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare och justeringstid

  •   2

    Fastställande av dagordning

  •   3

    Anmälningar för kännedom

  •   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  •   5

    Rapport från ledamöter

  •   6

    Information från förvaltningen

  • Redovisning av avslutade ärenden april 2025 t.o.m. aug 2025. I materialet ingår 731 ärenden. Kvinnor stod för 65,5% av ärendena och flest ärenden, kvinnor och män sammantaget, rörde åldersgrupperna 30-39 år. Under perioden stod den somatiska specialistvården för flest avslutade ärenden, 43%, primärvården inklusive privata aktörer med avtal stod för 39% och psykiatrisk specialistvård för 10%. De tre största huvudproblemen är detsamma som för föregående rapport, vård och behandling, kommunikation samt tillgänglighet. Av de 427 skrivelser där yttrande begärts så har vården i 20% av ärendena beskrivit vidtagna åtgärder på övergripande nivå vilket kan jämföras med 11% förra perioden

  • Förvaltningschef redovisar uppföljning av internkontrollplan delår 2, 2025.

  • Förvaltningschef redovisar uppföljning av årsplan delår 2, 2025.

  • Patientnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari – augusti 2025. Nämndens totala resultat för delår 2 visar på 0,5 mnkr.

    Nämnden har haft fokus på digital omställning och genomfört aktiviteter som bidragit till att de politiska målen delvis uppnåtts. Har vidare levt upp till uppdraget utifrån gällande reglemente.

  • Patientnämnden gav 2025-04-25 §27 förvaltningen i uppdrag att genomföra en analys av primärvårdens inkomna patientnämndsärenden under 2024 där redovisning om möjligt skulle ske vid sammanträdet 2025-09-26. Syftet med analysen är att den ska utgöra ett underlag till kvalitetsutveckling och att patienter/närståendes synpunkter tas tillvara i verksamhetens patientsäkerhetsarbete.


    Resultatet visar att Regionens hälsocentraler hade 59% av de listade patienterna i länet och privata 41% år 2024. Regionens hälsocentraler stod för 63% av besöken och privata för 37%. Antal patientnämndsärenden för hälsocentralerna ökade från 34% av totalen 2023 till 41% 2024. Kvinnor stod för 60% av ärendena, en minskning med 2 procentenheter från 2023. Regionens hälsocentraler hade en ökning av patientnämndsärenden med 23,6% och privata hälsocentraler ökade med 26,1%.
     

    Analysen visar att vissa hälsocentraler har en högre frekvens av patientnämndsärenden i förhållande till antalet besök. Det vanligaste huvudproblemet var vård och behandling, följt av kommunikation och tillgänglighet. Vanligaste delproblemet för både Regionens och privata HC var undersökning/bedömning.
     

    I 18% av vårdens svar framkommer det att berörd verksamhet har gjort någon form av åtgärd på övergripande nivå. I 4% identifierades brister men ingen konkret åtgärd presenterades för att förhindra upprepning.

     

     

  • Bakgrunden till den initierade analysen är att verksamhetsområde Ortopedi under 2025 procentuellt har ökat andelen patientnämndsärenden kategoriserade inom huvudproblem Tillgänglighet.

    Syftet med analysen är att den ska utgöra ett underlag till kvalitetsutveckling och att patienter/närståendes synpunkter tas tillvara i verksamhetens patientsäkerhetsarbete.

     

     

  • Förvaltningschefen informerar om budget- och planeringsförutsättningarna 2026.

  • Patientnämnden ska inför varje nytt kalenderår upprätta plan över sammanträdesdagar. Sammanträdesplanen har koordinerats med övriga sammanträden för att skapa ett bra flöde för ärende i olika instanser. 

     

    Lokalen Ryttaren i hus 21 är preliminärbokad till de föreslagna sammanträdesdatumen. 

  • Varje nämnd ska utifrån Budget och planeringsförutsättningar 2026-2028 (RS 2025/10) ta fram en årsplan. Årsplanen ska innehålla nämndens uppdrag, förutsättningar, hur nämnden arbetar med de övergripande politiska målen, resultatindikatorer, egna uppdrag samt driftsbudget.

    Patientnämnden har identifierat 7 indikatorer som kommer att följas upp under 2026 samt lämnar ett förslag till driftbudget netto för 2026 som uppgår till 7,2 mnkr.

     

  • Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.

    Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.

    Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom Patientnämnden varit betryggande.

    Dagens arbete med riskanalys får ligga till grund för internkontrollplan 2026.

  • § 28

    Val av justerare och justeringstid

  • § 29

    Fastställande av dagordning

  • § 30

    Anmälningar för kännedom

  • § 31

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • Inga aktuella rapporter till dagens sammanträde. 

  • Anna Boman Sörebö, förvaltningschef, informerar: 

     

    - Patientnämndsärenden. Ärendena har ökat med 25 % i år. Hittills har 1326 ärenden inkommit. Andelen skrivelser där invånaren önskat ett svar har ökat drygt 60 %.

     

    - Resultat av medarbetarenkät. Resultatet av medarbetarenkäten har färdigställts. HME-indexet (hållbart medarbetarengagemang) var 95 jämfört med 98 föregående år. Regionen totalt låg på 78.

     

    - Utvärdering av semesterperiod. Ärendeflödet har under sommaren varit högt vilket medfört hög arbetsbelastning för handläggare som arbetat själv. Inför kommande sommar bör semestern planeras på ett annorlunda sätt.

     

    - Resultat av sms-enkät. Skickas till invånare som har haft samtal med handläggare. Frågorna berör bland annat handläggarens bemötande och upplevelse av information från handläggaren. 50 % har svarat på enkäten. 

     

    - Verksamhetsplanering. Teambildande övningar då arbetsgruppen har en ny sammansättning.

     

    - Information om Patientnämnden. Förvaltningen har informerat om Patientnämnden hos andra verksamheter i regionen. Patientnämnden i Västmanland har varit på studiebesök.

     

    - Digital ärendehandläggning. Målet är att succesivt implementera en digital ärendehandläggning under hösten. 

     

    - Ny klagomålstjänst 2026. 1177 har en klagomålstjänst för en enhetlig klagomålshantering. Planen är att tjänsten ska implementeras hos Region Gävleborg under nästa år. 

  • Redovisning av avslutade ärenden april 2025 t.o.m. aug 2025. I materialet ingår 731 ärenden. Kvinnor stod för 65,5% av ärendena och flest ärenden, kvinnor och män sammantaget, rörde åldersgrupperna 30-39 år. Under perioden stod den somatiska specialistvården för flest avslutade ärenden, 43%, primärvården inklusive privata aktörer med avtal stod för 39% och psykiatrisk specialistvård för 10%. De tre största huvudproblemen är detsamma som för föregående rapport, vård och behandling, kommunikation samt tillgänglighet. Av de 427 skrivelser där yttrande begärts så har vården i 20% av ärendena beskrivit vidtagna åtgärder på övergripande nivå vilket kan jämföras med 11% förra perioden

  • Förvaltningschef redovisar uppföljning av internkontrollplan delår 2, 2025.

  • Förvaltningschef redovisar uppföljning av årsplan delår 2, 2025.

  • Patientnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari – augusti 2025. Nämndens totala resultat för delår 2 visar på 0,5 mnkr.

    Nämnden har haft fokus på digital omställning och genomfört aktiviteter som bidragit till att de politiska målen delvis uppnåtts. Har vidare levt upp till uppdraget utifrån gällande reglemente.

  • Patientnämnden gav 2025-04-25 §27 förvaltningen i uppdrag att genomföra en analys av primärvårdens inkomna patientnämndsärenden under 2024 där redovisning om möjligt skulle ske vid sammanträdet 2025-09-26. Syftet med analysen är att den ska utgöra ett underlag till kvalitetsutveckling och att patienter/närståendes synpunkter tas tillvara i verksamhetens patientsäkerhetsarbete.


    Resultatet visar att Regionens hälsocentraler hade 59% av de listade patienterna i länet och privata 41% år 2024. Regionens hälsocentraler stod för 63% av besöken och privata för 37%. Antal patientnämndsärenden för hälsocentralerna ökade från 34% av totalen 2023 till 41% 2024. Kvinnor stod för 60% av ärendena, en minskning med 2 procentenheter från 2023. Regionens hälsocentraler hade en ökning av patientnämndsärenden med 23,6% och privata hälsocentraler ökade med 26,1%.
     

    Analysen visar att vissa hälsocentraler har en högre frekvens av patientnämndsärenden i förhållande till antalet besök. Det vanligaste huvudproblemet var vård och behandling, följt av kommunikation och tillgänglighet. Vanligaste delproblemet för både Regionens och privata HC var undersökning/bedömning.
     

    I 18% av vårdens svar framkommer det att berörd verksamhet har gjort någon form av åtgärd på övergripande nivå. I 4% identifierades brister men ingen konkret åtgärd presenterades för att förhindra upprepning.

     

     

  • Bakgrunden till den initierade analysen är att verksamhetsområde Ortopedi under 2025 procentuellt har ökat andelen patientnämndsärenden kategoriserade inom huvudproblem Tillgänglighet.

    Syftet med analysen är att den ska utgöra ett underlag till kvalitetsutveckling och att patienter/närståendes synpunkter tas tillvara i verksamhetens patientsäkerhetsarbete.

     

     

  • Förvaltningschefen informerar om budget- och planeringsförutsättningarna 2026.

  • Patientnämnden ska inför varje nytt kalenderår upprätta plan över sammanträdesdagar. Sammanträdesplanen har koordinerats med övriga sammanträden för att skapa ett bra flöde för ärende i olika instanser. 

     

    Lokalen Ryttaren i hus 21 är preliminärbokad till de föreslagna sammanträdesdatumen. 

  • Varje nämnd ska utifrån Budget och planeringsförutsättningar 2026-2028 (RS 2025/10) ta fram en årsplan. Årsplanen ska innehålla nämndens uppdrag, förutsättningar, hur nämnden arbetar med de övergripande politiska målen, resultatindikatorer, egna uppdrag samt driftsbudget.

    Patientnämnden har identifierat 7 indikatorer som kommer att följas upp under 2026 samt lämnar ett förslag till driftbudget netto för 2026 som uppgår till 7,2 mnkr.

     

  • Patientnämnden diskuterar förslag på riskanalys.

     

    Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.

    Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.

    Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom Patientnämnden varit betryggande.

    Dagens arbete med riskanalys får ligga till grund för internkontrollplan 2026.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.