Möte 2025-04-25
-
1
Val av justerare och justeringstid
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Rapport från ledamöter
-
Patientnämnden gav 2024-12-13 §60 förvaltningen i uppdrag att genomföra en analys av verksamhetsområde (VO) Ögons inkomna patientnämndsärenden under 2023–2024 som ska redovisas vid sammanträdet 2025-04-25. Syftet med analysen är att den ska utgöra ett underlag till kvalitetsutveckling och att patienter/närståendes synpunkter tas tillvara i verksamhetens patientsäkerhetsarbete.
Under perioden inkom totalt 3245 ärenden till Patientnämnden, varav 64 ärenden gällde VO Ögon. Majoriteten av ärendena kom från kvinnor (62,5%) och flest ärenden fanns i åldersgruppen 50–89 år för kvinnor och 60–79 år för män. Flest ärenden fanns inom Ögonmottagningen i Gävle.
Tillgänglighet var det mest förekommande huvudproblemet inom VO Ögon, följt av Vård och behandling. De problem som patienter och närstående haft synpunkter på är; svårigheter att komma fram på telefon, långa väntetider för operationer och undersökningar, samt fördröjningar i att få remisser och kallelser.
Resultatet visar på en högre andel ärenden som Patientnämndsförvaltningen bedömt som allvarliga för VO Ögon jämfört med den totala ärendemängden.
-
Dialog kring nationella handlingsplanen för ökad patientsäkerhet.
-
6
Information från förvaltningen
-
7
Anmälningar för kännedom
-
8
Redovisning av delegeringsbeslut
-
Redovisning av avslutade ärenden januari 2025 t.o.m. mars 2025. I materialet ingår 495 ärenden.
Kvinnor stod för 60% av ärendena och flest ärenden, kvinnor och män sammantaget, rörde åldersgrupperna 50–59 år.
Under perioden stod primärvården, inklusive privata aktörer, sammantaget för flest avslutade ärenden, 45%, den somatiska specialistvården stod för 35% och psykiatrisk specialistvård för 11%.
Inom både primärvård, somatisk och psykiatrisk specialistvård var huvudproblemet vård och behandling störst och kommunikation näst störst.
Av de 227 skrivelser där yttrande begärts så har vården i 11% av ärendena beskrivit vidtagna åtgärder på övergripande nivå vilket kan jämföras med 23% förra perioden.
-
Patientnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari – mars 2025. Nämndens totala resultat för delår 1 visar på 0,3 mkr.
Nämnden har haft fokus på digital omställning och genomfört aktiviteter som bidragit till att de politiska målen delvis uppnåtts. Har vidare levt upp till uppdraget utifrån gällande reglemente.
-
11
Internkontrollplan 2025
-
12
Årsplan 2025-2027 för Patientnämnden
-
Regiondirektör Göran Angergård har bjudits in till dialog med Patientnämnden.
-
Bakgrunden till den initierade analysen är att antalet inkomna patientnämndsärenden 2024 inom primärvård ökat till skillnad från den somatiska specialistvården. Analysen bör innehålla jämförelse med produktionsvolym såsom antal listade patienter och antal besök.
Syftet med analysen är att den ska utgöra ett underlag till kvalitetsutveckling och att patienter/närståendes synpunkter tas tillvara i verksamhetens patientsäkerhetsarbete.
-
§ 14
Val av justerare och justeringstid
-
§ 15
Fastställande av dagordning
-
Presidiet träffade revisorerna i början av april. Revisionsrapporten är vid nämndens möte inte klar.
Roger Hedlund har tillsammans med förvaltningschef träffat tjänstemän i Bollnäs kommun. Pratade om det avtal Patientnämnden har med kommunen och Patientnämndens roll. Tjänstemännen önskar att Patientnämndförvaltningen utbildar deras personal i Patientnämndens uppdrag.
Kent Karlsson och Zaradesht Bekir initierade en inbjudan till Sandvikens kommunfullmäktige. Handläggare från Patientnämndförvaltningen besökte fullmäktige den 22 april.
-
Magnus Moberg, handläggare på Patientnämndförvaltingen redovisar analysrapporten Verksamhetsområde Ögon.
Patientnämnden gav 2024-12-13 §60 förvaltningen i uppdrag att genomföra en analys av verksamhetsområde (VO) Ögons inkomna patientnämndsärenden under 2023–2024 som ska redovisas vid sammanträdet 2025-04-25. Syftet med analysen är att den ska utgöra ett underlag till kvalitetsutveckling och att patienter/närståendes synpunkter tas tillvara i verksamhetens patientsäkerhetsarbete.
Under perioden inkom totalt 3245 ärenden till Patientnämnden, varav 64 ärenden gällde VO Ögon. Majoriteten av ärendena kom från kvinnor (62,5%) och flest ärenden fanns i åldersgruppen 50–89 år för kvinnor och 60–79 år för män. Flest ärenden fanns inom Ögonmottagningen i Gävle.
Tillgänglighet var det mest förekommande huvudproblemet inom VO Ögon, följt av Vård och behandling. De problem som patienter och närstående haft synpunkter på är; svårigheter att komma fram på telefon, långa väntetider för operationer och undersökningar, samt fördröjningar i att få remisser och kallelser.
Resultatet visar på en högre andel ärenden som Patientnämndsförvaltningen bedömt som allvarliga för VO Ögon jämfört med den totala ärendemängden.
Sandra Andersson, verksamhetschef för verksamhetsområde Ögon och Öron-Näsa-Hals.
Utifrån analysrapporten Verksamhetsområde Ögon redogör Sandra Andersson för verksamhetsområde Ögon i Region Gävleborg.
Beskriver att behovet från medborgarna överstiger resurserna vilket är en utmaning. Läkarkompetens finns, men har en brist på sjuksköterskor med ögonkompetens.Beskriver vidtagna och pågående åtgärder för att öka tillgängligheten och patientsäkerheten.
- Samarbetar med patientsäkerhetsenheten.
- Handlingsplan har upprättats för glaukompatienter.
- Glaukompatienter som drabbats av vårdskada får en kontaktsjuksköterska för att verksamheten inte ska missa att kalla dem.
- Avvikelser skrivs på fördröjda besök.
- Samverkan med Vårdvägvisarna i Region Gävleborg.
- Skickar patienter som får engångsbehandling till annan vårdgivare. Vill inte skicka patienten som är under långtidsbehandling med anledning av bl.a. den ansträngning det innebär för patienten.
- Samverkansmöte med optiker för goda flöden.Sandra Andersson tar med sig till kommande yttranden (svar på patient/närståendes anmälan via Patientnämnden) att beskriva åtgärder som vidtas i verksamheten.
-
Christian Danielsson, Medicinskt sakkunnig på Socialstyrelsen har bjudits in till Patientnämnden för att berätta om Agera för säker vård - Den nationelle handlingsplanen för ökad patientsäkerhet.
Inleder med att berätta om Socialstyrelsens uppdrag och läget inom patientsäkerhet, nationellt och internationellt.
Socialstyrelsen har ett långsiktigt uppdrag från regeringen att stödja och samordna arbetet för säker vård. Sveriges första nationella handlingsplan, Agera för säker vård, lanserades 2020. Regeringen gav 2024 Socialstyrelsen i uppdrag att uppdatera den nationella handlingsplanen och fortsätta samordna och förstärka det nationella arbetet på patientsäkerhetsområdet. Uppdaterad handlingsplan lanseras under våren 2025.
Beskriver nationellt råd för patientsäkerhet som är ett samverkansforum mellan myndigheter, nationella organisationer och representanter för huvudmännen inom ramen för den nationella handlingsplanen för ökad patientsäkerhet. Beskriver även att patienters och närståendes kunskap och perspektiv tas tillvara.
Syftet med handlingsplanen Agera för säker vård är att stärka regioners och kommuners systematiska patientsäkerhetsarbete. Att påverka så att säkerheten på alla nivåer i hälso- och sjukvården utvecklas. Att stärka regioners och kommuners patientsäkerhetsarbete som genom egna handlingsplaner tar fram principer, prioriteringar och mål samt genomför insatser för ökad patientsäkerhet. Det förebyggande arbetet är centralt för att skapa en
säker vård.Beskriver handlingsplanen, grundläggande förutsättningar och prioriterade fokusområden.
100% av regionerna har en handlingsplan för ökad patientsäkerhet och 60% av kommunerna har eller håller på att ta fram en lokal handlingsplan.
På Socialstyrelsens hemsida finns mer information om handlingsplanen, web-utbildning och kompetensmål m.m.
Eva Sving, chefsjuksköterska i Region Gävleborg.
Berättar om Region Gävleborgs arbete utifrån den nationella handlingsplanen. Regionen har arbetat fram en strategi för ökad patientsäkerhet. Eva berättar om målsättningen, arbetsprocessen och det digitala ledningssystem som nyligen börjat användas för ändamålet.
-
Regiondirektör Göran Angergård har bjudits in till dialog med Patientnämnden.
Göran nämner Patientnämnden i de sammanhang han är ute i, tex. i introduktion av nya medarbetare och i kontakten med länets kommuner.
Beskriver vikten av att samverka och synliggöra Patientnämnden i olika forum.
Beskriver pågående arbete med bolagiseringen. Bolagiseringen ska inte påverka Patientnämnden. Förvaltningschef lyfter önskemål om att Region Gävleborg, Bolag och Privata vårdgivare har samma avvikelsesystem för smidig och enkel ärendehantering.
Enhetlig registrering av klagomål är viktigt enligt Göran Angergård.
Göran Angergård beskriver det nationella arbetet med att standardisera sjukvården genom kunskapsstyrningssystemet.
-
Förvaltningschef informerar om förvaltningens aktiviteter.
- Besökt ledningsgrupper inom Region Gävleborg.
- Digitaliseringen av ärendehantering fortgår.
- Region Gävleborg har slutit avtal med det svenska forskningsinstitutet RISE om tillgång till labbmiljön RISE GPT (AI-tjänst), utbildning och e-utbildning. Avtalet med RISE gäller för perioden 2024-11-01 till 2025-11-01. Patientnämndförvaltingen har fått fyra av tusen licenser och har börjat använda sig av AI i arbetet med analyser och sammanställningar.
- Kommunikationsinsatser:
- Gjort om hemsidan något för att öka användarvänligheten och förtydliga informationen.
- Alla analyser ligger i sin helhet på hemsidan.
- Anmälningsformulären har reviderats.
- Pågår ett arbete med att ta fram en film om Patientnämndens uppdrag.
- Pågår ett arbete med att ta fram en riktad annonskampanj till ungdomar på Snapchat.
- Resultat av mätning av invånarnas nöjdhet i kontakten med Patientnämndförvaltningen via telefon ligger just nu på 100 procents nöjdhet (perioden januari - mars).
- Besökt ledningsgrupper inom Region Gävleborg.
-
§ 21
Anmälningar för kännedom
-
§ 22
Redovisning av delegeringsbeslut
-
Redovisning av avslutade ärenden januari 2025 t.o.m. mars 2025. I materialet ingår 495 ärenden.
Kvinnor stod för 60% av ärendena och flest ärenden, kvinnor och män sammantaget, rörde åldersgrupperna 50–59 år.
Under perioden stod primärvården, inklusive privata aktörer, sammantaget för flest avslutade ärenden, 45%, den somatiska specialistvården stod för 35% och psykiatrisk specialistvård för 11%.
Inom både primärvård, somatisk och psykiatrisk specialistvård var huvudproblemet vård och behandling störst och kommunikation näst störst.
Av de 227 skrivelser där yttrande begärts så har vården i 11% av ärendena beskrivit vidtagna åtgärder på övergripande nivå vilket kan jämföras med 23% förra perioden.
-
Patientnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari – mars 2025. Nämndens totala resultat för delår 1 visar på 0,3 mkr.
Nämnden har haft fokus på digital omställning och genomfört aktiviteter som bidragit till att de politiska målen delvis uppnåtts. Har vidare levt upp till uppdraget utifrån gällande reglemente.
-
Förvaltningschef redovisar uppföljning av internkontrollplan.
-
Förvaltningschef redovisar uppföljning av årsplan delår 1, 2025.
-
Bakgrunden till den initierade analysen är att antalet inkomna patientnämndsärenden 2024 inom primärvård ökat till skillnad från den somatiska specialistvården. Analysen bör innehålla jämförelse med produktionsvolym såsom antal listade patienter och antal besök.
Syftet med analysen är att den ska utgöra ett underlag till kvalitetsutveckling och att patienter/närståendes synpunkter tas tillvara i verksamhetens patientsäkerhetsarbete.