Hoppa över navigering

Möte 2025-12-05

Patientnämnden
09:35 - 12:50
Ryttaren, ing. 12, hus 21, Gävle sjukhus
  1.   1

    Val av justerare och justeringstid

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Anmälningar för kännedom

  4.   4

    Redovisning av delegeringsbeslut

  5.   5

    Rapport från ledamöter

  6.   6

    Information från förvaltningen

  7. Redovisning av avslutade ärenden sept 2025 t.o.m. okt 2025. I materialet ingår 331 ärenden, en ökning med 23,5% jämfört med samma tidsperiod 2024. Anmälaren väljer i 45% av ärendena att ta första kontakten med Patientnämndens förvaltning via webbformulär på 1177. Det är en ökning från 22% jämfört med samma period 2024. Kvinnor stod för 64% av ärendena och flest ärenden, kvinnor och män sammantaget, rörde åldersgrupperna 50-59 år.

     

    Under perioden stod somatiska specialistvården sammantaget för flest avslutade ärenden, 45,9%, primärvården inkl. privata aktören med avtal stod för 39% och psykiatrisk specialistvård för 9,7%. Mest förekommande huvudproblemen inom somatisk specialistvård var kommunikation (n=44) samt vård och behandling (=43). Tredje största var tillgänglighet (n=20). 

     

    Av de 206 skrivelser där yttrande begärts så har vården i 6% av ärendena beskrivit vidtagna åtgärder på övergripande nivå. Detta är en minskning jämfört med föregående rapportering där  nivån var 20%. Under aktuell period inkom yttrande från vården inom begärd svarstid/förlängd svarstid i 85%.

  8.   8

    Verksamhetsplan 2026

  9. Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.

     

    Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.

     

    Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom Patientnämnden varit betryggande.

     

  10. Patientnämnden gav 2025-09-26 §39 förvaltningen i uppdrag att genomföra en analys av inkomna patientnämndsärenden avseende verksamhetsområde Ortopedi där redovisning av analysrapporten skulle ske vid sammanträdet 2025-12-05. Syftet med analysen är att den ska utgöra ett underlag till kvalitetsutveckling och att patienter/närståendes synpunkter tas tillvara i verksamhetens patientsäkerhetsarbete.


    Resultatet visar att under perioden 2023-07-01 till 2025-06-30 inkom totalt 3486 ärenden till Patientnämnden varav 269 ärenden gällde VO Ortopedi. Majoriteten av ärendena kom från kvinnor (57,6%) och flest ärenden fanns i åldersgruppen 60–89 år för kvinnor och 60–79 år för män. Flest ärenden finns inom Läkare Ortopedi Gävle samt hos Ortopedmottagningen Gävle.

     

    Vård och behandling var det mest förekommande huvudproblemet inom VO Ortopedi, följt av Tillgänglighet vilket skiljer sig från andra verksamheter. Verksamheten redovisade 36 vidtagna åtgärder i yttrandena till patienterna där det främst handlade om individuella patientåtgärder.

  11. Bakgrunden till den initierade analysen är att tillsammans med Patientsäkerhetsenheten möjliggöra en analys på aggregerad nivå inom regionen utifrån temat ”Personcentrerad vård”. 

    Syftet med analysen är att den ska utgöra ett underlag till kvalitetsutveckling och att patienter/närståendes synpunkter tas tillvara i verksamhetens patientsäkerhetsarbete.

     

  12. Förlängning av adjungerad medicinskt ansvarig sjuksköterska från kommunen och patientsäkerhetsrepresentant från regionen vid nämndsammanträdena under 2026. Syftet är att de adjungerade bidrar med sakkunskap utifrån patientsäkerhetsperspektiv vilket kan främja en ökad samverkan.

     

  13.   13

    Patientsäkerhet

  1. § 44

    Val av justerare och justeringstid

  2. § 45

    Fastställande av dagordning

  3. § 46

    Anmälningar för kännedom

  4. § 47

    Redovisning av delegeringsbeslut

  5. Ordförande (SD) återrapporterar om deltagandet på 60+ mässan tillsammans med Patientnämndförvaltningen.

  6. Anna Boman Sörebö, förvaltningschef, informerar:

     

    - Inkommande patientnämndsärenden. Ärendena har ökat med 19,4 procent januari till november jämfört med samma period föregående år. Belastningen är hög.

     

    - Digitalt flöde. Primärvården har börjat skicka ärenden digitalt via systemet Platina. På så sätt blir ärendehanteringen mer patientsäker och ledtiderna kapas. Vården har varit positivt inställd till digitaliseringen. Övriga verksamheter introduceras kommande två veckor.

     

    - Förvaltningssamverkan. Patientnämndförvaltningen har varit iväg på förvaltningssamverkan för att redovisa sitt arbete med arbetsmiljöfrågor. 

     

    - Information Patientnämnden. Förvaltningen har informerat om Patientnämnden vid 38 tillfällen under året, bland annat till patientbrukarorganisationer, kommuner samt asyl- och migranthälsan. Har nu tider för att informera AT- och BT-läkare.

     

    - 60+ mässan. Patientnämndsförvaltningens deltagande vid mässan. 

     

    - Patientnämndskonferensen. En nationell konferens där alla regioner samlas för att ta del av varandras arbete, bland annat hur man kan jobba med utmanande samtal och användning av AI. 

     

    - Hälso- och sjukvårdsbarometer. Redovisning av årsresultatet. En nationell undersökning av samtliga regioner, som bland annat ställer frågan om man känner till Patientnämnden. 56 % i Region Gävleborg har kännedom om Patientnämnden, jämfört med 51 % i riket. 

  7. Redovisning av avslutade ärenden sept 2025 t.o.m. okt 2025. I materialet ingår 331 ärenden, en ökning med 23,5% jämfört med samma tidsperiod 2024. Anmälaren väljer i 45% av ärendena att ta första kontakten med Patientnämndens förvaltning via webbformulär på 1177. Det är en ökning från 22% jämfört med samma period 2024. Kvinnor stod för 64% av ärendena och flest ärenden, kvinnor och män sammantaget, rörde åldersgrupperna 50-59 år.

     

    Under perioden stod somatiska specialistvården sammantaget för flest avslutade ärenden, 45,9%, primärvården inkl. privata aktören med avtal stod för 39% och psykiatrisk specialistvård för 9,7%. Mest förekommande huvudproblemen inom somatisk specialistvård var kommunikation (n=44) samt vård och behandling (=43). Tredje största var tillgänglighet (n=20). 

     

    Av de 206 skrivelser där yttrande begärts så har vården i 6% av ärendena beskrivit vidtagna åtgärder på övergripande nivå. Detta är en minskning jämfört med föregående rapportering där  nivån var 20%. Under aktuell period inkom yttrande från vården inom begärd svarstid/förlängd svarstid i 85%.

  8. Anna Boman Sörebö, förvaltningschef, redovisar verksamhetsplanen för 2026.

  9. Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet.

     

    Den interna kontrollen ingår i Region Gävleborgs styrning och omfattar strukturer, system och processer för tydlighet och ordning. Det innebär att den interna kontrollen kan ses som en integrerad process där politisk ledning, tjänstemannaledning och övriga medarbetare samverkar. Den interna kontrollen utförs i hela organisationen och ansvaret ligger på alla nivåer.

     

    Regionens reglemente för uppföljning, RS 2019/116, anger att nämnder och bolag ska besluta om en internkontrollplan inför varje verksamhetsår. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Internkontrollplanen är således verktyget för att redovisa att den interna kontrollen inom Patientnämnden varit betryggande.

     

  10. Sara Kroon, handläggare, redovisar analysrapporten.

     

    Patientnämnden gav 2025-09-26 §39 förvaltningen i uppdrag att genomföra en analys av inkomna patientnämndsärenden avseende verksamhetsområde Ortopedi där redovisning av analysrapporten skulle ske vid sammanträdet 2025-12-05. Syftet med analysen är att den ska utgöra ett underlag till kvalitetsutveckling och att patienter/närståendes synpunkter tas tillvara i verksamhetens patientsäkerhetsarbete.


    Resultatet visar att under perioden 2023-07-01 till 2025-06-30 inkom totalt 3486 ärenden till Patientnämnden varav 269 ärenden gällde VO Ortopedi. Majoriteten av ärendena kom från kvinnor (57,6%) och flest ärenden fanns i åldersgruppen 60–89 år för kvinnor och 60–79 år för män. Flest ärenden finns inom Läkare Ortopedi Gävle samt hos Ortopedmottagningen Gävle.

     

    Vård och behandling var det mest förekommande huvudproblemet inom VO Ortopedi, följt av Tillgänglighet vilket skiljer sig från andra verksamheter. Verksamheten redovisade 36 vidtagna åtgärder i yttrandena till patienterna där det främst handlade om individuella patientåtgärder.

     

    Anette Lund, verksamhetschef, och Hanna Arolaakso, kvalitetssamordnare, informerar om Ortopediavdelningens patientsäkerhetsarbete. 

  11. Bakgrunden till den initierade analysen är att tillsammans med Patientsäkerhetsenheten möjliggöra en analys på aggregerad nivå inom regionen utifrån temat ”Personcentrerad vård”. 

    Syftet med analysen är att den ska utgöra ett underlag till kvalitetsutveckling och att patienter/närståendes synpunkter tas tillvara i verksamhetens patientsäkerhetsarbete.

     

  12. Förlängning av adjungerad medicinskt ansvarig sjuksköterska från kommunen och patientsäkerhetsrepresentant från regionen vid nämndsammanträdena under 2026. Syftet är att de adjungerade bidrar med sakkunskap utifrån patientsäkerhetsperspektiv vilket kan främja en ökad samverkan.

     

  13. Charlotte Bjurbo, chefsjuksköterska, och Sara Lindberg, medicinsk ansvarig sjuksköterska, redovisar den nationella handlingsplanen Agera för säker vård från Socialstyrelsen. Handlingsplanen ska implementeras i regionens patientsäkerhetsarbete. Vidare redovisas patientsäkerhetsarbetet inom länets kommuner och regionen. 

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.