Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare samt datum för justering

  •   2

    Fastställande av dagordning

  • Löf, Regionernas ömsesidiga försäkringsbolag, har bjudits in för information till nämndens ledamöter och ersättare. 

  •   4

    Anmälningar för kännedom

  •   5

    Rapport från ledamöter

  • Förvaltningschefen ger information om verksamhetens aktiviteter.

  • Patientnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari – augusti 2024. Prognosen för 2024 är ett underskott vid årets slut på -0,4 mnkr.  

     

  • Information om åtgärder som vidtagits utifrån internkontrollplanen.

    Åtgärd 1. 
    Utifrån risken att synpunkter inte når ut i verksamheten har förvaltningen erbjudits sig att informera på APT i vården samt att verksamhetsansvariga har bjudits in till nämnden. Vårdenhetschef från psykiatrin har varit på studiebesök och flera besök finns inbokade under hösten.


    Åtgärd 2:
    Utifrån risken att synpunkter inte når ut i verksamheterna har förvaltningen uppdaterat rutinen "Patientnämndens analysrapporter - Hälso- och sjukvård (dok.id: 01-578102). Den beskriver hur PN:s analyser ska hanteras inom vårdens organisation.

     

    Åtgärd 3:
    Utifrån risken att känslig information från inkomna synpunkter läcker ut till obehöriga verkar förvaltningen för att digitalisera handläggningsprocessen som bidrar till ökad patientsäkerhet men även kortare ledtider. Verksamheten uppmuntrar anmälare till användning av 1177 i inloggat läge och använder sig vid behov av tjänsten säkra meddelanden vid e-post. Vid handläggning av ärenden där patienten har skyddade personuppgifter följs "Rutinen för hantering av skyddade personuppgifter". 

     

    Åtgärd 4:
    Utifrån risken att patientnämndens verksamhet inte är allmänt känd av befolkningen har förvaltningen varit ute och informerat i olika forum. Informationstext på regionwebben och 1177 har sett över och justerats. Förvaltningen har även säkerställt så att info om patientnämnden finns på samtliga länets kommuners webbsidor.

  • Redovisning av rapport som förvaltningen har tagit fram på uppdrag av Patientnämnden 2023-12-08 §62, gällande ärenden inom kommunal hälso- och sjukvård. 

    Analysrapporten omfattar 49 patientnämndsärenden under perioden 2022-01-01 tom 2024-06-30. Samtliga kommuner har ärende i materialet. Synpunkterna handlar främst om huvudproblem Vård och behandling och delproblem Omvårdnad. 90% av anmälarna är närstående. I 52% av de skriftliga ärendena så har vården beskrivit vidtagna åtgärder utifrån anmälarens synpunkter.
     

  • Redovisning av avslutade ärenden april 2024 t.o.m. augusti 2024. I materialet ingår 598 ärenden. De flesta ärendena rör åldersgruppen 60-79 år. 49% av ärendena handlar om huvudproblem Vård och behandling och då främst delproblem Undersökning/bedömning.  Den somatiska specialistvården står för störst andel ärenden 45% därefter Primärvård för 39%. Inom somatiska specialistvården är det framförallt verksamhetsområde Kirurgi, Ortopedi samt Ambulans/Akutmottagning som har flest ärenden. Av de 225 skrivelser där yttrande begärts så har vården i 26% av ärendena beskrivit vidtagna åtgärder på övergripande nivå. 

  •   11

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • Sammanträdesplanen utgör kallelse till sammanträdena. Patientnämnden sammanträder 4 gånger per år enligt nedan datum och tid. Presidiet träffas inför varje nämnd.

     

    Datum

    Tid

    Lokal

    Fre 21/2

    09.30-13.00

    Ryttaren, ing.12, hus 21 Gävle sjukhus

    Fre 25/4

    09.30-13.00

    Ryttaren, ing.12, hus 21 Gävle sjukhus

    Fre 26/9

    09.30-13.00

    Ryttaren, ing.12, hus 21 Gävle sjukhus

    Fre 5/12

    09.30-13.00

    Ryttaren, ing.12, hus 21 Gävle sjukhus

  • Förvaltningschef informerar om budget- och planeringsförutsättningar.

  • Varje nämnd ska utifrån Budget och planeringsförutsättningar 2025-2027 (RS 2024/745) ta fram en årsplan. Årsplanen beskriver nämndens uppdrag samt övergripande mål. Patientnämnden har identifierat fem mål samt åtta mätetal och målnivåer som kommer att följas upp under 2025.

  • Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet. Nämnden ska genom sin internkontroll säkerställa att den egna verksamheten bedrivs i enlighet med tillämpliga lagar, förordningar, regler och föreskrifter samt övriga interna styrdokument. 

    Enligt Region Gävleborgs reglemente för uppföljning ska nämnden årligen anta en plan för den interna kontrollen. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Riskanalysen ska bestå av risker som hör till den politiska styrningen samt övergripande risker som rör nämnden som helhet. 

    Dagens genomförda riskanalys får ligga till grund för internkontrollplan 2025.

  • För att avlasta patientnämnden rutinärenden och möjliggöra en effektiv och rättssäker förvaltning har patientnämnden möjlighet att delegera beslutanderätt i visst ärende eller en viss grupp av ärenden till utskott, ledamöter eller anställda inom region Gävleborg. 

    Patientnämndens nuvarande delegationsordning är tagen 2022. Tidigare har de flesta delegationer getts till förvaltningschefen med möjlighet till vidaredelegationer. Denna variant av delegationer har varit standard inom samtliga nämnder inom regionen. Över tid har detta dock bidragit till att regelverket för delegationer blivit svåröverblickat. Ambitionen med denna delegationsordning är att istället övergå till en ordning med direkta delegationer där beslutanderätten kan utläsas i ett samlat dokument.

    Parallellt med framtagandet av detta styrdokument har ett arbete med att standardisera och förtydliga arbetsmetoder för dokumentationen och anmälningarna av delegationsbeslut.

  • Den psykiska ohälsan i landet ökar vilket leder till ökad efterfrågan av stödpersoner till patienter som vårdas utifrån tvång. Nuvarande arvodesregler har ej haft någon årlig uppräkning eller justerats sedan de antogs i regionfullmäktige den 12 juni 2018, §122 (RS 2018/844).

    Rekryteringsbehovet av stödpersoner är stort. På grund av ökade samhällskostnader som t.ex. drivmedel finns det svårigheter att rekrytera och behålla befintliga stödpersoner. Med anledning av detta finns behov av att justera arvodesreglerna så att de är likvärdiga med övriga patientnämnder i landet. Detta arvodesreglemente ersätter tidigare beslut i fullmäktige (RS 2018/844). Patientnämnden hanterar årlig revidering med procentuell uppräkning av arvodesreglementet.

     

  • § 32

    Val av justerare samt datum för justering

  • § 33

    Fastställande av dagordning

  • Malin Engelheart och Malin Tapper från Löf, Regionernas ömsesidiga försäkringsbolag, har bjudits in för information till nämndens ledamöter och ersättare. 

     


    Löf ägs gemensamt av Sveriges 21 regioner. Verksamheten regleras av Patientskadelagen (1996:799) samt Skadeståndslagen (1972:207).
    Löf´s uppdrag är att utreda och lämna ersättning till patienter som drabbats av en undvikbar skada. De har även i uppdrag att genom skadeförebyggande arbete verka för att antalet undvikbara skador minskar.

     

    22 000 anmälningar inkommer till Löf per år. Ca 40 % av anmälningarna ersätts.
    Antal anmälningar hos Löf för Region Gävleborg var 672 år 2023. Inga avvikelser kan ses i statistiken rörande anmälningar för Region Gävleborg i jämförelse med statistiken nationellt. 


    Försäkringen gäller för den som vårdats inom regionfinansierad sjuk- och tandvård och drabbats av en undvikbar skada. Skadan behöver vara dokumenterad i journal. Anmälan måste anmälas i tid, skador orsakade från 2015 har en preskriptionstid på 10 år. 


    Malin Engelheart och Malin Tapper beskriver ett ärendes gång, från anmälan till beslut enligt Patientskadelagen. I de fall där anmälaren inte är nöjd med Löf´s beslut kan omprövning begäras via Löf´s klagomålsfunktion. Är anmälaren fortsatt missnöjd kan överklagan lämnas till Patientskadenämnden och till sist domstol. 

     

    Berättar om det skadeförebyggande arbetet som innefattar bl.a. utbildningar, föreläsningar, nätverksträffar, stöd till forskning och patientsäkerhetsprojekt. 

  • § 35

    Anmälningar för kännedom

  • Ordförande informerar om intentionen med punkten. Att ledamöter och ersättare vid kommande sammanträden informerar om vilka eventuella informationsinsatser etc. som genomförts sedan senaste sammanträdet. 

  • Förvaltningschefen ger information om verksamhetens aktiviteter.

    • Patientnämndförvaltningen har sedan senaste sammanträdet ny förvaltningschef, Anna Boman Sörebö och ny handläggare, Sara Kroon. 
    • Patientnämndförvaltningen har flyttat till nya lokaler vid Gävle sjukhus. 
    • Patientnämndsförvaltningen hade i augusti verksamhetsplanering. 
    • Patientnämndsförvaltningen har haft studiebesök från verksamhetsområde Vuxenpsykiatrin. 
    • Information om förvaltningens informationstillfällen.  
    • Medarbetarenkät genomförd under våren. Resultatet för hållbart medarbetarengagemang (HME) 2024 var för Regionen totalt 78 och för patientnämndförvaltningen 98 av 100. För att behålla det höga värdet har förvaltningen upprättat en handlingsplan för systematiskt arbetsmiljöarbete. 

     
     

  • Patientnämnden redovisar medelsförvaltning för perioden januari – augusti 2024. Prognosen för 2024 är ett underskott vid årets slut på -0,4 mnkr.  

     

  • Information om åtgärder som vidtagits utifrån internkontrollplanen.

    Åtgärd 1. 
    Utifrån risken att synpunkter inte når ut i verksamheten har förvaltningen erbjudit sig att informera på APT i vården samt att verksamhetsansvariga har bjudits in till nämnden. Vårdenhetschef från psykiatrin har varit på studiebesök och flera besök finns inbokade under hösten.


    Åtgärd 2:
    Utifrån risken att synpunkter inte når ut i verksamheterna har förvaltningen uppdaterat rutinen "Patientnämndens analysrapporter - Hälso- och sjukvård (dok.id: 01-578102). Den beskriver hur PN:s analyser ska hanteras inom vårdens organisation.

     

    Åtgärd 3:
    Utifrån risken att känslig information från inkomna synpunkter läcker ut till obehöriga verkar förvaltningen för att digitalisera handläggningsprocessen som bidrar till ökad patientsäkerhet men även kortare ledtider. Verksamheten uppmuntrar anmälare till användning av 1177 i inloggat läge och använder sig vid behov av tjänsten säkra meddelanden vid e-post. Vid handläggning av ärenden där patienten har skyddade personuppgifter följs "Rutinen för hantering av skyddade personuppgifter". 

     

    Åtgärd 4:
    Utifrån risken att patientnämndens verksamhet inte är allmänt känd av befolkningen har förvaltningen varit ute och informerat i olika forum. Informationstext på regionwebben och 1177 har sett över och justerats. Förvaltningen har även säkerställt så att info om patientnämnden finns på samtliga länets kommuners webbsidor.

  • Redovisning av rapport som förvaltningen har tagit fram på uppdrag av Patientnämnden 2023-12-08 §62, gällande ärenden inom kommunal hälso- och sjukvård. 

    Analysrapporten omfattar 49 patientnämndsärenden under perioden 2022-01-01 tom 2024-06-30. Samtliga kommuner har ärende i materialet. Synpunkterna handlar främst om huvudproblem Vård och behandling och delproblem Omvårdnad. 90% av anmälarna är närstående. I 52% av de skriftliga ärendena så har vården beskrivit vidtagna åtgärder utifrån anmälarens synpunkter.
     

  • Redovisning av avslutade ärenden april 2024 t.o.m. augusti 2024. I materialet ingår 598 ärenden. De flesta ärendena rör åldersgruppen 60-79 år. 49% av ärendena handlar om huvudproblem Vård och behandling och då främst delproblem Undersökning/bedömning.  Den somatiska specialistvården står för störst andel ärenden 45% därefter Primärvård för 39%. Inom somatiska specialistvården är det framförallt verksamhetsområde Kirurgi, Ortopedi samt Ambulans/Akutmottagning som har flest ärenden. Av de 225 skrivelser där yttrande begärts så har vården i 26% av ärendena beskrivit vidtagna åtgärder på övergripande nivå. 

  • Jonatan Björklund, verksamhetsutvecklare informerar om Delegationsordningen, diarienummer PN 2024/1420.
    För att avlasta patientnämnden rutinärenden och möjliggöra en effektiv och rättssäker förvaltning har patientnämnden möjlighet att delegera beslutanderätt i visst ärende eller en viss grupp av ärenden till utskott, ledamöter eller anställda inom region Gävleborg. 

    Patientnämndens nuvarande delegationsordning är tagen 2022. Tidigare har de flesta delegationer getts till förvaltningschefen med möjlighet till vidaredelegationer. Denna variant av delegationer har varit standard inom samtliga nämnder inom regionen. Över tid har detta dock bidragit till att regelverket för delegationer blivit svåröverblickat. Ambitionen med denna delegationsordning är att istället övergå till en ordning med direkta delegationer där beslutanderätten kan utläsas i ett samlat dokument.

    Parallellt med framtagandet av detta styrdokument har ett arbete med att standardisera och förtydliga arbetsmetoder för dokumentationen och anmälningarna av delegationsbeslut.

  • § 43

    Redovisning av delegeringsbeslut

  • Sammanträdesplanen utgör kallelse till sammanträdena. Patientnämnden sammanträder 4 gånger per år enligt nedan datum och tid. Presidiet träffas inför varje nämnd.

     

    Datum

    Tid

    Lokal

    Fre 21/2

    09.30-13.00

    Ryttaren, ing.12, hus 21 Gävle sjukhus

    Fre 25/4

    09.30-13.00

    Ryttaren, ing.12, hus 21 Gävle sjukhus

    Fre 26/9

    09.30-13.00

    Ryttaren, ing.12, hus 21 Gävle sjukhus

    Fre 5/12

    09.30-13.00

    Ryttaren, ing.12, hus 21 Gävle sjukhus

  • Förvaltningschef informerar om budget- och planeringsförutsättningar för 2025-2027.

  • Varje nämnd ska utifrån Budget och planeringsförutsättningar 2025-2027 (RS 2024/745) ta fram en årsplan. Årsplanen beskriver nämndens uppdrag samt övergripande mål. Patientnämnden har identifierat fem mål samt åtta mätetal och målnivåer som kommer att följas upp under 2025.

  • Kommunallagen (KL 6 kap. 6 §) ställer krav på att varje nämnd och styrelse ska ha en tillräcklig intern kontroll i sin verksamhet. Nämnden ska genom sin internkontroll säkerställa att den egna verksamheten bedrivs i enlighet med tillämpliga lagar, förordningar, regler och föreskrifter samt övriga interna styrdokument. 

     

    Enligt Region Gävleborgs reglemente för uppföljning ska nämnden årligen anta en plan för den interna kontrollen. Syftet med internkontrollplanen är att särskilt granska eller åtgärda vissa områden som tagits fram i genomförd riskanalys. Riskanalysen ska bestå av risker som hör till den politiska styrningen samt övergripande risker som rör nämnden som helhet. 


    Dialog utifrån riskanalys. Nämnden har tillsammans med tjänstepersoner identifierat 17 risker, varav en (1) allvarlig risk med riskvärde 16.
    Dagens genomförda riskanalys får ligga till grund för internkontrollplan 2025.

  • Den psykiska ohälsan i landet ökar vilket leder till ökad efterfrågan av stödpersoner till patienter som vårdas utifrån tvång. Nuvarande arvodesregler har ej haft någon årlig uppräkning eller justerats sedan de antogs i regionfullmäktige den 12 juni 2018, §122 (RS 2018/844).

    Rekryteringsbehovet av stödpersoner är stort. På grund av ökade samhällskostnader som t.ex. drivmedel finns det svårigheter att rekrytera och behålla befintliga stödpersoner. Med anledning av detta finns behov av att justera arvodesreglerna så att de är likvärdiga med övriga patientnämnder i landet. Detta arvodesreglemente ersätter tidigare beslut i fullmäktige (RS 2018/844). Patientnämnden hanterar årlig revidering med procentuell uppräkning av arvodesreglementet.

     

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.